abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217574665
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 10:10 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Het is zeker niet makkelijk om zo’n proces in te gaan en dan uiteindelijk te pieken op het hoogtepunt op het ESF. Er zijn ook duizenden sporters geweest die maximaal presteerden in voorrondes of onbelangrijke wedstrijden en in de finales faalden.

Alleen hebben we in Nederland wel te maken met een trend:

Claude: was bij Eva (waarschijnlijk) beter dan op het ESF.
Joost: maakt op een willekeurig festival waar hij zelf maar wat doet een leukere indruk dan op het ESF.
S10: het fameuze optreden bij Matthijs.
Duncan: was indrukwekkender in de winner’s reprise dan zijn echte optreden.
Waylon: was overal beter dan met die krumpers.

Op het moment dat we commercieel de beste indruk moeten maken op het ESF, gaat het telkens mis. Waar ligt dat dan aan?
Ik denk dat wij ons teveel vastbijten in het willen overbrengen van het verhaal. Het moet betekenisvol zijn :r . Alsof we ons in de details verliezen en het groter plaatje vergeten.

Ik snap die violisten nu ook. Claude zou op reis zijn toch, volgens Cornald. De violisten stellen de downs voor in het leven en de dansers de ups. Je ziet Claude dus door de ups en downs heen gaan. Maar denken we nu echt dat de gemiddelde kijker dit gaat begrijpen?

Daar gaan staan met dansers in een kleurrijk decor wat zorgt voor positieve gevoelens zou zoveel meer doen. Ja, ik loop vooruit op zaken :@ , maar ik zie de bui nu ook wel hangen... en toch komt het dinsdag wel goed, maar ik weet nu al dat het zoveel meer had kunnen zijn. En dat is bijna elk jaar zo. Heel irritant.
All we got is this moment - Joost Klein, 9 mei 2024
  Moderator donderdag 8 mei 2025 @ 12:52:40 #52
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217574692
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 12:48 schreef grazz het volgende:

[..]
Ik denk dat wij ons teveel vastbijten in het willen overbrengen van het verhaal. Het moet betekenisvol zijn :r . Alsof we ons in de details verliezen en het groter plaatje vergeten.

Ik snap die violisten nu ook. Claude zou op reis zijn toch, volgens Cornald. De violisten stellen de downs voor in het leven en de dansers de ups. Je ziet Claude dus door de ups en downs heen gaan. Maar denken we nu echt dat de gemiddelde kijker dit gaat begrijpen?

Daar gaan staan met dansers in een kleurrijk decor wat zorgt voor positieve gevoelens zou zoveel meer doen. Ja, ik loop vooruit op zaken :@ , maar ik zie de bui nu ook wel hangen... en toch komt het dinsdag wel goed, maar ik weet nu al dat het zoveel meer had kunnen zijn. En dat is bijna elk jaar zo. Heel irritant.
Dat betekenisvol moeten we toch af en toe los kunnen laten. Favoriet is een nummer dat over de sauna gaat, we hebben een nummer over koffie dat een loopje neemt met Italiaanse clichés, we hebben een nummer dat eigenlijk over sperma gaat. Meeste mensen thuis krijgen de boodschap van een nummer toch niet echt mee, zelfs als ze redelijk Engels kunnen.
pi_217574695
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 12:31 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Als het puur gaat om het halen van de top 10 is iedereen hier waarschijnlijk nog wel positief toch? Dat is een kwestie van ruim 150 punten scoren, wat bij een beetje normale vocale prestatie met dit liedje prima mogelijk moet zijn.

