abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217517037
https://nos.nl/artikel/25(...)f-miljard-euro-boete

Dit is weer de zoveelste giga boete die een grote corporatie krijgt van de Europese Unie.

Nu begrijp ik wel, de meeste mensen zeggen 'geen genade' , en 'ze kunnen het geld toch wel missen'

Maar waar ik mij aan stoor is de oneerlijke behandeling van grote bedrijven. Er wordt geen consequent beleid gevoerd. De lokale groenteboer die fraude pleegt krijgt toch ook geen boete van 5 miljard? In plaats van zulke gigantische straf bedragen kan men toch ook zeggen. Of jullie wijzigen jullie beleid of jullie moeten sluiten totdat jullie de boel weer op orde hebben. Zou toch ook een maatregel kunnen zijn? Zijn we nou echt zo laag gezakt dat we geniepig denken, hey jongens, dit is een fantastische manier om legaal te stelen en bedrijven kaal te plukken?

Wees een beetje consequent en geef een bedrijf eerst de mogelijkheid om zichzelf te corrigeren.
pi_217517057
Die bedrijven kunnen prima voor zichzelf opkomen. Dat hoef jij niet te doen hoor. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_217517097
Het is best consequent, ze kunnen een boete opleggen tot een bepaald maximumpercentage van de omzet. Dat gaat in het geval van TikTok nou eenmaal om wat grotere bedragen dan de groenteboer uit je voorbeeld. Als TikTok hetzelfde zou moeten betalen als de groenteboer dan blijft TikTok de regels lekker overtreden óf gaat de groenteboer direct failliet.
pi_217517544
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 12:57 schreef Bart2002 het volgende:
Die bedrijven kunnen prima voor zichzelf opkomen. Dat hoef jij niet te doen hoor. :)
  vrijdag 2 mei 2025 @ 13:48:48 #5
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217517575
quote:
13s.gif [b]Op vrijdag 2 mei 2025 12:55 schreef zetalore2

Wees een beetje consequent en geef een bedrijf eerst de mogelijkheid om zichzelf te corrigeren.
Volgens mij, en het artikel, zijn ze al geruime tijd in gesprek. Dus die mogelijkheid zal er gewoon zijn geweest.

"Het is onduidelijk of data van Nederlandse gebruikers in het verleden daadwerkelijk op Chinese servers hebben gestaan. Volgens de Ierse privacytoezichthouder, die het onderzoek uitvoerde en ook de boete oplegt, heeft TikTok tijdens het onderzoek gezegd dat data van Europeanen niet in China werden opgeslagen. Vorige maand zou het bedrijf zelf hebben laten weten dat dit toch het geval was."
V
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_217517769
quote:
13s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 12:55 schreef zetalore2 het volgende:

Dit is weer de zoveelste giga boete die een grote corporatie krijgt van de Europese Unie.

Nu begrijp ik wel, de meeste mensen zeggen 'geen genade' , en 'ze kunnen het geld toch wel missen'

Maar waar ik mij aan stoor is de oneerlijke behandeling van grote bedrijven. Er wordt geen consequent beleid gevoerd. De lokale groenteboer die fraude pleegt krijgt toch ook geen boete van 5 miljard? In plaats van zulke gigantische straf bedragen kan men toch ook zeggen. Of jullie wijzigen jullie beleid of jullie moeten sluiten totdat jullie de boel weer op orde hebben. Zou toch ook een maatregel kunnen zijn? Zijn we nou echt zo laag gezakt dat we geniepig denken, hey jongens, dit is een fantastische manier om legaal te stelen en bedrijven kaal te plukken?

De boetes die de EU rekent zijn gelinkt aan de omzet van het bedrijf wereldwijd en kunnen oplopen tot max 10% van die omzet. Dat is gewoon consequent beleid en op meerdere EU sites uitgelegd. Als de lokale groenteboer een omzet heeft van 50 miljard kan ook hij een boete voor 5 miljard euro krijgen.

Ook krijgen de bedrijven van te voren de tijd om aanpassingen te doen. https://nos.nl/collectie/(...)ljoen-euro-boetes-op

Zowel Apple als Meta hadden 60 dagen de tijd gekregen om de nodige aanpassingen te doen om aan de regels te voldoen en dat nagelaten.

Door de boetes te linken aan de omzet kan de EU meer druk op die bedrijven zetten om zich ook aan de regels te houden hier. Als de EU met een lullige boete van 20000 euro aankomt zetten voor een bedrijf dat 50 miljard omzet dan lachen ze, betalen de boete, en gaan vrolijk door.

Je argumenten slaan dus helemaal nergens op want dat gebeurd allemaal al.

Prima beleid van de EU.
  vrijdag 2 mei 2025 @ 16:35:36 #7
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_217518812
Grote bedrijven zijn per definitie crimineel. Vaak niet bewust crimineel, maar zonder uitzondering onbewust crimineel.

Bij dergelijke bedrijven wordt namelijk alles economisch gemaakt, inclusief het wel of niet respecteren van de wet. Is het goedkoper om de wet te overtreden, dan wordt dat gewoon tot beleid gemaakt. Grote bedrijven kennen namelijk geen moraliteit, geen ethiek, enkel verlies of winst.

De enige manier om dergelijke bedrijven dan ook tegemoet te treden is of ze verbieden (in veel gevallen zou dat best een goed idee zijn) of ze economisch zo hard proberen te raken dat het overtreden van de wet geen goede keuze meer is omdat het overtreden van de wet simpelweg te duur wordt.

Wat ook nog zou kunnen is veel vaker dan nu topbestuurders van dergelijke bedrijven, of bij gebrek aan de echte top de Europese directies via het strafrecht aanpakken. Dat zou waarschijnlijk een stuk beter werken, dan is de wet overtreden opeens niet alleen maar een kwestie van geld.
  zaterdag 3 mei 2025 @ 00:33:10 #8
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217522561
quote:

als het aantoonbaar onterecht, dan gaan ze naar de rechter en wordt een boete teruggedraaid

denk jij dat ze volslagen debiel zijn of zo

vooraf moet er een duidelijke met redenen omklede waarschuwing geweest zijn en de klacht moet logisch en aanvaardbaar zijn
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217528847
quote:
Grote corporaties krijgen jaren om zichzelf te corrigeren. Jaaaaaren. En bezitten vaak ook de middelen om het nog eens met jaren te rekken door de rechtzaken te rekken. Tja, als ze dat niet doen. Dan krijgen ze een boete naar draagkracht. De groenteboer moet 1000 euro ophoesten, Tiktok een half miljard.
beter een knipoog dan een blauw oog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')