Misschien niet zo veel (behoorlijk onterechte) aannames doen en je gewoon aan feiten houden, dan zou je een stuk serieuzer te nemen zijn.quote:Op woensdag 7 mei 2025 09:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Kijk daar hebben we onze XR persoon weer, die gaat andere vertellen hoe we het moeten doen, en vooral anderen vertellen dat ze niet aan de discussie mogen deelnemen, alleen mensen met dezelfde mening hebben gelijk. En uiteraard vieren ze dit met een retraite in Thailand.
Dat weet ik ook niet. Maar wat ik wel weet is dat als je het zo nodig plat wil slaan in deze twee uitersten er maar één van die twee met argumenten komt aanzetten in deze discussie.quote:Op woensdag 7 mei 2025 09:16 schreef Questular het volgende:
Ik weet niet wie irritanter is in deze discussie. De "we gooien nog een biefstuk in de pan" mensen of de "alwetende vegetariërs"
Omdat je wel zo gedraagt door andere mensen te vertellen dat ze niet aan de discussie mee mogen doen, je hele manier van discussiëren is nogal drammerig, en zoals ik al eerder schreef boeit het mij geen flikker wat een ander eet of doet, ik eet zelf ook helemaal niet zoveel vlees.quote:Op woensdag 7 mei 2025 09:31 schreef Forbry het volgende:
[..]
Misschien niet zo veel (behoorlijk onterechte) aannames doen en je gewoon aan feiten houden, dan zou je een stuk serieuzer te nemen zijn.
Waarom jij mij in godsnaam linkt aan XR, geen idee... Blijkbaar staat plantaardig eten voor jou daar gelijk aan ofzo... Maar zoals ik eerder al aangaf, ik voel mij echt totaal niet aangesproken door jouw posts. Ik eet, in eerste instantie, niet eens plantaardig vanwege het milieu.
Oh ik zie nu het vorige topic en de wap-TS. Verklaart een hoopquote:
Ja, iemand die kiemgroenten met kip gaat zitten vergelijken voor de eiwitten moet zich idd buiten de discussie houden. Lijkt me nogal logisch dat er wel íets van kennis wordt gevraagd als je je, vooral ook zo stellig, in een discussie mengt. De tandjesquote:Op woensdag 7 mei 2025 09:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Omdat je wel zo gedraagt door andere mensen te vertellen dat ze niet aan de discussie mee mogen doen, je hele manier van discussiëren is nogal drammerig, en zoals ik al eerder schreef boeit het mij geen flikker wat een ander eet of doet, ik eet zelf ook helemaal niet zoveel vlees.
Er staat echt zo gigantisch veel onzin in deze reactie dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Laten we beginnen met stellen dat je geloven maar lekker in de kerk doet.quote:Op woensdag 7 mei 2025 09:34 schreef matigeuser het volgende:
Wil Jumbo dit ja? Of moeten ze dit?
Er zijn wel erg veel van dit soort initiatieven en trends de laatste tijd.
Het is natuurlijk ook alweer bijna 2030. Dus die agenda moet er nog even worden doorgedrukt.
Overigens moet iedereen zelf weten wat hij of zij koopt. Ik geloof niet in diëten die laag zijn in dierlijke producten. Dat kan onmogelijk gezond zijn voor de mens.
Vlees bevat inderdaad goed opneembaar heemijzer maar de uitspraak "100x beter" is sterk overdreven. Heemijzer wordt weliswaar beter opgenomen (15-35%) dan non-heemijzer uit planten (2-20%), maar zeker niet met een factor 100.quote:In vlees zit enorm veel ijzer (en wordt 100x beter opgenomen dan ijzer uit planten), creatine, zink, b vitamines en een hoop andere (trace) mineralen.
Planten bevatten inderdaad anti-nutriënten zoals fytinezuur en lectines, maar deze worden grotendeels geneutraliseerd door het bereiden ervan (koken, weken, fermentatie). Daarnaast hoeven deze zich niet op te hopen in het lichaam en hebben veel anti-nutriënten ook positieve gezondheidseffecten (bijvoorbeeld antioxidantwerking).quote:Daarbij zitten in planten, zaden en noten weer anti-nutriënten en gifstoffen die zich in het lichaam ophopen en de opname van de vitamines juist verstoren. Sommige bonen zijn zelfs dodelijk als je ze rauw eet, zoals kidneybonen en sperziebonen.
Schromelijk overdreven. Hoeveel mensen kunnen granen en peulvruchten daadwerkelijk niet verdragen? Dat is maar een zeer klein deel van de bevolking en dat betekent niet dat ze ongezond zijn voor het overgrote deel van de bevolking dat ze wel kan verdragen.quote:Koken doodt veel van deze gifstoffen, maar het blijven voor veel mensen darm-irriterende producten. Er zijn ook gruwelijk veel mensen die niet tegen gluten kunnen, of gas of een opgeblazen gevoel krijgen van peulvruchten en noten, of vezels niet kunnen vedragen. Terwijl er, behalve mensen met een allergie, toch vrijwel niemand is die geen kip of rundvlees kan verdragen of verteren.
Dit is een persoonlijke mening gebaseerd op een dieet dat sterk afwijkt van zo'n beetje alle voedingsrichtlijnen. Er is geen degelijk bewijs dat dit dieet gezonder is dan een gebalanceerd dieet met plantaardige componenten.quote:Het meest gezonde lijkt mij dan ook het 'meat & fruit' diet van Paul Saladino voor geïnteresseerden / kenners.
Dit slaat compleet nergens op. Veel traditionele volkeren leefden juist grotendeels van planten, knollen, zaden, granen, bessen. Daarentegen was jagen arbeidsintensief en onvoorspelbaar, en planten waren juist vaak de basis van het dieet.quote:Komt ook het meest overeen met hoe de mens geleefd heeft over vrijwel zijn hele geschiedenis.
Plantaardig eten was schaars, niet altijd te vinden en als het er was dan was het vaak kortstondig. Bv, vonden ze een notenboom of appelboom, dan aten ze dat een paar dagen en dan was het op. Het enige wat altijd voor handen was, was vlees, vis, melk, ei en soms honing.
Goed verhaal man.quote:Tl:dr Ze doen maar bij de Jumbo. Jammer dat ze zich voor het karretje laten spannen om Agenda 2030 te bereiken, maar zolang ze dierlijke producten gewoon blijven verkopen én voor dezelfde prijs, is er op natuurlijk niets aan de hand. Mensen moeten zelf weten waarmee ze zich willen volstouwen. Alleen heb ik mijn bedenkingen bij de prijzen en beschikbaarheid in de toekomst.
Zoals ik je al eerder aangaf is dit helemaal geen goed nieuws, maar een tandje naar boven op de driehoek. Dat Jumbo dit samen presenteert met gevaarlijke Multinationals maakt je nogal naieef.quote:Op woensdag 7 mei 2025 09:49 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ja, iemand die kiemgroenten met kip gaat zitten vergelijken voor de eiwitten moet zich idd buiten de discussie houden. Lijkt me nogal logisch dat er wel íets van kennis wordt gevraagd als je je, vooral ook zo stellig, in een discussie mengt. De tandjes![]()
![]()
Verder was mijn eerste post in dit topic alleen maar dat ik dit goed nieuws vond en heb ik werkelijk waar nergens gesteld dat mensen geen vlees (meer) zouden mogen eten. Ik heb ook nergens gesteld dat vlees eten ongezond zou zijn (wat vooral het punt van dit topic lijkt te zijn geworden, terwijl dat niet hét punt is mbt een meer plantaardig voedingspatroon).
Misschien gewoon een andere bril opzetten bij het lezen van mijn posts.
En ík vind het wél goed nieuws en vind jouw argumenten om het geen goed nieuws te vinden hierbij niet relevant (beweer dus niet dat ze dat in het geheel niet zijn). Jij loopt dus jouw mening op te dringen, niet ik.quote:Op woensdag 7 mei 2025 09:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zoals ik je al eerder aangaf is dit helemaal geen goed nieuws, maar een tandje naar boven op de driehoek. Dat Jumbo dit samen presenteert met gevaarlijke Multinationals maakt je nogal naieef.
Het grappige is dat ik helemaal niet vegetarisch ben. Ik zie echter wel dat we puur kijkend naar gezondheid het voor veel mensen waarschijnlijk beter is om een meer plantaardig dieet te eten. Maar als je dat ook maar durft te onderbouwen dan krijg je het stempel 'betweterige vegetariër'. Je kunt toch ook prima accepteren dat je niet de meest gezonde of minst milieubelastende levenswijze hebt? Daar hoef je de feiten niet voor te ontkennen.quote:Op woensdag 7 mei 2025 09:16 schreef Questular het volgende:
Ik weet niet wie irritanter is in deze discussie. De "we gooien nog een biefstuk in de pan" mensen of de "alwetende vegetariërs"
Nou dan zijn we niet over eens, en het is zeker niet mijn bedoeling dit op te dringen, je alleen je heel goed te laten beseffen hoe dit soort bedrijven werken, die kennen echt geen enkele mores, behalve geld verdienen.quote:Op woensdag 7 mei 2025 09:55 schreef Forbry het volgende:
[..]
En ík vind het wél goed nieuws en vind jouw argumenten om het geen goed nieuws te vinden hierbij niet relevant (beweer dus niet dat ze dat in het geheel niet zijn). Jij loopt dus jouw mening op te dringen, niet ik.
Met alle respect, maar zodra je over anti-nutriënten begint is het voor mij duidelijk dat je in een misinformatie fuik zit. Anti-nutriënten is een non issue aangezien de nutriënten zoveel meer aanwezig zijn dan de ‘anti’.quote:Op woensdag 7 mei 2025 09:34 schreef matigeuser het volgende:
Het is natuurlijk ook alweer bijna 2030. Dus die agenda moet er nog even worden doorgedrukt.
Overigens moet iedereen zelf weten wat hij of zij koopt. Ik geloof niet in diëten die laag zijn in dierlijke producten. Dat kan onmogelijk gezond zijn voor de mens. In vlees zit enorm veel ijzer (en wordt 100x beter opgenomen dan ijzer uit planten), creatine, zink, b vitamines en een hoop andere (trace) mineralen. Daarbij zitten in planten, zaden en noten weer anti-nutriënten en gifstoffen die zich in het lichaam ophopen en de opname van de vitamines juist verstoren. Sommige bonen zijn zelfs dodelijk als je ze rauw eet, zoals kidneybonen en sperziebonen. Koken doodt veel van deze gifstoffen, maar het blijven voor veel mensen darm-irriterende producten. Er zijn ook gruwelijk veel mensen die niet tegen gluten kunnen, of gas of een opgeblazen gevoel krijgen van peulvruchten en noten, of vezels niet kunnen vedragen. Terwijl er, behalve mensen met een allergie, toch vrijwel niemand is die geen kip of rundvlees kan verdragen of verteren.
Het meest gezonde lijkt mij dan ook het 'meat & fruit' diet van Paul Saladino voor geïnteresseerden / kenners.
Komt ook het meest overeen met hoe de mens geleefd heeft over vrijwel zijn hele geschiedenis.
Plantaardig eten was schaars, niet altijd te vinden en als het er was dan was het vaak kortstondig. Bv, vonden ze een notenboom of appelboom, dan aten ze dat een paar dagen en dan was het op. Het enige wat altijd voor handen was, was vlees, vis, melk, ei en soms honing.
Tl:dr Ze doen maar bij de Jumbo. Jammer dat ze zich voor het karretje laten spannen om Agenda 2030 te bereiken, maar zolang ze dierlijke producten gewoon blijven verkopen én voor dezelfde prijs, is er op natuurlijk niets aan de hand. Mensen moeten zelf weten waarmee ze zich willen volstouwen. Alleen heb ik mijn bedenkingen bij de prijzen en beschikbaarheid in de toekomst.
