abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 april 2025 @ 20:17:09 #101
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217441376
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 20:15 schreef Hexagon het volgende:
Overigens denk ik niet dat ze zich een hele progressieve of hele conservatieve paus kunnen veroorloven. Ze maken al ruzie genoeg. Het zal wel een compromisfiguur worden.
Verwacht ik ook, maar ik blijf toch hopen op een progressieve paus :Y
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 23 april 2025 @ 13:04:47 #102
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217446082
Overigens zorgt het stemsysteem er ook wel voor dat een radicale progressief of conservatief niet zo makkelijk kan winnen. Een kandidaat moet altijd tweederde van de stemmen hebben om paus te worden, en anders gaat de stemming gewoon weer opnieuw waarbij niemand afvalt.

Dus er moet altijd tweederde kardinalen zijn die de nieuwe paus ziet zitten.
pi_217447076
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 13:04 schreef Hexagon het volgende:
Een kandidaat moet altijd tweederde van de stemmen hebben om paus te worden, en anders gaat de stemming gewoon weer opnieuw waarbij niemand afvalt.
En door dat kiessysteem kan een pausverkiezing dus heel lang duren. Nu wordt er in de praktijk meestal wel binnen een redelijke termijn een nieuwe paus gekozen, maar er zijn uit de geschiedenis pausverkiezingen bekend die gewoon jaren geduurd hebben.
  woensdag 23 april 2025 @ 14:56:34 #104
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217447141
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 14:46 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
En door dat kiessysteem kan een pausverkiezing dus heel lang duren. Nu wordt er in de praktijk meestal wel binnen een redelijke termijn een nieuwe paus gekozen, maar er zijn uit de geschiedenis pausverkiezingen bekend die gewoon jaren geduurd hebben.
Ik denk dat die kans nu niet zo groot is. Door de moderne communicatietechniek hebben de kardinalen al ruim voor het conclaaf voldoende mogelijkheden om verbondjes te smeden en een strategie te bepalen.

Dus uiteindelijk komen ze dan bij een kardinaal uit die bij de grote meerderheid geen weerstand oproept.
pi_217447162
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 17:40 schreef Hanca het volgende:
Dan zetten ze ze op water en brood. Het eten in het gastenverblijf waar ze zitten is trouwens al bewust niet al te lekker, schijnt.
Bij de langste pausverkiezing ooit, die van 1268 tot 1271 duurde, hebben ze dat geprobeerd, maar vanaf het moment dat de kardinalen op water en brood werden gezet, heeft het nog meer dan een jaar geduurd voordat er een nieuwe paus gekozen werd.
quote:
The election occurred more than a year after the magistrates of Viterbo locked the cardinals in, reduced their rations to bread and water, and removed the roof of the Palazzo dei Papi di Viterbo where the election took place.
https://en.wikipedia.org/wiki/1268%E2%80%931271_papal_election

De lange duur van die pausverkiezing was voor de toen gekozen paus Gregorius X reden om nadere regels op te stellen voor de verkiezing van een nieuwe paus, waarbij ook het conclaaf is ingesteld.
pi_217447302
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 15:00 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Bij de langste pausverkiezing ooit, die van 1268 tot 1271 duurde, hebben ze dat geprobeerd, maar vanaf het moment dat de kardinalen op water en brood werden gezet, heeft het nog meer dan een jaar geduurd voordat er een nieuwe paus gekozen werd.
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/1268%E2%80%931271_papal_election

De lange duur van die pausverkiezing was voor de toen gekozen paus Gregorius X reden om nadere regels op te stellen voor de verkiezing van een nieuwe paus, waarbij ook het conclaaf is ingesteld.
Ik dacht dat ze het toen daadwerkelijk ook gedaan hadden. Gregorius X was trouwens niet in Rome toe hij werd verkozen, maar was zelfs ook geen priester, laat staan kardinaal. Hij was slechts diaken. Daarom zat er bijna 7 maand tussen de keus en zijn aanstelling. Het is 6 keer gebeurd dat degene die paus werd geen kardinaal was, alle 6 tussen 1261 en 1389.

Er zijn trouwens wel meer bijzondere verhalen te vinden als je de geschiedenis in duikt van pausverkiezingen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 23 april 2025 @ 15:24:30 #107
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_217447411
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 14:46 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dat is vele eeuwen geleden inderdaad twee keer gebeurd.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_217451662
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 15:17 schreef Hanca het volgende:

[..]

Er zijn trouwens wel meer bijzondere verhalen te vinden als je de geschiedenis in duikt van pausverkiezingen.
- Paus Benedictus IX was met 20 jaar de jongste Paus (in 1032)
Hij is ook in 3 (!) verschillende periodes Paus geweest

- Er zijn 11 Pausen geweest die zelf kinderen hadden

- Kortst zittende Paus : Paus Urbanus VII (13 dagen voordat hij aan malaria stierf)

- Langst zittende Paus : Paus Pius IX (33 jaar)

- Meer dan 200 Pausen kwamen uit Italië, 16 uit Frankrijk, maar uit Syrië kwamen ook al 6 (!) Pausen

Weer wat geleerd van ChatGPT :s)
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_217451704
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 21:44 schreef TLC het volgende:

[..]

- Kortst zittende Paus : Paus Urbanus VII (13 dagen voordat hij aan malaria stierf)

- Meer dan 200 Pausen kwamen uit Italië, 16 uit Frankrijk, maar uit Syrië kwamen ook al 6 (!) Pausen

Stefanus II stierf tussen zijn verkiezing en zijn inhuldiging, die is dus 2 dagen de verkozen Paus geweest, maar nooit Paus geworden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 23 april 2025 @ 22:05:25 #110
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217451834
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 21:44 schreef TLC het volgende:

[..]

Haha ja volgens ChatGPT zou de paus theoretisch gezien ook de doodstraf weer in kunnen voeren in Vaticaanstad en lastige kardinalen daar laten executeren. Hoewel hij zich dan onmogelijk maakt, kan hij er niet voor worden gestraft.
  zondag 27 april 2025 @ 23:42:19 #111
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217483810
https://www.at5.nl/nieuws(...)ijn-niet-tegen-homos

Eijk lijkt met een charmeoffensief bezig. Zo te zien wil hij wel erg graag.
  zondag 27 april 2025 @ 23:52:11 #112
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217483834
Dit gaat ook nog gezellig worden. De voor fraude en corruptie veroordeelde Kardinaal Becciu is niet welkom op het conclaaf. Maar hij denkt er zelf ineens anders over en wil gaan meestemmen.

Benieuwd of hij door de Zwitserse garde buiten wordt gezet.

quote:
https://www.hln.be/buiten(...)n-conclaaf~af53b027/
Kardinaal die door Vaticaanse strafrechtbank werd veroordeeld tot 5,5 jaar cel, wil deelnemen aan conclaaf

Angelo Becciu, de kardinaal die als eerste ooit door de Vaticaanse strafrechtbank werd veroordeeld, wil deelnemen aan het conclaaf. Hij kreeg in 2023 een gevangenisstraf van 5,5 jaar opgelegd voor financiële verduistering en ambtsmisbruik, maar ging in beroep tegen die uitspraak.

Becciu, afkomstig van Sardinië, mocht in afwachting van de rechtszaak in zijn appartement in Vaticaanstad blijven wonen. Na het overlijden van paus Franciscus gaf de persdienst van het Vaticaan een lijst vrij met de namen van alle stemgerechtigde kardinalen (alle kardinalen die niet ouder zijn dan tachtig jaar, red.), maar Becciu stond daar niet op. Het Vaticaan beschouwt hem als een ‘non elettore’ of een niet-kiezer.

Volgens de kardinaal heeft de lijst “geen enkele juridische waarde”. Tegen de Sardijnse krant ‘l’Unione Sarda’ zei hij dat “niemand expliciet gevraagd heeft om zijn uitsluiting”. Hij laat dan ook weten aanwezig te zullen zijn bij het conclaaf. Uiteindelijk zijn het echter de deken van het College van Kardinalen, Giovanni Battista Re, en kardinaal Pietro Parolin, onder Franciscus de nummer twee van het Vaticaan, die over de deelname van de kardinaal moeten beslissen.

Aftreden
De rechtszaak tegen Becciu draait voor een belangrijk deel om een vastgoedinvestering die het Vaticaan deed in de Londense wijk Chelsea. Daarmee zou 350 miljoen euro zijn gemoeid, afkomstig van donaties van gelovigen. Onder leiding van Becciu bleken miljoenen te zijn besteed aan tussenpersonen of opgegaan aan onverklaarbare uitgaven. In 2022 werd het gebouw met een geschat verlies van 140 miljoen euro verkocht. Om tot een oordeel te komen in deze zaak van voor het Vaticaan ongekende omvang waren 85 zittingen nodig. Er ging tweeënhalf jaar aan onderzoek aan vooraf.

De kardinaal moest in 2020 op bevel van paus Franciscus na onderzoek al aftreden als hoofd van het Staatssecretariaat van de Heilige Stoel. Hij verloor hierdoor de rechten en plichten die hij genoot als kardinaal, waaronder zijn stemrecht bij een conclaaf, maar zijn titels en zogenoemde waardigheid mocht hij behouden. Daardoor maakt hij officieel wel nog deel uit van het College van Kardinalen (alle kardinalen van de Rooms-Katholieke Kerk, red.).

Becciu zegt dat het nieuws over de dood van de paus voor hem “als een schok” kwam. Hij was op dat moment op vakantie in Sardinië, maar keerde onmiddellijk terug naar Rome om een laatste groet te brengen. “Zijn dood wist de herinneringen aan onze samenwerking, die zeven jaar heeft geduurd, en onze vriendschap niet zomaar uit. Natuurlijk deed het pijn toen paus Franciscus vijf jaar geleden radicaal van mening veranderde over mij, maar ik zag dit moment als een beproeving van mijn geloof”, aldus de kardinaal.

Financiën van de katholieke kerk
Franciscus had het op orde brengen van de financiën van de katholieke kerk tot een pijler van zijn pausdom gemaakt. “Ik geloof dat dit proces een keerpunt markeert, dat kan leiden tot een grotere geloofwaardigheid van de Heilige Stoel op economisch gebied”, verklaarde pater Juan Antonio Guerrero Alves, de toenmalige minister van Economische Zaken van het Vaticaan daarover. “Het feit dat dit proces plaatsvindt, betekent dat bepaalde interne controles werken: de beschuldigingen kwamen uit het Vaticaan.”
  maandag 28 april 2025 @ 06:36:37 #113
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217484133
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 16:13 schreef Mikeytt het volgende:
Als ze een vrouw aanstellen, dan kan dat wellicht het imago van dat instituut ietsjes herstellen.
of een gekleurde , maar dat zal wel niet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 28 april 2025 @ 13:43:34 #114
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217486271
7 mei gaan ze beginnen
pi_217486955
Ik zou ook wel de nieuwe Paus willen worden :@ :7
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_217487855
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 15:09 schreef TLC het volgende:
Ik zou ook wel de nieuwe Paus willen worden :@ :7
Ben je man, Katholiek gedoopt en celibatair? Zo ja, dan ben je verkiesbaar. Zo nee: aan de eerste 2 kun je voor een volgende keer nog wat doen (mag een man die ooit vrouw was Paus worden?), als de laatste een nee is moet je hopen dat de regels ooit wijzigen.
  maandag 28 april 2025 @ 17:36:02 #117
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217488000
Aan de laatste volgens mij ook. Het is bijvoorbeeld toegestaan om priester te worden als weduwnaar.
pi_217488254
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 17:36 schreef Hexagon het volgende:
Aan de laatste volgens mij ook. Het is bijvoorbeeld toegestaan om priester te worden als weduwnaar.
Er is nu geen enkele kardinaal weduwnaar, geen idee of dat mag eigenlijk. Maar scheiden mag iig niet, en er mag geen seks buiten het huwelijk bekend zijn.

