https://www.treinreiziger(...)erland-onbevredigendquote:Twee aanmaningen gestuurd
De Europese Commissie stuurde Nederland twee keer een aanmaning over de concessie van het hoofdspoornet die voor de periode 2025-2033 onderhands aan NS is gegund. In de eerste brief van juli 2023 wees de commissie Nederland erop dat het alleenrecht om treinen te rijden op het hoofdspoor niet onderhands gegund kan worden. Volgens de Europse regels moet dit gebeuren volgens een aanbiedingsprocedure waarbij ook andere partijen kunnen meedingen.
Nee. Het is een bericht dat ik oppikte in de telegraaf van vandaag, echter betreft het een premium artikel dat ik niet mag posten in een OP.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NB: als dat niet mag dan excuus. Dan zal ik dat niet weer doen.Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
Wat is er erger?quote:Op maandag 21 april 2025 18:50 schreef herverwijderd het volgende:
Op het traject dat ik het meeste gebruik rijdt Arriva en dat is vele malen erger dan de NS, dus liever niet.
Niet mee eens, soms kan de markt iets beter. Kijkt naar de telecom markt, het is veel goedkoper en sneller geworden. Natuurlijk ook door voortschrijdende technologie.quote:Op maandag 21 april 2025 18:51 schreef Dauthi het volgende:
Nutsvoorzieningen zoals het OV daar valt geen winst op te maken zonder ten koste te gaan van het algemeen nut.
Niets, ook de concurrentie moet gaan bedelen. Het enige voordeel is dat je het personeel kunt uitknijpen met een slechtere cao. Ook een partij als Arriva moet bedelen bij de provincie. En waar het personeel er gillend wegloopt is het voor de reiziger er nog slechter op geworden ook. Althans in Limburg.quote:Op maandag 21 april 2025 19:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De NS moet jaarlijks al bedelen zonder concurrentie om overeind te blijven.
Denk je eens in wat er met de NS gebeurd als ze ook nog eens moeten concurreren
Het enige voordeel is personeel voor een grijpstuiver laten werken. Je zult welke vervoerder ook materieel inkopen, bij Prorail rijweg aanvragen etc etc. Dan heb je bij het spoor te maken met onderhoud, agressie etc etc. maw talloze variabelen. In de UK heeft het in iedergeval geleid tot chaos. En een versnipperd vervoer lijkt mij ook niet wenselijk. Je hebt als reiziger immers nog geen keuze.quote:Op maandag 21 april 2025 19:53 schreef phpmystyle het volgende:
Ik ben vooral benieuwd wat de gedachte er achter is om dit te vermarkten. Hoe kun je op zo'n product nu onderscheiden in prijs en kwaliteit?
Bij delen van de zorg, telecom, en energie snap ik het. Maar hier?
Ik sta er wel open voor. In brussel zijn ze debiel maar niet dom.
Klopt. Maar zelf het personeel voor een grijpstuiver laten werken gaat lastig want het gaat volgens een CAO. Welliswaar heeft NS eigen CAO. Dus ik weet niet of de lonen horizontaal gelijk zijn. Maar zoveel kan het al met al niet schelen.quote:Op maandag 21 april 2025 19:58 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het enige voordeel is personeel voor een grijpstuiver laten werken. Je zult welke vervoerder ook materieel inkopen, bij Prorail rijweg aanvragen etc etc. Dan heb je bij het spoor te maken met onderhoud, agressie etc etc. maw talloze variabelen. In de UK heeft het in iedergeval geleid tot chaos. En een versnipperd vervoer lijkt mij ook niet wenselijk. Je hebt als reiziger immers nog geen keuze.
Moeilijk te zeggen. Het zal toch aan de eisen moeten voldoen. Het ligt ook aan de aanbesteding. Bovendien kan het zijn dat zij het materieel huren of overnemen van NS etc.quote:Op maandag 21 april 2025 20:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt. Maar zelf het personeel voor een grijpstuiver laten werken gaat lastig want het gaat volgens een CAO. Welliswaar heeft NS eigen CAO. Dus ik weet niet of de lonen horizontaal gelijk zijn. Maar zoveel kan het al met al niet schelen.
Kopen derde partijen goedkoper materieel in ofzo?
Veel meer uitval van treinen vanwege defecten treinen en personeelstekort (want NS betaalt blijkbaar beter dus personeel stapt vaak over). Defecten in treinen (toiletten, deuren, dat soort dingen) worden maandenlang niet gefikst. Regelmatig periodes dat er gewoon weken geen sneltrein rijdt, alleen een stoptrein. En soms worden er dan bussen ingezet, maar dan moet je ook maar weer afwachten of en wanneer die op komen dagen. Maar dan wel opscheppen over het feit dat ze één (1) nachttrein naar Schiphol laten rijden per week nou WOOPTIEDOO.quote:
In Luxemburg is het OV gratis voor de reizigers kan het niet goedkoper.quote:Op maandag 21 april 2025 19:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet mee eens, soms kan de markt iets beter. Kijkt naar de telecom markt, het is veel goedkoper en sneller geworden. Natuurlijk ook door voortschrijdende technologie.
Maar ik weet niet wat de markt kan toevoegen op spoor? Kwh, cao, zijn zaken waar je geen invloed op hebt
Wordt een ramp voor de reiziger. Bedrijfseconomisch snap ik het.quote:Op maandag 21 april 2025 20:20 schreef Cherni het volgende:
Wat ook een rol zou kunnen spelen is dat een overheid zich van de verantwoordelijkheid geheel terug trekt en het brengen op de markt in eerste instantie natuurlijk een vermogen zal opbrengen. Als je NS bekijkt is alleen de onroerende tak een zeer winstgevende zaak. Je zou bijna gaan denken dat NS liever het vervoer zou afstoten. Dan heb je geen gezeik meer aan zaken die maatschappelijk toch niet zijn op te lossen. Geen lastig personeel etc.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |