Een man in de vrouwengevangenis blijkt geen partij voor vrouwelijk cipier.quote:Een bewaker van de vrouwengevangenis in Ter Peel is een paar dagen geleden zodanig in elkaar geslagen dat ze in het ziekenhuis is beland.
Het begon allemaal met een melding van brand in een van de cellen. Personeel rukte uit om te kijken wat er aan de hand was, maar dat liep volledig uit de hand. De transgender gevangene ging ineens compleet door het lint en viel een van de bewakers aan. Dat melden bronnen aan de Telegraaf.
De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) heeft dit voorval bevestigd aan de krant. "In de penitentiaire inrichting Ter Peel heeft in de ochtend brand gewoed in de cel van een gedetineerde", aldus een woordvoerder van de DJI. "Na de brand en tijdens het hulp verlenen is een medewerker uit het niets door deze gewelddadige gedetineerde aangevallen en ernstig gewond geraakt."
De cipier is na de mishandeling met de ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Bronnen laten weten aan de Telegraaf dat het slachtoffer fysiek totaal geen partij was voor de bajesklant. Er zouden zelfs 'tanden uit haar mond zijn geslagen'.
Overgeplaatst
Na het incident is de transgender gevangene direct overgeplaatst naar een andere gevangenis, op een speciale afdeling voor agressieve personen. Of dat opnieuw een vrouwengevangenis is, blijft onduidelijk. De afdeling in Ter Peel waar het gebeurde is voorlopig gesloten. Andere gevangenen zijn tijdelijk elders ondergebracht.
De DJI laat verder weinig los over de identiteit van de dader. "Over individuele gedetineerden doen we geen uitspraken. In het gevangeniswezen vindt plaatsing in beginsel plaats op basis van het geslacht dat in het paspoort staat. Als daar aanleiding toe is, kan hiervan worden afgeweken. Dit gebeurt altijd op basis van maatwerk, en wordt bijgestuurd wanneer dat nodig is", aldus een woordvoerder.
Transgenderbeleid
Dit voorval zet het debat over transgender gedetineerden weer op scherp. Eerder dit jaar waren er al protesten tegen de plaatsing van transvrouwen in vrouwengevangenissen. In 2023 ontstond eveneens commotie toen een Chileense prostituee, die een man met meer dan 200 messteken om het leven bracht, werd geplaatst in de vrouwengevangenis in Ter Peel.
Deze persoon identificeert zich als vrouw, maar heeft een mannelijk geslachtsdeel. Of het om dezelfde transgender persoon gaat als in de huidige situatie, is onbekend.
https://panorama.nl/artik(...)t-haar-mond-geslagen
En nog minder voor de vrouwelijke medegevangenen.quote:Op donderdag 1 mei 2025 10:59 schreef Nober het volgende:
Een man in de vrouwengevangenis blijkt geen partij voor vrouwelijk cipier.
Tsjaquote:Bronnen laten weten aan de Telegraaf dat het slachtoffer fysiek totaal geen partij was voor de bajesklant. Er zouden zelfs 'tanden uit haar mond zijn geslagen'.
quote:Op donderdag 1 mei 2025 11:06 schreef ootjekatootje het volgende:
Verschrikkelijk, dit figuur zouden ze in complete afzondering moeten zetten.
Ik denk dat mannelijke bewakers ook niet opgewassen zijn tegen zoveel geweld.
Mja dat is ook geen optie want daar gaat de trans dan weer aangevallen worden...quote:Op donderdag 1 mei 2025 12:08 schreef Captain_Ghost het volgende:
Misschien is de mannengevangenis nog niet gek idee voor die transpersoon.
Daar kan hij lekker uitleven.
Idd lastig. We gaan ook niet speciaal gevangenis bouwen voor transgender.. Ander kant. Die persoon heeft nu een langere strafblad bij.quote:Op donderdag 1 mei 2025 12:21 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Mja dat is ook geen optie want daar gaat de trans dan weer aangevallen worden...
Een aparte afdeling is ook weer zo wat..
Moeilijk moeilijk
als ik het lees verdient hij het om aangevallen te worden.quote:Op donderdag 1 mei 2025 12:21 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Mja dat is ook geen optie want daar gaat de trans dan weer aangevallen worden...
Een aparte afdeling is ook weer zo wat..
Moeilijk moeilijk
Wie zegt dat eigenlijk? Is dat wel zo? Ik weet dat er wel eens wat gebeurt in gevangenissen met pedofielen, maar dat is heel wat anders.quote:Op donderdag 1 mei 2025 12:21 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja, maar dat is geen nieuws helaas.quote:Op donderdag 1 mei 2025 11:24 schreef Mikeytt het volgende:
Vervelend... en nu afhandelen o.b.v. van de procedure.
Er worden vrij vaak gevangenisbewakers aangevallen helaas. Daar was ook een staking door laatst.
Als tiener kreeg ik wel bepaalde gevoelens bij Marjolein Keuningquote:Op donderdag 1 mei 2025 12:37 schreef Het_Bokje het volgende:
Jeetje, ik moet gelijk aan Teun uit Vrouwenvleugel denken.
"Ik veroordeel u tot 20 jaar voor de bewezen moord op dit echtpaar"quote:Op donderdag 1 mei 2025 15:28 schreef ricky3 het volgende:
Moet je maar geen mensen tegen hun wil opsluiten.
Celstraffen zijn volstrekt zinloosquote:Op donderdag 1 mei 2025 16:16 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
"Ik veroordeel u tot 20 jaar voor de bewezen moord op dit echtpaar"
-"nee, dat wil ik niet"
"Ok, dan niet. Wel thuis! Niet meer doen hè!"
Ja, mensen tegen hun wil opsluiten. Het idee alleen al!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |