Bloemenliefhebbers plukken 170.000 gratis tulpen in Berendrecht: "Een fantastisch lentegevoel"In Berendrecht-Zandvliet-Lillo worden vandaag 170.000 tulpen geplukt. Bezoekers mogen 10 tulpen per persoon plukken om gratis mee te nemen naar huis. "We hebben een fantastisch lentegevoel", klinkt het bij de bezoekers. Het is de 7e editie van de jaarlijkse Tulpenpluk.
Zo'n 15.000 tulpenfans trekken vandaag naar de Antwerpse polders.![9d392e86-a630-4d5e-abc8-e58d52b28bab.jpg]()
Op deze paasmaandag zijn zo'n 18.000 Antwerpenaren naar de Tulpenpluk in het Antwerpse polderdistrict Berendrecht-Zandvliet-Lillo getrokken. De 170.000 tulpenbollen werden vorig najaar al in de grond gestoken voor het oogstfeest.
Zonnige lentedagDe bezoekers genieten van een zonnige dag op het kleurrijke bloemenveld. "Het is al de 3e keer dat we komen", zegt Lara uit Berendrecht. "Het is leuk dat iedereen samenkomt en dat het zonnetje schijnt. We hebben zeker en vast een fantastisch lentegevoel."
![77a40264-cf74-4f48-947c-1d083589a0d2.jpg]()
"Het is leuk dat je zelf mag kiezen welke bloemen je mag meenemen. Ik ga ze thuis in een vaasje steken en in mijn kamer zetten", zegt de 8-jarige Marie tijdens het plukken.
"Normaal gezien kom ik elk jaar met mijn kleinkinderen, maar zij konden er vandaag niet bij zijn", vertelt Nicole (71). "Ik kom wat bloemen halen voor mijn schoonzus, want zij woont in een rusthuis. Maar ik neem ook een bos tulpen voor mezelf mee!"
"Een echt volksfeest"Ook waarnemend burgemeester Els Van Doesburg (N-VA) is van de partij. "Dat de Antwerpenaar dit een fijne dag vindt, is wel duidelijk. Hier zijn vandaag zo'n 18.000 mensen om tulpen te plukken, een glaasje te drinken, of een workshop bloemschikken te volgen. Het is vooral samen zijn met iedereen, echt een volksfeest."
Bijna 500 jaar geleden zouden de eerste tulpenbollen uit Turkije via de haven van Antwerpen naar West-Europa zijn gekomen. De tulpenteelt was tot het midden van de 20e eeuw dan ook een belangrijke activiteit in de Antwerpse polders.