Straatcommando. | woensdag 16 april 2025 @ 14:15 |
[ Bericht 100% gewijzigd door Straatcommando. op 17-04-2025 18:06:45 ] | |
ReplaR | woensdag 16 april 2025 @ 14:20 |
Groenlinks en D66 willen een utopie. | |
saparmurat_niyazov | woensdag 16 april 2025 @ 14:31 |
En ook dit past weer keurig in het gebruikelijke stramien. Je hebt op papier staan dat je X verbiedt/verplicht per *tamelijk arbitrair gekozen mooi afgeronde datum*, en dan kun je verdere discussie of nadelige gevolgen gewoon negeren. Ja hebben we nu eenmaal in de theoretisch werkende achterkamertjes van de vierde verdieping zo afgesproken jongens. Is goed bedoeld. Lalalalala! | |
Straatcommando. | woensdag 16 april 2025 @ 14:33 |
"Je bent toch geen tokkie/wappie?" | |
WheeledWarrior | woensdag 16 april 2025 @ 14:34 |
1 woord: Nijmegen. | |
Tengano | woensdag 16 april 2025 @ 14:34 |
Nijmegen krijgt dus met een nog grotere fatbike hype te maken ![]() | |
phpmystyle | woensdag 16 april 2025 @ 14:35 |
Ik ben er geen voorstander van. Maar het verbieden van stinkende fijnstofmonstertjes zoals brommers e.d. is relatief makkelijk substitueerbaar. Maar ik vind het een beperking en ik ben dus ook tegen. Het is juist heel onredelijk om dat van (vracht)auto's te vragen. | |
Nober | woensdag 16 april 2025 @ 14:36 |
Coalitie: Over 11 maanden weer verkiezingen. | |
Hathor | woensdag 16 april 2025 @ 14:37 |
Moest even terugdenken aan mijn tienerjaren met mijn Honda MT5 ![]() | |
Straatcommando. | woensdag 16 april 2025 @ 14:38 |
Ik weet eerlijk gezegd niet of moderne viertakt brommers ook zoveel fijnstof uitstoten. Oude tweetakters wel, maar die zijn bijna uitgestorven | |
MoreDakka | woensdag 16 april 2025 @ 14:42 |
Het is vooral de 'we moeten iets doen' ziekte. Een probleem verzinnen of uitvergroten, daarvoor een zogenaamde oplossing voor presenteren en beloven daar keihard op te handhaven. Ambtenaren leven in papieren werkelijkheden waar dingen als uitkomsten niet belangrijk zijn. | |
Tengano | woensdag 16 april 2025 @ 14:42 |
Ik kwam gisteren bij toeval nog een heel leuk Youtube kanaal tegen ![]() En die ga jij denk ik ook wel leuk vinden ![]() https://www.youtube.com/@TheClassicMotorcycleChannel Je moet vooral die 'Shorts' bekijken; daar ben ik gisteren toch gauw een half uur mee bezig geweest ![]() | |
L3viathan | woensdag 16 april 2025 @ 14:44 |
Haha hiermee vraag je ook om zulke idiote plannen ![]() | |
Tengano | woensdag 16 april 2025 @ 14:48 |
Dit mag dus straks niet meer in Nijmegen Bekijk deze YouTube-video Bekijk deze YouTube-video | |
Weltschmerz | woensdag 16 april 2025 @ 14:49 |
Als schone lucht leidend was geweest dan waren tweetaktbrommers 2 decennia geleden al uitgefaseerd. Die zijn namelijk vaak 1000 keer vuiler dan een oude diesel vrachtwagen. Ik heb geen enkel probleem met dat soort maatregelen, op zich. Maar we hebben een openbare weg in Nederland en daar gaat de rijksoverheid over. Als je in Arnhem een brommer mag rijden mag je daarop ook naar Nijmegen rijden. Belachelijk dat het van de deugdrang van een gemeenteraad afghangt of je de stad binnen mag. En dan die subsidieregeling, weer de overheid die van twee kanten macht over de burger neemt en maximale bemoeienis nastreeft. | |
phpmystyle | woensdag 16 april 2025 @ 15:05 |
Dat ook. Straks krijg je bij elk dorp een file omdat je als bestuurder eerst op het bord moet kijken of je auto wel aan alles voldoet. Amsterdam zal Tesla willen verbieden, terwijl ik graag juist moderne deelauto's wil verbieden. Dan krijg je een onoverzichtelijk brei aan regels. | |
Straatcommando. | woensdag 16 april 2025 @ 15:09 |
Dat heb je tot op zekere hoogte al met die "mileuzones" En weet je, ik ben niet per definitie tegen zulke dingen. Je wil die hele oude vervuilende zooi helemaal niet in je stad hebben. Alleen wordt die schroef steeds harder aangedraaid. | |
phpmystyle | woensdag 16 april 2025 @ 15:13 |
Je maakt vervoer op die manier ontzettend duur. Niet iedereen heeft 8k bruto om daarmee regelmatig je vervoersmiddel om te ruilen voor een nieuwe. Ironische is dat dat soort beleidseffecten vooral komt vanuit linkse colleges. | |
datwouiknetzeggen | woensdag 16 april 2025 @ 15:20 |
Havana aan de Waal genot | |
saparmurat_niyazov | woensdag 16 april 2025 @ 15:20 |
Ik wel eigenlijk. We hebben al heel lang landelijk geldige (en tegenwoordig zelfs Europese) steeds strengere toelatingseisen voor wegvoertuigen om juist een wirwar aan plaatselijke regelgeving te voorkomen. Die werken prima: door natuurlijk verloop verschoont het wagenpark altijd al, en dan zijn er ook nog keuringen en de politie voor individuele exemplaren waar echt wat mis mee is. Dan moeten gemeentes niet ook nog in staat gesteld worden om daar bovenop ook nog eens allerlei extra, burgers op kosten jagende subjectieve maatregelen te verzinnen. Zoals voorspeld. De dwangbrigade is nooit klaar. | |
Weltschmerz | woensdag 16 april 2025 @ 15:43 |
Ik vind een esthetisch straatbeeld dan weer belangrijk, dus op grond van de geestelijke gezondheid van de ingezetenen moet er een welstandscommissie komen die bepaalt welke auto's te lelijk zijn om toe te laten. | |
Ozewiezewozewalla | woensdag 16 april 2025 @ 15:48 |
En de volgende stap: ook voor mensen? | |
RamboDirk | woensdag 16 april 2025 @ 15:51 |
Precies dit. Hoeveel brommers zijn er nu in de gemeente? Nijmegen is echt een walgelijk links deugnest wat allerlei nietszeggende problemen aanpakt. En de echte problemen niet durft te benoemen of aan te pakken. Ondertussen staan auto's in een lange file door de stad te ronken en wordt daar niks aangedaan. Door bijvoorbeeld de doorstroming te verbeteren. | |
WheeledWarrior | woensdag 16 april 2025 @ 15:55 |
Die krijgen dus nog meer fatbike-shit over zich heen straks. Wat nog erger is want die hoor je amper aankomen en er zitten bijkans nog grotere debieltjes op dan op die brommers. | |
Kip_Frites_Appelmoes | woensdag 16 april 2025 @ 15:55 |
Klopt. Voor zover ik me herinner mogen tweetakt brommers sinds 2011 niet meer verkocht worden. Dat wil zeggen, er gingen toen nieuwe milieunormen gelden waar tweetakt onmogelijk aan kon voldoen. | |
RamboDirk | woensdag 16 april 2025 @ 15:57 |
Of ze stappen gewoon in de auto ![]() | |
Straatcommando. | woensdag 16 april 2025 @ 16:09 |
Die dingen zijn dan ook echt heel vervuilend. De oude zonder katalysator helemaal..maar die zie je echt helemaal nooit meer. | |
Kip_Frites_Appelmoes | woensdag 16 april 2025 @ 16:17 |
Twee decennia? Maar er maar rustig vijf decennia van. In 1974 kwamen er al nieuwe emissie eisen waardoor tweetakt auto's niet meer in Nederland verkocht mochten worden. Dat betrof toen de Wartburg en de Trabant uit de toenmalige DDR. Ik heb dus nooit begrepen waarom een dergelijke maatregel toen wel voor auto's werd genomen maar niet voor brommers, terwijl er indertijd ook al viertakt brommers op de Nederlandse markt waren. In 1963 verscheen de eerste viertakt brommer van Honda op de Nederlandse markt. | |
Kip_Frites_Appelmoes | woensdag 16 april 2025 @ 16:20 |
Het is ook helemaal terecht dat ze niet meer verkocht mogen worden. Dat ze sinds 2011 niet meer verkocht mogen worden, betekent dat de tweetakt brommers die nu nog rondrijden allemaal ouder dan 14 jaar zijn. Daar zullen er dus nog maar heel weinig van rondrijden. | |
TyVole | woensdag 16 april 2025 @ 16:21 |
Dus we gaan nog werkende brommertjes slopen en daarvoor in de plaats moeten mensen dan elektrische scootertjes o.i.d. aanschaffen. Dat klinkt inderdaad heel milieuvriendelijk... Overigens is de gemeente hier sowieso al een verkeersinfarct aan het creëeren door allerlei wegen rondom het centrum te versmallen. Ook zo'n geweldig fijn beleid. | |
Boca_Raton | woensdag 16 april 2025 @ 16:27 |
Vergeet niet de vermindering van geluidsoverlast. Sommige brommers rijden rond met zo’n zeurbrom. | |
Kip_Frites_Appelmoes | woensdag 16 april 2025 @ 16:37 |
Deze maatregel zal dus ook mensen treffen die naast hun brommer ook een auto hebben. Die zullen na in werking treding van het bromverbod dus voor iedere verplaatsing de auto nemen. En dan heb je het milieu dus een enorme dienst bewezen. | |
Discombobulate | woensdag 16 april 2025 @ 16:37 |
Wie rijdt er überhaupt nog op die dingen. Toen ik op de middelbare school zat had iedereen een brommer. Nu zie ik al die scholieren op fatbikes of elektrische fietsen, hooguit een enkele keer nog een brommer. | |
Straatcommando. | woensdag 16 april 2025 @ 16:40 |
Precies. Ik weet wel dat moderne viertakt brommers injectie systemen en katalysatoren hebben. Kan me niet voorstellen dat die dus meer uitstoten dan een beetje moderne auto | |
MichaelScott | woensdag 16 april 2025 @ 16:43 |
Hebben de Nijmegenaren zelf voor gekozen, net zo weinig medelijden mee als met Amsterdammers. | |
Kip_Frites_Appelmoes | woensdag 16 april 2025 @ 16:44 |
Het zijn al lang niet meer alleen jongeren die brommer rijden. Er wordt door mensen van bijna alle leeftijden brommer gereden. Daar zitten ook mensen bij die om uiteenlopende redenen van de brommer afhankelijk zijn, bijvoorbeeld omdat het openbaar vervoer voor hun behoeftes geen goed alternatief (en duur!!!) is, omdat de elektrische scooter door de beperkte actieradius of door de lange oplaadtijd geen goed alternatief is, of omdat ze geen geld hebben om een auto te kopen of het zelfs na veel pogingen niet gelukt is om het rijbewijs te halen. | |
MoreDakka | woensdag 16 april 2025 @ 16:46 |
Dat, plus ze nemen minder ruimte in dan een auto. Voor stadsvervoer kunnen die dingen best handig zijn. Kijk, ik snap best dat het beter zou zijn als al die dingen elektrisch zouden zijn en als ze daarmee ook dezelfde actieradius hebben. Prima. Maar dat is niet de realiteit en dan had je jaren geleden al moeten beginnen met de inruilacties. Dat men dat niet doet komt denk ik ook omdat men in dat soort partijen nog steeds denkt dat bezit van een vervoersmiddel slecht is. | |
icecreamfarmer_NL | woensdag 16 april 2025 @ 16:47 |
Dat is ook mijn punt, we lijken weer terug naar de stadstaten te gaan met die completen willekeur aan regels en milieuzones. | |
Straatcommando. | woensdag 16 april 2025 @ 16:55 |
Eerder dat alles wat niet elektrisch is niet goed is. Met een verouderd beeld van bromfietsen. Een andere logische verklaring zie ik niet zo snel. | |
Stoney3K | woensdag 16 april 2025 @ 16:59 |
En het kost je in de stad nóg meer parkeerplaatsen. | |
MoreDakka | woensdag 16 april 2025 @ 17:04 |
Volgens mij hebben ze gewoon helemaal geen beeld van wat dan ook. Ze lijken er nog trots op te zijn zelfs: 'Zou misschien kunnen zijn'. Het is om te kotsen eigenlijk, de minachting die hier van uit gaat. Ik durf er veel geld op te zetten dat deze mensen nul komma nul kennis hebben over de markt voor tweedehandse elektrische scooters en dat er helemaal niemand binnen die partijen er over nagedacht heeft dat het misschien handig zou kunnen zijn om dat even te onderzoeken van tevoren. Walgelijk gedrag dit. Het enige wat men lijkt te denken is 'schone lucht' en dan wordt er net gedaan alsof dat doel voor alles moet wijken en dat dat ook eigenlijk geen probleem is. | |
Cupfighter | woensdag 16 april 2025 @ 17:05 |
2028 is ook nog best wel een tijd Al zet ik als Nijmegenaar ook zeker wel mijn vraagtekens bij dit besluit | |
MoreDakka | woensdag 16 april 2025 @ 17:07 |
Iets meer dan 2,5 jaar. Voor heel veel mensen is zo'n ding een flinke investering waar je toch verwacht minstens 5 jaar mee te doen. Uitzondering zijn wellicht jongeren die er twee jaar mee doen van 16 tot hun rijbewijs. | |
Cupfighter | woensdag 16 april 2025 @ 17:08 |
Klopt daarom zet ik ook mijn vraagtekens hierbij | |
Straatcommando. | woensdag 16 april 2025 @ 17:11 |
Ik vraag me vooral af hoeveel effect dit nou gaat hebben. Het komt behoorlijk disproportioneel en symbolisch over | |
Cupfighter | woensdag 16 april 2025 @ 17:13 |
Dat vraag ik me ook af, vind het eerlijk gezegd een beetje burgertje pesten weer | |
MoreDakka | woensdag 16 april 2025 @ 17:18 |
Ik denk dat ook als je links bent en denkt dat het goed zou zijn als alle scooters verdwijnen dat je tegen dit plan moet zijn. Het kan allemaal zoveel beter als dat je doel is. Bijvoorbeeld: - Onderzoek of de markt voor elektrische scooters (zowel nieuw als tweedehands) daadwerkelijk volwassen genoeg is om de huidige vloot te vervangen, en zo niet of die markt dan aan te jagen is - Zo ja, begin met inruilacties waar de gemeente desnoods zelf aan inkoop van elektrische scooters doet, zonder dat het de burger geld kost - Verbiedt lokaal de verkoop van nieuwe en tweedehands scooters en compenseer de ondernemers en zorg er voor dat ze aantrekkelijk zelf elektrische scooters kunnen bevoorraden Etcetera etcetera. De scootterrijders zijn blij, ondernemers zijn blij en er is schonere lucht. Het kost wel geld natuurlijk, maar voor schone lucht moet de gemeente wel wat over hebben. Nou ben ik zelf alsnog tegen bovenstaand plan maar dan had ik in ieder geval de ambitie gezien en had iedereen geprofiteerd. | |
ToT | woensdag 16 april 2025 @ 17:20 |
Die van mij heb ik nooit over de 95 km/u durven te laten rijden! ![]() | |
Cupfighter | woensdag 16 april 2025 @ 17:21 |
Als linkse stemmer ben ik het volledig met je eens | |
ToT | woensdag 16 april 2025 @ 17:22 |
En ja, straks alleen maar elektrisch vervoer in de binnensteden. Fijnstofuitstoot als een malle door de slijtage van de banden alleen, maar hee: alles voor een schonere lucht he! ![]() | |
Kip_Frites_Appelmoes | woensdag 16 april 2025 @ 17:27 |
Op zich ben ik ook absoluut niet tegen de transitie naar de elektrische scooter en het uitfaseren van de benzine brommer. Helaas heeft de elektrische scooter nog veel nadelen. De actieradius is vrij beperkt en laadtijd van de accu's is behoorlijk lang, en er is niet voor alle modellen elektrische scooters een snellader. Daar komt ook nog bij dat je bij veel modellen elektrische scooters de buddy seat moet openen en open houden om de accu op te laten. Zo kun je hem tijdens het laden natuurlijk niet onbeheerd ergens laten staan. Hier is een taak voor de fabrikanten van elektrische scooters om hier verandering in te brengen. Overheden zouden de elektrische scooter aantrekkelijker kunnen maken door meer openbare laadgelegenheden aan te leggen, die ook gewoon 24 uur per dag gebruikt kunnen worden. | |
Starhopper | woensdag 16 april 2025 @ 17:29 |
Terecht. Opbokken met die stinkdingen. Voor 1000 ekkies heb je een fatbike. | |
saparmurat_niyazov | woensdag 16 april 2025 @ 17:29 |
Oh ja, die zijn er ook nog. Absurd eigenlijk. Je handelt in een toegelaten product waarvan de wetgever heeft gezegd "voldoet keurig aan de eisen, mag op de Nederlandse markt verkocht worden", maar door de lokale overheid eventjes onverkoopbaar en de facto waardeloos is gemaakt. Denk je even in hoe raar het zou zijn als dergelijk lokaal ingrijpen ook met andere producten gangbaar zou zijn, en hoe onwerkbaar een land daarmee zou worden. In Appelscha mag je hamburgers verkopen, in Haarlem niet, in Utrecht alleen vegetarische, in Lelystad alleen in daarvoor aangewezen winkelstraten. Kan toch niet? We zijn een klein land, en er is uniforme regelgeving. Laat het daarbij. | |
descon | woensdag 16 april 2025 @ 17:30 |
Zat het zelfde te denken. Brommers worden meestal toch voor kortere afstanden gebruikt dus zou een prima vervanger kunnen zijn. Vraag me wel af hoe het financieel zit kwa aanschaf & onderhoud voor elektisch vs brandstof brommers. Daarnaast zou een elektrische fiets ook nog een alternatief kunnen zijn voor een benzine brommer lijkt me. | |
Cockwhale | woensdag 16 april 2025 @ 17:33 |
Scheelt een hoop tyfeslawaai, ik ben voor. | |
Lospedrosa | woensdag 16 april 2025 @ 17:37 |
Totaal zinloos want brommers op benzine sterven vanzelf al uit, die zijn er nauwelijks nog. Gooi er maar een pot subsidie tegenaan jongens! | |
Lospedrosa | woensdag 16 april 2025 @ 17:40 |
Ik wil een verbod op nieuwe verboden. | |
Kip_Frites_Appelmoes | woensdag 16 april 2025 @ 17:40 |
De gemeenteraad van Nijmegen heeft eind 2022 al het besluit genomen om per 1 januari 2028 de benzine brommer in de ban te doen. Dan hebben we het dus over een periode van iets meer dan vijf jaar. Maar afhankelijk van hoe je ermee rijdt en hoe je hem onderhoudt, kan een benzine brommer al gauw 10 jaar mee. | |
Hathor | woensdag 16 april 2025 @ 17:51 |
De mijne ging ongeveer 90, snel genoeg. Bovendien werd het een beetje listig met die verhoogde vering, daar waren die brommers eigenlijk niet op gebouwd. Maar goeie genade wat waren dat vreselijk coole voertuigen met al die Moto X Fox versiersels en dergelijke. De Helmen waren ook geweldig. | |
Hyaenidae | woensdag 16 april 2025 @ 18:41 |
Alles wat leuk is pakken ze van ons af. We kunnen net zo goed massaal sterven, dit is geen leven meer. | |
halfway | woensdag 16 april 2025 @ 19:31 |
Maar wel tijdens de vierdaagse 1 miljoen zuipende zeikende vreetende feestgangers laten komen, en die komen zeker op de fiets ![]() | |
SymbolicFrank | woensdag 16 april 2025 @ 19:47 |
Ja, dat is het idee. De gemeentes moeten het zelf maar uitzoeken en Den Haag er niet mee lastig vallen. De regering moet ook zo klein mogelijk zijn en het zoveel mogelijk overlaten aan het bedrijfsleven. Dit is een subsidie aan de lokale fietsenwinkels. | |
TheFreshPrince | woensdag 16 april 2025 @ 21:11 |
Er wordt al gewerkt aan banden voor EV's die langer meegaan en dus minder slijten. Daarnaast hebben EV's minder fijnstof van remmen omdat ze vooral op de motor remmen, zeker in de bebouwde kom. |