abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 februari 2003 @ 23:16:02 #1
45073 OK_DAN
Opgezoute Mening
pi_8640629
DEN HAAG - De ambassadeurs van Saoedi-Arabië, Pakistan, Maleisië en Soedan hebben bij VVD-leider Gerrit Zalm hun beklag gedaan over Ayaan Hirsi Ali. Het ooit zelf islamitische VVD-Kamerlid is volgens hen over de schreef gegaan met haar uitspraken over de profeet Mohammed.

Hirsi Ali zei onlangs in Trouw dat Mohammed 'gemeten naar westerse maatstaven een perverse man' en 'een tiran' is. In de ogen van de ambassadeurs had ze dit als 'publiek functionaris' niet zo mogen zeggen. Volgens een woordvoerder van Zalm vertegenwoordigden de vier 'een grotere groep' islamitische landen.

In het onderhoud met Zalm, dat circa drie kwartier duurde, nam Zalm het op voor zijn fractiegenote. In zijn dagboek op het internet, www.zalmlog.nl, schrijft hij dat haar uitspraken in Trouw betrekking hebben 'op de persoonlijke zielenroerselen van Ayaan'.

Zalm hield de diplomaten voor dat Hirsi Ali 'geen politieke verklaring' heeft afgelegd. 'De VVD vindt dat geloof (en ongeloof) een persoonlijke zaak is en zal als partij nooit standpunten innemen met betrekkking tot religieuze kwesties. We willen graag dat mensen met uiteenlopende levensovertuigingen zich verenigen op een liberaal programma. Als een VVD-lid iets te berde brengt op het gebied van godsdienst, kan dat vanuit de partij dus nooit worden gesteund of afgekeurd.'

Zalm wist niet dat de ambassadeurs hem over Hirsi Ali wilden spreken. Ze hadden aangekondigd 'een gezamenlijke verklaring' te willen overhandigen namens een twintigtal islamitische landen. De VVD-fractievoorzitter verwachtte dat die verklaring betrekking zou hebben op de dreigende oorlog tegen Irak.

Volgens Zalm zijn de ambassadeurs na het onderhoud met hem nog langs andere fracties in de Tweede Kamer gegaan. Woordvoerders van onder meer LPF, CDA en GroenLinks konden vandaag niet bevestigen dat dit het geval is geweest.

Hirsi Ali was vanochtend niet bereikbaar voor commentaar.

Zegslieden bij de ambassades in kwestie bevestigen het bezoek aan Zalm, maar wilden er niets over zeggen zonder overleg met de ambassadeurs.

Het vraaggesprek in Trouw wekte eerder de woede van moslimorganisaties in Nederland. Tal van columnisten en commentatoren in dag- en weekbladen namen het op voor Hirsi Ali, die tot aan haar overstap naar de VVD werkzaam was bij de Wiardi Beckman Stichting, het wetenschappelijk bureau van de PvdA.

Bron: Het Parool

LMAO! Hebben die moslims hier toch effe dat interview vertaald en doorgezonden naar de subsidieverstrekkers in het Verre Oosten. Niet te geloven, hebben die lui geen dringender zaken te bespreken dan de kolonie Nederland?

All the money in the fucking world couldn't buy me one second of trust or one ounce of faith in anything you're about. Fuck you all.
pi_8640650
Ayaan weet ook internationaal moslims op de kast te krijgen. We hebben echt onze eigen Rushdie nu.
It is much easier to be critical than to be correct.
  vrijdag 21 februari 2003 @ 23:19:27 #3
45073 OK_DAN
Opgezoute Mening
pi_8640679
Laten ze die Fatwa dan ook maar gelijk uitroepen.
All the money in the fucking world couldn't buy me one second of trust or one ounce of faith in anything you're about. Fuck you all.
pi_8640718
Och waarom niet... ze schijnen ons toch al genoeg te haten
Free people own guns! Slaves do not!
pi_8640750
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 23:19 schreef OK_DAN het volgende:
Laten ze die Fatwa dan ook maar gelijk uitroepen.
Is wel riskant voor haar inderdaad. Want ze is als afvallige moslim wel schuldig aan een halsmisdaad.
pi_8640873
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 23:24 schreef HiZ het volgende:

[..]

Is wel riskant voor haar inderdaad. Want ze is als afvallige moslim wel schuldig aan een halsmisdaad.

Hier in Nederland leven we gelukkig niet naar de maatstaven van de moslim cultuur (nog niet)
pi_8640908
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 23:33 schreef Vampier het volgende:

[..]

Hier in Nederland leven we gelukkig niet naar de maatstaven van de moslim cultuur (nog niet)

'Hier in Nederland'?

Anyway, nee, gelukkig leven we niet volgens hun maatstaven, maar deze lui (de Saudis) hebben hun mannetjes overal. Zoals die fijne jongens die op 9 september 2001 de dag begonnen met ene vliegtuigkaping.

vrijdag 21 februari 2003 @ 23:36:45 #8
8369 speknek
Another day another slay
pi_8640920
En nog altijd proberen haar de mond te snoeren.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_8641022
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 23:35 schreef HiZ het volgende:

[..]

'Hier in Nederland'?

jongens die op 9 september 2001 de dag begonnen met ene vliegtuigkaping.

11
  zaterdag 22 februari 2003 @ 06:16:47 #10
45073 OK_DAN
Opgezoute Mening
pi_8644186
Ik vraag me af of Zalm op zijn beurt ook z'n beklag heeft gedaan over de mensenrechten in de betreffende landen.

"Maar nu even iets heel anders..."

zaterdag 22 februari 2003 @ 09:45:47 #11
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_8644532
Schopje naar Politiek.
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_8646047
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 23:16 schreef OK_DAN het volgende:In de ogen van de ambassadeurs had ze dit als 'publiek functionaris' niet zo mogen zeggen. Volgens een woordvoerder van Zalm vertegenwoordigden de vier 'een grotere groep' [twintig]islamitische landen.
Dit is dus werkelijk te bizar voor woorden. Een gekozen politica presenteert in een Nederlandse krant haar visie op de rol van Mohammed in islamitische culturen. En dan denken deze heren te kunnen komen vertellen dat dat in Nederland niet zo mag? Nou, ze steken dat interview maar in hun reet.

Ik hoop dat Zalm wat diplomatischer is en hun respectievelijke regeringen een brief stuurt en hen er op wijst dat deze ambassadeurs mogelijk te weinig kennis van zaken hebben van de Nederlandse maatschappij om hun werk goed te doen.

pi_8646232
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 23:42 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

11

Wat probeer je nou te bewijzen? Dat je niet alleen niet kunt schrijven maar ook niet lezen?
  zaterdag 22 februari 2003 @ 15:00:16 #14
30236 Pingguest
At your service!
pi_8648130
quote:
Op zaterdag 22 februari 2003 12:19 schreef rroloff het volgende:

[..]

Dit is dus werkelijk te bizar voor woorden. Een gekozen politica presenteert in een Nederlandse krant haar visie op de rol van Mohammed in islamitische culturen. En dan denken deze heren te kunnen komen vertellen dat dat in Nederland niet zo mag? Nou, ze steken dat interview maar in hun reet.

Ach ja, typisch islamitisch. Ze willen hun mening en cultuur en geloof hier opdringen.
pi_8648163
quote:
Op zaterdag 22 februari 2003 06:16 schreef OK_DAN het volgende:
Ik vraag me af of Zalm op zijn beurt ook z'n beklag heeft gedaan over de mensenrechten in de betreffende landen.

"Maar nu even iets heel anders..."

doe waar je angst voor hebt en de angst sterft een zekere dood
pi_8653294
Politiek en geloof moeten gescheiden blijven... dat dit nu ondermijnt wordt kan alleen betekenen dat .................. ach laat ook maar
pi_8704863
Commentaar Theo van Gogh:
quote:
Dat de islam een griezelige godsdienst is die er uiteindelijk op uit is om onze vrijheden en gelijkberechtiging van man en vrouw af te nemen, werd me nog 'ns goed ingepeperd toen ik het enige moedige Kamerlid tegen kwam.
Vrijdagavond kwam ik Ayaan Hirsi Ali tegen bij Theodor Holman.
Ze gloeide van trots en ik feliciteerde haar van harte.
Hans Teeuwen las stemmig voor uit de Koran - vooral de straffen tegen joden, flikkers en overspelige vrouwen - en op de voorpagina van het Parool prijkte het bericht van Zalm's website dat de ambassadeur van Saoudi-Arabië en nog drie moslimlanden belet was komen vragen bij Zalm (VVD) om Hirsi Ali het zwijgen op te leggen. Zij mag de Profeet geen 'perverse tiran' noemen.
Ik stelde me voor hoe de muzelmannen in het achterlijke deel van het Midden Oosten zouden opkijken wanneer namens de Nederlandse regering bezwaar zou worden aangetekend tegen deze of gene opmerking van een sjeik. Nog altijd mag er in Saoudi-Arabië geen christelijke kerk - laat staan een synagoge - gebouwd worden.
Zalm blinkt in dit soort principiële zaken altijd uit door onnozele antwoorden en bakte er ook deze keer niets van. Een nep-liberaal.
Zou er een VVD-hotemetoot te vinden zijn die weet wat de scheiding van kerk & staat behelst? En één die in staat is om de terroristen van Allah's ware geloof uit te leggen dat men in een beschaafd land alle vrijheid heeft om Mohammed (terecht) 'een perverse tiran' te noemen?
Waarom wordt zo'n ambassadeur niet gewoon uitgewezen wegens belediging van de Nederlandse tradities en zijn fundamenteel ondemocratische gezindheid?
Dat Hirsi Ali inmiddels nog steeds bewaakt door het leven moet, is een grof onrecht. Eerst nemen ze je' schaamlippen af en vervolgens je' bewegingsvrijheid.., daarna komen ras-NSB'ers als Frénk van der Linden - die hun hele leven niets van wie ook te duchten hebben gehad wegens d'r lui onbeduidende opvattingen voor de radio vertellen dat Ayaan 'te ver' is gegaan. Als Hirsi Ali binnenkort wordt neergeschoten zal de teneur van de krokodillentranen zijn: "Ze heeft 't zelf uitgelokt".
Op die dag ga ik emigreren.
Waarheen?
Naar Amerika natuurlijk.

Bron.

dinsdag 25 februari 2003 @ 11:55:35 #18
3542 Gia
User under construction
pi_8705521
quote:
Op dinsdag 25 februari 2003 11:15 schreef rroloff het volgende:
Commentaar Theo van Gogh:
[..]

Hoe waar.

dinsdag 25 februari 2003 @ 12:04:07 #19
33354 Triumph_The_Insult_Comic
Thank God I'm an atheist
pi_8705657
achja, ik vind dat iemand in een publieke functie zulke dingen niet mag zeggen. een politicus is om het hele volk te dienen, dan mag je niet zomaar zeggen dat een profeet van een groot deel van de bevolking een tiran is etc. Ik vind het niet meer dan logisch dat die moslims zich beledigd voelen.

Shinead O'Connor kreeg ook een hele hoop kritiek over zich heen toen ze een foto van de paus verscheurde tijdens een optreden. Iedereen was verontwaardigd leek het. Bij en volgende optreden werd ze zo hard uitgejoeld dat ze niet kon zingen.

Toch raar, als een imam zou zeggen dat Jezus een pedofiel was zou iedereen gelijk schelden (vooral die Christenunie en SGP gasten), maar nu het andersom is moeten de moslims ineens niet zo aanstellen.

Beetje krom niet?

"Eminem is so street, I guess that's why I feel so comfortable pooping on him."
pi_8705917
quote:
Waarom wordt zo'n ambassadeur niet gewoon uitgewezen wegens belediging van de Nederlandse tradities en zijn fundamenteel ondemocratische gezindheid?
Heel misschien omdat zo'n uitwijzing juist zelf een beleding van de Nederlandse democratische tradities zou zijn, Theo?

Ayaan zei iets waar veel mensen het niet eens waren: prima!
Ik vond haar uitspraken niet genuanceerd of bevorderlijk voor de integratie, maar ze had gewoon het recht die uitspraken te doen.
Door simpelweg te stellen dat mensen die haar bekritiseren ons land uitgeflikkerd moeten worden - niet omdat ze de wet overtreden, maar omdat de uitspraken je niet zinnen - geef je indirect aan zelf dichter bij de verfoeide fundamentalisten te zitten dan je zelf zou willen....

En om te stellen dat een ambassadeur "gewoon" kan worden uitgewezen......

"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
  dinsdag 25 februari 2003 @ 13:34:06 #21
45073 OK_DAN
Opgezoute Mening
pi_8707587
quote:
Toch raar, als een imam zou zeggen dat Jezus een pedofiel was zou iedereen gelijk schelden (vooral die Christenunie en SGP gasten), maar nu het andersom is moeten de moslims ineens niet zo aanstellen.
Als iemand zou zeggen dat Jezus een pedofiel was had ik, geheel in de stijl van kameraad Farzin, om een bronvermelding gevraagd.

Mevrouw Ali heeft keurig haar standpunten uiteengezet en onderbouwd. Daar konden weining moslims iets zinnigs tegenin brengen dus werd er weer ouderwets gedreigd.

En zoals Theo al zegt, die lui uit het Midden-Oosten moeten heel rap die balk uit hun ogen halen voor ze hun beklag doen over Nederlandse politici die hun democratisch recht op vrijheid van meningsuiting aanspreken. Maar ze zullen van dat recht weinig verstand hebben, behalve dan als ze zich er zelf op willen beroepen.

Het is te gek voor woorden dat moslims (en eigenlijk gelovigen in het algemeen) zichzelf in zo'n idiote uitzonderingspositie plaatsen. Het is nog walgelijker dat de Nederlandse Staat ze wat dit betreft maar wat graag de hand boven het heilige hoofd houdt en ze maar laat begaan.

Compleet doorgeslagen.

pi_8708322
quote:
Op dinsdag 25 februari 2003 13:34 schreef OK_DAN het volgende:

[..]

Als iemand zou zeggen dat Jezus een pedofiel was had ik, geheel in de stijl van kameraad Farzin, om een bronvermelding gevraagd.

Ik had geheel in de stjil van de huidige tolerantie (of onverschilligheid) ook dan mijn schouders opgehaald en de uitspraak voor rekening van haar verkondiger gelaten.
quote:
Mevrouw Ali heeft keurig haar standpunten uiteengezet en onderbouwd. Daar konden weining moslims iets zinnigs tegenin brengen dus werd er weer ouderwets gedreigd.
Waarschijnlijk had niet elke Moslim zin om zich met de zoveelste smaadactie te vermoeien zoals ook niet elke Christen zich daartoe geroepen voelt. Overigens maak je mij niet wijs dat elke Moslim achter de bedreigingen aan het adres van Ayaan Hirsi Ali staat. Het zou immers maar een trieste machteloze inconsistente JHWH, g'd of Allah betreffen als hij de moordadige inspanningen van zijn volgelingen nodig had gehad om zijn volmaakte liefde verspreid te krijgen als het goede nieuws voor iedereen.
quote:
En zoals Theo al zegt, die lui uit het Midden-Oosten moeten heel rap die balk uit hun ogen halen voor ze hun beklag doen over Nederlandse politici die hun democratisch recht op vrijheid van meningsuiting aanspreken. Maar ze zullen van dat recht weinig verstand hebben, behalve dan als ze zich er zelf op willen beroepen.
Ze dit en ze dat.... sommige aanklachten wegens discriminatie zijn gewoon terecht andere zijn inderdaad overdreven. Een beetje nuancering helpt vast om samen te kunnen leven in een multi-etnische samenleving.
quote:
Het is te gek voor woorden dat moslims (en eigenlijk gelovigen in het algemeen) zichzelf in zo'n idiote uitzonderingspositie plaatsen. Het is nog walgelijker dat de Nederlandse Staat ze wat dit betreft maar wat graag de hand boven het heilige hoofd houdt en ze maar laat begaan.

Compleet doorgeslagen.

Zolang echter de 'progressieve' gelovige zijn eigen werkelijkheidsbeeld gedekt door vrouwe justitia aan iedere inwonende kan opleggen en de 'progressieve' gemeente het zelfs voor elkaar kreeg een wat vastgeroeste oude man met een beperkte maatschappijvisie veroordeeld te krijgen voor de aan hem toegeschreven uitspraak vol=vol vind ik veel te zeggen voor beperkte soeverreiniteit in eigen kring.
salva cum reverentia
pi_8708860
quote:
Op dinsdag 25 februari 2003 14:01 schreef hoppe het volgende:

Zolang echter de 'progressieve' gelovige zijn eigen werkelijkheidsbeeld gedekt door vrouwe justitia aan iedere inwonende kan opleggen en de 'progressieve' gemeente het zelfs voor elkaar kreeg een wat vastgeroeste oude man met een beperkte maatschappijvisie veroordeeld te krijgen.

Links heeft toch echt nog nooit een meerderheid gehad.
Dragen we niet gewoon gezamelijk verantwoordelijkheid voor de huidige wetten? Of is de vastgeroeste oude man geheel zonder wettelijke grond door rechtbank, gerechtshof en Hoge Raad veroordeeld?

Gelukkig bestaan er geen enkele CDA- of VVD-rechters.....

dinsdag 25 februari 2003 @ 16:20:15 #24
24099 Tia_Tijger
Demonisator :)
pi_8710870
quote:
Op dinsdag 25 februari 2003 14:28 schreef Dr_Strangelove het volgende:

Dragen we niet gewoon gezamelijk verantwoordelijkheid voor de huidige wetten? Of is de vastgeroeste oude man geheel zonder wettelijke grond door rechtbank, gerechtshof en Hoge Raad veroordeeld?

Alle rechters, tot en met de Hoge Raad toe, zitten in het linkse complot, net zoals de gehele media en alleen 'verlichte zielen' als Theo van Gogh en Pamela Hemelrijk zien en vertellen de waarheid.

De verantwoordelijkheid ligt uiteraard alleen bij Links (ook wel de 'Linkse Kerk' genoemd) en niet bij partijen zoals de VVD die 20 jaar onafgebroken meegeregeerd hebben en al helemaal niet bij ons zelf.

Zo ziet nu het wereldbeeld er uit van sommigen, lijkt mij een triest bestaan.

You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
  dinsdag 25 februari 2003 @ 16:30:02 #25
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_8711039
quote:
Op die dag ga ik emigreren.
Waarheen?
Naar Amerika natuurlijk.
Jammer dat het nodig is Theo, maar tja Europa
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  dinsdag 25 februari 2003 @ 16:48:42 #26
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_8711482
quote:
Op dinsdag 25 februari 2003 16:20 schreef Tia_Tijger het volgende:

[..]

Alle rechters, tot en met de Hoge Raad toe, zitten in het linkse complot, net zoals de gehele media en alleen 'verlichte zielen' als Theo van Gogh en Pamela Hemelrijk zien en vertellen de waarheid.

De verantwoordelijkheid ligt uiteraard alleen bij Links (ook wel de 'Linkse Kerk' genoemd) en niet bij partijen zoals de VVD die 20 jaar onafgebroken meegeregeerd hebben en al helemaal niet bij ons zelf.

Sommige? Ja hoor nuanceer de discussie maar weer dood, linkse rukker.

Het is iid een zeer zielig leven voor een Theo van Gogh ed.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_8719682
quote:
Op dinsdag 25 februari 2003 14:28 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Wat onderzoek leert dat D66 een onevenredig grote invloed heeft op vrouwe Justitia. Uitgerekend in de dagen dat Janmaat veroordeeld werd moest D66 politiek scoren. Aan veroordeling op basis van wat een ander toeschreef aan een kreet die is toegeschreven aan Janmaat is Janmaat veroordeeld. Justitueel klopt het niet. Er was geen bewijs maar weld een schuldigverklaring op basis van een eigen interpretatie. Het progressieve deel van de natie wenste dat Barbertje moest hangen en zij kon hiermee wegkomendoordat zij was oververtegenwoordigd bij de rechtspraak.

Natuurlijk was mijnheer Janmaat geen persoon die je je als premier van Nederland zou wensen. Natuurlijk had de man wel een wat bekrompen maatschappijvisie maar dat neemt niet weg dat deze man evenveel recht had op een deugdelijk gewogen gerechtelijk oordeel dan ieder ander Nederlands staatsburger.

Onderstaande info voorkomt dat we een reeds gevoerde discussie gaan overdoen met zetherhaling:
http://www.groene.nl/1997/20/mf_janmaat.html
Weduwe Janmaat wil eerherstel voor echtgenoot

salva cum reverentia
pi_8720047
quote:
Op dinsdag 25 februari 2003 16:20 schreef Tia_Tijger het volgende:

[..]

Dit verhaal is evenwaar als dat Wim Kok een staatsman van formaat is die zich als de premier van iedereen gedroeg en die helemaal niet kleinzielig de kiezers vermeend vaderlijk toesprak toch vooral met hun verstand te gaan stemmen. Hiermee implicerend dat de enige verstandige stem een stem op de gevestigde orde van de PvdA zou zijn.

Natuurlijk wist Wim als vakbondsvoorzitter niet dat hij gepeild was voor de post van premier en het is ook een toevallige bijkomstigheid geweest dat de arbeid van de vakbondsman Kok de weg voor het poldermodel van de premier Kok geplaveid had. Natuurlijk had Wim Kok gelijk dat de PvdA haar ideologische veren moest laten en dat het land meer technocratisch bestuurd diende te worden. Hiertoe koos hij zich dan ook zijn favoriete kroonprins de dossiervreter en carriereverhuizer Ad Melkert. De opvolging van Wim kok binnen de partij van de Arbeid was dan ook uitstekend geregeld... De prijs voor het laten van de ideologische veren was bestuurlijke verantwoordelijkheid. Het lag natuurlijk niet aan het cordon sanitaire rondom het CDA van D66, VVD en PvdA dat Wim Kok jarenlang de positie van premier kon bekleden.

Eenzelfde soort vereenvoudigd wereldbeeld is sommige mensen ook niet vreemd.

salva cum reverentia
pi_8727016
quote:
Op dinsdag 25 februari 2003 23:25 schreef hoppe het volgende:
Het progressieve deel van de natie wenste dat Barbertje moest hangen en zij kon hiermee wegkomen doordat zij was oververtegenwoordigd bij de rechtspraak.
Oververtegenwoordigd? Bij rechtbank, gerechtshof èn Hoge Raad? Wacht even, die mensen die de rechters moesten aanwijzen zaten natuurlijk ook allemaal in het complot.....

Ik ben trouwens onderdeel van het niet door jou genoemde progressieve deel van de natie dat tegen Janmaats veroordeling was en is (daar hoeven we dus inderdaad niet over te discussieren), maar om te suggereren dat rechters simpelweg opdrachten van politici uitvoeren, in plaat van naar eer en geweten onafhankelijk recht te spreken, is erg kort door de bocht....

quote:
Natuurlijk was mijnheer Janmaat geen persoon die je je als premier van Nederland zou wensen. Natuurlijk had de man wel een wat bekrompen maatschappijvisie maar dat neemt niet weg dat deze man evenveel recht had op een deugdelijk gewogen gerechtelijk oordeel dan ieder ander Nederlands staatsburger.
Mee eens, maar wie niet?
  woensdag 26 februari 2003 @ 14:43:15 #30
45073 OK_DAN
Opgezoute Mening
pi_8729511
quote:
Mee eens, maar wie niet?
Mensen die zichzelf geen Nederlander voelen.
pi_8731339
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 14:43 schreef OK_DAN het volgende:

Mensen die zichzelf geen Nederlander voelen.

Um...volgende keer mischien even aangeven uit welke post jij een quote uit zijn context haalt?
You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
pi_8731963
Het wordt steeds doller!
quote:
Moslimlanden eisen excuus van Hirsi Ali

- Islamitische diplomaten vrezen fricties -

DEN HAAG, 26 FEBR. De 56 landen tellende 'Organisation of the Islamic Conference' (OIC) eist dat VVD-leider Zalm het Kamerlid Hirsi Ali opdracht geeft, 'grove' opmerkingen over de profeet Mohammed terug te nemen en daarvoor excuses aan te bieden.

De eis is vervat in een brief van 21 diplomatieke vertegenwoordigers van islamitische landen in Den Haag, waarover deze krant beschikt. In de Engelstalige brief wordt ,,de hoop'' uitgesproken dat Hirsi Ali's uitlatingen ,,niet leiden tot verdeeldheid, polarisatie en fricties tussen gemeenschappen in de Nederlandse samenleving''. De diplomaten zeggen te handelen omdat Hirsi Ali - die in een interview met het dagblad Trouw de profeet Mohammed onder andere als 'pervers' had omschreven - met haar uitlatingen ,,de religieuze gevoeligheden van 1,5 miljard moslims over de hele wereld heeft beledigd, onder wie Nederlandse en Europese moslims''. Zij noemen de uitlatingen in Trouw ,,volledig onaanvaardbaar''.

Naar het oordeel van de diplomaten is er in Nederland in het algemeen sprake van een ,,verontrustende trend van veroordeling en belastering van de islam en moslims''. De vrijheid van meningsuiting, aldus de brief, ,,zou niet gebruikt moeten worden als een voorwendsel om de religieuze overtuigingen van anderen te denigreren of kleineren''. De gewraakte opmerkingen ,,dragen niet bij tot de verstandhouding tussen twee beschavingen''.

In een reactie zegt Hirsi Ali ,,in geen geval'' bereid te zijn tot excuses. Zij kan zich vinden in de reactie van Zalm, dat het Kamerlid in Trouw op persoonlijke titel over haar levensbeschouwing heeft gesproken, en dat de VVD als partij geen standpunten inneemt over ,,geloof of ongeloof''.

Zalm zelf laat via zijn woordvoerder weten, ,,verder weinig behoefte te hebben op de brief in te gaan'', nadat hij zijn afwijzende reactie op het verzoek van de islamitische landen vorige week al vermeld had op zijn weblog op internet - toen naar aanleiding van een ontmoeting met vier ambassadeurs. De brief had hij daarbij onvermeld gelaten ,,omdat we correspondentie van derden niet openbaar maken'', aldus de VVD-woordvoerder. Zalm ziet in de passage over ,,fricties in de Nederlandse samenleving'' geen verkapt dreigement. ,,Maar als het zo bedoeld zou zijn, ben ik er ongevoelig voor'', aldus de VVD-leider.

Een woordvoerder van Buitenlandse Zaken laat weten geen bezwaren te zien in de brief, onder andere omdat het geen formele diplomatieke démarche van de OIC in de richting van de Nederlandse regering betreft. Daarom is geen sprake van inmenging in binnenlandse aangelegenheden, aldus de woordvoerder. ,,Zorgen uitspreken mag, ook voor diplomaten.''

Soedan neemt het roulerend voorzitterschap van de raad van ministers van de OIC waar.

De OIC is de voornaamste wereldwijde organisatie van islamitische landen, met het hoofdkwartier in Jeddah (Saoedi-Arabië). De brief is verstuurd door de diplomatieke vertegenwoordigingen in Den Haag van Soedan, Libanon, Yemen, Egypte, Oman, Maleisië, Tunesië, Jordanië, Saoedi-Arabië, Eritrea, Algerije, Libië, 'Palestina', Irak, Marokko, Indonesië, Koeweit, Turkije en Bangladesh.

Hirsi Ali had in januari in Trouw de profeet Mohammed 'pervers' genoemd, gezien zijn huwelijk met de minderjarige Aïsha. Zij acht de desbetreffende passages in de Koran mede bepalend voor de patriarchale, vrouwonvriendelijke ideologie zoals de islam die bevordert.

Kopieën van de brief hebben de ambassadeurs ook verstuurd aan alle fracties in de Tweede Kamer, de Nederlandse regering, de Kamercommissie Buitenlandse Zaken en Kamervoorzitter Weisglas. Volgens een woordvoerder van Weisglas waren geen afspraken gemaakt over discrete omgang met het epistel, dat niettemin pas ongeveer een week na de datum van verzending - vermoedelijk 20 januari - openbaar is geworden.

Bron.

Uit de tekst van de brief
quote:
We concur with the voices from various circles in this country calling upon the esteemed party of the VVD to give an assurance that the VVD does not support the views of Mrs. Hirsi Ali on Islam and the Prophet Mohammed (peace be upon him) and to direct Mrs. Hirsi Ali to issue a public apology and a repudiation of the statement in question.

Bron.

Vind ik niet zuiver van de NRC. De ambassadeurs 'eisen' niet. Maar 'roepen op'. Da's toch wat anders. Jammer. In dit soort aangelegenheden verwacht ik een heel precieze vertaling......

Ook uit de brief:

quote:
The comments are clearly based on a distorted view of the history of Islam and of Islam itself and are completely unacceptable.
Zo zo? Completely unacceptable? Beste vrienden, daar gaan jullie helemaal niet over.....

[Dit bericht is gewijzigd door rroloff op 26-02-2003 16:40]

pi_8734428
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 16:07 schreef rroloff het volgende:
Het wordt steeds doller
Die mensen zijn gewoon oprecht verontwaardigd en dat mag gelukkig (nog), net zoals Hirsi Ali gewoon mag zeggen wat ze wil.....

Ik snap echt niet wat daar nou zo dol aan is.

pi_8735105
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 18:07 schreef Dr_Strangelove het volgende: Ik snap echt niet wat daar nou zo dol aan is.
Als deze brief afkomstig zou zijn van moskee of islamitische organisaties in Nederland, dan had ik er geen enkel probleem mee gehad. Hirsi Ali schrijft een en ander in een Nederlandse krant - en als Nederlandse moslims daar heel boos en verontwaardigd over zijn kunnen ze dat gewoon zeggen.

Ik heb er echter grote problemen mee dat buitenlandse regeringen een Nederlandse politieke partij onder druk zetten om een gekozen volksvertegenwoordiger de mond te snoeren. Men tast daarmee de souvereiniteit van de Nederlandse democratie aan.

Als ik Zalm was zou ik die brief terugsturen met de mededeling "wat parlementariers in Nederland zeggen gaat alleen Nederlanders aan - U zoekt het maar lekker uit".

Kijk, als een ambassadeur het gedrag van Nederlandse authoriteiten volkomen onacceptabel vindt - bijvoorbeeld als in Nederland moordenaars van moslims niet vervolgd worden - ik noem maar een Zuid-Egyptisch zijstraatje - of andere mensenrechtenschendingen plaatsvinden, dan is dat natuurlijk volkomen terecht. Maar wat een parlementarier zegt heeft hij zich niet te bemoeien.

Parlementariers wijzen op hoe bepaalde uitlatingen in eigen land ervaren worden is natuurlijk wél prima. Zelfs nuttig voor de verstandhouding der volkeren.

[Dit bericht is gewijzigd door rroloff op 26-02-2003 19:18]

woensdag 26 februari 2003 @ 18:55:26 #35
45073 OK_DAN
Opgezoute Mening
pi_8735196
Benieuwd of Zalm straks ook een rondje Midden-Oosten gaat doen om de politiek daar op hun grove tekortkomingen op het gebied van de mensenrechten, democratie, emancipatie en het goede fatsoen te wijzen.

"Ik durf het bijna niet te vragen..."

pi_8735562
=edit=
pi_8736532
Ik snap de houding van de Moslimorganisaties wel tov. Hirsi Ali. Dergelijke uitspraken brengen natuurlijk ook een hoop onrust binnen de eigen groep. Denk nog even terug aan je maatschappij/sociologielessen: er heerst een mening binnen een groep over wat goed is en iedereen die daar tegenin gaat kan rekenen op verkettering (of uitsluiting). Een andere mening wordt niet geduld.

Kijk ook eens hoe moeilijk de Roomse kerk altijd gedaan heeft tegen elke vorm van vernieuwing of andere standpunten.

Neemt niet weg dat ik Hirsi Ali een intelligente "tante" vindt en 100% achter haar uitspraken sta. Misstanden mogen best aan de kaak gesteld worden. Van welke groep dan ook.

High hopes and aspirations, and years, above my station
Maybe
but all this time I've tried to walk with dignity and pride
pi_8738181
Over foute/beledigende uitspraken gesproken.
Laat ze eerst maar is hun eigen imams tot de orde roepen.......

Of mag dit ook al niet gezegd worden ?

pi_8741418
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 21:30 schreef Cervix het volgende:
Over foute/beledigende uitspraken gesproken.
Laat ze eerst maar is hun eigen imams tot de orde roepen.......

Of mag dit ook al niet gezegd worden ?

Jij valt hier net zo goed het recht op vrije meningsuiting van de imams (en eventueel ambassadeurs) aan. Of reikt het recht van kritiek mogen hebben op andermans uitspraken niet veel verder dan jezelf?
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 18:49 schreef rroloff het volgende:

Ik heb er echter grote problemen mee dat buitenlandse regeringen een Nederlandse politieke partij onder druk zetten om een gekozen volksvertegenwoordiger de mond te snoeren. Men tast daarmee de souvereiniteit van de Nederlandse democratie aan.

Dat ze laten weten wat ze ervan vinden tast onze souvereiniteit echt niet aan. Integendeel, een beeld krijgen van wat andere landen van deze uitspraken vinden, kan alleen maar bijdragen tot een betere (nationele) beeld- en meningsvorming over de Islam en/of Hirsi Ali en/of die andere landen.

Iemand (ondemocratisch) de mond snoeren kan natuurlijk niet, maar blijkens het Trouw-artikel worden hier toch geen (staatsrechtelijke) grenzen overschreden:

quote:
Een woordvoerder van Buitenlandse Zaken laat weten geen bezwaren te zien in de brief, onder andere omdat het geen formele diplomatieke démarche van de OIC in de richting van de Nederlandse regering betreft. Daarom is geen sprake van inmenging in binnenlandse aangelegenheden, aldus de woordvoerder. ,,Zorgen uitspreken mag, ook voor diplomaten.''
pi_8742281
Niet helemaal n.a.v. dit nieuwe bericht, maar wel n.a.v. de berichtgeving rond Hirsi Ali de volgende relevante quote...
quote:
«Ik ben niet gelukkig met sommige uitspraken van Ayaan Hirsi Ali, maar wij zijn bereid ernaar te luisteren en erover te discussiëren», zegt Nurettin Altundal, voorzitter van de federatie van alevitische verenigingen in Nederland. «Wij zoeken de confrontatie niet, dat past niet in onze traditie. We stellen het ook niet op prijs dat zij dat doet, omdat haar benadering de oplossing van de problemen die zij aankaart juist belemmert. Maar we vragen niet om haar vervolging door het Openbaar Ministerie, wij demonstreren niet tegen haar installatie als kamerlid en we hebben de protestbrief van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) naar de VVD niet ondertekend. In die brief pretendeert het CMO te spreken namens alle Nederlandse moslims, maar het spreekt zeker niet namens de tienduizenden alevieten in dit land.»

Het afwijkende standpunt van Altundal en de zijnen ging afgelopen week verloren in het kabaal van de verzamelde islamitische stamhoofden. Naar aanleiding van Hirsi Alis interview in Trouw, waarin zij stelde dat de profeet Mohammed naar de huidige westerse maatstaven een «perverse tiran» was, schreven de voorzitters van de zeven grootste islamitische koepels in Nederland, verenigd in het CMO, een brief op poten aan VVD-lijsttrekker Gerrit Zalm. Zij eisten excuses van de partij en drongen aan op haar terugtrekking als kamerlid. Daarnaast richtten de organisaties zich tot het Openbaar Ministerie met het verzoek om haar te vervolgen. En dat allemaal namens «de achthonderdduizend moslims in Nederland» die zij in hun zwaar gesubsidieerde heerlijkheid menen te vertegenwoordigen.

Dat getal is op zichzelf al dubieus, aldus migratieonderzoeker Jeroen Doomernik, omdat de godsdienstige overtuiging van inwoners van Nederland al jaren niet meer wordt geregistreerd: «Het CBS gaat er voetstoots vanuit dat migranten uit landen met een islamitische meerderheid allemaal islamieten zijn en de koepelorganisaties gaan er op hun beurt vanuit dat die moslims ook nog allemaal praktiserend zijn. Zo komen ze aan die zogenaamde achterban van achthonderdduizend mensen, maar dat getal is uit de lucht gegrepen.»

Lees verder: http://www.groene.nl/2003/0306/ab_moslims.html

donderdag 27 februari 2003 @ 00:23:18 #41
45073 OK_DAN
Opgezoute Mening
pi_8743123
Dat die 800.000 migranten niet allemaal fundamentele extremistische moslims zijn wil ik graag geloven. Het punt is, de meer radicale figuren zullen proberen macht te vergaren en dit ook wel krijgen. Vooral hier in Nederland kun je van alles gedaan krijgen. Zoals bijvoorbeeld Milli Gorus waar Bos zo mee zat te koketeren tijdens de campagne, die samengevoegd zijn uit de in Turkije verboden fundamentalistische Welfare Party en de fascistische Grijze Wolven.

"Milli Gorus is een schild die onze medeburgers beschermt tegen assimilatie met het barbaarse Europa", schreef hun krant, de Milli Gazette. Daarin was ook te lezen dat Joden 'bloedzuigende vampieren' zijn. "Democratie is een Westerse blunder", zei Ali Yoksel van Milli Gorus Nederland te Brussel. Een rechtbank in Hamburg oordeelde dat Milli Gorus een gevaar is voor de democratische vrijstaat. Ook de BVD heeft gewaarschuwd voor de invloed van deze fundamentalistische groepering.

Wouter Bos gaat ermee naar bed maar raad eens wie straks de lakens mag verschonen.

pi_8743648
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 00:23 schreef OK_DAN het volgende:
Dat die 800.000 migranten niet allemaal fundamentele extremistische moslims zijn wil ik graag geloven. Het punt is, de meer radicale figuren zullen proberen macht te vergaren en dit ook wel krijgen. Vooral hier in Nederland kun je van alles gedaan krijgen. Zoals bijvoorbeeld Milli Gorus waar Bos zo mee zat te koketeren tijdens de campagne, die samengevoegd zijn uit de in Turkije verboden fundamentalistische Welfare Party en de fascistische Grijze Wolven.

"Milli Gorus is een schild die onze medeburgers beschermt tegen assimilatie met het barbaarse Europa", schreef hun krant, de Milli Gazette. Daarin was ook te lezen dat Joden 'bloedzuigende vampieren' zijn. "Democratie is een Westerse blunder", zei Ali Yoksel van Milli Gorus Nederland te Brussel. Een rechtbank in Hamburg oordeelde dat Milli Gorus een gevaar is voor de democratische vrijstaat. Ook de BVD heeft gewaarschuwd voor de invloed van deze fundamentalistische groepering.

Wouter Bos gaat ermee naar bed maar raad eens wie straks de lakens mag verschonen.

Ik kom de volgende reactie tegen van een leider van Milli Görüs op de uitlatingen van Hirsi Ali...
quote:
In een interview in Trouw van 25 januari doet het nieuwe Tweede Kamerlid Ayaan Hirsi Ali uitspraken die opgevat kunnen worden als een "rechtstreekse aanval op de islam", zegt Üzeyir Kabaktepe, vice voorzitter Milli Görüs Noord-Nederland.
Milli Görüs- Nederland betreurt deze aanval, maar onderstreept "dat mevrouw Ali lokale, deels voorislamistische gebruiken en religie door elkaar haalt". "Bovendien miskent zij het bestaan van een moderne, liberale en open islamitische geloofspraktijk. Mevrouw Ali houdt een verhaal over de koran, dat historisch en theologisch niet overeind te houden is. Dat is haar kant van de zaak. Zij heeft het recht dit te zeggen, en wel in alle vrijheid. Maar als volksvertegenwoordiger heeft ze ook de plicht haar standpunten toe te lichten. Milli Görüs nodigt mevrouw Ali uit om met haar achterban in debat te gaan. Een debat volgens de regels: feiten zijn heilig, meningen zijn vrij."

Haci Karacaer, directeur van Milli Görüs Noord-Nederland heeft inmiddels in een brief aan VVD-fractievoorzitter Zalm gevraagd toe te lichten in hoeverre de uitspraken van mevrouw Ali overeenstemmen met de opvattingen van de partij over de positie van moslims in Nederlandse samenleving.

http://www.zeeburgnieuws.nl/integratie.html

Niet echt oproepend tot haat of onverdraagzaamheid tegenover Hirsi Ali dus. En de banden met de PvdA? Haci Karacaer, de directeur van Milli Görüs had zich kandidaat gesteld voor een gemeenteraadszetel in Amsterdam voor de PvdA, maar is niet op de lijst gekomen...
quote:
Haci Karacaer, directeur van de Turks-islamitische organisatie Milli Görüs, had zich wel aangemeld bij de PvdA, maar is door de kandidatencommissie ongeschikt bevonden. Karacaer zou te veel een belangenbehartiger van een groep zijn en ook nog eens van een religieuze groep.

http://www.parool.nl/1003989484953.html

Milli Görüs Nederland schijnt overigens een stuk opener en democratischer te zijn dan zusterbewegingen in andere landen. Ik heb daar verder niet zo'n zicht op, maar zou voor een politicus denk ik geen kwaad mogen kunnen om zich bij zo'n beweging te vertonen en zich te informeren.
  donderdag 27 februari 2003 @ 01:06:24 #43
45073 OK_DAN
Opgezoute Mening
pi_8743930
Het klopt dat na alle oproer over Milli Gorus ze zich in het openbaar milder zijn gaan opstellen. De vraag die sommige onderzoekers zich stellen is of dit oprecht gebeurt of dat het een tactiek betreft.

Ikzelf ben pessimistisch, ik geloof niet dat een radicale groep zo snel van mening verandert. Ik denk dat ze ondertussen wel door hebben hoe de Nederlandse wetten in elkaar steken en dat op de lange duur samenwerking en je gedeisd houden meer vruchten afwerpt dan een grote bek geven in het openbaar.

Dat heet het wolf-in-schaapskleren syndroom.

Edit: en dat ze niet oproepen tot haat tegen Ayaan is ook wel logisch ook. Dan verspelen ze direct elke kans om nog serieus genomen te worden door de politiek. Ze hebben liever dat Ayaan d'r muil houdt. Ik denk dat bijna geen enkele moslim-organisatie in Nederland over de rand durft te gaan, ook uit angst subsidies mis te lopen en niet meer mee te mogen praten. Dat is ook wel logisch. Ik zal nooit zeggen dat ze 'dom' zijn!

pi_8746955
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 01:06 schreef OK_DAN het volgende:
Het klopt dat na alle oproer over Milli Gorus ze zich in het openbaar milder zijn gaan opstellen. De vraag die sommige onderzoekers zich stellen is of dit oprecht gebeurt of dat het een tactiek betreft.

Ikzelf ben pessimistisch, ik geloof niet dat een radicale groep zo snel van mening verandert. Ik denk dat ze ondertussen wel door hebben hoe de Nederlandse wetten in elkaar steken en dat op de lange duur samenwerking en je gedeisd houden meer vruchten afwerpt dan een grote bek geven in het openbaar.

Dat heet het wolf-in-schaapskleren syndroom.

Edit: en dat ze niet oproepen tot haat tegen Ayaan is ook wel logisch ook. Dan verspelen ze direct elke kans om nog serieus genomen te worden door de politiek. Ze hebben liever dat Ayaan d'r muil houdt. Ik denk dat bijna geen enkele moslim-organisatie in Nederland over de rand durft te gaan, ook uit angst subsidies mis te lopen en niet meer mee te mogen praten. Dat is ook wel logisch. Ik zal nooit zeggen dat ze 'dom' zijn!

Indien het dan het geval is dat clubs als Milli Gorus zich in het openbaar milder is gaan opstellen dan houdt de democratie en belichting van standpunten extremisme aardig in bedwang. Dan wordt het nnog tijd om mogelijke aanhang van deze clubs ervan te overtuigen dat het daadwerkelijk loont om democratisch bij te dragen aan de opbouw van onze samenleving. Juist hierdoor krijgen mensen bevestiging dat ook hun stem telt. Eenmaal hiermee groot gebracht wordt het zer moelijk voor fundamentalisten om aanhang te verwerven. Die potentiële aanhang is er dan immers van doordrongen wat ze gaan inleveren als ze kiezen voor een fundamentalistische koers en dat kost ze dan teveel.

Als de wolf te lang zich als een schaap moet gedragen dan slijt dat gedrag erin en is het er moeilijk weer uit te krijgen. Als de wolf voldoende eten krijgt door zich als schaap te gedragen hoeft deze niet langer op jacht.

salva cum reverentia
pi_8747028
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 12:28 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Oververtegenwoordigd? Bij rechtbank, gerechtshof èn Hoge Raad? Wacht even, die mensen die de rechters moesten aanwijzen zaten natuurlijk ook allemaal in het complot.....

Ik ben trouwens onderdeel van het niet door jou genoemde progressieve deel van de natie dat tegen Janmaats veroordeling was en is (daar hoeven we dus inderdaad niet over te discussieren), maar om te suggereren dat rechters simpelweg opdrachten van politici uitvoeren, in plaat van naar eer en geweten onafhankelijk recht te spreken, is erg kort door de bocht....
[..]

Mee eens, maar wie niet?

Ik schrijf niet over een complot. Jij begint over een complot. Men was gewoon dezelfde mening toegedaan bijvoorbeeld vanwege dezelfde politieke overtuiging waaruit politici als Wim Kok, Ad Melkert, Thom de Graaf, Paul Rosenmuller, Femke Halsema of Jan Marijnissen menen anderen te moeten beleren of te moeten behoeden voor een eigen keuze.
salva cum reverentia
  donderdag 27 februari 2003 @ 11:41:17 #46
45073 OK_DAN
Opgezoute Mening
pi_8747757
quote:
Landen eisen excuus Hirsi Ali
van onze redactie politiek
2003-02-27

DEN HAAG - Eenentwintig islamitische landen verwijten het kamerlid Ayaan Hirsi Ali (VVD) dat zij onbegrip kweekt tussen het Westen en de moslims. Hirsi Ali weigerde haar opmerkingen over de profeet Mohammed terug te nemen, die door de islamitische landen als beledigend worden ervaren.

Hoe zwaar aan de woorden van Hirsi Ali wordt getild, blijkt uit de protestbrief van de 21 lidstaten van de Organisatie van de Islamitische Conferentie (OIC), die vorige week werd overhandigd aan de Kamer en gisteren openbaar werd. De ambassadeurs klagen dat Hirsi Ali met haar 'grove' opmerkingen 1,5 miljard moslims over de hele wereld heeft beledigd. Ze eisen excuses van haar en willen dat VVD-leider Zalm afstand neemt van haar visie. Zalm deed dat niet.

De ambassadeurs verwijzen naar de uitspraken die Hirsi Ali deed in Trouw. Zij noemde de profeet Mohammed 'pervers' naar huidige maatstaven, omdat hij met de negenjarige dochter van een vriend huwde.

Zalm kreeg vorige week de ambassadeurs van Pakistan, Saoedi-Arabië en Maleisië over de vloer, aangevoerd door OIC-voorzitter Soedan. Aan hen maakte hij al duidelijk dat hij de gewraakte uitspraak van zijn fractiegenote beschouwt als 'persoonlijke zieleroerselen'. Zalm dacht aanvankelijk dat het bezoek wilde praten over de kwestie-Irak.

Opmerkelijk is dat de 21 landen waarschuwen dat 'Nederland' een scheve schaats dreigt te gaan rijden in de opstelling jegens moslims. ,,Als wordt toegestaan dat dit zo doorgaat, bestaat er een ernstig gevaar -menen wij- dat het imago van Nederland als een land dat gelijkheid, liberalisme en tolerantie bevordert, wordt bezoedeld.'' De ambassadeurs hopen dat de uitlatingen van de 'publieke persoonlijkheid' Hirsi Ali niet zal leiden tot 'fricties' tussen de verschillende gemeenschappen. Zalm leest in die laatste opmerking geen dreigement. ,,Maar als dat zo bedoeld zou zijn, ben ik er niet gevoelig voor.''

Minister De Hoop Scheffer van buitenlandse zaken ontkent dat de kwestie gevolgen heeft voor de relatie tussen Nederland en de moslimstaten, waaronder grote landen als Indonesië, Turkije en Egypte. ,,De brief is niet aan de regering gericht'', sust zijn woordvoerder. De Hoop Scheffer is vooralsnog niet van plan de ambassadeur van Soedan voor uitleg uit te nodigen.

Hirsi Ali kijkt deze week in een vraaggesprek met De Groene Amsterdammer met scepsis terug op het bezoek van de ambassadeurs aan haar fractieleider: ,,Wat verontrust is dat ze hun mening zeer openlijk poneren. Er is geen enkele terughoudendheid. Waarom komen ze niet naar mij toe om van gedachten te wisselen? Maar nee, ze stappen naar Zalm om te vragen of hij mij wil beteugelen.''

Bron: http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1046327104677.html
pi_8748274
Waar bemoeien ze zich mee, zolang ze in hun eigen land de mensenrechten niet op orde hebben is het gewoon een gotspe om over zoiets te gaan klagen...

Echt ongelofelijk dit...

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_8748310
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 12:11 schreef milagro het volgende:
Waar bemoeien ze zich mee, zolang ze in hun eigen land de mensenrechten niet op orde hebben is het gewoon een gotspe om over zoiets te gaan klagen...

Echt ongelofelijk dit...

Ja, echt belachelijk. Mensen die kritiek hebben als ze worden beledigd. Het zou verboden moeten worden.
pi_8748530
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 18:07 schreef Dr_Strangelove het volgende:Ik snap echt niet wat daar nou zo dol aan is.
Gelukkig snappen sommige het bij de VVD wél:
quote:
'Laat gezanten mond houden'
BAS SOETENHORST

DEN HAAG - Binnen de VVD-fractie heerst woede over de pogingen van de ambassadeurs uit landen als Soedan en Saoedi-Arabië Ayaan Hirsi Ali haar uitspraken over de islam te laten terugnemen. VVD-Kamerlid Geert Wilders noemt het een gotspe dat dit soort ambassadeurs, uit landen waar ze het woord democratie niet eens kunnen spellen, óns de les komt lezen.

''Het is van een zotheid die geen grenzen kent,'' aldus Wilders, die voor zijn fractie woordvoerder is op het gebied van moslimextremisme. ''Landen als Soedan en Saoedi-Arabië proberen de meest zuivere vorm van fundamentalisme naar Europa te exporteren. Als je in zo'n land je mond opendoet, is het de vraag of je de volgende dag haalt. En dat komt dan hier klagen over opmerkingen van Ayaan. Het is dat Gerrit Zalm een beleefde man is. Als ze bij mij waren komen klagen, had ik ze meteen de deur gewezen.''

VVD-leider Zalm zelf reageerde eerder terughoudend op het bezoek dat hij vorige week donderdag kreeg van de ambassadeurs uit Soedan, Saoedi-Arabië, Pakistan en Maleisië. Ze hekelden in het onderhoud opmerkingen van Zalms fractiegenote Hirsi Ali in een interview over de profeet Mohammed, die ze, gemeten naar westerse maatstaven, een perverse man en een tiran noemde.

In een publieke reactie beperkte Zalm zich naderhand tot de opmerking dat de persoonlijke visie van Hirsi Ali op godsdienst geen onderwerp is waarover de VVD zich heeft uit te spreken.

Bron.

pi_8748764
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 12:13 schreef gelly het volgende:

[..]

Ja, echt belachelijk. Mensen die kritiek hebben als ze worden beledigd. Het zou verboden moeten worden.

Tuurlijk , Gelly, laten wij ook bij de consul van de Emiraten gaan klagen over wat ene vooraanstaande meneer Al Barwani te melden heeft over de plaats die vrouwen in dienen te nemen volgens hem en het etiketje wat hij op hen plakt die zich niet als zodanig gedragen ....beledigt hij zo even alle westere/niet moslim vrouwen van de wereld mee...

pi_8748815
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 12:39 schreef milagro het volgende:

[..]

Tuurlijk , Gelly, laten wij ook bij de consul van de Emiraten gaan klagen over wat ene vooraanstaande meneer Al Barwani te melden heeft over de plaats die vrouwen in dienen te nemen volgens hem en het etiketje wat hij op hen plakt die zich niet als zodanig gedragen ....beledigt hij zo even alle westere/niet moslim vrouwen van de wereld mee...

En daar heb je nu toch ook kritiek op ? Wat ik bedoel is, H. Ali mag de Islam als godsdienst ridiculiseren, en het wordt zelfs geweldig gevonden hier, iedereen ligt in een knup "Haha, kijk die Ali eens moslims beledigen !". Vervolgens komt er kritiek op, en dat mag dan opeens niet ? Vrijheid van meningsuiting toch ? Of mag dat alleen als je het ermee eens bent ?
  donderdag 27 februari 2003 @ 12:55:56 #52
3542 Gia
User under construction
pi_8749033
Wat heeft iemand in het buitenland te maken met de uitspraken van een in Nederland wonende vrouw? Wat zij voor beroep heeft doet er niet toe. Dit zijn persoonlijke uitspraken en in Nederland geldt nog altijd de vrijheid van meningsuiting.

Ze zijn helemaal gek geworden die lui. Laat ze eerst eens naar zichzelf kijken.

Gelukkig distantieert Zalm zich van deze kwestie en heeft Ayaan al aangegeven absoluut geen excuus aan te bieden. En terecht!!

pi_8749126
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 12:42 schreef gelly het volgende:

[..]

En daar heb je nu toch ook kritiek op ? Wat ik bedoel is, H. Ali mag de Islam als godsdienst ridiculiseren, en het wordt zelfs geweldig gevonden hier, iedereen ligt in een knup "Haha, kijk die Ali eens moslims beledigen !". Vervolgens komt er kritiek op, en dat mag dan opeens niet ? Vrijheid van meningsuiting toch ? Of mag dat alleen als je het ermee eens bent ?

Ga ik officieel een klacht indienen bij een consul over een uitspraak die een of andere Arabier in Qatar maakt over westerse vrouwen ?!!

Je mist het punt totaal zoals gewoonlijk...

In die landen wordt ieder mogelijk mensenrecht geschonden, is het niet mogelijk te zeggen wat je denkt zonder daarvoor letterlijk aan de schandpaal genageld te worden en dan gaat de consul daar ons vertellen wat wel en niet door de beugel kan?

Kritiek hebben mag, natuurlijk, maar officieel een minister vragen zijn collega tot de orde te roepen is een gotspe van de grootste orde, wanneer een dergelijk "verzoek" komt van een man in wiens land vrijheid van meningsuiting nog uitgevonden moet worden en waar vrouwen dagelijks geschoffeerd en erger worden.

pi_8749159
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 13:01 schreef milagro het volgende:

[..]

In die landen wordt ieder mogelijk mensenrecht geschonden, is het niet mogelijk te zeggen wat je denkt zonder daarvoor letterlijk aan de schandpaal genageld te worden en dan gaat de consul daar ons vertellen wat wel en niet door de beugel kan?

Ja, democratie en vrijheid van meningsuiting dus. Al is het wel enorm Hypocriet idd. Maar dat zijn de mensen die de uitspraken van H. Ali toejuigen ook, als ze aan de andere kant kritiek daarop niet waarderen.
pi_8749198
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 13:03 schreef gelly het volgende:

[..]

Ja, democratie en vrijheid van meningsuiting dus. Al is het wel enorm Hypocriet idd. Maar dat zijn de mensen die de uitspraken van H. Ali toejuigen ook, als ze aan de andere kant kritiek daarop niet waarderen.

tegen zoveel domheid kan ik niet op.. nogmaals, je mist het punt..
pi_8749244
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 13:04 schreef milagro het volgende:

[..]

tegen zoveel domheid kan ik niet op.. nogmaals, je mist het punt..

Wat is het punt dan ?
  donderdag 27 februari 2003 @ 13:12:59 #57
3542 Gia
User under construction
pi_8749387
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 13:06 schreef gelly het volgende:

[..]

Wat is het punt dan ?

Stel ik werk bij een bedrijf en zeg dat Mohammed gemeten naar de Westerse maatstaven een perverse man was.
En dan komt er een Moslim die aan mijn baas vraagt om mij tot de orde te roepen.

Punt 1. Mijn baas heeft niets te zeggen over de uitspraken die ik doe.
Punt 2. Als iemand een probleem met mij heeft, moet hij naar mij komen en niet naar mijn baas.

Het slaat dus nergens op dat buitenlandse diplomaten aan Zalm vragen om zijn collega tot de orde te roepen. Verder hebben buitenlandse diplomaten geen zeggenschap over wat iemand in Nederland wel of niet mag zeggen.

pi_8749478
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 13:12 schreef Gia het volgende:

[..]

Stel ik werk bij een bedrijf en zeg dat Mohammed gemeten naar de Westerse maatstaven een perverse man was.
En dan komt er een Moslim die aan mijn baas vraagt om mij tot de orde te roepen.

Punt 1. Mijn baas heeft niets te zeggen over de uitspraken die ik doe.
Punt 2. Als iemand een probleem met mij heeft, moet hij naar mij komen en niet naar mijn baas.

Het slaat dus nergens op dat buitenlandse diplomaten aan Zalm vragen om zijn collega tot de orde te roepen. Verder hebben buitenlandse diplomaten geen zeggenschap over wat iemand in Nederland wel of niet mag zeggen.

Nee, maar daarom mogen ze het nog wel vragen. Of niet dan ?
pi_8749535
Het is opmerkelijk dat overheden in een aantal islamitische landen zich toch nog druk kunnen maken over iets onbenulligs als de uitspraak op persoonlijke titel van een politica uit een klein landje.
pi_8749570
Ik vind het wel goed dat Zalm zich namens de VVD min of meer distantieert van de uitlatingen van Hirsi Ali. Maar hij had het bezoek van de ambassadeurs wat mij betreft best mogen aangrijpen om wat te zeggen over de democratie en vrijheid van meningsuiting in de desbetreffende landen. De reactie van Hirsi Ali snap ik niet helemaal; als ze vindt dat ze zelf haar mening moet kunnen uitdragen, hoe kan ze dan tegen het uitdragen van een mening door die ambassadeurs zijn?

Datzelfde geldt ook voor Theo van Gogh, van wie ik eigenlijk vermoed dat hij hoopt dat Hirsi Ali vermoord wordt zodat hij daarna met het beschuldigende vingertje kan wijzen naar alles wat links is onder het mom 'want zij hebben haar gedemoniseerd'. Dat is eigenlijk wat ik continu al proef in die hele Hirsi Ali-discussie, zij moet alles kunnen zeggen, maar oh wee als je kritiek op haar durft te hebben, of dat nu gematigd en genuanceerd is of net zo kort door de bocht als zijzelf doet... Dat is toch ook 'vrijheid van meningsuiting'?

[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 27-02-2003 13:37]

pi_8749626
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 13:16 schreef gelly het volgende:

[..]

Nee, maar daarom mogen ze het nog wel vragen. Of niet dan ?

zeg ik dat ze het ze verboden is dan? ik zeg dat het van de potgerukt is en een gotspe...

alles mag, gelly, ik mag ook vragen of je je teringsmoel wilt houden als je je mening geeft, maar of dat gepast is en terecht is, ..je zou het zelfs ongepast ongemanierd en hondsbrutaal kunnen noemen..

donderdag 27 februari 2003 @ 14:01:35 #62
3542 Gia
User under construction
pi_8750562
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 13:20 schreef Kozzmic het volgende:
als ze vindt dat ze zelf haar mening moet kunnen uitdragen, hoe kan ze dan tegen het uitdragen van een mening door die ambassadeurs zijn?
Het is geen mening wat die ambassadeurs uitdragen. Ze vragen Zalm om Ayaan te zeggen dat ze haar excuses aan moet bieden aan de Moslimwereld.

Dat is geen mening.

Ayaan verkondigt haar mening en nu wordt haar gezegd dat ze dat niet mag. Mensen uit een ander land zeggen dat zij dat in Nederland niet mag zeggen.

Dat is geen mening, dat is iemand proberen het zwijgen op te leggen.

Als Ayaan zegt dat ze Mohammed een perverse man vindt, dan mogen die diplomaten zeggen dat ze het niet eens zijn met haar mening. Maar ze mogen haar niet dwingen haar mening te veranderen. En dat zou ze wel moeten doen als ze haar excuses aan zou bieden.

Ik: Ik vind Mohammed een perverse man.
Diplomaat: Ik vind van niet.
Ik: Dat is jouw mening, de mijne is anders.

donderdag 27 februari 2003 @ 14:27:51 #63
15717 Festen
or is just me?
pi_8751036
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 14:01 schreef Gia het volgende:
Ik: Ik vind Mohammed een perverse man.
Diplomaat: Ik vind van niet.
Ik: Dat is jouw mening, de mijne is anders.
Inderdaad, zo had het moeten gaan.

Het vreemde van die ijverige ambassadeurs is het groepsdenken dat erachter zit. Als iemand de Paus beledigt, krijgt je baas dan ook de Spaanse, Italiaanse of Braziliaanse ambassadeur op bezoek? Waarom lijken moslims zo snel in de verdediging te schieten bij iedere vorm van kritiek op de Islam?

Nederlandse moslims kunnen haar aanklagen wegens belediging (ben er zelf mee oneens, maar het staat in de wet), en Nederlandse rechters kunnen daar een oordeel over vellen.

"Gentlemen! You can't fight in here, this is the War Room!"
pi_8751197
Grappig dat zelfs dáár in het Verre Oosten men zich stoort aan de uitlatingen van een naar hun mening psychisch gestoorde, rancuneuze, labiele afvallige vrouw..
Je zou denken dat als je een vrouw die etiketten op plakt, het er niet meer zo toe doet wat zij vindt...ze spoort immers niet toch?

Wellicht toch een gevoelige snaar geraakt...

pi_8752088
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 13:20 schreef Kozzmic het volgende: Theo van Gogh, van wie ik eigenlijk vermoed dat hij hoopt dat Hirsi Ali vermoord wordt zodat hij daarna met het beschuldigende vingertje kan wijzen naar alles wat links is onder het mom 'want zij hebben haar gedemoniseerd'.
Hoe ziek ben je om überhaupt op dit idee te komen?
pi_8752185
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 15:10 schreef rroloff het volgende:

[..]

Kom op zeg, zelfs op het forum hier lopen er figuren rond die geen fuck om H. Ali zelf geven, maar het alleen prachtig vinden wat ze roept.

Ze zouden het liefst zien dat H. Ali om zeep wordt geholpen door ee moslim, want dat hebben ze "hun punt" weer duidelijk gemaakt. Het zijn dezelfde figuren die bij de moord op Fortuyn riepen "het is vast een allochtoon !" en het zelfs jammer vonden dat de dader een autochtoon bleek te zijn. Gelukkig was ie nog wel links.

Het zijn ook de figuren die hopen op rassenrellen, zodat ze kunnen zeggen "zie je wel !", of die mishandeling van allochtonen goedpraten met "heel begrijpelijk".

pi_8752655
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 11:02 schreef hoppe het volgende:

Ik schrijf niet over een complot. Jij begint over een complot. Men was gewoon dezelfde mening toegedaan bijvoorbeeld vanwege dezelfde politieke overtuiging waaruit politici als Wim Kok, Ad Melkert, Thom de Graaf, Paul Rosenmuller, Femke Halsema of Jan Marijnissen menen anderen te moeten beleren of te moeten behoeden voor een eigen keuze.

Maar als er geen enkele niet-linkse rechter aan de pas komt in de rechtszaken van de onterecht veroordeelde Janmaat, dan moet er toch juist een complot zijn?
Of waren er toen relatief zoveel linkse rechters dat het statistisch mogelijk was dat hij in geen enkele zaak een enkele weldenkende CDA/VVD rechter toegewezen kreeg? Ook raar dat die andere rechters die wettelijk blijkbaar belachelijke beslissing nooit als onrecht(matig) bestempeld hebben....

Wat een toeval allemaal.....

quote:
Op donderdag 27 februari 2003 12:39 schreef milagro het volgende:

Als in die emiraten een half miljoen vrouwen van oorspronkelijk Nederlandse afkomst zouden wonen, zou ik het inderdaad wel op prijs stellen als we zouden reageren als de vooraanstaande heer Al Barwani bijvoorbeeld meldt dat blanke vrouwen naar bepaalde maatstaven allemaal vieze, waardeloze hoeren zijn, ja....
quote:
Wellicht toch een gevoelige snaar geraakt...
Wellicht toch oprecht beledigd....
pi_8752765
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 15:33 schreef Dr_Strangelove het volgende:

Als in die emiraten een half miljoen vrouwen van oorspronkelijk Nederlandse afkomst zouden wonen, zou ik het inderdaad wel op prijs stellen als we zouden reageren als de vooraanstaande heer Al Barwani bijvoorbeeld meldt dat blanke vrouwen naar bepaalde maatstaven allemaal vieze, waardeloze hoeren zijn, ja....

Wellicht toch oprecht beledigd....

Zover ik weet wonen in Nederland geen half miljoen mensen afkomstig uit de Emiraten.
pi_8752979
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 15:37 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Zover ik weet wonen in Nederland geen half miljoen mensen afkomstig uit de Emiraten.

- Die ambassadeurs vertegenwoordigen gezamelijk een gebied waar (meer dan?) een half miljoen van onze moslims vandaan komen.

- Onze ambassadeur vertegenwoordigd (in mijn hypothetische voorbeeld) de half miljoen vrouwen in de emiraten van Nederlandse afkomst.

pi_8753151
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 15:10 schreef rroloff het volgende:

[..]

Mwah, wie zal er zieker zijn? Van Gogh die herhaaldelijk in zijn schrijfsels refereert aan een mogelijke moord op Hirsi Ali en dat bij voorbaat al wijt aan de personen die 'durven' kritiek op haar te hebben, of ik die daaruit concludeer dat Van Gogh er misschien wel op hoopt.
  donderdag 27 februari 2003 @ 15:55:53 #71
3542 Gia
User under construction
pi_8753166
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 15:14 schreef gelly het volgende:

[..]

Kom op zeg, zelfs op het forum hier lopen er figuren rond die geen fuck om H. Ali zelf geven, maar het alleen prachtig vinden wat ze roept.

Ze zouden het liefst zien dat H. Ali om zeep wordt geholpen door ee moslim, want dat hebben ze "hun punt" weer duidelijk gemaakt. Het zijn dezelfde figuren die bij de moord op Fortuyn riepen "het is vast een allochtoon !" en het zelfs jammer vonden dat de dader een autochtoon bleek te zijn. Gelukkig was ie nog wel links.

Het zijn ook de figuren die hopen op rassenrellen, zodat ze kunnen zeggen "zie je wel !", of die mishandeling van allochtonen goedpraten met "heel begrijpelijk".

Belachelijk ideeën houd jij er op na.

Niemand vindt het prachtig dat Ayaan dat roept. Het is haar mening en daar heeft ze recht op.
En niemand zit te hopen dat ze vermoord wordt. Maar ze is er wel mee bedreigd.

En ja, dat zou inderdaad belachelijk zijn als dat zou gebeuren en absoluut niet begrijpelijk.

En wat Pim betreft: Ik heb toen inderdaad gezegd dat die moord wel gepleegd zou zijn door een buitenlander of een links figuur. Daar werd ik nog voor geband ook. Terwijl ik achteraf wel gelijk had. Het was een linkse rakker.

Maar het schijnt tegenwoordig in te zijn om mensen met rechtse ideeën de mond te snoeren. Dat gebeurt nu met Ayaan, het gebeurde letterlijk met Pim (vzmh) en het gebeurt ook met een groep scholieren die geen sportkleding mogen dragen waarmee ze hun politieke mening uitdragen.

Het gebeurt zelfs op Fok! Door de wijze waarop jij meent mensen met rechtse ideeën zwart te moeten maken. Allemaal alleen bedoelt om rechts de mond te snoeren.

pi_8753204
Dus als err in Ivoorkust een kamerlid katholieken beledigt, dan gaan wij Nederlandse katholieken de verantwoordelijke mininster aldaar gebieden (verzoeken is het nauwelijks) zijn kamerlid tot de orde te roepen omdat zij álle katholieken beledigt?
Of doen we dat enkel als er katholieke Nederlanders aldaar wonen en sputteren tegen een mening van 1 vrouw?

De consuls die bij Zalm aanklopten nemen het op voor de paar honderduizend Marokkanen en Turken etc. in Nederland?
Waarom hoor ik de Turkse consul niet of de Marokkaanse?

Waar bemoeien deze consuls zich mee? Worden hun landgenoten persoonlijk aangevallen of beledigt? Dacht het niet?
Het is een mening van 1 persoon, waar je het mee oneens kunt en mag zijn en dat zeker mag ventileren, maar je hebt geen recht om een excuus eisen. Dat slaat werkelijk helemaal nergens op.

donderdag 27 februari 2003 @ 15:57:21 #73
15717 Festen
or is just me?
pi_8753212
quote:

Cursus stigmatisering voor beginners?

Alles weer lekker kort door de bocht. Net zoals jij stiekem hoopte dat Fortuyn zou worden vermoord? Want jij gaf ook geen fuck om P. Fortuyn. Dat soort spelletjes over wat andere mensen denken zijn nogal simplistisch.

En dat Fortuyn door een "linkse" milieuactivist is vermoord, lijkt me niet echt een groot toeval. Daar zaten politiek zijn grootste vijanden, groepen die in Nederland hun belangen prima kunnen verdedigen.

[Dit bericht is gewijzigd door Festen op 27-02-2003 16:02]

"Gentlemen! You can't fight in here, this is the War Room!"
pi_8753325
quote:

[..]

jij spoort echt niet...wat gaat er toch allemaal in dat hoofd van jou om, gelly..tjonge jonge zeg..
pi_8753406
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 15:14 schreef gelly het volgende:Ze zouden het liefst zien dat H. Ali om zeep wordt geholpen door ee moslim, want dat hebben ze "hun punt" weer duidelijk gemaakt.
1. Kozzmic - wier bijdragen en modereerstijl ik in het algemeen zeer waardeer - had het over Theo van Gogh, iemand die Hirsi Ali privé ontmoet en hogelijk waardeert.
2. En dan de argumentatie van Kozzmic "omdat hij links weer kan beschuldigen omdat links haar heeft gedemoniseerd [heb even het correcte citaat niet bij de hand]". Bizar, want "links" heeft helemaal niet als gevaarlijk of als extremist afgeschilderd.

1+2 leidden tot mijn vraag.

pi_8753529
quote:
De brief die ongelegen kwam

De brief die de Organisatie van de Islamitische Conferentie over VVD-Kamerlid Hirsi Ali stuurde kan spanningen tussen moslims en de Nederlandse samenleving aanwakkeren.

DEN HAAG, 27 FEBR. De barse brief die een viertal landen namens de Organisatie van de Islamitische Conferentie (OIC) vorige week donderdag overhandigde aan VVD-leider Zalm komt op een bijzonder ongelegen tijdstip. De brief, die gisteren uitlekte, zinspeelt openlijk op mogelijke spanningen tussen moslims en de rest van de Nederlandse samenleving als Zalm zich niet distantieert van de opvattingen van het VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali over de islam en de profeet Mohammed.

Dat is geen taal waarop het kabinet en de politici aan het Binnenhof zitten te wachten aan de vooravond van een mogelijke oorlog tegen Irak, die de betrekkingen tussen moslims en niet-moslims toch al danig op de proef kan stellen. Dat verklaart ook waarom geen van de geadresseerden - de OIC zond onder meer kopieën van de brief aan Zalm aan demissionair premier Balkenende, Tweede-Kamervoorzitter Weisglas en alle fractieleiders in de Tweede Kamer - enige gretigheid vertoonde om nader op deze kwestie in te gaan.

Zalm zelf zei in de brief geen verkapt dreigement te hebben gelezen voor het stoken van onrust. Mocht dat wel zo zijn, dan zal hij zich niets van zulke pressie aantrekken. Typerend was ook de terughoudende reactie gisteren van de woordvoerder van minister De Hoop Scheffer (Buitenlandse Zaken, CDA), die eveneens een kopie ontving. Het ging bij de brief niet om een formele démarche van de OIC-staten, onderstreepte de woordvoerder. ,,Zorgen uitspreken mag, ook voor diplomaten.''

Dat neemt niet weg dat het initiatief van de ambassadeurs van de OIC-staten opzienbarend is. Ervaren diplomaten omschrijven zo'n gezamenlijke stap over een binnenlandse kwestie als hoogst ongebruikelijk. Ook de harde toon van de brief is volgens hen uitzonderlijk. Een en ander geeft volgens hen tegelijkertijd ook aan hoe zeer deze zaak de ambassadeurs ter harte gaat.

Hirsi Ali had de islam vorige maand in een interview in Trouw naar sommige maatstaven gemeten als achterlijk omschreven. Ook noemde ze de profeet Mohammed ,,pervers'' en ,,een tiran'', hetgeen haar ook in Nederland op heftige reacties kwam te staan van veel moslimorganisaties.

De brief is ondertekend door de Soedanese ambassadeur, A. Halim B. Fatih, wiens land thans het voorzitterschap van de Raad van Ministers van de OIC bekleedt. Er is een lijst bijgevoegd van 21 OIC-landen met diplomatieke vertegenwoordigingen in Den Haag. Daarmee wordt de suggestie gewekt dat al deze staten ook achter de brief staan.

Dat laatste blijkt niet het geval. De ambassade van Indonesië, het grootste islamitische land ter wereld, liet vanmorgen weten dat Indonesië de brief niet heeft getekend en daar niets mee heeft te maken. De Indonesische ambassadeur ontbrak vorige week bij beraad in OIC-verband, waarbij de reactie op de omstreden uitlatingen van Hirsi Ali werd besproken. Ook een ander vooraanstaand islamitisch land, Turkije, liet vanmorgen bij monde van een woordvoerster van de ambassade weten de brief niet te hebben ondertekend. Hier staat weer tegenover dat Pakistan niet op de lijst voorkomt, hoewel het daar volgens de ambassade wel bij hoort en ook de brief onderschrijft.

De Soedanese ambassadeur was vanmorgen niet voor commentaar beschikbaar. Volgens bronnen bij de VVD was juist hij de drijvende kracht achter de brief en de ontmoeting die de ambassadeurs van Soedan, Saoedi-Arabië, Maleisië en Pakistan vorige week met Zalm en oud-minister van Buitenlandse Zaken Van Aartsen, thans Kamerlid, hadden. Hij sloeg een toon aan, die met name Van Aartsen in het verkeerde keelgat schoot. Daarbij kwam het naar verluidt tot een in diplomatieke kring ongebruikelijk hevige woordenwisseling.

Het is niet duidelijk wat het effect van de brief per saldo zal zijn. Zalm had al eerder aangegeven dat hij noch steun noch afkeuring wil uitspreken over de uitlatingen van Hirsi Ali, omdat de VVD zich als partij niet uitspreekt over kwesties van geloof. Anderzijds is er ook binnen zijn eigen partij een stroming, waartoe Van Aartsen maar ook het Kamerlid Wilders behoren, die vindt dat de VVD de barse brief van de OIC-staten niet zomaar over zijn kant kan laten gaan, of dat nu goed is voor de lieve vrede in Nederland of niet.

Het was vanmorgen nog niet duidelijk of deze heikele zaak ook nog in de Tweede Kamer zal worden besproken.

pi_8753550
Een aantal vertaalde gedeeltes uit de brief...
quote:
'Wij willen onze zorgen met u delen over de beledigende opmerkingen die het nieuw-verkozen Kamerlid mevrouw Ayaan Hirsi Ali in het dagblad Trouw heeft gemaakt over de profeet Mohammed (vrede zij met hem). [...] Deze commentaren zijn duidelijk gebaseerd op een verwrongen visie op de geschiedenis van de islam, en van de islam zelf, en zijn volledig onaanvaardbaar. Of ze dat nu bedoeld heeft of niet - mevrouw Hirsi Ali's grove opmerkingen hebben de religieuze gevoeligheden van 1,5 miljard moslims over de hele wereld beledigd, onder wie ook Nederlandse en Europese moslims.

Zoals u zich bewust bent zijn - na de vreselijke gebeurtenissen van 11 september in de Verenigde Staten - islam en moslims het slachtoffer geworden van verkeerde concepties en negatieve stereotypering in westerse landen. De wereld ziet zich geplaatst voor het gevaar van een ernstige confrontatie tussen het westen en moslims. U zult toegeven dat er een urgente noodzaak bestaat om grotere tolerantie en begrip tussen het Westen en moslims tot stand te brengen. Opmerkingen als die van mevrouw Hirsi Ali als lid van het Nederlandse parlement dragen niet bij tot de bevordering van het begrip tussen onze twee beschavingen.

[Hierna citeert de brief passages uit het VVD-verkiezingsprogramma 2002 over de relatie tussen vrijheid en verantwoordelijkheid].

Mevrouw Hirsi Ali's optreden is in directe tegenspraak met de bovengenoemde principes. U zult het zeker met ons eens zijn dat vrijheid - in dit geval de vrijheid van meningsuiting - op een verantwoordelijke wijze moet worden gehanteerd. Rekening houdend met de democratische waarden die dit land koestert, waaronder het grondrecht op vrijheid van meningsuiting, menen we niettemin dat dit recht niet moet worden gebruikt als een excuus voor het denigreren en kleineren van de religieuze overtuiging van anderen. Van overheidsvertegenwoordigers met name kan omzichtigheid bij de uitoefening van dit recht worden gevergd.

Wij zijn diep bezorgd over deze storende trend naar veroordeling en belastering van de de islam en moslims, die in toenemende mate duidelijk wordt in dit land. Als wordt toegestaan dat dit zo doorgaat, bestaat er een ernstig gevaar - menen wij - dat het imago van Nederland als een land dat gelijkheid, liberalisme en tolerantie bevordert, wordt bezoedeld.

Wij hopen van harte dat zulk gedrag van een publieke persoonlijkheid niet leiden zal tot verdeeldheid, polarisatie en fricties tussen verschillende gemeenschappen binnen de Nederlandse samenleving. Wij sluiten ons aan bij stemmen vanuit verschillende kringen in dit land, die de gerespecteerde VVD-partij oproepen om de verzekering te geven, dat de VVD de visie van mevrouw Hirsi Ali op de islam en de profeet Mohammed (vrede zij met hem) niet ondersteunt, en mevrouw Hirsi Ali brengen tot het uitgeven van een openbare verontschuldiging en herroeping van de verklaring in kwestie.

bron: www.nrc.nl

In de nieuwsberichten en hier wordt steeds gesproken over 'eisen', maar ik zie dat niet echt terug in deze quote. 'De gerespecteerde VVD-fractie wordt opgeroepen', wat naar mijn mening iets anders is dan eisen (wat gepaard gaat met sancties e.d.).

Ik vind het nu niet iets om superverontwaardigd over te doen, de VVD kan (en zal) dit gewoon ter kennisname aannemen en verder naast zich neerleggen. Prima toch? Daarmee toon je naar deze landen aan wat het betekent om een land te zijn dat gelijkheid, liberalisme en tolerantie bevordert, ook domme mensen mogen een mening verkondigen. Nogmaals, eigenlijk zou de VVD dit aan moeten grijpen om de schrijvers van deze brief aan te spreken over mensenrechten en liberalisme in hun eigen land.

Moderator donderdag 27 februari 2003 @ 16:10:59 #78
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_8753556
mwah ik vind eigenlijk ook, en nee ik stem niet links maar rechts, dat ze die uitspraken niet had mogen doen.

Je kunt gewoon geen zaken van 1000 jaar terug naar moderne westerse maatstaven vertalen.

Ik zou bv ook niet erg tevreden zijn als een moslim (die abou jah jah zie ik er wel voor aan) Piet Heijn een bloeddorstige piraat, moordenaar en crimineel zou noemen, terwijl die dat in feite wel was ... toch istie 1 van onze grootste helden.

en waren de watergeuzen ook niet gewoon een stel bandieten en moordenaars?

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_8753676
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 16:04 schreef rroloff het volgende:

[..]

1. Kozzmic - wier bijdragen en modereerstijl ik in het algemeen zeer waardeer - had het over Theo van Gogh, iemand die Hirsi Ali privé ontmoet en hogelijk waardeert.
2. En dan de argumentatie van Kozzmic "omdat hij links weer kan beschuldigen omdat links haar heeft gedemoniseerd [heb even het correcte citaat niet bij de hand]". Bizar, want "links" heeft helemaal niet als gevaarlijk of als extremist afgeschilderd.

1+2 leidden tot mijn vraag.

Ik zal als ik eraan denk vanavond eens wat citaten van Van Gogh voor je opzoeken.
pi_8753773
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 16:10 schreef Kozzmic het volgende:
Een aantal vertaalde gedeeltes uit de brief...
[..]

In de nieuwsberichten en hier wordt steeds gesproken over 'eisen', maar ik zie dat niet echt terug in deze quote. 'De gerespecteerde VVD-fractie wordt opgeroepen', wat naar mijn mening iets anders is dan eisen (wat gepaard gaat met sancties e.d.).

Ik vind het nu niet iets om superverontwaardigd over te doen, de VVD kan (en zal) dit gewoon ter kennisname aannemen en verder naast zich neerleggen. Prima toch? Daarmee toon je naar deze landen aan wat het betekent om een land te zijn dat gelijkheid, liberalisme en tolerantie bevordert, ook domme mensen mogen een mening verkondigen. Nogmaals, eigenlijk zou de VVD dit aan moeten grijpen om de schrijvers van deze brief aan te spreken over mensenrechten en liberalisme in hun eigen land.

Precies dát zou hij moeten doen! Maar helaaas had Zalm daar het lef niet voor of was "te beleefd"...

En dat is ook het enige wat mij stoort, dat zij menen de waarheid in pacht te hebben en die vervolgens afdwingen , want dan doet ze als ze spreken van een verwrongen beeld en de onaanvaardbaarheid een dergelijk beeld (mening zouden ze moeten zeggen, want dat is het, niet meer en niet minder) naar buiten te brengen..dat terwijl in hun land verkrachtte vrouwen de cel in verdwijnen en de dader vrijuit gaat en meer van dat moois...

pi_8753803
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 16:14 schreef Kozzmic het volgende:Ik zal als ik eraan denk vanavond eens wat citaten van Van Gogh voor je opzoeken.
Kun je dan ook aangeven hoe je door die citaten op het idee/vermoeden bent gekomen dat hij hoopt dat ze vermoord wordt zodat hij links kan beschuldigen van demonisatie? Want ik lees die stukken van Van Gogh ook, maar op zo'n idee zou ik nooit gekomen zijn....
pi_8754162
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 16:17 schreef milagro het volgende:

[..]

Precies dát zou hij moeten doen! Maar helaaas had Zalm daar het lef niet voor of was "te beleefd"...

Ik speel overigens de bal naar de VVD, maar wat mij betreft mag dat ook de Nederlandse politiek in zijn algemeenheid zijn. Hoewel de VVD natuurlijk nadrukkelijk wordt opgeroepen Hirsi Ali terecht te wijzen.
pi_8754507
Theo van Gogh:
quote:
Hoewel zo ongeveer iedereen in mijn omgeving me voor gek verklaart dat ik op Hirsi Ali heb gestemd, dank ik de Heere op mijn blote knieën zulks gedaan te hebben, al was 't maar omdat ze binnenkort monddood zal worden gemaakt, zo valt te vrezen. Ik ben benieuwd wanneer ze zal worden neergeschoten, en door wie. De wakkere ondervragers van NOVA zullen één en ander op de voet volgen.
Gelukkig maar.
quote:
't Zijn de verkondigers van de haat zoals Abou Jahjah ("Assimilatie is fascisme", "De Israëlische bezetting is te vergelijken met de bezetting van de nazi's" enzovoorts) die altijd ruim baan krijgen in hun pogingen een klimaat te scheppen waarin de vinger aan de trekker komt. Zo ging 't met Fortuyn, zo zal 't gaan met Hirsi Ali.
quote:
Allah's pooiers zijn op jacht en Ayaan zal boeten.
En in een brief aan de hoofdredactur van De Groene Amsterdammer:
quote:
Zou U mij dus dezelfde acceptgirokaart kunnen zenden zónder dat ik Uw schrijfsels nog langer tegemoet hoef te zien?
Tot slot; bent U ook zo benieuwd wanneer Hirsi Ali wordt neergeschoten?
In dat geval - ik beloof 't U - zal ik zeker een los nummer van De Groene kopen om Uw felicitaties aan Abu Jahjah als lezer in ontvangst te nemen.
Wel fout, en alleen gedaan om later eventueel zijn gelijk te kunnen halen, maar ik denk toch niet dat ie het hoopt....
  Moderator donderdag 27 februari 2003 @ 16:54:45 #84
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_8754718
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 16:45 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Theo van Gogh:
[..]

[..]

[..]

En in een brief aan de hoofdredactur van De Groene Amsterdammer:
[..]

Wel fout, en alleen gedaan om later eventueel zijn gelijk te kunnen halen, maar ik denk toch niet dat ie het hoopt....

gadver, ik mocht die van gogh al niet maar dit gaat toch een stuk verder dan ik had verwacht ...
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 27 februari 2003 @ 17:27:28 #85
3542 Gia
User under construction
pi_8755397
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 16:10 schreef sp3c het volgende:

Ik zou bv ook niet erg tevreden zijn als een moslim (die abou jah jah zie ik er wel voor aan) Piet Heijn een bloeddorstige piraat, moordenaar en crimineel zou noemen, terwijl die dat in feite wel was ... toch istie 1 van onze grootste helden.

Maar gaan wij dan ook onze diplomaten erop af sturen om aan die partij van Jahjah te vragen om hem te bewegen tot het maken van publieke excuses.

Ik ben katholiek. Maar als iemand Jezus beledigt ga ik daar echt niet van wakker liggen. Ik haal gewoon mijn schouders op en denk dan: Och, ze weten niet waar ze het over hebben.

Moslims over de hele wereld beweren dat Jezus niet de zoon van God is, maar zomaar een profeet. Nog minder dan Mohammed. Hoewel Jezus er toch veel eerder was.
Door dat te beweren kan ik me ook wel beledigd voelen, want het feit dat Jezus als de zoon van God wordt gezien is de essentie van het Christelijke geloof.
Maar geen enkele diplomaat haalt het in zijn botte hersens om in die landen te gaan oproepen tot het stoppen van deze beledigende opmerkingen.

Als zij vinden dat Jezus niet de zoon van God is, moeten zij dat weten.
Als ik Mohammed een pervers figuur vind die zijn leuter in een 9-jarig kind frotte, moet ik dat weten.

Als een hooggeplaatste Imam zegt dat Jezus niet de zoon van God is, mag hij dat zeggen.
Als een Nederlandse politica Mohammed pervers vind, mag zij dat ook zeggen.

Ze moet onderhand eens een beetje normaal doen.
Alles is beledigend.

Als ze geen hoofddoekje op mogen.
Als ze geen burka aan mogen.
Als wij bomberjacks dragen.
Als een politica een antimoslim mening uitdraagt.
Als we Turkije beschermen in de oorlog tegen Irak.

pi_8758410
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 23:15 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]
Jij valt hier net zo goed het recht op vrije meningsuiting van de imams (en eventueel ambassadeurs) aan. Of reikt het recht van kritiek mogen hebben op andermans uitspraken niet veel verder dan jezelf?
[..]

Ik val de vrijheid van meningsuiting niet aan.
Iedereen mag zeggen wat hij of zij wil (imams ambassadeurs enz enz)

Vind het alleen kinderachtig dat als er nu iemand(Ayaan in dit geval) kritiek op hun heeft ,ze gelijk roepen dat ze zich beledigd voelen en willen dat de uitspraken teruggenomen worden.
Terwijl in hun eigen land er wekelijks(sommige) imams grove beledigingen uiten tegen het westen.

Die ambassadeurs hebben lopen klagen over de (vrije)meningsuiting van Ayaan.Ik ben niet degene die heeft lopen klagen over de (vrije)meningsuiting van diverse imams

pi_8776172
quote:
VVD-leider Zalm over ophef na uitspraken Kamerlid Hirsi Ali

'VVD laat zich door OIC niet de mond snoeren'

VVD-leider Zalm vindt het ,,bizar'' dat de Organisatie voor de Islamitische Conferentie (OIC) ophef maakt over uitspraken van VVD-Kamerlid Hirsi Ali. ,,Ook een Kamerlid heeft vrijheid van meningsuiting.''

DEN HAAG, 28 FEBR. ,,Landen als Irak en Libië kunnen beter de vrijheid van meningsuiting in hun eigen land in praktijk brengen'', zegt VVD-leider Zalm. De actie van de OIC-landen, die in een brief aan de VVD hebben geëist dat Zalm het VVD-Kamerlid Hirsi Ali opdracht geeft uitspraken over de profeet Mohammed in te trekken, noemt Zalm ,,bizar''.

Lees hier verder.

vrijdag 28 februari 2003 @ 16:56:19 #88
45073 OK_DAN
Opgezoute Mening
pi_8777253
quote:
Hirsi Ali verdient betere verdediging
2003-02-28

De diplomatieke vertegenwoordigers in ons land hebben het volste recht om namens de 65 lidstaten omvattende Organisatie van de Islamtische Conferentie (OIC) van hun geschoktheid blijk te geven over de uitspraken van het VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali in een interview met deze krant. Daarin noemde zij de profeet Mohammed 'pervers' naar huidige maatstaven, omdat hij met de negenjarige dochter van een vriend huwde.

Zij overdrijven echter schromelijk door te stellen dat zij met deze 'grove' opmerkingen 1,5 miljard moslims over de hele wereld heeft beledigd. Als al die gelovigen zich al beledigd voelen, dan komt dat onder meer omdat zij als organisatie zoveel ophef over deze zaak maken. Maar vooral ook omdat zij niet bereid zijn de uitspraken van het kamerlid in de juiste context te zien. Zij wilde alleen maar op provocerende wijze aan de kaak stellen dat een al te orthodoxe interpretatie van de Koran onmogelijk in overeenstemming valt te brengen met de eisen van een moderne samenleving.

De diplomaten slaan de plank zelfs helemaal mis met de stelling dat in naam van de hooggeprezen tolerantie de vrijheid van meningsuiting niet mag worden gebruikt als een excuus voor het 'denigreren en kleineren van de religieuze overtuiging van anderen'. Stel je voor dat we hier iedere vorm van kritiek op religieuze overtuigingen in de ban zouden doen. Het gevaar is niet denkbeeldig dat zonder de louterende werking van kritiek heel wat overtuigingen spoedig zouden ontaarden.

De brief van de diplomaten wordt zelfs ronduit onaangenaam waar zij stellen dat het belasteren van de islam en moslims een trend lijkt te zijn in Nederland, die -zo voegen zij er dreigend aan toe- het imago van Nederland als een land dat gelijkheid, liberalisme en tolerantie bevordert, bezoedelt.

Vanwege deze verwrongen voorstelling van zaken is het onbegrijpelijk dat de fractievoorzitter van de VVD, Zalm, zich zo laconiek van deze zaak denkt af te kunnen maken. De diplomaten eisen van hem dat hij het kamerlid dwingt haar excuses aan te bieden. Zalm houdt de boot af met de opmerking dat het hier om haar 'persoonlijke zielenroerselen' gaat waar hij noch zijn partij boodschap aan heeft. Het kamerlid verdient een betere verdediging.

Bron: http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/commentaar/februari2003/artikelen/1046412954479.html
  vrijdag 28 februari 2003 @ 17:06:59 #89
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_8777443
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 16:56 schreef OK_DAN het volgende:
Zij wilde alleen maar op provocerende wijze
Ben ik het wel mee eens. Ze moet nog veel leren, als ze zo doorgaat vrees ik dat ze het niet ver zal schoppen in de politiek.
  vrijdag 28 februari 2003 @ 17:08:47 #90
45073 OK_DAN
Opgezoute Mening
pi_8777482
Als ze zo doorgaat heeft ze mijn stem bij de volgende verkiezingen alvast weer binnen.

pi_8778093
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 16:10 schreef rroloff het volgende:

VVD-leider Zalm over ophef na uitspraken Kamerlid Hirsi Ali
'VVD laat zich door OIC niet de mond snoeren'

Typisch Gerrit ad populum Zalm.
Eerst niet weten wat ie moet zeggen. Een tijdje politieke opinie proeven en wellicht naar zijn bazen luisteren, en daarna een berichtje eruit gooien dat het goed doet bij zijn achterban.
pi_8779152
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 17:39 schreef Dr_Strangelove het volgende:Typisch Gerrit ad populum Zalm. Eerst niet weten wat ie moet zeggen. Een tijdje politieke opinie proeven en wellicht naar zijn bazen luisteren, en daarna een berichtje eruit gooien dat het goed doet bij zijn achterban.
Stoor ik me ook aan. Van Aartsen en Wilders (?) snapten het wél meteen.
pi_8780869
Geachte beste Fokkers,

de manier waarop deze Islamitische landen hebben gereageerd is juist te prijzen.
Door niet mevrouw Hirshi Ali maar de heer Zalm zich te laten verantwoorden geven zij aan dat de vrijheid op het uiten van je mening als persoonlijk figuur niet in het geding is maar wel als je fungeert als volksvertegenwoordiger, dan heb je te maken met een grotere verantwoordelijkheid omdat je niet alleen jezelf vertegenwoordigt maar met jou een groot aantal andere mensen. Het is daarom juist dat deze vraag aan de VVD wordt gesteld en niet aan mevrouw Hirshi Ali.
Het is nu eenmaal zo dat je juist door het stigmatiseren van grote groepen landgenoten met een islamitische geloofsovertuiging je zorgt voor onverdraagzaamheid jegens deze groep en ze probeert onschadelijk te maken door hen te negeren, marginaliseren, beledigen, het plegen van karaktermoord op hen en uiteindelijk zelfs moord op de betreffende personen door rechts extremistische groepen een aanleiding te geven om aanslagen te plegen op deze landgenoten (het landelijk bureau racismebestrijding spreekt van een grote toename in onverdraagzaamheid ten opzichte van moslims).
U spreekt daarnaast over het feit dat moslims zich niet op de hoogte hebben gesteld van de mening van DE NEDERLANDER, ik ben net als u ook Nederlander en ben benieuwd welke mening u denkt dat ik heb, en al helemaal welke mening je anders moet hebben want mij is niets verteld over het hebben van een uniforme mening (ik denk dat ik toen niet goed opgelet heb tijdens de inburgeringscursus!!).
De zielenroerselen van mevrouw Hirshi Ali kunnen worden opgevat als een legitimiteit voor een aanslag op alle moslims, althans als mij probeer te verplaatsen in uw manier van denken. U bent dus oprecht van mening dat door het vragen van deze islamitische landen aan de VVD om excuses aan te bieden, voor de manier waarop 1 van de vertegenwoordigers van deze partij 1/16e deel van de bevolking bewust heeft gekwetst en gestigmatiseerd en met uitspraken die op vele manieren niet tot doel hebben groepen mensen te verenigen maar juist uit elkaar te drijvend, dit eigenlijk een oproep is om mevrouw Hirshi Ali te vermoorden. Ik hoop dat u na het lezen van de ontzettende domheid het met me eens bent dat u de plank ontzettend hebt misgeslagen maar ik zal geen excuses vragen voor het neerkalken van deze onzin voordat u ook mij beticht van het beramen van een moordaanslag op u beste Fokker.
Als u verder leest in dit forum dan komt u een topic tegen waar de stellingen van mevrouw Hirshi Ali worden weerlegd.
Ik raad u aan dit niet te lezen omdat dit waarschijnlijk uw vooringenomendheid ten opzichte van moslims zal doen veranderen en dan zult u op zoek moeten gaan naar een nieuw gevaar om u druk om te maken.
Het klopt dat de islam veel dingen te verbergen heeft, de islam verbergt ontzettend veel mooie dingen voor iedereen die alleen maar op zoek is naar het negatieve, dit wilde ik u nog meegeven.

Met ontzettend vriendelijke groet,

Bilal

pi_8781780
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 19:56 schreef BiLaL het volgende:
verhaal
Gelukkig probeer jij mensen geen woorden in de mond te leggen
  vrijdag 28 februari 2003 @ 20:47:03 #95
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_8782091
-domme generaliserende opmerking verwijderd-

[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 28-02-2003 20:51]

Tsja .....
pi_8782732
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 20:34 schreef Cervix het volgende:

[..]

Gelukkig probeer jij mensen geen woorden in de mond te leggen

Dit is de bron:
http://www.benjebangvoormij.nl/showthread.php?s=&postid=9544#post9544

pi_8783148
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 21:11 schreef BiLaL het volgende:

[..]

Dit is de bron:
http://www.benjebangvoormij.nl/showthread.php?s=&postid=9544#post9544

De reacties in de desbetreffende bron is in mijn ogen geen unanieme mening van ``de Nederlanders``
Hoop dat we het daar over eens kunnen zijn
pi_8783304
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 21:29 schreef Cervix het volgende:

[..]

De reacties in de desbetreffende bron is in mijn ogen geen unanieme mening van ``de Nederlanders``
Hoop dat we het daar over eens kunnen zijn

Ieder mens is uniek, zelfs de Nederlander...
  vrijdag 28 februari 2003 @ 22:43:09 #99
45073 OK_DAN
Opgezoute Mening
pi_8784581
Kon je zelf niks verzinnen?
pi_8789909
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 16:45 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Theo van Gogh:

-knip-

Dat waren inderdaad de quotes waar ik op doelde. Plus dat stukje uit de tekst die rroloff in het begin van dit topic quote. Misschien iets te hard om te stellen dat TvG hoopt op haar dood, maar het is wel een manier om als het gebeurt met het beschuldigende vingertje te wijzen naar haar critici. Hij ziet niet de nuance dat kritiek hebben op Hirsi Ali nog niet betekent dat je haar dood wil hebben.
pi_8789913
quote:
Kamer laakt reactie op Hirsi Ali

DEN HAAG - De Tweede Kamer is ontstemd over de actie van ambassadeurs van 21 islamitische landen tegen het VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali. De PvdA heeft minister De Hoop Scheffer aangespoord de ambassadeurs te bekritiseren. Verder betracht de Kamer terughoudendheid om extra spanning tussen moslims en niet-moslims te voorkomen, zeker nu een oorlog tegen Irak dreigt.

De ambassadeurs stuurden namens de Organisatie van de Islamitische Landen (OIC) VVD-leider Zalm een brief en een afschrift naar de andere fractievoorzitters. In de brief eisen ze berisping van Hirsi Ali vanwege haar uitspraken over de profeet Mohammed, die ze 'naar westerse maatstaven' een 'perverse man' noemde. PvdA-Kamerlid Koenders uit in schriftelijke vragen zijn ongenoegen. 'Hoe geloofwaardig vindt u de opmerkingen in de brief over het verantwoord omgaan met het recht van vrijheid van meningsuiting, komende van diverse dictatoriale landen als Sudan, Irak en Iran?', vraagt hij aan De Hoop Scheffer.

'Het is op het randje van inmenging in binnenlandse aangelegenheden', zegt Thom de Graaf van D66, 'maar ik heb geen behoefte schande, schande te roepen nu we ons dienen te concentreren op andere zaken.'

Het stoort de Kamer dat de OIC de fracties vraagt Hirsi Ali terug te fluiten. Het principe van vrije mening telt, niet de inhoud van Hirsi Ali's uitspraken, die lang niet ieders instemming hebben. Het Kamerlid Karimi van GroenLinks bijvoorbeeld kan zich niet vinden in de woordkeuze. Maar ze wijst erop dat 'de ambassadeurs die ons hier de les komen lezen goeddeels komen uit landen waar democratische vrijheden niet bestaan'.

Het CDA-Kamerlid De Haan stelt dat 'het recht op de vrijheid van meningsuiting voorop staat'. Maar hij voegt eraan toe dat 'iemand in een verantwoordelijke positie, zoals een Kamerlid, wel moet opletten of de gekozen bewoordingen effectief zijn'.

In de Kamer is verbaasd gereageerd op de milde houding van VVD-leider Zalm. Uit eigen kring, zoals de Teldersstichting, is Zalm aangespoord een helder liberaal geluid te laten horen. De VVD-leider sloeg de kritiek niet in de wind. In een interview met NRC Handelsblad vrijdag sloeg hij terug met de opmerking dat de VVD zich niet de mond laat snoeren door de islamitische landen. Hij noemt de brief 'bizar' en zegt dat de ambassadeurs zich beter kunnen bemoeien met de vrijheid van meningsuiting in hun eigen land.

De SP'er Ali Lazrak, zelf moslim, 'wil zich niet in de discussie mengen'. Hij laat doorschemeren niet gelukkig te zijn met de uitspraken van Hirsi Ali. 'Maar mijn mening wil ik van Kamerlid tot Kamerlid overbrengen.'

http://www.volkskrant.nl/binnenland/1046413476229.html

zaterdag 1 maart 2003 @ 10:40:54 #102
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_8790177
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 09:57 schreef Kozzmic het volgende:
Hij ziet niet de nuance dat kritiek hebben op Hirsi Ali nog niet betekent dat je haar dood wil hebben.
Een politica die mondood is gemaakt kan net zo goed helemaal dood zijn.

En mondood probeert men haar sinds het begin al te maken.

pi_8790207
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 10:40 schreef Ernst het volgende:

[..]

Een politica die mondood is gemaakt kan net zo goed helemaal dood zijn.

En mondood probeert men haar sinds het begin al te maken.

men?
  zaterdag 1 maart 2003 @ 10:51:01 #104
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_8790235
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 10:46 schreef Kozzmic het volgende:
men?
Wie de schoen past. O.a. deze diplomaten, enkele moslimorganisaties hier in NL, enkele prominente moslims etc. etc.
pi_8791797
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 09:57 schreef Kozzmic het volgende:Dat waren inderdaad de quotes waar ik op doelde. Plus dat stukje uit de tekst die rroloff in het begin van dit topic quote. Misschien iets te hard om te stellen dat TvG hoopt op haar dood, maar het is wel een manier om als het gebeurt met het beschuldigende vingertje te wijzen naar haar critici.
Dank voor je reactie, Kozzmic.

Maar waarom schrijf je "Iets te hard"?.... Waarom zo zuinig Kozzmic? Waarom schrijf je niet "Wat ik wilde zeggen: als zij vermoord wordt zal hij - naar mijn idee volkomen onterecht en ik maak mij daar nu al kwaad om - vooraan staan om critici als schuldigen aan de schandpaal te nagelen. Maar dat 'hopen' was eigenlijk nergens op gebaseerd, het was meer een veronderstelling ontsproten aan mijn eigen brein".

Ik herhaal nog even wat je schreef:

quote:
Kozzmic: Theo van Gogh, van wie ik eigenlijk vermoed dat hij hoopt dat Hirsi Ali vermoord wordt zodat hij daarna met het beschuldigende vingertje kan wijzen naar alles wat links is onder het mom 'want zij hebben haar gedemoniseerd'.
  zaterdag 1 maart 2003 @ 14:00:50 #106
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_8792659
quote:
Hij noemt de brief 'bizar' en zegt dat de ambassadeurs zich beter kunnen bemoeien met de vrijheid van meningsuiting in hun eigen land.
Dit zegt eigenlijk alles al.

Bravo.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_8792746
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 13:04 schreef rroloff het volgende:

[..]

Dank voor je reactie, Kozzmic.

Maar waarom schrijf je "Iets te hard"?.... Waarom zo zuinig Kozzmic? Waarom schrijf je niet "Wat ik wilde zeggen: als zij vermoord wordt zal hij - naar mijn idee volkomen onterecht en ik maak mij daar nu al kwaad om - vooraan staan om critici als schuldigen aan de schandpaal te nagelen. Maar dat 'hopen' was eigenlijk nergens op gebaseerd, het was meer een veronderstelling ontsproten aan mijn eigen brein".

Ik schreef toch ook "ik vermoed"? Dat vermoeden is overigens wel enigzins gebaseerd op mijn kennis van de teksten van Van Gogh. Ondanks dat hij geen homo is is de benaming 'relnicht' voor hem zeker van toepassing. Iemand doodwensen ter meerdere eer en glorie van hemzelf gaat ver, dat geef ik toe, maar als er iemand toe in staat is...

Maar ja, we hadden het over Hirsi Ali.

pi_8792799
Ayaan trek het je niet aan, de meeste mensen zijn nog niet klaar voor de vrijheid en ik betwijfel of er vrijheid bestaat, tragisch dat Nederland je niet welkom heet, een teken van een hard teruglopende beschaving.
Het lijkt alsof de wereld nu onveiliger is dan ooit maar we willen liever in slaap gesust worden,sshht....
Ik gooi mijn hooddoekjes nog niet weg, nooit zal ik sterven voor een idee,never.
  zaterdag 1 maart 2003 @ 14:13:42 #109
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_8792820
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 14:11 schreef fatima het volgende:
tragisch dat Nederland je niet welkom heet, een teken van een hard teruglopende beschaving.
40 jaar lang is welkom gezegd, echter het kwam alleen van 1 kant. DAT is de reden dat het nu genoeg is.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_8792923
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 14:08 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Ik schreef toch ook "ik vermoed"? Dat vermoeden is overigens wel enigzins gebaseerd op mijn kennis van de teksten van Van Gogh. Ondanks dat hij geen homo is is de benaming 'relnicht' voor hem zeker van toepassing. Iemand doodwensen ter meerdere eer en glorie van hemzelf gaat ver, dat geef ik toe, maar als er iemand toe in staat is...

Maar ja, we hadden het over Hirsi Ali.

en daarmee doe jij exact wat jij Theo verwijt...
ik kan nu net zo goed zeggen dat jíj hoopt dat ze vermoord wordt en dat jíj dan hoopt dat Theo zus en zo reageert, zodat jíj kan zeggen : zie je wel, ik wist dat hij zo zou reageren...

Larie dus en met zulke vermoedens is het einde zoek..

pi_8792955
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 14:13 schreef X-Ray het volgende:

[..]

40 jaar lang is welkom gezegd, echter het kwam alleen van 1 kant. DAT is de reden dat het nu genoeg is.

En dat zeg jij? mijn hemel alsof het voor wat hoort wat behelst, dat bedoel ik niet met Welkom heten.
pi_8793002
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 14:22 schreef milagro het volgende:

[..]

en daarmee doe jij exact wat jij Theo verwijt...
ik kan nu net zo goed zeggen dat jíj hoopt dat ze vermoord wordt en dat jíj dan hoopt dat Theo zus en zo reageert, zodat jíj kan zeggen : zie je wel, ik wist dat hij zo zou reageren...

Larie dus en met zulke vermoedens is het einde zoek..

Dat is wel een erg makkelijk weerwoord. Nee, ik hoop zeker niet dat ze vermoord wordt.

Waar ik me aan erger is dat Van Gogh bij voorbaat een eventuele moord op Hirsi Ali in de schoenen schuift van haar critici. Of hij daar nu op hoopt of niet. Dat is het walgelijke eraan!

pi_8793057
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 14:28 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Dat is wel een erg makkelijk weerwoord. Nee, ik hoop zeker niet dat ze vermoord wordt.

Waar ik me aan erger is dat Van Gogh bij voorbaat een eventuele moord op Hirsi Ali in de schoenen schuift van haar critici. Of hij daar nu op hoopt of niet. Dat is het walgelijke eraan!

Waarom zou van Gogh dat hopen?, welk belang is daar mee gemoeid, het zieners-belang?
Hij doet niets anders dan constateren en wijst alle droogneukers ( theoretici ) op een enorme denkfout nl : Het vijanddenken.

[Dit bericht is gewijzigd door fatima op 01-03-2003 14:33]

zaterdag 1 maart 2003 @ 14:33:09 #114
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_8793063
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 14:28 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Ik vind die reacties van die diplomaten een stuk walgelijker eigenlijk. Beetje in Theo van Goghs zijn hoofd kijken en insinueren slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_8793207
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 14:11 schreef fatima het volgende:
Ayaan ... tragisch dat Nederland je niet welkom heet, een teken van een hard teruglopende beschaving...
Nederland heet haar niet welkom? Ik denk dat een zetel in de volksvertegenwoordiging zelfs een vrij royaal welkom is.
pi_8793392
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 14:45 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nederland heet haar niet welkom? Ik denk dat een zetel in de volksvertegenwoordiging zelfs een vrij royaal welkom is.

Als je je kroeshaar keer op keer relaxed breekt het haar af, het gaat niet om zetels of whatever maar je welkom voelen, dat is iets anders dan wat het volk ( ook hier op fokforum.nl) nu over haar uitbraakt en de arrogantie vanachter je pc te vertellen dat ze vrij royaal welkom is vind ik van een zuinigheid en hypocrisie...
Daar hoor ik ook bij natuurlijk , ik maar eens wat doen.
pi_8793422
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 14:32 schreef fatima het volgende:

[..]

Waarom zou van Gogh dat hopen?, welk belang is daar mee gemoeid, het zieners-belang?
Hij doet niets anders dan constateren en wijst alle droogneukers ( theoretici ) op een enorme denkfout nl : Het vijanddenken.

Nee, hij zegt op te komen voor de vrijheid van meningsuiting, maar snoert een ieder de mond die het aandurft Hirsi Ali te bekritiseren. Of die kritiek nu genuanceerd is of niet.
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 14:33 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Ik vind die reacties van die diplomaten een stuk walgelijker eigenlijk. Beetje in Theo van Goghs zijn hoofd kijken en insinueren slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Ten eerste heb ik de reacties van de diplomaten allang veroordeeld in dit topic. Ten tweede baseer ik me met name op de schrijfsels van Van Gogh.
pi_8793454
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 14:58 schreef fatima het volgende:

[..]

Als je je kroeshaar keer op keer relaxed breekt het haar af, het gaat niet om zetels of whatever maar je welkom voelen, dat is iets anders dan wat het volk ( ook hier op fokforum.nl) nu over haar uitbraakt en de arrogantie vanachter je pc te vertellen dat ze vrij royaal welkom is vind ik van een zuinigheid en hypocrisie...
Daar hoor ik ook bij natuurlijk , ik maar eens wat doen.

Eh, heb je vanmorgen je pilletjes wel ingeslikt? Ik zie geen enkel onvertogen woord over haar hier. En in het algemeen valt het ook nog wel mee.

Overigens breekt kroeshaar altijd af, relaxed of niet.

pi_8793518
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 15:00 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Nee, hij zegt op te komen voor de vrijheid van meningsuiting, maar snoert een ieder de mond die het aandurft Hirsi Ali te bekritiseren. Of die kritiek nu genuanceerd is of niet.
[..]

Van Gogh is toch niet het issue nu? Het gaat mij meer om de inhoud, blaffende honden bijten niet.
pi_8793549
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 15:03 schreef HiZ het volgende:

[..]

Eh, heb je vanmorgen je pilletjes wel ingeslikt? Ik zie geen enkel onvertogen woord over haar hier. En in het algemeen valt het ook nog wel mee.

Overigens breekt kroeshaar altijd af, relaxed of niet.

Wat is dit voor een belachelijkheid? Heb je je pilletjes wel geslikt? Het gaat trouwens over het te snel op elkaar relaxen.
  maandag 3 maart 2003 @ 12:37:26 #121
3542 Gia
User under construction
pi_8831582
quote:
Op zaterdag 1 maart 2003 14:45 schreef HiZ het volgende:

[..]

Zij heeft die zetel gekregen van de Nederlandse regering om haar welkom te heten?

Volgens mij is ze gewoon net zo goed gekozen als Zalm.

maandag 3 maart 2003 @ 14:14:20 #122
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_8834048
Alle reacties in dit topic lezend, ze een beetje laten bezinken, en dan kom je tot de volgende conclusies:

1) Alles is terug te herleiden tot twee feiten:
- dat kritiek, hoe goed onderbouwd of genuanceerd ook, op de islam blijkbaar simpelweg not done is.
- dat door de islam te bekritiseren ineens alle moslims ter wereld worden beledigd.
Maw, karakteristiek voor de manier van denken zoals die bij uitstek in niet-democratische moslimstaten wordt gedaan.
Nou, die godvergeten ezels zullen er maar aan moeten wennen dat hun onderdaantjes er zelf voor gekozen hebben om naar Nederland te komen, en dat je in Nederland kritiek mag hebben op welke religie dan ook, en dat het pure nonsens is dat dan alle moslims beledigd worden.

2) De reacties van (NB moderator) Gelly in dit topic zijn van een dusdanig tenenkrommend onzinnig gehalte dat ik mij als weldenkende Fok!ker en Nederlands onderdaan dusdanig beledigd voel, zodat er een brief van de minister-president naar Danny onderweg is, die ervoor moet zorgen dat Gelly zijn klep dichthoudt danwel excuses maakt.

De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_8842688
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 12:42 schreef gelly het volgende:

[..]

Inderdaad vrijheid van meningsuiting is het hoogste goed wat mij betreft. Vervolgens worden we dan wat meer volwassen en dan komt er ook oirbaarheid of fatsoen om de hoek kijken. Echter nooit gedwongen door wat een of andere fatsoensrakker uit een ander land daar van vindt.

Mensen mogen met hun boodschap en beroep komen. Ik mag weigeren daar gehoor aan te geven. Zo vrij is ons land gelukkig.

[Dit bericht is gewijzigd door hoppe op 03-03-2003 22:55]

salva cum reverentia
  dinsdag 4 maart 2003 @ 14:49:59 #124
3542 Gia
User under construction
pi_8859079
quote:
Op maandag 3 maart 2003 21:18 schreef hoppe het volgende:

Mensen mogen met hun boodschap en beroep komen. Ik mag weigeren daar gehoor aan te geven. Zo vrij is ons land gelukkig.

Als Ayaan doet wat zij willen, excuses aanbieden en terugkomen op haar woorden, dan moet ze dus ineens een andere mening hebben!

Gelukkig geeft zij hier inderdaad geen gehoor aan.

dinsdag 4 maart 2003 @ 17:42:41 #125
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_8864055
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 14:49 schreef Gia het volgende:

[..]

Als Ayaan doet wat zij willen, excuses aanbieden en terugkomen op haar woorden, dan moet ze dus ineens een andere mening hebben!

Gelukkig geeft zij hier inderdaad geen gehoor aan.

"De Islam is acherlijk."
"Ik neem terug dat ik Islam achterlijk vind."
"Ik neem terug dat ik teruggenomen heb dat ik de Islam achterlijk vind."

Ayaan Hirsi Ali
I say what I mean, and I do as I say

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')