quote:Aangepast: 9 min geleden 13 min geleden in BUITENLANDANP / AFP
De Russische president Vladimir Poetin heeft aangeboden om de aanval op Oekrane te stoppen bij de huidige frontlijnen.
De Russische president Vladimir Poetin heeft aangeboden om de aanval op Oekrane te stoppen bij de huidige frontlijnen. Dat schrijft The Financial Times (FT) op basis van drie ingewijden rond de gesprekken tussen Poetin en de Amerikaanse gezant Steve Witkoff.
Het voorstel zou betekenen dat Rusland geen aanspraak meer maakt op de delen van de Oekraense regio's Donetsk, Loehansk, Cherson en Zaporizja die nu in handen zijn van de Oekraners. Rusland annexeerde die regio's eind 2022, maar internationaal wordt die claim niet erkend.
Witkoff sprak de afgelopen maanden meerdere keren met Poetin over een einde aan de oorlog in Oekrane. De Russische president zou dit idee vorige maand hebben voorgesteld tijdens een ontmoeting in Sint-Petersburg. Volgens FT hebben de Amerikanen geopperd dat ze de annexatie van de Krim officieel zouden kunnen erkennen. De Russische controle over de delen van de andere vier regio's zou dan niet officieel, maar de facto worden erkend door de VS.

https://kyivindependent.c(...)imizing-putins-game/quote:Zelensky rules out recognizing Crimea as Russian, warns against playing into Putin's 'game'

Zoals je hierboven kan lezen zien de Russen zelfs het opgeven van de claims op de stukken Oekrane die ze niet kunnen veroveren als een grote toegift.quote:Op dinsdag 22 april 2025 20:32 schreef BlaZ het volgende:
[..]
https://kyivindependent.c(...)imizing-putins-game/
Ik denk dat onderhandelingen wel ophouden hier als zelfs de Krim niet opgegeven kan worden. Met deze instelling is de anti-Oekrane houding van de VS wel beter te begrijpen.

Ja, ik snap ook niet waarom Oekrane niet gewoon hun grondgebied weggeeft.quote:Op dinsdag 22 april 2025 20:32 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk dat onderhandelingen wel ophouden hier als zelfs de Krim niet opgegeven kan worden. Met deze instelling is de anti-Oekrane houding van de VS wel beter te begrijpen.

Misschien kan de eu Alaska weggeven aan Rusland, in ruil voor de Krim aan Oekrane.quote:Op dinsdag 22 april 2025 20:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zoals je hierboven kan lezen zien de Russen zelfs het opgeven van de claims op de stukken Oekrane die ze niet kunnen veroveren als een grote toegift.
Dan naar Oekrane wijzen als de partij die geen vrede zou willen is wel wat zwakjes…

Voor sommigen is de stap naar landverraad een kleine.quote:Op dinsdag 22 april 2025 20:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, ik snap ook niet waarom Oekrane niet gewoon hun grondgebied weggeeft.
Dat hoort anno 2025 heel normaal te zijn.
Amerika is ook anti EU omdat Denemarken Groenland niet opgeeft, en anti Canada omdat Canada Canada niet opgeeft.
En anti Panama, omdat Panama het Panamakanaal niet opgeeft.
Wat denken al die landen wel niet?
Jij begrijpt Amerika wel in deze.

Zou Oekraine cht alles of niets willen?quote:Op dinsdag 22 april 2025 20:32 schreef BlaZ het volgende:
[..]

Het Trump-regime zou eens moeten stoppen met die gare chantagepogingen en het aarslikken van Poetin de hele tijd.quote:Op dinsdag 22 april 2025 20:32 schreef BlaZ het volgende:
[..]

Dat is inderdaad wel ongeveer het niveau.quote:Op dinsdag 22 april 2025 20:39 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Misschien kan de eu Alaska weggeven aan Rusland, in ruil voor de Krim aan Oekrane.

Poetin heeft die delen van Oekrane al in handen. Waarom is het geen vrede.quote:Op dinsdag 22 april 2025 20:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zou Oekraine cht alles of niets willen?
Wat zou jij doen?
1. opgeven donbas/krim/navo in ruil voor vrede
2. bovenstaande verwerpen en doorvechten met behulp van EU maar zonder USA
Dat zouden wel eens de 2 smaken kunnen zijn.

Er is slechts 30km2 Russische grondgebied in Oekranse handen dus dat is verder niet relevant. Ik wijs er enkel op dat dit soort opmerkingen van Oekranse zijde de Amerikaanse positie aangaande het conflict kunnen verklaren.quote:Op dinsdag 22 april 2025 20:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zoals je hierboven kan lezen zien de Russen zelfs het opgeven van de claims op de stukken Oekrane die ze niet kunnen veroveren als een grote toegift.
Dan naar Oekrane wijzen als de partij die geen vrede zou willen is wel wat zwakjes…

Als je als wereldmacht de les laat lezen ben je in feite wereldmacht af.quote:Op dinsdag 22 april 2025 20:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, ik snap ook niet waarom Oekrane niet gewoon hun grondgebied weggeeft.
Dat hoort anno 2025 heel normaal te zijn.
Amerika is ook anti EU omdat Denemarken Groenland niet opgeeft, en anti Canada omdat Canada Canada niet opgeeft.
En anti Panama, omdat Panama het Panamakanaal niet opgeeft.
Wat denken al die landen wel niet?
Jij begrijpt Amerika wel in deze.

quote:Op dinsdag 22 april 2025 20:39 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Misschien kan de eu Alaska weggeven aan Rusland, in ruil voor de Krim aan Oekrane.

Het gaat om de stukken Donbas die ze geannexeerd hebben maar niet veroverd. Dat is wel wat relevanterquote:Op dinsdag 22 april 2025 20:41 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Er is slechts 30km2 Russische grondgebied in Oekranse handen dus dat is verder niet relevant.
Volgens mij is toegeven aan de Russische agressie nooit erg logisch voor Oekrane (of Amerika of de EU…).quote:Ik wijs er enkel op dat dit soort opmerkingen van Oekranse zijde de Amerikaanse positie aangaande het conflict kunnen verklaren.
Dit soort opmerkingen wijzen er wat mij betreft wel degelijk op dat Oekrane geen vrede wil. Het opgeven van de Krim zou een logisch gevolg zijn van het al 11 jaar niet on controle hebben en geen realistische mogelijkheid hebben het te heroveren.

Je weet dus niet waarom het gaat.quote:Op dinsdag 22 april 2025 20:41 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Er is slechts 30km2 Russische grondgebied in Oekranse handen dus dat is verder niet relevant. Ik wijs er enkel op dat dit soort opmerkingen van Oekranse zijde de Amerikaanse positie aangaande het conflict kunnen verklaren.
Dit soort opmerkingen wijzen er wat mij betreft wel degelijk op dat Oekrane geen vrede wil. Het opgeven van de Krim zou een logisch gevolg zijn van het al 11 jaar niet on controle hebben en geen realistische mogelijkheid hebben het te heroveren.

Juist die houding zorgt er nu voor dat de VS zijn wereldmacht aan het kwijtraken is.quote:Op dinsdag 22 april 2025 20:43 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als je als wereldmacht de les laat lezen ben je in feite wereldmacht af.

Met dergelijke uitspraken lijkt het daar wel op.quote:Op dinsdag 22 april 2025 20:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zou Oekraine cht alles of niets willen?

Dat bezie ik niet als Russisch grondgebied, een vredesvoorstel waarbij Rusland de volledige vier oblasten opeist is wat mij betreft dan ook niet realistisch.quote:Op dinsdag 22 april 2025 20:44 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het gaat om de stukken Donbas die ze geannexeerd hebben maar niet veroverd. Dat is wel wat relevanter.
[..]
Volgens mij is toegeven aan de Russische agressie nooit erg logisch voor Oekrane (of Amerika of de EU…).

Jij wilt dus geen vrede.quote:Op dinsdag 22 april 2025 20:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat bezie ik niet als Russisch grondgebied, een vredesvoorstel waarbij Rusland de volledige vier oblasten opeist is wat mij betreft dan ook niet realistisch.

Klopt. Maar je gaat ook niet onderhandelen via een mediakanaal, op de achtergrond kunnen er misschien al wel gesprekken gaande zijn over concessies.quote:Op dinsdag 22 april 2025 20:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Met dergelijke uitspraken lijkt het daar wel op.

Het was die positie al aan het kwijtraken en dit zijn de laatste stuiptrekkingen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 20:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Juist die houding zorgt er nu voor dat de VS zijn wereldmacht aan het kwijtraken is.

De Krim als voorwaarde aanhouden is belachelijk. De mensen die er wonen zijn al Russisch en hebben ook gestemd voor Rusland destijds.quote:Op dinsdag 22 april 2025 20:41 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Er is slechts 30km2 Russische grondgebied in Oekranse handen dus dat is verder niet relevant. Ik wijs er enkel op dat dit soort opmerkingen van Oekranse zijde de Amerikaanse positie aangaande het conflict kunnen verklaren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |