quote:De Giro d’Italia is ook dit jaar weer helaas weer live en exclusief te volgen via Eurosport 1 en HBO Max. Geen Renaat en Jose of Tom Dumoulin bij de NOS. De uitzending op HBO Max om 13:00, voordat de etappe start.
Het weer in Vlorë zal een graad of 21 worden deze dag. Half bewolkt en een matige westen wind, ongeveer windkracht 3. Echter in de hooggelegen gebieden zal dit anders zijn. Er kunnen stevige buien met kans op onweer voorkomen
quote:Mathematisch
Het goeie nieuws: mathematisch kan het nog. Er zijn nog altijd scenario’s denkbaar waarin hij in het vervolg van de Giro alsnog het roze neemt. Primoz Roglic wil graag af van de trui, zoveel is duidelijk. Tadej Pogacar nam vorig jaar de roze trui over na de tijdrit op dag twee en droeg die helemaal tot in Rome. Landgenoot Roglic heeft die ambitie zeker niet. En als hij te kiezen had wie hem mag overnemen, dan staat Van Aert altijd bovenaan de lijst.
Schrijft Bakelants daar ook al voor?quote:Op zondag 11 mei 2025 08:11 schreef DiegoFuser het volgende:
Ik lees in Het Nieuwsblad dat Primoz Roglic niets liever wil dat het Roze af te staan aan WOUT.
[..]
WOUT zelf had het hier ook al over, helaas vergeet hij dat er ook andere renners mee doen.quote:Op zondag 11 mei 2025 08:11 schreef DiegoFuser het volgende:
Ik lees in Het Nieuwsblad dat Primoz Roglic niets liever wil dat het Roze af te staan aan WOUT.
[..]
quote:Waarom ook het vervolg van de Giro van Wout van Aert met ups en downs zal verlopen
Op zijn wattagemeter zag Wout van Aert na de tijdrit geen slechte, maar ook geen indrukwekkende cijfers. Dat laatste was nodig om nog resoluut in aanmerking te komen voor de roze trui. De renner van Visma-Lease a Bike wordt in deze Giro geconfronteerd met de realiteit van een smalle basis door ziekte en moet zich verzoenen met de afwisseling van slechte en goede dagen. Is de roze droom voorbij? “Als we elke dag blijven forceren, kan het ook totaal de verkeerde kant op gaan met Wout.”
Bram Vandecapelle en Maxim Goethals in Albanië 10-05-25, 20:42 Laatste update: 10-05-25, 21:07
De dappersten aller aanwezige supporters aan de streep in Tirana waren de Belgen, meer bepaald een dertigtal Kempenzonen die vanuit de provincie Antwerpen de oversteek naar de Albanese hoofdstad hadden gemaakt in de hoop om Wout van Aert het roze te zien pakken.
Die hoop was al na enkele minuten in de tijdrit van 13,7 kilometer veranderd naar wanhoop. Nog voor het eerste tussenpunt keek Van Aert al aan tegen een achterstand van vijftien seconden versus de latere dagwinnaar Joshua Tarling. De klok liegt nooit, kent ook Van Aert de dooddoeners van het tijdritjargon, maar hij had geen tijdsmeting nodig om te beseffen dat hij geen topdag had.
“Het kunnen optrekken richting topsnelheid na elke bocht, was in deze tijdrit cruciaal. Ik voelde al na twee kilometer, wanneer je het ritme van de tijdrit moet vinden, dat ik daar de kracht voor mankeerde. Zeker omdat de klim dan nog moest komen, wist ik dat het niet genoeg zou zijn en ik tekort zou komen, al vond ik dat ik mezelf nog goed over de klim heb kunnen trekken”, zegt Van Aert, die finaal 34ste eindigde op 39 seconden van Tarling. “Het gevoel was zoals het resultaat.”
Net na zijn tijdrit zagen we Van Aert naar zijn wattagemeter kijken en was er geen zweem van ontgoocheling merkbaar in zijn reactie. “Het ziet er eigenlijk niet slecht uit, maar ook niet indrukwekkend.”
En Van Aert had indrukwekkende wattages nodig om nadrukkelijk in de strijd voor het roze te blijven.
In die strijd voor het roze is Van Aert van de tweede naar de elfde plaats gezakt en volgt hij op 32 seconden van de nieuwe leider Primoz Roglic. “Ik had goeie hoop om na de tijdrit nog in de race voor het roze te zitten, en het was zeker de bedoeling om veel dichter te blijven dan nu”, zegt Van Aert. “Dit is dus wel een ontgoocheling.”
Dat gold ook voor Mads Pedersen, die vooraf nog een marge van vier seconden extra had tegenover de klassementsrenners, die seconden namen op de klim halverwege de tijdrit, maar ook hij moest het hoofd buigen en verspeelde de roze trui.
Pedersen: “Het was geen gemakkelijke opdracht voor types zoals Wout en ik. Je moet maar eens kijken hoe smal Roglic is, hij had in deze tijdrit een voordeel.”
Los van het feit dat Van Aert geen topdag had, en dat erkende, moet je de vraag stellen of het überhaupt mogelijk was voor Van Aert om op een kort parcours met een klim van 1,8 kilometer renners zoals Roglic af te houden.
Zijn ploegleider Marc Reef denkt van wel: “Een normale Wout rijdt een betere tijdrit dan Pedersen, en deze tijdrit was voor de mannen met de power in de benen. Wout heeft al meerdere keren bewezen dat zoiets hem ligt
Hotelkamer afgehuurd
Helaas is deze Van Aert niet ‘de gewone Wout’. Die voorbereiding weet u wel. Niet de voorbereiding op de dag zelf, want die was tot in de puntjes. Van Aert had een voorblad van 64 tanden laten steken op zijn fiets en op zijn eentje een hotekamer gehuurd nabij de start, zodat hij de vijf uren tussen de verkenning en de tijdrit nog even op een bed kon liggen, zonder in de stress op de ploegbus te hoeven zitten of dwars doorheen het drukke verkeer in Tirana heen-en-weer naar het rennershotel van Visma-Lease a Bike te moeten rijden en zo veel tijd te verliezen.
De ‘off-day’ ligt aan de voorbereiding op de Giro zelf, die zoals we nu intussen allen weten, werd geteisterd door een zware infectie op de luchtwegen.
Van Aert zelf had na de tijdrit weinig zin om daar over uit te wijden. “Vanaf de start van deze Giro heb ik geprobeerd om zo weinig mogelijk aan die ziekte te denken en ook tijdens de tijdrit spookte het niet in mijn hoofd. Ik ben hier om te koersen en mijn best te doen, zonder excuses te zoeken.”
Reef bewandelde de piste van de manke voorbereiding wel. “De basis van Wout is door die ziekte erg smal. Dan is het mogelijk dat je daags nadien niet perfect hersteld van de zware inspanningen die Wout vrijdag heeft moeten leveren om aan te klampen en te kunnen sprinten voor de zege. Vrijdag was voor Wout en ons een positieve verrassing, vandaag zagen we hoe het op dit moment echt is gesteld met Wout.”
We zullen ook in het vervolg van deze Giro een Van Aert te zien krijgen met ups and downs, door die manke voorbereiding.
Tijdens een interview met HLN in februari legde zijn collega en vriend Jasper Stuyven dat zo uit: “Uit ervaring weet ik dat er heel weinig renners zijn, die een niet-perfecte voorbereiding nog kunnen wegmoffelen tijdens de klassiekers. Wie vanaf januari enkele dagen ziek is geweest, kan eventueel nog eens een goeie dag hebben wanneer alles in zijn plooi valt, maar krijgt die achterstand niet meer weggewerkt om consequent mee te doen voor het podium in de klassiekers. Mathieu van der Poel, Wout van Aert en Tadej Pogacar behoren tot de enkelingen, die de uitzondering vormen op de regel en het missen van twee à drie trainingen nog kunnen wegwerken, maar ook hen mag niet veel ziekte overkomen.”
Het wordt voor Van Aert dus zaak om de afwisseling van goede met slechte dagen te aanvaarden, en vooral beter uit deze Giro te proberen komen in functie van wat nog volgt in de rest van het seizoen.
Van Aert: “Het is hoe het is. Ik bekijk het dag per dag, verander van mindset en probeer het zondag opnieuw.”
Opnieuw? Hoewel het roze voor Van Aert veel verder weg is dan vrijdagavond het geval was, lijkt zijn roze droom nog niet helemaal doorprikt. “Na de rit van zondag is het wachten tot de zevende rit, vooraleer er nog eens een dag voor het klassement volgt, dan kan er nog veel.”
Het feit dat niet Pedersen, maar Roglic na de tijdrit de leider is, creëert ook een gunstigere uitgangspositie. Anders dan zijn landgenoot Tadej Pogacar is Roglic er niet de man naar om drie weken lang de roze trui in de ploeg te houden.
Reef: “Roglic en Red Bull-Bora-Hansgrohe willen het roze nu niet behouden, dus ik verwacht dat Lidl-Trek in de rit van zondag aan het peloton zal trekken om zo Pedersen de boniseconden te laten pakken en het roze te heroveren.”
Op vinkentouw
De rit van zondag is met drieduizend hoogtemeters voor amper 160 kilometer en met een col van 10,5 kilometer aan 7,4% op veertig kilometer van de streep wel lastig voor mannen als Pedersen. Mathias Vacek (derde op vijf seconden van Roglic) lijkt een betere kans te hebben binnen de ploeg van Lidl-Trek.
Met Max Poole (zevende op 24 seconden) van Picnic-Post NL en Michael Storer (negende op 27 seconden) van Tudor zitten er in de toptien nog twee renners van niet-klassementsploegen op vinkentouw, mocht Pedersen er niet in slagen te kunnen volgen.
En wat als Van Aert na zijn mindere dag plots een topdag kent?
Reef: “We hopen dat. Als die kans zich voordoet, zullen we het zeker proberen, maar we willen ons zeker niet enkel blindstaren op het dragen van die roze trui en ons daarom helemaal te laten uitwringen. Als we elke dag blijven forceren, kan het ook totaal de verkeerde kant op gaan met Wout. We moeten slim zijn.”
En wie weet komt het dan allemaal wel goed...
Als Mès de klim niet overleeft, dan ligt Wout al op 5 minuten meer achterstandquote:Op zondag 11 mei 2025 08:21 schreef DeeBee het volgende:
[..]
WOUT zelf had het hier ook al over, helaas vergeet hij dat er ook andere renners mee doen.
Mès overleeft die klim vandaag ook niet als het oorlog wordt lijkt mij, maar als Trek met hem binnen 1:30 over de top komt dan regelen ze dat spel wel denk ik.
Op zich eens, al is dat niet echt zijn schuld natuurlijk, meer van de volgers en commentatoren.quote:Op zondag 11 mei 2025 08:47 schreef Pistolero het volgende:
Ik ben zo godsgruwelijk WOUT-moe.
Kan die man niet gewoon verdwijnen en lekker huisvader gaan spelen?
Vind je wielrennen uberhaubt wel leuk?quote:Op zondag 11 mei 2025 08:47 schreef Pistolero het volgende:
Ik ben zo godsgruwelijk WOUT-moe.
Kan die man niet gewoon verdwijnen en lekker huisvader gaan spelen?
Ik neem aan dat Ulissi, Scaroni en Fortunato sowieso mee willen zitten.quote:Op zondag 11 mei 2025 10:13 schreef Faraday01 het volgende:
Voor Picnic zou een kleine week roze interessant kunnen zijn. Toch elke dag uci puntjes. Gaat alleen niet gebeuren want Picnic
Je kunt denken aan een scenario waarin Lidl-Trek de boel bij elkaar wil houden tot eerste tussensprint na 34km. Daar kan Mes de bonificaties pakken waarin hij dan moet hopen dat een groepje wegrijdt met 4+ minuten in klassement nu en hij zelf in groep Roglic blijft.quote:Op zondag 11 mei 2025 11:59 schreef Van_Poppel het volgende:
Geen idee welke ploegen dit kunnen/willen controleren. Die slotklim van 10km aan 7.5% is een echte col en normaal gesproken voor Mes en Wout veel te zwaar.
Dit lijkt een etappe voor de vluchters te worden.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er alleen een zwakke kopgroep wegkomt.quote:Op zondag 11 mei 2025 12:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je kunt denken aan een scenario waarin Lidl-Trek de boel bij elkaar wil houden tot eerste tussensprint na 34km. Daar kan Mes de bonificaties pakken waarin hij dan moet hopen dat een groepje wegrijdt met 4+ minuten in klassement nu en hij zelf in groep Roglic blijft.
Yep, tot de eerste tussensprint controleren moet idd lukken. Vrees wel voor Lidl dat de beste klimmers / erkende aanvallers vrijdag kort zijn gefinisht.quote:Op zondag 11 mei 2025 12:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je kunt denken aan een scenario waarin Lidl-Trek de boel bij elkaar wil houden tot eerste tussensprint na 34km. Daar kan Mes de bonificaties pakken waarin hij dan moet hopen dat een groepje wegrijdt met 4+ minuten in klassement nu en hij zelf in groep Roglic blijft.
Bonificatiesprint ligt veel later, 70 kilometer van de finish. De tussensprint na 34 kilometer is alleen voor de puntentrui.quote:Op zondag 11 mei 2025 12:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je kunt denken aan een scenario waarin Lidl-Trek de boel bij elkaar wil houden tot eerste tussensprint na 34km. Daar kan Mes de bonificaties pakken waarin hij dan moet hopen dat een groepje wegrijdt met 4+ minuten in klassement nu en hij zelf in groep Roglic blijft.
Het terrein ervoor is wel gunstig voor een grote kopgroep om weg te rijden, probeer dat maar te controleren.quote:Op zondag 11 mei 2025 12:40 schreef H.Vviv het volgende:
Lidl moet dit wel kunnen controleren. Klassementsrenners gaan echt niet veel doen op die beklimming, te ver voor de finish.
In dit scenario krijgen we een sprint met 40 man. Op wie moeten we dan rekenen? Toch Mads?quote:Op zondag 11 mei 2025 12:40 schreef H.Vviv het volgende:
Lidl moet dit wel kunnen controleren. Klassementsrenners gaan echt niet veel doen op die beklimming, te ver voor de finish.
Ted heeft de atm in Pattaya weer leeg getrokken genotquote:Op zondag 11 mei 2025 13:02 schreef Koffieplanter het volgende:
Staat Danny onder curatele met die levensgrote ads tegenwoordig?
Normaal gesproken Mads ja en dan Strong en Fiorelli ofzoquote:Op zondag 11 mei 2025 12:58 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
In dit scenario krijgen we een sprint met 40 man. Op wie moeten we dan rekenen? Toch Mads?
DuckDuckGo en al je problemen zijn voorbij.quote:Op zondag 11 mei 2025 13:02 schreef Koffieplanter het volgende:
Staat Danny onder curatele met die levensgrote ads tegenwoordig?
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zondag 11 mei 2025 13:50 schreef Slobeend het volgende:
Ik snap hier niets van. Hopelijk lost Pedersen op de klim.
Het is onsportief, maar wat snap je er niet aan?quote:Op zondag 11 mei 2025 13:50 schreef Slobeend het volgende:
Ik snap hier niets van. Hopelijk lost Pedersen op de klim.
Ik snap niet dat er niet massaal gesprongen wordt. En ik denk dat Trek de klim onderschat.quote:Op zondag 11 mei 2025 13:54 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Het is onsportief, maar wat snap je er niet aan?
Tarling brommert te hard om nog te springen, dan maar hopen dat Lidl het kort houdt en je eventueel nog kan springen op laatste klimquote:Op zondag 11 mei 2025 13:55 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Ik snap niet dat er niet massaal gesprongen wordt. En ik denk dat Trek de klim onderschat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |