quote:Op vrijdag 2 mei 2025 12:57 schreef Bart2002 het volgende:
Die bedrijven kunnen prima voor zichzelf opkomen. Dat hoef jij niet te doen hoor.
Volgens mij, en het artikel, zijn ze al geruime tijd in gesprek. Dus die mogelijkheid zal er gewoon zijn geweest.quote:[b]Op vrijdag 2 mei 2025 12:55 schreef zetalore2
Wees een beetje consequent en geef een bedrijf eerst de mogelijkheid om zichzelf te corrigeren.
De boetes die de EU rekent zijn gelinkt aan de omzet van het bedrijf wereldwijd en kunnen oplopen tot max 10% van die omzet. Dat is gewoon consequent beleid en op meerdere EU sites uitgelegd. Als de lokale groenteboer een omzet heeft van 50 miljard kan ook hij een boete voor 5 miljard euro krijgen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 12:55 schreef zetalore2 het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)f-miljard-euro-boete
Dit is weer de zoveelste giga boete die een grote corporatie krijgt van de Europese Unie.
Nu begrijp ik wel, de meeste mensen zeggen 'geen genade' , en 'ze kunnen het geld toch wel missen'
Maar waar ik mij aan stoor is de oneerlijke behandeling van grote bedrijven. Er wordt geen consequent beleid gevoerd. De lokale groenteboer die fraude pleegt krijgt toch ook geen boete van 5 miljard? In plaats van zulke gigantische straf bedragen kan men toch ook zeggen. Of jullie wijzigen jullie beleid of jullie moeten sluiten totdat jullie de boel weer op orde hebben. Zou toch ook een maatregel kunnen zijn? Zijn we nou echt zo laag gezakt dat we geniepig denken, hey jongens, dit is een fantastische manier om legaal te stelen en bedrijven kaal te plukken?
Wees een beetje consequent en geef een bedrijf eerst de mogelijkheid om zichzelf te corrigeren.
als het aantoonbaar onterecht, dan gaan ze naar de rechter en wordt een boete teruggedraaidquote:Op vrijdag 2 mei 2025 12:55 schreef zetalore2 het volgende:
Dit is weer de zoveelste giga boete die een grote corporatie krijgt van de Europese Unie.
Nu begrijp ik wel, de meeste mensen zeggen 'geen genade' , en 'ze kunnen het geld toch wel missen'
Maar waar ik mij aan stoor is de oneerlijke behandeling van grote bedrijven. Er wordt geen consequent beleid gevoerd. De lokale groenteboer die fraude pleegt krijgt toch ook geen boete van 5 miljard? In plaats van zulke gigantische straf bedragen kan men toch ook zeggen. Of jullie wijzigen jullie beleid of jullie moeten sluiten totdat jullie de boel weer op orde hebben. Zou toch ook een maatregel kunnen zijn? Zijn we nou echt zo laag gezakt dat we geniepig denken, hey jongens, dit is een fantastische manier om legaal te stelen en bedrijven kaal te plukken?
Grote corporaties krijgen jaren om zichzelf te corrigeren. Jaaaaaren. En bezitten vaak ook de middelen om het nog eens met jaren te rekken door de rechtzaken te rekken. Tja, als ze dat niet doen. Dan krijgen ze een boete naar draagkracht. De groenteboer moet 1000 euro ophoesten, Tiktok een half miljard.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 12:55 schreef zetalore2 het volgende:
De lokale groenteboer zal aan het misbruiken van persoonsgegevens niet zoveel verdienen als Tiktok natuurlijk. Stel dat Tiktok een boete krijgt van 50 euro, dan maakt dat weinig indruk.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 12:55 schreef zetalore2 het volgende:
quote:Op vrijdag 2 mei 2025 14:08 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
De boetes die de EU rekent zijn gelinkt aan de omzet van het bedrijf wereldwijd en kunnen oplopen tot max 10% van die omzet. Dat is gewoon consequent beleid en op meerdere EU sites uitgelegd. Als de lokale groenteboer een omzet heeft van 50 miljard kan ook hij een boete voor 5 miljard euro krijgen.
Ook krijgen de bedrijven van te voren de tijd om aanpassingen te doen. https://nos.nl/collectie/(...)ljoen-euro-boetes-op
Zowel Apple als Meta hadden 60 dagen de tijd gekregen om de nodige aanpassingen te doen om aan de regels te voldoen en dat nagelaten.
Door de boetes te linken aan de omzet kan de EU meer druk op die bedrijven zetten om zich ook aan de regels te houden hier. Als de EU met een lullige boete van 20000 euro aankomt zetten voor een bedrijf dat 50 miljard omzet dan lachen ze, betalen de boete, en gaan vrolijk door.
Je argumenten slaan dus helemaal nergens op want dat gebeurd allemaal al.
Prima beleid van de EU.
Ok, goed punt, maar het hele probleem is dat de EU ook de regels maakt, met andere woorden, dit kunnen ze misbruiken om de regels elke keer weer aan te passen zodat ze weer boetes kunnen uitdelen, en dat zijn geen eerlijke praktijken, daar heeft Donald Trump ook over geklaagd. Die José Manuel Barroso was degene die vond dat de bedrijven zo keihard aangepakt moesten worden, wat er nu plaats vind dat is gewoon een uitwas van zijn beleid. Het is in principe gewoon grote bedrijven melken, en ik ben daarop tegen omdat ik vind dat men een consequent beleid dient te voeren voor alle bedrijven.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 14:08 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
De boetes die de EU rekent zijn gelinkt aan de omzet van het bedrijf wereldwijd en kunnen oplopen tot max 10% van die omzet. Dat is gewoon consequent beleid en op meerdere EU sites uitgelegd. Als de lokale groenteboer een omzet heeft van 50 miljard kan ook hij een boete voor 5 miljard euro krijgen.
Ook krijgen de bedrijven van te voren de tijd om aanpassingen te doen. https://nos.nl/collectie/(...)ljoen-euro-boetes-op
Zowel Apple als Meta hadden 60 dagen de tijd gekregen om de nodige aanpassingen te doen om aan de regels te voldoen en dat nagelaten.
Door de boetes te linken aan de omzet kan de EU meer druk op die bedrijven zetten om zich ook aan de regels te houden hier. Als de EU met een lullige boete van 20000 euro aankomt zetten voor een bedrijf dat 50 miljard omzet dan lachen ze, betalen de boete, en gaan vrolijk door.
Je argumenten slaan dus helemaal nergens op want dat gebeurd allemaal al.
Prima beleid van de EU.
Je argument snijd geen hout, het heeft niet met consequent blijven te maken. Je bent het niet eens met de regels/beleid, dat is wat anders.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 02:14 schreef zetalore2 het volgende:
[..]
[..]
Ok, goed punt, maar het hele probleem is dat de EU ook de regels maakt, met andere woorden, dit kunnen ze misbruiken om de regels elke keer weer aan te passen zodat ze weer boetes kunnen uitdelen, en dat zijn geen eerlijke praktijken, daar heeft Donald Trump ook over geklaagd. Die José Manuel Barroso was degene die vond dat de bedrijven zo keihard aangepakt moesten worden, wat er nu plaats vind dat is gewoon een uitwas van zijn beleid. Het is in principe gewoon grote bedrijven melken, en ik ben daarop tegen omdat ik vind dat men een consequent beleid dient te voeren voor alle bedrijven.
Wel grappig dat je geklaag van trump, de man die op geen manier op enig consequent beleid betrapt kan worden als argument gebruikt.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 02:14 schreef zetalore2 het volgende:
[..]
[..]
Ok, goed punt, maar het hele probleem is dat de EU ook de regels maakt, met andere woorden, dit kunnen ze misbruiken om de regels elke keer weer aan te passen zodat ze weer boetes kunnen uitdelen, en dat zijn geen eerlijke praktijken, daar heeft Donald Trump ook over geklaagd. Die José Manuel Barroso was degene die vond dat de bedrijven zo keihard aangepakt moesten worden, wat er nu plaats vind dat is gewoon een uitwas van zijn beleid. Het is in principe gewoon grote bedrijven melken, en ik ben daarop tegen omdat ik vind dat men een consequent beleid dient te voeren voor alle bedrijven.
Rusland die geeft pas goede boetesquote:Op vrijdag 2 mei 2025 12:55 schreef zetalore2 het volgende:
Maar waar ik mij aan stoor is de oneerlijke behandeling van grote bedrijven.
quote:Google krijgt van Rusland boete van 19.059.780.000.000.000.000.000.000.000.000.000 euro
Een Russische claim tegen Google voor het blokkeren van meerdere tv-kanalen op YouTube is opgelopen tot omgerekend ruim 19 quintiljard euro, ofwel een 19 met 33 nullen.
De boete stijgt iedere dag zolang het Amerikaanse bedrijf de kanalen niet deblokkeert.
Het Amerikaanse techbedrijf had na een uitspraak van een rechter in 2021 negen maanden de tijd om de blokkade van de Russische tv-zenders op het videoplatform op te heffen.
quote:Google zal het boetebedrag niet kunnen betalen, want het moederbedrijf Alphabet heeft 'slechts' een beurswaarde van ruim 1,9 biljoen euro, ofwel 1900 miljard euro.
Het bedrijf zou dus eerst ruim tien quadriljoen keer groter moeten worden, om theoretisch het boetebedrag te kunnen betalen. Voor zover bekend is er op heel de wereld overigens geen 19 quintiljard euro beschikbaar.
Je zegt dat het geen hout snijdt maar Ik heb helemaal niet het idee dat de regels voor alle bedrijven gelden, het zijn regels die speciaal gemaakt worden om grote bedrijven geld afhandig te maken. Het is altijd Apple of Google, heb jij toevallig gezien dat de EU een megaboete van 300 miljard van jouw lokale supermarkt heeft lopen te eisen? Nee, en dat komt omdat die EU politici gewoon graaiers zijn.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 07:11 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Je argument snijd geen hout, het heeft niet met consequent blijven te maken. Je bent het niet eens met de regels/beleid, dat is wat anders.
Zolang die regels voor alle bedrijven gelden is het geen kwestie van consequent zijn.
Is dat nou echt wel waar wat je zegt? Ik bedoel, technologie gaat zo gigantisch hard joh, en die trage molens in de politiek die kunnen het nauwelijks bijbenen, er zijn zoveel nieuwe dingen bijgekomen zoals klonen van organen en quantum technologie en AI etc etc, dat kan toch nooit aangepast worden met oude regels die kant noch wal raken met datgene waar ze origineel voor gemaakt zijn.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 08:09 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Wel grappig dat je geklaag van trump, de man die op geen manier op enig consequent beleid betrapt kan worden als argument gebruikt.
De realiteit is dat Europees beleid in de basis zo consequent is als het maar kan, maar dat juist grote multinationals continu op zoek zijn naar manieren om de randen van dat beleid op te zoeken en waar mogelijk gaten in te slaan. Alles voor de winst, alles voor de aandeelhouders. Daar hebben ze hele afdelingen voor. Neem privacy als voorbeeld, privacy is lastig voor big tech, want echte privacy zorgt voor minder mogelijkheden de gebruikers van big tech producten te misbruiken ten behoeve van de echte klanten. Dus keer op keer zie je dat data toch weer wordt misbruikt, dat data van gebruikers wordt gestolen en dat het de gebruiker zo lastig mogelijk wordt gemaakt om het product te gebruiken zonder zijn of haar privacy deels op te geven.
Nieuwe regels zijn in het algemeen oude regels met pogingen gaten te dichten die door juridische afdelingen van multinationals zijn gevonden. Bijzonder weinig is echt nieuw bedacht.
Overtreed mijn lokale supermarkt dan dezelfde Europese regels?quote:Op donderdag 24 juli 2025 04:37 schreef zetalore2 het volgende:
[..]
Is dat nou echt wel waar wat je zegt? Ik bedoel, technologie gaat zo gigantisch hard joh, en die trage molens in de politiek die kunnen het nauwelijks bijbenen, er zijn zoveel nieuwe dingen bijgekomen zoals klonen van organen en quantum technologie en AI etc etc, dat kan toch nooit aangepast worden met oude regels die kant noch wal raken met datgene waar ze origineel voor gemaakt zijn.
In de kern wel. Eigenaarschap, privacy, ethisch verantwoord handelen, geen schade berokkenen aan derden, en zo nog wat zaken zijn eigenlijk altijd de kern.quote:Op donderdag 24 juli 2025 04:37 schreef zetalore2 het volgende:
[..]
Is dat nou echt wel waar wat je zegt? Ik bedoel, technologie gaat zo gigantisch hard joh, en die trage molens in de politiek die kunnen het nauwelijks bijbenen, er zijn zoveel nieuwe dingen bijgekomen zoals klonen van organen en quantum technologie en AI etc etc, dat kan toch nooit aangepast worden met oude regels die kant noch wal raken met datgene waar ze origineel voor gemaakt zijn.
Grote bedrijven betalen geen belastingquote:Op donderdag 24 juli 2025 11:38 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
In de kern wel. Eigenaarschap, privacy, ethisch verantwoord handelen, geen schade berokkenen aan derden, en zo nog wat zaken zijn eigenlijk altijd de kern.
Zouden bedrijven de wil hebben om zich te gedragen, dan zouden die regels ook gewoon kunnen functioneren. Juist omdat ze dat helemaal niet belangrijk vinden zijn nieuwe regels en continu aanpassen nodig.
De wet is een economisch gegeven voor teveel grote bedrijven en geen moreel, dat is het echte probleem. Wanneer het overtreden van wetten onder de streep geld oplevert dan gebeurt het gewoon. Daarom is meer naar het strafrecht toe trekken van economische delicten ook een veel beter idee. Stop maar eens wat CEO’s en dergelijke in het gevang, dat helpt waarschijnlijk veel beter.
quote:AI-overzicht
Vanuatu wordt inderdaad beschouwd als een belastingparadijs, voornamelijk omdat het geen inkomstenbelasting, vermogenswinstbelasting, erfbelasting of vermogensbelasting heft.
Burgers en ingezetenen zijn vrijgesteld van lokale belastingen, ongeacht of hun inkomen binnen of buiten Vanuatu is verdiend, volgens Global Citizen Solutions.
De inkomsten van Vanuatu zijn voornamelijk afkomstig uit landbouw, toerisme en offshore financiële diensten.
Belangrijkste kenmerken van Vanuatu als belastingparadijs:
Geen inkomstenbelasting: Zowel natuurlijke personen als bedrijven zijn vrijgesteld van inkomstenbelasting.
Geen vermogenswinstbelasting: Er wordt geen belasting geheven op vermogenswinsten.
Geen erfbelasting: Er is geen erfbelasting verschuldigd bij overlijden.
Geen vermogensbelasting: Er wordt geen vermogensbelasting geheven op bezittingen.
De strijder hoopt dat ze hem nog eens als mascotte gaan inhuren.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 12:57 schreef Bart2002 het volgende:
Die bedrijven kunnen prima voor zichzelf opkomen. Dat hoef jij niet te doen hoor.
In de US of A gebeurde dit geregeld, veroordeling wegens beurshandel met voorkennis. In Europa is daar volgens mij nog nooit iemand voor veroordeeld laat staan aangeklaagd. Het effect is dan dat het gewoon legaal is. En dan zal het op grote schaal gebeuren weten we dan zeker.quote:Op donderdag 24 juli 2025 11:38 schreef mcmlxiv het volgende:
Stop maar eens wat CEO’s en dergelijke in het gevang, dat helpt waarschijnlijk veel beter.
Ik vraag me altijd oprecht af wat nou precies de motivatie van de gewone man is, zoals TS, om dit "zielig" voor de bedrijven te vinden. Terwijl een bedrijf niet een mens is dus kan geen pijn voelen.quote:Op donderdag 24 juli 2025 12:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De strijder hoopt dat ze hem nog eens als mascotte gaan inhuren.
Hear hear. In de US of A zag je zoiets nog wel eens maar in Europa volgens mij volledig nooit.quote:Op donderdag 24 juli 2025 11:38 schreef mcmlxiv het volgende:
De wet is een economisch gegeven voor teveel grote bedrijven en geen moreel, dat is het echte probleem. Wanneer het overtreden van wetten onder de streep geld oplevert dan gebeurt het gewoon. Daarom is meer naar het strafrecht toe trekken van economische delicten ook een veel beter idee. Stop maar eens wat CEO’s en dergelijke in het gevang, dat helpt waarschijnlijk veel beter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |