quote:Dwangsom dreigt voor weigerende koper van vakantieparken Peter Gillis
6 mei 2025 om 12:11
Update: 14 uur geleden
316 reacties
Delen
Peter Gillis heeft nog geen geld ontvangen voor de verkoop van zijn vakantieparken. Dat laat zijn advocaat dinsdag weten aan persbureau ANP.
De beoogde koper, Taeke Dijkstra, moet daarom vanaf vandaag een dwangsom betalen van 100.000 euro per dag.
Dijkstra heeft ook nog niet alle informatie aangeleverd over wie de financiers zijn van de overname. Vorige week donderdag bepaalde de rechter dat de koper van de tien Nederlandse vakantieparken van Gillis het koopcontract moet nakomen. Dijkstra had het contract al ondertekend.
In februari sloten Dijkstra en Gillis, bekend van de realityshow Massa is Kassa, een overnamedeal van 185 miljoen euro. De koper wilde zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomen omdat de Belastingdienst beslag heeft gelegd op de parken. Financiers trokken zich daarom terug.
Dijkstra kreeg van de rechtbank drie dagen de tijd om de koopsom te betalen en informatie over zijn financiers te delen. Voor het weigeren van dat laatste kan de dwangsom oplopen tot maximaal 100 miljoen euro.
quote:Koper (75) vakantieparken Peter Gillis stort geen cent van 185 miljoen en zet hakken in het zand: 'Laat die dwangsom maar komen'
Roel Wiche
Aangepast: 26 min geleden31 min geledenin Binnenland
Baarlo/Heel/Herkenbosch/Valkenburg - De chaos rond de leegstaande vakantieparken van Peter Gillis, waarvan vier in Limburg, is compleet.
Koper Taeke Dijkstra (75) krijgt een dwangsom van 100.000 euro per dag zolang hij geen 185 miljoen overmaakt, maar zet de hakken in het zand. ,,
Ze kunnen een grote bek hebben, maar ik volg mijn eigen weg."
quote:De Friese ondernemer zet op zijn beurt de hakken in het zand. ,,Laat die dwangsom maar komen", laat hij resoluut weten. ,,Ze kunnen een grote bek hebben, maar ik volg mijn eigen weg." Dijkstra beweert dat zijn drie tot nog toe onbekende financiers kopschuw zijn geworden door de juridische procedures waarin Peter Gillis na het tekenen van het koopcontract (half februari) is terechtgekomen.
De vastgoedbaas werd tot een half jaar cel veroordeeld wegens grootschalige belastingfraude.
Bovendien legde de fiscus voor een totaalbedrag van 50 miljoen euro beslag op zijn vakantieparken.
Dijkstra wil nu een langslepende bodemprocedure starten om de koop te ontbinden.
Geen poot om op te staan
Volgens het kamp Gillis heeft hij echter geen poot om op te staan. De rechter heeft immers geoordeeld dat Dijkstra zich aan het koopcontract moet houden.
De vraag is wat er gebeurt als de 75-jarige Fries de 185 miljoen euro niet betaalt en elke dag een dwangsom krijgt opgelegd. Advocaat Braun: ,,
We komen niet meteen de eerste dag in actie. Dat lijkt ons nog niet handig.
Maar het kan zijn dat we op een gegeven moment de deurwaarder inschakelen."
Maar dit is Taeke Dijkstra, en die is ook niet voor de poesquote:Op woensdag 7 mei 2025 08:51 schreef RamboDirk het volgende:
Er is maar een Taeke en dat is Taeke Taekema.
quote:Op woensdag 7 mei 2025 08:51 schreef RamboDirk het volgende:
Er is maar een Taeke en dat is Taeke Taekema.
Hoe zo. Dijkstra heeft volgens mij geen poot om op te staan. Een beslaglegging van de Belastingdienst diende alleen maar om een deel van de verkoopopbrengst veilig te stellen voor de Nederlandse samenleving. De verkooptransactie staat daar helemaal los van.quote:
Ik denk dat Taeke de centen inmiddels niet meer voor elkaar kan krijgen. Overmoed. Je moet nooit meer bieden van wat je kunt missen. Hij had dus de onbekende financiers vast moeten pinnen als medekoper. maar ja, dan had Taeke minder doorverkoopopbrengst gehad.quote:Op woensdag 7 mei 2025 08:49 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)en-peter-gillis.html
Dwangsom 100.000 euro per dag
zo die heeft lef
Ik neem aan dat Taeke de centen wel heeft, dat heeft Gilis best vooraf uitgezocht
Het is ook net een film he![]()
[..]
[..]
[..]
Je hoeft dat als verkoper niet uit te zoeken. Daarom wordt meestal een voorschotbedrag geëist van 10% van de koopsom. Dan kun je je als verkoper wel een afketsing van de koop veroorloven.quote:Op woensdag 7 mei 2025 08:49 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)en-peter-gillis.html
Dwangsom 100.000 euro per dag
zo die heeft lef
Ik neem aan dat Taeke de centen wel heeft, dat heeft Gilis best vooraf uitgezocht
Het is ook net een film he![]()
ik denk dat die 10% niet voldoende is en zie die ook nog maar te krijgenquote:Op woensdag 7 mei 2025 11:47 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Je hoeft dat als verkoper niet uit te zoeken. Daarom wordt meestal een voorschotbedrag geëist van 10% van de koopsom. Dan kun je je als verkoper wel een afketsing van de koop veroorloven.
En wellicht een taekstraf krijgt.quote:
Hangt er van af hoe je de boekhouding inrichtquote:Op woensdag 7 mei 2025 13:00 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd of die ouwe afgeragde parken werkelijk 185 miljoen waard zijn.
Dat vraag ik me ook afquote:Op woensdag 7 mei 2025 13:00 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd of die ouwe afgeragde parken werkelijk 185 miljoen waard zijn.
https://www.omroepbrabant(...)reiden-in-buitenlandquote:In 1986 kocht de familie Gillis in Asten het Vakantiepark Strandbad Oostappen; vernoemd naar de nabijgelegen buurtschap Oostappen.
Bij de aankoop telde het vakantiepark 300 vaste - en 200 toeristische plaatsen op het 50 hectare grote terrein, waarvan 10 hectare water.
Die 10% kun je binnenhalen. Daar kan de verkoper niet meer aankomen. Voor het resterende deel van het verlies moet je wel een aanvullende factuur maken, en proberen die te incasseren.quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat die 10% niet voldoende is en zie die ook nog maar te krijgen
180 miljoen 10 vakantie parken
10% is 18 miljoen
zie ze maar te verkopen voor 150 miljoen en dan ??
als Gilis die 10 % accepteert dan is de koop over, dat is niet slim denk ikquote:Op woensdag 7 mei 2025 14:03 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Die 10% kun je binnenhalen. Daar kan de verkoper niet meer aankomen. Voor het resterende deel van het verlies moet je wel een aanvullende factuur maken, en proberen die te incasseren.
Maar Taeke is in dit geval sowieso de eerste 18,5 miljoen euro al kwijt.
Als je er een beetje fatsoenlijke huisjes op mag bouwen is dat best lucratief, mijn zus heeft begin jaren 90 zo een landal ding gekocht, en daar zit een rendement van 12% op, en dan kun je er ook nog een paar keer per jaar in logeren.quote:Op woensdag 7 mei 2025 13:00 schreef Hexagon het volgende:
Als er beslag op de parken is gelegd dan kan de verkoper toch ook niet leveren? Dat zou dan ook contractbreuk zijn en mogelijk de koop ongedaan maken.quote:Op woensdag 7 mei 2025 14:03 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Die 10% kun je binnenhalen. Daar kan de verkoper niet meer aankomen. Voor het resterende deel van het verlies moet je wel een aanvullende factuur maken, en proberen die te incasseren.
Maar Taeke is in dit geval sowieso de eerste 18,5 miljoen euro al kwijt.
Koper betaalt, Gillis betaalt er eerst belasting van, vervolgens draagt hij de parken over aan de Koper, 1 en ander zal wel netjes via een Notaris gaan.quote:Op woensdag 7 mei 2025 14:10 schreef 215 het volgende:
[..]
Als er beslag op de parken is gelegd dan kan de verkoper toch ook niet leveren? Dat zou dan ook contractbreuk zijn en mogelijk de koop ongedaan maken.
Maar de rechter heeft gesproken en dus moeten we wachten of er een hoger beroep komt.
Beslag verhindert de verkoop niet. De beslaglegger heeft na de hypotheekverstrekker alleen het recht op de geldsom die de beslaglegger wil vorderen. Vanwege de verkoop heeft de beslaglegger, de Belastingdienst uit voorzorg de geldstroom uit de verkoop willen vasthouden, voordat het zou verdwijnen in buitenlandse zakken.quote:Op woensdag 7 mei 2025 14:10 schreef 215 het volgende:
[..]
Als er beslag op de parken is gelegd dan kan de verkoper toch ook niet leveren? Dat zou dan ook contractbreuk zijn en mogelijk de koop ongedaan maken.
Maar de rechter heeft gesproken en dus moeten we wachten of er een hoger beroep komt.
Het bedrag voor de belasting komt ook bij de notaris op een derdenrekening, waardoor de transactie gewoon door kan gaan. Daarna is het een zaak tussen Gillis, de verkoper en de Belastingdienst om uit te vechten voor wie uiteindelijk voor welk deel op de beslag gelegde tegoeden recht heeft.quote:Op woensdag 7 mei 2025 14:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Koper betaalt, Gillis betaalt er eerst belasting van, vervolgens draagt hij de parken over aan de Koper, 1 en ander zal wel netjes via een Notaris gaan.
ja raar manneke die koperquote:Op woensdag 7 mei 2025 14:17 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Het bedrag voor de belasting komt ook bij de notaris op een derdenrekening, waardoor de transactie gewoon door kan gaan. Daarna is het een zaak tussen Gillis, de verkoper en de Belastingdienst om uit te vechten voor wie uiteindelijk voor welk deel op de beslag gelegde tegoeden recht heeft.
De koper kan ondertussen rustig zijn gang gaan met het gekochte.
Nee, Dijkstra Draaisma voert weer andere praktijken uit. Die laten eerst onderaannemers inschrijven. En de laagste krijgt het bericht: "Gefeliciteerd, u hebt de opdracht binnen, maar nu moet u nog wel zoveel procent verder zakken in uw offerteprijs".quote:Op woensdag 7 mei 2025 17:11 schreef TargaFlorio het volgende:
Is Taeke van dat bouwbedrijf/ontwikkelaar Dijkstra Draisma?
De belasting gaat toch voor alles? Dat wordt dus veilen.quote:Op woensdag 7 mei 2025 14:10 schreef 215 het volgende:
[..]
als de koper geld overmaakt dan gaat het beslag verder op de opbrengstquote:Op woensdag 7 mei 2025 14:10 schreef 215 het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |