abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 april 2025 @ 18:41:01 #1
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217432264
De EU eist van Nederland dat Nederland andere partijen op het hoofdnet toelaat en niet de concessie automatisch aan NS verleent.

Persoonlijk ben ik voor marktwerking. Echter als het gaat om marktwerking in een omgeving waarin weinig te innoveren is, en kostenreductie leidt tot slechtere dienstverlening of hogere ticketprijzen dan vind ik dat er een andere afweging is te maken.

Anderzijds weten we ook dat treintickets duur zijn, dus concurrentie zou misschien verlichting geven van de prijzen. Wat vinden jullie?

quote:
Twee aanmaningen gestuurd

De Europese Commissie stuurde Nederland twee keer een aanmaning over de concessie van het hoofdspoornet die voor de periode 2025-2033 onderhands aan NS is gegund. In de eerste brief van juli 2023 wees de commissie Nederland erop dat het alleenrecht om treinen te rijden op het hoofdspoor niet onderhands gegund kan worden. Volgens de Europse regels moet dit gebeuren volgens een aanbiedingsprocedure waarbij ook andere partijen kunnen meedingen.
https://www.treinreiziger(...)erland-onbevredigend
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217432300
Bericht van 13 februari :') 14.gif

Treinen _O_
  maandag 21 april 2025 @ 18:46:50 #3
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217432329
quote:
3s.gif Op maandag 21 april 2025 18:44 schreef Socios het volgende:
Bericht van 13 februari :') 14.gif

Treinen _O_
Nee. Het is een bericht dat ik oppikte in de telegraaf van vandaag, echter betreft het een premium artikel dat ik niet mag posten in een OP.

Misschien wel in een post

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
NB: als dat niet mag dan excuus. Dan zal ik dat niet weer doen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217432347
Ik vind marktwerking bij deze belangrijke publieksdienst zeker niet in het voordeel van de consument werken. Laat het spoor in Nederland aan de NS.
  maandag 21 april 2025 @ 18:50:17 #5
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_217432377
Op het traject dat ik het meeste gebruik rijdt Arriva en dat is vele malen erger dan de NS, dus liever niet.
  maandag 21 april 2025 @ 18:51:13 #6
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_217432385
De EU :')
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  maandag 21 april 2025 @ 18:51:52 #7
37887 Dauthi
Progressive
pi_217432389
Nutsvoorzieningen zoals het OV daar valt geen winst op te maken zonder ten koste te gaan van het algemeen nut.

Beter om dat bij de Staat te laten, maar dan moet de Staat het land wel bereikbaar houden en de ambitie hebben dat Nederland, zeker de Randstad 24/7 bereikbaar is.
En niet zoals nu waarbij steeds meer buslijnen, haltes en treinlijnen verdwijnen.

Anders krijg je situaties zoals in het VK waar je verschillende tarieven krijgt per uur, en waar een ritje van 160km meer dan 200 pond kan kosten.
Of dorpen, die nauwelijks nog te bereiken zijn zonder auto.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  maandag 21 april 2025 @ 18:55:17 #8
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217432409
De EU :') Imperialistisch ultra-kapitalistisch instituut dat gewoon een fuck you is jegens het proletariaat :')
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 21 april 2025 @ 19:29:42 #9
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217433010
quote:
81s.gif Op maandag 21 april 2025 18:50 schreef herverwijderd het volgende:
Op het traject dat ik het meeste gebruik rijdt Arriva en dat is vele malen erger dan de NS, dus liever niet.
Wat is er erger?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 21 april 2025 @ 19:31:20 #10
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217433028
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 18:51 schreef Dauthi het volgende:
Nutsvoorzieningen zoals het OV daar valt geen winst op te maken zonder ten koste te gaan van het algemeen nut.

Niet mee eens, soms kan de markt iets beter. Kijkt naar de telecom markt, het is veel goedkoper en sneller geworden. Natuurlijk ook door voortschrijdende technologie.

Maar ik weet niet wat de markt kan toevoegen op spoor? Kwh, cao, zijn zaken waar je geen invloed op hebt
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217433111
De NS moet jaarlijks al bedelen zonder concurrentie om overeind te blijven.
Denk je eens in wat er met de NS gebeurd als ze ook nog eens moeten concurreren
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_217433133
Brussel moet gewoon hun klep houden en zich gaan bemoeien met zaken die heel de EU aangaan. Stelletje randdebielen micromanagement.
pi_217433145
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 19:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De NS moet jaarlijks al bedelen zonder concurrentie om overeind te blijven.
Denk je eens in wat er met de NS gebeurd als ze ook nog eens moeten concurreren
Niets, ook de concurrentie moet gaan bedelen. Het enige voordeel is dat je het personeel kunt uitknijpen met een slechtere cao. Ook een partij als Arriva moet bedelen bij de provincie. En waar het personeel er gillend wegloopt is het voor de reiziger er nog slechter op geworden ook. Althans in Limburg.

Veolia was daarentegen niet slecht, ook voor het personeel niet.
  maandag 21 april 2025 @ 19:42:43 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217433165
Misschien moet de EU de spoorwegen maar eens uit de marktzone gaan halen. Dat heeft duidelijk niet gewerkt.
  maandag 21 april 2025 @ 19:53:27 #15
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217433319
Ik ben vooral benieuwd wat de gedachte er achter is om dit te vermarkten. Hoe kun je op zo'n product nu onderscheiden in prijs en kwaliteit?

Bij delen van de zorg, telecom, en energie snap ik het. Maar hier?
Ik sta er wel open voor. In brussel zijn ze debiel maar niet dom.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217433409
quote:
7s.gif Op maandag 21 april 2025 19:53 schreef phpmystyle het volgende:
Ik ben vooral benieuwd wat de gedachte er achter is om dit te vermarkten. Hoe kun je op zo'n product nu onderscheiden in prijs en kwaliteit?

Bij delen van de zorg, telecom, en energie snap ik het. Maar hier?
Ik sta er wel open voor. In brussel zijn ze debiel maar niet dom.
Het enige voordeel is personeel voor een grijpstuiver laten werken. Je zult welke vervoerder ook materieel inkopen, bij Prorail rijweg aanvragen etc etc. Dan heb je bij het spoor te maken met onderhoud, agressie etc etc. maw talloze variabelen. In de UK heeft het in iedergeval geleid tot chaos. En een versnipperd vervoer lijkt mij ook niet wenselijk. Je hebt als reiziger immers nog geen keuze.
  maandag 21 april 2025 @ 20:01:33 #17
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217433491
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2025 19:58 schreef Cherni het volgende:

[..]
Het enige voordeel is personeel voor een grijpstuiver laten werken. Je zult welke vervoerder ook materieel inkopen, bij Prorail rijweg aanvragen etc etc. Dan heb je bij het spoor te maken met onderhoud, agressie etc etc. maw talloze variabelen. In de UK heeft het in iedergeval geleid tot chaos. En een versnipperd vervoer lijkt mij ook niet wenselijk. Je hebt als reiziger immers nog geen keuze.
Klopt. Maar zelf het personeel voor een grijpstuiver laten werken gaat lastig want het gaat volgens een CAO. Welliswaar heeft NS eigen CAO. Dus ik weet niet of de lonen horizontaal gelijk zijn. Maar zoveel kan het al met al niet schelen.

Kopen derde partijen goedkoper materieel in ofzo?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217433656
quote:
7s.gif Op maandag 21 april 2025 20:01 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Klopt. Maar zelf het personeel voor een grijpstuiver laten werken gaat lastig want het gaat volgens een CAO. Welliswaar heeft NS eigen CAO. Dus ik weet niet of de lonen horizontaal gelijk zijn. Maar zoveel kan het al met al niet schelen.

Kopen derde partijen goedkoper materieel in ofzo?
Moeilijk te zeggen. Het zal toch aan de eisen moeten voldoen. Het ligt ook aan de aanbesteding. Bovendien kan het zijn dat zij het materieel huren of overnemen van NS etc.
mbt overname personeel is het afhankelijk van de vakbonden. Bij Arriva in Limburg is er niet een NSer mee overgestapt vanwege slechtere cao. Andersom weet ik uit bronnen dat Arriva personeel massaal overstapt naar NS vanwege het loon en arbeidsomstandigheden.
  maandag 21 april 2025 @ 20:18:22 #19
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_217433874
quote:
7s.gif Op maandag 21 april 2025 19:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat is er erger?
Veel meer uitval van treinen vanwege defecten treinen en personeelstekort (want NS betaalt blijkbaar beter dus personeel stapt vaak over). Defecten in treinen (toiletten, deuren, dat soort dingen) worden maandenlang niet gefikst. Regelmatig periodes dat er gewoon weken geen sneltrein rijdt, alleen een stoptrein. En soms worden er dan bussen ingezet, maar dan moet je ook maar weer afwachten of en wanneer die op komen dagen. Maar dan wel opscheppen over het feit dat ze één (1) nachttrein naar Schiphol laten rijden per week nou WOOPTIEDOO.

Kost overigens hetzelfde als de NS.
pi_217433918
Wat ook een rol zou kunnen spelen is dat een overheid zich van de verantwoordelijkheid geheel terug trekt en het brengen op de markt in eerste instantie natuurlijk een vermogen zal opbrengen. Als je NS bekijkt is alleen de onroerende tak een zeer winstgevende zaak. Je zou bijna gaan denken dat NS liever het vervoer zou afstoten. Dan heb je geen gezeik meer aan zaken die maatschappelijk toch niet zijn op te lossen. Geen lastig personeel etc. :)
  maandag 21 april 2025 @ 20:51:51 #21
37887 Dauthi
Progressive
pi_217434475
quote:
7s.gif Op maandag 21 april 2025 19:31 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Niet mee eens, soms kan de markt iets beter. Kijkt naar de telecom markt, het is veel goedkoper en sneller geworden. Natuurlijk ook door voortschrijdende technologie.

Maar ik weet niet wat de markt kan toevoegen op spoor? Kwh, cao, zijn zaken waar je geen invloed op hebt
In Luxemburg is het OV gratis voor de reizigers kan het niet goedkoper.
In Kopenhagen gaat de bus iedere 4 minuten en rijdt de metro autonoom 24/7.
De snelste treinen in China rijden 430 km/u.
Het kan dus allemaal uitstekend in handen van de Staat. In Nederland ontbreekt het aan ambitie, competentie en inzicht.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_217434934
Zie hier als voorbeeld ook weer de postmarkt he, waarbij "concurrentie" alleen maar (tijdelijk) kon bestaan door middels vage constructies de boel nog harder uit te knijpen. Als grote speler worstelt de NS er al mee om alle reizigers betrouwbaar en betaalbaar in de buurt van hun bestemming te krijgen, wordt dat er beter op als andere aanbieders hierin mogen meedingen? Ik betwijfel het.
  maandag 21 april 2025 @ 21:12:18 #23
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217434949
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2025 20:20 schreef Cherni het volgende:
Wat ook een rol zou kunnen spelen is dat een overheid zich van de verantwoordelijkheid geheel terug trekt en het brengen op de markt in eerste instantie natuurlijk een vermogen zal opbrengen. Als je NS bekijkt is alleen de onroerende tak een zeer winstgevende zaak. Je zou bijna gaan denken dat NS liever het vervoer zou afstoten. Dan heb je geen gezeik meer aan zaken die maatschappelijk toch niet zijn op te lossen. Geen lastig personeel etc. :)
Wordt een ramp voor de reiziger. Bedrijfseconomisch snap ik het.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217434992
Volwassen mensen die met het OV reizen :')
pi_217435320
Ja joh, marktwerking is zo'n geweldige garantie voor kwaliteit, service en ethiek :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')