abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217427685
Echt alles wat ik zie lijkt het gewoon slecht.
Do what you love, love what you do!
  maandag 21 april 2025 @ 07:07:44 #2
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217427720
Resistance is futile.
  maandag 21 april 2025 @ 07:09:22 #3
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_217427723
Ik had wel een fatsoenlijk betoog verwacht waarom we moeten opstaan tegen AI, maar de openingspost is nogal karig.
Daarom heb ik ChatGPT maar even gevraagd waarom we tegen AI moeten opstaan:

quote:
Dat is een goede en belangrijke vraag — en het hangt sterk af van wat je bedoelt met "opstaan tegen AI". Er zijn namelijk verschillende redenen waarom mensen zich zorgen maken over kunstmatige intelligentie, en sommige daarvan rechtvaardigen inderdaad waakzaamheid, kritiek of zelfs protest. Hier zijn een aantal kernpunten die vaak genoemd worden:
🧠 1. AI kan banen vervangen

AI en automatisering maken het mogelijk om allerlei taken — van administratie tot productie — veel sneller en goedkoper uit te voeren. Maar dat betekent ook dat veel banen dreigen te verdwijnen, vooral in sectoren als:

Klantenservice (chatbots)

Transport (zelfrijdende voertuigen)

Industrie & logistiek (robots)

Creatieve sector (AI-gegenereerde teksten, muziek, kunst)

⚠️ Zonder goede regelgeving of sociale vangnetten kunnen mensen werkloos raken of gedwongen worden slechter betaalde banen te accepteren.
🔍 2. Gebrek aan transparantie en controle

Veel AI-systemen zijn zogeheten "black boxes" — we weten niet precies hoe ze tot beslissingen komen. Als AI gebruikt wordt in bijvoorbeeld:

Rechtspraak (risicobeoordelingen)

Politiewerk (predictive policing)

Zorg (diagnoses)

Werving (AI die sollicitaties filtert)

...dan kan dat leiden tot discriminatie, fouten of onrechtvaardige uitkomsten, zonder dat iemand echt verantwoordelijk is of weet hoe het fout ging.
👁️‍🗨️ 3. Surveillance en controle

AI wordt op grote schaal ingezet voor gezichtsherkenning, sociale monitoring en profilering. In sommige landen (denk aan China) leidt dat al tot een vorm van digitale onderdrukking.

📵 Zonder verzet kunnen deze technologieën de privacy en vrijheid van burgers ernstig ondermijnen.
🤖 4. Menselijkheid en creativiteit onder druk

AI is steeds beter in het nabootsen van menselijke expressie: het kan teksten schrijven, liedjes componeren, kunst maken. Maar wat gebeurt er met:

De waarde van menselijke creativiteit?

De authenticiteit van kunst?

De rol van de kunstenaar, schrijver, muzikant?

Sommigen vrezen dat AI de menselijke stem verdringt — en dat we leven in een wereld vol oppervlakkige, algoritmisch gegenereerde inhoud.
🧨 5. Toekomstige risico’s (existentiële bedreiging)

Er zijn denkers (zoals Elon Musk of de onderzoekers van het Future of Life Institute) die waarschuwen dat een superintelligente AI op termijn mogelijk niet meer onder controle te houden is. Dit klinkt futuristisch, maar het zet wel aan tot nadenken:

Wat als AI doelen ontwikkelt die botsen met die van de mens?

Wie bepaalt wat AI mag en moet doen?

Hoe zorgen we dat AI ons niet overstijgt op een manier die gevaarlijk is?

Dus: waarom "opstaan tegen AI"?

Niet omdat AI per definitie slecht is — maar omdat we de richting willen bepalen waarin het zich ontwikkelt. Opstaan tegen AI betekent:

Zorgvuldig reguleren

Menselijke waarden centraal stellen

Transparantie en verantwoording eisen

Privacy beschermen

Technologie inzetten ten dienste van mensen — niet andersom
  maandag 21 april 2025 @ 07:20:06 #4
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217427737
Goed verhaal :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_217427746
Ik ben net opgestaan. En nu?
pindazakje
  Moderator maandag 21 april 2025 @ 08:36:20 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217427947
Ik ben weer gaan zitten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_217427975
Ik kan niet instaan voor de gevolgen.
Dat staat als een paal boven water.
pi_217428045
AI is de volgende stap in de totale enshittification en verdomming van de wereld. En alle investeerders (de viesrijke klootzakken van deze wereld) gooien er al hun geld in, in de hoop dat het al het werk van oa schrijvers, kunstenaars, ontwerpers, musici, vertalers en developers kan overnemen.

Nu bestaat een veel te groot van het internet al uit waardeloze bullshit troep die door een ai is uitgescheten. Er is nauwelijks nog iets mee te beginnen. Ondertussen zijn er allemaal middelmatige losers die alleen maar via ai met elkaar communiceren - aan de ene kant een luie eikel die geen zin heeft om een email te schrijven en dat door Ai laat doen, en aan de andere kant een net zo'n luie eikel die te lui is om die email te lezen dus een samenvatting door ai laat maken.

Alle data die men kan vinden wordt gevoerd aan de altijd hongerige ai om deze te "trainen". Boeken, films, websites, alle data die je invoert op sites, ook wat we hier op fok posten. Allemaal opgeslurpt door AI. Die er vervolgens "originele content" van bakt. Plagiaat in het kwadraat. Ook alle copyright beschermde data gaat er in. Want dat is voor die partijen geen probleem, maar als je als gewone boerenlul 1 mp3tje downloadt krijg je een leger advocaten achter je aan.

En dan heb ik het nog niet eens over de enorme energiebehoefte van ai. Zometeen staat heel de wereld vol met lelijke ai datacenters die alle beschikbare ruimte, stroom en water opslurpen. Alle klimaatdoelen gaan volledig uit het raam omdat er zometeen weer kolencentrales aan gaan om in de behoefte te voorzien. Of evil kutbedrijven zoals microsoft, google en amazon die prive-kernreactoren gaan bouwen. What could possibly go wrong.

Nee, echt supergoed al die ai.
  maandag 21 april 2025 @ 09:18:14 #9
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_217428138
Nee we moeten AI omarmen net als Skynet
Je bent een waardeloze agent.
pi_217430934
Veel wordt tegenwoordig maar als AI bestempeld wat het helemaal niet is en binnen 10 jaar ook niet wordt
Misschien wel nooit.

Informatie van internet trekken is geen AI :')
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_217430943
_O- Gast! :D Serieus?
Nou ja, dit houdt DTS misschien wat schoner: al je frustraties over AI gewoon hier neer plempen! ^O^
pi_217430947
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 07:09 schreef Jan_Lul het volgende:
Ik had wel een fatsoenlijk betoog verwacht waarom we moeten opstaan tegen AI, maar de openingspost is nogal karig.
Daarom heb ik ChatGPT maar even gevraagd waarom we tegen AI moeten opstaan:
[..]

@Nova speelt ondertussen de vermoorde onschuld als we haar vragen of AI van de duivel is enzo.
pi_217431276
Is die OP ook door AI?
pi_217434472
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 16:37 schreef Sodeknetters het volgende:
Is die OP ook door AI?
De I ontbreekt.
pi_217435040
Ai wordt de nieuwe dictator zonder menselijkheid. En niemand die het kan stoppen, nu al niet. Goed teken!
pi_217435433
Alles wat ze nu naar buiten brengen is min 20 jaar oude techniek. Verwacht dat ze van iedereen een vuistdik rapport hebben met alles wat te weten valt over je. Kijk deus ex morpheus. Je ziet het al op fok hoe ze alles bijhouden met vrij in te zien notes. En dit gebeurt niet alleen met computer algoritmes maar ook echte mensen.
Bekijk deze YouTube-video
pi_217441330
ik heb nog geen AI gebruikt

Dat komt omdat ik denk dat programmaas zoals chatgpt iemand van Harvard nooit zouden kunnen verslaan in oplossingen bedenken of allerlei andere zaken, maar ik kan er naast zitten natuurlijk. Ik heb het tot nu niet gebruikt, maar misschien moet ik me erin gaan verdiepen.
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')