abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217448400
quote:
China en Rusland willen kerncentrale op de maan bouwen
Auteur: BNR Webredactie | 23-4-2025

China en Rusland hebben plannen gepresenteerd om een kerncentrale op de maan te bouwen. De plannen werden getoond rondom het International Lunar Research Station-project (ILRS), dat door Rusland en China wordt geleid.

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

De presentatie van Pei Zhaoyu, hoofdingenieur voor China's maanmissie die in 2028 moet plaatsvinden, liet zien dat de energievoorziening van de basis kan afhangen van grootschalige zonnepanelen die op het maanoppervlak kunnen worden gebouwd. De kerncentrale die de Chinezen willen bouwen heeft de voorkeur. Die moet als energiebron dienen voor een bemande basis op de maan.

Bewoonde basis op de maan
De missie, onder de naam Chang'e-8, moet de basis zijn voor een permanent bewoonde locatie op de maan. China heeft al eerder duidelijk gemaakt dat het grootse ambities heeft op het gebied van ruimtevaart en wil tegen 2030 de eerste astronauten op de maan laten landen. Daarmee concurreert het met de Amerikaanse plannen. Ruimtevaartorganisatie NASA wil ook astronauten die kant op sturen, binnen het geavanceerde Artemis-programma. De Amerikanen zijn een stuk ambitieuzer en willen nog dit jaar weer een menselijke voet op de bodem van de maan krijgen.

Wu Weiren, academicus van de Chinese Academy of Engineering en hoofdontwerper van het Chinese maanverkenningsproject, zei vorig jaar te verwachten dat een 'basismodel' van het ILRS, met de zuidpool van de maan als kern, tegen 2035 wordt gebouwd.

Internationale samenwerking
Het ILRS moet niet exclusief Russisch-Chinees worden. Op termijn moet het uitdraaien op een 555-project, wat inhoudt dat vijftig andere landen worden uitgenodigd, die vijfhonderd internationale wetenschappelijke instellingen betrekken, die op hun beurt weer vijfduizend wetenschappers inzetten voor de maanmissie.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)le-op-de-maan-bouwen
china _O_ zo vooruitdenkend het is bijna magisch
pi_217448432
Ik heb 0 verstand van ruimtevaart. Wat zijn de voordelen van het hebben van een basis op de maan?
pi_217448458
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 16:40 schreef Raw85 het volgende:
Ik heb 0 verstand van ruimtevaart. Wat zijn de voordelen van het hebben van een basis op de maan?
Laten zien dat je een grotere plasser hebt dan andere landen, terwijl je eigen bevolking grotendeels nog in armoede leeft.
^ To je nesmysl ^
pi_217448468
Ver-plas wedstrijdjes in de ruimte, dat moet lastig zijn als het gezeik gewichtloos is..
"In the quiet words of the Virgin Mary… come again?"
  woensdag 23 april 2025 @ 17:08:21 #5
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217448744
Nou succes er mee.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_217449889
Kernenergie :') 1920 belde
pi_217450349
quote:
Het is veel makkelijker ruimteschepen vanaf de maan te lanceren dan vanaf de aarde. Lagere zwaartekracht enzo. En je kunt er een space army stationeren die weer fratsen kunnen uithalen met satellieten, (kern)wapens op de aarde af kunnen vuren enz.
pi_217450480
to the moon!
Knowledge is power.
pi_217450750
8)7
pi_217451934
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 20:03 schreef SheCanDoIt het volgende:
to the moon!
And back! :+
pi_217452007
Wat een soap, wat ga je doen met die kerncentrale dan? De kraters nog wat groter maken?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_217452183
Wat een dom idee :')
Bouw dan een bordeel op Venus...
  woensdag 23 april 2025 @ 23:23:42 #13
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_217452257
Ik hoop in ieder geval wel dat de Chinezen eerder mensen op de maan hebben dan Amerika. Dat gaat Trump niet leuk vinden _O- _O- _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_217452311
En ik wil een mega jacht
pi_217452324
Op het moment dat we ons ook debiel in de ruimte gaan gedragen dan grijpen de aliens eindelijk in toch. Toch?
pi_217452389
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 23:02 schreef Cockwhale het volgende:
Waar? Op de venusheuvel? :D
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
  donderdag 24 april 2025 @ 00:15:37 #17
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217452469
quote:
Geen Fukushima of Chernobyl 2.0 in je achtertuin.
pi_217452537
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 23:02 schreef Cockwhale het volgende:
Met een darkroom zeker stoute boy?
  donderdag 24 april 2025 @ 00:34:16 #19
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217452543
Weinig ambitieus. Ik dacht eerder aan:

undefined (video)
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_217452554
Belgie wil ook een eerste frietkot op de maan bouwen.
  donderdag 24 april 2025 @ 04:29:36 #21
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217452904
quote:
daar is geen stikstof
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217452906
Dure kerncentrale als je weet dat je om de zoveel tijd uranium naar de maan moet schieten.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_217452953
Tot nu toe was een overwicht in de lucht te vertalen in een voordeel op het slagveld. Dus zo gek is het niet dat machtige landen de ruimte willen beheersen om zo een voordeel te hebben op hun 'vijanden' .
pi_217453406
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 23:41 schreef Document1 het volgende:
Op het moment dat we ons ook debiel in de ruimte gaan gedragen dan grijpen de aliens eindelijk in toch. Toch?
Wat is er debiel aan een kerncentrale op de maan? Het ergste dat kan gebeuren is het vrijkomen van straling op een verder dode plek met heel veel straling.
pi_217453428
quote:
Als je [BNW] moet geloven zijn we daar niet welkom van de aliens die daar zouden wonen.
pi_217453444
quote:
7s.gif Op donderdag 24 april 2025 04:39 schreef HSG het volgende:
Dure kerncentrale als je weet dat je om de zoveel tijd uranium naar de maan moet schieten.
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
pi_217453448
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 08:27 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Wat is er debiel aan een kerncentrale op de maan? Het ergste dat kan gebeuren is het vrijkomen van straling op een verder dode plek met heel veel straling.
Je zal een hele berg brandstof naar de maan moeten transporteren met alle gevaren en vervuiling (plutonium is niet bepaald een lichte stof) van dien. Je wil ook niet dat er iets fout gaat en een raket met een grote hoeveelheid plutonium crashed hier op aarde.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_217453501
quote:
2s.gif Op donderdag 24 april 2025 08:32 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Je zal een hele berg brandstof naar de maan moeten transporteren met alle gevaren en vervuiling (plutonium is niet bepaald een lichte stof) van dien. Je wil ook niet dat er iets fout gaat en een raket met een grote hoeveelheid plutonium crashed hier op aarde.
Dat doen we nu ook al, alle ruimtevaartuigen die naar de buitenplaneten gaan hebben een paar kilo plutonium aan boord. En de brandstof van bijvoorbeeld een nucleaire onderzeeboot of vliegdekschip hoef je maar 1 keer in de 20 jaar of zo te vervangen.
pi_217453513
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 08:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat doen we nu ook al, alle ruimtevaartuigen die naar de buitenplaneten gaan hebben een paar kilo plutonium aan boord. En de brandstof van bijvoorbeeld een nucleaire onderzeeboot of vliegdekschip hoef je maar 1 keer in de 20 jaar of zo te vervangen.
Die hebben aanzienlijk meer plutonium aan boord dan een satelliet he. Die redden het niet met een paar kilo ;)
pi_217453529
quote:
16s.gif Op woensdag 23 april 2025 23:23 schreef Starhopper het volgende:
Ik hoop in ieder geval wel dat de Chinezen eerder mensen op de maan hebben dan Amerika. Dat gaat Trump niet leuk vinden _O- _O- _O-
Jij hebt alleen maar het best voor met dat kutland, na de 2e wereldoorlog hadden we een mooi woord voor types zoals jou.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217453537
quote:
2s.gif Op donderdag 24 april 2025 08:44 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Die hebben aanzienlijk meer plutonium aan boord dan een satelliet he. Die redden het niet met een paar kilo ;)
Ja, dat klopt. Het grootste probleem met het opwekken van elektriciteit zonder onderhoud is dat ze allemaal nog steeds water opwarmen tot stoom en daar een generator mee laten draaien. Dat is een heel gedoe en dat moet je onderhouden. Het kan ook solid-state, met thermokoppels, maar dan heb je een belachelijk laag rendement. De beste compromis is een Stirling motor met een edel gas er in. Maar dan heb je nog steeds bewegende en draaiende onderdelen.
pi_217453595
quote:
2s.gif Op donderdag 24 april 2025 08:32 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ja het is niet leuk als je zo'n raket op je dak krijgt, maar aan de andere kant zijn de hoeveelheden die in een raket passen nou ook niet zo groot dat een land onbewoonbaar wordt. Ik maak mij meer zorgen om de chloortreinen die hier door de stad komen, dan om dat kleine beetje straling dat overvliegt.
pi_217453603
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 08:59 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ja het is niet leuk als je zo'n raket op je dak krijgt, maar aan de andere kant zijn de hoeveelheden die in een raket passen nou ook niet zo groot dat een land onbewoonbaar wordt. Ik maak mij meer zorgen om de chloortreinen die hier door de stad komen, dan om dat kleine beetje straling dat overvliegt.
Ja, dat doen ze hier ook. Het is wachten tot het een keer goed fout gaat voordat daar eindelijk wat aan gedaan wordt. Maar dat is een ander verhaal. ;)
pi_217453605
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 08:47 schreef raptorix het volgende:

[..]
Jij hebt alleen maar het best voor met dat kutland, na de 2e wereldoorlog hadden we een mooi woord voor types zoals jou.
Ok boomer. De VS is niet langer onze vriend en de vijand van onze vijand is misschien niet onze vriend, maar als ze Trump voor lul zetten kan ik dat wel waarderen.

Niet dat dit project de komende 30 jaar gaat gebeuren.
pi_217453609
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 09:01 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ok boomer. De VS is niet langer onze vriend en de vijand van onze vijand is misschien niet onze vriend, maar als ze Trump voor lul zetten kan ik dat wel waarderen.

Niet dat dit project de komende 30 jaar gaat gebeuren.
Laten we ons vooral op onszelf richten, en alsjeblieft niet China als maatstaf nemen, een land wat helemaal geen innovatie kent, maar alles jat van anderen.
  donderdag 24 april 2025 @ 09:03:27 #36
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217453611
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 00:15 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Geen Fukushima of Chernobyl 2.0 in je achtertuin.
Doet me toch wat aan Kees Flodder met zijn tank benzine denken.
pi_217453614
Is dat niet hinderlijk bij het zingen dan ?

;(
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_217453629
quote:
2s.gif Op donderdag 24 april 2025 09:01 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ja, dat doen ze hier ook. Het is wachten tot het een keer goed fout gaat voordat daar eindelijk wat aan gedaan wordt. Maar dat is een ander verhaal. ;)
Ik zie nu dat chloortreinen in 2021 gestopt zijn. Dus alsnog een gevoel van paniek voor de nucleaire raketten.

STOP DE CHINEZEN EN HUN DOODSRAKETTEN!!
pi_217453634
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 09:05 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik zie nu dat chloortreinen in 2021 gestopt zijn. Dus alsnog een gevoel van paniek voor de nucleaire raketten.

STOP DE CHINEZEN EN HUN DOODSRAKETTEN!!
Gaat 'ie?
pi_217453638
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 09:03 schreef raptorix het volgende:

[..]
Laten we ons vooral op onszelf richten, en alsjeblieft niet China als maatstaf nemen, een land wat helemaal geen innovatie kent, maar alles jat van anderen.
Deze meme was nog relevant in de jaren 00.
pi_217453642
quote:
2s.gif Op donderdag 24 april 2025 09:06 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Gaat 'ie?
Nee. De Russen hebben ons systeem platgelegd, dus ik verveel mij.
pi_217453666
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 09:07 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Gvd kk Ruzzen
pi_217453707
quote:
16s.gif Op woensdag 23 april 2025 23:23 schreef Starhopper het volgende:
Die zijn daar eind jaren '60 al geweest hè, dat weet je?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
  donderdag 24 april 2025 @ 09:21:25 #44
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217453723
quote:

[..]
False flag van de Amerikanen.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217453786
quote:

[..]
Ja :') :') :')
https://www.dailymail.co.(...)ea-shop-Kunming.html
  donderdag 24 april 2025 @ 09:43:34 #46
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217453862
quote:
Zou wel mooi zijn ja, dat we ergens landen om ons op de borst kloppend en de Heere aanroepend voor alle zegen een vlag te planten en dat er dan zo heel droog een groen mannetje aan komt lopen met veruit superieure technologie en uitroept van "Joop, die beesten zijn toch ontsnapt! Bel jij even een verdelger dat hij de omheining weer even naloopt?"
pi_217453867
duur grapje wel.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_217453873
Haha, gaat toch niet lukken
pi_217453906
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 09:43 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Zou wel mooi zijn ja, dat we ergens landen om ons op de borst kloppend en de Heere aanroepend voor alle zegen een vlag te planten en dat er dan zo heel droog een groen mannetje aan komt lopen met veruit superieure technologie en uitroept van "Joop, die beesten zijn toch ontsnapt! Bel jij even een verdelger dat hij de omheining weer even naloopt?"
:D _O-
pi_217453969
quote:

[..]
En is de afgelopen tien jaar alleen maar relevanter geworden. Als er al een kutland is die alles kopieert, jat en schijt heeft aan economische regels, dan is het China wel. Valt het je verder op dat je amper negatief nieuws uit / over China te horen krijgt? De CCP die verhult letterlijk alles.

Hoe eerder dat land op zijn gat gaat, hoe beter.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mutsaers__78 op 24-04-2025 10:09:01 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop