abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217506463
Ik ben me aan het oriënteren op de eventuele aanschaf van een thuisaccu.
Het zal waarschijnlijk een stekker-thuisaccu gaan worden.
Er hoeven dan geen elektrotechnische aanpassingen gedaan te worden.
De totale investering word dan een heel stuk lager, waardoor de terugverdientijd ook korter zal worden.
Ik heb nu nog "een normaal contract" en geen dynamisch.

Jaarlijkse opbrengst zonnepanelen ongeveer 3.2 MWh.
Jaarlijks verbruik ongeveer 4.5 MWh

Ik heb als voorbereiding sinds 2 weken een P1 meter aangeschaft om gemakkelijk mijn dagelijks verbruik/opwek te kunnen inzien.

Nu het grootste dilemma waar waarschijnlijk de meeste mensen mee zitten.

Is het nu al interessant om een thuisaccu aan te schaffen zolang je nog kunt salderen?
Wachten tot de saldering ophoud en er dan 1 aanschaffen met het risico dat de levertijden dan verder gaan oplopen.
Of juist wachten in de hoop dat de prijzen verder gaan zakken. Zie nu al actie-prijs bij een bekende "zonnepanelen"-Bouwmarkt.
pi_217506533
Toevallig van de week er ook een laten plaatsen. Zogenaamd plug en plee nou het werkt voor geen meter letterlijk niet van de meter registreerd het niet

Dus ik moet er weer achteraan lijkt allemaal weer mooi niet dus
pi_217510227
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 10:56 schreef Trademarker het volgende:
Ik heb als voorbereiding sinds 2 weken een P1 meter aangeschaft om gemakkelijk mijn dagelijks verbruik/opwek te kunnen inzien.

Hm, je moet een behoorlijke nerd zijn wil je er ook maar iets mee kunnen uitsparen. Dus moet je er nu je nieuwe hobby van maken of accepteren dat het nooit iets gaat opleveren.

Ik ga sowieso wachten tot salderen echt over is voordat ik er maar aan ga denken. En ik ben wel een beetje nerd.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217510341
quote:
De totale investering word dan een heel stuk lager, waardoor de terugverdientijd ook korter zal worden.

Is het nu al interessant om een thuisaccu aan te schaffen zolang je nog kunt salderen?
Wachten tot de saldering ophoud en er dan 1 aanschaffen met het risico dat de levertijden dan verder gaan oplopen.
Of juist wachten in de hoop dat de prijzen verder gaan zakken. Zie nu al actie-prijs bij een bekende "zonnepanelen"-Bouwmarkt.
Stel salderen is afgebouwd: hoe ziet je energieverbruiks- & financieel-plaatje er dan uit?

Ander punt: hoe fluctueert jouw verbruik over de winter- en zomerperiode?

Overigens denk ik algemeen dat thuisaccu's veel goedkoper gaan worden. Dan kunnen ze interessant zijn/worden in de maanden oktober - april, indien je 's nachts genoeg kunt opslaan om overdag te gebruiken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217511389
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 19:02 schreef blomke het volgende:

[..]
Stel salderen is afgebouwd: hoe ziet je energieverbruiks- & financieel-plaatje er dan uit?

Overigens denk ik algemeen dat thuisaccu's veel goedkoper gaan worden. Dan kunnen ze interessant zijn/worden in de maanden oktober - april, indien je 's nachts genoeg kunt opslaan om overdag te gebruiken.
Ik heb de berekening wel eens in drie delen verdeeld.

1) In de zomer niets van het net afnemen maar alles op eigen opgewekte stroom binnen het etmaal. In de winter lever je dan juist niets meer terug maar gebruik je alle opwek dus zelf. Helaas is dit samen echt te kort om het ding ooit terug te kunnen verdienen. Natte vinger heeft het over minder dan 100 euro per jaar.

2) Dynamisch contract nemen en naast 1) dus je overschot in de zomer op de relatief dure uren in de nacht op het net lozen. In de winter ga je juist in de goedkope uren 'downloaden' om in de loop van de dag te gebruiken. Ook in dit geval praat je over kwartjes tot hooguit euro's per etmaal. Ook weer hooguit rond de honderd euro per jaar maar zonder enige garantie vanwege wiebelpolitiek en erg veranderlijke energieleveranciers.

3) Is de onbalansmarkt. Je geeft dus het beheer geheel uit handen en je hebt dus eigenlijk geen persoonlijke oplossing maar een financiële constructie gekocht. Ook weer om de zelfde reden zonder enige garantie terwijl je terugverdientijd toch snel in de tien plus jaren zal lopen. Wiebelpolitiek maakt die investering voor mij te veel onzeker.

Wat ook iedereen vergeet is dat en batterij een 'round trip efficiency trip' heeft van hooguit 75 tot 80 %. Je hebt dus ook nog eens met behoorlijke verliezen te maken.

Ik wil er pas over na gaan denken als het voor ruim onder de duizend euro kan voor minimaal 3 KWh. En dan doe ik het nog meer voor de sport dan voor de winst.

[ Bericht 2% gewijzigd door 215 op 01-05-2025 20:59:22 ]
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217512847
quote:

[..]

Ze kunnen prima interessant worden om je avondgebruik te dekken, zo'n kWh is dan ongeveer genoeg. Maar dan moeten ze nog wel wat zakken in prijs.

Die negatieve stroomprijzen gaan denk ik niet lang bestaan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217513240
quote:
Dan kunnen ze interessant zijn/worden in de maanden oktober - april, indien je 's nachts genoeg kunt opslaan om overdag te gebruiken.
Huh? :?
Heb ik wat gemist?

Hoe kun je 's nachts "genoeg opslaan" als er (bij donker) helemaal geen stroom wordt opgewekt?
  vrijdag 2 mei 2025 @ 01:18:09 #8
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217513534
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 23:48 schreef r_one het volgende:

[..]
Huh? :?
Heb ik wat gemist?

Hoe kun je 's nachts "genoeg opslaan" als er (bij donker) helemaal geen stroom wordt opgewekt?
https://www.change.inc/en(...)chts-stroom-op-38326

En
https://www.hoppenbrouwer(...)duceert-maanpanelen/
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
  vrijdag 2 mei 2025 @ 06:01:31 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217513749
Wat maakt de thuisbatterij in Duitsland wel succesvol?
Resistance is futile.
pi_217514006
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 23:48 schreef r_one het volgende:
Als er 90 GW op de Noordzee staat en er een flinke Zuidwester bries staat...gaan de kWh prijzen onderuit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217514018
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2025 22:51 schreef Hanca het volgende:
Die negatieve stroomprijzen gaan denk ik niet lang bestaan.
De enorme windcapaciteit, moet 's nachts ergens naar toe. Idem de weekeinden.
pi_217514100
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 07:45 schreef blomke het volgende:

[..]
De enorme windcapaciteit, moet 's nachts ergens naar toe. Idem de weekeinden.
En daar gaat opslagcapaciteit voor komen. Als het net trouwens Europees verbonden wordt, zoals de verwachting is, kan dat trouwens al veel makkelijker. Misschien dat de schommelingen voor zeer energieverspindende bedrijven blijven, maar die rare grillen met negatieve electriciteitsprijzen voor consumenten blijven echt geen 10 jaar meer bestaan. Daar was laatst een programma over op Radio 1 en daar zat zelfs iemand uit de batterij-wereld die dat aan gaf.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217514111
quote:
5s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 06:01 schreef Seven. het volgende:
Subsidie. Net als in België. Nooit zo veel subsidie op zonnepanelen geweest, wel meer subsidie op batterijen.
pi_217514121
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 07:52 schreef Hanca het volgende:
Daar was laatst een programma over op Radio 1 en daar zat zelfs iemand uit de batterij-wereld die dat aan gaf.
Allicht, die hebben geen baat bij negatieve stroomprijzen voor consumenten.
pi_217514156
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 07:54 schreef blomke het volgende:

[..]
Allicht, die hebben geen baat bij negatieve stroomprijzen voor consumenten.
Batterijproducenten? Die juist wel. Die man gaf aan dat je geen batterij moest kopen voor met name de handel op het stroomnet, dat was allemaal tijdelijk. Hij haalde dus de businesscase onder zijn eigen product onderuit.
pi_217514301
quote:
5s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 06:01 schreef Seven. het volgende:
Niet kunnen salderen, zoals hier kan.
pi_217514304
quote:
Eerste link is 100.000x minder opbrengst, niet interessant.
Tweede link is een 1 april grap.

Helaas :P
pi_217514446
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 18:38 schreef 215 het volgende:

[..]
Hm, je moet een behoorlijke nerd zijn wil je er ook maar iets mee kunnen uitsparen. Dus moet je er nu je nieuwe hobby van maken of accepteren dat het nooit iets gaat opleveren.

Ik ga sowieso wachten tot salderen echt over is voordat ik er maar aan ga denken. En ik ben wel een beetje nerd.
En straks investeer je een vermogen in zo'n thuisaccu en dan veranderen de regels ineens weer.
pi_217514526
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 08:40 schreef ToT het volgende:

[..]
En straks investeer je een vermogen in zo'n thuisaccu en dan veranderen de regels ineens weer.
Als je uitgaat van zelf opgewekte stroom opslaan en later op de dag gebruiken, dan zou ik me niet te druk maken om de regels.
pi_217515935
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 08:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je uitgaat van zelf opgewekte stroom opslaan en later op de dag gebruiken, dan zou ik me niet te druk maken om de regels.
Ik ben de wispelturige overheid en energiebedrijven beu. Ik kan maar een beperkt aantal panelen kwijt. De 9 bestaande panelen(Z) op mijn woning en eventueel nog 4 (2-O 2-W) op een tuinhuisje. Handelen met negatieve stroomprijzen of grote extra investeringen doen voor iets wat zomaar na enkele jaren onmogelijk gemaakt wordt of extra belast heb ik geen trek in. Zat voor mezelf voornamelijk te denken om mijn eigen opwek tijdens de dag op te slaan en deze zelf in de avond en nacht te gaan gebruiken. Dus geen dure installaties maar een eenvoudige batterij (bv. Marstek Venus, Homewizard). Ben geen nerd, dus graag zo simpel mogelijk.
pi_217517244
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 10:56 schreef Trademarker het volgende:
Ik ben de wispelturige overheid en energiebedrijven beu. Ik kan maar een beperkt aantal panelen kwijt. De 9 bestaande panelen(Z) op mijn woning en eventueel nog 4 (2-O 2-W) op een tuinhuisje. Handelen met negatieve stroomprijzen of grote extra investeringen doen voor iets wat zomaar na enkele jaren onmogelijk gemaakt wordt of extra belast heb ik geen trek in. Zat voor mezelf voornamelijk te denken om mijn eigen opwek tijdens de dag op te slaan en deze zelf in de avond en nacht te gaan gebruiken. Dus geen dure installaties maar een eenvoudige batterij (bv. Marstek Venus, Homewizard). Ben geen nerd, dus graag zo simpel mogelijk.
Nou, dat is dus het hele eiereneten: je weet niet hoe de situatie over een paar jaar is. Is persoonlijk gok op veel grotere opwekcapaciteit en sterk(er) fluctuerende prijzen (dan nu). M.a.w. de thuisbatterij inzetten voor gratis op met - kWh prijs 's nachts en overdag verbruiken/verkopen.

Overigens slaan de huidige accuprijzen nog nergens op; daar kan 'n flink % vanaf.
  vrijdag 2 mei 2025 @ 13:51:52 #23
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217517603
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 08:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Eerste link is 100.000x minder opbrengst, niet interessant.
Tweede link is een 1 april grap.

Helaas :P
Oh dan heb ik niet goed gekeken. :D ik ken wel mensen die panelen hebben die ‘s nachts opwekken. Maar weet niet (meer) hoe het zit. Dus had snel op Google gekeken gisteravond :@

Kan het wel navragen als je dat wil?
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
pi_217518454
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 13:51 schreef Moeraskat het volgende:

[..]
Oh dan heb ik niet goed gekeken. :D ik ken wel mensen die panelen hebben die ‘s nachts opwekken. Maar weet niet (meer) hoe het zit. Dus had snel op Google gekeken gisteravond :@

Via hun netaansluiting zeker?
pi_217518889
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 13:51 schreef Moeraskat het volgende:

[..]

Panelen leveren 's nachts niet ;)
pi_217518956
quote:

het korte antwoord;
zolang er salderen is is er totaal geen reden om zo;n ding aan te schaffen tenzij je meer richting een 0 op de meter wilt.
de sommen van kosten per kWh voor de accu versus het verschil tussen hoog en laag tarief bij dynamisch komen niet dusdanig uit dat je er, los van een idealistische 0 op de meter, iets op vooruit zal gaan.
onmogelijke terugverdientijden.
en dat "handelen op de energiemarkt" is volstrekte onzin wat gewoon niet genoeg oplevert als je alles meetelt wat ook nog eens eindig is.

mijn advies; afwachten tot midden 2026 als er meer duidelijk is. ik verwacht accu subsidie tegen die tijd.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  vrijdag 2 mei 2025 @ 17:04:34 #27
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_217519012
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 07:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Subsidie. Net als in België. Nooit zo veel subsidie op zonnepanelen geweest, wel meer subsidie op batterijen.
Voor arbitrage interessant. Op de aankoop of op een andere manier?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217519148
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 17:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Voor arbitrage interessant. Op de aankoop of op een andere manier?
Bij aanschaf, hoogste was 225 euro per kWh in België, met een maximum van 1725 of 40% van de factuur. Is per maart 2023 wel gestopt. En alleen voor natuurlijke personen, die ook zelf energie opwekten (in praktijk dus particulieren met zonnepanelen).

https://www.vlaanderen.be(...)lf-opgewekte-energie

In Duitsland krijg je nu zelfs tot 10.200 euro als je zonnepanelen, laadpaal en batterij tegelijk aanschaft: https://www.trouw.nl/duur(...)n-laadpaal~b83fceeb/
https://solarmagazine.nl/(...)_source=pocket_saves

Ook Italië had subsidies: https://solarmagazine.nl/(...)-duitsland-en-italie

[ Bericht 16% gewijzigd door Hanca op 02-05-2025 17:25:16 ]
  vrijdag 2 mei 2025 @ 17:23:53 #29
351441 Estate2
Ex Estate
pi_217519176
Ik heb nu twee precies maanden een thuis accu (HomeWizzard) en zo 143 kWh van mijn zonnestroom op een later tijdstip gebruikt.

Zolang het salderen bestaat zal je er geen geld aan verdienen en daarna is de terug verdientijd nog redelijk lang.

Mijn eigen zonverbruik is behoorlijk omhoog gegaan. Van 26% in april 2024 naar 44% april 2025. Dat is natuurlijk niet helemaal alleen aan de accu toe te schrijven maar toch een groot verschil.

Door de accu zal ik ook een schaal omlaag gaan van de terugleverboete dus dat scheelt ook weer.

Maar al met al moet je voor het geld alleen nog niet doen.
Voorheen Post ID 101472
pi_217519211
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 17:23 schreef Estate2 het volgende:
Ik heb nu twee precies maanden een thuis accu (HomeWizzard) en zo 143 kWh van mijn zonnestroom op een later tijdstip gebruikt.

Zolang het salderen bestaat zal je er geen geld aan verdienen en daarna is de terug verdientijd nog redelijk lang.

Mijn eigen zonverbruik is behoorlijk omhoog gegaan. Van 26% in april 2024 naar 44% april 2025. Dat is natuurlijk niet helemaal alleen aan de accu toe te schrijven maar toch een groot verschil.

Door de accu zal ik ook een schaal omlaag gaan van de terugleverboete dus dat scheelt ook weer.

Maar al met al moet je voor het geld alleen nog niet doen.
Die HomeWizard zit ik ook al een tijdje naar te kijken. Misschien idd niet rendabel, maar wel een methode om je avondverbruik ook van je zonnepanelen te doen.
  vrijdag 2 mei 2025 @ 17:39:25 #31
351441 Estate2
Ex Estate
pi_217519322
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 17:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die HomeWizard zit ik ook al een tijdje naar te kijken. Misschien idd niet rendabel, maar wel een methode om je avondverbruik ook van je zonnepanelen te doen.
Ja inderdaad, ik zit nu tussen 10:00 en 03:00 op geen stroom verbruik. Hooguit eventjes tijdens het koken eind van de middag.

Zonnige dagen zoals deze week lever ik nog wel 10-15 kWh terug.
Voorheen Post ID 101472
  vrijdag 2 mei 2025 @ 17:53:29 #32
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217519455
Okay
Een thuis accu brengt je door de nacht (mits overdag genoeg om op te laden) en als er wolken voor de zon zitten.
Ik heb sinds 3 jaar panelen, 24 stuk 370 Wp en een 7,7 kWh accu.
totale opbrengst over de 3 jaar is 24.800 kWh
totaal stroomverbruik over de 3 jaar is 19.800 kWh, waarvan ik 5.200 kWh heb gekocht, de rest, 14.600 maakte ik zelf dus.
4.900 Kwh van mijn stroomverbruik werd door de batterij gedekt. Kortom Ongeveer een kwart van mijn stroom die ik verbruik komt uit de batterij (die ik er dus eerst met PV in stopte)

Kortom, bij een thuis accu van deze grote kan je er van uitgaan dat ongeveer een kwart van je stroomverbruik door de accu gedekt wordt, stroom die je anders zou moeten kopen.
Mijn stroomverbruik is nachts wellicht hoger dan van de gemiddelde gebruiker, daar ik 2 vriezers en een koelvriescombinatie heb lopen, (als ik niet thuis ben is het gebruik thuis een 200-220 Watt/Uur) en in de zomer ook de airco.
pi_217519588
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 17:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Okay
Een thuis accu brengt je door de nacht (mits overdag genoeg om op te laden) en als er wolken voor de zon zitten.
Ik heb sinds 3 jaar panelen, 24 stuk 370 Wp en een 7,7 kWh accu.
totale opbrengst over de 3 jaar is 24.800 kWh
totaal stroomverbruik over de 3 jaar is 19.800 kWh, waarvan ik 5.200 kWh heb gekocht, de rest, 14.600 maakte ik zelf dus.
4.900 Kwh van mijn stroomverbruik werd door de batterij gedekt. Kortom Ongeveer een kwart van mijn stroom die ik verbruik komt uit de batterij (die ik er dus eerst met PV in stopte)

Kortom, bij een thuis accu van deze grote kan je er van uitgaan dat ongeveer een kwart van je stroomverbruik door de accu gedekt wordt, stroom die je anders zou moeten kopen.
Mijn stroomverbruik is nachts wellicht hoger dan van de gemiddelde gebruiker, daar ik 2 vriezers en een koelvriescombinatie heb lopen, (als ik niet thuis ben is het gebruik thuis een 200-220 Watt/Uur) en in de zomer ook de airco.
Dank je, zulke cijfers zijn behulpzaam. Mijn nachtverbruik is te verwaarlozen (ongeveer 0,5kWh in totaal tussen 23 en 7), maar ik heb nu 1 en over 2 jaar 3 kinderen die 's avonds oa huiswerk achter de computer doen, dat is natuurlijk wel een wat hoger verbruik. Dat zou ik gewoon graag uit mijn zonnepanelen halen, net als mijn eigen tv kijken bijvoorbeeld.
  vrijdag 2 mei 2025 @ 18:34:10 #34
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217519744
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 18:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dank je, zulke cijfers zijn behulpzaam. Mijn nachtverbruik is te verwaarlozen (ongeveer 0,5kWh in totaal tussen 23 en 7),
Na ja, het is natuurlijk ook handig als vaatwasser, oven, wasmachine, droger 's avonds lopen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')