je moet ook in de buurt van zo een ramp opgegroeid zijn. Toen ik ongeveer net zo oud was als jij was er de ramp met de ferry Herald of Free Enterprise. Daar woonde ik in de buurt van. Ik herinner me uit die tijd helikopters die vlakbij overvlogen, maar weet tegenwoordig niet of die met deze ramp direct te maken haddenquote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:03 schreef roos94 het volgende:
Ik ben 30 en herinner hier niks van hoor.
Iedereen die dit herinnert is al bijna rijp voor aow.
Dank, nog 7 jaar kan niet snel genoeg gaan.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:03 schreef roos94 het volgende:
Ik ben 30 en herinner hier niks van hoor.
Iedereen die dit herinnert is al bijna rijp voor aow.
Het was volop op TV, dagenlang, dus je moet wel heel erg geïsoleerd zijn geweest om dat gemist te hebben.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 19:32 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
je moet ook in de buurt van zo een ramp opgegroeid zijn. Toen ik ongeveer net zo oud was als jij was er de ramp met de ferry Herald of Free Enterprise. Daar woonde ik in de buurt van. Ik herinner me uit die tijd helikopters die vlakbij overvlogen, maar weet tegenwoordig niet of die met deze ramp direct te maken hadden
Lijkt me sterk dat de EO zich stiekem door de tabaksindustrie laat sponsoren.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 19:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als niemand reageert, dan zal ik het zelf maar zeggen wat er aan dit fragment opvalt: die sigaret is wel heel erg lang in beeld. Inmiddels heb ik er genoeg over gelezen om te weten wat dat betekent, namelijk dat de tabaksindustrie hoogstwaarschijnlijk heeft meebetaald aan de productie van deze serie. Door allerlei wettelijke beperkingen zijn er steeds minder mogelijkheden voor de tabaksindustrie om reclame te maken, dus proberen ze dat op andere manieren, en een daarvan is door rokende mensen te laten zien in films en op televisie. Zien roken doet roken. Dat er in dit geval geen specifiek merk werd getoond, doet hier verder niets aan af.
Op NPO Start kun je de serie bekijken met ondertiteling.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:55 schreef Aberkullie het volgende:
Eerste aflevering is wel goed maar ik heb wel ondertiteling nodig
Ik voel ook geen enkele behoefte om te gaan kijken, ook omdat ik het allemaal heel bewust heb meegemaakt die dag en de tijd erna. En waarom wil je in godsnaam een dramaserie over zoiets maken? Komen ze volgend jaar met een serie over de nieuwjaarsbrand in Volendam?quote:Op zaterdag 3 mei 2025 22:44 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Heb net de eerste aflevering gekeken. Weet niet of ik te hoge verwachtingen had, het is omdat ik het van dichtbij heb meegemaakt of het feit dat ik me stoor aan details, maar ik ben zwaar teleurgesteld.
Ik had gehoopt dat het meer docu zou zijn, maar helaas. De podcast net mee begonnen, die vind ik goed. Echte verhalen.quote:Op zondag 4 mei 2025 14:37 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Ik voel ook geen enkele behoefte om te gaan kijken, ook omdat ik het allemaal heel bewust heb meegemaakt die dag en de tijd erna. En waarom wil je in godsnaam een dramaserie over zoiets maken? Komen ze volgend jaar met een serie over de nieuwjaarsbrand in Volendam?
En als je er dan toch een serie over wil maken, gebruik dan lokale acteurs, neem het gewoon op in Enschede en niet ergens in het westen van het land.
Weet je wel niet hoe ver dat rijden isquote:Op zondag 4 mei 2025 14:37 schreef DrMarten het volgende:
En als je er dan toch een serie over wil maken, gebruik dan lokale acteurs, neem het gewoon op in Enschede en niet ergens in het westen van het land.
Afgelopen vrijdag was er bij Carrie op Vrijdag ook een mooi gesprek met direct betrokkenen. Daar was o.a. een brandweerman die na de ramp zwaargewond is geraakt doordat een schoorsteen van een huis viel. Dat zijn van die dingen die gebeurd zijn waar je geen weet van hebt. Ik luister 100x liever naar die verhalen en wat dat voor impact heeft gehad op levens, dan dat ik een serie kijk met acteurs met een nepaccent die geen idee hebben hoe het hier was op die dag en de dagen/weken/maanden erna.quote:Op zondag 4 mei 2025 14:59 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Ik had gehoopt dat het meer docu zou zijn, maar helaas. De podcast net mee begonnen, die vind ik goed. Echte verhalen.
Heeft iemand tips voor meer van dit soort docu verhalen over de vuurwerkramp?quote:Op zondag 4 mei 2025 15:15 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Afgelopen vrijdag was er bij Carrie op Vrijdag ook een mooi gesprek met direct betrokkenen. Daar was o.a. een brandweerman die na de ramp zwaargewond is geraakt doordat een schoorsteen van een huis viel. Dat zijn van die dingen die gebeurd zijn waar je geen weet van hebt. Ik luister 100x liever naar die verhalen en wat dat voor impact heeft gehad op levens, dan dat ik een serie kijk met acteurs met een nepaccent die geen idee hebben hoe het hier was op die dag en de dagen/weken/maanden erna.
https://npo.nl/start/seri(...)uurwerkramp/afspelenquote:Op zondag 4 mei 2025 15:54 schreef Donna het volgende:
[..]
Heeft iemand tips voor meer van dit soort docu verhalen over de vuurwerkramp?
Ik was 10 en heb de echte verhalen van mensen nooit echt meegekregen. Van de week het verhaal gelezen van dat 17 jarige meisje en dat maakte veel indruk.
Mocht je interesse hebben in de authentieke berichtgeving op TV op 13 mei 2000:quote:Op zondag 4 mei 2025 15:54 schreef Donna het volgende:
[..]
Heeft iemand tips voor meer van dit soort docu verhalen over de vuurwerkramp?
Ik was 10 en heb de echte verhalen van mensen nooit echt meegekregen. Van de week het verhaal gelezen van dat 17 jarige meisje en dat maakte veel indruk.
Ik vind een dramaserie juist wel wat toevoegen. Die echte verhalen zijn zeker erg interessant, maar dan blijft het toch gewoon een abstract verhaal waarbij je zelf maar moet bedenken hoe dat dan ging.quote:Op zondag 4 mei 2025 15:15 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Afgelopen vrijdag was er bij Carrie op Vrijdag ook een mooi gesprek met direct betrokkenen. Daar was o.a. een brandweerman die na de ramp zwaargewond is geraakt doordat een schoorsteen van een huis viel. Dat zijn van die dingen die gebeurd zijn waar je geen weet van hebt. Ik luister 100x liever naar die verhalen en wat dat voor impact heeft gehad op levens, dan dat ik een serie kijk met acteurs met een nepaccent die geen idee hebben hoe het hier was op die dag en de dagen/weken/maanden erna.
Nog niet iedereen snapt voor hoeveel een gewaarschuwd mens telt.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 16:32 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik had bij het begin echt van "Huh? Sneeuw? Het was bloedheet die 13e mei". Bleek het idd Culemborg te zijn. Niks van geleerd (nog steeds niet trouwens).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op wie is deze verhaallijn gebaseerd?
Als dit totaal fictief is vind ik dit een rare keuze van de makers omdat er in het echt maar van drie slachtoffers nooit wat gevonden een is het meisje de studente woonachtig op roomweg 66.
https://www.pzc.nl/home/o(...)n-schreurs~ab20b119/
Die wel in de serie verwerkt zit.
En de andere was een vrouw van 80:
https://www.tubantia.nl/e(...)elaten-heb~a69664cc/
Van de derde kon ik zo snel niet wat vinden als dit daadwerkelijk een mannelijke slachtoffer is vind ik het een vreemde keus om daar een fictief verhaaltje met mogelijk dader knipoog aan te plakken.
Ik heb veel gelezen en gezien aan stukken en documentaires over de vuurwerkramp. en een mannelijk slachtoffer die altijd vermist bleef net als bovenstaande slachtoffers die woonde op of naast het fireworks terrein heb ik eerder nog nooit iets over gezien of gehoord.
Ik denk dus een totaal fictieve verhaallijn maar gezien er in het echt maar drie mensen totaal verdwenen zijn voelt het wel alsof ze een beetje een gekke keuze hebben gemaakt voor dit fictieve verhaallijntje. Helemaal omdat ze de studente wel een echt slachtoffer wel in de serie verwerkt hebben.
Inmiddels dit gevonden:
https://www.ad.nl/ensched(...)eden-heeft~ad0dfd57/
[ Bericht 5% gewijzigd door Dr.Mikey op 04-05-2025 20:05:12 ]They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
Als de tabaksindustrie op die manier meebetaalt aan een NPO serie zou dat voor veel ophef zorgen. Kan het me niet voorstellen.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 19:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als niemand reageert, dan zal ik het zelf maar zeggen wat er aan dit fragment opvalt: die sigaret is wel heel erg lang in beeld. Inmiddels heb ik er genoeg over gelezen om te weten wat dat betekent, namelijk dat de tabaksindustrie hoogstwaarschijnlijk heeft meebetaald aan de productie van deze serie. Door allerlei wettelijke beperkingen zijn er steeds minder mogelijkheden voor de tabaksindustrie om reclame te maken, dus proberen ze dat op andere manieren, en een daarvan is door rokende mensen te laten zien in films en op televisie. Zien roken doet roken. Dat er in dit geval geen specifiek merk werd getoond, doet hier verder niets aan af.
quote:Op zondag 4 mei 2025 19:06 schreef Dr.Mikey het volgende:
Ik heb een brandende vraag ik heb inmiddels de hele serie gezien via npo start.Dat soort verdachtmakingen zijn volgens mij gewoon fictief. Neemt niet weg dat ik per direct geloof dat in zulke situaties de paniek toeslaat en men zoekt naar een zondebok. Dit kan nogal haaks staan op de waarheid.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op wie is deze verhaallijn gebaseerd?
Als dit totaal fictief is vind ik dit een rare keuze van de makers omdat er in het echt maar van drie slachtoffers nooit wat gevonden een is het meisje de studente woonachtig op roomweg 66.
https://www.pzc.nl/home/o(...)n-schreurs~ab20b119/
Die wel in de serie verwerkt zit.
En de andere was een vrouw van 80:
https://www.tubantia.nl/e(...)elaten-heb~a69664cc/
Van de derde kon ik zo snel niet wat vinden als dit daadwerkelijk een mannelijke slachtoffer is vind ik het een vreemde keus om daar een fictief verhaaltje met mogelijk dader knipoog aan te plakken.
Ik heb veel gelezen en gezien aan stukken en documentaires over de vuurwerkramp. en een mannelijk slachtoffer die altijd vermist bleef net als bovenstaande slachtoffers die woonde op of naast het fireworks terrein heb ik eerder nog nooit iets over gezien of gehoord.
Ik denk dus een totaal fictieve verhaallijn maar gezien er in het echt maar drie mensen totaal verdwenen zijn voelt het wel alsof ze een beetje een gekke keuze hebben gemaakt voor dit fictieve verhaallijntje. Helemaal omdat ze de studente wel een echt slachtoffer wel in de serie verwerkt hebben.
Inmiddels dit gevonden:
https://www.ad.nl/ensched(...)eden-heeft~ad0dfd57/Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
Nee natuurlijk reageert niemand, wat een idioot gedoe dit. Maar gelukkig heb je genoeg gelezenquote:Op zaterdag 3 mei 2025 19:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
*Boks, Enschede Oostquote:Op zondag 4 mei 2025 21:15 schreef DJKoster het volgende:
*Enschedeër meldt zich.
Ik was 16 op die dag en woonde toen bij mijn ouders in het zuiden van Enschede en dus weinig directe impact persoonlijk.
Daarna wel heel veel beelden en foto's gezien, heb er zelfs nog een dvd van die iemand toen gemaakt heeft.
Ben wel benieuwd naar deze serie en vooral of die een beetje waarheidsgetrouw is xD
Ik ben een jaar ouder en kan het me ook nog erg goed herinneren. Woon absoluut niet in de buurt. Vond het wel heftig. Ik ben dan ook wel begonnen aan de serie.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 19:53 schreef Donna het volgende:
Ik ben net 35 en was toen dus net 10. Ik herinner me die beelden op TV echt heel goed.
Ga wel kijken denk ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |