abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217493812
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_217493843
Scheefpoeper hep een probleem.
https://www.wielerflits.n(...)ken-ruben-van-gucht/

quote:
‘VRT doet onderzoek naar uitspraken Ruben Van Gucht’

De rel tussen Ruben Van Gucht en Remco Evenepoel krijgt nog een staartje. De VRT zal later vandaag met een statement naar buiten komen, na gedane uitspraken van de wielerpresentator- en journalist in het tv-programma De Afspraak. De openbare omroep is “volop bezig om alle informatie over de rel bij mekaar te leggen”, zo meldt Het Nieuwsblad.

Remco Evenepoel heeft in een Instagram Story hard uitgehaald naar Ruben Van Gucht. In het tv-programma De Afspraak zei de Sporza-journalist maandag dat hij het gerucht had opgevangen dat de dubbele olympische kampioen (financieel) zorgt voor de familie van zijn vrouw Oumi Rayane.

Toen het over het geloof van Evenepoel ging – hij vertelde onlangs dat hij veel kracht putte uit de islam – begon Van Gucht over de Marokkaanse schoonfamilie van de 25-jarige renner. “Feit is dat hij wel de laatste jaren van zijn carrière ondertussen heel erg die familie van zijn vrouw betrekt bij zijn overwinningen en zijn prestaties”, aldus de presentator. “Ik hoor dat hij daar ook voor probeert te zorgen. Is dat nodig? Is dat niet nodig? Dat is wat hij voor zichzelf moet weten. Ik denk niet dat heel veel collega’s van hem het op die manier doen.”

Van Gucht benadrukte daarna dat hij het verhaal enkel van horen zeggen had. “Ik hoor dat. Dus men mag inderdaad zeggen dat het loze geruchten zijn. Ik ben nu zelf een gerucht dat ik opvang in de buik van de wielerwereld aan het vertellen.”

Dit schoot bij Evenepoel duidelijk in het verkeerde keelgat en dus voelde de Belg zich geroepen om een uitgebreide reactie te plaatsen op zijn Instagram. “Ik voel me verplicht om te reageren op de absurde en respectloze uitspraken die Ruben VG heeft gedaan over mijn privéleven. Hij beweerde dat ik zou zorgen voor de familie van mijn vrouw”, begon de Belg. “Laat me heel duidelijk zijn: dit is complete onzin.”

Kritiek op sociale media
Van Gucht – die niet wil reageren – krijgt er intussen flink van langs op sociale media. Onder zijn laatste Instagram-post – die niets met de rel te maken heeft – beschuldigen mensen hem van het verspreiden van leugens en racisme. Roddels gebaseerd op mogelijk racistische intenties… mooi antwoord van Remco”, is een van de reacties. “Remco heeft je goed op je plek gezet. En je verdient niet beter dan dat!”, schrijft iemand anders.

Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_217494214
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:00 schreef superniger het volgende:
Scheefpoeper hep een probleem.
https://www.wielerflits.n(...)ken-ruben-van-gucht/
[..]

Geen kritiek op de Messias.
pi_217494304
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 14:31 schreef Mani89 het volgende:
Begin ik fan te worden van Tietema?
Dat zijn stuk voor stuk fenomenen zou ik zeggen.
  dinsdag 29 april 2025 @ 18:33:56 #155
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_217494870
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 17:03 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]
Dat zijn stuk voor stuk fenomenen zou ik zeggen.
Ik zou stiekem zeggen dat je gelijk hebt.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_217494904
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 14:35 schreef Mani89 het volgende:
In Bostonliq is vandaag een 31-jarige paardrijder uit de UAE 2de geworden. Rashid Mohammad Ibrahim Alblooshi, onthoud die naam.
Gianetti is nu ook al begonnen met het bevoorraden van de locals zo te zien
Jack does it in real time...
  dinsdag 29 april 2025 @ 18:36:48 #157
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_217494908
Kijk ik ernaast of negeert Sporza lekker de Van Gucht/Rem-rel
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  dinsdag 29 april 2025 @ 18:38:36 #158
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_217494918
quote:
9s.gif Op dinsdag 29 april 2025 18:36 schreef DeeBee het volgende:

[..]
Gianetti is nu ook al begonnen met het bevoorraden van de locals zo te zien
TB-500 was origineel voor paarden bedoeld toch? Geeft te denken.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_217494981
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 11:16 schreef superniger het volgende:
[poll=8832]
keuze 3: #komkommertijd
pi_217495044
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 18:36 schreef Szura het volgende:
Kijk ik ernaast of negeert Sporza lekker de Van Gucht/Rem-rel
https://www.vrt.be/vrtnws(...)-stappen-na-racisti/

Wel een link naar het VRT artikel op Sporza
pi_217495329
Heeft Ruben een groot probleem of waait dit over?
  dinsdag 29 april 2025 @ 19:40:56 #163
194695 franklop
Fran knock
pi_217495356
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:37 schreef Faraday01 het volgende:
Aangezien Tom Waes er ook nog zit verwacht ik weinig problemen
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_217495623
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:40 schreef franklop het volgende:

[..]
Sporza kan zich alleen geen vete met de entourage van Remco veroorloven.
pi_217495660
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 20:10 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Sporza kan zich alleen geen vete met de entourage van Remco veroorloven.
Heel WLR wordt RemcoEvenepoelN1Fan als Hij ons definitief verlost van van Gucht.
  Moderator dinsdag 29 april 2025 @ 20:20:51 #166
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_217495701
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:40 schreef franklop het volgende:

[..]
Weet je ook wie ook wel eens dronken plaatsneemt in de auto?

Juist ja, de Natte Wind.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  dinsdag 29 april 2025 @ 20:41:29 #167
473366 AllesKaputt
pelotonvulling
pi_217495871
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 20:20 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]
Weet je ook wie ook wel eens dronken plaatsneemt in de auto?

Juist ja, de Natte Wind.
Oh. Ik dacht meteen aan Ernst Kaltenbrunner. En aangezien dit niet de SC is, hier een linkje naar een leuke beklimming met die naam.
pi_217496280
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 11:16 schreef superniger het volgende:
[poll=8832]
Het definitieve failliet van Scheefpoeper. We zullen hem nooit, nooit vergeten
pi_217497262
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 19:37 schreef Faraday01 het volgende:
We vragen het Professor emeritus mediarecht Leo Neels, Charlotte Michils, algemeen secretaris bij de Vlaamse Vereniging van Journalisten en Sven Vanthourenhout

quote:
“Hij heeft de kans gemist om te zwijgen”: ging Ruben Van Gucht zijn boekje te buiten met uitspraken over Remco Evenepoel?

De commotie is niet min. Eerst een vlammende tirade van Remco Evenepoel zelf, gevolgd door vele verbouwereerde reacties op sociale media. Ging Ruben Van Gucht zijn boekje te buiten door het gerucht te verspreiden dat Evenepoel zijn schoonfamilie financieel ondersteunt?

“Moei u met uw eigen zaken.” In de rubriek Mijn gedacht op Radio 2 nam Ruben Van Gucht enkele maanden geleden een duidelijke stelling in. Hij was de kritiek op zijn privéleven beu. “Je mag zeggen wat je van mij vindt als sportcommentator of presentator, maar de commentaar die ik krijg op de manier waarop ik mijn leven leid, is overbodig.” Dat juist hij maandag een gerucht lanceerde over het privéleven van Remco Evenepoel, schoot bij velen in het verkeerde keelgat.

Van Gucht was te gast in De afspraak op Canvas om terug te blikken op het wielervoorjaar en begon na een vraag over de islam over Evenepoels Belgisch-Marokkaanse schoonfamilie. “Feit is wel dat hij (Evenepoel, red.) de laatste jaren van zijn carrière heel erg die familie van zijn vrouw betrekt bij zijn overwinningen en prestaties. Ik hoor ook dat hij probeert voor hen te zorgen. Is dat nodig? Is dat niet nodig? Dat is iets wat hij zelf moet weten. Ik denk niet dat veel collega’s van hem dat op die manier doen.”

Van Gucht vermeldde erbij dat hij die info had opgevangen “uit de buik van het peloton”. “Men mag morgen uiteraard zeggen dat het allemaal loze geruchten zijn”, aldus de commentator. Maar Remco Evenepoel wachtte niet tot morgen. Hij reageerde dezelfde avond nog met een scherp bericht op Instagram. “Complete onzin”, noemde hij de uitspraken van Van Gucht. “Mijn vrouw komt uit een welgestelde familie.”

“Kast van een huis”
Over de familie van Oumi Rayane is weinig geweten. Volgens Evenepoel wonen ze in een “kast van een huis”, op amper 200 meter van zijn eigen ouderlijke huis. De Rayanes, een gezin met vijf kinderen, verhuisden daar een tiental jaar geleden naartoe. Lang voor Evenepoel profwielrenner was of Oumi zelfs überhaupt kende. We contacteerden de papa van Oumi, die eigenaar is van een taxibedrijf, maar hij wil niet in de zaak betrokken worden.

Of Evenepoel zijn schoonfamilie een financieel handje toesteekt of niet? Het is volgens velen niet eens de hoofdvraag. Wel: heeft de wereld daar zaken mee? De olympische kampioen had het over “respectloze en absurde uitspraken over zijn privéleven”. En op sociale media lezen we heel wat gelijkaardige reacties: “Wat een staaltje slechte journalistiek was me dit. Wat doet het er allemaal toe?”

Deontologische code
Als lid van de VRT-nieuwsredactie moet Van Gucht zich houden aan een journalistieke deontologische code. Daarin staat dat “respect voor het privéleven ook geldt voor publieke figuren”. “Al kan het bij hen soms wat soepeler geïnterpreteerd worden”, zegt Charlotte Michils, algemeen secretaris bij de Vlaamse Vereniging van Journalisten. “De vraag die gesteld moet worden, is: ‘Weegt de maatschappelijke relevantie van de info op tegen het recht op privacy?’ Het antwoord daarop is niet aan mij om te geven.”

Professor emeritus mediarecht
Professor emeritus mediarecht Leo Neels beantwoordt de open vraag wel: “Deze informatie heeft zero publiek belang en behoort duidelijk tot de privésfeer.” Van Gucht is volgens Neels dan ook stevig uit de bocht gegaan. “Ik vind het een heel ongepaste mededeling. Misschien wilde hij indruk maken met het feit dat hij over die informatie beschikte, maar dat zou getuigen van een grote onnozelheid en gebrek aan verstand. In het Frans is er een mooie uitdrukking voor: Il a perdu une bonne occasion de se taire. Hij heeft een goede kans gemist om te zwijgen.”

Audiobericht
Van Gucht wenste dinsdag niet te reageren op het dispuut, maar laat wel weten dat hij een audiobericht heeft gestuurd naar Evenepoel. Onvoldoende, vindt Neels. “We moeten hier geen staatszaak van maken, maar ik zou hem wel aanbevelen zich te excuseren. En doorgaans gaan we uit van het principe dat het excuus op hetzelfde niveau moet staan als de aantijging. In dit geval is een publiek excuus dus gepast. Die moed moet je hebben.”

De rest van de wielerwereld blijft voorlopig stil. We probeerden een aantal (ex-)renners te contacteren, maar niemand wilde iets kwijt over de zaak. Sommigen omdat ze te nauw betrokken zijn bij één of meerdere partijen, anderen omdat ze de uitspraken van Van Gucht alleen maar uit tweede hand hebben vernomen.

Voormalig bondscoach Sven Vanthourenhout, die jaren met Evenepoel werkte, grijpt de gelegenheid wel aan om iedereen nog eens attent te maken op de impact die dergelijke uitspraken kunnen hebben. “Het wordt onderschat hoe hard renners daar van wakker kunnen liggen. Vandaag de dag zitten atleten constant op hun limiet. Dan kan er niet veel meer bij.”
pi_217497266
Of Moraalfilosoof Patrick Loobuyck en vader Patrick Evenepoel:

quote:
“Dan gaan er rode lichtjes branden”: waarom wordt Evenepoel zo hard aangepakt voor zijn relatie met Oumi?

Patrick Evenepoel, vader van, eist dat de discriminerende berichten op sociale media jegens Remco en zijn vrouw Oumi stoppen en dreigt met juridische stappen. Een Vlaamse wielerheld die steun vindt in de islam, waarom ligt dat zo gevoelig? “Voor veel mensen valt dat simpelweg niet te rijmen.”

“Is het voor jou soms moeilijk te geloven dat een Marokkaanse familie hard gewerkt heeft en welgesteld is?” Een deel van de reactie van Remco Evenepoel (25) op de uitspraak van Ruben Van Gucht in De afspraak spreekt boekdelen. De wielrenner suggereert dat hij samen met zijn echtgenote Oumi het slachtoffer is van discriminerende uitspraken.

Op sociale media is dat gevoel alleszins niet uit de lucht gegrepen. Op de persoonlijke Instagram-pagina van Evenepoel staan verschillende reacties van ‘fans’ die spotten met de recente ontboezeming van de wielrenner dat hij steun vindt in de islam, en soms samen met Oumi bidt. Maar ook daarvoor zijn er reacties gepost die zich richten tegen de islam in het algemeen en tegen de Marokkaanse wortels van zijn vrouw Oumi. De overgrote meerderheid van de berichten is voor alle duidelijkheid wél positief.

Op de Facebook-pagina Remco Evenepoel “De ket van Schepdaal” zijn de haatberichten volgens vader Patrick volledig uit de hand gelopen. “Het houdt niet op”, zegt hij. “En dan doet Ruben Van Gucht er nog een schep bovenop. Mensen kunnen slecht zijn, zeker op sociale media. Niemand heeft zich toch te moeien met wat ze onder hun beiden doen? Met Kerstmis en Pasen komt zij bij ons langs. Is zij daarom nu katholiek? Enkel wie hen en ons kent, weet hoe het juist zit.”

Moderatoren en vader Patrick zelf hebben de voorbije weken meermaals op de Facebook-pagina aangegeven dat het gedaan moet zijn met de racistische reacties. De meeste zijn intussen verwijderd, en bepaalde leden uit de groep gegooid, maar om te voorkomen dat het nog gebeurt, dreigt Patrick met juridische stappen. “We gaan dagvaarden. Het moet stoppen!”, schrijft hij op de pagina. In de praktijk is het bijzonder moeilijk om mensen te veroordelen voor racistische opmerkingen online, maar het gebeurt af en toe.

“Uiteraard raken die uitspraken ons”, zegt vader Evenepoel. “Het gaat dan niet meer om de atleet, maar over ons kind. De meeste ouders beseffen niet dat hun kind later met iemand van een andere origine naar huis kan komen. Kinderen maken geen onderscheid tussen die origines, hoor. Het zijn de grote mensen die er problemen van maken.”

Sportheld
Vraag is inderdaad waarom een deel van de ‘grote mensen’ in Vlaanderen het er zo moeilijk mee heeft dat een sportheld als Remco Evenepoel de islam omarmt en getrouwd is met een vrouw met Marokkaanse roots. Een vrouw die nota bene is opgegroeid in ons land. Evengoed zouden we ze kunnen zien als de posterboy en -girl van een geslaagde diversiteit in ons land. Het doet wat denken aan de heisa rond Nora Gharib, die een minder kort rokje droeg tijdens K3-shows. Online koppelden velen dat meteen aan haar geloof: de islam. Niets van aan, zei ze later in interviews.

“Als het over de islam gaat, gaan bij veel mensen allerlei rode lichtjes branden”, zegt moraalfilosoof Patrick Loobuyck (UAntwerpen). “Dat komt omdat de islam geassocieerd wordt met een soort bedreiging van onze normen en waarden. Pakweg het boeddhisme wordt veel onschuldiger gepercipieerd, als integreerbaar in onze cultuur. De islam als bedreiging heeft ook zijn historische roots. Zelfs in de tijd van Karel De Grote (in de 8ste en 9de eeuw, red.) werd de islam als iets bedreigends gezien, deels terecht natuurlijk, met de Moren op het Iberische schiereiland en later de Ottomanen die aan de poorten van Wenen stonden. Daarbovenop zijn er natuurlijk allerlei actuele gebeurtenissen, zoals 9/11 en verschillende aanslagen in naam van de islam. Dat heeft de angst voor die religie alleen maar wind in de zeilen gegeven.”

“Bovendien wordt de islam ook meer geassocieerd met een politiek systeem, met conservatieve gewoonten – zoals de hoofddoek – die aan iedereen opgelegd worden. Denk maar aan de Sharia. Mensen vergeten daarbij dat de islam een huis is met enorm veel kamers en op heel veel verschillende manieren beleefd wordt.”
Dat Remco Evenepoel eruitziet als een oer-Vlaamse jongen en dan nog eens de oer-Vlaamse sport wielrennen beoefent, werkt voor sommigen mogelijk als een rode lap op een stier. “Voor veel mensen is zijn associatie met de islam simpelweg niet te rijmen”, zegt Loobuyck. “Sommige mensen zijn er precies niet klaar voor dat de islam onderdeel maakt van de Vlaamse cultuur, maar die mensen moeten we teleurstellen, want in de praktijk is dat al zo.”
pi_217497268
Of Patrick Mijlemans (wie?):

quote:
“Dat de VRT niet reageert op de roddel van Van Gucht over Evenepoel, sloopt het huis van vertrouwen nog wat meer”

Remco versus Ruben. De kwak die de tv-presentator op basis van “horen zeggen” uitdeelde, is een dieptepunt.

Er was maar één nieuwsfeit dat dinsdag in Vlaanderen over de tongen ging en dat was de rel tussen Remco Evenepoel en Ruben Van Gucht. Het is meer dan een fait divers. Dat de VRT niet reageert, sloopt het huis van vertrouwen. Nog wat meer.

In een interview ging Van Gucht even aan het analyseren over het fenomeen Evenepoel. “Feit is wel dat hij de laatste jaren van zijn carrière heel erg die familie van zijn vrouw, bij zijn overwinningen en prestaties, betrekt. Ik hoor ook dat hij probeert voor hen te zorgen.” Het was een uithaal die kon tellen. Met een racistisch kantje.
De familie van zijn vrouw Oumi Rayane behoort tot de beter gestelde burgers van dit land. Een familie met een Marokkaanse en religieuze achtergrond die helemaal is ingeburgerd. Zo zijn er gelukkig maar voor Vlaanderen steeds meer. Belgen met roots in andere EU-landen en van buiten Europa die het hier waarmaken, zijn een verrijking. Ze hebben hun verwezenlijkingen aan zichzelf te danken. In dit geval niet omdat er een supergetalenteerde schoonzoon kwam aangereden die veel geld verdient. Van Gucht doet meer dan dat insinueren. “Dat is wat ik hoor.”

Het is een moeilijke journalistieke lijn die bewandeld moet worden als het om privé-informatie gaat over BV’s. Er is de afweging tussen wat maatschappelijk belang heeft en wat niet. In dit geval is dat zelfs het punt niet. De angel zit in wat Van Gucht zei. “Men mag morgen uiteraard zeggen dat het allemaal loze geruchten zijn.” Een reactie als deze zou men verwachten van een influencer die wat in de lucht gooit om zichzelf interessant te maken. Zonder na te denken over de schade die loze geruchten of “wat ik hoor” kunnen aanrichten. Voor een journalist – of die nu bekend is of niet – kan dat niet.

Alle Vlaamse mediabedrijven investeren fors in de strijd tegen fake news en loze geruchten. De VRT, de stal van Van Gucht, ook met Factcheckers op tv en op de site. Het minste wat de VRT had kunnen vragen, was dat Van Gucht zich publiekelijk excuseerde nadat hij publiekelijk iemand op basis van een buikgevoel kapittelde. Journalistiek werkt op buikgevoel. Maar dat buikgevoel moet wel worden bevestigd door feiten of meerdere betrouwbare en onafhankelijke bronnen voor er wat wordt geschreven of gezegd. “Wat ik hoor”, dat gooit niemand zomaar de ether in die zijn vak ernstig neemt. De openbare omroep heeft haar geloofwaardigheid na de turbulentie die er al was en die van de media in het algemeen geen cadeau gedaan. Door niet te willen reageren op de “loze” en kwalijke “geruchten” verspreid door een van hun bekendste gezichten.
pi_217497272
Of Herman Brusselmans en Lucie Baeten:

quote:
Herman Brusselmans reageert op “respectloze” uitspraak van Ruben Van Gucht: “’Ik heb van horen zeggen’ is een fout”

“Ruben Van Gucht is uit de bocht gegaan met die opmerking.” Herman Brusselmans reageerde in ‘De tafel van Tine’ op een uitspraak van Ruben Van Gucht. Het Sporza-gezicht heeft in ‘De Afspraak’ gezegd dat hij gehoord had dat Remco Evenepoel “voor de familie van zijn vrouw probeert te zorgen”. Een uitspraak waar de wielrenner zelf niet mee gediend was. Daarnaast reageerde ook Elisabeth Lucie Baeten al op de heisa.

“Je moet nooit beginnen met ‘Ik heb van horen zeggen’”, aldus Brusselmans in ‘De tafel van Tine’. “Dat is altijd bullshit.” Vervolgens had de auteur het ook nog over de reactie van Remco. “Ik zou hem aangeraden hebben om zich er vooral niks van aan te trekken en het gewoon te laten passeren. Want wat is nu het resultaat? Zijn schoonfamilie, met name zijn Marokkaanse vrouw, krijgt nu een heleboel bagger over zich heen via sociale media. Het is groter geworden dan het had moeten zijn.”

Daarnaast kreeg ook ‘Julie van Showbizz PR’, het typetje van Elisabeth Lucie Baeten, telefoon van Ruben. “Zijt gij al terug van het ziekenhuis? Want gij zijt toch op uw kop gevallen of niet?”, klinkt het onder meer in de video op Instagram. “Die ‘Van Horen Zeggen Journalistiek’. Heb jij daarvoor gestudeerd Ruben, of? Die Master In Achterklap was dat. Met een specialisatie in Eerder Slecht Verstopte Racisme ook hé.” Daarnaast stak de content creator ook nog de draak met het privéleven van de Sporza-journalist. “Als er nu één verhaal is dat de mensen beu zijn om te horen is dan is het misschien wel het polygaam-verhaal hé.”
pi_217497276
Of reputatiecoach Jeroen Wils:

quote:
“Er is meer nood aan rauwheid op social media”: waarom de emotie van Remco Evenepoel steeds meer de standaard wordt bij topsporters

Recht vanuit het hart. Dat is het minste wat je kan zeggen van de Instagram-post van Remco Evenepoel (25) over de uitspraken van Ruben Van Gucht. Na jaren van clichés en platitudes op social media kiezen steeds meer atleten weer voor authenticiteit en emotie. “Maar het ego is een valkuil”, zeggen experts. Met één zinnetje van Evenepoel als sprekend bewijs.

In het VRT-programma De Afspraak maakte Ruben Van Gucht maandagavond een opmerkelijke analyse over Remco Evenepoel. Hij begon eerst over de bekering van de wielrenner tot de islam. Om dan te zeggen: “Hij probeert voor de familie van zijn vrouw te zorgen. Maar men mag morgen zeggen dat het loze geruchten zijn.”
Zo lang heeft het niet geduurd. Even voor middernacht plaatste Evenepoel een bericht op Instagram aan het adres van Van Gucht. De korte samenvatting: “Complete onzin (...). Haar ouders hebben hun welvaart niet te danken aan wie dan ook. Zeker niet aan mij. En dan kom jij, Ruben, vertellen dat ík voor hen zou zorgen? (...). Misschien moet jij je eerder zorgen maken over je eigen familie, Ruben... Want we horen ook dingen.”

Lang hebben sporters, bekendheden en politici hun socialmediakanalen gebruikt om al hun communicatie te filteren, oppoetsen en stroomlijnen. Alles om ver weg te blijven van lange tenen en zere schenen.
Die trend is gekeerd. Voetballers Cristiano Ronaldo en Romelu Lukaku dienen kritische fans of analisten zelf van antwoord. Thibaut Courtois post emoji’s met een lange neus wanneer een bondscoach een leugen vertelt. Tennisser Novak Djokovic sprak zich in volle coronacrisis uit tegen vaccinatie. En Remco Evenepoel vecht een online robbertje uit met Ruben Van Gucht.
Vertrouwenscrisis
“We verlangen naar meer rauwheid en puurheid op social media”, zegt reputatiecoach Jeroen Wils. “Er is de voorbije jaren een vertrouwenscrisis gegroeid tussen het publiek en bekende figuren zoals politici, popsterren of sporters. We voelen snel aan wanneer een boodschap niet authentiek is. Dat voedt ons wantrouwen alleen meer.”
“Een afgelikte boodschap helpt dus niet om de band te herstellen. We gaan op zoek naar publieke figuren die radicaal eerlijk en authentiek zijn. De boodschap van Remco Evenepoel is daar een goed voorbeeld van. Alles wijst erop dat hij het zelf geschreven heeft vanuit zijn emotie, ver weg van de communicatie van de ploegleiding of een socialmediateam.”

