abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217483591
Beste forummers,

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met mijn vragen, en ik ben benieuwd hoe jullie tegen bepaalde zaken aankijken.

Mijn probleem en achtergrond schets:
Ik woon in een klein tot normaal dorp. Sinds mijn basisschooltijd heb ik eigenlijk maar weinig vrienden/sociale contacten gehad, hoe dat komt en wat de oorzaak daarvan is weet ik niet. Ik moet zeggen dat ik ook redelijk goed alleen kan zijn, misschien dat dat deels komt omdat ik ook enigst kind ben. Ik heb op voetbal en een andere sport gezeten, maar ook daar heb ik geen contacten aan overgehouden. Ik ben nu ongeveer eind 20 en heb eigenlijk maar een of twee vrienden, dit zijn oud studiegenoten en die wonen ook niet bij mij in het dorp. Ik heb een goede baan, prima inkomen, en verder ben ik gewoon een normaal persoon. Soms heb ik moeite om in een nieuwe groep "op gang te komen" maar na verloop van tijd verandert dat snel.

Nu ben ik zover dat ik dit graag wil veranderen. Uitgesproken interesses heb ik niet. Dus een boekenclub of dat soort zaken hoef ik het niet in te zoeken. Ik kan zelf wel een boek lezen. Wat ik leuk vind is voetbal, maar het voelt awkward om wederom op voetbal te gaan en te gaan mengen onder gasten die ik niet ken maar die wellicht allang "gesloten" vriendengroepen zijn. Het idee al om daar voor het eerst heen te gaan blokkeert mij gewoon. Een vriendin zoeken zou kunnen, maar ook dat voelt oncomfortabel tegenover deze akward situatie. Ik weet het gewoon niet. Ik heb er ook niet echt een verhaal bij om zo ineens daar heen te gaan.

Wat wil ik?
Ik wil gewoon een leuke vriendengroep om in het weekend onder het bieren wat foute grappen te maken, lekker potje voetbal, soms een stedentripje te doen. Beetje die dingen. Uitgenodigd worden op een verjaardag. Maar omdat ik geen ingang weet kan ik niet uit deze vicieuze cirkel komen. Ik ben gelukkig nog wel jong, dus er moeten kansen zijn. Maar het is wel lastig hoor.

Wat vinden jullie hiervan en wat zouden jullie adviseren?
  zondag 27 april 2025 @ 22:46:47 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217483671
Als je zo van voetbal houdt, waarom niet bij de supportersvereniging van je favoriete BVO gaan en uitwedstrijden bezoeken? Dan heb je al snel veel lui om je heen waar je een band mee hebt en waar een voedingsbodem voor vriendschappen is.

Verder je ook niet tegen laten houden door allerlei zelfbedachte obstakels om gewoon weer te gaan voetballen. Ook bij anderen veranderen vrienden die ze hebben.
pi_217483698
Eind 20 is ook wel redelijk oud om nog te leven voor een vriendengroep om bier mee te drinken en foute grappen te maken, veel van deze jongens gaan zich nu settlen en een gezinnetje stichten. Ik zou me eerder richten op een vriendinnetje vinden en daar een toekomst mee opbouwen. Misschien heeft zij wel een paar vriendinnen en dan word je gewoon een beetje 'vriend' van hun vrienden enzo.
pi_217483941
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 22:46 schreef Hexagon het volgende:
Als je zo van voetbal houdt, waarom niet bij de supportersvereniging van je favoriete BVO gaan en uitwedstrijden bezoeken? Dan heb je al snel veel lui om je heen waar je een band mee hebt en waar een voedingsbodem voor vriendschappen is.

Verder je ook niet tegen laten houden door allerlei zelfbedachte obstakels om gewoon weer te gaan voetballen. Ook bij anderen veranderen vrienden die ze hebben.
BVO?

Ik hoef niet perse voetbalwedstrijden te kijken, het lijkt mij gewoon tof om mee te doen met trainen en wedstrijden. Ik zoek alleen een beetje naar houvast en grip hoe ik mezelf vooral moed inspreek om daarheen te gaan. Het voelt ontzettend awkward om daar voor het eerst heen te gaan. Hoe ga je om met vragen: wie ken jij allemaal oid?

Probleem is dat ik hier geen contacten heb. Ik had contacten via studie enzo, maar niet in dit dorp. En dat wil ik graag opbouwen. Maar het is nogal wat confronterend.
pi_217483989
Nou daar zeg je wat, ik wilde adviseren om een fitnessclub te bezoeken maar veel lopen daar tegenwoordig rond met muziek op de oren en zeggen weinig.

de voetbalclub klinkt niet als een plek waar je comfortabel bent, anders zou je er zo heengaan lijkt me. Misschien iets anders doen? Er zijn nog best veel andere groepen waar je misschien minder moed voor nodig hebt.
  maandag 28 april 2025 @ 06:32:59 #6
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_217484128
Als je wil voetballen moet je gaan voetballen. En als het kut is en niet werkt en je vindt het toch niks ben je niet verplicht te blijven toch.

Een relatie zoeken omdat je eenzaam bent zou ik persoonlijk niet aanraden.
pi_217484207
Voor iemand met jouw naam denk je wel veel in problemen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  maandag 28 april 2025 @ 07:49:05 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217484301
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 00:47 schreef oplossingen2991 het volgende:

[..]
BVO?

Ik hoef niet perse voetbalwedstrijden te kijken, het lijkt mij gewoon tof om mee te doen met trainen en wedstrijden. Ik zoek alleen een beetje naar houvast en grip hoe ik mezelf vooral moed inspreek om daarheen te gaan. Het voelt ontzettend awkward om daar voor het eerst heen te gaan. Hoe ga je om met vragen: wie ken jij allemaal oid?

Probleem is dat ik hier geen contacten heb. Ik had contacten via studie enzo, maar niet in dit dorp. En dat wil ik graag opbouwen. Maar het is nogal wat confronterend.
BVO = Betaald Voetbal Organisatie

Ik neem even aan dat je als voetballiefhebber een favoriete club hebt in het betaalde voetbal? Die supporters hebben doorgaans een actieve gemeenschap waar veel vriendschappen ontstaan en veel bier wordt gedronken en gelachen om foute grappen. En volgens mij is het niet zo moeilijk er aansluiting te vinden.

Verder vind je voetballen zelf doen erg leuk blijkbaar, dus dan moet je dat gewoon gaan doen. Wel meer mensen doen dat om hun sociale leven op te krikken, bijvoorbeeld als ze verhuisd zijn. Totaal geen schande.
pi_217485734
Ik zou toch maar gaan voetballen.
pi_217497001
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 07:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]
BVO = Betaald Voetbal Organisatie

Ik neem even aan dat je als voetballiefhebber een favoriete club hebt in het betaalde voetbal? Die supporters hebben doorgaans een actieve gemeenschap waar veel vriendschappen ontstaan en veel bier wordt gedronken en gelachen om foute grappen. En volgens mij is het niet zo moeilijk er aansluiting te vinden.

Verder vind je voetballen zelf doen erg leuk blijkbaar, dus dan moet je dat gewoon gaan doen. Wel meer mensen doen dat om hun sociale leven op te krikken, bijvoorbeeld als ze verhuisd zijn. Totaal geen schande.
Check.

Ik ben geen fanatiekeling. De sport zelf beoefenen vond/vind ik wel leuk.
Blijf het beetje een struikelblok vinden, ff aansluiten bij een team die je niet echt kent. Ik heb totaal geen idee hoe je dan ontvangen wordt.
  dinsdag 29 april 2025 @ 23:39:45 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217497010
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 23:36 schreef oplossingen2991 het volgende:

[..]
Check.

Ik ben geen fanatiekeling. De sport zelf beoefenen vond/vind ik wel leuk.
Blijf het beetje een struikelblok vinden, ff aansluiten bij een team die je niet echt kent. Ik heb totaal geen idee hoe je dan ontvangen wordt.
Je kan het alleen maar uitvinden als je het doet. Ze zullen je ook niet opeten.

Als het niet gezellig blijkt te zijn ga je wat anders doen.
pi_217497012
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 23:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je kan het alleen maar uitvinden als je het doet. Ze zullen je ook niet opeten.

Als het niet gezellig blijkt te zijn ga je wat anders doen.
Ik probeer op voorhand een beetje uit te vinden hoe het kan zijn als je in een bestaand team komt.
pi_217497018
Heb je al eens gekeken op nmlk.nl?
pi_217497200
Als je al vanaf de basisschool nauwelijks vrienden hebt gemaakt, gaat dat niet opeens veranderen door op je eind 20e bij een voetbalteam te gaan. Daar ga je dan ongetwijfeld hetzelfde patroon herhalen: je draait mee met de trainingen en wedstrijden, bent vriendelijk tegen je teamgenoten, zij zijn vriendelijk tegen jou. Maar uiteindelijk zit je op zaterdagavond toch weer alleen thuis.

Ik zou eerst onderzoeken waarom dit ontstaan is. Vind je het spannend om je kwetsbaar op te stellen? Neem je zelf initiatief of wacht je tot anderen dat doen? Bij welke mensen voel je je op je gemak?
  woensdag 30 april 2025 @ 18:36:42 #15
348749 dikkedaniel
a.k.a. Big Dick Daniel (BDD)
pi_217501732
Vrijwilligerswerk doen bij iets waar leeftijdsgenoten lopen. Houd je bijvoorbeeld van alternatieve muziek, dan is er vast een poppodium in elke (middelgrote) stad waar ze mensen zoeken.
Of als je van gamen houdt heeft de lokale jongerensoos vast behoefte aan iemand die met de blagen wilt gamen op game avond.
"Zou Je Haar Geven?? :P"
pi_217505936
Wel eens met de post van Lichtloper.
Je schreef dat je goed op jezelf kunt zijn. Misschien ben je dit zo gewend en daarom weinig sociaal en uitgaand. Je kunt dit wel leren. Ik geloof dat er communicatie cursussen bestaan, waarin je kan leren beter te communiceren. Bewust te worden van je eigen rol erin, hoe je bent en hoe je overkomt.
Wat een gesprek tussen 2 mensen maakt, bijv interesse in de ander, initiatief ed.
Misschien kun je eens kijken in je omgeving of er een cursus wordt gegeven over communiceren.
  donderdag 1 mei 2025 @ 10:26:53 #17
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_217506243
Waarom zou je meer sociale contacten willen sowieso? Mensen zijn per definitie kut dus je kunt beter twee katten nemen oid

[ Bericht 1% gewijzigd door SemperLibertas op 01-05-2025 10:27:33 (Edit) ]
Le Diable
pi_217506577
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2025 10:26 schreef SemperLibertas het volgende:
Waarom zou je meer sociale contacten willen sowieso? Mensen zijn per definitie kut dus je kunt beter twee katten nemen oid
:')
  donderdag 1 mei 2025 @ 12:50:42 #19
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_217507367
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 11:11 schreef Servieskast het volgende:

[..]
:')
Ja toch
Le Diable
pi_217507898
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 12:50 schreef SemperLibertas het volgende:

[..]
Ja toch
Klinkt als hel.
  donderdag 1 mei 2025 @ 14:02:31 #21
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_217507926
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 13:58 schreef Servieskast het volgende:

[..]
Klinkt als hel.
Mijn leven je weet
Le Diable
pi_217508571
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 14:02 schreef SemperLibertas het volgende:

[..]
Mijn leven je weet
Verklaart een hoop :)
  donderdag 1 mei 2025 @ 15:23:08 #23
348749 dikkedaniel
a.k.a. Big Dick Daniel (BDD)
pi_217508687
katte
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2025 10:26 schreef SemperLibertas het volgende:
katten zijn leuk hoor. En het trekt chicks aan die lief en zorgzaam zijn en ook van dieren houden en vaak ook katten hebben :D *;
"Zou Je Haar Geven?? :P"
  donderdag 1 mei 2025 @ 15:26:55 #24
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_217508723
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 15:23 schreef dikkedaniel het volgende:
katte
[..]
katten zijn leuk hoor. En het trekt chicks aan die lief en zorgzaam zijn en ook van dieren houden en vaak ook katten hebben :D *;
Ja :)

En wat TS betreft, ik heb wel met hem te doen. Zoals hier al is gezegd, eind 20 hebben veel, zo niet alle, relaties zich wel gevormd en deel je hun geschiedenis niet. Integratie is dan heel moeilijk.

Ikzelf doe vrijwillig tuinieren en haal daar mijn voldoening uit en het levert een praatje/netwerk op. Mijn allerliefste vriendin weet dat ik niet zoveel op hen met sociale activiteiten dus dat is al fijn.
Le Diable
  donderdag 1 mei 2025 @ 16:31:44 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217509301
Wat een onzin weer allemaal. Ook als 25-plusser kun je nog prima vrienden maken. Alleen gaat dat gewoon anders dan bij 25-minners.

Je kan dan beter je methode aanpassen dan klagen dat het niet meer zo gaat als het ooit ging.
pi_217520327
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 16:31 schreef Hexagon het volgende:
Wat een onzin weer allemaal. Ook als 25-plusser kun je nog prima vrienden maken. Alleen gaat dat gewoon anders dan bij 25-minners.

Je kan dan beter je methode aanpassen dan klagen dat het niet meer zo gaat als het ooit ging.
Zelfs als 40+ of 50+'ers.
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  vrijdag 2 mei 2025 @ 19:42:40 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217520336
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 19:41 schreef Sally het volgende:

[..]
Zelfs als 40+ of 50+'ers.
Die zijn ook 25+ :o
pi_217520347
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 19:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Die zijn ook 25+ :o
True, true.

Maar ja, genoeg topics op FOK! over dat ook die nog geen relatie (meer) hebben, of nog maagd zijn....
:X
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_217523497
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 15:26 schreef SemperLibertas het volgende:

[..]
Ja :)

En wat TS betreft, ik heb wel met hem te doen. Zoals hier al is gezegd, eind 20 hebben veel, zo niet alle, relaties zich wel gevormd en deel je hun geschiedenis niet. Integratie is dan heel moeilijk.

Ikzelf doe vrijwillig tuinieren en haal daar mijn voldoening uit en het levert een praatje/netwerk op. Mijn allerliefste vriendin weet dat ik niet zoveel op hen met sociale activiteiten dus dat is al fijn.
Je hoeft geen geschiedenis te delen, maar gedeelde interesses om een klik te maken biedt wel de makkelijkste ingang. Ik ben eind 30 en maak makkelijker nieuwe contacten op dan ooit. Geen idee waarom, wellicht door de stabiliteit.
pi_217551896
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 03:17 schreef Lichtloper het volgende:
Als je al vanaf de basisschool nauwelijks vrienden hebt gemaakt, gaat dat niet opeens veranderen door op je eind 20e bij een voetbalteam te gaan. Daar ga je dan ongetwijfeld hetzelfde patroon herhalen: je draait mee met de trainingen en wedstrijden, bent vriendelijk tegen je teamgenoten, zij zijn vriendelijk tegen jou. Maar uiteindelijk zit je op zaterdagavond toch weer alleen thuis.

Ik zou eerst onderzoeken waarom dit ontstaan is. Vind je het spannend om je kwetsbaar op te stellen? Neem je zelf initiatief of wacht je tot anderen dat doen? Bij welke mensen voel je je op je gemak?
Ik snap wat je schrijft. Maar het is niet dat mijn gedrag/gedragingen weird zijn of dat ik een sociaal geremde hork ben.
Het is wel zo dat ik rekening houd met scenario zoals jij dat beschrijft. Daarom dat ik hier ook wat rondvraag over hoe daarmee om te gaan.
  maandag 5 mei 2025 @ 22:25:22 #31
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_217552493
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 22:30 schreef oplossingen2991 het volgende:
Beste forummers,

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met mijn vragen, en ik ben benieuwd hoe jullie tegen bepaalde zaken aankijken.

Mijn probleem en achtergrond schets:
Ik woon in een klein tot normaal dorp. Sinds mijn basisschooltijd heb ik eigenlijk maar weinig vrienden/sociale contacten gehad, hoe dat komt en wat de oorzaak daarvan is weet ik niet. Ik moet zeggen dat ik ook redelijk goed alleen kan zijn, misschien dat dat deels komt omdat ik ook enigst kind ben. Ik heb op voetbal en een andere sport gezeten, maar ook daar heb ik geen contacten aan overgehouden. Ik ben nu ongeveer eind 20 en heb eigenlijk maar een of twee vrienden, dit zijn oud studiegenoten en die wonen ook niet bij mij in het dorp. Ik heb een goede baan, prima inkomen, en verder ben ik gewoon een normaal persoon. Soms heb ik moeite om in een nieuwe groep "op gang te komen" maar na verloop van tijd verandert dat snel.

Nu ben ik zover dat ik dit graag wil veranderen. Uitgesproken interesses heb ik niet. Dus een boekenclub of dat soort zaken hoef ik het niet in te zoeken. Ik kan zelf wel een boek lezen. Wat ik leuk vind is voetbal, maar het voelt awkward om wederom op voetbal te gaan en te gaan mengen onder gasten die ik niet ken maar die wellicht allang "gesloten" vriendengroepen zijn. Het idee al om daar voor het eerst heen te gaan blokkeert mij gewoon. Een vriendin zoeken zou kunnen, maar ook dat voelt oncomfortabel tegenover deze akward situatie. Ik weet het gewoon niet. Ik heb er ook niet echt een verhaal bij om zo ineens daar heen te gaan.

Wat wil ik?
Ik wil gewoon een leuke vriendengroep om in het weekend onder het bieren wat foute grappen te maken, lekker potje voetbal, soms een stedentripje te doen. Beetje die dingen. Uitgenodigd worden op een verjaardag. Maar omdat ik geen ingang weet kan ik niet uit deze vicieuze cirkel komen. Ik ben gelukkig nog wel jong, dus er moeten kansen zijn. Maar het is wel lastig hoor.

Wat vinden jullie hiervan en wat zouden jullie adviseren?
Hee TS;

Ik heb de andere reacties niet gelezen eigenlijk. Maar goed. Toch mijn reactie op jouw verhaal.
Je verhaal is herkenbaar, deels van mezelf maar ook deels van andere mensen die ik ken of waarvan ik gelijkaardige berichten heb gelezen op FOK! of elders.

Het lastige is dat je niet in de toekomst kunt kijken en ik kan je wel vertellen hoe ik denk dat het goed kan komen, maar dat geeft precies nul garantie.

Wat je schrijft is heel eerlijk en kwetsbaar – en eerlijk gezegd: je verwoordt een probleem waar heel veel volwassen mannen mee worstelen, maar die het zelden hardop zeggen. Het gevoel van sociale isolatie, het ontbreken van een vriendengroep en het niet weten hoe je daar verandering in brengt, is een echte worsteling. Maar: er zijn zeker manieren om dat patroon te doorbreken. Ik hoop dat ze werken TS :*

Hier op FOK! was er ooit een reeks in R&P voor mensen van 25+ die andere mensen willen ontmoeten/leren kennen. Ik weet niet of die reeks nog bestaat, en anders kan er mogelijk nieuw leven in worden geblazen. Heb daar ooit ook in gepost, en dat heeft uiteindelijk voor mij écht voor veranderingen gezorgd. (Tenzij je niet naar meets gaat.)

Je zegt dat je het awkward vindt om weer op voetbal te gaan en dan te mengen onder gasten die je niet kent. Maar je zou toch érgens moeten beginnen. Is het niet via internet, dan wel real life, dus op sportclubs, je werk of een vereniging.

Ja, het voelt awkward om ergens voor het eerst binnen te stappen. Dat is niet raar, dat is menselijk. Niemand vindt het fijn om als nieuwkomer in een groep te komen. Maar weet: de eerste keer is het ergst. Daarna wordt het steeds iets makkelijker. Zie het als een "koude douche": de eerste 10 seconden zijn rot, maar daarna ben je blij dat je het gedaan hebt. En het zijn dan ook groepen met volwassenen, je mag er dan wel een béétje vanuit gaan dat dat anders is dan toen je 14 was en in een groep met 14-jarige stapte waar je niemand kende.

Je kunt ook open structuren zoeken ipv gesloten groepen.
Denk bijvoorbeeld aan zaalvoetbal met wisselende teams, vrijwilligers werk
Desnoods meld je je aan voor de EHBO bij festivals.
Je kunt kijken op: Meetup.com of via FOK!

Als je met het doel “ik moet vrienden maken” een ruimte binnenkomt, leg je druk op jezelf. Ga in plaats daarvan ergens naartoe met het doel:
“Ik ga even onder de mensen zijn.”
“Ik ga iets nieuws proberen.”

Als het leuk is, blijven mensen terugkomen. En als je vaker mensen ziet -> ontstaan vriendschappen vanzelf, door gedeelde ervaringen.

Gebruik de kracht van 1-op-1 contact, nodig iemand uit om iets leuks mee te gaan doen.
Bijvoorbeeld een oud klas/studiegenoot(ook al wonen zij niet in hetzelfde dorp!), collega of een ex-collega.
In de zomer is dat helemaal makkelijk met die foodtruckfestivals en andere festivals of terrasjes pakken.

Laat vooral die schaamte los, dat is écht niet nodig. Ik weet dat het makkelijk praten is, maar je moet ooit die drempel over.

Verwacht niet gelijk wonderen, want een vriendschap opbouwen kost tijd, maar je moet in elk geval wel afwijken van het normaal. Soms kan een kleine beslissing al grote leuke gevolgen hebben. :* succes.

Gevonden: R&P / Mensen van 18-25 jaar die graag nieuwe contacten willen opdoen #8

[ Bericht 1% gewijzigd door Moeraskat op 05-05-2025 23:45:03 ]
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')