RIPquote:Oudste persoon ter wereld overleden op 116-jarige leeftijd
De oudste persoon ter wereld, de Braziliaanse non Inah Canabarro Lucas, is gisteren overleden. Ze was sinds eind vorig jaar volgens Guinness World Records de oudste persoon ter wereld.
Canabarro nam het stokje over van Tomiko Itooka, de Japanse vrouw die in december overleed op 116-jarige leeftijd.
Dat Canabarro het op 116-jarige leeftijd zou schoppen tot oudste mens ter wereld, kwam voor velen als een verrassing. In haar kinderjaren was ze volgens haar neef zo mager dat veel mensen dachten dat ze niet oud zou worden.
Het katholieke geloof speelde de belangrijkste rol in haar leven. Ze groeide op in een groot gezin en koos voor een leven als non. Een andere zuster sprak vol lof over haar. Ze noemde Canabarro "een veerkrachtig persoon" die "altijd gericht is op anderen en niet op zichzelf".
Liefde voor voetbal
Op 110-jarige leeftijd kreeg Canabarro de apostolische zegen van de onlangs overleden paus Franciscus. Net als Franciscus had Canabarro een voorliefde voor voetbal. Ze was fan van de Braziliaanse voetbalclub Internacional uit haar woonplaats Porto Alegre, die een jaar na haar geboorte werd opgericht.
"Wit of zwart, rijk of arm, wie je ook bent, Inter is het team van het volk", zei Canabarro vorig jaar in een video ter gelegenheid van haar verjaardag. De club staat op Instagram stil bij haar overlijden en schrijft dat Canabarro haar leven wijdde aan "vriendelijkheid, geloof en liefde voor de club".
Met het overlijden van Canabarro is Ethel Caterham nu de oudste persoon ter wereld. De Britse 115-jarige vrouw woont in de buurt van Londen.
Combinatie van weer, eten en dieet en levensstijlquote:Op donderdag 1 mei 2025 12:21 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)-116-jarige-leeftijd
[..]
RIP
Ik vraag me trouwens wel af waarom het relatief vaak latino/spaanse nonnen zijn?
Die leven in routine en doen zeker geen werk waardoor ze helemaal kapot zijn op hun 50e. Voor de rest weinig zorgen.quote:Op donderdag 1 mei 2025 12:23 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.livescience.c(...)h-nuns-and-jellyfish
oh, nonnen leven gemiddeld gewoon een stuk langer
Volgens verschillende bronnen had ze gewoon een gelukkig leven tot aan d'r dood.quote:Op donderdag 1 mei 2025 12:24 schreef inslagenreuring het volgende:
116 jaar. Arme vrouw, zo'n lange lijdensweg.
En nu heeft ze rust na zo'n 46 jaar in een afgeragd lichaam te hebben gewoond.quote:Op donderdag 1 mei 2025 12:26 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Volgens verschillende bronnen had ze gewoon een gelukkig leven tot aan d'r dood.
Claims over extreem hoge leeftijden komen opvallend vaak uit regio’s waar de administratie gebrekkig is. In zulke gebieden is fraude met pensioenen of simpelweg fouten in de registratie niet ongewoon. Sommige mensen worden daardoor op papier ouder dan ze werkelijk zijn.quote:Op donderdag 1 mei 2025 12:21 schreef Mikeytt het volgende:
Ik vraag me trouwens wel af waarom het relatief vaak latino/spaanse nonnen zijn?
Mijn pa is 70, maar die is waarschijnlijk fysiek op alle fronten superieur aan jou.quote:Op donderdag 1 mei 2025 12:28 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
En nu heeft ze rust na zo'n 46 jaar in een afgeragd lichaam te hebben gewoond.
Juist. Zijn allemaal getrouwd met Jezus. De ideale echtgenoot. Valt je nooit lastig, komt nooit dronken thuis, slaat je niet, kortom het zijn allemaal onbestorven weduwen die kunnen doen en laten wat ze willen.quote:Op donderdag 1 mei 2025 12:26 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Die leven in routine en doen zeker geen werk waardoor ze helemaal kapot zijn op hun 50e. Voor de rest weinig zorgen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik snap het. Maar de meeste vrouwen geven het toch wel op na het baren van het 15de of 20ste kind.quote:Op donderdag 1 mei 2025 13:33 schreef Knipoogje het volgende:
Toch wel jammer dat we geen levende personen meer hebben die geboren zijn in de 19e eeuw. 125 jaar is net te oud voor een mens blijkbaar. Maar goed, 1909 is ook gaaf... Ze had als peuter op de Titanic kunnen zitten, heel WO-1 meegemaakt en ga zo maar door met de mijlpalen in de geschiedenis.
1908, 8 juniquote:Op donderdag 1 mei 2025 13:33 schreef Knipoogje het volgende:
Toch wel jammer dat we geen levende personen meer hebben die geboren zijn in de 19e eeuw. 125 jaar is net te oud voor een mens blijkbaar. Maar goed, 1909 is ook gaaf... Ze had als peuter op de Titanic kunnen zitten, heel WO-1 meegemaakt en ga zo maar door met de mijlpalen in de geschiedenis.
Er zijn genoeg geschriften aanwezig van deze personen. Is het niet in musea, dan wel in persoonlijke dagboeken of fotoalbums.quote:Op donderdag 1 mei 2025 13:33 schreef Knipoogje het volgende:
En de domste personen blijven maar uit hun nek zwetsen.quote:Op donderdag 1 mei 2025 13:38 schreef Managarm het volgende:
Die oudste personen blijven maar overlijden.
Deze bewering schat ik in als zeer twijfelachtig.quote:Op donderdag 1 mei 2025 13:03 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Mijn pa is 70, maar die is waarschijnlijk fysiek op alle fronten superieur aan jou.
Ik niet.quote:Op donderdag 1 mei 2025 14:25 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Deze bewering schat ik in als zeer twijfelachtig.
Ja, dan red ik de 22ste eeuw ook wel. De kans is nihil tenzij revolutionaire doorbraken worden bereikt in de medische wetenschappelijke wereld.quote:Op donderdag 1 mei 2025 14:27 schreef Nober het volgende:
Er is er maar een voorbij de 120 jaar gekomen en dat was Jeanne Calment. Dat ga ik ook proberen en dan haal ik ook het jaar 2100.
Laten we daar niet op hopen. Lijkt me zeer onwenselijk.quote:Op donderdag 1 mei 2025 17:23 schreef Peppert het volgende:
Ja, dan red ik de 22ste eeuw ook wel. De kans is nihil tenzij revolutionaire doorbraken worden bereikt in de medische wetenschappelijke wereld.
Daarom hebben we dit topic:quote:Op donderdag 1 mei 2025 22:02 schreef Kriegel het volgende:
Gaan we nou elke keer dat zo'n ouwe reutel omvalt een topic maken? Ik bedoel, de eerstvolgende in lijn voor deze erebaan is per definitie ook stokoud dus het verloop is nogal hoog.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |