Wel jammer dat je gedrag steeds kinderachtiger wordt…quote:Op dinsdag 20 mei 2025 00:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Kortom, de conclusie is dat de tegenstanders alles uit de kast gaan halen om de bouw van kerncentrales te voorkomen. Ze vinden het namelijk om heel veel, voor hun uitstekende redenen, niet kunnen. En zij hebben de beste papieren.
Gek genoeg denken ze ook allemaal dat we er met nog een paar windparkjes en zonnepanelen op ieder dak klaar mee zijn. Klimaatcrisis opgelost. Ok, we moeten het elektriciteitsnet nog wat verzwaren en we hebben hier en daar een accu nodig, maar dat is geen enkel probleem.
Zelf vind ik dat wensdenken. We moeten dan het hele energienetwerk vervangen, anders gaat het niet werken. Daar hangt een astronomisch prijskaartje aan en daar zijn we minimaal de rest van de eeuw mee bezig. Maar de groene mensen die er al zo ver over nadenken vinden dat heel overzichtelijk. Het zal allemaal wel meevallen en je moet er wat voor over hebben. Nee, kerncentrales, dat is niet alleen gruwelijk vervuilend, maar dat is helemaal een gebed zonder einde.
Kortom, we zijn goed bezig en de eventuele problemen lossen we wel op.
Dus je wilt, dat ik uitgebreid ga vertellen wat er allemaal slecht is aan kernenergie en wat alle struikelblokken zijn. Want veel positiefs is er niet te vertellen?quote:Op dinsdag 20 mei 2025 07:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wel jammer dat je gedrag steeds kinderachtiger wordt…
Nadenken over de praktische beperkingen van kernenergie zit er totaal niet meer in bij je, omdat je je volledig hebt ingegraven.
En ook nu weer verval je, als een ware Don Quichot, in een discussie over kernenergie in “Ja maar de windmolens“. Terwijl je volgens mij best beter kan…
Er zijn geen problemen met volledig overgaan op zon en wind? Je kunt je auto inzetten als accu en dat is het dan? Gratis energie voor iedereen?quote:Op dinsdag 20 mei 2025 01:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We've been there allready.
Desertec 12 uur zon elke dag 365 dagen per jaar.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 08:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er zijn geen problemen met volledig overgaan op zon en wind? Je kunt je auto inzetten als accu en dat is het dan? Gratis energie voor iedereen?
YAY! Waarom hebben we dat nog niet gedaan? Dan hadden we nu al die gratis elektriciteit! We zijn echt dom om zo met al die andere dingen te zitten prutsen!quote:Op dinsdag 20 mei 2025 08:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Desertec 12 uur zon elke dag 365 dagen per jaar.
Praktische beperkingen van kerncentrales weerleggen niet de praktische beperkingen van zon en zee.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 07:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wel jammer dat je gedrag steeds kinderachtiger wordt…
Nadenken over de praktische beperkingen van kernenergie zit er totaal niet meer in bij je, omdat je je volledig hebt ingegraven.
En ook nu weer verval je, als een ware Don Quichot, in een discussie over kernenergie in “Ja maar de windmolens“. Terwijl je volgens mij best beter kan…
Helaas zijn we soms echt zo dom en gaan persoonlijke en wat semi corruptie boven de meest rationele besluiten..quote:Op dinsdag 20 mei 2025 08:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
YAY! Waarom hebben we dat nog niet gedaan? Dan hadden we nu al die gratis elektriciteit! We zijn echt dom om zo met al die andere dingen te zitten prutsen!
Ja, het grootste probleem met zon en wind als energieproducent is dat je product bijna waardeloos is als je veel produceert. Dus je moet eigenlijk 100 windturbines bouwen voor een licht briesje, maar dan moet je er 95 uit zetten als het begint te stormen. Terwijl je met de opbrengst van die overige 95 dan een leuke omzet had kunnen draaien.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:36 schreef ludovico het volgende:
Het niveau is inderdaad wel altijd kinderachig mbt kernenergie.
Ik trek zelf persoonlijk niet zo zwaar aan het CO2 verhaal.
Ik denk wel dat áls je het een item vindt, dat je CO2 een prijskaartje moet geven.
Zon en wind kanabaliseren elkaar de tent uit, dus dat houdt bij een bepaald percentage - zolang er geen accu's zijn die dat op zouden kunnen vangen -
Die accu's zijn er nog lang niet. Ik ben bijvoorbeeld met een project bezig waar de "bijpassende accu" waarschijnlijk 1 uur kan opvangen aan elektriciteitsoutput.
Daarnaast is er dus soms geen of minder zon....
Ga er maar vanuit dat op hele zonnige dagen de accu de dag met 10% kan verlengen zegmaar.... Maar dat is het dan wel.
Leuk tegen netcongestie, hoog vermogen....
Qua capaciteit en overbrugging? Veel te duur.
En iedereen weet het.
We hebben nu in Spanje gezien, dat we eigenlijk een apart netwerk moeten aanleggen voor energieproducenten die omvormers gebruiken, want die bijten de ouderwetse roterende generatoren en motoren. Het is niet eenvoudig om dat te combineren.quote:Kernenergie geeft een base load, dat haalt de volatiliteit eruit.
Voor zover de volatiliteit te hoog is om het systeem te laten draaien..... Zul je toch echt een back-up systeem moeten hebben.
Dan kies je dus voor olie en gas en steenkool ipv kernenergie.
Kan allemaal, maar als je CO2 kosten verdisconteerd in de prijs is het even de vraag of dat wel helemaal terecht is.
Als de staat zo aan het kloten is... Nouja, eigenlijk de EU...quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, het grootste probleem met zon en wind als energieproducent is dat je product bijna waardeloos is als je veel produceert. Dus je moet eigenlijk 100 windturbines bouwen voor een licht briesje, maar dan moet je er 95 uit zetten als het begint te stormen. Terwijl je met de opbrengst van die overige 95 dan een leuke omzet had kunnen draaien.
Maar gelukkig hebben we daar prijsgaranties voorAlhoewel ze die weer af aan het bouwen zijn
Dat hangt natuurlijk af van de capaciteit van de accu of het accu-pakket. Ik vind de kwaliteit van je post bedroevend laag. Jij ziet onvoldoende ontwikkeling in accu's en jij vind dat je weinig hebt aan 1 accu. Op die manier lever je geen zinnige bijdrage aan de discussie. Of je een eventueel CO2 probleem nou serieus neemt of niet is dan niet meer interessant.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:36 schreef ludovico het volgende:
de accu de dag met 10% kan verlengen zegmaar
Wat denk je nou zelf.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat hangt natuurlijk af van de capaciteit van de accu of het accu-pakket. Ik vind de kwaliteit van je post bedroevend laag. Jij ziet onvoldoende ontwikkeling in accu's en jij vind dat je weinig hebt aan 1 accu. Op die manier lever je geen zinnige bijdrage aan de discussie. Of je een eventueel CO2 probleem nou serieus neemt of niet is dan niet meer interessant.
Hoeveel accucapaciteit hebben we nodig? In Californië hebben ze gewoon een hele berg Tesla Megapacks gekocht. Maar die hebben ook geld als water en iedere dag stralend weer.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat hangt natuurlijk af van de capaciteit van de accu of het accu-pakket. Ik vind de kwaliteit van je post bedroevend laag. Jij ziet onvoldoende ontwikkeling in accu's en jij vind dat je weinig hebt aan 1 accu. Op die manier lever je geen zinnige bijdrage aan de discussie. Of je een eventueel CO2 probleem nou serieus neemt of niet is dan niet meer interessant.
Doch volledig economisch inpasbaar "Voor een paar uur".quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoeveel accucapaciteit hebben we nodig? In Californië hebben ze gewoon een hele berg Tesla Megapacks gekocht. Maar die hebben ook geld als water en iedere dag stralend weer.
En je zult wel moeten lachen als ik aangeef dat ik het ook een paar keer heb uitgerekend en toen uitkwam op een paar biljoen Euro. (Ja, trillion in het Engels.)
Gelukkig moet dat redelijk te voorspellen zijn denk ik. Maar ook daar geldt dat de marginale kosten van kernenergie erg laag zijn, doch is er nog geen alternatief gebruik voor die goedkope stroom, dus inderdaad afschakelen indien dat goedkoper is bij de kernreactor dan de windmolens en zonnepanelen.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
En je moet de kerncentrale natuurlijk uit zetten als het heel zonnig is of als het hard waait. Dus je moet ook nog kunnen schakelen tussen beide soorten netwerken.
Daar ben ik het niet mee eens: die zonnepanelen en windturbines verstoren de markt en blijven alleen draaien omdat ze een prijsgarantie hebben. En daarom moeten de producenten die dat niet hebben dan maar uit? Dat is wel de omgekeerde wereld. Zonder prijsgaranties was het een heel ander verhaal, dan was kernenergie verreweg het goedkoopste.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Gelukkig moet dat redelijk te voorspellen zijn denk ik. Maar ook daar geldt dat de marginale kosten van kernenergie erg laag zijn, doch is er nog geen alternatief gebruik voor die goedkope stroom, dus inderdaad afschakelen indien dat goedkoper is bij de kernreactor dan de windmolens en zonnepanelen.
Zelfs als zou dat zo zijn, dan is het nog goedkoper dan het aanschaffen of bouwen van een nieuwe planeet omdat we de aarde onbewoonbaar hebben gemaakt. En de kosten voor kernenergie zijn ook erg hoog.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoeveel accucapaciteit hebben we nodig? In Californië hebben ze gewoon een hele berg Tesla Megapacks gekocht. Maar die hebben ook geld als water en iedere dag stralend weer.
En je zult wel moeten lachen als ik aangeef dat ik het ook een paar keer heb uitgerekend en toen uitkwam op een paar biljoen Euro. (Ja, trillion in het Engels.)
Dus, vijf jaar vlak en in 2024 weer goedkoper? Minder data of meer concurrentie?quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Terwijl kerncentrales steeds duurder worden, worden accu's steeds goedkoper.
Niet dat je accu's en kerncentrales met elkaar kan vergelijken want je kan accu's ook inzetten om overtollige kernenergie op te slaan.
[ afbeelding ]
Dus, je hebt voor jezelf al bepaald hoe het moet en je ziet nog geen reden om daar van af te wijken.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zelfs als zou dat zo zijn, dan is het nog goedkoper dan het aanschaffen of bouwen van een nieuwe planeet omdat we de aarde onbewoonbaar hebben gemaakt. En de kosten voor kernenergie zijn ook erg hoog.
En idd, ook voor @:ludovico, de ontwikkelingen in de accu wereld gaan hard.
SDE++ keert niet uit bij negatieve prijzen.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens: die zonnepanelen en windturbines verstoren de markt en blijven alleen draaien omdat ze een prijsgarantie hebben. En daarom moeten de producenten die dat niet hebben dan maar uit? Dat is wel de omgekeerde wereld. Zonder prijsgaranties was het een heel ander verhaal, dan was kernenergie verreweg het goedkoopste.
quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens: die zonnepanelen en windturbines verstoren de markt en blijven alleen draaien omdat ze een prijsgarantie hebben. En daarom moeten de producenten die dat niet hebben dan maar uit? Dat is wel de omgekeerde wereld. Zonder prijsgaranties was het een heel ander verhaal, dan was kernenergie verreweg het goedkoopste.
quote:French Court of Auditors estimates the electricity price from France's latest nuclear power plant, Flamanville 3, to be 138 EUR/MWh (1) .
quote:Due to the price increases in the UK, the state-guaranteed nuclear power remuneration from Hinkley Point C has already reached at least Ł128.09 /MWh, which is currently 14.8 cent/kWh (CfD Register, as of 1 September 2023), according to the International Economic Forum for Renewable Energies (IWR) in Münster.
Je weet er meer van dan ik geloof ik?quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En idd, ook voor @ludovico, de ontwikkelingen in de accu wereld gaan hard.
Maar los je dat op door windturbines en/of zonneparken uit te zetten tot de prijs weer positief is geworden of ga je dan fossiele en kerncentrales uit zetten? Qua totale omzet is dat laatste natuurlijk beter. Behalve als je de uitbater van die centrale bent. Dus dan moet je de totale omzet gaan verdelen. Gelukkig zijn de meeste energieproducenten ook grote bedrijven met meerdere centrales en zonne- of windparken. Dan zijn ze niet afhankelijk van de marktprijs, maar kunnen ze ook de subsidies binnenhalen.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
SDE++ keert niet uit bij negatieve prijzen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |