quote:
Op zondag 27 april 2025 22:30 schreef oplossingen2991 het volgende:Beste forummers,
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met mijn vragen, en ik ben benieuwd hoe jullie tegen bepaalde zaken aankijken.
Mijn probleem en achtergrond schets:
Ik woon in een klein tot normaal dorp. Sinds mijn basisschooltijd heb ik eigenlijk maar weinig vrienden/sociale contacten gehad, hoe dat komt en wat de oorzaak daarvan is weet ik niet. Ik moet zeggen dat ik ook redelijk goed alleen kan zijn, misschien dat dat deels komt omdat ik ook enigst kind ben. Ik heb op voetbal en een andere sport gezeten, maar ook daar heb ik geen contacten aan overgehouden. Ik ben nu ongeveer eind 20 en heb eigenlijk maar een of twee vrienden, dit zijn oud studiegenoten en die wonen ook niet bij mij in het dorp. Ik heb een goede baan, prima inkomen, en verder ben ik gewoon een normaal persoon. Soms heb ik moeite om in een nieuwe groep "op gang te komen" maar na verloop van tijd verandert dat snel.
Nu ben ik zover dat ik dit graag wil veranderen. Uitgesproken interesses heb ik niet. Dus een boekenclub of dat soort zaken hoef ik het niet in te zoeken. Ik kan zelf wel een boek lezen. Wat ik leuk vind is voetbal, maar het voelt awkward om wederom op voetbal te gaan en te gaan mengen onder gasten die ik niet ken maar die wellicht allang "gesloten" vriendengroepen zijn. Het idee al om daar voor het eerst heen te gaan blokkeert mij gewoon. Een vriendin zoeken zou kunnen, maar ook dat voelt oncomfortabel tegenover deze akward situatie. Ik weet het gewoon niet. Ik heb er ook niet echt een verhaal bij om zo ineens daar heen te gaan.
Wat wil ik?
Ik wil gewoon een leuke vriendengroep om in het weekend onder het bieren wat foute grappen te maken, lekker potje voetbal, soms een stedentripje te doen. Beetje die dingen. Uitgenodigd worden op een verjaardag. Maar omdat ik geen ingang weet kan ik niet uit deze vicieuze cirkel komen. Ik ben gelukkig nog wel jong, dus er moeten kansen zijn. Maar het is wel lastig hoor.
Wat vinden jullie hiervan en wat zouden jullie adviseren?
Hee TS;
Ik heb de andere reacties niet gelezen eigenlijk. Maar goed. Toch mijn reactie op jouw verhaal.
Je verhaal is herkenbaar, deels van mezelf maar ook deels van andere mensen die ik ken of waarvan ik gelijkaardige berichten heb gelezen op FOK! of elders.
Het lastige is dat je niet in de toekomst kunt kijken en ik kan je wel vertellen hoe ik denk dat het goed kan komen, maar dat geeft precies nul garantie.
Wat je schrijft is heel eerlijk en kwetsbaar – en eerlijk gezegd: je verwoordt een probleem waar heel veel volwassen mannen mee worstelen, maar die het zelden hardop zeggen. Het gevoel van sociale isolatie, het ontbreken van een vriendengroep en het niet weten hoe je daar verandering in brengt, is een echte worsteling. Maar: er zijn zeker manieren om dat patroon te doorbreken. Ik hoop dat ze werken TS

Hier op FOK! was er ooit een reeks in R&P voor mensen van 25+ die andere mensen willen ontmoeten/leren kennen. Ik weet niet of die reeks nog bestaat, en anders kan er mogelijk nieuw leven in worden geblazen. Heb daar ooit ook in gepost, en dat heeft uiteindelijk voor mij écht voor veranderingen gezorgd.
(Tenzij je niet naar meets gaat.)Je zegt dat je het awkward vindt om weer op voetbal te gaan en dan te mengen onder gasten die je niet kent. Maar je zou toch érgens moeten beginnen. Is het niet via internet, dan wel real life, dus op sportclubs, je werk of een vereniging.
Ja, het voelt awkward om ergens voor het eerst binnen te stappen. Dat is niet raar, dat is menselijk. Niemand vindt het fijn om als nieuwkomer in een groep te komen. Maar weet: de eerste keer is het ergst. Daarna wordt het steeds iets makkelijker. Zie het als een "koude douche": de eerste 10 seconden zijn rot, maar daarna ben je blij dat je het gedaan hebt. En het zijn dan ook groepen met volwassenen, je mag er dan wel een béétje vanuit gaan dat dat anders is dan toen je 14 was en in een groep met 14-jarige stapte waar je niemand kende.
Je kunt ook open structuren zoeken ipv gesloten groepen.
Denk bijvoorbeeld aan zaalvoetbal met wisselende teams, vrijwilligers werk
Desnoods meld je je aan voor de EHBO bij festivals.
Je kunt kijken op: Meetup.com of via FOK!
Als je met het doel “ik moet vrienden maken” een ruimte binnenkomt, leg je druk op jezelf. Ga in plaats daarvan ergens naartoe met het doel:
“Ik ga even onder de mensen zijn.”
“Ik ga iets nieuws proberen.”Als het leuk is, blijven mensen terugkomen. En als je vaker mensen ziet -> ontstaan vriendschappen vanzelf, door gedeelde ervaringen.
Gebruik de kracht van 1-op-1 contact, nodig iemand uit om iets leuks mee te gaan doen.
Bijvoorbeeld een oud klas/studiegenoot(ook al wonen zij niet in hetzelfde dorp!), collega of een ex-collega.
In de zomer is dat helemaal makkelijk met die foodtruckfestivals en andere festivals of terrasjes pakken.
Laat vooral die schaamte los, dat is écht niet nodig. Ik weet dat het makkelijk praten is, maar je moet ooit die drempel over.
Verwacht niet gelijk wonderen, want een vriendschap opbouwen kost tijd, maar je moet in elk geval wel afwijken van het normaal. Soms kan een kleine beslissing al grote leuke gevolgen hebben.

succes.
Gevonden:
R&P / Mensen van 18-25 jaar die graag nieuwe contacten willen opdoen #8[ Bericht 1% gewijzigd door Moeraskat op 05-05-2025 23:45:03 ]
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.