Met of zonder rouwnetje, veenlijk en Powerpoint denk je?quote:Op vrijdag 2 mei 2025 20:59 schreef Fred_B het volgende:
Zondagavond dus foto’s van Claude in een panterpak met een viool onder zijn arm.
Het gerucht gaat dat Daniel Dekker een cameo doet.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 21:07 schreef GeorgeM het volgende:
[..]
Met of zonder rouwnetje, veenlijk en Powerpoint denk je?
Dat zou fantastisch zijn!quote:Op vrijdag 2 mei 2025 21:10 schreef Mandy040986 het volgende:
[..]
Het gerucht gaat dat Daniel Dekker een cameo doet.
quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:42 schreef grazz het volgende:
weet niet of het waar is, maar dat gaan we morgen dus zien...
[ x ]
Ja joh, vandaag zijn onder andere die jongens van IJsland aan de beurt, die gaan zelf echt wel alvast wat weggeven als dit echt zo is.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 06:29 schreef Em31 het volgende:
[..]![]()
Ze kunnen ook overdrijven. Zou me niet verbazen als sommige omroepen nu zelf veel meer gaan delen.
Ik vond het heel leuk om urenlang naar die streams te kijken. En die paar uurtjes dat jij en @Greys streamden in het perscentrum in Rotterdam zijn denk ik mijn favoriete momenten van de repetities ooit…quote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:02 schreef Cee het volgende:
Aantal jaar geleden keken we urenlang naar Matt en z’n brandblusser (geen metafoor), nu eeuwig refreshen voor drie schamele bewerkte foto’s die uiteindelijk niks zeggen over hoe het op video overkomt.![]()
Niet dat ik het heel erg mis of geen goed idee vind of zo, het is me eigenlijk om het even tegenwoordig.
Maar het waren leuke tijden.
C’est la vie.
Ik ben helemaal voor om de eerste repetitie achter de schermen te doen idd. Toch zou het wel leuk zijn als de tweede repetitie wel open is en dan niet via het online center waar alles al zonder watermerk lekt. Enkel voor de pers fysiek in het perscentrum. Hoofden kijken was toch heel leuk.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:10 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Ik vond het heel leuk om urenlang naar die streams te kijken. En die paar uurtjes dat jij en @:Greys streamden in het perscentrum in Rotterdam zijn denk ik mijn favoriete momenten van de repetities ooit…
… maar voor de artiesten is dit fijner denk ik. De eerste repetitie is nooit helemaal goed. We hebben vaak genoeg gezien dat bij de eerste repetitie dingen nog niet helemaal gereed waren, maar dat artiesten daar al wel op afgerekend werden. Denk bijvoorbeeld aan de bal op het aquarium bij Duncan. Ik ben er echt wel voorstander van zelf dat die eerste repetitie achter gesloten deuren is eigenlijk.
De tweede was voor de sfeer leuker geweest als die wel open was geweest, maar ach.
Ja, eens. Houd die eerste repetities achter gesloten deuren. Het is voor iedereen de allereerste keer dat ze op dat podium, of überhaupt zo’n groot podium stappen. Foto’s zijn leuk om te zien wat de visuals en kleuren van de staging zijn. En wat voor outfit ze dragen en geven een hint wat maar zelfs dat kan veranderen.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:13 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik ben helemaal voor om de eerste repetitie achter de schermen te doen idd. Toch zou het wel leuk zijn als de tweede repetitie wel open is en dan niet via het online center waar alles al zonder watermerk lekt. Enkel voor de pers fysiek in het perscentrum. Hoofden kijken was toch heel leuk.
quote:10:40 CEST: Rehearsal 1: 🇮🇸 Iceland -VÆB – RÓA
Let’s kick things off with an Icelandic party banger, shall we? VÆB (pronounced ‘vibe’) are brothers Matthías Davíð Matthíasson and Hálfdán Helgi Matthíasson. They are the first TikTok-born act of this Semi-Final, but definitely not the last. RÓA means ‘rowing’, and this song is very much about boats. Like a sea shanty, but make it an anthemic Nordic banger.
The routine is fundamentally the same as the one we saw at Söngvakeppnin, but with a little Basel polish – the two-part wooden boat is painted white with some waves at stage level, and the three backing dancers have upgraded outfits - silver dungarees with cute Icelandic jumpers and silver bucket hats. But the two VÆB boys are in the same outfits with hoods we’ve seen previously, and of course their trademark silver shades. The whole routine has been elevated, and the arena is already jumping. Is there a mic drop at the end? Of course there is.
Two interesting things that we’re going to see used to great effect this year – the LED wall at the back of the stage is full width and height, so it allows the artists to create hugely impactful graphic backdrops. VÆB use it for very cool geometric landscapes and seascapes in neon red and blue that feel very Icelandic, along with VÆB in giant letters that we saw at the national final.
Also the front of the stage has an enormous rectangular frame that supports the roof - this is also entirely clad in LED pillars on all three sides, so they can use front and back graphics to create depth of field. It's really clever, and looks amazing both on screen and in the audience.
PYRO update - lots of smoke jets, for the Icelandic geyser vaeb. Our eyebrows are so far intact, but Poland is incoming.
Ik moet denken aan de afzakkende roze sokken van Destiny. Die werd daar ook op afgebrand.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:10 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Ik vond het heel leuk om urenlang naar die streams te kijken. En die paar uurtjes dat jij en @:Greys streamden in het perscentrum in Rotterdam zijn denk ik mijn favoriete momenten van de repetities ooit…
… maar voor de artiesten is dit fijner denk ik. De eerste repetitie is nooit helemaal goed. We hebben vaak genoeg gezien dat bij de eerste repetitie dingen nog niet helemaal gereed waren, maar dat artiesten daar al wel op afgerekend werden. Denk bijvoorbeeld aan de bal op het aquarium bij Duncan. Ik ben er echt wel voorstander van zelf dat die eerste repetitie achter gesloten deuren is eigenlijk.
De tweede was voor de sfeer leuker geweest als die wel open was geweest, maar ach.
quote:11:25 CEST: Rehearsal 2: 🇵🇱 Poland - Justyna Steczkowska – GAJA
Time for a supreme goddess to emerge from (Icelandic) Chaos - Poland is up next, and our first returner of the season. Justyna Steczkowska first represented Poland at Eurovision in 1995 with the song Sama – she’s an established artist in Poland, having released 19 studio albums, recorded over 200 songs and performed more than 3,000 concerts.
Every year there are a few songs that have a bassline so deep you can feel it in your chest. GAJA is definitely one of those – the reverb pounds through the floor of the arena, and for at least a minute we forgot to breathe.
Justyna descends on two ropes from the roof at the beginning of the song in this version, in a black catsuit that’s very similar to the one she wore at Polskie Kwalifikacje, but without the shoulder fringing. Her four backing dancers (two male, two female) also have different outfits, with gladiator-like fringed skirts and VERY high heels – the choreography is complex, so 10/10 for core strength.
The LED wall starts with spinning planets and water and lightning and lava like it’s the birth of the universe. Then at the end Justyna is lifted back up into the heavens against a backdrop of fire-breathing dragons. It’s giving Game of Thrones meetings Eurovision, and it’s an absolute spectacle from start to finish.
🔥 Pyro update! Low smoke on the main stage from the start, and flame jets during each chorus and for the final big note.
Voor de eerste repetitie is prima wat te zeggen. Om ook de tweede repetitie achter gesloten deuren te zetten, journalisten te verbieden te rapporteren over de repetities met publiek, de persconferenties af te schaffen en de artiesten te reduceren tot pionnen die alleen even in beeld mogen tijdens de liveshows, is uiteindelijk vooral in het belang van de EBU zelf en niet van die artiesten.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:13 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik ben helemaal voor om de eerste repetitie achter de schermen te doen idd. Toch zou het wel leuk zijn als de tweede repetitie wel open is en dan niet via het online center waar alles al zonder watermerk lekt. Enkel voor de pers fysiek in het perscentrum. Hoofden kijken was toch heel leuk.
quote:12:20 CEST: Rehearsal 3: 🇸🇮 Slovenia - Klemen – How Much Time Do We Have Left
Rehearsals have started again, with our first ballad of 2025. It's an absolute heartbreaker from Slovenia’s Klemen – he’s an actor, singer, songwriter and TV host. He’s hosted EMA, Slovenia’s national selection, four times, but this year it’s his turn to represent his country at Eurovision.
How Much Time Do We Have Left is a song about the fragility of life, and the staging really captures that haunting theme, with both the LED wall and the front arch both sparkling with thousands of stars that change from red to blue through the song.
It's also a different outfit from the one Klemen wore at EMA – in this rehearsal he’s wearing a black suit with a white t-shirt, rather than the grey turtleneck. As we saw at EMA, Klemen sings the middle section upside down, supported by two backing dancers.
After two uptempo openers, this feels it will create a moment of beautiful, hypnotic quiet – Klemen’s huge vocals fill the hall with heart and soul.
quote:12:55 CEST: Rehearsal 4: 🇪🇪 Estonia - Tommy Cash – Espresso Macchiato
One last rehearsal before we take a break for lunch, and it’s Estonia’s Tommy Cash. He’s a singer and conceptual artist, with a huge social media following across Europe – he’s even played Glastonbury, and now he's bringing his unique style to Basel.
Espresso Macchiato is the first of three songs featuring the Italian language this year, and one of two songs about Italy that aren’t sung by…Italy. Welcome to the joyful unpredictability of Eurovision - it's one of the many, many reasons why we love it so much.
Tommy is wearing the same blue suit/long red tie we saw at Eesti Laul, and the routine is also much the same, with two burly security guards who are joined by two others for Tommy’s trademark spaghetti-legged dance routine.
The LED backdrop creates an alpine landscape that matches the mountains that flank the stage, with similar animated graphics to those we saw at Eesti Laul, just much bigger and bolder. There’s a real fun energy to this song - you can’t help but sing along. This is, as the kids say, going to go VERY big in the hall.
quote:14:10 CEST: Rehearsal 5: 🇺🇦 Ukraine - Ziferblat – Bird of Pray
In the first Semi-Final it will be time for Spain to perform now, but as one of the Big 5 they won’t rehearse until Thursday. Instead it’s time for our first band of 2025 – Ukrainian 3-piece Ziferblat. They formed in 2015, and took part in X Factor Ukraine in 2019, where (FUN FACT) they were mentored by none other than Andriy Danylko, aka Eurovision legend Verka Seduchka.
Made up of Daniel, Valentyn and Fedir, Ziferblat define themselves as being part of the new generation of Ukrainian music. The staging has definitely undergone some changes since the performance that won them Vidbir – the suits are a similar wide-legged/puff shoulders 1970s cut, but they’re now each in a different solid bright colour with lots of sparkle, and the three backing singers have glittery gold pantsuits.
The on-stage garden of grass and flowers has also gone – instead the LED wall has pink and green neon graphics that pulse and swirl with the music, and explode during the chorus. The lighting and close camerawork really drive this performance - even the way Daniel walks around the stage is perfectly choreographed to each beat. The whole thing is VERY stylish and polished, but that’s very much the Ziferblat signature, no?
🔥 PYRO update! There's low smoke on the main stage from the start, then some fireworks during the guitar middle eight. Post lunch lull? Not in this arena.
Een grotere worst!quote:15:00 CEST: Rehearsal 6: 🇸🇪 Sweden - KAJ – Bara Bada Bastu
So last year Sweden were represented by Norwegian twins, and this year it’s Finnish trio Kevin, Axel and Jakob, aka KAJ. But despite being the first Finnish act to represent Sweden, they’re from the Swedish-speaking part of Finland and are singing in Swedish. It’s also the first time Sweden have sung in their own language since 1998. Are you keeping up? No matter if not, your local TV commentator will almost certainly explain this all again next week.
All of which, excitingly, means we’re six rehearsals in, and have already clocked up six different languages, and we still have Portuguese to come. Bara Bada Bastu means ‘just sauna’ – this song is an invitation for the Eurovision fandom to steam it up, let go of stress and turn up the heat like a Swede/Finn.
Staging-wise, we can confirm the changes from Melfest that KAJ have already spoken about – the same green suits, a firepit that’s more like the wooden heat rock box you get in a sauna, and a log store that is easier for the (now three) dancers to tilt into sauna mode.
However: a few additional things to note: the opening sausage is SIGNIFICANTLY LARGER than the one we saw in Melfest. The LED backdrop provides an entire forest complete with deer, until the key change when the entire arena goes full neon laser party for an epic finish.
And finally, KAJ have found some fir trees! We’re too far away to tell if they’re real or fake, sorry. Will try to sneak into the prop store later – we did it last year to check if the Windows95man denim egg had pockets.
quote:15:50 CEST: Rehearsal 7: 🇵🇹Portugal - NAPA – Deslocado
Time for our final rehearsal of the day, and it’s Portugal’s NAPA. They are Guilherme, Lourenço, Francisco, Diogo and João, a 5-piece band from the Portuguese island of Madeira who released their first album back in 2019.
Sung in Portuguese (our seventh language of the day!), Deslocado translates as ‘displaced’ – it’s a song about feeling out of place in the city, but also the peace of knowing you can always go home. The emotion is very much in the tradition of Portuguese Fado, but the sweeping musical arrangement of Deslocado also adds a contemporary summer vibe. They describe their influences as bands like The Beatles, Red Hot Chilli Peppers and Arctic Monkeys, and you can definitely hear a touch of all three in this performance.
The set-up of the band on stage is the same as we saw at Festival da Canção, but a few things have been added for the Basel stage. Firstly, the band’s outfits have changed – now they all have long-sleeved jackets or shirts in different muted colours that elevate the whole thing to a new level of style. The LED wall adds some lovely floating clouds and animated skyscapes that change colour in sync with the LED arch, all of which adds to the dreamlike quality of this performance. The harmonies are stunning in this big space – even if you don’t understand Portuguese you can feel the emotion, and those gentle final notes gave us goosebumps. A lovely way to end the day.
quote:
Maar niet de allergrootste!quote:
Ja, ik ga de gezelligheid wel missen om met z'n allen uren naar streams te kijken. Ik ben nu vooral benieuwd naar de eerste verslagen na de dress rehearsals.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:13 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik ben helemaal voor om de eerste repetitie achter de schermen te doen idd. Toch zou het wel leuk zijn als de tweede repetitie wel open is en dan niet via het online center waar alles al zonder watermerk lekt. Enkel voor de pers fysiek in het perscentrum. Hoofden kijken was toch heel leuk.
Laat Ron Jeremy het maar niet horen.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 17:48 schreef NailQueen het volgende:
[..]
[..]
Maar niet de allergrootste!
I'm a beast instead of a killer, forget the hot dogs. 'Cause my sausage is bigger
- Citi Zeni, 2022
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |