Ik denk tegen de stressquote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:46 schreef roos94 het volgende:
Interessant programma wel.
Ook bijzonder hoe mensen in dit soort schuldenprogrammas bijna altijd roken.
In dit deel van de samenleving wordt sowieso nog volop gerookt, en niet zelden ook stevig gedronken. In mijn hele vrienden- en kennissenkring zijn misschien 2 rokers. De rest is allemaal gestopt of nooit begonnen. Wat logisch is, want nuchter bezien is er niet één zinnig argument aan te dragen dat pleit vóór roken.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:46 schreef roos94 het volgende:
Interessant programma wel.
Ook bijzonder hoe mensen in dit soort schuldenprogrammas bijna altijd roken.
ik heb zelf vroeger ook gerookt 30 jaar geleden, en ik vind het altijd maar makkelijk zeggen , ik heb zoveel stress ik kan niet stoppen.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:24 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik denk tegen de stress
En ze kunnen idd minderen of stoppen. Alleen wel moeilijker als je zo in de stress zit denk ik (nooit gerookt zelf)
Zoals sommigen van eten of een zooi van hun huis maken of enorm veel beesten nemen
Precies. Dit is typisch junkiegelul. Jezelf voor de gek houden met smoesjes en excuses. Het is nooit het goede moment, er is altijd wel iets om gestrest over te zijn. Uiteindelijk is elke peuk die je opsteekt gewoon een keuze, want je kan er op dat moment ook actief voor kiezen om het niet te doen en ermee te stoppen.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 14:00 schreef ikmoetdrieten het volgende:
[..]
ik heb zelf vroeger ook gerookt 30 jaar geleden, en ik vind het altijd maar makkelijk zeggen , ik heb zoveel stress ik kan niet stoppen.
Volgens mij kunnen ze ook niet goed overzien wat de werkelijke kosten zijn van de dieren, en waarom alleen de meest simpele dat niet kunnen , snap ik niet.
Een combinatie van een gebrek aan intellect en totale desinteresse denk ik.quote:Op zondag 15 juni 2025 08:00 schreef roos94 het volgende:
Dat je 36 bent, 3 kinderen(!!)hebt en dan geen flauw idee wat je inkomsten en uitgaven zijn....???? Dit is echt gewoon bijna niet te bevatten. Hoe ?
Je zegt nu al 2 keer. Ja maar dit is voor zijn 2en.quote:Op donderdag 12 juni 2025 14:17 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Volgens mij was het ¤ 3.150,- al verandert dat weinig aan de rest van je verhaal natuurlijk. En dat ben ik ook wel met je eens hoor, dit is een bovenmodaal nettoloon waar meer dan de helft van de beroepsbevolking niet aan komt. Maar dit is dus wel met z'n tweeën. Als ze allebei fulltime zouden gaan werken voor het minimumloon komen ze aan ¤ 4.400,- netto.
[..]
Dit ben ik dus ook zeker met je eens, maar ik vind uiteindelijk toch dat er ook ietwat met de onderbuik naar gekeken wordt en dat het is genuanceerder is dan "ze pakken zonder iets te doen meer dan modaal!!!!!".
Het is niet veel geld voor 2 volwassenen en 3 kinderen. Maar als die man gaat werken wordt het wss minimumloon, want weinig ervaring en geen opleiding. Dan verdienen ze waarschijnlijk minder dan wat ze nu aan uitkering en regelingen ontvangen. Financieel schiet het dan gewoon niet op en dat ontmoedigt natuurlijk ook wel om de stap te zetten. Het systeem maakt het ze dus wel erg comfortabel om niets te veranderen.quote:Op zondag 15 juni 2025 09:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je zegt nu al 2 keer. Ja maar dit is voor zijn 2en.
Dat maakt niks uit, dit gezin krijgt gewoon ¤3150 netto! Wat maakt het nou uit, 1 of 2 personen.
Jij vergelijkt het op eoa manier met 2 x fulltime werken en dat dat meer betaald, om iets goed te praten?
Die lui moeten gewoon net niet doorgaan van de honger en bij een baan (van 1 van de 2) moeten ze dan gewoon goed kunnen leven.