Vijftien jaar geleden waren social media vooral een manier om te communiceren. Vandaag gebruiken sporters Instagram, TikTok of YouTube vaak om hun eigen ‘personal brand’ te versterken. Ze zijn veel meer op zichzelf staande merken geworden. Wat hen ook bekender maakt en meer sponsors kan opleveren.
“Vertrouwen en herkenbaarheid zijn daarom steeds belangrijker”, zegt Michael Long van Sportspro, een Amerikaans bedrijf dat de sportwereld verbindt met de zakenwereld. “Het zorgt voor diepere connecties met de fans. Dat is voordelig voor de atleet zelf, maar ook voor de sponsors errond.”
Ego

Maar die authenticiteit heeft ook een keerzijde, waarschuwt Wils. “Vooral als het ego opspeelt. Iedereen heeft een ego - zie het als je innerlijke kind dat zich verweert tegen aanvallen van buitenaf. Dat kan gebeuren door je te isoleren, in een slachtofferrol te kruipen, of door zelf in de aanval te gaan. Maar bij crisiscommunicatie is het wel belangrijk om je ego onder controle te houden.”

Daarin slaagde Evenepoel niet helemaal. In de eerste zes alinea’s nam hij het op voor zijn vrouw Oumi en haar familie. Maar in zijn laatste zin schrijft hij dat hij “ook dingen” over Van Gucht gehoord heeft. Hij doet zo min of meer wat hij de VRT-reporter verwijt: de geruchtenmolen voeden.

“Evenepoel reageerde vanuit zijn hart en ziel. Legde uit dat het niet oké was wat Van Gucht had geïnsinueerd, en waarom dat niet oké was. Maar in die laatste zin liet hij zijn ego spreken. Dat natrappen zwakt zijn krachtige boodschap af. Dat had niet gehoeven”, zegt Wils.

Tegensprekers
Hij zegt dat bekende personen als Evenepoel gebaat zouden zijn met wat hij “tegensprekers” noemt. “Supersterren met macht of gezag zijn vaak omringd door jaknikkers of mensen die niet durven tegenspreken. Terwijl ze nood hebben aan iemand met wie ze kunnen sparren.”

“Misschien heeft Remco Evenepoel het in zijn emotie niet gevoeld dat zijn laatste zin onnodig was. Het helpt dat iemand feedback geeft en vanuit een ander perspectief kijkt.”

Maar om nu zijn Instagram-post te verwijderen of te nuanceren heeft geen zin, meent Wils. “Dan geef je enkel brandstof aan de polarisering. Het zou verstandiger zijn om de zaak te laten uitdoven. Daarna kunnen ze onder vier ogen alles uitpraten. Om dan met een ludieke selfie of boodschap de angel uit de discussie te halen.”
pi_217497280
Of Stefan Werbrouck:

quote:
Ruben Van Gucht kon in ‘De afspraak’ niet wachten om te laten zien dat hij van alle markten thuis is. Tot hij over Remco Evenepoel begon

Wat moeten we onthouden van ‘De afspraak’, ‘De tafel van Gert’ of ‘Bar Goens’? Stefaan Werbrouck, HUMO’s chef televisie, maakt elke middag een eigenzinnig talkshowrapport: ‘Als Carl Devos ooit stopt, kan Ruben Van Gucht er de politieke analyses vast nog wel bij doen.’

Het mag dan al na één aflevering duidelijk zijn dat ‘Bar Goens’ dicht tegen ‘De tafel van Gert’ aanleunt, op één punt verschillen de twee talkshows. Bij Eric zitten de gasten apart verspreid over het hele café, tot zelfs in de toiletten toe, en praten ze enkel over zichzelf en hun leven. Bij Gert of Tine neemt iedereen rond één tafel plaats, mogen ze vrijelijk op elkaar inpikken en ook hun licht laten schijnen over onderwerpen waar ze pas vlak voor de vraag werd gesteld over hebben nagedacht.

Zo gaf driesterrenchef Tim Boury gisteren in ‘De tafel van Tine’ zijn mening over de beslissing van het Eurovisiesongfestival om de deelnemers te verbieden met een regenboogvlag te zwaaien: hij ging daarmee akkoord, want ‘het is een liedjeswedstrijd en niet de plaats om met je geaardheid te koop te lopen’. Er is tijdens een drukke avonddienst vast weinig tijd om tv te kijken maar iemand zou de chef-kok toch eens moeten zeggen dat een regenboogvlag het Eurovisiesongfestival echt niet gayer zal maken dan het al is.

‘De afspraak’ bevindt zich tussen ‘De tafel’ en ‘Bar Goens’ in: iedereen zit er aan dezelfde desk maar tegelijk komen de mensen vooral praten over de dingen waar ze iets van afweten. Ze tonen dan ook meestal enige schroom om in te gaan op wat anderen zeggen. Eén grote uitzondering: Ruben Van Gucht. De man van Sporza zat gisteren in de studio om het voorbije wielervoorjaar te overlopen maar op eenvoudig verzoek wilde hij gerust ook alle andere thema’s tackelen. ‘Sportjournalisten zijn de breedst geïnteresseerde mensen die er zijn,’ liet hij aan het begin weten en hij kon niet wachten om dat ook te laten zien.

De jongens die in Kenia zijn aangehouden voor de smokkel van mieren begingen volgens hem ‘meer dan een stommiteit’. Wat betreft de NAVO-norm voor investeringen in defensie was hij het eens met Conner Rousseau dat ‘je je lidgeld moet betalen als je deel wilt zijn van een club’. Ook toen de voorzitter van Vooruit zich moest verdedigen voor de beslissing om toe te treden tot de federale regering vond hij steun bij Van Gucht. ‘Hij zal dingen hebben moeten slikken die moeilijk waren,’ zei die over het regeerakkoord. ‘Maar dat is nu eenmaal ons systeem.’ Als Carl Devos ooit stopt, kan de sportverslaggever er de politieke analyses vast nog wel bij doen.

Toen het wielrennen aan bod kwam, groeide zijn zelfvertrouwen nog en strooide hij met wijsheden over Tadej Pogacar, Wout van Aert en vooral Remco Evenepoel: over hem wist hij schijnbaar dat die de laatste jaren steeds meer zijn schoonfamilie bij zijn carrière betrekt en ‘er ook voor probeert te zorgen’. ‘Wat bedoel je daarmee precies?’ vroeg politiek journalist Wouter Verschelden maar Van Gucht bleef vaag: ‘Het is iets wat ik hoor zeggen in de buik van het wielerpeloton. Maar men mag mij morgen uiteraard laten weten dat het loze geruchten zijn.’

Ondertussen heeft Evenepoel dat ook gedaan op Instagram, met de panache die hem zondag op Col de la Redoute ontbrak. Maar misschien moet een journalist, sport- of andere specialiteit, ook gewoon weten dat je beter geen hele of halve roddels op tv vertelt.

Opvallendste gast?
Radja Nainggolan, die in ‘Bar Goens’ duidelijkheid kwam scheppen over de kwestie of hij nu geld heeft geleend áán iemand met een crimineel verleden of ván iemand met een crimineel verleden. Het antwoord was, een beetje zoals Nainggolan zelf, verfrissend simpel: ‘Alle twee.’

Grappigste quote?
‘Ik weet niets over Tadej Pogacar behalve dan dat het een Slovaak is.’ Conner Rousseau zegt dat hij weinig van wielrennen kent en bewijst dat ook meteen.

Vreemdste vraag?
‘De paus heeft weinig gedaan voor de slachtoffers van misbruik of de lgbtq-beweging: had je niet meer van hem verwacht?’ Geen onterechte vraag van Eric Goens, zeker niet, maar misschien is het wat raar om ze te stellen aan een priester die je net naar Rome hebt gestuurd om een enthousiaste vlog over de begrafenis te maken.

Het rapport van de avond?
‘De afspraak’: ★★★☆☆ (235.000 kijkers)
‘De tafel van Tine’: ★★☆☆☆ (225.000 kijkers)
‘Bar Goens’: ★★☆☆☆ (216.000 kijkers)
pi_217497374
wimgod
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')