Moeder met kind (3) in armen weggeduwd bij rellen: ‘In de chaos raakte ik mijn andere kinderen kwijt’
Een regelrechte nachtmerrie, dat was het bezoek van Shen en haar vijf kinderen aan Scheveningen. Ze raakte met haar gezin verstrikt in de rellen van donderdagavond. Met haar 3-jarige dochtertje in haar armen werd ze weggeduwd en verloor ze in de chaos haar andere kinderen uit het oog. Pas rond middernacht vond ze hen weer terug. „Enorm traumatisch, we zijn echt in een gevaarlijke situatie gebracht.”
Al vroeg vertrok Shen donderdagochtend met haar vijf kinderen (3, 8, 14, 15 en 24 jaar) vanuit Noord-Brabant naar Scheveningen. „Ik was er al twintig jaar niet geweest en het was voor ons de laatste vakantiedag, dus ik dacht: leuk voor mijn kinderen.’”
Maar leuk was het niet. Shen kwam middenin de chaos terecht. Haar jongste dochter van 3 en haar zoontje van 8 had ze bij zich, maar haar drie oudere kinderen waren verderop aan het voetballen. „Mijn hart zat in mijn keel. In de chaos kon ik mijn andere kinderen niet meer bereiken. Ondanks mijn herhaalde smeekbeden om hulp, weigerde de politie mee te werken – ik werd zelfs weggeduwd terwijl ik mijn dochter in mijn armen had.”
De politie probeerde op dat moment grote groepen jongeren uit elkaar te drijven nadat er een vechtpartij was uitgebroken. „Ik heb zelf geen agressie gezien bij de jongeren. Ik zag alleen groepen kinderen die gezellig met elkaar muziek luisterden en rondhingen.” Volgens Shen ging het pas mis toen de politie ingreep en de jongeren zich tegen hen keerden.
De Brabantse moeder stond aan de rechterkant van de Pier met haar dochtertje en zoontje. Door de groepen jongeren en agenten zag ze aan de overkant haar drie oudste kinderen staan, maar kon met geen mogelijkheid bij hen komen. „Ik vroeg aan de agenten of ze mijn kinderen er door konden laten en dat we dan zouden vertrekken. Maar dat weigerden ze. De agenten waren heel grof. Ze zeiden: ‘Opdonderen en nu weggaan’.”
‘Gevaarlijke situatie’
De geschrokken moeder zegt dat de politie met het optreden andere strandbezoekers, onder wie veel gezinnen, in gevaar heeft gebracht. „Wat mij het meest raakt, is dat ik heb gezien dat de jongeren op dat moment helemaal niet aan het vechten waren. De situatie was rustig totdat de politie ineens hard ingreep. We zijn echt in een gevaarlijke situatie gebracht. De escalatie werd volledig veroorzaakt door het optreden van de politie en was in mijn ogen totaal onnodig. Er is angst gezaaid waar dat niet nodig was, en mijn gezin is daarvan het slachtoffer geworden.”
Volgens haar had er beter gewaarschuwd moeten worden of hadden wijkteams moeten worden ingezet om de groepen uit elkaar te drijven.
Volgens de politie is er weldegelijk gewaarschuwd. „De groep werd snel groter waardoor ook de spanning verder toenam. Daarop is na overleg met de locoburgemeester besloten om de Mobiele Eenheid in te zetten”, legt de woordvoerder van de politie uit. „De jongeren gaven geen gehoor aan de sommaties om het gebied te verlaten.”
Ook de AD-verslaggever, die bij de rellen aanwezig was, hoorde dat de politie meerdere keren heeft gewaarschuwd en op beelden op sociale media is ook te horen en te zien dat mensen worden verzocht om te vertrekken.
De jongeren weigerden te vertrekken, keerden zich tegen Mobiele Eenheid en bekogelden hen onder andere met stenen en glas. De ME voerde daarom enkele charges uit waarbij onder meer politiehonden zijn ingezet. „Een relschopper is na een beet gewond geraakt en naar het ziekenhuis vervoerd.”
Bron:
https://www.ad.nl/binnenl(...)ren-kwijt~a7fb2aeb0/