Moet je dan eens zien hoe snel er 1 aan het werk is.
Makkelijk gezegd over verslavingen.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 18:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Precies. Dit is typisch junkiegelul. Jezelf voor de gek houden met smoesjes en excuses. Het is nooit het goede moment, er is altijd wel iets om gestrest over te zijn. Uiteindelijk is elke peuk die je opsteekt gewoon een keuze, want je kan er op dat moment ook actief voor kiezen om het niet te doen en ermee te stoppen.
Ik zeg nergens dat het makkelijk is, maar uiteindelijk zal je zelf in actie moeten komen en gaat het verzinnen van smoesjes en excuses om niks aan je ongezonde leefstijl te hoeven veranderen je niet helpen. “Ik kan niet stoppen” is gelul. Je wil niet stoppen, dat is wat anders.quote:
Het systeem deugt niet. Werken, of meer werken, loont simpelweg veel te weinig waardoor het interessanter is om uit de staatsruif te blijven vreten en uitkeringen en toeslagen op te strijken. Dat is niet eens de schuld van die lui, zij hebben de regelgeving ook niet verzonnen. Maar dit programma toont wel aan dat hier dringend iets aan moet veranderen.quote:Op zondag 15 juni 2025 09:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je zegt nu al 2 keer. Ja maar dit is voor zijn 2en.
Dat maakt niks uit, dit gezin krijgt gewoon ¤3150 netto! Wat maakt het nou uit, 1 of 2 personen.
Jij vergelijkt het op eoa manier met 2 x fulltime werken en dat dat meer betaald, om iets goed te praten?
Die lui moeten gewoon net niet doorgaan van de honger en bij een baan (van 1 van de 2) moeten ze dan gewoon goed kunnen leven.
Moet je dan eens zien hoe snel er 1 aan het werk is.
Het minimumloon is prima.quote:Op zondag 15 juni 2025 10:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het systeem deugt niet. Werken, of meer werken, loont simpelweg veel te weinig waardoor het interessanter is om uit de staatsruif te blijven vreten en uitkeringen en toeslagen op te strijken. Dat is niet eens de schuld van die lui, zij hebben de regelgeving ook niet verzonnen. Maar dit programma toont wel aan dat hier dringend iets aan moet veranderen.
Je zou trouwens ook kunnen betogen dat het minimumloon veel te laag is ten opzichte van de gemiddelde kosten voor het levensonderhoud in Nederland. Maar die discussie wordt gekaapt door de werkgeverslobby.
Mwah, ik hoef ook geen Amerikaanse toestanden. Er is in de basis weinig mis met een sociaal vangnet en een beetje solidariteit. Het is prima dat er voorzieningen zijn voor mensen die door omstandigheden of domme pech aan lagerwal zijn geraakt. Er moet alleen veel harder worden opgetreden tegen mensen die misbruik maken van het systeem.quote:Op zondag 15 juni 2025 16:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het minimumloon is prima.
Je
Moet gewoon verhongeren of op straat leven als je niet werkt. En als je wel werkt dan moet je elke dag wat te eten hebben minimaal.
Moet jij zien hoe snel die mensen aan het werk gaan weer.
Maar waarom moeten deze mensen nou eigenlijk perse werken? Is het afgunst van ons werkenden?quote:Op zondag 15 juni 2025 16:59 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Mwah, ik hoef ook geen Amerikaanse toestanden. Er is in de basis weinig mis met een sociaal vangnet en een beetje solidariteit. Het is prima dat er voorzieningen zijn voor mensen die door omstandigheden of domme pech aan lagerwal zijn geraakt. Er moet alleen veel harder worden opgetreden tegen mensen die misbruik maken van het systeem.
Ze hoeven niet per se te werken maar er is nu geen sprake van een tegenprestatie en er zit ook geen schot in de zaak, waardoor het vanuit de belastingbetaler gezien een bodemloze put is. Laat ze 20 uur per week schoffelen of billen afvegen ofzo.quote:Op zondag 15 juni 2025 17:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar waarom moeten deze mensen nou eigenlijk perse werken? Is het afgunst van ons werkenden?
De kans dat ze echt iets kunnen toevoegen is niet echt aanwezig. Waarschijnlijk krijgen ze dan een gecreëerd baantje waar ze dan betaald niks kunnen doen, bv handhaving ofzo.
Je kunt beter zorgen dat mensen met slechte genen geen kinderen krijgen, anders groeit die groep steeds harder.
Ze kunnen genoeg nuttigs doen joh, wat een wereldvreemde uitspraak. En mensen wegzetten als nutteloos en suggereren dat ze beter geen kinderen kunnen krijgen omdat.. 🥲 Hopelijk zie je zelf ook in dat het verwerpelijke uitspraken zijn.quote:Op zondag 15 juni 2025 17:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar waarom moeten deze mensen nou eigenlijk perse werken? Is het afgunst van ons werkenden?
De kans dat ze echt iets kunnen toevoegen is niet echt aanwezig. Waarschijnlijk krijgen ze dan een gecreëerd baantje waar ze dan betaald niks kunnen doen, bv handhaving ofzo.
Je kunt beter zorgen dat mensen met slechte genen geen kinderen krijgen, anders groeit die groep steeds harder.
Ik overdrijf een beetje om je te laten zien wat er gebeurt als je zo hard bent op kansarmen.quote:Op zondag 15 juni 2025 18:42 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ze hoeven niet per se te werken maar er is nu geen sprake van een tegenprestatie en er zit ook geen schot in de zaak, waardoor het vanuit de belastingbetaler gezien een bodemloze put is. Laat ze 20 uur per week schoffelen of billen afvegen ofzo.
Voorkomen dat ze kinderen krijgen lijkt me niet haalbaar tenzij je over gaat tot gedwongen sterilisatie. Daar is geen meerderheid voor te vinden en dat is imo ook wel terecht.
Maar ze vreten een boterham minder dan de kidsquote:Op dinsdag 17 juni 2025 08:07 schreef Gunner het volgende:
Jeetje die Kevin en Suzan krijgen gewoon 667 euro kindgebonden budget.
Dat geloofde ik niet toen ze dat zei.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 08:30 schreef roos94 het volgende:
[..]
Maar ze vreten een boterham minder dan de kids
Makkelijk gezegd over verslavingen.quote:Op zondag 15 juni 2025 09:26 schreef Saliethee het volgende:
[..]
Het is niet veel geld voor 2 volwassenen en 3 kinderen. Maar als die man gaat werken wordt het wss minimumloon, want weinig ervaring en geen opleiding. Dan verdienen ze waarschijnlijk minder dan wat ze nu aan uitkering en regelingen ontvangen. Financieel schiet het dan gewoon niet op en dat ontmoedigt natuurlijk ook wel om de stap te zetten. Het systeem maakt het ze dus wel erg comfortabel om niets te veranderen.
[..]
.
Ik zag op elk notitieblaadje in haar boekje 30 euro aan shag staan per week, misschien daarmee beginnenquote:Op dinsdag 17 juni 2025 20:41 schreef StephanL het volgende:
Hoe moeten Kevin en Susanne ooit gaan werken als ze nu al geld te kort komen met al die toeslagen en voedselbank? Ik zie hem geen dik 3000 euro verdienen
Ja zou een goede eerste stap zijn. Ben wel benieuwd naar wat hun vaste lasten is, jammer dat je dat niet ziet. Denk dat hun huis ook te duur is.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 20:46 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik zag op elk notitieblaadje in haar boekje 30 euro aan shag staan per week, misschien daarmee beginnen
Komt in aflevering 2 voorbij op het scherm van Eef. Videoland 21:07 minuten.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:00 schreef StephanL het volgende:
[..]
Ja zou een goede eerste stap zijn. Ben wel benieuwd naar wat hun vaste lasten is, jammer dat je dat niet ziet. Denk dat hun huis ook te duur is.
1300 is een hoop geld. Deze mensen horen gewoon in een sociale huurwoning, maarja moet je je wel inschrijven en dat zullen ze wel zonde van het geld vinden.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:07 schreef Gunner het volgende:
[..]
Komt in aflevering 2 voorbij op het scherm van Eef. Videoland 21:07 minuten.
Al geeft dat geen compleet plaatje want dan zou je denken dat dat nog geen 1300 euro is ruwweg opgeteld bij een netto inkomen van 3145 euro, inclusief een bult toeslagen natuurlijk en kwijtscheldingen
waar gaat de rest dan heen? ze waren toch net schuldenvrij?
Niet als daar 3100 netto tegenover staat aan inkomsten, volledig vanuit de staat dat wel.quote:
Ze zitten toch in een sociale huurwoning of heb ik dat verkeerd?quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:17 schreef StephanL het volgende:
[..]
1300 is een hoop geld. Deze mensen horen gewoon in een sociale huurwoning, maarja moet je je wel inschrijven en dat zullen ze wel zonde van het geld vinden.
Ja schulden vrij volgens mij maar moeten het nu zelf doen en dat kunnen ze niet. Nooit geleerd.
Als Gunner zet dat het 1300 per maand is, is dat vrije sector. Kan wel van de woningbouw zijn. Sociale huurwoning is max 879,66 in 2025.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:25 schreef Saliethee het volgende:
[..]
Ze zitten toch in een sociale huurwoning of heb ik dat verkeerd?
Nee, dat zijn hun totale vaste lasten volgens dat sheetje van Eef. Huur was 600 en energie 400.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:30 schreef StephanL het volgende:
[..]
Als Gunner zet dat het 1300 per maand is, is dat vrije sector. Kan wel van de woningbouw zijn. Sociale huurwoning is max 879,66 in 2025.
Ah so. Daarom mis ik dus een hoop info per aflevering.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:32 schreef Gunner het volgende:
[..]
Nee, dat zijn hun totale vaste lasten volgens dat sheetje van Eef.
Ik wil ook wel de hele dag voor de tv zitten , en als dat afgunst is , waarom mag ik dat niet hebben dan volgens jou?quote:Op maandag 16 juni 2025 07:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik overdrijf een beetje om je te laten zien wat er gebeurt als je zo hard bent op kansarmen.
Als je goed nadenkt, waarom zie je ze zo graag aan het werk op bv een gecreëerd gemeentebaantje die uiteindelijk alleen maar geld kost?
Dat is afgunst, jij werkt, zij zitten lekker thuis te gamen. En je bent bang dat veel anderen dat ook zien en gaan doen. Zodat je als belastingbetaler steeds meer aandeel moet betalen waarna er steeds meer mensen gaan gamen.
En die kinderen van die mensen ook.
Hetzelfde met al die dieren , wat is er mis met 1 huisdier?quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:05 schreef roos94 het volgende:
Wat ik gewoon moeilijk kan verkroppen is dat je al je hele leven in de schuld zit en dan ervoor kiest 3 kinderen te krijgen terwijl je dus dik in de schulden zit. Ik kan er niet bij. Het is niet zo dat je het goed had, kids krijgt en dan gebeurt er iets. Nee je zat al in een kutsituatie en je besluit drie kinderen te werpen.
Geen probleem zolang je je eigen broek op kan houden. Nu gaat er meer dan 3000 netto vanuit de staat elke maand die kant op, hoeven ze geen gemeentelijke belastingen te betalen. Sociaal stelsel of niet daar vinden we wat van.quote:Op woensdag 18 juni 2025 02:08 schreef ikmoetdrieten het volgende:
[..]
Ik wil ook wel de hele dag voor de tv zitten , en als dat afgunst is , waarom mag ik dat niet hebben dan volgens jou?
Ja ik werk ook , ik zit ook met stijgende verbazing te kijken naar die mensen , en hoeveel van dat soort mensen zijn er wel niet in Nl , en wij maar werken .quote:Op woensdag 18 juni 2025 07:41 schreef Gunner het volgende:
[..]
Geen probleem zolang je je eigen broek op kan houden. Nu gaat er meer dan 3000 netto vanuit de staat elke maand die kant op, hoeven ze geen gemeentelijke belastingen te betalen. Sociaal stelsel of niet daar vinden we wat van.
Als ze dan ook nog ziek zwak en misselijk zijn , dan is het nog enigzins te begrijpen, maar die Kevin kan auto rijden , hij kan als tegenprestatie voor al dat geld ook een aantal uur op een taxi rijden , ik noem maar wat.quote:Op woensdag 18 juni 2025 08:13 schreef Spablauw214 het volgende:
Het heeft niets met afgunst te maken. Op het moment dat we ergens belastinggeld in steken is het niet onredelijk dat we verwachten:
1. Dat er uiteindelijk verbetering optreedt in de situatie, en dat het dus geen bodemloze put is.
2. Dat de ontvangers zelf (minimale) inspanning verrichten.
Gratis geld uitdelen zonder tegenprestatie is geen solidariteit maar liefdadigheid.
PTSS geloof ik. Maar er zijn er genoeg die PTSS hebben en alsnog gewoon een baan hebben. Als dat belastinggeld nou werd gespendeerd aan zaken als coaching of therapie om ze op weg te helpen dan had ik er al minder moeite mee. Dit is gewoon geen schrijnend geval. Deze mensen hebben er zelf geen zin in. Al lijkt Kevin luier dan Susanne. Kevin zit vermoedelijk de hele dag depressief op de bank en beïnvloedt daarmee de sfeer negatief. Daar wordt het ook niet beter van.quote:Op woensdag 18 juni 2025 11:28 schreef ikmoetdrieten het volgende:
[..]
Als ze dan ook nog ziek zwak en misselijk zijn , dan is het nog enigzins te begrijpen, maar die Kevin kan auto rijden , hij kan als tegenprestatie voor al dat geld ook een aantal uur op een taxi rijden , ik noem maar wat.
En waarom die vrouw niet kan werken ? Is dat nog benoemd? Zij kan ook gaan werken en Kevin huismanlaten zijn . De jongste zit al hele dagen op school
De zorg, zeker de ouderenzorg en de thuiszorg, zijn ook gewoon arbeidsintensief. Het is lichamelijk zwaar werk. Mensen uit bed tillen, douchen etc. Ik vraag me af of ze dat overziet.quote:Op woensdag 18 juni 2025 12:16 schreef Gunner het volgende:
De Susanne was full-time moeder, dat bijt haar aardig in d'r kont nu. In de eerste aflevering werd gevraagd wat ze zou willen . kwam er op neer dat het iets gemakkelijks in de zorg moest zijn. Geen oudjes wassen i.i.d. (dat zei ze letterlijk).
Kom op meid, je hebt niets te willen.
Wat me ook verbaasde; ze weten beiden echt niet hoe ze een huishoudboekje moeten bijhouden. Ik kijk er echt makkelijk tegenaan, maar dat is toch super simpel/
Als ik me de aflevering goed herinner wou ze niet verder gaan dan een beetje gezellig (klaverjassen).quote:Op woensdag 18 juni 2025 12:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De zorg, zeker de ouderenzorg en de thuiszorg, zijn ook gewoon arbeidsintensief. Het is lichamelijk zwaar werk. Mensen uit bed tillen, douchen etc. Ik vraag me af of ze dat overziet.
Dat kan ook een keuze zijn maar dat soort dagbesteding voor ouderen is doorgaans wel allemaal liefdewerk oud papier dus dan verdien je er alsnog geen stuiver aan.quote:Op woensdag 18 juni 2025 12:21 schreef Gunner het volgende:
[..]
Als ik me de aflevering goed herinner wou ze niet verder gaan dan een beetje gezellig (klaverjassen).
Hier verbaas ik me ook altijd over, ook als je die mensen hoort zeggen 'ik heb geen idee waar het geld allemaal heen gaat'. Ik kan daar met mijn hoofd echt niet bij.quote:Op woensdag 18 juni 2025 12:16 schreef Gunner het volgende:
Wat me ook verbaasde; ze weten beiden echt niet hoe ze een huishoudboekje moeten bijhouden. Ik kijk er echt makkelijk tegenaan, maar dat is toch super simpel/
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |