abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217572808
Dreigende droogte: 'Ook al is het niet voelbaar, er is veel aan de hand'

Ook al oogt de natuur fris en groen, de grond is kurkdroog. Droogte-experts van de Wageningse Universiteit waarschuwen: "Het is een van de droogste voorjaren ooit."

"Het is misschien niet voelbaar, maar er is veel aan de hand", vertelt droogte-expert en hoogleraar Inge de Graaf. Ze zegt dat we ons moeten realiseren dat we in de top vijf van droogste lentes ooit zitten. Op dit moment is er al sprake van een neerslagtekort van 50 millimeter. "Daarom gaan alle alarmbellen af."

Met amper neerslag in het vooruitzicht, ziet het er volgens De Graaf niet goed uit. "Een beetje regen is nu ook niet meer genoeg om rustig adem te halen."

Droogte kan grote gevolgen hebben
Cijfers van de waterschappen laten zien dat de waterstanden kelderen, zowel in de rivieren als de grondwaterstand. "De bovenste meters grondwater zijn essentieel voor natuur, gewassen, bodems en rivieren. Een daling ervan tijdens droogte kan grote gevolgen hebben. Droogte leidt sowieso tot problemen in de flora en fauna, maar kan ook een gevaar voor de drinkwatervoorziening zijn."

De Graaf vervolgt: "Het is belangrijk dat het goed gemonitord wordt, zodat er op tijd maatregelen genomen kunnen worden." Dat valt niet altijd mee. "In Nederland is er al snel een competitie tussen landbouw, natuur- en drinkwatervoorziening." Een gevecht dus om wie het schaarse water mag gebruiken.

Water in een speciekuip
Ondertussen hebben ook de dieren het zwaarder, merkt natuurfotograaf Martijn Nugteren. Hij heeft op drie plekken op landgoed De Leperkoen in Lunteren een speciekuip ingegraven die hij vult met water. Dit zijn drinkplekken voor vogels, reeën, herten en wilde zwijnen.

"Als je de vinger in aarde stopt, merk je dat het gortdroog is. Er zijn geen plassen in het bos, dus komen er steeds meer dieren naar onze waterplekken."

Hij heeft het er inmiddels maar druk mee. Iedere twee dagen moet hij de waterplekken bijvullen met kraanwater. "Als er een groep wilde zwijnen komt drinken, is het water in een mum van tijd op."

Mensen geloven het niet
Ook hij ziet dat schijn bedriegt. "Sinds de brand op de heide in Ede roep ik dat het droog is en dat we voorzichtig moeten zijn met vuur. Mensen geloven het niet."

Hij hoopt dat mensen toch gaan inzien hoe droog het is en er rekening mee gaan houden. "We kunnen niet veel doen, maar de dieren water geven kan iedereen. Mooi toch, als we zo wat kunnen bijdragen?"

De waterschappen beslissen volgende week of er maatregelen genomen moeten worden, zo maakten ze woensdagochtend bekend.

https://nos.nl/regio/geld(...)-is-veel-aan-de-hand
v
pi_217572816
v
pi_217572818
quote:
Iedere twee dagen moet hij de waterplekken bijvullen met kraanwater.
Deze man moet opgepakt worden voor het lozen van PFAS in de natuur.

:P
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_217572824
Ik sproei om de dag mijn tuintje overvloedig om lokaal de droogte tegen te gaan
pi_217572855
Flikker toch op. 3 weken geleden stonden de landbouwvelden hier dagen/wekenlang blank door het vele water.
Nog geen 2 weken geleden zijn er meters sneeuw gevallen in de alpen. En dat gaat meneer deze onzin lopen verkondigen. Ook in mijn tuin is de grond nog drijfnat en staat er water in de kruipruimte omdat het grondwater zo hoog staat!
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:16:40 #6
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_217572861
Nou ik gooi gewoon lekker een biefstukje in me zwembad hoor!!
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:17:07 #7
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217572864
Net nog een zwembad op de BBQ geflikkerd mijn foppen ze nie!!!
Huilen dan.
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:17:28 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217572866
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:16 schreef mstx het volgende:
Nou ik gooi gewoon lekker een biefstukje in me zwembad hoor!!
Oh.
Huilen dan.
pi_217572885
Hadden de waterschappen tijdens het neerslagrecordjaar 2023 en op twee na recordjaar 2024 maar wat neerslag opgevangen.
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:22:11 #10
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217572904
Het is absurd droog in de tuin inderdaad. Ik heb nog veel jonge aanplant staan dat het niet allemaal overleeft.

Goede reminder om nog wat water voor de beestjes neer te zetten.

Dit is wel zorgelijk voor de natuur :{
Spoilers!
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:25:52 #11
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_217572911
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:20 schreef Nober het volgende:
Hadden de waterschappen tijdens het neerslagrecordjaar 2023 en op twee na recordjaar 2024 maar wat neerslag opgevangen.
Nee, dáár zijn de waterschappen niet voor. Die zijn er voor het schrijven van rapporten en om te vertellen dat je je tuin niet mag sproeien.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:26:41 #12
509226 Gehakt_bal
Lekker balletje
pi_217572917
Vergeleken met vorig jaar is het inderdaad veel droger.
Voor de natuur niet goed. Straks weer een vroege herfst, waarbij de bladeren halverwege de zomer al vallen.
pi_217572954
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:22 schreef Lucky_Strike het volgende:
Het is absurd droog in de tuin inderdaad. Ik heb nog veel jonge aanplant staan dat het niet allemaal overleeft.

Gister de tuin water gegeven, het water rolt gewoon van het zand af. De aarde in mijn tuin is hydrofobisch geworden.
Twiddel
pi_217572956
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:15 schreef F0czuks het volgende:
Flikker toch op. 3 weken geleden stonden de landbouwvelden hier dagen/wekenlang blank door het vele water.
Nog geen 2 weken geleden zijn er meters sneeuw gevallen in de alpen. En dat gaat meneer deze onzin lopen verkondigen. Ook in mijn tuin is de grond nog drijfnat en staat er water in de kruipruimte omdat het grondwater zo hoog staat!
Er zit een verschil tussen oppervlakkig genoeg vocht en in diepe lagen genoeg vocht Hans.
pi_217572972
Komend weekend lekker weer, ik ga 3 zwembaden vullen met water. 😈
Zonder wrijving geen glans
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:42:05 #16
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_217573033
Mag ook wel na 2 afschuwelijk natte jaren 2023 en 2024. Die neerslag die nu 'tekort' komt is allang gevallen.

https://www.weeronline.nl/nieuws/weeroverzichten-2024-neerslag
pindazakje
pi_217573034
En de riolen zijn overvol en kunnen de regenval niet meer aan, dus moeten mensen hun tuintjes veranderen.
pi_217573049
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:35 schreef Haags het volgende:
Komend weekend lekker weer, ik ga 3 zwembaden vullen met water. 😈
Dit ja. Ik gooi weer 6 volle zwembaden in de pan. Mij maken ze niks! :P
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:45:43 #19
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_217573053
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:42 schreef ToT het volgende:
En de riolen zijn overvol en kunnen de regenval niet meer aan, dus moeten mensen hun tuintjes veranderen.
2 maanden veel regen en je hoort van dit soort berichten, 2 maanden droogte en het is weer te droog.
Het is simpelweg nooit goed.
pindazakje
pi_217573100
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:45 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
2 maanden veel regen en je hoort van dit soort berichten, 2 maanden droogte en het is weer te droog.
Het is simpelweg nooit goed.
je zou bijna denken dat het watermanagement in NL niet vanzelf gaat. :{w

Hmmmm, wie had hier ook alweer voor gestudeerd?
Nouja, ik hoop dat zijn dochters breed opgeleid worden, van Kamelendrijver tot Diepzeeduiker, dan hebben we er nog wat aan. 14.gif
pi_217573167
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:22 schreef Lucky_Strike het volgende:

Water geven een optie?
pi_217573178
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:32 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Gister de tuin water gegeven, het water rolt gewoon van het zand af. De aarde in mijn tuin is hydrofobisch geworden.
Je geeft te weinig water , je bent te laat met geven
  donderdag 8 mei 2025 @ 10:02:43 #23
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_217573198
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:15 schreef F0czuks het volgende:
Dat is ook maar een momentopname. Feit is gewoon dat het vanaf begin februari tot half april niet meer serieus heeft geregend in grote delen van het land. En vanaf half april tot en met nu ook al niet en ook de komende 14 dagen lijkt daar nog geen verandering in te komen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_217573227
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 10:01 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Gelijk hier ff de planten water gegeven na het lezen van dit topic! _O- (Paar planten in potten op m'n dakterras.)
  donderdag 8 mei 2025 @ 10:05:31 #25
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217573231
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 10:00 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Water geven een optie?
Zeker. In de moestuin heb ik een druppelsysteem. In de rest van de tuin krijgt alleen de nieuwe aanplant en af en toe het fruit water. De rest moet zichzelf redden.
Spoilers!
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 8 mei 2025 @ 10:08:13 #26
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_217573262
"Maar ik ben een keer natgeregend en die ene dag toen was het best grijs buiten, dus dit is onzin."
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_217573387
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 10:01 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Weet ik, ben niet gewend dat ik al in mei water moet geven. Het was ook idioot warm vorige week en niet aan gedacht.

Maar als het zo idioot warm is in de zomer dan geef ik elke avond water en ongeacht hoeveel weken ik dat doe, rolt het er na een lange tijd droogte/hitte ook gewoon vanaf.
Twiddel
  donderdag 8 mei 2025 @ 11:01:50 #28
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217573774
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:32 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Bizar om te zien. Hier heb ik gelukkig wel goede aarde maar dan nog.
Spoilers!
  donderdag 8 mei 2025 @ 11:03:21 #29
509226 Gehakt_bal
Lekker balletje
pi_217573785
quote:
9s.gif Op donderdag 8 mei 2025 10:08 schreef heywoodu het volgende:
"Maar ik ben een keer natgeregend en die ene dag toen was het best grijs buiten, dus dit is onzin."
Het heeft afgelopen winter ook een keer gevroren.
Wat nou "klimaatverandering" :+
pi_217573788
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 11:01 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Bizar om te zien. Hier heb ik gelukkig wel goede aarde maar dan nog.
Als het in mijn tuin er al zo aan toe is dan denk ik in de natuur niet veel beter. Hopelijk komen er geen stortregens aan anders kan dat wel problemen geven
Twiddel
pi_217573793
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 11:03 schreef Gehakt_bal het volgende:

[..]
Het heeft afgelopen winter ook een keer gevroren.
Wat nou "klimaatverandering" :+
Toen ik net mijn koelkast open deed voelde ik gewoon een koude wind eruit komen!
Klimaatverandering is een HOAX!!!111
Twiddel
  donderdag 8 mei 2025 @ 11:06:50 #32
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217573821
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 11:03 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Als het in mijn tuin er al zo aan toe is dan denk ik in de natuur niet veel beter. Hopelijk komen er geen stortregens aan anders kan dat wel problemen geven
Dat inderdaad. Zo'n particuliere tuin is natuurlijk totaal onbelangrijk op het grote geheel.
Spoilers!
pi_217573991
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:25 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Nee, dáár zijn de waterschappen niet voor. Die zijn er voor het schrijven van rapporten en om te vertellen dat je je tuin niet mag sproeien.
Wip een tegel joh gek.
pi_217574188
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:32 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Er zit een verschil tussen oppervlakkig genoeg vocht en in diepe lagen genoeg vocht Hans.
Beide kaart ik aan Jan
pi_217574253
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 11:54 schreef F0czuks het volgende:

[..]
Beide kaart ik aan Jan
Het is alleen wel een klein beetje bijzonder dat heel Nederland klaagt over droogte maar dat bij jou de kelder schijnbaar onder water staat _O-
pi_217574414
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 11:04 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Toen ik net mijn koelkast open deed voelde ik gewoon een koude wind eruit komen!
Klimaatverandering is een HOAX!!!111
Precies! Ik gooi nog wat koelkasten in de pan, mij maken ze niks! :D
pi_217574431
Droogte is een gevoelige term in WKN @INViCTuS @Nattekat
  donderdag 8 mei 2025 @ 12:33:27 #38
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217574547
Mijn regenton zit nog halfvol.

Misschien kunnen de waterschappen hiervan leren, stelltje prutsers.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 8 mei 2025 @ 16:08:53 #39
pi_217576241
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 11:27 schreef Nober het volgende:

[..]
Wip een tegel joh gek.
Ik heb niet eens tegels in mijn tuin jij koekwaus.

Waar het om gaat is dat een hoop geld naar Waterschappen toe gaat en dat ze toch volkomen hulpeloos zijn. In 2024 was het ongekend nat (boh), nou is het weer te droog. Daar kan ik ook niks aan doen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 8 mei 2025 @ 20:21:09 #40
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_217579384
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 12:21 schreef Geschiedkundige het volgende:
Droogte is een gevoelige term in WKN @:INViCTuS @:Nattekat
Nou, ik vind alleen dat de media het veel erger maakt dan het daadwerkelijk is. Ik volg o.a die maarten Veldhuis die veel onderzoek doet en werkt met water, volgens mij. Er zijn nog genoeg beken en "stromen" o.a op de Veluwe waar water in staat of stroomt waar dat in bijvoorbeeld 2018 niet het geval was. Ook het grondwaterpeil is in veel gebieden nog niet zorgwekkend. In de droge jaren die we gehad hebben was alles uitgedroogd, verdort, verbrand en meer van dat soort dingen. Nu bij lange na niet. Ik steek een schep in de grond en kom vocht tegen. Wel is er een verschil tussen klei en zand.

Uiteraard is in bepaalde gebieden de grond wel anders en de bovenlaag wel droog, dus een bui regen kan geen kwaad, maar extreme droogte? Toe fff...de balans betreft neerslag is weer ver te zoeken. Of te veel en te vaak of heel lang weer niet tot amper.

Wel moet men in bepaalde gebieden echt eens kritisch kijken naar de systemen. 1.5 tot bijna 2 jaar lang viel er bijna elke maand te veel regen en was er vaak genoeg in bepaalde gebieden overlast, dus dan gaat er ergens iets niet goed als dat zo snel weg is en problemen geeft.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_217579394
In Portugal is bij ons vier keer zoveel regen als normaal gevallen de afgelopen tijd, het gras staat een meter hoog.
pi_217586379
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 16:08 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ik heb niet eens tegels in mijn tuin jij koekwaus.

Waar het om gaat is dat een hoop geld naar Waterschappen toe gaat en dat ze toch volkomen hulpeloos zijn. In 2024 was het ongekend nat (boh), nou is het weer te droog. Daar kan ik ook niks aan doen.
Ja laten we anders maar flink bezuinigen op de Waterschappen dan.
Ha! Dat zal ze mooi leren! :6
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_217586415
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 12:02 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Het is alleen wel een klein beetje bijzonder dat heel Nederland klaagt over droogte maar dat bij jou de kelder schijnbaar onder water staat _O-
Ik heb de laatste tijd hier niet in de kruipruimte gekeken, maar het zou me enorm verbazen als die niet nog steeds blank staat. (Zit op een laag punt van deze streek.)
  vrijdag 9 mei 2025 @ 18:03:33 #44
pi_217587287
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 16:28 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Ja laten we anders maar flink bezuinigen op de Waterschappen dan.
Ha! Dat zal ze mooi leren! :6
Nou ik betaal er alleen maar meer voor.
pi_217587595
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 16:31 schreef ToT het volgende:

[..]
Ik heb de laatste tijd hier niet in de kruipruimte gekeken, maar het zou me enorm verbazen als die niet nog steeds blank staat. (Zit op een laag punt van deze streek.)
Naar aanleiding van deze post even gekeken. Ik kan nog steeds zwemmen onder de vloer. Laag punt in de provincie en water gaat naar lage punten. De land- en tuinbouw zal er blij mee zijn en mij boeit het niet echt meer.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217587619
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 18:42 schreef 215 het volgende:

[..]
Naar aanleiding van deze post even gekeken. Ik kan nog steeds zwemmen onder de vloer. Laag punt in de provincie en water gaat naar lage punten. De land- en tuinbouw zal er blij mee zijn en mij boeit het niet echt meer.
Ik heb een dubbele laag watervaste multiplex platen als luik voor de kruipruimte, met plastic tassen in de randen gepropt omdat ik anders altijd een smerige vochtlucht in huis heb hangen! :r
Zonder die plastic zakken schimmelen de gezaagde randen van die multiplex platen binnen 2 - 3 weken. :X
pi_217588221
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 18:03 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Nou ik betaal er alleen maar meer voor.
Meid, dat meen je niet
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_217588441
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 18:47 schreef ToT het volgende:

[..]
Ik heb een dubbele laag watervaste multiplex platen als luik voor de kruipruimte, met plastic tassen in de randen gepropt omdat ik anders altijd een smerige vochtlucht in huis heb hangen! :r
Zonder die plastic zakken schimmelen de gezaagde randen van die multiplex platen binnen 2 - 3 weken. :X
Mijn kruipluik is van zeg maar de cementplaat (zonder asbest) met een behoorlijke laag piepschuim. De kruipruimte heb ik gevuld met drijvende schuimchips (drowa). Door jouw opmerking verzin ik dat ik het luik nog af kan dichten met rubber tochtstrip. Vooral als in het najaar de kachel nog niet aan hoeft maar het buiten wel vochtig wordt heb ik te hoge luchtvochtigheid. Verder geen probleem met een natte kruipruimte.
pi_217588458
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 20:26 schreef 215 het volgende:

[..]
Mijn kruipluik is van zeg maar de cementplaat (zonder asbest) met een behoorlijke laag piepschuim. De kruipruimte heb ik gevuld met drijvende schuimchips (drowa). Door jouw opmerking verzin ik dat ik het luik nog af kan dichten met rubber tochtstrip. Vooral als in het najaar de kachel nog niet aan hoeft maar het buiten wel vochtig wordt heb ik te hoge luchtvochtigheid. Verder geen probleem met een natte kruipruimte.
Ja ik vroeg bij de bouwmarkt ook om cementplaat, maar toen kwamen ze hier mee aangezet.
Rubber tochtstrips wilde ik ook doen, maar plastic zakken gaan ook prima en die had ik toch al in huis! _O-

Vocht heb ik hier trouwens wel in de muren, ondanks dat het meeste geïmpregneerd is.
pi_217588580
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 20:28 schreef ToT het volgende:

[..]
Ja ik vroeg bij de bouwmarkt ook om cementplaat, maar toen kwamen ze hier mee aangezet.
Rubber tochtstrips wilde ik ook doen, maar plastic zakken gaan ook prima en die had ik toch al in huis! _O-

Vocht heb ik hier trouwens wel in de muren, ondanks dat het meeste geïmpregneerd is.
Ja, ik heb ook een dag met de boormachine op de grond gelegen om de muren te injecteren elke 10 cm, of het veel succes heeft gehad durf ik nog niet te zeggen. Ik vrees dat het weinig effect heeft maar het is nog ff afwachten want het heeft ook tijd nodig te verspreiden in de muur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')