Wikipediaquote:Kiambe vluchtte in 2013[b] op 9-jarige leeftijd vanuit Congo met zijn moeder, drie broers en drie zussen naar Nederland.Daarna verbleven ze anderhalf jaar in het asielzoekerscentrum in Alkmaar, waar het multicultureel orkest Orchestre Partout indruk op hem maakte; hij ging steeds een beetje meer meedoen. Claude: "Zingen zit in onze familie." Ze verhuisden naar Enkhuizen, waar hij zijn havo-diploma haalde. Hij studeerde hotelmanagement maar is daarmee gestopt.Naast zijn zangcarrière was hij werkzaam in een restaurant.
In 2017 won hij een talentenjacht in Enkhuizen met het nummer Uit elkaar van Yes-R. In het voorjaar van 2019 nam hij deel aan het achtste seizoen van The Voice Kids met het nummer Papaoutai van Stromae. Hij strandde in de tweede ronde, 'The Battles'.In de jaren daarna deed hij onder meer mee aan de ARE YOU NEXT?-talentenjacht waar hij een platencontract bij muzieklabel Cloud 9 Music won.
De jaren daarna deed hij mee aan verschillende audities en zangwedstrijden waar hij in contact kwam met onder andere muziekproducent Arno Krabman en songwriter Joren van der Voort. Samen met hen schreef hij het Nederlands-Franse nummer Ladada (Mon dernier mot), dat eind 2022 uitkwam. Het werd een 538 Favourite en bereikte de nummer 1-positie in de Nederlandse Top 40 en Single Top 100. Hij werd bij de totstandkoming van het nummer geïnspireerd door Stromae.
In 2023 trad Claude op het popmuziekfestival Noorderslag op. In maart van dat jaar kreeg hij de 3FM Award voor Beste nieuwkomer en werd hij uitgeroepen tot 3FM Talent. Diezelfde maand volgde het nummer Layla, dat de Alarmschijf werd bij Qmusic.[14] In april maakte hij zijn festivaldebuut op Paaspop in Schijndel, waar hij het nog niet uitgekomen nummer Écoute-moi ten gehore bracht.
Claude zou in april 2023 in het voorprogramma van de concerten van Stromae staan, maar deze concerten werden afgelast wegens gezondheidsredenen van de Belgische zanger.In plaats daarvan heeft Claude in het voorprogramma van Suzan & Freek in november dat jaar gestaan.
Op 5 mei 2023 trad Claude op tijdens het Bevrijdingsconcert op de Amstel. In datzelfde jaar was hij te gast in het televisieprogramma Ik hou van Holland.
Op 12 oktober 2023 trad Claude op bij de 58e editie van het Gouden Televizier-Ring Gala waarna hij de troffee Televizier-Ring Talent uitreikte aan Noa Vahle. Claude trad op 3 februari 2024 op in Rotterdam tijdens de Qmusic Top 40 Awards. Hij won de Award in de categorie "Beste Artiest" en trad op met Flemming. In maart en april 2024 deed hij zijn eerste clubtour met de naam Je m'appelle Claude.
Op 21 september 2024 was hij de hoofdgast in het programma Beste Zangers. Twee maanden later verscheen zijn debuutalbum Parler français.
In 2025 vertegenwoordigt Claude Nederland bij het Eurovisie Songfestival in Basel, Zwitserland.
Was dat met Vulcanoquote:
We zullen het de betrokkene eens zelf vragen:quote:
Ik ben nog steeds kwoadquote:Op woensdag 16 april 2025 22:25 schreef Fred_B het volgende:
[..]
We zullen het de betrokkene eens zelf vragen:
@:greys was jij bij het NSF 1983 in de zaal aanwezig?
Hahaha nee toen was ik 10 jaar en pas op m'n 13e begon ik met het Songfestival kijken. Sandra Kim mocht ik voor opblijven.quote:Op woensdag 16 april 2025 22:25 schreef Fred_B het volgende:
[..]
We zullen het de betrokkene eens zelf vragen:
@:greys was jij bij het NSF 1983 in de zaal aanwezig?
Los van dat Israel daar voornamelijk stond vanwege andere redenen dan het lied werkt het denk ik wel mee dat ie live goed uit de verf komtquote:Op dinsdag 22 april 2025 12:53 schreef GeorgeM het volgende:
Naar plekje 4! [ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb precies dat ook.quote:Op woensdag 23 april 2025 14:18 schreef Lt.Bookman het volgende:
Eurovision leeft echt nog niet bij mijOndanks dat ik Claude een leuke vent vind en zijn liedje goed kan pruimen. Pre-2024 was ik rond deze periode al helemaal gehypet geweest. Klote Österdahl en co
Behalve dan dat Zweden inmiddels de gedoodverfde winnaar is.quote:Op dinsdag 22 april 2025 07:28 schreef TheVulture het volgende:
Het is bij de bookies vrij rustig de laatste weken, maar het lijkt er nu toch op dat we Israël snel voorbij gaan voor plek 4
Duncan stond op een gegeven moment op 50% en dat werd alsnog allemaal heel close uiteindelijk. Zweden maakt zeker veel kans, maar het is echt niet een gelopen race lijkt me. Misschien ben ik hartstikke naïef, maar het voelt best als een open jaar.quote:Op woensdag 23 april 2025 19:25 schreef Arcee het volgende:
[..]
Behalve dan dat Zweden inmiddels de gedoodverfde winnaar is.
quote:Op woensdag 23 april 2025 19:25 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik ben het ook echt compleet kwijt.quote:Op woensdag 23 april 2025 14:18 schreef Lt.Bookman het volgende:
Eurovision leeft echt nog niet bij mijOndanks dat ik Claude een leuke vent vind en zijn liedje goed kan pruimen. Pre-2024 was ik rond deze periode al helemaal gehypet geweest. Klote Österdahl en co
Er is niet echt een lied dat zomaar automatisch allebei de boxen van een jury- en televotefavoriet aan kan tikken dit jaar. Bij Zweden is de jury toch een tikkeltje de onzekere factor, bij Oostenrijk de televote. Dan heb je daarachter landen als Frankrijk en Nederland die beiden aan kunnen spreken, maar de vraag is of het genoeg is om dan overall te winnen.quote:Op woensdag 23 april 2025 19:52 schreef d_elise het volgende:
[..]
Duncan stond op een gegeven moment op 50% en dat werd alsnog allemaal heel close uiteindelijk. Zweden maakt zeker veel kans, maar het is echt niet een gelopen race lijkt me. Misschien ben ik hartstikke naïef, maar het voelt best als een open jaar.
Ik word enthousiast van de liedjes en de artiesten want dat is Eurovision voor mij. Maar het songfestival zelf is sinds vorig jaar een geforceerd EBU feestje geworden. Ik juich voor de artiesten maar de rest van de show kan mij weinig boeien. Het zou de grootste fuck you zijn als Claude wint maar die kans schat ik helaas klein in.quote:Op woensdag 23 april 2025 14:18 schreef Lt.Bookman het volgende:
Pfffffquote:Op woensdag 23 april 2025 19:25 schreef Arcee het volgende:
[..]
Het is wat mij betreft wel Zweden dat kan verliezen, tegenover de rest die kan winnen. Zweden kan de top 3 eigenlijk nauwelijks ontgaan, maar het zou wel kunnen dat de totaalscore net iets minder indrukwekkend wordt dan nu verwacht wordt. Dat het bij het publiek in Oost-Europa wat minder landt, en met Israël en Oekraïne in de wedstrijd daar wat minder punten oppikt, of dat de vakjury er onvoldoende van onder de indruk is, waardoor er nog ruimte is voor een alternatief.quote:Op woensdag 23 april 2025 19:52 schreef d_elise het volgende:
[..]
Duncan stond op een gegeven moment op 50% en dat werd alsnog allemaal heel close uiteindelijk. Zweden maakt zeker veel kans, maar het is echt niet een gelopen race lijkt me. Misschien ben ik hartstikke naïef, maar het voelt best als een open jaar.
Het probleem is ook dat je niet echt meer naar een wedstrijd kijkt. Politiek of burenstemmen zijn een vervelend verschijnsel, maar lastig te vermijden en maar heel af en toe beslissend voor de winst. Dat de EBU tegenwoordig zelf de strijd beïnvloedt door hun gewenste winnaar te bevoordelen en wie het niet moet worden te benadelen, is wel heel makkelijk te vermijden, en maakt de uitkomst sowieso minder interessant.quote:Op woensdag 23 april 2025 22:27 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Ik word enthousiast van de liedjes en de artiesten want dat is Eurovision voor mij. Maar het songfestival zelf is sinds vorig jaar een geforceerd EBU feestje geworden. Ik juich voor de artiesten maar de rest van de show kan mij weinig boeien. Het zou de grootste fuck you zijn als Claude wint maar die kans schat ik helaas klein in.
Klopt, denk dat de kans zeer groot is dat Zweden in het splitscreen te zien zal zijn. Misschien is er toch ook wat sprake van Zweden-moeheid onder het publiek en de jury, al betwijfel ik dat. Is vooral iets wat onder de fans leeft. Maar goed, in het scenario dat Mans gewonnen had, hadden we nu waarschijnlijk ook tegen een mogelijke winst van Zweden aangekeken. Dan heel veel liever Kaj.quote:Op woensdag 23 april 2025 22:44 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het is wat mij betreft wel Zweden dat kan verliezen, tegenover de rest die kan winnen. Zweden kan de top 3 eigenlijk nauwelijks ontgaan, maar het zou wel kunnen dat de totaalscore net iets minder indrukwekkend wordt dan nu verwacht wordt.
Ik denk dat het uiteindelijk toch om de kwaliteit van het liedje gaat. Je hebt nu het rare fenomeen dat er met Oostenrijk en Frankrijk twee favorieten zijn die nul hitpotentie hebben. C'est La Vie is wel een hit in Nederland, houdt zich ook best goed staande in Spotify na 2 maanden, maar mist (naar mijn idee) toch een beetje oompf en is daarnaast live niet heel overtuigend gezongen.quote:Op woensdag 23 april 2025 22:10 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Er is niet echt een lied dat zomaar automatisch allebei de boxen van een jury- en televotefavoriet aan kan tikken dit jaar. Bij Zweden is de jury toch een tikkeltje de onzekere factor, bij Oostenrijk de televote. Dan heb je daarachter landen als Frankrijk en Nederland die beiden aan kunnen spreken, maar de vraag is of het genoeg is om dan overall te winnen.
Europapa deed een aardige poging.quote:Op donderdag 24 april 2025 14:22 schreef Nexum het volgende:
Maar dit is ook precies waarom het bevoordelen van inzendingen vanuit de EBU niet werkt. Dit zien we trouwens wel vaker met intern geselecteerde inzendingen. Weken aan hype en opbouw, liedje voor het laatst bewaren en dan is het vaak gewoon een okay nummer. Wanneer is de laatste keer afgezien van The Code en Arcade dat een intern geselecteerde inzending de hype ook daadwerkelijk nakwam?
Wat een geweldige foto!quote:
https://www.instagram.com/p/DI2EoEJIRoK/quote:Op vrijdag 25 april 2025 09:11 schreef Greys het volgende:
Leuk idee! Maar er is in dat filmpje geknipt toch, want op een gegeven moment zit ie *plop* ineens al in die dance break. Dus ik vind het wat lastig te beoordelen zo of het tof is gedaan qua overgang naar die break. Maar op zich uitstekend plan. En het is dan op de plek waar hij in de clip in die gang is, hoor ik dat goed? Vlak voor het allerlaatste eindje?
Eyyyy het is de AFAS dus! 7 februari 2026, met band, kaarten volgende week vrijdag in de voorverkoop!quote:Op donderdag 24 april 2025 15:17 schreef Cee het volgende:
Ik denk een eigen show, in AFAS of zo. Als het echt ESC gerelateerd zou zijn zou hij het denk ik niet in het Nederlands zetten.
Klopt! Dus kan dat deze al lang en breed bedacht is...quote:Op vrijdag 25 april 2025 10:05 schreef NailQueen het volgende:
Stomme vraag maar mag je het nummer en de act nog aanpassen? Als er echt een dancebreak in zit dan hebben ze dit ook doorgeven aan de stand in rehearsals.
Het is wel een leuke toevoeging inderdaad. Het klinkt ook een stuk natuurlijker dan die overgang bij Tsjechië of Oostenrijk.quote:Op vrijdag 25 april 2025 10:15 schreef d_elise het volgende:
Ik vind het zeker wat hebben die extra dancebreak! Sowieso zag het er gisteren goed uit allemaal in de filmpjes die ik gezien heb. Wat een enthousiasme straalt hij uit, word er iedere keer heel blij van
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |