abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 april 2025 @ 22:24:31 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217407519
https://www.ed.nl/binnenl(...)s-op-spoor~aa8715ba/

quote:
Faber weigert extra marechaussee Eurostar, ProRail en NS waarschuwen voor chaos op spoor
De halfuur vertraging die alle Eurostar-treinen naar Londen vanaf volgende week oplopen dreigt het binnenlandse treinverkeer flink in de war te schoppen. ProRail en NS waarschuwen voor grote gevolgen en roepen minister Faber (Asiel en Migratie, PVV) op om extra marechaussees te leveren. Maar zij houdt de boot af. Volgens Eurostar is geld niet het probleem.



Vanaf woensdag 24 april vertrekken de drie dagelijkse treinen van Amsterdam naar Londen standaard met dertig minuten vertraging. Eurostar vergroot dan de capaciteit naar 600 passagiers per trein, tweehonderd meer dan nu. Het probleem: er zijn te weinig marechaussee-medewerkers om al die extra reizigers tijdig te controleren. Volgens Eurostar gaat het om een tekort van circa twee mensen per dag.

Naar nu blijkt heeft minister Marjolein Faber het verzoek om extra personeel afgewezen. Niet alleen Eurostar, ook NS en ProRail voelen zich overvallen. „We worden nu geconfronteerd met de situatie waarin het ministerie van Asiel en Migratie onvoldoende marechaussee levert voor een vlotte doorstroom van alle reizigers”, stellen de drie partijen vrijdagmiddag in een gezamenlijke verklaring.

Volgens hen zijn de gevolgen groot. „Als het besluit van de minister blijft staan, raakt dat de nationale en internationale dienstregeling en zijn reizigers de dupe. Ons gezamenlijke doel is om de hinder voor reizigers zo veel mogelijk te beperken.”



Gevolgen voor andere treinen
ProRail legt uit waarom de vertraging bij Eurostar zoveel gevolgen heeft. Omdat station Amsterdam Centraal momenteel grootschalig wordt gerenoveerd, is de ruimte voor treinverkeer beperkt. „We kijken nu wat de vertraging allemaal met zich meebrengt”, zegt woordvoerder Martijn de Graaf. „Maar we verwachten dat de impact op de dienstregeling groot is.”

Door de latere Eurostar-vertrekken kunnen andere binnenlandse treinen vertraging oplopen of zelfs uitvallen. Waarom Faber het verzoek om extra marechaussees heeft afgewezen, blijft vooralsnog onduidelijk. Zeker omdat het om een beperkt aantal gaat.

Volgens Eurostar is het geen financiële kwestie. „We hebben aangeboden om te betalen voor de extra inzet”, zegt woordvoerder Nicolas Petteau. „Sterker nog: we hebben al betaald voor de volledige marechaussee-inzet in 2025 én voor heel 2024. En in dat jaar konden we zes maanden niet eens vertrekken vanwege de verbouwing van het station.”

‘Afspraken zijn wel nagekomen’
Ook inhoudelijk bestrijdt Eurostar de lezing van het ministerie, dat stelt dat het bedrijf zelf afweek van de bestaande afspraken. „In die afspraken staat dat we een voornemen tot capaciteitsuitbreiding uiterlijk veertien dagen van tevoren moeten aankondigen”, zegt Petteau. „Dat hebben we vorig jaar juni al schriftelijk gedaan.” Volgens hem had het ministerie daarna alle tijd om het gesprek aan te gaan. „Uiteindelijk kon het ministerie pas deze week om tafel met ons gaan.”

Eurostar, NS en ProRail hopen alsnog op een oplossing. Ze verwijzen naar een recente brief van staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat), partijgenoot van Faber. In die brief, verstuurd op 8 april, onderstreept hij het kabinetsdoel om het aantal Eurostar-passagiers naar 600 per trein uit te breiden.

Reactie ministerie Asiel: ‘we zijn steeds duidelijk geweest’
Het ministerie van Asiel en Migratie laat in een nieuw statement weten geen personeel te willen verlenen voor de uitbreiding. Onduidelijk is waarom, mogelijk zijn ze al druk op Schiphol, de havens en voor de extra grenscontroles. „In de gesprekken met en brieven aan Eurostar in de afgelopen periode zijn we steeds duidelijk te zijn geweest over de (on)mogelijkheden om verder op te schalen binnen de huidige capaciteit van de Koninklijke Marechaussee,” laat een woordvoerder van Faber weten. „Daarnaast is Eurostar conform het bestuursconvenant ook bekend met het tijdspad voordat er zo mogelijk extra capaciteit ingezet kan worden,” laat een woordvoerder namens minister Faber weten.

Het ministerie stelt dat er voor 2025 duidelijke afspraken zijn gemaakt. „ Die worden ook nagekomen. voor 2026 zijn we in gesprek over een herzien convenant en in dat kader kijken we ook gezamenlijk naar de mogelijkheden voor meer capaciteit.”

Zolang er geen akkoord ligt, blijven de treinen tot zeker eind van de zomer met dertig minuten vertraging rijden. Dan krijgt Eurostars nieuwe terminal in Amsterdam automatische scanners, zoals Schiphol die ook heeft. Dan zijn extra marechaussee-medewerkers niet meer nodig.
Man man man, en dan gek opkijken dat mensen het vliegtuig nemen. De trein verbeteren word telkens tegengewerkt.

2 mens FTE leveren voor de trein is te veel gevraagd, maar de grenzen volstoppen voor debiele controles en extra personeel op Schiphol kan binnen een week geregeld worden...

De Eurostar is nu al een zooitje. Vooral vroeger op Rotterdam.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  VIVA vrijdag 18 april 2025 @ 22:54:35 #2
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_217407703
What lies behind makes no sense in my mind
pi_217408145
Koningin wanbeleid.
pi_217408305
Koop gewoon een auto ofzo, of wacht als plebs
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217408322
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 22:24 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.ed.nl/binnenl(...)s-op-spoor~aa8715ba/
[..]
Man man man, en dan gek opkijken dat mensen het vliegtuig nemen. De trein verbeteren word telkens tegengewerkt.

2 mens FTE leveren voor de trein is te veel gevraagd, maar de grenzen volstoppen voor debiele controles en extra personeel op Schiphol kan binnen een week geregeld worden...

De Eurostar is nu al een zooitje. Vooral vroeger op Rotterdam.
Waar tegen moet ze mensen in determineren beschermen?

Ja, zeg het maar. Pietje uit de Achterhoek zit niet in de trein. Dus wat wil je zeggen met dit topic?
  zaterdag 19 april 2025 @ 00:51:09 #6
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217408363
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 00:36 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Waar tegen moet ze mensen in determineren beschermen?

Ja, zeg het maar. Pietje uit de Achterhoek zit niet in de trein. Dus wat wil je zeggen met dit topic?
Beschermen? Determineren? Lees jij enkel de TT om vervolgens iets te bedenken om te haten op asielzoekers?

Dit gaat om mensen die paspoortcontroles moeten doen.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_217408378
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 22:24 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.ed.nl/binnenl(...)s-op-spoor~aa8715ba/
[..]
Man man man, en dan gek opkijken dat mensen het vliegtuig nemen. De trein verbeteren word telkens tegengewerkt.

2 mens FTE leveren voor de trein is te veel gevraagd, maar de grenzen volstoppen voor debiele controles en extra personeel op Schiphol kan binnen een week geregeld worden...

De Eurostar is nu al een zooitje. Vooral vroeger op Rotterdam.
Lekker boeien

Wanneer ging jij met het laatst met de Eurostar naar Engeland?
pi_217408624
Ik heb geen problemen met faber,maar het is dweilen met de kraan open.
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_217408627
Ga jij dan even helpen, TS. Je hebt immers tijd genoeg :Y
  zaterdag 19 april 2025 @ 06:59:21 #10
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_217408635
Beetje moe van al die Mikeytt Faber topics....
  zaterdag 19 april 2025 @ 08:05:36 #11
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_217408774
MikeyTT en zijn anti Faber topics. Begint een beetje sneu te worden.
pi_217408786
Dit is gewoon onwil of wat? Geld lijkt geen probleem en niet twee stuks marechaussee kunnen/willen inzetten. Niet slechts hierom, maar zat redenen om deze minister de wacht aan te zeggen. Ik ga maar een tijdje stoppen met de politiek te volgen. Gaat werkelijk nergens meer over.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_217408836
Faber, Faber, Faber w/
pi_217408874
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 00:56 schreef FrenchDuck het volgende:

[..]
Lekker boeien

Wanneer ging jij met het laatst met de Eurostar naar Engeland?
Waarom is dat uberhaupt relevant?

PS
Wat is de reden dat ze het niet wil doen?
  zaterdag 19 april 2025 @ 08:33:03 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217408912
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 08:26 schreef Korenfok het volgende:
Wat is de reden dat ze het niet wil doen?
Omdat het ten koste gaat van de controles voor de bühne die we aan de buitengrenzen zetten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_217408921
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 08:33 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Omdat het ten koste gaat van de controles voor de bühne die we aan de buitengrenzen zetten.
want eurostar is geen grenscontrole?
  zaterdag 19 april 2025 @ 08:35:44 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217408932
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 08:33 schreef Korenfok het volgende:

[..]
want eurostar is geen grenscontrole?
Jawel, maar die vallen natuurlijk niet binnen de scope van Faber. Bij de Eurostar in Amsterdam worden immers alleen maar uitgaande mensen gecontroleerd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 19 april 2025 @ 08:38:26 #18
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217408948
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 00:56 schreef FrenchDuck het volgende:

[..]
Lekker boeien

Wanneer ging jij met het laatst met de Eurostar naar Engeland?
Eerder dit jaar al 2x en vorig jaar...

En zo ook 1.1 miljoen andere Nederlanders.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zaterdag 19 april 2025 @ 08:44:41 #19
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217408968
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 08:08 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Dit is gewoon onwil of wat? Geld lijkt geen probleem en niet twee stuks marechaussee kunnen/willen inzetten. Niet slechts hierom, maar zat redenen om deze minister de wacht aan te zeggen. Ik ga maar een tijdje stoppen met de politiek te volgen. Gaat werkelijk nergens meer over.
Onwil.

Volgens de marechaussee is er ook geen tekort aan personeel hiervoor: https://www.marechaussee.(...)nsstop%20te%20bieden.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_217409939
Laat iedereen een half uur eerder inchecken
Opgelost
  zaterdag 19 april 2025 @ 11:35:49 #21
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217410079
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 00:36 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Waar tegen moet ze mensen in determineren beschermen?

Ja, zeg het maar. Pietje uit de Achterhoek zit niet in de trein. Dus wat wil je zeggen met dit topic?
Waarom zou Pietje uit de Achterhoek niet in die trein zitten dan? :?

En wat betekent
quote:
Waar tegen moet ze mensen in determineren beschermen?
in vredesnaam? :?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 19 april 2025 @ 11:38:09 #22
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217410093
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 april 2025 08:20 schreef Tjoent het volgende:
Faber, Faber, Faber w/
Waarom dat enthousiasme? Dit is gewoon een internationale trein he? Dit komt op hetzelfde neer als geen extra marechaussee willen inzetten bij tekorten op Schiphol. Zou je dan ook zo staan te juichen?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 19 april 2025 @ 11:39:53 #23
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217410109
-foutje-
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 19 april 2025 @ 11:43:59 #24
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217410147
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 11:21 schreef AlwaysConnected het volgende:
Laat iedereen een half uur eerder inchecken
Opgelost
Dat zou je op Schiphol ook prima vinden? Terwijl het praktisch gezien gewoon mogelijk is en echt alleen onwil vd minister betreft om het te doen?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_217410154
Ze is volksvertegenwoordiger, het volk wil iets en zij weigert het zonder uit te leggen wat het bezwaar precies is. Dat is in feite werkweigering, waar ontslag op moet staan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')