abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 mei 2025 @ 18:36:26 #101
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217559667
Wat me ook stoort is dat er gedaan wordt alsof kindhuwelijken de standaard waren bij oermensen of een ander Point Zero-idee van de "oorspronkelijke mens" gewoon uit ontwetendheid. Het op te jonge leeftijd seksuele betrekkingen hebben met en zwanger maken van meisjes is evolutionair gezien ontzettend onverstandig omdat het leidt tot een hoge kind- en moedersterfte en een zwak nageslacht. Onze afkeer ervan is dan ook instinctmatig. Mensen zijn geprogrammeerd om beschermend te zijn naar kinderen (en kittens en alles wat schattig wordt gevonden).

Dat er dit soort dingen zoals gedwongen huwelijken en seks met zwaar minderjarigen gecodificeerd zijn als toegestaan zou bij uitstek het bewijs moeten zijn dat religie goede mensen slechte dingen kan laten doen.
  dinsdag 6 mei 2025 @ 18:36:37 #102
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217559669
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 18:34 schreef Lenny77 het volgende:
En ik weet dat ik reageer vanuit de luxe van het nu. Maar dat wil niet zeggen dat je het verleden niet mag veroordelen.

En DAT mis ik hier. Jaaa het was nu eenmaal zo he, daarom ben jij er, wees dankbaar dat al die kindertjes jouw leven makkelijk hebben gemaakt.

Bah
Dat is logisch. Er zijn religieuze waarheden bij betrokken, dat maakt sommige mensen nogal nerveus.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 6 mei 2025 @ 18:39:20 #103
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217559705
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 18:26 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Dit is een enorme denkfout. De gemiddelde leeftijd lag zo laag omdat meer dan de helft van de kinderen onder de 5 jaar stierf. Tel daarbij op dat een flink percentage van de vrouwen tussen de 18 en 29 de pijp uitging door alle gevaren die bij bevallingen kwamen kijken. Dus het was of heel jong of een stuk ouder dan die 35 jaar. In het kort: haalde je de 35, dan haalde je de 60 ook.

Het was dus niet zo dat de biologische klok bij iedereen afliep rond de 35.
Je hebt geijk, dat is inderdaad een denkfout. Mijn excuses, ik kom daar dan gelijk bij deze op terug! Maar nog steeds blijven er dan genoeg zaken over die het verklaarbaar maken. Overleven in omstandigheden van een categorie die wij in ons luxe moderne leven niet kennen.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  Moderator dinsdag 6 mei 2025 @ 18:41:00 #104
441859 crew  Lenny77
pi_217559725
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 18:36 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat is logisch. Er zijn religieuze waarheden bij betrokken, dat maakt sommige mensen nogal nerveus.
En dat blijft ik onbegrijpelijk vinden..
Je kan nog zo gelovig zijn als een heilige, dan nog zou je het fatsoen moeten hebben om te kunnen zeggen: mijn god, wat hebben ze vroeger vanuit mijn geloof walgelijke dingen gedaan. Gelukkig zijn we verder kunnen groeien en is dit nu niet meer.
Dat ' alles goed moeten vinden want 1 ding veroordelen is het gehele geloof afvallen' is zo ontzettend gevaarlijk he.
Je moet verdorie kritisch zijn!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 6 mei 2025 @ 18:41:19 #105
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_217559728
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 mei 2025 09:12 schreef ImFinkelstein het volgende:
Lieve mensen,

We leven in een tijd waarin informatie binnen één seconde beschikbaar is, maar waar waarheid desondanks vaak verdwaalt. Daarom dit pleidooi – niet uit emotie, maar uit feiten, logica en gerechtigheid.
Ik ben blij dat je bereid en enthousiast bent om een onderwerp waar veel emoties en persoonlijke voorkeuren in rondwaarden te behandelen met een lens van neutraliteit zodat logische argumenten eindelijk de boventoon kunnen voeren boven ons eigen ego. Ik heb er zin in.

quote:
1. Islam verbiedt geweld tegen onschuldigen én zelfmoord
“Wie één onschuldig leven doodt, is alsof hij de hele mensheid heeft gedood.”
(Koran 5:32)
Hoewel zo'n vers als dit een gevoel van eenduidigheid lijkt te projecteren is er nogal veel beweegruimte in de definitie van "onschuldig". Zo kan je stellen dat eigenlijk niemand onschuldig is of dat mensen die de islam weigeren aan te hangen schuldig zijn aan een vorm van ondankbaarheid richting de maker van het universum etc... etc.. en ik vermoe dat veel mensen met politiek radicale ideeen in die zin de koran zo kunnen lezen dat dit vers niet meer een obstakel vormt.

Maargoed het lijkt een poging te zijn om goed gedrag uit te lokken dus laten we dit maar als een pluspunt rekenen voor de koran.

quote:
“Dood uzelf niet. Allah is voor u Barmhartig.”
(Koran 4:29)
Lijkt een goed vers te zijn behalve als je dan gaat nadenken over mensen die het fysiek zwaar hebben en lijden onder een ongenezelijke ziekte die een langzame dood veroorzaakt. Voor die mensen is het dan ineens een heel slecht vers want hun wens en vooral uitvoering om dat lijden te verkorten wordt dan een enkel ritje naar bijvoorbeeld een hel. Maargoed. Wederom waarschijnlijk niet de route die je wil gaan nemen in je topic dus laten we dat ook maar in het archief steken onder "versen die ongewenste effecten hebben"

quote:
Zelfmoordaanslagen – vaak gelinkt aan "moslimterrorisme" – zijn keihard verboden in de islam. De profeet Mohammed (vrede zij met hem) verbood zelfs het vernietigen van bomen tijdens oorlog, laat staan het vermoorden van kinderen en vrouwen. Wie dit doet, overtreedt de islam – punt.
Dat hangt dus wederom compleet van de interpretatie af want je kan een zelfmoordaanslag natuurlijk anders intepreteren. Bijvoorbeeld als een nodige opoffering in de naam van god.

Deze soera:

4:74. Laat hem vechten op de weg van Allāh, die het wereldse leven ruilt voor het Hiernamaals. En wie strijdt op de weg van Allāh, of hij gedood wordt of overwint: Wij zullen hem daarna een geweldige beloning geven.

Zoals je hier ziet krijgen mensen die zelfmoordaanslagen willen plegen ineens veel ruimte om dat goed te praten binnen hun theologie.

Ook zonder dat vers is het kinderlijk makkelijk om bepaalde woorden anders te interpreteren zodat je die beweegruimte kan creeeren.

quote:
2. De meeste slachtoffers van terreur zijn… moslims zelf
Volgens internationale data (Global Terrorism Index, 2023) vindt 91% van alle terreurslachtoffers plaats in islamitische landen – vaak gepleegd door extremisten tegen hun eigen geloofsgenoten. Dus wie zijn eigenlijk de échte slachtoffers?
Klopt. Niemand lijdt harder onder moslimgeweld dan moslims zelf. En in die zin is het dus ook tragisch dat wat waarschijnlijk vooral politieke misstanden zijn worden gebotviert op mensen die waarschijnlijk over 90% van hun wereldbeeld overeenstemming zouden kunnen vinden.

De reden dat moslimterrorisme in het westen zo veel aandacht krijgt is omdat de slachtoffers vaak en vooral mensen zijn die absoluut niks met islam te maken hebben. Je kan wellicht zeggen dat in een democratie iedereen verantwoordelijk is voor de acties van hun overheid en dat sommige westerse overheden meer kwaad dan goed hebben gedaan in het midden oosten. Helemaal mee eens dat hier een morele koppeling zit. Maar zelfs een gemiddelde stemmer die verder niks te maken heeft met islam die wellicht tegen acties in het midden-oosten heeft gestemd.. opblazen...

Ja dat shockeert. Meer dan.. wanneer moslims elkaar opblazen. Gezien dat meer wordt gevoeld als onderling gerotzooi. Zoals als jij door je moeder geslagen wordt mensen eerder zouden wegkijken en denken "ga ik me niet mee bemoeien" maar als jij ineens door een vreemde op straat op je bek geklapt wordt .. mensen die er omheen staan de politie zouden bellen.

Ik hoop dat dat het iets duidelijker maakt

---------------------------

Deel 1. wegens tijdgebrek deel ik het op. Ik kom later terug op deel 2 van je betoog.

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 06-05-2025 18:50:48 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 6 mei 2025 @ 18:41:30 #106
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217559732
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 18:39 schreef Hallulama het volgende:

[..]
Je hebt geijk, dat is inderdaad een denkfout. Mijn excuses, ik kom daar dan gelijk bij deze op terug! Maar nog steeds blijven er dan genoeg zaken over die het verklaarbaar maken. Overleven in omstandigheden van een categorie die wij in ons luxe moderne leven niet kennen.
En nog altijd verwerpelijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 6 mei 2025 @ 18:44:07 #107
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217559755
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 18:39 schreef Hallulama het volgende:

[..]
Ja, uitwassen die geïnstitutionaliseerd raakten, machtsmisbruik, culturele misogynie. Met overleven heeft het geen reet te maken, want het verzwakt een populatie.

Ik weet niet of je wel eens met een vrouw te maken hebt gehad die op zeer jonge leeftijd uitgehuwelijkt is maar ik wel en de fysieke (en mentale) ellende is echt misselijkmakend. Mank lopen door zenuwschade in het bekken, incontinentie, nierschade, verzakkingen, de helft van je kinderen kwijtraken en van de andere helft is de kans op fysieke schade door ondervoeding in de baarmoeder groot, vooral hersenschade. Zes bevallingen en drie kansarme kindertjes en je leven lang onderdrukt door een oudere vent.

Als je dan wilt hebben over een lage levensverwachting: rond hun 35e zien ze eruit en leven ze als een 55-jarige.
  dinsdag 6 mei 2025 @ 18:44:52 #108
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217559762
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 18:44 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja, uitwassen die geïnstitutionaliseerd raakten, machtsmisbruik, culturele misogynie. Met overleven heeft het geen reet te maken, want het verzwakt een populatie.

Ik weet niet of je wel eens met een vrouw te maken hebt gehad die op zeer jonge leeftijd uitgehuwelijkt is maar ik wel en de fysieke (en mentale) ellende is echt misselijkmakend. Mank lopen door zenuwschade in het bekken, incontinentie, nierschade, verzakkingen, de helft van je kinderen kwijtraken en van de andere helft is de kans op fysieke schade door ondervoeding in de baarmoeder groot, vooral hersenschade. Zes bevallingen en drie kansarme kindertjes en je leven lang onderdrukt door een oudere vent.

Als je dan wilt hebben over een lage levensverwachting: rond hun 35e zien ze eruit en leven ze als een 55-jarige.
DIT DIT DIT

Uitrpinten en uitdelen
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator dinsdag 6 mei 2025 @ 18:44:59 #109
441859 crew  Lenny77
pi_217559763
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 18:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Ik ben blij dat je bereid en enthousiast bent om een onderwerp waar veel emoties en persoonlijke voorkeuren in rondwaarden te behandelen als met een lens van neutraliteit zodat logische argumenten eindelijk de boventoon kunnen voeren boven ons eigen ego. Ik heb er zin in.
[..]
Hoewel zo'n vers als dit een gevoel van eenduidigheid lijkt te projecteren is er nogal veel beweegruimte in de definitie van "onschuldig". Zo kan je stellen dat eigenlijk niemand onschuldig is of dat mensen die de islam weigeren aan te hangen schuldig zijn aan een vorm van ondankbaarheid richting de maker van het universum etc... etc.. en ik vermoe dat veel mensen met politiek radicale ideeen in die zin de koran zo kunnen lezen dat dit vers niet meer een obstakel vormt.

Maargoed het lijkt een poging te zijn om goed gedrag uit te lokken dus laten we dit maar als een pluspunt rekenen voor de koran.
[..]
Lijkt een goed vers te zijn behalve als je dan gaat nadenken over mensen die het fysiek zwaar hebben en lijden onder een ongenezelijke ziekte die een langzame dood veroorzaakt. Voor die mensen is het dan ineens een heel slecht vers want hun wens en vooral uitvoering om dat lijden te verkorten wordt dan een enkel ritje naar bijvoorbeeld een hel. Maargoed. Wederom waarschijnlijk niet de route die je wil gaan nemen in je topic dus laten we dat ook maar in het archief steken onder "versen die ongewenste effecten hebben"
[..]
Dat hangt dus wederom compleet van de interpretatie af want je kan een zelfmoordaanslag natuurlijk anders intepreteren. Bijvoorbeeld als een nodige opoffering in de naam van god.

Deze soera:

4:74. Laat hem vechten op de weg van Allāh, die het wereldse leven ruilt voor het Hiernamaals. En wie strijdt op de weg van Allāh, of hij gedood wordt of overwint: Wij zullen hem daarna een geweldige beloning geven.

Zoals je hier ziet krijgen mensen die zelfmoordaanslagen willen plegen ineens veel ruimte om dat goed te praten binnen hun theologie.

Ook zonder dat vers is het kinderlijk makkelijk om bepaalde woorden anders te interpreteren zodat je die beweegruimte kan creeeren.
[..]
Klopt. Niemand lijdt harder onder moslimgeweld dan moslims zelf. En in die zin is het dus ook tragisch dat wat waarschijnlijk vooral politieke misstanden zijn worden gebotviert op mensen die waarschijnlijk over 90% van hun wereldbeeld overeenstemming zouden kunnen vinden.

De reden dat moslimterrorisme in het westen zo veel aandacht krijgt is omdat de slachtoffers vaak en vooral mensen zijn die absoluut niks met islam te maken hebben. Je kan wellicht zeggen dat in een democratie iedereen verantwoordelijk is voor de acties van hun overheid en dat sommige westerse overheden meer kwaad dan goed hebben gedaan in het midden oosten. Helemaal mee eens. Maar zelfs een gemiddelde stemmer die verder niks te maken heeft met islam die wellicht tegen acties in het midden-oosten heeft gestemd.. opblazen...

Ja dat shockeert. Meer dan.. wanneer moslims elkaar opblazen. Gezien dat meer wordt gevoeld als onderling gerotzooi. Zoals als jij door je moeder geslagen wordt mensen eerder zouden wegkijken en denken "ga ik me niet mee bemoeien" maar als jij ineens door een vreemde op straat op je bek geklapt wordt .. mensen die er omheen staan de politie zouden bellen.

Ik hoop dat dat het iets duidelijker maakt

---------------------------

Deel 1. wegens tijdgebrek deel ik het op. Ik kom later terug op deel 2 van je betoog.
Grappig ook dat de bomterrorist de hemel krijgt en de lijdende zieke niet mag gaan op een menselijke manier want dan is het de hel.

Lekker dan..
  dinsdag 6 mei 2025 @ 18:45:45 #110
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217559769
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 18:44 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Grappig ook dat de bomterrorist de hemel krijgt en de lijdende zieke niet mag gaan op een menselijke manier want dan is het de hel.

Lekker dan..
Op de vraag of vrouwen ook 40 knapen in het paradijs krijgen heb ik nog nooit antwoord gekregen
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator dinsdag 6 mei 2025 @ 18:46:31 #111
441859 crew  Lenny77
pi_217559776
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 18:44 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Deze bijhouden en inkaderen!
Je zegt wat mij niet lukt _O_
  Moderator dinsdag 6 mei 2025 @ 18:48:01 #112
441859 crew  Lenny77
pi_217559785
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 18:45 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Op de vraag of vrouwen ook 40 knapen in het paradijs krijgen heb ik nog nooit antwoord gekregen
Die vrouwen zijn misschien al lang blij dat er dan geen knaap is om hun te onderdrukken...
Dat is hun verdiende hemel
  dinsdag 6 mei 2025 @ 18:48:30 #113
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217559791
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 18:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Oh jawel hoor.

Natuurlijk wordt er 'iets' goedgepraat. Uiteraard met allerlei totaal onzinnige omwegen, maar het eindpunt is dat er vooral begrip moet zijn voor 'de situatie'. Anders staat dat zo stom, religieus-ethisch gezien.

Er moet een profeet opgepoetst worden, meer niet.
Voor mij hoeft er niets opgepoetst te worden hoor, ik ben zelf niet eens religieus in die zin, maar wat we hier een specifieke religie noemen, is eigenlijk wijdverbreide cultuur?

Het staat toch immers vast dat er toen overal op aarde, ongeacht religie, eerder werd voortgeplant dan nu? Of wil je dat in twijfel trekken? Mag hoor, misschien heb je wel gelijk, maar geef dan even aan waar ik daar meer over kan lezen!
  dinsdag 6 mei 2025 @ 18:49:39 #114
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217559802
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 18:48 schreef Hallulama het volgende:

[..]
Voor mij hoeft er niets opgepoetst te worden hoor, ik ben zelf niet eens religieus in die zin, maar wat we hier een specifieke religie noemen, is eigenlijk wijdverbreide cultuur?

Het staat toch immers vast dat er toen overal op aarde, ongeacht religie, eerder werd voortgeplant dan nu? Of wil je dat in twijfel trekken? Mag hoor, misschien heb je wel gelijk, maar geef dan even aan waar ik daar meer over kan lezen!
Volledig irrelevant.

Ik zou denken dat een daadwerkelijke profeet, ook eeuwen geleden, wel even doorverteld zou hebben gekregen dat je kinderen met rust moet laten.

In dat opzicht 1000 x meer respect voor Jezus.

Wat een of andere Romein of Babyloniër tig eeuwen geleden 'cultureel' heeft uitgespookt doet er niet toe. Dat verwerpen we namelijk ook.

Sterker nog: we hebben dergelijke relaties bij wet verboden. En meer dan terecht.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator dinsdag 6 mei 2025 @ 18:51:36 #115
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217559812
"Treat religion like your genitalia;
Don't show it off in public, and don't shove it down your children's throat"

Is een beetje de samenvatting van dit verhaal.
As above, so below.
  dinsdag 6 mei 2025 @ 18:55:24 #116
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217559841
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 18:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Volledig irrelevant.

Ik zou denken dat een daadwerkelijke profeet, ook eeuwen geleden, wel even doorverteld zou hebben gekregen dat je kinderen met rust moet laten.

Wat een of andere Romein of Babyloniër tig eeuwen geleden 'cultureel' heeft uitgespookt doet er niet toe. Dat verwerpen we namelijk ook.

Sterker nog: we hebben dergelijke relaties bij wet verboden. En meer dan terecht.
"Zelfs" de Satansbijbel heeft dat als kernpunt.
  dinsdag 6 mei 2025 @ 18:56:11 #117
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217559855
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 18:55 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Kun je nagaan...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 6 mei 2025 @ 18:57:34 #118
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217559865
quote:

[..]
Volledig irrelevant.

Tsja, waarom moest hij uberhaupt trouwen. En het gebeurde overal, maar het werd in Islam misschien wel ietwat verankert door dat verhaal van Mohammed, wat anderen misschien op een verkeerde manier inspireerde en vervolgens uit de bocht vloog. Ik kan op dat punt wel meegaan, het is een nuance die wel iets toevoegt. Maar feit blijft: het was overal (niet alleen in Islam) normaal in die tijd, en er waren toen redenen voor, die er nu niet meer zijn. En wij kijken natuurlijk vooral vanuit het hier en nu naar het toen en daar, terwijl we vanuit het toen en daar naar het toen en daar moeten kijken.
  Moderator dinsdag 6 mei 2025 @ 18:58:33 #119
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217559882
quote:

[..]
Dat heeft wel een interessante achtergrond trouwens, dit verhaal.

Veel mensen denken dat dit daadwerkelijk duivel aanbidders zijn, maar eigenlijk ageren ze tegen de cloak van de bijbel, wat je ook duivels zou kunnen noemen.
As above, so below.
  dinsdag 6 mei 2025 @ 18:58:37 #120
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217559885
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 18:57 schreef Hallulama het volgende:

[..]
Tsja, waarom moest hij uberhaupt trouwen. En het gebeurde overal, maar het werd in Islam misschien wel ietwat verankert door dat verhaal van Mohammed, wat anderen misschien op een verkeerde manier inspireerde en vervolgens uit de bocht vloog. Ik kan op dat punt wel meegaan, het is een nuance die wel iets toevoegt. Maar feit blijft: het was overal (niet alleen in Islam) normaal in die tijd, en er waren toen redenen voor, die er nu niet meer zijn. En wij kijken natuurlijk vooral vanuit het hier en nu naar het toen en daar, terwijl we vanuit het toen en daar naar het toen en daar moeten kijken.
Ir-re-le-vant.

De islam pretendeert goddelijke waarheid te zijn. Die voornoemde lang vergane stammen en personen niet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator dinsdag 6 mei 2025 @ 18:59:55 #121
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217559896
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 18:57 schreef Hallulama het volgende:

[..]
Klopt, en zo moeten we ook naar die teksten kijken die er in dergelijke geschriften staan.
As above, so below.
  dinsdag 6 mei 2025 @ 20:57:53 #122
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217560956
quote:

[..]
quote:
Do not make sexual advances unless you are given the mating signal.
Fuck, dus ik mag niets doen totdat ze haar broek uitdoet en in mijn gezicht gaat pissen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 6 mei 2025 @ 21:05:48 #123
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217561010
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 18:34 schreef Lenny77 het volgende:
En ik weet dat ik reageer vanuit de luxe van het nu. Maar dat wil niet zeggen dat je het verleden niet mag veroordelen.

En DAT mis ik hier. Jaaa het was nu eenmaal zo he, daarom ben jij er, wees dankbaar dat al die kindertjes jouw leven makkelijk hebben gemaakt.

Bah
Dankbaar? Zoveel zijn we nou ook weer niet opgeschoten de afgelopen 10.000 jaar. Misschien is nederig een beter woord? En veroordelen? Ik zou het liever accepteren, en vervolgens kijken naar morgen, waar we dergelijke (en nog veel meer) streken van vroeger, liever niet meer uithalen. Maar op dat vlak is er nog veel te doen helaas.
  Moderator dinsdag 6 mei 2025 @ 21:12:35 #124
441859 crew  Lenny77
pi_217561065
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 21:05 schreef Hallulama het volgende:

[..]
Dankbaar? Zoveel zijn we nou ook weer niet opgeschoten de afgelopen 10.000 jaar. Misschien is nederig een beter woord? En veroordelen? Ik zou het liever accepteren, en vervolgens kijken naar morgen, waar we dergelijke (en nog veel meer) streken van vroeger, liever niet meer uithalen. Maar op dat vlak is er nog veel te doen helaas.
Mijn reacties waren ook niet persé op jou als persoon he, ik vind dat jij op een zeer aangename manier post :)

Maar accepteren is in mijn ogen eigenlijk bijna hetzelfde als 'goedkeuren', maar dat dekt het eigenlijk ook niet echt.
Veroordelen is om er zeker van te zijn dat het niet meer kan gebeuren. Helaas komt het nog steeds voor op verschillende plaatsen in de wereld. Ik had maar net in zo een land geboren moeten worden en al op mijn 10e bij een vieze kerel moeten zitten met mijn 2e baby in mijn armen... ;(
Arme arme meisjes
pi_217563437
quote:

[..]
Volledig irrelevant.

1. Verplichte huwelijk na verkrachting (Deut. 22:28–29)
Bijbel: De dader móet met het slachtoffer trouwen en betaalt enkel een geldboete (Deut. 22:28–29).

Islam – straf voor verkrachting:

“De straf voor verkrachting is gelijk aan die voor zīnā (adulterie): stening als de dader gehuwd is, en honderd geselslagen plus verbanning als hij ongehuwd is.”

Islam – geen gedwongen huwelijk:

“Het is harām voor de voogd om een vrouw te dwingen met iemand te huwen die zij niet wil. Zonder haar instemming is het huwelijk ongeldig.”

2. Captieve vrouwen als huwelijksbuit (Deut. 21:10–14)
Bijbel: Een gijzelde vrouw wordt tegen haar wil als ‘echtgenote’ opgenomen na een maand rouw (Deut. 21:10–14).

Islam – verplicht akkoord van bruid & voogd:

“En verkrijgt vooraf toestemming van hun voogden voordat jullie met hen trouwen” (Q 4:25).

“Een maagd mag niet worden uitgehuwelijkt zonder dat haar toestemming gevraagd is; haar stilte is haar instemming.” — Saḥīḥ Muslim 1421c

3. Verkoop van dochters als dienstmaagden (Exod. 21:7–11)
Bijbel: Dochters worden juridisch verhandeld als dienstmaagden, met minimale waarborgen (Exod. 21:7–11).

Islam – eerbied voor kinderen & borstvoeding:

“En de moeders zullen hun kinderen twee volle jaren zogen… Laat de moeders niet geschaad worden vanwege haar kind, noch de vader vanwege zijn kind.” (Q 2:233)

Islam – verbod op kindermoord:

“En doodt jullie kinderen niet uit angst voor armoede. Wij voorzien in hun onderhoud en in het uwe.” (Q 17:31)

4. Oorlogsbooty: maagden als oorlogsbuit (Num. 31:17–18)
Bijbel: Maagden uit vijandelijk kamp blijven in leven als ‘buit’ (Num. 31:17–18).

Islam – verbod op infanticide en eer voor wezen:

“En wanneer bekend wordt naar welke zonde zij gedood werd — en wanneer men zegt: ‘Doodt uw kinderen niet.’” (Q 81:8–9)

“Nee, maar jullie tonen geen genegenheid jegens het weesmeisje.” (Q 89:17)

5. Ongestraft seksueel geweld in narratieven (Richteren 19; 2 Sam. 13; Gen. 38)
Bijbel: Verkrachtingen en mishandeling van meisjes/concubines blijven zonder straf.

Islam – ḥadīth over zorg en genegenheid:

“Wie geen genegenheid toont aan onze jonge kinderen, erop zal geen genade worden betoond.” — Saḥīḥ Muslim 2318a

“Wie dochters opvoedt en goed behandelt, zullen zij een bescherming voor hem zijn tegen het Vuur.” — Saḥīḥ al‑Bukhārī 5995 / Muslim 2629

6. Geen aanvullende kinderbescherming in het Nieuwe Testament
Bijbel / NT: Geen eigen wetgeving over seksuele bescherming van minderjarigen.

Islam – holistische bescherming:

Strenge zedenwetten: Islam verbiedt elke seksuele daad buiten huwelijk, met zware hadd‑straffen voor misbruik.

Institutioneel zorgstelsel: Verplichte zakāt (2,5 % van vermogen) komt ook ten goede aan wezen en kwetsbare kinderen

Conclusie: waar de Bijbel in enkele passages seksueel misbruik en kinderhandel slechts afdoet met minimale boetes of stilzwijgt, stelt de islam duidelijk:

Geen enkele seksuele daad buiten huwelijk en zware straffen voor misbruik.

Vrije instemming van bruid, zelfs in oorlogssituaties verplicht.

Verbod op kindermoord en infanticide, actieve bescherming van wezen.

Profeet Mohammed vzmh als rolmodel in genegenheid, zorg en eerbied voor álle kinderen, en in het bijzonder dochters.

Zo biedt de Qur’an en Sunnah een coherent wettelijk én ethisch raamwerk dat de waardigheid en bescherming van kinderen en jonge meisjes expliciet garandeert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')