abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217440562
Hoi,

Voor korte afstanden wil ik heel graag een e-step maar kwam al snel achter dat deze verboden zijn op de openbare weg. Je hebt ook e-steps met trapondersteuningen maar die dingen lijken mij onpraktisch en vooral gevaarlijk. Steps met zadel dit en dat zijn ook niks voor mij.

Volgens de informatie die ik via internet vergaard heb lijkt het erop dat vanaf 1 juli 2025 eindelijk een wet komt die e-steps toestaan op de openbare weg. Wel met een kenteken en een verzekeringsplicht.

Maar klopt het ook dat ze vanaf 1 juli daadwerkelijk toegestaan zullen worden? Iemand tussen jullie die het toevallig ook volgt en wacht op wettelijke goedkeuring ervan?

Dank.

[ Bericht 9% gewijzigd door Werkperd op 23-04-2025 21:58:14 ]
pi_217440620
https://www.rijksoverheid(...)ets/elektrische-step

Het lijkt nu al te mogen. De step moet wel WA-verzekerd zijn (verzekeringsplaatje), en er is maar een vrij klein aantal steps goedgekeurd.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 22 april 2025 @ 19:39:41 #3
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217440948
Er is geen plaats voor deze dingen in de openbare ruimte. Ze zijn verboden omdat er bij een ingreep er amper controle is over het 'voertuig'.

Ze zullen naar mijn bescheiden mening nooit legaal worden.
  dinsdag 22 april 2025 @ 20:04:52 #4
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217441215
Is dat zo’n smalle of zo’n brede?
pi_217442192
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 18:50 schreef Jordy-B het volgende:
https://www.rijksoverheid(...)ets/elektrische-step

Het lijkt nu al te mogen. De step moet wel WA-verzekerd zijn (verzekeringsplaatje), en er is maar een vrij klein aantal steps goedgekeurd.
Ja dat zijn dus die debiele steps.

Ik heb het meer over die met kleinere wielen, gashendel etc.
pi_217442197
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 20:04 schreef Boca_Raton het volgende:
Is dat zo’n smalle of zo’n brede?
Hoe bedoel je?
pi_217442226
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 19:39 schreef xzaz het volgende:
Er is geen plaats voor deze dingen in de openbare ruimte. Ze zijn verboden omdat er bij een ingreep er amper controle is over het 'voertuig'.

Wat voor controle? Ze zijn dan wettelijk toegestaan. Enige wat er te controleren valt is kentekenplaat, verzekering en of ze niet te hard rijden. Maar dat geldt ook voor snorfietsen etc.

Voor snelle, groene, flexibele transport is zo'n ding een must.
  dinsdag 22 april 2025 @ 21:32:18 #8
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217442292
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 21:25 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Hoe bedoel je?
Nou, hoe breed is zo’n step?
pi_217442318
Oh fijn naast de fatbike weer iets waarmee je omver gereden wordt op het trottoir
pi_217442355
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 21:25 schreef Werkperd het volgende:
Ja dat zijn dus die debiele steps.

Ik heb het meer over die met kleinere wielen, gashendel etc.
Huh?
Een elektrische step met een gashendel?
pi_217442436
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 21:32 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Nou, hoe breed is zo’n step?
Gewoon zulke die op voorpagina staan: https://nr1elektrischestep.nl/
pi_217442440
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 21:39 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Huh?
Een elektrische step met een gashendel?
Acceleratiehendel dan.
  dinsdag 22 april 2025 @ 21:52:44 #13
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217442501
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 21:46 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Gewoon zulke die op voorpagina staan: https://nr1elektrischestep.nl/
Leuk stepje. Maar hoe zet je hem vast aan een lantaarnpaal? Want anders is ie weg.
pi_217442904
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 21:52 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Leuk stepje. Maar hoe zet je hem vast aan een lantaarnpaal? Want anders is ie weg.
Boca. De vraag is even of iemand meer informatie heeft over de wetgeving. Is er al een akkoord? Gaat het daadwerkelijk vanaf 1 juli in? Etc.

Kan iemand helpen?

Maar om toch terug te komen op je vraag. Ze worden vaak voorzien van een anti-diefstal systeem. Dus stuurslot, mogelijkheid om je step vast te zetten aan een paal etc. Dmv oogje, slot etc.
  Moderator dinsdag 22 april 2025 @ 22:35:12 #15
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_217442989
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 21:34 schreef Cupfighter het volgende:
Oh fijn naast de fatbike weer iets waarmee je omver gereden wordt op het trottoir
Gezien deze dingen een kenteken gaan vereisen, neem ik aan dat ze lekker óf op het fietspad óf tussen het reguliere straatverkeer 25 km/u mogen gaan brommen.

Op het trottoir gewoon meteen een dikke boete geven. Levensgevaarlijk.
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
  dinsdag 22 april 2025 @ 23:30:29 #16
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217443325
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 22:27 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Boca. De vraag is even of iemand meer informatie heeft over de wetgeving. Is er al een akkoord? Gaat het daadwerkelijk vanaf 1 juli in? Etc.

Kan iemand helpen?

Maar om toch terug te komen op je vraag. Ze worden vaak voorzien van een anti-diefstal systeem. Dus stuurslot, mogelijkheid om je step vast te zetten aan een paal etc. Dmv oogje, slot etc.
Sorry Werkperd :@
  Moderator woensdag 23 april 2025 @ 00:18:39 #17
236264 crew  capricia
pi_217443492
Waarom een step in NL willen en geen fiets?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 23 april 2025 @ 05:29:45 #18
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_217443695
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 21:27 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Wat voor controle? Ze zijn dan wettelijk toegestaan. Enige wat er te controleren valt is kentekenplaat, verzekering en of ze niet te hard rijden. Maar dat geldt ook voor snorfietsen etc.

Groen zijn ze niet echt. Er zijn immers zo goed als geen mensen die er de auto voor laten staan. Daar is reeds onderzoek naar gedaan.

Gebruik ze zelf graag, heb een abonnement op huurstepjes die overal in de stad staan.

Overigens wel levensgevaarlijke dingen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 23 april 2025 @ 07:27:04 #19
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_217443796
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 21:27 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Heb je wel eens iemand op z'n bek zien gaan met zo'n stepje?
Ik wel in Duitsland en België, waar die dingen ook legaal zijn.
Lachen, gieren, brullen, bestuurder meestal zwaar gehavend en maar hopen dat de step (of de bestuurder zelf) niet bij een omstander in z'n nek terecht komt…
pi_217444245
Deze wet heeft het mogelijk gemaakt een e-step toe te voegen aan de wegenverkeerswet: https://www.eerstekamer.n(...)oedkeuringsprocedure

Dan zie je hier dat het idee is 'bepaalde elektrische steps' goed te keuren, na keuring en met kentekenplicht: https://www.werkenbijderd(...)ikkelingen-lev-kader

En daar zijn ze dus mee bezig, een aantal modellen zijn goedgekeurd: https://www.rijksoverheid(...)ets/elektrische-step

Specifiek:
E-step van het merk Kickbike, type Cruise
E-step van het merk Kickbike, type Fat Max
E-step van het merk Kickbike, type Luxury
E-step van het merk Yedoo Mezeq

Als je deze niet hebt, ben je kansloos:
quote:
U kunt een e-step niet achteraf laten goedkeuren met een zogenaamde 'individuele goedkeuring'.

Beweert een verkoper dat zijn e-step binnenkort wel is toegestaan? Dit klopt niet. E-steps kunnen nooit na de productie nog worden goedgekeurd.
De E-step is nu nog een bijzondere bromfiets en mag dus zeker niet op de stoep.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 23-04-2025 09:19:00 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 23 april 2025 @ 09:14:09 #21
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217444249
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 19:39 schreef xzaz het volgende:

Typische boze blanke boomer reactie dit :')
  Moderator woensdag 23 april 2025 @ 09:23:13 #22
236264 crew  capricia
pi_217444304
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 09:13 schreef Hanca het volgende:
Deze wet heeft het mogelijk gemaakt een e-step toe te voegen aan de wegenverkeerswet: https://www.eerstekamer.n(...)oedkeuringsprocedure

Dan zie je hier dat het idee is 'bepaalde elektrische steps' goed te keuren, na keuring en met kentekenplicht: https://www.werkenbijderd(...)ikkelingen-lev-kader

En daar zijn ze dus mee bezig, een aantal modellen zijn goedgekeurd: https://www.rijksoverheid(...)ets/elektrische-step

Specifiek:
E-step van het merk Kickbike, type Cruise
E-step van het merk Kickbike, type Fat Max
E-step van het merk Kickbike, type Luxury
E-step van het merk Yedoo Mezeq

Als je deze niet hebt, ben je kansloos:
[..]
De E-step is nu nog een bijzondere bromfiets en mag dus zeker niet op de stoep.
Dat is dit soort spul dus:

Ieg niet met van die hele kleine wieltjes.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217444360
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 09:23 schreef capricia het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Behalve als die met kleine wieltjes trapondersteuning heeft.

Deze bijvoorbeeld:
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 23 april 2025 @ 09:34:15 #24
236264 crew  capricia
pi_217444380
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 09:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Behalve als die met kleine wieltjes trapondersteuning heeft.

Deze bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Oh, dus toch met van die kleine wieltjes.
En waar moet deze rijden qua plaats op de weg?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217444428
Dit lijkt me een step too far
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_217444429
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 09:34 schreef capricia het volgende:

[..]
Oh, dus toch met van die kleine wieltjes.
En waar moet deze rijden qua plaats op de weg?
Een e-step met trapondersteuning staat gelijk aan een e-bike, dus op het fietspad.

Ik zie er vooral een oplossing in voor de stukken naar en van de trein. De e-steps met trapondersteuning zijn een kilo of 12 en opvouwbaar.
  woensdag 23 april 2025 @ 10:42:06 #27
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217444782
quote:
10s.gif Op woensdag 23 april 2025 09:14 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Typische boze blanke boomer reactie dit :')
Ok
pi_217444811
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 09:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een e-step met trapondersteuning staat gelijk aan een e-bike, dus op het fietspad.

Ik zie er vooral een oplossing in voor de stukken naar en van de trein. De e-steps met trapondersteuning zijn een kilo of 12 en opvouwbaar.
Zijn die vanaf juli legaal?
Groot fan van User Wotte
  Moderator woensdag 23 april 2025 @ 11:08:42 #29
236264 crew  capricia
pi_217444958
quote:
19s.gif Op woensdag 23 april 2025 10:46 schreef Tjacka het volgende:

[..]
Alleen zonder werkende gashendel.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217445538
quote:
19s.gif Op woensdag 23 april 2025 10:46 schreef Tjacka het volgende:

[..]
Die zijn al legaal.

quote:
U moet een aantal regels volgen als u een elektrische step gebruikt. Is de elektrische step goedgekeurd? Of is het een step met trapondersteuning? Dan mag u in Nederland de weg op.
Die 1 juli uit de startpost heb ik nergens kunnen vinden.
pi_217445956
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 09:23 schreef capricia het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Verschrikkelijk
pi_217445993
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 11:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Alleen zonder werkende gashendel.
Stapstep is al legaal omdat die een en het ander wetgeving omzeilt. Daarom zijn die dingen ook super gevaarlijk tov een volledig elektrische step.

Bedoeling is dat vanaf 1 juli e-steps met gashendel toegelaten worden.
pi_217446719
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 12:51 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Bedoeling is dat vanaf 1 juli e-steps met gashendel toegelaten worden.
Dat heb ik nergens kunnen vinden, heb je een bron?

Als het niet met trapondersteuning is, moeten het wel nieuwe modellen zijn, oude modellen worden niet gekeurd.
pi_217451778
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 14:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat heb ik nergens kunnen vinden, heb je een bron?

Als het niet met trapondersteuning is, moeten het wel nieuwe modellen zijn, oude modellen worden niet gekeurd.
E-steps zijn vrij nieuw op de markt gebracht. Een nieuw concept dat gedeeltelijk moet concurreren met de elektrische fiets. De gehele discussie rondom e-steps is ontstaan nadat steeds meer mensen die gingen gebruiken op de de openbare weg. Op een gegeven moment trok de overheid een streep en maakte duidelijk dat e-steps niet toegestaan zijn.

Op basis daarvan hebben een klein aantal bedrijven het initiatief genomen om een identieke step te maken maar dan met trapondersteuning. Daarmee omzeil je in principe de wet en wordt zo'n e-step gelijkgesteld met een elektrische fiets. Maar de meeste mensen willen geen e-step met trapondersteuning maar juist een volledig elektrische step.

De markt is overspoeld met volledig elektrische steps. De vraag is dus enorm groot naar die specifieke step en daarover is een nieuw wetsvoorstel bedacht.

In de meeste Europese landen is een e-step gewoon legaal. Wij lopen zoals gewoonlijk weer achter.

Ik vind goed dat het legaal wordt maar dan wel met strenge regels zoals leeftijdsgrens, kenteken en verzekering.

Voor de rest kan ik ook geen duidelijke bron vinden maar dat is dan mijn interpretatie. Vandaar dat ik deze topic heb geopend met de vraag of er mensen zijn die iets meer weten over deze specifieke wetgeving. Want waarom zou er een nieuwe wet moeten komen als e-steps met trapondersteuning al toegestaan zijn? Deze vallen niet onder de categorie ''bijzondere bromfiets''. Dus mijn idee is dat e-steps met gashendel onder die categorie zullen vallen.
pi_217451801
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 21:57 schreef Werkperd het volgende:

[..]
E-steps zijn vrij nieuw op de markt gebracht. Een nieuw concept dat gedeeltelijk moet concurreren met de elektrische fiets. De gehele discussie rondom e-steps is ontstaan nadat steeds meer mensen die gingen gebruiken op de de openbare weg. Op een gegeven moment trok de overheid een streep en maakte duidelijk dat e-steps niet toegestaan zijn.

Op basis daarvan hebben een klein aantal bedrijven het initiatief genomen om een identieke step te maken maar dan met trapondersteuning. Daarmee omzeil je in principe de wet en wordt zo'n e-step gelijkgesteld met een elektrische fiets. Maar de meeste mensen willen geen e-step met trapondersteuning maar juist een volledig elektrische step.

De markt is overspoeld met volledig elektrische steps. De vraag is dus enorm groot naar die specifieke step en daarover is een nieuw wetsvoorstel bedacht.

In de meeste Europese landen is een e-step gewoon legaal. Wij lopen zoals gewoonlijk weer achter.

Ik vind goed dat het legaal wordt maar dan wel met strenge regels zoals leeftijdsgrens, kenteken en verzekering.

Voor de rest kan ik ook geen duidelijke bron vinden maar dat is dan mijn interpretatie. Vandaar dat ik deze topic heb geopend met de vraag of er mensen zijn die iets meer weten over deze specifieke wetgeving. Want waarom zou er een nieuwe wet moeten komen als e-steps met trapondersteuning al toegestaan zijn? Deze vallen niet onder de categorie ''bijzondere bromfiets''. Dus mijn idee is dat e-steps met gashendel onder die categorie zullen vallen.
Dat een e-step met trapondersteuning gelijk is aan een e-bike heeft de rechter al verklaard. https://www.hijink.com/aa(...)t-trapondersteuning/
E-steps met trapondersteuning zijn dan ook allemaal al legaal, dat staat ook op de website van de rijksoverheid: https://www.rijksoverheid(...)ets/elektrische-step

quote:
U moet een aantal regels volgen als u een elektrische step gebruikt. Is de elektrische step goedgekeurd? Of is het een step met trapondersteuning? Dan mag u in Nederland de weg op.
En er zijn dus 4 andere e-steps zonder trapondersteuning goedgekeurd, de 4 genoemde. Die mogen ook al de weg (of liever het fietspad) op. En de rijksoverheid geeft aan dat daar alleen nieuwe, nog te keuren, modellen bij komen.

Daarnaast is er geen nieuwe wet, maar een extra categorie voor wat voertuigen waaronder de e-step opgenomen in de bestaande verkeerswet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hanca op 23-04-2025 22:08:04 ]
pi_217451855
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 22:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat een e-step met trapondersteuning gelijk is aan een e-bike heeft de rechter al verklaard. https://www.hijink.com/aa(...)t-trapondersteuning/
E-steps met trapondersteuning zijn dan ook allemaal al legaal, dat staat ook op de website van de rijksoverheid: https://www.rijksoverheid(...)ets/elektrische-step
[..]
En er zijn dus 4 andere e-steps zonder trapondersteuning goedgekeurd, de 4 genoemde. Die mogen ook al de weg (of liever het fietspad) op. En de rijksoverheid geeft aan dat daar alleen nieuwe, nog te keuren, modellen bij komen.
Zal geen hond zijn die op zo'n debiele ding gaat rijden. Dat begrijp je ook wel.