Ik vroeg me trouwens af wat er was gebeurd als de paus in coma was gebleven, ipv dat hij snel is overleden zoals nu. Iemand die in coma ligt laten sterven mag niet in Italië. En de paus afzetten ook niet, hij kan alleen zelf aftreden. Maar stel dat hij dan jaren in coma zou liggen, wat dan?
  maandag 28 april 2025 @ 18:33:22 #119
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217488404
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 18:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is nu geen enkele kardinaal weduwnaar, geen idee of dat mag eigenlijk. Maar scheiden mag iig niet, en er mag geen seks buiten het huwelijk bekend zijn.
Theoretisch gezien kun je als weduwnaar priester worden en dan groeien naar hogere functies. Dus ook kardinaal kan dan. Ik de praktijk zal het niet echt voorkomen. Kardinalen zijn natuurlijk vaak gewoon de carriere-mannen binnen de kerk, dus die zijn al vanaf jonge leeftijd bezig.

quote:
Ik vroeg me trouwens af wat er was gebeurd als de paus in coma was gebleven, ipv dat hij snel is overleden zoals nu. Iemand die in coma ligt laten sterven mag niet in Italië. En de paus afzetten ook niet, hij kan alleen zelf aftreden. Maar stel dat hij dan jaren in coma zou liggen, wat dan?
Voor een Paus in coma is bijna niets geregeld. Ik geloof dat de Curie wel op de winkel mag passen, maar dan vleugellam is tot er weer een paus is die in staat is besluiten te nemen.

Inderdaad behoorlijk wat kwetsbaarheden.
pi_217488419
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 18:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Voor een Paus in coma is bijna niets geregeld. Ik geloof dat de Curie wel op de winkel mag passen, maar dan vleugellam is tot er weer een paus is die in staat is besluiten te nemen.

Inderdaad behoorlijk wat kwetsbaarheden.
Zeker aangezien je in de praktijk ruim 60+ moet zijn om überhaupt in aanmerking te komen…
  maandag 28 april 2025 @ 19:16:07 #121
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217488652
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 17:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ben je man, Katholiek gedoopt en celibatair? Zo ja, dan ben je verkiesbaar.
De eerste twee punten zijn objectief controleerbaar, dat laatste niet :P
Dus het kan gewoon.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 28 april 2025 @ 19:18:28 #122
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217488678
quote:
7s.gif Op maandag 28 april 2025 19:16 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dus het kan gewoon.
Tenzij je P Diddy of R Kelly bent.
pi_217488975
quote:
7s.gif Op maandag 28 april 2025 19:16 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dus het kan gewoon.
Je mag dus niet getrouwd zijn, want dan gaan ze er van uit dat je je huwelijk ook consumeert.
pi_217488998
quote:
2s.gif Op maandag 28 april 2025 18:36 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Zeker aangezien je in de praktijk ruim 60+ moet zijn om überhaupt in aanmerking te komen…
Dat maakt het juist minder heftig, 40 jaar in coma zoals deze vrouw zal niet voor komen: https://nos.nl/artikel/20(...)ijdt-na-42-jaar.html

Een 70+ er zal hooguit een paar jaar in coma liggen.

Na 27 jaar weer wakker worden (https://www.ad.nl/buitenl(...)p-nooit-op~ab65fbb6/) of 23 jaar verlamd zijn (https://www.trouw.nl/nieu(...)-te-liggen~b5d82155/) zal ook niet gebeuren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')