quote:Ze aarzelde geen moment en zou het ‘zo nog een keer doen’. In een video die viraal gaat is te zien hoe de Nederlandse dierenartsassistent Joke van der Post (47) een man te lijf gaat die vlak bij de piramides van Caïro een ezel slaat. Van der Post krijgt veel bijval, maar haar actie heeft mogelijk wel consequenties. ,,Volgens mijn advocaten bestaat er een kans dat ik de gevangenis in moet.’’
De beelden gingen het internet over: op de video is een straat in Nazlet El-Semman te zien, vlak bij de Sfinx en piramides. Daar staat een man die een witte ezel meermaals met een zweep slaat. Een blonde vrouw, gehuld in blauwe kleding, gaat de man vervolgens zonder enige aarzeling te lijf en schreeuwt: ‘you think that’s fucking normal?’ (‘denk je dat dat verdomme normaal is?’).
Het blijkt de Nederlandse Joke van der Post te zijn. Ze aarzelde geen moment, vertelt ze via een gebrekkige telefoonverbinding tussen Nederland en Egypte. ,,Ik heb een opvang voor paarden en ezels en ging op die dag van de ene naar de andere locatie. Ik liep dus door die straat. En wat ik zag was een jonge vent die - haast uit een soort verveling, leek het wel - dat ezeltje daar aan het afranselen was. Toen knapte er iets in mij’’, zegt de Nederlandse.
De beelden liegen er niet om: ze stevende op de man af en verkocht hem schreeuwend een paar klappen.
‘Mummies’
Heel verassend is het niet, dat het tafereel juist bij Van der Post iets losmaakt. De 47-jarige (van oorsprong) Purmerendse groeit met dieren op. Haar moeder runt een asiel en zelf ontfermt ze zich over gewonde en zieke honden en paarden. De dierenartsassistente emigreert zelfs naar Spanje om haar werk te maken van dierenverzorging.
Blijkbaar krijgt ze nogal wat steun online van egyptenaren.quote:Op maandag 14 april 2025 15:45 schreef 215 het volgende:
Hoe wordt er daar lokaal op gereageerd? Ze heeft natuurlijk best wel een punt maar komt dat ook over op deze manier?
Ik had meer het idee dat de hele groep juist op de vlucht sloeg.quote:Op maandag 14 april 2025 16:03 schreef RamboDirk het volgende:
Alles samengevat in deze video.
Typisch ratten gedrag. Alleen in groepen durven ze. Laffe herders.
quote:
Serieus?quote:Op maandag 14 april 2025 16:23 schreef inslagenreuring het volgende:
Kan het voor de goede zaak zijn, maar Joke vertoont hier behoorlijk tokkiegedrag.
Serieus.quote:
Ja, natuurlijk.quote:
Eerder een modderfiguur.quote:Op maandag 14 april 2025 16:13 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ach, Joke sloeg ook een ezel.
quote:Op maandag 14 april 2025 16:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Serieus.
Of wil je beweren dat het verstandig is om als vrouw alleen locals aan te vallen in een islamitisch land?
Joke zou zomaar 50 stokslagen en een hele lange straf kunnen krijgen.
Zou je je vrijheid voor de komende 5 jaar (ik zeg maar wat) op het spel zetten voor een ezel?
Nou, verstandig of niet, ik vind haar (in dit geval) een echte heldin!quote:Op maandag 14 april 2025 16:33 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk.
Kun je in een shithole als Egypte van je af lopen meppen en schreeuwen omdat ze ezels slaan. Maar die lui lopen sowieso 200 jaar achter op Joke d'r verheven normen.
Of wil ze half Afrika platmeppen?
O wat heeft ze bereikt dan?quote:Op maandag 14 april 2025 16:36 schreef Forbry het volgende:
[..]
[..]
Nou, verstandig of niet, ik vind haar (in dit geval) een echte heldin!
Die zweepmongool die op de vlucht gaat voor een vrouw wordt over de hele wereld uitgelachen, lijkt me vrij pijnlijk voor hemquote:Op maandag 14 april 2025 16:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
O wat heeft ze bereikt dan?
Och, de eerste suffragettes belandden ook in de bak en hun rechten lieten even op zich wachten. Dat wil niet zeggen dat ze uiteindelijk niks bereikten.quote:Op maandag 14 april 2025 16:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Heeft de ezel nu een beter thuis en wordt de eigenaar gestraft voor dierenmishandeling?
Nee, de ezel is nog op dezelfde plek en wordt vandaag en volgende week weer afgeranseld door zijn baas. En Joke gaat de gevangenis in.
Het enige wat Joke bereikt heeft met deze doldrieste actie is dat ze zelf waarschijnlijk in de gevangenis belandt.
Dat is geen heldendaad maar oerdom impulsief gedrag.
Nou, gezien ze veel lokale bijval krijgt denk ik dat ze wel degelijk iets heeft losgemaakt. Dat een beroepsgroep wat onbehoorlijk met beesten om gaat wil niet zeggen dat het hele land dat zo maar goedkeurt.quote:Op maandag 14 april 2025 16:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Heeft de ezel nu een beter thuis en wordt de eigenaar gestraft voor dierenmishandeling?
Nee, de ezel is nog op dezelfde plek en wordt vandaag en volgende week weer afgeranseld door zijn baas. En Joke gaat de gevangenis in.
Het enige wat Joke bereikt heeft met deze doldrieste actie is dat ze zelf waarschijnlijk in de gevangenis belandt.
Vandaag heb ik geleerd wat een suffragette is.quote:Op maandag 14 april 2025 17:13 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Och, de eerste suffragettes belandden ook in de bak en hun rechten lieten even op zich wachten. Dat wil niet zeggen dat ze uiteindelijk niks bereikten.
Ja daar is de ezel vast mee geholpen en is wel een paar maanden/jaren gevangenis waardquote:Op maandag 14 april 2025 16:56 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Die zweepmongool die op de vlucht gaat voor een vrouw wordt over de hele wereld uitgelachen, lijkt me vrij pijnlijk voor hem
Het enige wat Joke vooralsnog heeft bereikt is problemen voor zichzelf.quote:Op maandag 14 april 2025 17:13 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Och, de eerste suffragettes belandden ook in de bak en hun rechten lieten even op zich wachten. Dat wil niet zeggen dat ze uiteindelijk niks bereikten.
Alles kan.quote:Op maandag 14 april 2025 17:18 schreef 215 het volgende:
[..]
Nou, gezien ze veel lokale bijval krijgt denk ik dat ze wel degelijk iets heeft losgemaakt. Dat een beroepsgroep wat onbehoorlijk met beesten om gaat wil niet zeggen dat het hele land dat zo maar goedkeurt.
Het kan wel eens zijn dat ze juist heel veel heeft bereikt met deze actie. Ik hoop van harte dat de rechter haar geen straf geeft. Beetje omgekeerde wereld want die ezeldrijver zou juist een aanklacht voor dierenmishandeling moeten krijgen. Maar goed, eigen rechter spelen mag ook niet dus zal ze inderdaad wel een vorm van straf krijgen.
Ja, het is beter om zo'n lul zijn gang te laten gaan en er laffig langs te lopen.quote:Op maandag 14 april 2025 17:36 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Het enige wat Joke vooralsnog heeft bereikt is problemen voor zichzelf.
Ze geeft "de maatschappij" een heel duidelijk statement af dat dit niet o.k. is! Er zal iig nooit wat veranderen als er niemand iets doet en iemand moet de 1e zijn! En het feit dat iemand iets doet waar hij/zij zelf (mogelijk) alleen maar slechter van wordt, is juist deels wat haar (nog meer) een heldin maakt!quote:Op maandag 14 april 2025 16:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Als de rollen waren omgekeerd, dan liep iedereen te janken om mishandeling. Je moet gewoon met je poten van een ander afblijven. Bel de dierenpolitie maar.quote:Op maandag 14 april 2025 18:00 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ze geeft "de maatschappij" een heel duidelijk statement af dat dit niet o.k. is! Er zal iig nooit wat veranderen als er niemand iets doet en iemand moet de 1e zijn! En het feit dat iemand iets doet waar hij/zij zelf (mogelijk) alleen maar slechter van wordt, is juist deels wat haar (nog meer) een heldin maakt!
Tsja, maar goed dat er ook mensen zijn die niet denken zoals jij, anders zou er nooit enige verandering plaatsvinden!quote:Op maandag 14 april 2025 17:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Alles kan.
Het zou ook zomaar kunnen dat ze alleen heeft bereikt de gevangenis in te gaan en daarna het land uit wordt gezet. Dat acht ik waarschijnlijker.
Als het hele land dat gedrag van die beroepsgroep af zou keuren zou ik verwachten dat er al opgetreden zou zijn tegen die beroepsgroep. Het feit dat dat niet gebeurt is maakt dat ik denk dat het wel meevalt met die afkeur.
Dat geldt hier dus vooral en in de eerste plaats voor die jongen!quote:Op maandag 14 april 2025 18:02 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Als de rollen waren omgekeerd, dan liep iedereen te janken om mishandeling. Je moet gewoon met je poten van een ander afblijven. Bel de dierenpolitie maar.
Vreselijkquote:Op maandag 14 april 2025 17:40 schreef Dagoduck het volgende:
Ben daar geweest in 2008 en al die beesten hadden wonden van het 'aansporen'. De dieren die stierven lieten ze gewoon liggen. Halfweggerotte paarden langs de weg
Dit dus! En zoals ik al schreef, iemand moet ALTIJD de 1e zijn!quote:Op maandag 14 april 2025 17:13 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat is waar maar het heeft ook een hoog "if you can't take the heat stay out of the kitchen" gehalte. Je kunt niet naar Egypte gaan en boos en verbaasd hierover zijn. Dan sta je namelijk de hele dag te meppen.quote:Op maandag 14 april 2025 16:34 schreef Qarrad het volgende:
Team Joke.
Ja, dit heeft een tokkie-vibe, maar die is in deze uitstekend ingezet.
Dat joch heeft geen enkele reden om zo op die ezel in te slaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |