abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 18 december 2025 @ 19:41:54 #251
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219528613
quote:
16s.gif Op dinsdag 22 april 2025 07:46 schreef Starhopper het volgende:
Rick Broers, een mafketel maar wel een goeie peer ^O^ ^O^

Getekend! FUCK de postcodeloterij.
mensen die gokken zijn domme sukkels

de machine staat afgesteld op 90% teruggaaf

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 18-12-2025 21:58:06 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 12 mei 2026 @ 22:29:21 #252
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
  woensdag 13 mei 2026 @ 07:09:09 #253
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220779095
ik heb nog nooit meegedaan aan de postcodeloterij, en misschien ben ik wel een miljoen misgelopen ,maar ja dat moet dan maar

maar he , ik rook niet , dat scheelt ook geld
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 13 mei 2026 @ 11:42:45 #254
3542 Gia
User under construction
pi_220781293
quote:
Wat een onzin, je koopt een lot of je koopt geen lot. Wordt jouw lot getrokken, win je een prijs en je buren die meespelen ook. Mensen denken dat voor hen ook een lot in de trekking meedoet, wat ze niet gekocht hebben, maar dat is dus niet zo. Het eerste lot in een postcode dat wordt gekocht, krijgt lotnummer 1111AB001, bwvs. Elk volgend lot telt door. Wij hebben voor onze postcode bijvoorbeeld 017 en 018 en later nog 026 als derde lot erbij gekocht. Dus daartussenin hebben ook nog mensen 8 loten gekocht. Uiteraard vallen er ook loten uit, als mensen stoppen. Geen idee of ze die dan weer opvullen met nieuw verkochte loten.

Anyway, het is dus niet zo dat je tegen je zin meedoet, ook al koop je geen lot. Jouw fictieve lot doet niet mee in de trekking.

Deze hele ophef is puur misgunnen. Het is logistiek juist heel handig als een hele wijk een ijsprijs wint. Kunnen ze afhalen bij de plaatselijke AH en hoeft niet elke AH in Nederland lastig gevallen te worden.
pi_220781400
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 11:42 schreef Gia het volgende:

[..]
Wat een onzin, je koopt een lot of je koopt geen lot. Wordt jouw lot getrokken, win je een prijs en je buren die meespelen ook. Mensen denken dat voor hen ook een lot in de trekking meedoet, wat ze niet gekocht hebben, maar dat is dus niet zo. Het eerste lot in een postcode dat wordt gekocht, krijgt lotnummer 1111AB001, bwvs. Elk volgend lot telt door. Wij hebben voor onze postcode bijvoorbeeld 017 en 018 en later nog 026 als derde lot erbij gekocht. Dus daartussenin hebben ook nog mensen 8 loten gekocht. Uiteraard vallen er ook loten uit, als mensen stoppen. Geen idee of ze die dan weer opvullen met nieuw verkochte loten.

Anyway, het is dus niet zo dat je tegen je zin meedoet, ook al koop je geen lot. Jouw fictieve lot doet niet mee in de trekking.

Deze hele ophef is puur misgunnen. Het is logistiek juist heel handig als een hele wijk een ijsprijs wint. Kunnen ze afhalen bij de plaatselijke AH en hoeft niet elke AH in Nederland lastig gevallen te worden.
Gokbedrijven zijn een kanker op deze samenleving. Er komt niks goeds van en talloze mensen gaan kapot eraan. De postcodeloterij misbruikt FOMO om mensen die geen enkele interesse in gokken hebben toch mee te laten doen. Vanwege dat feit alleen al zou de directie in de gevangenis moeten zitten. In plaats daarvan krijgen we een deftig debat in de tweede kamer of het misschien ietsje anders kan.
  woensdag 13 mei 2026 @ 12:08:45 #256
3542 Gia
User under construction
pi_220781423
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 12:04 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Gokbedrijven zijn een kanker op deze samenleving. Er komt niks goeds van en talloze mensen gaan kapot eraan. De postcodeloterij misbruikt FOMO om mensen die geen enkele interesse in gokken hebben toch mee te laten doen. Vanwege dat feit alleen al zou de directie in de gevangenis moeten zitten. In plaats daarvan krijgen we een deftig debat in de tweede kamer of het misschien ietsje anders kan.
Onzin, kun je de staatsloterij ook wel verbieden. Als je geen lot koopt, doe je niet mee. Simpel zat.
Dat het vervelend is dat je dan niet wint als veel van je buren wel winnen, moet je dan maar voor lief nemen, want je hebt er zelf voor gekozen niet mee te doen.

Moeten straatjes staatsloten dan ook verboden worden? Want je zou als straat, gezellig samen, een straatje loten kunnen kopen. Die etter van nummer 8 doet niet mee, maar de rest zit gezellig samen naar de trekking te kijken. En.......kassa!! Kan dan nu nummer 8 naar de rechter, omdat hij niet gewonnen heeft?

Het is en blijft een keuze om wel of niet mee te doen, hoe je het ook wendt of keert.

Dit geldt ook voor die vriendengroep waar er een niet mee wil doen, of als je dat met je collega's doet en Patrick van Finance ziet het niet zitten.
  woensdag 13 mei 2026 @ 12:34:30 #257
501164 KinKiJan
[redacted]
pi_220781602
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 11:42 schreef Gia het volgende:

[..]
Wat een onzin, je koopt een lot of je koopt geen lot. Wordt jouw lot getrokken, win je een prijs en je buren die meespelen ook. Mensen denken dat voor hen ook een lot in de trekking meedoet, wat ze niet gekocht hebben, maar dat is dus niet zo. Het eerste lot in een postcode dat wordt gekocht, krijgt lotnummer 1111AB001, bwvs. Elk volgend lot telt door. Wij hebben voor onze postcode bijvoorbeeld 017 en 018 en later nog 026 als derde lot erbij gekocht. Dus daartussenin hebben ook nog mensen 8 loten gekocht. Uiteraard vallen er ook loten uit, als mensen stoppen. Geen idee of ze die dan weer opvullen met nieuw verkochte loten.

Anyway, het is dus niet zo dat je tegen je zin meedoet, ook al koop je geen lot. Jouw fictieve lot doet niet mee in de trekking.

Deze hele ophef is puur misgunnen. Het is logistiek juist heel handig als een hele wijk een ijsprijs wint. Kunnen ze afhalen bij de plaatselijke AH en hoeft niet elke AH in Nederland lastig gevallen te worden.
Ik zie eigenlijk ook alleen maar: Wannabe BN'er misbruikt burgerinitiatief voor views...

Aan de ene kant huilen over betutteling door de overheid en dan via zo'n burgerinitiatief vragen of de overheid zich met zoiets wil bemoeien...
“Surrounded by losers, misfits and boozers”
pi_220781833
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 12:08 schreef Gia het volgende:

[..]
Onzin, kun je de staatsloterij ook wel verbieden. Als je geen lot koopt, doe je niet mee. Simpel zat.
Dat het vervelend is dat je dan niet wint als veel van je buren wel winnen, moet je dan maar voor lief nemen, want je hebt er zelf voor gekozen niet mee te doen.

Moeten straatjes staatsloten dan ook verboden worden? Want je zou als straat, gezellig samen, een straatje loten kunnen kopen. Die etter van nummer 8 doet niet mee, maar de rest zit gezellig samen naar de trekking te kijken. En.......kassa!! Kan dan nu nummer 8 naar de rechter, omdat hij niet gewonnen heeft?

Het is en blijft een keuze om wel of niet mee te doen, hoe je het ook wendt of keert.

Dit geldt ook voor die vriendengroep waar er een niet mee wil doen, of als je dat met je collega's doet en Patrick van Finance ziet het niet zitten.
Je postcode speelt automatisch mee. Bij een staatslot moet je actief een lot kopen met een uniek nummer. Hier is de uitkomst - bijvorbeeld : 4464PH

Als dat jouw postcode is en je speelt niet actief mee aan de loterij heb je dus verloren, ipv niet meegedaan.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220781880
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 13:03 schreef kalinhos het volgende:
Als dat jouw postcode is en je speelt niet actief mee aan de loterij heb je dus verloren, ipv niet meegedaan.
Je lot is 4464PH009. Of niet, als je niet meedoet.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 13 mei 2026 @ 13:08:23 #260
3542 Gia
User under construction
pi_220781882
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 13:03 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Je postcode speelt automatisch mee. Bij een staatslot moet je actief een lot kopen met een uniek nummer. Hier is de uitkomst - bijvorbeeld : 4464PH

Als dat jouw postcode is en je speelt niet actief mee aan de loterij heb je dus verloren, ipv niet meegedaan.
Nee, je postcode op zich is niet je lotnummer, maar je postcode met het lotnummer. Dus bijvoorbeeld: 4464PH023, is dan je lotnummer.
pi_220781900
Verder weer rubbertegelgejank van mensen die consequenties van keuzes niet kunnen handelen c.q. zich te makkelijk onder druk laten zetten.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Eindredactie Games woensdag 13 mei 2026 @ 13:27:41 #262
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_220782117
Ik ben ook anti-postcodeloterij, vriendenloterij en whatever-the-fuck-loterij - niet omdat ik bang ben buiten de boot te vallen maar vanwege hun oneindige brievenbusterreur. Gaat die YouTuber daar ook iets mee doen?

Ik heb ooit een heuse tutorial/stappenplan doorlopen van wat je moet doen om van hun ellendige postbusspam af te komen. Was heel wat werk en toen was het een tijdje stil, maar na een half jaar ofzo begonnen ze vrolijk opnieuw.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_220782463
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 13:08 schreef Gia het volgende:

[..]
Nee, je postcode op zich is niet je lotnummer, maar je postcode met het lotnummer. Dus bijvoorbeeld: 4464PH023, is dan je lotnummer.
Ja dat verandert het punt niet.

Het punt is dat je met de staatsloterij of de lotto had kunnen winnen - maar je zal nooit weten of het lot wat je hypothetisch gekocht zou hebben ook het winnende lot was.

Hier weet je dat de prijs gevallen is op jouw postcode.

Het is een heel ander concept, je hebt immers al een postcode en die unieke combinatie is wat de loterij bepaalt.

Ik vind ‘t verder allemaal prima, troep van de postcodeloterij stuur ik altijd retour en heel soms doe ik eens een staatsloterij dus mij persoonlijk boeit het niet.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  woensdag 13 mei 2026 @ 17:27:03 #264
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220783967
quote:
7s.gif Op woensdag 13 mei 2026 13:27 schreef 2dope het volgende:
Ik ben ook anti-postcodeloterij, vriendenloterij en whatever-the-fuck-loterij - niet omdat ik bang ben buiten de boot te vallen maar vanwege hun oneindige brievenbusterreur. Gaat die YouTuber daar ook iets mee doen?

Ik heb ooit een heuse tutorial/stappenplan doorlopen van wat je moet doen om van hun ellendige postbusspam af te komen. Was heel wat werk en toen was het een tijdje stil, maar na een half jaar ofzo begonnen ze vrolijk opnieuw.
Dat is simpel op te lossen als je deze tekst op de envelop zet als je hem retour afzender doet: Retour afzender - Bewoner is gokverslaafd.
  woensdag 13 mei 2026 @ 17:28:26 #265
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220783979
Niemand verplicht je om mee te doen aan de Postcode Loterij.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220786341
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 13:08 schreef Gia het volgende:

[..]
Nee, je postcode op zich is niet je lotnummer, maar je postcode met het lotnummer. Dus bijvoorbeeld: 4464PH023, is dan je lotnummer.
De prijs valt alleen niet op 4464PH023, maar op 4464PH of 4464. De cijfers achter de postcode zijn voor de prijs niet relevant.

Het nummer dat bepaalt of jij iets wint is (een deel van) je postcode, een nummer dat voor elke inwoner van Nederland niet verandert bij elke trekking. Dus kan je achteraf met 100% zekerheid weten dat je geld had gewonnen als je had meegedaan, en daar chanteren ze je mee. En dat is onethisch.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_220786888
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 17:28 schreef PzKpfw het volgende:
Niemand verplicht je om mee te doen aan de Postcode Loterij.
Daar gaat het toch niet om :')
pi_220786960
Loterijen…. Investeringen met een negatieve winstverwachting, extra belasting voor de armen, het kopen van een stukje hoop. Tja. Veel mensen zijn vrij irrationeel als het om geld gaat.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_220786989
Het niet kunnen verdragen dat andere wel wat winnen en jij niet

:')

Lekker niet getekend :6 ^p^
"You can call me Susan if it makes you happy"
  woensdag 13 mei 2026 @ 23:43:57 #270
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220787048
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 23:13 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Daar gaat het toch niet om :')
Tuurlijk wel.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220787073
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 12:04 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Gokbedrijven zijn een kanker op deze samenleving. Er komt niks goeds van en talloze mensen gaan kapot eraan. De postcodeloterij misbruikt FOMO om mensen die geen enkele interesse in gokken hebben toch mee te laten doen. Vanwege dat feit alleen al zou de directie in de gevangenis moeten zitten. In plaats daarvan krijgen we een deftig debat in de tweede kamer of het misschien ietsje anders kan.
FOMO is je eigen psychologische probleem. Beter maken die mensen zich weerbaarder door daar aan te gaan werken. Je doet net alsof mensen onweerbare wezens zijn. Het os gewoon ziek en toxisch om mee te doen alleen omdat je het anders niet kan verteren dat je buurman rijker wordt dan jij. Dan ben je gewoon een zwakke kneus.
pi_220787077
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 23:43 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Tuurlijk wel.
Nee. Het gaat erom dat de Postcodeloterij een loterij is waarbij je achteraf weet of je gewonnen had. Dat is met andere loterijen niet.
  woensdag 13 mei 2026 @ 23:55:44 #273
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220787095
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 23:51 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Nee. Het gaat erom dat de Postcodeloterij een loterij is waarbij je achteraf weet of je gewonnen had. Dat is met andere loterijen niet.
Nou en wat boeit dat?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220787165
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 23:55 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Nou en wat boeit dat?
Omdat je daarmee mensen kan manipuleren om mee te (blijven) doen door in te spelen op de angst dat je buren misschien straks een grote prijs winnen en jij niet, met de wetenschap achteraf dat je dat had kunnen voorkomen. Vind je dat echt zo lastig om te begrijpen?
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
  donderdag 14 mei 2026 @ 00:23:10 #275
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220787212
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 00:13 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Omdat je daarmee mensen kan manipuleren om mee te (blijven) doen door in te spelen op de angst dat je buren misschien straks een grote prijs winnen en jij niet, met de wetenschap achteraf dat je dat had kunnen voorkomen. Vind je dat echt zo lastig om te begrijpen?
Ik zie het probleem niet zo afgezien van wat mensen die afgunstig zijn.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220787350
Ik doe ook mee. Eigenlijk heb ik geen geld nodig en de goede doelen steun ik helemaal niet (linkse hobbies). Maar ik moet voorkomen dat die hufter van hiernaast een prijs wint en ik niet.
pi_220787368
:')
  donderdag 14 mei 2026 @ 01:34:11 #278
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220787395
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 17:28 schreef PzKpfw het volgende:
Niemand verplicht je om mee te doen aan de Postcode Loterij.
De postcode, die iemand qua locatie daarmee traceerbaar kenmerkt, maakt echter wel deel uit als betekenis bij de trekking. De PCL heeft dat zelf ook in de gaten gekregen en stelt sindsdien (formeel) dat deelnemers zelf mogen bepalen in -en met welke postcode ze deelnemen. Kern is echter dat een postcode voor mensen een andere betekenis heeft.

De loterij maakt manipulatief gebruik van iemands (adres)gegevens zonder dat anderen die niet mee willen doen, daarin dan een keuze hebben. Iemand kan niet zeggen dat, zeg het postcodegebied 1072 niet meedoet om zo te zorgen dat die geen deel uitmaakt van een eventueel winnende groep die daar woont..
Een loterij op grond van iemands onlosmakelijk identificatie zoals uiterlijk of kleur; zou nu ook niet zijn toegestaan.

Verder is het idd een perceptie met hoe je als persoon in de wereld staat van verleidingen die bedoeld zijn om iemand geld afhandig te maken. De één voelt zich aangesproken; de andere heeft nergens last van waarbij de samenleving een taak heeft om paal en perk te stellen aan zaken die misbruik (kunnen) maken van iemands psyche.
Prima dat iemand wil gokken; dat dan kan in het casino of door een lot te kopen dat voor anderen, die niet die deelnemende stap nemen, verder geen enkele betekenis heeft.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220787414
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 08:07 schreef Pizzakoppo het volgende:
Mooi initiatief. Sidenote is dat wij inmiddels al 8 jaar op ons huidige adres wonen en er al vanaf het begin post binnenkomt van de postcodeloterij. Deze post is ‘geadresseerd’ aan de bewoners van Straathuisnummer 1 en komt zodoende dus door de ‘nee - nee’ sticker heen.

Wil je je uitschrijven van deze bloedzuigers dan kan dat uiteraard via de website door een formulier in te vullen waarop ik mijn naam, adres, telefoonnummer, mail e.d. moet invullen…

Wat een oplichters.
Ik heb dit 3 keer gedaan. Het werkt niet. Hun spam verhuist gewoon mee. Zelfs 3 provincies verderop weten ze mijn adres te vinden met naam.
pi_220787529
Ik vind de Postcodeloterij wel echt een walgelijke, misselijkmakende organisatie, maar ik vind niet dat het verboden hoeft te worden. Als mensen die FOMO niet aankunnen en niet snappen dat ze beter iets anders met hun geld kunnen doen, dan is dat hun probleem. Ik zie alleen geen reden voor een verbod.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220787551
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 23:51 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Nee. Het gaat erom dat de Postcodeloterij een loterij is waarbij je achteraf weet of je gewonnen had. Dat is met andere loterijen niet.
Dat is eigenlijk heel mooi want dan kun je netjes periodiek zien wanneer je gewonnen hebt door niet mee te spelen , waarna het overgrote deel van de mensen zich gelukkig zouden kunnen voelen zo gehandeld te hebben. Over tijd gaat het dan toch over een mooie prijs van duizenden euro’s bijna gegarandeerd. Maar zo werkt dat niet in de irrationele hoofdjes van mensen die vooral bezig zijn met keeping up with the Jones’s, stel je voor dat zij het opeens beter zouden krijgen dan jij. The horror.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_220789627
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 01:44 schreef Spring_Sale het volgende:
Ik heb dit 3 keer gedaan. Het werkt niet. Hun spam verhuist gewoon mee. Zelfs 3 provincies verderop weten ze mijn adres te vinden met naam.
Gewoon structureel retour afzender sturen. Zouden we allemaal moeten doen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Accordtje op 14-05-2026 11:58:29 ]
pi_220789838
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 01:44 schreef Spring_Sale het volgende:

[..]
Ik heb dit 3 keer gedaan. Het werkt niet. Hun spam verhuist gewoon mee. Zelfs 3 provincies verderop weten ze mijn adres te vinden met naam.
Hebben ze geen antwoordnummer ergens? Je kat net iets teveel snoepjes voeren en hop, de resulterende diarree in een pakketje
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
  donderdag 14 mei 2026 @ 12:03:19 #284
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220789839
Tja mij lijkt een bedrijf wat bewust misbruik maakt van zwakte in delen van de bevolking nogal misdadig. Laten we het niet mooier voorstellen dan het is, FOMO is het business model en niets anders.

Zoals bij alle vormen van dealers, drugs, nicotine, alcohol, zou ook bij gokken dit soort misbruik verboden moeten worden. Verslaving is al erg genoeg, dat extra uitbuiten door in te spelen op menselijke zwakheden zou een misdrijf moeten zijn.
  donderdag 14 mei 2026 @ 12:21:28 #285
3542 Gia
User under construction
pi_220789981
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2026 21:59 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
De prijs valt alleen niet op 4464PH023, maar op 4464PH of 4464. De cijfers achter de postcode zijn voor de prijs niet relevant.

Het nummer dat bepaalt of jij iets wint is (een deel van) je postcode, een nummer dat voor elke inwoner van Nederland niet verandert bij elke trekking. Dus kan je achteraf met 100% zekerheid weten dat je geld had gewonnen als je had meegedaan, en daar chanteren ze je mee. En dat is onethisch.
De prijs valt wel degelijk op de postcode met lotnummer, alleen is het zo dat als jouw lot getrokken wordt, mensen die meespelen met dezelfde postcode ook winnen. En andersom is het zo dat als het lot van een buurtgenoot wordt getrokken, win jij ook, als je meespeelt. En dat is geheel je eigen keuze.
En of dat alleen de straat of de hele wijk is, hangt af van de prijs. Maar er wordt wel voor elke prijs 1 originele winnaar getrokken. Maar die wordt alleen bekend gemaakt bij grote prijzen.
  donderdag 14 mei 2026 @ 12:24:57 #286
3542 Gia
User under construction
pi_220789994
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2026 23:51 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Nee. Het gaat erom dat de Postcodeloterij een loterij is waarbij je achteraf weet of je gewonnen had. Dat is met andere loterijen niet.
Nou én? Dus je doet niet mee, want je bent tegen loterijen, maar als blijkt dat je gewonnen zou hebben als je wel mee had gedaan, is het ineens "niet eerlijk!!" M.a.w. zolang niemand in je straat iets wint, ben jij de winnaar, want je spaart maandelijks een x-bedrag uit, maar owee als er een grote prijs valt, dan is er spijt. Boehoe!
  donderdag 14 mei 2026 @ 12:25:54 #287
3542 Gia
User under construction
pi_220789997
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 00:13 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Omdat je daarmee mensen kan manipuleren om mee te (blijven) doen door in te spelen op de angst dat je buren misschien straks een grote prijs winnen en jij niet, met de wetenschap achteraf dat je dat had kunnen voorkomen. Vind je dat echt zo lastig om te begrijpen?
Keuzes!!
  donderdag 14 mei 2026 @ 12:29:38 #288
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220790014
quote:
12s.gif Op donderdag 14 mei 2026 01:34 schreef Vallon het volgende:

[..]
De postcode, die iemand qua locatie daarmee traceerbaar kenmerkt, maakt echter wel deel uit als betekenis bij de trekking. De PCL heeft dat zelf ook in de gaten gekregen en stelt sindsdien (formeel) dat deelnemers zelf mogen bepalen in -en met welke postcode ze deelnemen. Kern is echter dat een postcode voor mensen een andere betekenis heeft.

De loterij maakt manipulatief gebruik van iemands (adres)gegevens zonder dat anderen die niet mee willen doen, daarin dan een keuze hebben. Iemand kan niet zeggen dat, zeg het postcodegebied 1072 niet meedoet om zo te zorgen dat die geen deel uitmaakt van een eventueel winnende groep die daar woont..
Een loterij op grond van iemands onlosmakelijk identificatie zoals uiterlijk of kleur; zou nu ook niet zijn toegestaan.

Verder is het idd een perceptie met hoe je als persoon in de wereld staat van verleidingen die bedoeld zijn om iemand geld afhandig te maken. De één voelt zich aangesproken; de andere heeft nergens last van waarbij de samenleving een taak heeft om paal en perk te stellen aan zaken die misbruik (kunnen) maken van iemands psyche.
Prima dat iemand wil gokken; dat dan kan in het casino of door een lot te kopen dat voor anderen, die niet die deelnemende stap nemen, verder geen enkele betekenis heeft.
Mooi lang verhaal hoor maar dat doet niets af aan mijn punt. Afgunst is het enige dat hier speelt en daar moeten mensen maar mee dealen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220790016
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:21 schreef Gia het volgende:

[..]
De prijs valt wel degelijk op de postcode met lotnummer, alleen is het zo dat als jouw lot getrokken wordt, mensen die meespelen met dezelfde postcode ook winnen.
Ze trekken geen lot, ze trekken een postcode. Dus de prijs valt op de postcode.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_220790032
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:24 schreef Gia het volgende:

[..]
Nou én? Dus je doet niet mee, want je bent tegen loterijen, maar als blijkt dat je gewonnen zou hebben als je wel mee had gedaan, is het ineens "niet eerlijk!!" M.a.w. zolang niemand in je straat iets wint, ben jij de winnaar, want je spaart maandelijks een x-bedrag uit, maar owee als er een grote prijs valt, dan is er spijt. Boehoe!
Als mijn buurman de loterij wint wil ik gewoon niet weten wat mijn kansen waren geweest als ik ook had meegedaan. Hebben mensen het recht om dit niet te weten? Daar gaat deze discussie over.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_220790047
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:32 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Als mijn buurman de loterij wint wil ik gewoon niet weten wat mijn kansen waren geweest als ik ook had meegedaan. Hebben mensen het recht om dit niet te weten? Daar gaat deze discussie over.
Je snapt statisitek geloof ik niet zo goed, als je buurman de diagnose kanker had gekregen, zou je het dan ook niet willen weten, omdat kanker dan wel erg dichtbij komt?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 14 mei 2026 @ 12:35:17 #292
3542 Gia
User under construction
pi_220790048
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 05:19 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Dat is eigenlijk heel mooi want dan kun je netjes periodiek zien wanneer je gewonnen hebt door niet mee te spelen , waarna het overgrote deel van de mensen zich gelukkig zouden kunnen voelen zo gehandeld te hebben. Over tijd gaat het dan toch over een mooie prijs van duizenden euro’s bijna gegarandeerd. Maar zo werkt dat niet in de irrationele hoofdjes van mensen die vooral bezig zijn met keeping up with the Jones’s, stel je voor dat zij het opeens beter zouden krijgen dan jij. The horror.
Ik doe wel mee en oprecht ook voor de goede doelen. Ik wijs echter collectanten aan de deur van organisaties die onder deze goede doelen vallen ook af, omdat ik al geef aan dat doel. Daarbij heb ik vrijwel nooit klein geld in huis. We hebben enkele doelen die we wel bewust steunen en dat is Hartpatienten Nederland, Natuurmonumenten en de Vogelstichting.

Ik vind elk prijsje dat we winnen leuk, heb ook al een paar keer een groter prijsje gewonnen, zoals een juwelierscheck en 2 kaarten voor de Leeuwenkoning (jaren terug). Heel leuk. Het zou, uiteraard, nog leuker zijn als we een keer een echt grote prijs zouden winnen, maar als dat niet gebeurt, weet ik dat er andere mensen zijn die wel geholpen zijn met dit geld.

Als de pcl verboden zou worden, dan valt dat geld voor de goede doelen weg en zul je veel meer post krijgen of mensen aan de deur om donateurs te werven. En daar zit ik ook niet op te wachten.
pi_220790067
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:35 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik doe wel mee en oprecht ook voor de goede doelen. Ik wijs echter collectanten aan de deur van organisaties die onder deze goede doelen vallen ook af, omdat ik al geef aan dat doel. Daarbij heb ik vrijwel nooit klein geld in huis. We hebben enkele doelen die we wel bewust steunen en dat is Hartpatienten Nederland, Natuurmonumenten en de Vogelstichting.

Ik vind elk prijsje dat we winnen leuk, heb ook al een paar keer een groter prijsje gewonnen, zoals een juwelierscheck en 2 kaarten voor de Leeuwenkoning (jaren terug). Heel leuk. Het zou, uiteraard, nog leuker zijn als we een keer een echt grote prijs zouden winnen, maar als dat niet gebeurt, weet ik dat er andere mensen zijn die wel geholpen zijn met dit geld.

Als de pcl verboden zou worden, dan valt dat geld voor de goede doelen weg en zul je veel meer post krijgen of mensen aan de deur om donateurs te werven. En daar zit ik ook niet op te wachten.
Die gratis kaarten zijn gewoon een businessmodel, ze verdienen om de zaken die je bij dat soort voorstellingen uitgeeft.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220790073
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:35 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je snapt statisitek geloof ik niet zo goed, als je buurman de diagnose kanker had gekregen, zou je het dan ook niet willen weten, omdat kanker dan wel erg dichtbij komt?
Wat is je punt precies? Dat wel of niet kanker krijgen ook bepaald wordt door je postcode? Leg eens uit.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_220790077
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:24 schreef Gia het volgende:

[..]
Nou én? Dus je doet niet mee, want je bent tegen loterijen, maar als blijkt dat je gewonnen zou hebben als je wel mee had gedaan, is het ineens "niet eerlijk!!" M.a.w. zolang niemand in je straat iets wint, ben jij de winnaar, want je spaart maandelijks een x-bedrag uit, maar owee als er een grote prijs valt, dan is er spijt. Boehoe!
Fijn dat jij er zo rationeel over denkt, maar anderen vinden dat minder prettig om te weten dat je achteraf een megabedrag had gewonnen als je mee had gedaan. Daar gaat het om.
  donderdag 14 mei 2026 @ 12:45:41 #296
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220790165
Bedenk je ook eens hoeveel postcodes er NIET winnen elke week/maand!
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  donderdag 14 mei 2026 @ 12:45:50 #297
3542 Gia
User under construction
pi_220790168
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:29 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Ze trekken geen lot, ze trekken een postcode. Dus de prijs valt op de postcode.
Ze trekken wel loten, want alle loten die meespelen doen mee. Het maakt dus verschil als er veel mensen in je straat meespelen of weinig, want dan zitten er meer loten met jouw postcode in de 'bak'.
Als er een postcode is waar niemand op meespeelt, zit die ook niet in de 'bak'.

Oftewel: Er wordt niet getrokken uit alle postcodes, maar uit alle meespelende loten. Meer verkochte loten in je straat vergroot de kans om te winnen.
pi_220790238
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:39 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Wat is je punt precies? Dat wel of niet kanker krijgen ook bepaald wordt door je postcode? Leg eens uit.
Dat een statische vaststelling achteraf geen donder met de statische kans te maken heeft, maar omdat de meeste mensen statistiek niet begrijpen, maar zich laten overrompelen door Psychologische zaken maken ze er zich druk over. Om een voorbeeld te geven: Als ik je vertel dat de afgelopen week het juiste nummer in de staatsloterij: 14234434 was, ben je dan ook boos dat je dat nummer niet gekozen had? Waarschijnlijk niet, maar omdat een postcode naar je persoonlijke leven linkt vinden mensen het in 1 keer heul erg, terwijl het statisch percies het zelfde werkt. Overigens zie je precies het zelfde bij aandelen, mensen: Ja ik had 15 jaar terug NVidia moeten kopen! Ja maar dat is iets pas wat je achteraf kunt zeggen, het meest schrikbarende voorbeeld is de zaak Lucia de B. waar amateur statistici aan de haal gaan met "feiten" .
https://nl.wikipedia.org/(...)k#Statistisch_bewijs
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 14 mei 2026 @ 12:52:24 #299
3542 Gia
User under construction
pi_220790240
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:38 schreef raptorix het volgende:

[..]
Die gratis kaarten zijn gewoon een businessmodel, ze verdienen om de zaken die je bij dat soort voorstellingen uitgeeft.
Kan, was wel een heerlijk dagje zee, uit eten, bezoekje waterworld en 's avonds naar het theater.
Klopt, hadden we anders niet gedaan, maar ben blij dat we die prijs wonnen en gegaan zijn.
Andere prijzen zijn ook wel leuk, de Hollandse huisjes staan erg leuk met de kerst. We drinken koffie uit de koffiemokjes. Ook al vaker ijsprijzen gehad. IJs wat we anders nooit kopen, maar weleens een keer lekker is.

Je kunt wel alles negatief benaderen. Het hele leven is een grote loterij, of je ziek of gezond bent, gelukkig of niet, rijk of niet, of je kinderen kunt krijgen of niet.

Ik had vroeger een collega die geen kinderen kon krijgen. Ik trouwde en een half jaar later was ik zwanger. Heeft zij dan het recht hier niet mee geconfronteerd te worden?? Je kunt nu eenmaal niet alles hebben wat anderen hebben en het leven is niet eerlijk.
  donderdag 14 mei 2026 @ 12:53:28 #300
3542 Gia
User under construction
pi_220790245
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:39 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Fijn dat jij er zo rationeel over denkt, maar anderen vinden dat minder prettig om te weten dat je achteraf een megabedrag had gewonnen als je mee had gedaan. Daar gaat het om.
Ja, dan is dat minder prettig. Deal ermee. Je bent niet zo belangrijk dat niets je mag raken!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')