Het gaat er nu juist over dat Nederland er niet het maximale uithaalt. Naar mijn mening is Zweden de gedoodverfde favoriet. Maar daarachter heb je met Oostenrijk, Frankrijk, Nederland, Estland en Israël 5 landen die elkaar nauwelijks ontlopen en allemaal in aanmerking komen om eerste of vijfde van deze groep te worden op de plekken 2-6 (en als ik even extra positief doe: als je 2e kan worden, kan je ook winnen als Zweden een beetje tegenvalt). Daarachter krijg je de categorie Albanië, Oekraïne, Malta, Zwitserland, Duitsland, e.d. voor wie een plek in de top 10 het plafond is. Dan gaat er toch iets mis als Nederland na die sprint voor de tweede plaats straks als 9e eindigt ofzo.
Eens, al ben ik stiekem wel weer bang dat we op een 100 jurypunten en 20 televotes blijven steken, zeker als je straks op startplek 1-5 terecht komt of tussen Zweden en Oostenrijk wordt geplaatst door de EBU :D
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Moderator donderdag 8 mei 2025 @ 12:53:21 #54
375570 crew  Cyan9
pi_217574698
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 12:31 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Als het puur gaat om het halen van de top 10 is iedereen hier waarschijnlijk nog wel positief toch? Dat is een kwestie van ruim 150 punten scoren, wat bij een beetje normale vocale prestatie met dit liedje prima mogelijk moet zijn.

Het gaat er nu juist over dat Nederland er niet het maximale uithaalt. Naar mijn mening is Zweden de gedoodverfde favoriet. Maar daarachter heb je met Oostenrijk, Frankrijk, Nederland, Estland en Israël 5 landen die elkaar nauwelijks ontlopen en allemaal in aanmerking komen om eerste of vijfde van deze groep te worden op de plekken 2-6 (en als ik even extra positief doe: als je 2e kan worden, kan je ook winnen als Zweden een beetje tegenvalt). Daarachter krijg je de categorie Albanië, Oekraïne, Malta, Zwitserland, Duitsland, e.d. voor wie een plek in de top 10 het plafond is. Dan gaat er toch iets mis als Nederland na die sprint voor de tweede plaats straks als 9e eindigt ofzo.
Ik snap wat je bedoelt, al heb ik de Nederlandse inzending persoonlijk dus nooit sterk genoeg gevonden om voor de winst meet te doen. Ook niet met een perfecte staging.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_217574700
Ja, op basis van de foto's en de omschrijving van Corrie bij Eva wordt het zo te zien een behoorlijk intens, emotioneel beladen optreden. We zien Claude met slechts één spotlight, recht in de camera zingen. Hij brengt emotie over op de kijker, met kennelijk veel close-ups.

Een climax met de explosie van bloemen rondom de bridge, en Corrie zei dat er aan het eind ook nog een bijzonder shot komt dat weer die emotie zal overbrengen.

Hier zien we duidelijk de emotie ook in Claudes gezicht. Het lijkt erop dat hij hier ook recht in de camera kijkt:

Ik snap net als jullie niet waarom ze alles zo geheim willen houden. De enige verklaring die ik kan bedenken voor de keuze voor deze 30 seconden snippet is dat ze een verrassingseffect willen behouden, maar maandag wordt het toch allemaal bekend? Is het echt de slechte pers en negatieve reacties op internet waard? Ik vind het een onbegrijpelijke keuze.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 8 mei 2025 @ 12:53:56 #56
163650 Greys
pi_217574701
@grazz dat was denk ik Pim die je bedoelt, die zei als act-maker in het lange Paroolinterview dat hij het verhaal helder naar het podium wil vertalen. Ik snap ook niet waarom hij dat echt nodig vond. Misschien deels wens van Claude zelf. Geen idee.

IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_217574810
Ik had liever gehoopt dat we na ðe bewegende beelden/teaser hier allemaal aan het hypen waren ala TCL maar ook na de tegenvallende beelden ben ik blij dat we 't hier op t forum over kunnen hebben en samen met fans kunnen genieten van alle voorpret 😘
pi_217574840
Ik denk ineens, misschien willen ze de emotionele stukjes close op camera niet laten zien in de snippet vanwege het risico dat het dan door critici als 'ingestudeerd' gespind wordt.

Ik herinner me dat Joost daar ook vervelende vragen van Aran-achtigen over kreeg, mbt het laatste stukje. Dat was ook bizar, die vragen. Of zijn emoties wel echt waren. Moest ie uitleggen dat hij echt die emoties opriep.

Dat ze de climax met de bloemen niet willen prijsgeven snap ik op zich wel. Dat is ook veel beter met publiek.

Toch denk ik dat als het hun intentie is om een emotioneel geladen performance neer te zetten die kijkers raakt, dat ze daar dan ook wel een indruk van mogen geven in de snippet.
pi_217574845
Ik denk dat wij als fangroep het ook al heel snel overanalyseren, zoals we ook wel eens de kwaliteit van het liedje op zichzelf willen vergeten. Natuurlijk zijn staging, vocalen en uitstraling belangrijk en vaak net dat stukje extra dat van iets goeds een kanshebber maakt of juist de kansen vermindert. Maar een kutnummer heeft nog nooit het ESF gewonnen :+ (minus Estland 2001 dan) :P
pi_217574869
quote:
89s.gif Op donderdag 8 mei 2025 12:53 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Ik snap wat je bedoelt, al heb ik de Nederlandse inzending persoonlijk dus nooit sterk genoeg gevonden om voor de winst meet te doen. Ook niet met een perfecte staging.
Dat blijft uiteraard ook lastig inschatten. Ik denk sowieso wel dat het waarschijnlijker was om net onder de top te eindigen, zoals I See A Star, Amsterdam of Hemel en Aarde dat in het verleden deden. Dus geen winst, maar wel iets wat langer blijft hangen dan de gemiddelde inzending.

Wat dat betreft zou ik het ook jammer vinden voor Claude als hij een vrij anonieme score neerzet. C’est La Vie is niet het grootste meesterwerk ooit, maar het heeft wel potentieel om gestreamd te worden en airplay te krijgen deze zomer, om zo een leuke basis neer te zetten voor zijn internationale carrière. Maar dat wordt, een enkele uitzondering daargelaten, toch allemaal snel minder als je wat lager eindigt.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_217574885
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 13:15 schreef TheVulture het volgende:
Ik denk dat wij als fangroep het ook al heel snel overanalyseren, zoals we ook wel eens de kwaliteit van het liedje op zichzelf willen vergeten. Natuurlijk zijn staging, vocalen en uitstraling belangrijk en vaak net dat stukje extra dat van iets goeds een kanshebber maakt of juist de kansen vermindert. Maar een kutnummer heeft nog nooit het ESF gewonnen :+ (minus Estland 2001 dan) :P
Wij hebben zelf ook weleens gewonnen met een inzending waarvan het vrij wonderlijk was dat die alles achter zich liet, immers met Een Beetje van Teddy Scholten. Ik weet alleen niet of degene die toen de staging deed nog beschikbaar is.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_217574925
In het kader van - we blunderen altijd met staging - heb ik besloten om me er niet meer druk om te maken. Ze gaan mijn feestje niet verpesten. w/ *O*
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_217575035
Na een nachtje slapen heb ik maar besloten om er gewoon weer positief in te staan. Ik gun het Claude enorm en ik heb ook ergens nog steeds vertrouwen in Pim (want waarom zou die man bij de belangrijkste staging van zijn handen de plank zó misslaan?). Er komt vast wel iets moois uit dinsdag.
Vorig jaar waren we ook heel kritisch over de staging van Joost, maar uiteindelijk waren de meeste buitenlandse reacties en die van casual viewers best prima, hij won zelfs de semi afgezien van de dubieuze score voor Israël. Ik hoop op eenzelfde effect voor Claude dinsdag en anders heb ik nooit meer vertrouwen in welke creative director dan ook :')
pi_217575088
Nou we weten het hoor...Claude was over enthousiast daarom zong hij niet zuiver :P
Bekijk deze YouTube-video
pi_217575104
Oké, 30 seconden. Dan blijven er nog zo'n 140 over. In de video vind ik deze 30 seconden ook niet de meest interessante. Ik probeer die 30 seconden even te vergeten en me voor te stellen wat we zouden kunnen zien in die andere 140, uitgaande van wat we nu weten.

Het begin van het lied is prachtig, die eenzame piano en Claude die je warm toezingt en je al snel het gevoel geeft dat hij alleen voor jou zingt. Met die steadycam die gebruikt wordt, kan dat nog steeds heel goed binnenkomen straks. Geen gedoe op de achtergrond dat van Claude af kan leiden, alleen maar een eenzame spotlight, net als die eenzame piano. De wereld is klein. Er bestaat behalve Claude zelf nog niet zoveel

Dan het eerste c'est comme çi et comme ça moment. Dat is muzikaal prachtig, andere maatsoort, verrassend. In de clip zijn de bewegingen die Claude en de jonge Claude maken daar stuwend. Ik heb beelden gezien van Basel waar hij voor een microfoonstandaard staat, dus zijn handen vrij heeft om dat te doen. Als de camera om hem heen gaat cirkelen daar, kan dat een Barbara Pravi momentje worden. Nog steeds niks dat afleid van Claude, alleen goud licht dat op hem schijnt. Het kan bijzonder zijn/worden. Als ik het voor het zeggen had, zou ik het zo doen.

Dan barst het feest los in de muziek en ook in de clip. Ineens verandert het van balad in iets anders. Er wordt gedanst. Ik verwacht ook nu dat hier de dansers in beeld komen. En dat ze Claude aansteken om al dansend op reis te gaan. We zien ineens iets meer van de wereld, maar we zien vooral Claude op weg, in beweging, en de camera die hem volgt, en af en toe komen die dansers langs en Claude zingt met stralende en innemende lach op zijn face.

Het tweede couplet begint. We horen ineens strijkers. Waarschijnlijk ze we ze dan ook voor het eerst, ergens op de achtergrond. Er wordt weer even gedanst door de dansers. We kijken er via de camera samen met Claude naar. De achtergrond is nog sober maar ruimer in beeld. Dan de dansers weer, Claude danst met ze mee... En dan komen die 30 seconden die we kennen. Waar we niet warm voor lopen tot nu toe, maar misschien wel als we het logisch hebben zien aankomen.

En dan is er de bridge. C'est la vie, la vie on rose, la vie on noir.... De wereld kan openbreken op dat moment. De rozen en andere bloemen spatten van de led, een kolkende beweging van bloemen (niet een statisch behangetje) En daar zingt en danst Claude vol overgave, met de dansers. Misschien zien we Claude hier even niet via de steadycam, maar vanuit een veel wijder perspectief. Vanuit heel veel verschillende hoeken. En misschien dwarrelen er wel bloemen in beeld, die van de wand lijken te komen. Alleen thuis, op de tv, niet in de zaal. Even is het groots en feestelijk.

En dan is er weer alleen die piano. En Claude gevangen door de steadycam, maar niet meer in een donkere wereld maar een die licht en kleurrijk is, een wereld die voor hem is opengebroken. En hij zingt weer c'est comme çi et comme ça. Maar geëmotioneerd, omdat hij voelt hoe rijk het leven kan zijn en hoe dankbaar je daarvoor kunt zijn. Er komt iets wat we nog niet gezien hebben en dat indruk maakt. Ik zie Claude in een camera kijken die boven hem hangt, de camera gaat de lucht in. We zien Claude, op de LED vloer die indrukwekkend mooi is , Claude die een weids gebaar maakt: kijk eens hoe mooi het leven kan zijn. En als laatste moment weer een close shot van Claude die geraakt zingt: c'est la vie.

Ik weet het, ik zuig dit uit mijn duim. En waarschijnlijk wordt dit het nooit. Maar ik probeer van de kater te bekomen waarmee ik gisteravond naar bed ben gegaan. Er is nog hoop. Er kan nog veel gebeuren in 140 seconden. Het lied heeft potentie genoeg om mooie dingen aan op te hangen.
pi_217575123
Ja ik denk dat we het idee van een vrolijke, kleurrijke, happy performance moeten loslaten. Dat dit een soort Jessy Matador zou worden, maar dan met onze ontwapenende Claude. Ze lijken zich in de rustige delen meer te spiegelen aan Pravi, Slimane, enz. Close-up dicht op de camera, indringende emoties.

Claude zelf heeft in het verleden in interviews ook gezegd dat hij houdt van vrolijke, uplifting liedjes met onderliggend een serieuze, emotionele lading.

Ik heb nog even snel uitgeschreven wat Cornald zei bij Eva:

“Nou ik liep gister, om toch nog even naar vorig jaar te verwijzen, best wel als een zeer tevreden euro-opa rond, na afloop van de eerste repetitie. Omdat Pim Brassien, jullie noemden hem al even, de Creative Director, maar ook Henk-Jan van Beek, die het lichtontwerp verzorgt, die zijn er echt in geslaagd om die hele reis die Claude heeft gemaakt, en die hij eigenlijk in zijn song bezingt, met het advies dat ie vroeger van zijn moeder kreeg, om die te verbeelden. Op een, en dat vond ik juist heel mooi om te zien, en we hebben lang nog niet alles gezien, want er zijn nog veel verrassingen voor de Nederlandse kijker in elk geval, op een hele indringende manier, dus het was eigenlijk een hele ontroerende, het was up, maar ook een hele ontroerende performance, die volgens mij heel veel mensen gaat raken. En volgens ons allemaal hier.”

Eva citeert dan de omschrijving uit het liveblog.

“Er komt nog een ander beeld, dat is nog helemaal niet prijsgegeven, dat zit aan het eind van de song, dat voedt die ontroerende lading ook.”

Dan legde hij uit dat mensen van de organisatie/productie na de repetitie applaudisseerden. “En ik hoorde later ook dat ze er alles aan gaan doen, vanuit de organisatie, om Nederland zo goed mogelijk in beeld te brengen”.

Dit is duidelijk niet in de trant van 'het dak zal eraf gaan in de zaal hij zal een feestje bouwen met het publiek'. De act draait om indringende emoties, ontroering, een performance die mensen zal raken.
pi_217575216
‘Finaleplek onzeker na nieuwe beelden Claude’

:D

[ Bericht 19% gewijzigd door Wienerschnitzels op 08-05-2025 14:19:28 ]
pi_217575242
pi_217575277
Zingt vals als hij erbij danst was bij Jinek ook al het geval, maar toen was hij 'ziek'
pi_217575323
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 14:13 schreef michiel_merk het volgende:
Zingt vals als hij erbij danst was bij Jinek ook al het geval, maar toen was hij 'ziek'
Moet wel zeggen dat ik 'vals' wel verschillende lagen vind hebben, hij zingt er soms net een beetje ongecontroleerd tegenaan, wellicht inderdaad door de combi met dans. Bij programma's als Beste Zangers wordt dat denk ik allemaal keurig weggepoetst in de nabewerking.

Sowieso kun je je bij een ballad en operanummer minder snel een verkeerd nootje permitteren dan bij uptempo en dans.
pi_217575433
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 13:44 schreef summer52 het volgende:
Nou we weten het hoor...Claude was over enthousiast daarom zong hij niet zuiver :P
- video -
Netjes van Lara. Dit doet ze goed.

quote:
Richard zegt: we gaan daar hopelijk nog mensen van Avrotros over spreken. Ja snuggere had dat eerst gedaan, voordat je deze twijfelzaaivideo online gooit.
  donderdag 8 mei 2025 @ 14:26:20 #72
442280 Prisha
Moonshine!
pi_217575435
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_217575444
https://www.nu.nl/songfes(...)den-gefinetuned.html

AvroTros is inmiddels bezig aan damage control. Zonde, want hadden ze dit zelf nou echt niet kunnen voorzien? Ik hoop dat Claude niet te veel druk voelt.
pi_217575514
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 14:27 schreef d_elise het volgende:

AvroTros is inmiddels bezig aan damage control. Zonde, want hadden ze dit zelf nou echt niet kunnen voorzien? Ik hoop dat Claude niet te veel druk voelt.
Ja misschien had je dat begin al moeten prijsgeven, nog voor het dansen. Dan was het in ieder geval niet over de valsige noten gegaan :P
pi_217575542
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 14:27 schreef d_elise het volgende:

Dat snap ik dan ook niet zo goed.
Als je weet dat de performance gewoon vet wordt laat je het toch overwaaien?

En zo slecht was het natuurlijk ook weer niet he. Die 30 seconden zagen er rommelig uit en hij klinkt inderdaad tegen het valse aan bij het dansen. De violisten vond ik zelf niet zo erg eigenlijk. Maar volgens mij mag je gewoon vals zingen tijdens een repetitie. Dat de AVROTROS dan dit besluit te delen ligt meer aan AVROTROS dan aan Claude. Die roepen nu de Arans van deze wereld er zelf op af.

Ik ga er gewoon vanuit dat het straks een mooi geheel wordt. Ik heb nog wel vertrouwen in den Pim. En in Claude natuurlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mandy040986 op 08-05-2025 14:50:35 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')