Mijn verwachting is dan ook dat de standaard e-steps goedkeuring zullen krijgen omdat de vraag naar die steps juist het grootst zijn. De discussie is juist omtrent die steps ontstaan.
pi_217451864
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 22:08 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Mijn verwachting is dan ook dat de standaard e-steps goedkeuring zullen krijgen omdat de vraag naar die steps juist het grootst zijn. De discussie is juist omtrent die steps ontstaan.
Dat gaat dus niet gebeuren. De overheid en de RDW zijn dat (terecht) niet van plan.

En die e-steps met trapondersteuning zijn best populair, die staan ook op al die sites bij hun bestverkochte artikelen.

Zie ook niet wat er mis is aan deze al goedgekeurde step:

pi_217451882
Wanneer wordt de elektrische step legaal in Nederland?
Het eerder aangekondigde hernieuwde kader voor LEV’s (Lichte Elektrische Voertuigen) is inmiddels rond en zal naar verwachting in 2025 ingaan. Dit worden de belangrijkste regels:

De minimumleeftijd voor het besturen van een elektrische step wordt 16 jaar
De maximumconstructiesnelheid wordt 25 kilometer per uur
Het maximale gewicht van een elektrische step is vastgesteld op 55 kg
Een kenteken wordt verplicht
Een helm wordt niet verplicht
Bestuurders van een elektrische step zullen gebruik gaan maken van het fietspad
Elke elektrische step zal onder de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM) vallen
Nieuwe e-steps worden via goedkeuring en toezicht op het fabricageproces toegelaten tot de weg
De RDW zal aangewezen worden als onafhankelijke goedkeuringsinstantie
Het streven blijft om op termijn naar een Europees kader voor LEV’s te gaan
De verwachte intreding van het nieuwe kader is per 2025

De RDW wordt hierbij aangewezen als onafhankelijke keuringsinstantie en zal e-steps beoordelen op geschiktheid voor toegang tot de openbare weg. Deze e-steps zullen gekeurd worden aan de hand van technische eisen zoals beschreven in het beleidskader.

Mijn verwachting is dus dat normale E-steps goedkeuring zullen krijgen.

Nieuw kader voor e-steps met technische specificaties etc:
https://elektrische-steps(...)ep/#Technische-eisen
pi_217451917
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 22:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat gaat dus niet gebeuren. De overheid en de RDW zijn dat (terecht) niet van plan.

En die e-steps met trapondersteuning zijn best populair, die staan ook op al die sites bij hun bestverkochte artikelen.

Zie ook niet wat er mis is aan deze al goedgekeurde step:

[ afbeelding ]
Natuurlijk gaat dat wel gebeuren. Er staat niets bij over wiel afmetingen etc. Constructiesnelheid van een Stapstep is toch ook gewoon 25km/h met kleine wielen etc. ? Dat is niet gevaarlijk maar een volledige elektrische wel?

Veel mensen laten een stapstep aan de kant omdat die juist gevaarlijker zijn dan een gewone e-step. Allerlei technische eisen erin gepropt puur om slechts de wet te kunnen omzeilen. Dan begrijp je ook wel dat daar gevaarlijke capriolen door ontstaan. Men vliegt uit de bocht omdat de sensor een valse stepbeweging registreert en accelereert terwijl je juist wil afremmen.
pi_217451953
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 22:17 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Natuurlijk gaat dat wel gebeuren. Er staat niets bij over wiel afmetingen etc. Constructiesnelheid van een Stapstep is toch ook gewoon 25km/h met kleine wielen etc. ? Dat is niet gevaarlijk maar een volledige elektrische wel?

Veel mensen laten een stapstep aan de kant omdat die juist gevaarlijker zijn dan een gewone e-step. Allerlei technische eisen erin gepropt puur om slechts de wet te kunnen omzeilen. Dan begrijp je ook wel dat daar gevaarlijke capriolen door ontstaan. Men vliegt uit de bocht omdat de sensor een valse stepbeweging registreert en accelereert terwijl je juist wil afremmen.
Ze gaan alleen nieuwe modellen die aan de eisen voldoen goedkeuren, dat staat er toch?

En nee, er is geen sprake van een nieuwe wet momenteel, niet op de site van de eerste en niet op de site van de tweede kamer en daar staan ook wetten die zelfs nog niet voor consultatie hebben voorgelegen of naar de RvS zijn geweest, de wetten waar de ministeries dus nog aan het schrijven zijn. Niks over e-steps. Laat staan een wet die per 1 juli in zou moeten gaan, die zou al in de eerste kamer moeten liggen.
pi_217451967
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 22:12 schreef Werkperd het volgende:
Het eerder aangekondigde hernieuwde kader voor LEV’s (Lichte Elektrische Voertuigen) is inmiddels rond en zal naar verwachting in 2025 ingaan. Dit worden de belangrijkste regels:

Dit is dus al ingegaan, vandaar die 4 goedgekeurde modellen. Daar zullen er nieuwe bijkomen, maar geen bestaande.
  woensdag 23 april 2025 @ 22:24:43 #42
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_217451971
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 22:12 schreef Werkperd het volgende:

Nieuw kader voor e-steps met technische specificaties etc:
https://elektrische-steps(...)ep/#Technische-eisen
Je weet dat je een artikel van een commerciële, belanghebbende partij (verkoper van e-steps) uit 2021 aanhaalt?
pi_217452018
Hier, RDW:
https://www.rdw.nl/partic(...)e-step-de-weg-op-mag

quote:
Beweert een verkoper dat zijn e-step binnenkort wel is toegestaan? Dit klopt niet. E-steps kunnen nooit na de productie nog worden goedgekeurd.
pi_217452233
quote:
Fabrikanten onderzoeken de eisen. Productie van e-steps na 1 juli die aan technische eisen van RDW voldoen worden gewoon goedgekeurd.
pi_217452252
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 22:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit is dus al ingegaan, vandaar die 4 goedgekeurde modellen. Daar zullen er nieuwe bijkomen, maar geen bestaande.
Vanaf juli komen de e-steps erbij waar wij het over hebben. Die gekke zadelloze fietsen moet je even aan de kant laten liggen want geen ziel die daar interesse in toont.
  Moderator woensdag 23 april 2025 @ 23:24:04 #46
236264 crew  capricia
pi_217452259
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 23:22 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Vanaf juli komen de e-steps erbij waar wij het over hebben. Die gekke zadelloze fietsen moet je even aan de kant laten liggen want geen ziel die daar interesse in toont.
E-steps met gashendel?
Graag een serieuze bron. Want ik kan het niet vinden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217453027
quote:

[..]
Die hele juli heb jij verzonnen, nav een bron uit 2021 lijkt het. Er zijn al e-steps goedgekeurd, de wet is al lang in werking.

En of producenten voor een niche-markt als Nederland, waar iedereen al een fiets heeft en er nauwelijks grote steden zijn en dus de interesse klein zal blijven, hun e-steps aanpassen aan ds eisen van de RDW is de vraag. Die 4 goedgekeurde e-steps worden ook nog niet massaal verkocht.

Maar het is vast idd zo dat alle vanaf dit jaar geproduceerde e-steps aan de RDW worden aangeboden voor keuring. Er zullen dus vanzelf modellen bij gaan komen. Niet per sé vanaf juli.
pi_217453095
quote:

[..]
Dat zal de wetgever een zorg zijn. De RDW wil geen onveilige voertuigen op de weg en die gekke steps met groot voorwiel zijn vermoedelijk de enige die door de RDW als veilig worden bestempeld, omdat ze fatsoenlijk kunnen sturen en remmen zonder dat de bestuurder gelijk op zijn plaat gaat.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_217453905
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 07:31 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Dat zal de wetgever een zorg zijn. De RDW wil geen onveilige voertuigen op de weg en die gekke steps met groot voorwiel zijn vermoedelijk de enige die door de RDW als veilig worden bestempeld, omdat ze fatsoenlijk kunnen sturen en remmen zonder dat de bestuurder gelijk op zijn plaat gaat.
Waarom is de stapstep met dezelfde stuur, remmen en wielen wel goedgekeurd door rdw? Wat betreft formaat en snelheid zijn ze identiek.

In praktijk weer gevaarlijker vanwege modificaties om wet te omzeilen.
  donderdag 24 april 2025 @ 10:20:10 #50
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217454150
Blijkbaar dus ook een kenteken nodig straks en dus een helm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')