Dat hele 'zo hebben mensen altijd geleefd' is soborzeau een hilarisch stukje selectief gelegeheidsargument-gewinkel: we hebben ook tienduizenden jaren geleefd zonder gezondheidszorg, riolering, elektriciteit, supermarkten vol met dode beesten, forums om baarlijke onzin te verspreiden, ... .quote:Op woensdag 7 mei 2025 10:06 schreef Monolith het volgende:
Ik ben ook wel chronisch allergisch voor dat onderbuikgeneuzel over 'zo hebben mensen altijd geleefd'. Daar komen van die idiote hypes als rauwvoedseldiëten voorbij of het idee dat zetmeelhoudende producten nooit in dat dieet hebben gepast. Daar hebben antropologen die b.v. kijken naar inheemse volken een heel ander beeld bij. Dat hele idee dat de mens in z'n geschiedenis een jagende bessenplukker is geweest is misplaatst.
Idealiter valideer je opvattingen over diëten middels RCTs waarbij je twee varianten van een dieet vergelijkt of kleine variaties. En dan zitten er ook veel nuances in. In een dieet met zeer weinig koolhydraten is verzadigd vet minder schadelijk dan in een regulier dieet waarbij je gewoon je een normale hoeveelheid koolhydraten naar binnen werkt om maar wat te noemen.
Er zijn ook zat mensen die 100+ zijn geworden met het eten van vlees in hun dieet.quote:Op woensdag 7 mei 2025 10:22 schreef Gimmick het volgende:
Aangezien we toch op de anekdotische tour zijn: dit is een overzicht van vele influencers/dieet goeroes door de decennia heen en de leeftijd waarop zij kwamen te overlijden.
De trend is duidelijk: zij die een grotendeels plantaardig dieet aanbevelen worden vaak 90 of zelfs 100. De fans van veel dierlijke producten sterven vaak decennia eerder.
Bekijk deze YouTube-video
Uiteraard kun je alles ‘goed’ doen en net pech hebben met je genen of alles ‘fout’ doen en toch 100 worden. Beter is het dan ook om te kijken naar cohort studies. Die laten hetzelfde beeld zien: hoe groter het aandeel plantaardig, hoe gezonder.
Ik mag er dan misschien naast zitten, want inderdaad, ik heb deze informatie ook maar van 'horen zeggen' en ik heb het idee dat zo'n beetje iedereen in deze wereld maar wat zegt op als het aankomt op wat nou wel en niet gezond is.quote:Op woensdag 7 mei 2025 10:01 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Met alle respect, maar zodra je over anti-nutriënten begint is het voor mij duidelijk dat je in een misinformatie fuik zit. Anti-nutriënten is een non issue aangezien de nutriënten zoveel meer aanwezig zijn dan de ‘anti’.
Je moet altijd kijken naar het effect in mensen: geef mensen bonen in hun dieet en ze worden gezonder. Conclusie: bonen zijn goed voor de mens.
Zo werkt dat natuurlijk niet helemaal. Ook bij het effect van medicatie geldt dat er heel veel andere factoren meespelen. In de wetenschap probeer je dat soort effecten zoveel mogelijk te mitigeren door een onderzoekspopulatie willekeurig in twee groepen te verdelen en de ene groep het medicijn toe te dienen versus een ander medicijn of placebo voor iedereen in de andere groep. Dat kan bij een dieet ook gewoon.quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:07 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Ik mag er dan misschien naast zitten, want inderdaad, ik heb deze informatie ook maar van 'horen zeggen' en ik heb het idee dat zo'n beetje iedereen in deze wereld maar wat zegt op als het aankomt op wat nou wel en niet gezond is.
Is ook logisch, want je kunt eigenlijk geen échte experimenten en derhalve onderzoek doen naar het effect van eten. Er zijn zoveel meer factoren die meespelen, namelijk al het andere eten wat je nog eet, sport, roken, alcohol, stress, slaap, seks, sociaal leven, virussen, darm microbioom, suiker- en olieconsumptie, etc.
Derhalve kun je ook niet zeggen 'bonen maken mensen gezonder'.
Dat is toch precies wat ik zeg? Het is een reactie op plaatjes van Dolf Janssen (goede hardloper overigens) als illustratie voor ‘vegans zijn bleek en ongezond’. Waar jij dan weer niet kritisch op was.quote:Op woensdag 7 mei 2025 10:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Er zijn ook zat mensen die 100+ zijn geworden met het eten van vlees in hun dieet.
Zie mijn oma.
Is dat een representatieve steekproef? Net zo min als deze self fullfilling bullshit.
quote:Wat is er onderzocht?
Onderzoekers wilden weten of mensen die een plantaardig dieet volgen (zoals vegetariërs of mensen die vooral plantaardig eten) een lagere kans hebben om te overlijden, vergeleken met mensen die dat minder doen.
Hoe hebben ze dat onderzocht?
Ze verzamelden gegevens uit 12 grote studies, met in totaal 508.861 deelnemers. Deze mensen werden jarenlang gevolgd. In die periode overleden 42.697 mensen. De onderzoekers vergeleken het sterfterisico tussen mensen die zich goed aan een plantaardig dieet hielden en mensen die dat niet deden.
Wat kwam eruit?
• Mensen die het meest plantaardig aten, hadden gemiddeld 10% minder kans om te overlijden aan welke oorzaak dan ook.
• Ze hadden zelfs 23% minder kans om te overlijden aan hart- en vaatziekten, zoals een hartaanval.
• Vooral bepaalde soorten plantaardige diëten (zoals vegetarisch, pesco-vegetarisch of een dieet met vooral gezonde plantaardige producten) leken extra beschermend te zijn.
Belangrijk om te weten:
Niet alle studies gaven precies dezelfde resultaten, en sommige waren beter opgezet dan andere. Dus hoewel het er sterk op lijkt dat plantaardig eten kan helpen om gezonder te blijven en langer te leven, is er meer onderzoek nodig om dat helemaal zeker te weten.
Zonder noten, zaden, groenten en kruiden kom je niet eens in de buurt van wat jagers en verzamelaar als dieet aten.quote:Op woensdag 7 mei 2025 09:34 schreef matigeuser het volgende:
Overigens moet iedereen zelf weten wat hij of zij koopt. Ik geloof niet in diëten die laag zijn in dierlijke producten. Dat kan onmogelijk gezond zijn voor de mens. In vlees zit enorm veel ijzer (en wordt 100x beter opgenomen dan ijzer uit planten), creatine, zink, b vitamines en een hoop andere (trace) mineralen. Daarbij zitten in planten, zaden en noten weer anti-nutriënten en gifstoffen die zich in het lichaam ophopen en de opname van de vitamines juist verstoren. Sommige bonen zijn zelfs dodelijk als je ze rauw eet, zoals kidneybonen en sperziebonen. Koken doodt veel van deze gifstoffen, maar het blijven voor veel mensen darm-irriterende producten. Er zijn ook gruwelijk veel mensen die niet tegen gluten kunnen, of gas of een opgeblazen gevoel krijgen van peulvruchten en noten, of vezels niet kunnen vedragen. Terwijl er, behalve mensen met een allergie, toch vrijwel niemand is die geen kip of rundvlees kan verdragen of verteren.
Het meest gezonde lijkt mij dan ook het 'meat & fruit' diet van Paul Saladino voor geïnteresseerden / kenners.
Komt ook het meest overeen met hoe de mens geleefd heeft over vrijwel zijn hele geschiedenis.
Tl:dr Ze doen maar bij de Jumbo. Jammer dat ze zich voor het karretje laten spannen om Agenda 2030 te bereiken, maar zolang ze dierlijke producten gewoon blijven verkopen én voor dezelfde prijs, is er op natuurlijk niets aan de hand. Mensen moeten zelf weten waarmee ze zich willen volstouwen. Alleen heb ik mijn bedenkingen bij de prijzen en beschikbaarheid in de toekomst.
Wat je er uit kan halen is dat groenten eten gezond is (Doh!) niet dat vlees per definitie ongezond is.quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:28 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat is toch precies wat ik zeg? Het is een reactie op plaatjes van Dolf Janssen (goede hardloper overigens) als illustratie voor ‘vegans zijn bleek en ongezond’. Waar jij dan weer niet kritisch op was.
Ik noem het letterlijk anekdotisch, maar wel een opvallende trend. Ik verwijs ook naar cohort studies die hetzelfde beeld vertonen en een veel sterker bewijs zijn. Dit is allemaal niet controversieel maar de huidige stand van de wetenschap. ‘Vegans zien er bleekjes’ uit is dat niet.
Bijvoorbeeld deze meta analyse: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33951994/
Samenvatting via chatgpt:
[..]
Natuurlijk. Je gaat niet zeggen als onderzoeker 'mn onderzoek is klaar hoor!', immers moet je volgende maand ook weer hypotheek/huur betalen.quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:58 schreef Monolith het volgende:
Ik vind het dan wel weer vrij ironisch dat ChatGPT het mantra 'more research is needed' ook braaf uitbraakt. Ook niet gek als je op bestaande wetenschappelijke literatuur getraind bent.
Dit geloof ik wel ja.quote:Op woensdag 7 mei 2025 13:43 schreef Dauthi het volgende:
Het merendeel van de mensen is opgroeid in families waar niet lekker werd gekookt waardoor ze een trauma en aversie hebben opgebouwd richting groente, en daardoor een gezond dieet mijden.
Nou het is meer dat het een enorm cliché is. Dat er meer onderzoek nodig is, dat is gewoon de aard van wetenschap. Newton of Einstein hadden ook kunnen claimen dat we nu alles wel weten en het is natuurlijk in de geschiedenis ook wel eens geroepen dat het einde van de wetenschap nabij was, maar het mantra 'hoe meer je weet, hoe meer je je realiseert wat je niet weet' is relevanter.quote:Op woensdag 7 mei 2025 14:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Natuurlijk. Je gaat niet zeggen als onderzoeker 'mn onderzoek is klaar hoor!', immers moet je volgende maand ook weer hypotheek/huur betalen.
quote:Op woensdag 7 mei 2025 14:31 schreef Alarmonoff het volgende:
Alles moet duurder en moet richting soylent green. Het is geen oorlog tegen klimaatverandering maar tegen volksgezondheid en je portemonnee.
Iedereen aan de alpro zal voor nog meer gender verwarring zorgen.
Klopt, ik geloof niet in hun oprechtheid.quote:Op woensdag 7 mei 2025 14:33 schreef Monolith het volgende:
[..]
[ [url=https://mediaproxy.tvtropes.org/width/1200/https://static.tvtropes.o(...)34321.png]afbeelding[/url] ]
Ja klopt, het heeft allemaal niets te maken met voortschrijdend inzicht, een flinke toename in de vleesproducite en de intensieve veeteelt en ga zo maar door.quote:Op woensdag 7 mei 2025 14:46 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Klopt, ik geloof niet in hun oprechtheid.
Vlees was nooit slecht voor het klimaat, pas toen regenwoudsoja als krachtvoer de norm werd werd het een milieu probleem.
Dus jij ziet niet in dat een groeiende bevolking en daardoor groeiende vleesconsumptie belastend voor het klimaat kan zijn?quote:Op woensdag 7 mei 2025 14:46 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Klopt, ik geloof niet in hun oprechtheid.
Vlees was nooit slecht voor het klimaat, pas toen regenwoudsoja als krachtvoer de norm werd werd het een milieu probleem.
O jaa ??quote:Op woensdag 7 mei 2025 15:10 schreef Questular het volgende:
[..]
Dus jij ziet niet in dat een groeiende bevolking en daardoor groeiende vleesconsumptie belastend voor het klimaat kan zijn?
Bekijk deze YouTube-videoquote:American Ranchers Raise 30,1 Million Beef Cattle This Way - American Cow Farm
quote:Australia's Largest Beef Farm - Most Modern Farming Model - Best Quality Meat
Bekijk deze YouTube-videoquote:Stepping into Australias largest cow farm reveals a sophisticated operation focused on delivering top-notch beef to consumers.
Beantwoordenm
Mouse Farm & Agriculture·1 antwoord
@prasadnilugal4691
1 jaar geleden (bewerkt)
I love beef burger , Beef is protein rich and essential for our body . Fantastic Farm , Very nice .
geen idee wat je probeert te zeggen, maar leuk filmpje hoor.quote:Op woensdag 7 mei 2025 15:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
O jaa ??
[..]
[..]
[..]
Indirect door het beleid van Brazilië dat gevolgen heeft voor het regenwoud, niet door veeteelt zelf. Ze moeten een sojavervanger voor veeteelt zien te vinden ipv soja als vleesvervanger zien voor de mensstapel.quote:Op woensdag 7 mei 2025 15:10 schreef Questular het volgende:
[..]
Dus jij ziet niet in dat een groeiende bevolking en daardoor groeiende vleesconsumptie belastend voor het klimaat kan zijn?
Hebben we wel een veel grotere veestapel dan pak m beet 100 jaar geleden?quote:Op woensdag 7 mei 2025 15:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja klopt, het heeft allemaal niets te maken met voortschrijdend inzicht, een flinke toename in de vleesproducite en de intensieve veeteelt en ga zo maar door.
nou de koeien die zijn wel 2 keer zo groot gegroeid door nieuwe fok methodes aangezien de overheid alles in koeien uitdruktquote:Op woensdag 7 mei 2025 15:21 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Hebben we wel een veel grotere veestapel dan pak m beet 100 jaar geleden?
quote:Het aantal runderen is sinds 1980 met ruim een kwart afgenomen.
Het aantal daalde van 5,2 miljoen in 1980 naar 3,7 miljoen in 2006, waarna het weer toenam tot 4,3 miljoen in 2016.
Daarna volgde weer een daling tot 3,8 miljoen in 2022.24 okt 2023
quote:alert: in 2013 werd bekend dat het melk quotum eind 2014 zou worden afgeschaft
Een dieet is een zero sum game. Je hebt dagelijks 2500 kcal te besteden dus als je een fors gedeelte besteed aan het ‘minder gezonde’ vlees, houdt je minder over voor gezondere keuzes: fruit, zaden, volkorengranen, noten, zetmeelrijke groente, paddenstoelen enzovoorts. Of zelfs (gefermenteerde) zuivel, eieren en vis die ook beter scoren dan vlees.quote:Op woensdag 7 mei 2025 14:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat je er uit kan halen is dat groenten eten gezond is (Doh!) niet dat vlees per definitie ongezond is.
En dat sluit weer aan bij dat een mens een omnivoor is, niet een veganist, vegetariër of een carnivoor.
Zeker: https://ourworldindata.org/grapher/livestock-countsquote:Op woensdag 7 mei 2025 15:21 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Hebben we wel een veel grotere veestapel dan pak m beet 100 jaar geleden?
Er bestaat geen gewas met een hogere eiwitopbrengst dan soja. Elk ander gewas zal minder efficiënt zijn en dus nog meer ruimte opeisen. De vraag is het probleem - niet soja. Het is gewoon een peulvrucht.quote:Op woensdag 7 mei 2025 15:20 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Indirect door het beleid van Brazilië dat gevolgen heeft voor het regenwoud, niet door veeteelt zelf. Ze moeten een sojavervanger voor veeteelt zien te vinden ipv soja als vleesvervanger zien voor de mensstapel.
Veeboeren willen, moeten, zo goedkoop mogelijk boeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |