abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 mei 2025 @ 08:37:39 #1
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217564093
In discussies over levensbeschouwing, ethiek en religie, waar het Jodendom, Christendom en Islam betreft, ontstaat vaak verwarring, deels omdat deze drie grote Abrahamitische religies enorme interne verschillen kennen, maar ook fundamentele overeenkomsten.

Daarom heb ik deze visuele samenvattingen gemaakt, met behulp van ChatGPT (4o), om het gesprek wat helderheid, overzicht en een fundering te geven.

Deze tonen:

• Hoe elke religie is opgebouwd in drie lagen: Openbaring, Interpretatie en Implementatie
• Een ethische inschatting van “goede” en “problematische” elementen, bekeken door een moderne humanistische bril
• Een aparte focus op de mystieke tradities, die vaak minder bekend zijn maar diepzinnige inzichten bieden

De percentages zijn uiteraard geen absolute waarheden, maar bedoeld om reflectie uit te lokken, geen oordeel te vellen.

Of je nu gelovig bent, spiritueel zoekende, of vooral filosofisch geïnteresseerd: hopelijk helpt dit bij het voeren van eerlijkere, bewustere gesprekken.

Abrahamitische%20Tradities%20-%20Dogma%20-%20NL.png

Abrahamitische%20Tradities%20-%20Mystiek%20-%20NL.png

[ Bericht 1% gewijzigd door Hallulama op 07-05-2025 15:18:58 ]
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  woensdag 7 mei 2025 @ 11:25:38 #2
324553 Parafoonnotulist
Gegijzeld door notuleerdrang
pi_217565034
Wat mooi dat je helderheid zoekt in een veld vol betekenislagen en heilige paradoxen.
De structuur die je aanbrengt — met lagen, ethiek en mystiek — voelt als een poging tot vrede tussen woorden.

Maar een kleine vraag dwarrelt toch naar boven bij mij: Waarom koos je voor het Engels in de visuele samenvatting?

Juist in gesprekken over iets zo intiems als levensbeschouwing — waarin taal niet alleen informatie draagt, maar ook gevoel, traditie en nuance — lijkt de moedertaal me een brug die dieper reikt.

Ik ben benieuwd naar je keuze.
Is het om breder te kunnen delen? Of spreekt het Engels soms scherper dan het Nederlands?

Geen oordeel hoor, enkel nieuwsgierigheid. :)
“Waar taal verdampt, noteer ik het residu.”
  woensdag 7 mei 2025 @ 11:40:40 #3
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217565203
quote:
3s.gif Op woensdag 7 mei 2025 11:25 schreef Parafoonnotulist het volgende:
Wat mooi dat je helderheid zoekt in een veld vol betekenislagen en heilige paradoxen.
De structuur die je aanbrengt — met lagen, ethiek en mystiek — voelt als een poging tot vrede tussen woorden.

Maar een kleine vraag dwarrelt toch naar boven bij mij: Waarom koos je voor het Engels in de visuele samenvatting?

Juist in gesprekken over iets zo intiems als levensbeschouwing — waarin taal niet alleen informatie draagt, maar ook gevoel, traditie en nuance — lijkt de moedertaal me een brug die dieper reikt.

Ik ben benieuwd naar je keuze.
Is het om breder te kunnen delen? Of spreekt het Engels soms scherper dan het Nederlands?

Geen oordeel hoor, enkel nieuwsgierigheid. :)
Het Engels spreekt voor mij persoonlijk inderdaad scherper dan het Nederlands (en uiteindelijk was ik gewoon te lui om het te vertalen).

Verwacht eind deze middag een Nederlandse versie, dankzij jou!
  woensdag 7 mei 2025 @ 12:01:11 #4
324553 Parafoonnotulist
Gegijzeld door notuleerdrang
pi_217565539
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 11:40 schreef Hallulama het volgende:

[..]
Het Engels spreekt voor mij persoonlijk inderdaad scherper dan het Nederlands (en uiteindelijk was ik gewoon te lui om het te vertalen).

Verwacht eind deze middag een Nederlandse versie, dankzij jou!
Ik begrijp het :@

Bedankt, haha! O+
“Waar taal verdampt, noteer ik het residu.”
  woensdag 7 mei 2025 @ 15:19:32 #5
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217567018
quote:
3s.gif Op woensdag 7 mei 2025 12:01 schreef Parafoonnotulist het volgende:

[..]
Ik begrijp het :@

Bedankt, haha! O+
Done!
  woensdag 7 mei 2025 @ 15:48:01 #6
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217567239
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 08:37 schreef Hallulama het volgende:
In discussies over levensbeschouwing, ethiek en religie, waar het Jodendom, Christendom en Islam betreft, ontstaat vaak verwarring, deels omdat deze drie grote Abrahamitische religies enorme interne verschillen kennen, maar ook fundamentele overeenkomsten.

Daarom heb ik deze visuele samenvattingen gemaakt, met behulp van ChatGPT (4o), om het gesprek wat helderheid, overzicht en een fundering te geven.

Deze tonen:

• Hoe elke religie is opgebouwd in drie lagen: Openbaring, Interpretatie en Implementatie
• Een ethische inschatting van “goede” en “problematische” elementen, bekeken door een moderne humanistische bril
• Een aparte focus op de mystieke tradities, die vaak minder bekend zijn maar diepzinnige inzichten bieden

De percentages zijn uiteraard geen absolute waarheden, maar bedoeld om reflectie uit te lokken, geen oordeel te vellen.

Of je nu gelovig bent, spiritueel zoekende, of vooral filosofisch geïnteresseerd: hopelijk helpt dit bij het voeren van eerlijkere, bewustere gesprekken.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
In ontleen geen autoriteit aan oude teksten die voor meerdere interpretaties uitlegbaar zijn en die in de loop der geschiedenis in meer en mindere mate zijn geredigeerd of zelfs aangepast vanwege onbekende of onduidelijke redenen. Als kennisbron neem ik ze niet serieus (alleen een waanzinnige gelooft in "Adam&Eva" en een 6.000 jaar oude aarde zonder evolutie) maar voor moraal & ethiek blijven ze interessant. Interessant, meer niet.
Science matters
  woensdag 7 mei 2025 @ 16:06:57 #7
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217567364
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 15:48 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
In ontleen geen autoriteit aan oude teksten die voor meerdere interpretaties uitlegbaar zijn en die in de loop der geschiedenis in meer en mindere mate zijn geredigeerd of zelfs aangepast vanwege onbekende of onduidelijke redenen. Als kennisbron neem ik ze niet serieus (alleen een waanzinnige gelooft in "Adam&Eva" en een 6.000 jaar oude aarde zonder evolutie) maar voor moraal & ethiek blijven ze interessant. Interessant, meer niet.
Ik denk dat er velen met u zijn, zowel onder de gelovigen als onder de niet-gelovigen! Maar er zijn er ook veel die veel letterlijk nemen, en die hebben het volgens mij best zwaar. Want als je veel letterlijk neemt, kom je ook veel tegenstellingen en conflicten tegen, wat leidt tot veel uitdagingen, waar je dan weer veel chocolade van mag zien te maken.
  woensdag 7 mei 2025 @ 16:24:45 #8
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_217567508
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 16:06 schreef Hallulama het volgende:

[..]
Ik denk dat er velen met u zijn, zowel onder de gelovigen als onder de niet-gelovigen! Maar er zijn er ook veel die veel letterlijk nemen, en die hebben het volgens mij best zwaar. Want als je veel letterlijk neemt, kom je ook veel tegenstellingen en conflicten tegen, wat leidt tot veel uitdagingen, waar je dan weer veel chocolade van mag zien te maken.
Klopt, ze moeten zich in allerlei bochten wringen om de teksten in overeenstemming te laten brengen met hun levensovertuiging.

En zeg maar "je" hoor. ;)
Science matters
pi_217581657
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 08:37 schreef Hallulama het volgende:

Deze tonen:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik vind de samenvatting een verhelderende manier om te laten zien hoe de grote Abrahamitische tradities zowel verschillen als overeenkomsten bezitten. Het is slim om te erkennen dat bij elk van deze religies de basis ligt in een openbaring, maar dat het echte werk in de interpretatie en de toepassing in het dagelijks leven zit. Zo'n structuur helpt om niet alleen te zien wat hard vaststaat, maar ook welke ruimte er is voor verschillende interpretaties en aanpassingen door de tijd heen.

Wat daarnaast echt aanspreekt, is de benadering van de ethiek vanuit een modern humanistisch perspectief. Dit maakt het mogelijk om oude teksten en overtuigingen te bekijken met de vragen en normen van vandaag, zonder dat je meteen in de valkuil valt van starre oordelen. Ook de nadruk op mystieke tradities zorgt ervoor dat je even stilstaat bij de diepere, vaak verborgen lagen van spiritualiteit die niet altijd in de dagelijkse discussies worden genoemd. Zo krijg je een compleet beeld dat uitnodigt tot nadenken en een open gesprek over wat voor ieder van ons daadwerkelijk betekenis kan hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')