Ze is 25 jaar actief voor Vluchtelingenwerk, tien jaar vrijwilliger in een azc in Leersum en een van de vijf personen die minister Marjolein Faber weigerde voor te dragen voor een lintje. Ellen Heilijgers kreeg de onderscheiding vanochtend toch, in haar woonplaats Soest.![ondanks-verzet-van-minister-faber-kreeg-ellen-heilijgers-uit-soest-toch-haar-lintje-voor-haar-jarenlange-inzet-voor-vluchtelingen]()
„Dat er aan koninklijke onderscheidingen een politieke lading werd gegeven, raakte mij zeer”, zei burgemeester Metz van Soest alvorens hij vijf lintjes opspeldde, waarvan een aan een Soesterse die al 25 jaar vrijwillig actief is voor Vluchtelingenwerk. Hij liet geëmotioneerd merken dat hij het onacceptabel vindt dat een minister zo’n lintje niet wil toekennen, omdat dat ‘haaks’ zou staan op het beleid om de asielstroom in te dammen.
Actie Faber in potentie ‘verwoestend’ voor lintjestraditie: ‘Schoof moet ingrijpen’
„Vrijwilligers zijn van onschatbare waarde voor onze samenleving”, maakte Metz duidelijk. „Alle vrijwilligers verdienen respect. Het zijn de vrijwilligers die onze samenleving maken tot de verdraagzame samenleving die wij zijn.”
„Mensen die een koninklijke onderscheiding krijgen hebben zich langjarig ingezet”, benadrukte Metz. „Ze vormen de kopgroep van al die vrijwilligers. Hun inzet verdient respect, bewondering en navolging, in ieder segment van onze maatschappij, zonder enig onderscheid.”
‘Uw werk heeft levens veranderd’Ook in zijn toespraak voor Ellen Heilijgers, een van de ‘Vijf van Faber’, kwam hij erop terug. „Volgens uw collega’s is het belangrijk om juist in deze veranderende tijden, waarin het steeds moeilijker is om met een positieve grondhouding de problemen van vluchtelingen het hoofd te bieden, een blijk van waardering te geven voor uw jarenlange, onvermoeibare inzet voor Vluchtelingenwerk. Ik sluit mij daar volmondig bij aan.”
Hij benadrukte het belang van haar werk. „Uw vrijwilligerswerk heeft levens veranderd. U geeft mensen hoop op een nieuwe toekomst. Daarmee verandert niet één mensenleven, maar vele generaties.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)ar-lintje~a510df590/
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !