abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217439976
We zijn geintresseerd in een huis waar op dit moment op geboden kan worden. in Move.nl is een eindatum van vrijdag 17.00 ingesteld.

Nu vraag ik me af, heeft het zin om te wachten to 16.45 op vrijdag of maakt het niet uit of ik nu al een bod uit breng? Ik sprak met mijn financieel adviseur en die wist me te vertellen dat aankoop makelaars nog wel eens de verkoopmakelaar een half uur voor het einde van de bieding contacteren en dan te horen krijgen of ze met het bod zullen winnen of niet en vervolgens nog snel een hoger bod zouden kunnen doen. Maar het lijkt me dat dit eigenlijk tegen de regels is.

Waarom een deadline stellen als de makelaar toch de biedingen kan zien en zo kan onderhandelen? Lijkt me logischer als de biedingen zelfs voor de verkoopmakelaar geheim blijven tot de einddatum?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_217440032
Als je met dit soort vragen komt lijkt het me een enorm goed idee om geen aankoopmakelaar te hebben.
Je doet je duurste aankoop van je leven, en gaat dan zelf lopen knutselen, heel verstandig.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217440119
Hoezo knutselen? ik weet wat ik wil bieden en ik wil alleen weten of het verschil maakt of ik dat nu doe of net voor de einddatum.

Ik ben bij 2 aankoopmakelaars geweest, zie het nut er niet van in, beide hadden dezelfde formule 1000 euro betalen en ze geven je het advies wat ze zouden bieden voor het huis op basis van een buurtonderzoek van verkochte vergelijkbare huizen. Nou dat laatste kan je makkelijk zelf via funda icm kadaster.nl.
pi_217440131
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 17:24 schreef boegschroef het volgende:
Hoezo knutselen? ik weet wat ik wil bieden en ik wil alleen weten of het verschil maakt of ik dat nu doe of net voor de einddatum.

Ik ben bij 2 aankoopmakelaars geweest, zie het nut er niet van in, beide hadden dezelfde formule 1000 euro betalen en ze geven je het advies wat ze zouden bieden voor het huis op basis van een buurtonderzoek van verkochte vergelijkbare huizen. Nou dat laatste kan je makkelijk zelf via funda icm kadaster.nl.
Als je denkt dat dat enige is wat een makelaar doet, dan is dat vast een enorm goede reden waarom een opleiding tot makelaar jaren duurt.
pi_217440147
Je geeft in je OP een verdomd goede reden om net wél een aankoopmakelaar te nemen.
pi_217440175
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 17:24 schreef boegschroef het volgende:

even los van dat een aankoopmakelaar echt wel meer doet dan dat;
wat een gare kutsite is dat move.nl
verder klopt het gewoon wat ze zeggen. een aankoopmakelaar heeft een netwerk, die biedingen zijn echt niet geheim, en bieden of niet, de verkoper bepaalt. dus als jij een mega bod doet maar je gezicht staat de verkoper niet aan, jammer dan.
het heeft dus in veel gevallen ook wel echt wat te maken met de gun factor.
voor zover ik op die gare site kan lezen zijn ze enkel een portaal. ze bepalen dus geen spelregels wat betekend dat de makelaar nog altijd de volledige zeggenschap heeft. move maakt het zo te zien enkel makkelijker om de boden digitaal af te werken.

dus wachten tot het laatste moment heeft 0 zin. bied wat je wil bieden en klaar

en bereid je er op voor dat er een grote kans is dat je zonder aankoopmakelaar en zijn vriendjesnetwerk ernaast gaat pissen.
tenzij je op incourante huizen gaat bieden (dus in de 7ton en hoger prijsklasse) zou ik in het lagere segment daar altijd adviseren een aankoopmakelaar bij te betrekken. gewoon vanwege het vriendjesnetwerk.

net een huis voor mijn schoonmoeder helpen kopen. bevriend makelaar gebeld, die doet 1 telefoontje en komt bij me terug hoeveel boden er al zijn en welk bod het gaat winnen onder welke voorwaarden. en raad eens, toen we dat bod deden is het inderdaad gegund. en omdat die makelaar me al vaak heeft geholpen nog gratis ook.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_217440275
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 17:26 schreef raptorix het volgende:

[..]
Als je denkt dat dat enige is wat een makelaar doet, dan is dat vast een enorm goede reden waarom een opleiding tot makelaar jaren duurt.
Lol
Om jezelf makelaar te mogen noemen is helemaal geen opleiding voor nodig.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  dinsdag 22 april 2025 @ 17:54:41 #8
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217440310
Ik heb niet gewacht tot het laatste kwartier toen we kochten. Er was ook geen stormloop, dat scheelt. Van de twee biedingen die overbleven, hadden wij (net) de hoogste.

Maar toen we zelf verkochten, kwamen 9 van de 12 biedingen in het laatste half uur.
Resistance is futile.
pi_217440322
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 17:50 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Lol
Om jezelf makelaar te mogen noemen is helemaal geen opleiding voor nodig.
Dat weet ik ook wel, maar ik doel op Nvm makelaar.
pi_217440345
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 17:32 schreef freak1 het volgende:

[..]
even los van dat een aankoopmakelaar echt wel meer doet dan dat;
wat een gare kutsite is dat move.nl
verder klopt het gewoon wat ze zeggen. een aankoopmakelaar heeft een netwerk, die biedingen zijn echt niet geheim, en bieden of niet, de verkoper bepaalt. dus als jij een mega bod doet maar je gezicht staat de verkoper niet aan, jammer dan.
het heeft dus in veel gevallen ook wel echt wat te maken met de gun factor.
voor zover ik op die gare site kan lezen zijn ze enkel een portaal. ze bepalen dus geen spelregels wat betekend dat de makelaar nog altijd de volledige zeggenschap heeft. move maakt het zo te zien enkel makkelijker om de boden digitaal af te werken.

dus wachten tot het laatste moment heeft 0 zin. bied wat je wil bieden en klaar

en bereid je er op voor dat er een grote kans is dat je zonder aankoopmakelaar en zijn vriendjesnetwerk ernaast gaat pissen.
tenzij je op incourante huizen gaat bieden (dus in de 7ton en hoger prijsklasse) zou ik in het lagere segment daar altijd adviseren een aankoopmakelaar bij te betrekken. gewoon vanwege het vriendjesnetwerk.

net een huis voor mijn schoonmoeder helpen kopen. bevriend makelaar gebeld, die doet 1 telefoontje en komt bij me terug hoeveel boden er al zijn en welk bod het gaat winnen onder welke voorwaarden. en raad eens, toen we dat bod deden is het inderdaad gegund. en omdat die makelaar me al vaak heeft geholpen nog gratis ook.
Ik zit inderdaad in de wat hogere prijsklasse. Ik ga even contact opnemen met de makelaar voor mijn eigen huis. Misschien wil ze dat ook wel even voor ons nalopen.
pi_217440596
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 17:26 schreef raptorix het volgende:
Als je denkt dat dat enige is wat een makelaar doet
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 17:32 schreef freak1 het volgende:
even los van dat een aankoopmakelaar echt wel meer doet dan dat
Ik ben serieus nou wel benieuwd geworden wat een aankoopmakelaar nou allemaal (nog meer) doet
pi_217440687
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 18:45 schreef r_one het volgende:

[..]
[..]
Ik ben serieus nou wel benieuwd geworden wat een aankoopmakelaar nou allemaal (nog meer) doet
Onze aankoopmakelaar, die was een stuk duurder dan 1.000, keek naar de staat van de woningen. De locatie, gebreken, eigenaardigheden en een schatting van de aankoopprijs plus kosten verbouwing. Ik heb bij twee woningen later de koopsom opgevraagd en ze had gelijk qua koopsom en ze was goed op de hoogte over de verkoper van onze huidige woning. En tijdens biedingsproces inzicht in andere biedingen en de voorwaarden
  Moderator / Redactie FP dinsdag 22 april 2025 @ 19:15:13 #13
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_217440758
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 19:03 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Onze aankoopmakelaar, die was een stuk duurder dan 1.000, keek naar de staat van de woningen. De locatie, gebreken, eigenaardigheden en een schatting van de aankoopprijs plus kosten verbouwing. Ik heb bij twee woningen later de koopsom opgevraagd en ze had gelijk qua koopsom en ze was goed op de hoogte over de verkoper van onze huidige woning. En tijdens biedingsproces inzicht in andere biedingen en de voorwaarden
Deed de onze ook. Zag dingen die wij niet zagen. Hielp ook met ons bod. Hebben er heel veel aan gehad.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_217441294
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 17:07 schreef raptorix het volgende:
Als je met dit soort vragen komt lijkt het me een enorm goed idee om geen aankoopmakelaar te hebben.
Je doet je duurste aankoop van je leven, en gaat dan zelf lopen knutselen, heel verstandig.
Ik ken eigenlijk niemand die ooit een aankoopmakelaar heeft gehad. Dat lijkt me vooral nuttig als je wil kopen op een plek waar de huizen al weg zijn voor ze funda bereiken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 22 april 2025 @ 20:30:19 #15
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_217441550
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 20:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ken eigenlijk niemand die ooit een aankoopmakelaar heeft gehad. Dat lijkt me vooral nuttig als je wil kopen op een plek waar de huizen al weg zijn voor ze funda bereiken.
Hier wel aankoopmakelaar. Als je wilt weten wat je nou eigenlijk koopt, je nooit een bezichtiging mist en gewoon het hoogste bod wil hebben dan helpt het is onze ervaring.
pi_217441732
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 20:30 schreef Grumpey het volgende:

[..]
Hier wel aankoopmakelaar. Als je wilt weten wat je nou eigenlijk koopt, je nooit een bezichtiging mist en gewoon het hoogste bod wil hebben dan helpt het is onze ervaring.
Ik begrijp dan ook werkelijk niet dat het merendeel van de mensen zonder enige relevante kennis liever willekeurige vraagprijs + 50.000 bieden dan iemand met verstand in te huren wat misschien tienduizenden euro's bespaard. Ondertussen wel opwinden dat de pickwick thee te duur is geworden of de baas geen ¤ 100 opslag geeft.
  dinsdag 22 april 2025 @ 21:49:58 #17
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217442479
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 20:47 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik begrijp dan ook werkelijk niet dat het merendeel van de mensen zonder enige relevante kennis liever willekeurige vraagprijs + 50.000 bieden dan iemand met verstand in te huren wat misschien tienduizenden euro's bespaard. Ondertussen wel opwinden dat de pickwick thee te duur is geworden of de baas geen ¤ 100 opslag geeft.
Dit. Gewoon jongleren met heel veel geld.
pi_217443681
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 19:03 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Dit, maar bijvoorbeeld ook of er structurele problemen zijn met de huizen in die buurt, of van dit type, denk bijvoorbeeld aan de kans op funderingsproblemen, vocht, etc. Maar kan ook zijn of er tricky zaken spelen qua ontwikkelingsplannen, kun je bijvoorbeeld nog een elektrische laadpaal krijgen? Gaat de buurt in de toekomst verplicht van het gas af. Woont er een volidioot in de straat. Sowieso of je nou een makelaar of niet hebt, ga gewoon eens met de buren praten om te polsen wat voor types zijn, toen ik mijn appartement kocht heb ik gewoon bij de buren aangebeld: Hallo ik word mogelijk uw nieuwe buurman, als ze de deur open doen weet je ongeveer al voor 80% met wat voor types je te maken hebt.
pi_217443754
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 18:45 schreef r_one het volgende:

[..]
[..]
hier eigenlijk al enigzins beantwoord, maar mijn ervaringen met aankoopmakelaars;

negatief
-aankoopmakelaar uit regio Utrecht inzetten in regio drenthe heeft weinig zin in mijn optiek.
-aankoopmakelaar bij nieuwbouw, lagere segment waar alles redelijk straighforward is heeft beperkt nut

positief
-aankoopmakelaar uit eigen regio weet over het algemeen prima hoe de hazen lopen. ik heb weinig tot geen vertrouwen in de verkoopmakelaar, in mijn ervaring is eerlijkheid ver te zoeken evenals betrouwbaarheid.
-in mijn ervaringen hebben de lokale aankoopmakelaars toegang tot de lokale netwerkjes (in mijn vorige dorp was het normaal dat alle makelaars op vrijdagmiddag samen gingen borrelen) en delen vrij openlijk wat de gewenste bedragen zijn voor huizen maar ook alle aanvullende voorwaardes. wat heeft de verkoopmakelaar aan zijn/haar klant beloofd. dat deelt een aankoopmakelaar, tegen een tarief uiteraard
-de aankoopmakelaar doet vaak navraag bij reeds verkochte huizen in de regio, hoe de buurt samenstelling is, of dat wel gaat passen, eventueel verleden van een huis (zo heb ik ooit niet geboden op een huis omdat de dame in kwestie het huis al 8 keer bijna had aangeboden aan een makelaar, verdrietig verhaal haar man was overleden, huis te groot en ze leurde er al 10 jaar mee maar wilde ook niet verkopen. stelde de meeste bizarre voorwaardes maar wel pas halverwege. aankoopmakelaar heeft me veel geld scheeld in inspecties en andere onzin, ze had er een handje van een koop af te blazen. was niets maar werkelijk niets van online te vinden. 6 jaar later is het huis nog altijd niet verkocht en duikt het soms op).

al met al zou iuk zeggen dat een aankoopmakelaar beperkt nut heeft. genoeg voorbeelden te bedenken waar je er niets aan hebt, maar ook meer dan genoeg situaties waar een aankoopmakelaar net het winnende duwtje kan geven.
en dank u meneer Dood,
pi_217444145
Nooit aankoopmakelaar ingeschakeld op advies van een vriend die bouwkundige is en tamelijk kritisch over de bouwkundige kennis van makelaars. Overigens in de tijd(en) dat de huizen niet bepaald "als warme broodjes over de toonbank" gingen. Destijds was het pro-argument voor een aankoopmakelaar: "hij kan op de prijs afdingen, en hoe meer eraf, des te meer fee ie vangt van de koper". Vraag me dus af waarop heden ten dage met structureel overbieden, die aankoopmakelaar's vergoeding wordt gebaseerd: "hoe meer ie bied, des te lager de vergoeding"???

Heb toch het idee dat de aankoop- en verkoopmakelaar(s) elkaar "de bal toespelen".

[ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 23-04-2025 09:27:55 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217444441
Ok heb heb ondertussen via een andere weg een antwoord op mijn eigen vraag:

Blijkbaar mag een makelaar de biedingen niet doorspelen naar een aankoopmakelaar, maar het gebeurd in praktijk wel.
Vandaar dat aankoopmakelaars de biedingen tegenwoordig +- 5 minuten voor de deadline invoeren omdat ze weten dat er anders infromatie kan worden doorgespeeld. Het advies is dus ook pas 5 minuten voor het aflopen van de deadline te bieden.
pi_217444598
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 09:47 schreef boegschroef het volgende:

Blijkbaar mag een makelaar de biedingen niet doorspelen naar een aankoopmakelaar, maar het gebeurd in praktijk wel.
:r
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217444744
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 09:00 schreef blomke het volgende:
Nooit aankoopmakelaar ingeschakeld op advies van een vriend die bouwkundige is en tamelijk kritisch over de bouwkundige kennis van makelaars. Overigens in de tijd(en) dat de huizen niet bepaald "als warme broodjes over de toonbank" gingen. Destijds was het pro-argument voor een aankoopmakelaar: "hij kan op de prijs afdingen, en hoe meer eraf, des te meer fee ie vangt van de koper". Vraag me dus af waarop heden ten dage met structureel overbieden, die aankoopmakelaar's vergoeding wordt gebaseerd: "hoe meer ie bied, des te lager de vergoeding"???

Heb toch het idee dat de aankoop- en verkoopmakelaar(s) elkaar "de bal toespelen".
ben wel benieuwd waarom een bouwkundige ook bouwkundige kennis van een makelaar verwacht. daarvoor is toch een, je verwacht het niet, bouwkundige?
de vergoeding van de makelaar mag idd gebaseerd zijn op een prestatie bonus. de meeste werken momenteel toch echt op courtage omdat mensen nogal cynisch waren op die prestatiebonus.. maargoed.

en ja, die makelaars spelen elkaar vaak de bal toe. daarom maak je in de meeste gevallen, naar mijn mening, meer kans met een aankoopmakelaar in de hand.
en dank u meneer Dood,
pi_217444771
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 09:47 schreef boegschroef het volgende:

Vandaar dat aankoopmakelaars de biedingen tegenwoordig +- 5 minuten voor de deadline invoeren omdat ze weten dat er anders infromatie kan worden doorgespeeld. Het advies is dus ook pas 5 minuten voor het aflopen van de deadline te bieden.
ho ho;

er is geen enkele wet die zegt dat de makelaar en de aankoopmakelaar geen handjeklap mogen doen of dingen mogen delen.
er is in de NVM branche vereniging met elkaar afgesproken dat men dat niet zal doen als NVM makelaar zijnde.
let dus wel, het mag wel maar het is een afspraak tussen NVM makelaars. dat het dus gebeurd kun je vergif op innemen.

en die 5 minuten is uiteraard ook onzin. of de aankoopmakelaar nu 5 minuten van te voren een appje krijgt met, je moet nog snel dit erbij bieden of 5 uur van tevoren, het is op een knop duwen of niet.
en dank u meneer Dood,
pi_217446931
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 10:39 schreef freak1 het volgende:

[..]
ho ho;

er is geen enkele wet die zegt dat de makelaar en de aankoopmakelaar geen handjeklap mogen doen of dingen mogen delen.
er is in de NVM branche vereniging met elkaar afgesproken dat men dat niet zal doen als NVM makelaar zijnde.
let dus wel, het mag wel maar het is een afspraak tussen NVM makelaars. dat het dus gebeurd kun je vergif op innemen.

en die 5 minuten is uiteraard ook onzin. of de aankoopmakelaar nu 5 minuten van te voren een appje krijgt met, je moet nog snel dit erbij bieden of 5 uur van tevoren, het is op een knop duwen of niet.
Inderdaad, blijkbaar is de bieding vanuit move.nl ook niet echt bindend, dus de verkoopmakelaar kan alsnog ineens een bieding krijgen om 17.30 en die voorleggen aan de verkoper...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')