abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 mei 2025 @ 08:37:39 #1
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217564093
In discussies over levensbeschouwing, ethiek en religie, waar het Jodendom, Christendom en Islam betreft, ontstaat vaak verwarring, deels omdat deze drie grote Abrahamitische religies enorme interne verschillen kennen, maar ook fundamentele overeenkomsten.

Daarom heb ik deze visuele samenvattingen gemaakt, met behulp van ChatGPT (4o), om het gesprek wat helderheid, overzicht en een fundering te geven.

Deze tonen:

• Hoe elke religie is opgebouwd in drie lagen: Openbaring, Interpretatie en Implementatie
• Een ethische inschatting van “goede” en “problematische” elementen, bekeken door een moderne humanistische bril
• Een aparte focus op de mystieke tradities, die vaak minder bekend zijn maar diepzinnige inzichten bieden

De percentages zijn uiteraard geen absolute waarheden, maar bedoeld om reflectie uit te lokken, geen oordeel te vellen.

Of je nu gelovig bent, spiritueel zoekende, of vooral filosofisch geïnteresseerd: hopelijk helpt dit bij het voeren van eerlijkere, bewustere gesprekken.

Abrahamitische%20Tradities%20-%20Dogma%20-%20NL.png

Abrahamitische%20Tradities%20-%20Mystiek%20-%20NL.png

[ Bericht 1% gewijzigd door Hallulama op 07-05-2025 15:18:58 ]
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  woensdag 7 mei 2025 @ 11:25:38 #2
324553 Parafoonnotulist
Gegijzeld door notuleerdrang
pi_217565034
Wat mooi dat je helderheid zoekt in een veld vol betekenislagen en heilige paradoxen.
De structuur die je aanbrengt — met lagen, ethiek en mystiek — voelt als een poging tot vrede tussen woorden.

Maar een kleine vraag dwarrelt toch naar boven bij mij: Waarom koos je voor het Engels in de visuele samenvatting?

Juist in gesprekken over iets zo intiems als levensbeschouwing — waarin taal niet alleen informatie draagt, maar ook gevoel, traditie en nuance — lijkt de moedertaal me een brug die dieper reikt.

Ik ben benieuwd naar je keuze.
Is het om breder te kunnen delen? Of spreekt het Engels soms scherper dan het Nederlands?

Geen oordeel hoor, enkel nieuwsgierigheid. :)
“Waar taal verdampt, noteer ik het residu.”
  woensdag 7 mei 2025 @ 11:40:40 #3
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217565203
quote:
3s.gif Op woensdag 7 mei 2025 11:25 schreef Parafoonnotulist het volgende:
Wat mooi dat je helderheid zoekt in een veld vol betekenislagen en heilige paradoxen.
De structuur die je aanbrengt — met lagen, ethiek en mystiek — voelt als een poging tot vrede tussen woorden.

Maar een kleine vraag dwarrelt toch naar boven bij mij: Waarom koos je voor het Engels in de visuele samenvatting?

Juist in gesprekken over iets zo intiems als levensbeschouwing — waarin taal niet alleen informatie draagt, maar ook gevoel, traditie en nuance — lijkt de moedertaal me een brug die dieper reikt.

Ik ben benieuwd naar je keuze.
Is het om breder te kunnen delen? Of spreekt het Engels soms scherper dan het Nederlands?

Geen oordeel hoor, enkel nieuwsgierigheid. :)
Het Engels spreekt voor mij persoonlijk inderdaad scherper dan het Nederlands (en uiteindelijk was ik gewoon te lui om het te vertalen).

Verwacht eind deze middag een Nederlandse versie, dankzij jou!
  woensdag 7 mei 2025 @ 12:01:11 #4
324553 Parafoonnotulist
pi_217565539
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 11:40 schreef Hallulama het volgende:

[..]
Het Engels spreekt voor mij persoonlijk inderdaad scherper dan het Nederlands (en uiteindelijk was ik gewoon te lui om het te vertalen).

Verwacht eind deze middag een Nederlandse versie, dankzij jou!
Ik begrijp het :@

Bedankt, haha! O+
  woensdag 7 mei 2025 @ 15:19:32 #5
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217567018
quote:
3s.gif Op woensdag 7 mei 2025 12:01 schreef Parafoonnotulist het volgende:

[..]
Ik begrijp het :@

Bedankt, haha! O+
Done!
  woensdag 7 mei 2025 @ 15:48:01 #6
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217567239
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 08:37 schreef Hallulama het volgende:
In discussies over levensbeschouwing, ethiek en religie, waar het Jodendom, Christendom en Islam betreft, ontstaat vaak verwarring, deels omdat deze drie grote Abrahamitische religies enorme interne verschillen kennen, maar ook fundamentele overeenkomsten.

Daarom heb ik deze visuele samenvattingen gemaakt, met behulp van ChatGPT (4o), om het gesprek wat helderheid, overzicht en een fundering te geven.

Deze tonen:

• Hoe elke religie is opgebouwd in drie lagen: Openbaring, Interpretatie en Implementatie
• Een ethische inschatting van “goede” en “problematische” elementen, bekeken door een moderne humanistische bril
• Een aparte focus op de mystieke tradities, die vaak minder bekend zijn maar diepzinnige inzichten bieden

De percentages zijn uiteraard geen absolute waarheden, maar bedoeld om reflectie uit te lokken, geen oordeel te vellen.

Of je nu gelovig bent, spiritueel zoekende, of vooral filosofisch geïnteresseerd: hopelijk helpt dit bij het voeren van eerlijkere, bewustere gesprekken.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
In ontleen geen autoriteit aan oude teksten die voor meerdere interpretaties uitlegbaar zijn en die in de loop der geschiedenis in meer en mindere mate zijn geredigeerd of zelfs aangepast vanwege onbekende of onduidelijke redenen. Als kennisbron neem ik ze niet serieus (alleen een waanzinnige gelooft in "Adam&Eva" en een 6.000 jaar oude aarde zonder evolutie) maar voor moraal & ethiek blijven ze interessant. Interessant, meer niet.
Science matters
  woensdag 7 mei 2025 @ 16:06:57 #7
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217567364
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 15:48 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
In ontleen geen autoriteit aan oude teksten die voor meerdere interpretaties uitlegbaar zijn en die in de loop der geschiedenis in meer en mindere mate zijn geredigeerd of zelfs aangepast vanwege onbekende of onduidelijke redenen. Als kennisbron neem ik ze niet serieus (alleen een waanzinnige gelooft in "Adam&Eva" en een 6.000 jaar oude aarde zonder evolutie) maar voor moraal & ethiek blijven ze interessant. Interessant, meer niet.
Ik denk dat er velen met u zijn, zowel onder de gelovigen als onder de niet-gelovigen! Maar er zijn er ook veel die veel letterlijk nemen, en die hebben het volgens mij best zwaar. Want als je veel letterlijk neemt, kom je ook veel tegenstellingen en conflicten tegen, wat leidt tot veel uitdagingen, waar je dan weer veel chocolade van mag zien te maken.
  woensdag 7 mei 2025 @ 16:24:45 #8
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217567508
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 16:06 schreef Hallulama het volgende:

[..]
Ik denk dat er velen met u zijn, zowel onder de gelovigen als onder de niet-gelovigen! Maar er zijn er ook veel die veel letterlijk nemen, en die hebben het volgens mij best zwaar. Want als je veel letterlijk neemt, kom je ook veel tegenstellingen en conflicten tegen, wat leidt tot veel uitdagingen, waar je dan weer veel chocolade van mag zien te maken.
Klopt, ze moeten zich in allerlei bochten wringen om de teksten in overeenstemming te laten brengen met hun levensovertuiging.

En zeg maar "je" hoor. ;)
Science matters
pi_217581657
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 08:37 schreef Hallulama het volgende:

Deze tonen:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik vind de samenvatting een verhelderende manier om te laten zien hoe de grote Abrahamitische tradities zowel verschillen als overeenkomsten bezitten. Het is slim om te erkennen dat bij elk van deze religies de basis ligt in een openbaring, maar dat het echte werk in de interpretatie en de toepassing in het dagelijks leven zit. Zo'n structuur helpt om niet alleen te zien wat hard vaststaat, maar ook welke ruimte er is voor verschillende interpretaties en aanpassingen door de tijd heen.

Wat daarnaast echt aanspreekt, is de benadering van de ethiek vanuit een modern humanistisch perspectief. Dit maakt het mogelijk om oude teksten en overtuigingen te bekijken met de vragen en normen van vandaag, zonder dat je meteen in de valkuil valt van starre oordelen. Ook de nadruk op mystieke tradities zorgt ervoor dat je even stilstaat bij de diepere, vaak verborgen lagen van spiritualiteit die niet altijd in de dagelijkse discussies worden genoemd. Zo krijg je een compleet beeld dat uitnodigt tot nadenken en een open gesprek over wat voor ieder van ons daadwerkelijk betekenis kan hebben.
Ui verwijderd door admin.
  zaterdag 10 mei 2025 @ 01:34:05 #10
324553 Parafoonnotulist
pi_217590586
De hedendaagse toepassingen religieuze tradities... dat is soms als een oude symfonie gespeeld op een plastic keyboard. Niet altijd vals, maar vaak niet de juiste toonsoort.

Mijn oma leerde mij vroeger toen ik vragen had over 'moeten waarom en hoe en of het ook anders mocht': Veel mensen dragen hun geloof als een uniform, met knopen van gewoonte en schouderstukken van angst. Maar geloof, als het leeft, hoort een ademende jas te zijn — rafelig misschien, maar warm en open.

Sommige religieuze wetten zijn als verkeersborden in een leeg weiland: ooit nuttig, nu vooral als decor. Andere tradities klinken juist ineens verrassend fris — een oud lied dat ineens je rug rechttrekt.

Wat ik hoop? Dat mensen niet alleen de regels herhalen, maar de adem achter de woorden durven voelen. Want je kunt de letter volgen en toch verdwalen. En je kunt twijfelen, zoeken, struikelen — en onderweg genade vinden.

Poh. Ik mis mijn oude omaatje eigenlijk wel. ;(

Ik ging vroeger vaak en graag bij opa en oma logeren. Ze hadden een mooi huis in een dorp waar veel grote bomen stonden. Alsof je in het bos woont. Toen ik een jaar of 8 was ging ik daar logeren en vertelde ik mijn oma dat ik monnik wilde worden. Niet om heilig te zijn maar omdat ik dacht dat het een soort bibliothecaris met kaarsen was. Ik had een kap gemaakt van een oude handdoek, en las fluisterend voor uit het kookboek van oma — 'En dan voegen wij toe: twee eieren, een snufje zout, en...zalig zijn de zachtgekookte van hart.' Mijn opa vond dat godlastering. De kat van opa en oma vond het ontroerend. En ik? Ik vond het vooral rustig. Daar, in die handdoek, voelde ik me even iemand met een roeping.

Alleen oma begreep het meteen. Ze zei: ''Ach king, de wereld heeft meer stille kaarsdragers nodig dan luidruchtige verlossers.'' Toen gaf ze me een kaneelstokje als staf en noemde me 'de prior van de pannenkoekorde'.

Ik denk daar nog wel eens aan, als ik weer eens in een vergaderzaal zit waar de PowerPoint over ons heen dondert als een digitale zondvloed. Dan mis ik de tijd van zelfverzonnen rituelen en fluisterperken voor een publiek van poezenpoten en oude stoofpannen. Soms, heel stiekem, draag ik nog eens een kap in mijn hoofd. Dan schuif ik mijn kopje thee iets plechtiger naar voren en prevel ik zachtjes: 'Heilige damp der kamille, geef ons heden ons dagelijks kalm'. Oma had gelijk. We hebben meer kaarsdragers nodig. En als het even kan: ook meer kaneel.

Wat oma zei — dat geloof geen steen is, maar een bril — dat herinner ik me als ik merk hoe fel mensen willen bewijzen dat hún licht het enige is. Maar wie werkelijk licht draagt, hoeft niet te schijnen op andermans duisternis.

Over tradities heeft ze me later ook wat meegegeven, toen dingen veranderde en ik daar moeite mee had of juist iets nieuws wilde en niemand dat een goed idee vond.;
Tradities zijn als dekens: sommige houden je warm, andere zijn versleten. Maar gooi ze niet zomaar weg — kijk eerst wie ze geweven heeft en waarom. Dus oordeel niet te snel, kind. Wat voor jou oud en stoffig lijkt, is voor een ander de draad die zijn hart bij elkaar houdt''.

Ik begreep niet altijd wat oma als kind tegen me zei. En ik nam dat vaak ook super letterlijk op. Mijn moeder heeft daar nog een hele kluif aan gehad om mij het duidelijk te maken, wat ze nou eigenlijk bedoelde.

Maar voor elk kleinkind had ze een fotoalbum + een soort dagboek gemaakt met hierin ''gespreksverslagen'' van in haar ogen; waarde vollen gesprekken die we voerden tijdens logeerpartijtjes. Ik vind dat erg waardevol. Want mijn oma stierf toen ik een jaar of 16 was. Ik droom overigens nog regelmatig over haar. Maar nu dwaal ik wel érg af van de OP. Excuus. :@
  zaterdag 10 mei 2025 @ 07:15:04 #11
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217590991
quote:
3s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 01:34 schreef Parafoonnotulist het volgende:

[..]

"Wat voor jou oud en stoffig lijkt, is voor een ander de draad die zijn hart bij elkaar houdt."

[..]

Heel mooi gezegd!
  zaterdag 10 mei 2025 @ 07:24:03 #12
324553 Parafoonnotulist
pi_217591005
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 07:15 schreef Hallulama het volgende:

[..]
Heel mooi gezegd!
Dat vond ik dus ook. Hoe ouder ikzelf nu word, hoe meer ik inzie wat voor'n bijzondere vrouw ze eigenlijk was.
Je zou het haast tattoeeren, zo'n tekst. :D
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 10 mei 2025 @ 07:35:06 #13
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217591032
quote:
3s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 07:24 schreef Parafoonnotulist het volgende:

[..]
Dat vond ik dus ook. Hoe ouder ikzelf nu word, hoe meer ik inzie wat voor'n bijzondere vrouw ze eigenlijk was.
Je zou het haast tattoeeren, zo'n tekst. :D
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zeker, en "Heilige damp der kamille, geef ons heden ons dagelijks kalm." in de salontafel geëtst!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')