https://www.tijd.be/onder(...)eilijk/10602320.htmlquote:Stella Li, topvrouw Chinese autobouwer BYD: 'Wij hebben 122.000 ingenieurs, ons inhalen wordt moeilijk'
BYD-topvrouw Stella Li sprak deze week in Milaan met de pers: ‘We verkopen geen auto’s in de VS, dus kunnen we hier van de designweek en de zon genieten.’ © Bloomberg ©REUTERS
Alsof er geen handelsoorlog bestaat lanceerde de Chinese autoreus BYD in Milaan deze week zijn luxedochter Denza in Europa. 'De klassieke autobouwers hebben op technologisch vlak de boot gemist', zegt Stella Li, BYD's nummer twee, aan De Tijd.
Bas Kurstjens
12 april 2025 05:01
Stella Li is ondanks haar wat amorfe titel als senior vice president van BYD de officiële nummer twee van BYD, na Wang Chuanfu, de oprichter, CEO en voorzitter. Ze geldt als het commerciële brein achter het succes van BYD, dat zich in iets meer dan tien jaar van een van de vele Chinese batterijproducenten ontpopte tot de grootste verkoper van elektrische auto's van de planeet. Met 4,3 miljoen verkochte exemplaren in 2024 is BYD groter dan Ford en zit het als de op vijf na grootste autobouwer ter wereld Stellantis (Peugeot, Opel, Citroën, Fiat...) op de hielen.
BYD domineerde de voorbije maanden het nieuws van de mondiale auto-industrie. In januari lanceerde het met 'God's Eye' zijn eigen systeem voor rij-assistentie. Dat moet het mogelijk maken dat BYD's zich min of meer volledig autonoom door het verkeer bewegen.
In tegenstelling tot de meeste andere automerken, die doorgaans duizenden tot tienduizenden euro's vragen voor hun rij-assistentiesystemen, levert BYD dat 'oog van God' zonder meerprijs op de meeste van zijn modellen.
Enkele weken later baarde BYD opzien met de aankondiging van een nieuw elektrisch platform dat de batterij van een elektrische auto oplaadt in dezelfde tijd als een tankbeurt bij een auto met verbrandingsmotor. De eerste auto's met dat platform gingen de voorbije week in de verkoop.
[...]
Een nieuw premiummerk in Europa lanceren, dat is de voorbije dertig jaar niemand gelukt. Toyota-dochter Lexus kan zich commercieel nog altijd niet meten met BMW, Mercedes-Benz en Audi, terwijl Nissans dochter Infiniti alweer weg is.
Stella Li: ‘Maar dit is helemaal anders. BYD is een wereldleider in nieuwe energie en wij hebben veel toptechnologie waarbij geen enkele concurrent ook maar in de buurt kan komen. Voor mij gaat dit veel meer over technologie dan over premium. Ik bedoel: Denza is een statement om de ontwikkelingscapaciteiten te tonen van de meest innovatieve en technologische groep in de wereld. Daarom staat Denza heel anders in de markt. We richten ons niet alleen op de mensen die al honderd jaar gewend zijn om Duitse automerken te kopen, maar ook op de jongere generatie die veel meer op technologie gericht is.’
BYD heeft begin dit jaar beloofd dat het zijn autonome rij-assistent ‘God’s Eye’ voortaan zonder meerprijs zal installeren in bijna al zijn auto’s. Vooralsnog geldt dat alleen in China. Komt dat 'oog van God' ook naar Europa?
Li: ‘Jazeker. We brengen al onze nieuwe technologieën de komende jaren stap voor stap ook naar Europa. We beginnen eind dit jaar met de verkoop van Denza in Europa, en die zal uiteraard beschikken over ons God’s Eye-systeem voor autonoom rijden. Dan moet alleen de wetgeving nog volgen, zodat we met draadloze updates de zelfrijdende mogelijkheden kunnen uitbreiden. Het probleem ligt niet bij ons: wij beschikken over alle technologie. Het probleem is dat in Europa de infrastructuur er nog niet is. Er zijn nog veel plekken in Europa waar geen 5G-dekking is. Hoe moet God’s Eye daar dan werken?’
[..]
Duitse premiummerken zien de verkoop van hun elektrische auto’s in China instorten. Staat ze dat ook in Europa te wachten?
Li: ‘Ik denk dat de klassieke automerken de afgelopen jaren technologisch de boot gemist hebben. Het ontbreekt ze wat aan innovatiekracht en ze hebben zich wat te weinig beziggehouden met doorgedreven klantenervaring. Het is een beetje als met mijn smartphone. Deze hier heeft 5G en werkt met kunstmatige intelligentie, maar je hebt ook smartphones die net niet over de allerlaatste technologie beschikken. Die zijn toch wat ouderwets. Wij hebben 122.000 ingenieurs die elke dag aan onderzoek en ontwikkeling werken. Vergelijk dat maar eens met de cijfers van andere automakers (bijvoorbeeld BMW Group en Mercedes-Benz Group tellen in totaal respectievelijk zo’n 159.000 en 175.000 werknemers, red.). Het zal niet gemakkelijk zijn om ons in te halen.'
Hebben ze een onoverbrugbare achterstand opgelopen?
Li: ‘Nee. De klassieke automerken hebben een sterke basis. Als ze snel kunnen handelen en effectiever beslissingen nemen, denk ik dat ze zeker hun achterstand kunnen wegwerken. Als ze met een open vizier de concurrentie aangaan, maken ze een kans.'
https://www.globaltimes.cn/page/202411/1322838.shtmlquote:As of today, China has built the world's largest engineering education system, training 1.5 million engineering graduates each year, according to the Ministry of Human Resources and Social Security. The country has 11.56 million professionals with engineering titles, including 6.94 million at the intermediate level or above.
Gratis bestaat niet, dit worden gewoon rondrijdende spionage-voertuigen voor de communistische partij.quote:In tegenstelling tot de meeste andere automerken, die doorgaans duizenden tot tienduizenden euro's vragen voor hun rij-assistentiesystemen, levert BYD dat 'oog van God' zonder meerprijs op de meeste van zijn modellen.
Denk dat je in BNW beter zit.quote:Op zondag 13 april 2025 14:46 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Gratis bestaat niet, dit worden gewoon rondrijdende spionage-voertuigen voor de communistische partij.
Binnen 3 minuutjes op zondag, heel netjes oude China-troll.quote:
Binnen 2 minuutjes op zondag, heel netjes complotwappie.quote:Op zondag 13 april 2025 14:51 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Binnen 3 minuutjes op zondag, heel netjes oude China-troll.
Ik vind ze wat tacky en de kleine bestelbusjes zijn echt waardeloos. Ik heb geen ervaring met personenauto's van ze.quote:Op zondag 13 april 2025 14:55 schreef Mutant01 het volgende:
BYD, sympatiek merk, maakt best mooie auto's. Investeren veel in andere landen.
Ik denk eerder om 'm naar je plaats van bestemming te duwen. Elke BYD zou met 4 ingenieurs afgeleverd moeten worden die dat ding over de snelweg naar je werk en weer terug te duwen, en uiteraard naar tante Mathilda waar je op bezoek wil gaan om met je kekke nieuwe waggie te gaan zitten shinen!quote:Op zondag 13 april 2025 14:46 schreef luxerobots het volgende:
Wel handig die 122.000 ingenieurs.
Als je BYD niet start, zijn er genoeg ingenieurs die kunnen vergaderen over een oplossing.
Ik wel, ik heb ze zien rijden en ze zien er kneiterlelijk uit. Plastic fantastic lelijke dikke blobben op wielen.quote:Op zondag 13 april 2025 15:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik vind ze wat tacky en de kleine bestelbusjes zijn echt waardeloos. Ik heb geen ervaring met personenauto's van ze.
Probeer maar eens 122.000 mensen in te te halen. File!quote:Topvrouw BYD: Wij hebben 122000 ingenieurs, ons inhalen wordt moeilijk
We hebben al auto's waarbij je zelf niet hoeft te sturen. Bussen, noemen we dat. En daar passen per keer wel twintig mensen in!quote:Op zondag 13 april 2025 14:29 schreef gwn_een_user het volgende:
autonoom rijden kunnen we wel vergeten terwijl dit nu juist heel hard nodig is.
Ik mag hopen dat we net als China die CHinese fabrieken alleen toestaan onder Europees leiderschap zodat voor de verandering wij aan het kopiëren kunnen slaanquote:Op zondag 13 april 2025 14:46 schreef Twiitch het volgende:
Zoveel geweldige vakmensen en nog steeds alleen maar technologie kopiëren in plaats van zelf iets uitvinden.
In een wereld waar China niet bestond en Europa geen praktische concurrentie had zouden we het ons langer kunnen veroorloven om miljoenen kansarmen en hun nakomelingen te voeden en huisvesten zonder tegenprestatie. Nu draait het ons de nek om.quote:Op zondag 13 april 2025 14:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Hebben wij weer, net 122.000 apothekers binnengehaald, zijn het ingenieurs die we nodig hebben.
China krijgt ook nog de klap van de 1 kind politiek, India is al groter. Als we het zo kunnen organiseren dat gewone gezinnen vaker 3 kinderen krijgen is het zo weer opgelost, het probleem is dat onze sterke punten ondermijnd worden. We hadden heel goed onderwijs en het is een aantrekkelijke plek om te gaan wonen en werken voor buitenlands talent, beide hollen achteruit.quote:Op zondag 13 april 2025 16:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
In een wereld waar China niet bestond en Europa geen praktische concurrentie had zouden we het ons langer kunnen veroorloven om miljoenen kansarmen en hun nakomelingen te voeden en huisvesten zonder tegenprestatie. Nu draait het ons de nek om.
Ook de tweede en derde generatie van deze mensen gaat geen ingenieur worden, terwijl onze eigen jeugd geen gezin sticht vanwege huisvesting etc. Een verloren race, nu al
Onzin. Iedereen is te verslaan, maakt fouten, heeft goede en slechte momenten. We zijn allemaal mensen geen goden. Niet onderschatten maar ook niet overschatten. Gewoon realisme.quote:
De bestelwagens zijn ruk, maar bijv. de Seal is wmb een toffe wagen.quote:Op zondag 13 april 2025 15:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik vind ze wat tacky en de kleine bestelbusjes zijn echt waardeloos. Ik heb geen ervaring met personenauto's van ze.
Ja dit is ook echt de hoofdoorzaak he?quote:Op zondag 13 april 2025 16:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
terwijl onze eigen jeugd geen gezin sticht vanwege huisvesting etc. Een verloren race, nu al
Eens. Dat zie je al met de Amerikanen. De Model S legt het af tegen de BMW, Mercedes, Audi en Porsche, terwijl die op vrijwel alle vlakken beter is voor minder geld. En ok, bij Tesla heeft men gekozen voor meer no nonsense, maar de Lucid Air die daar anders keuzes in heeft gemaakt doet het nog minder.quote:Op zondag 13 april 2025 18:37 schreef Joppiez het volgende:
Ik denk dat deze mevrouw haar merk toch ernstig overschat.
Snap het zelf wel waarom mensen een BYD kopen, zijn vooral mensen die bang for buck willen.
Als je het hebt over het luxe segment dan is het toch echt een ander verhaal.
De Duitsers zijn hier heer en meester en daar gaat China/BYD niet veel aan veranderen.
MB, BMW en Audi oa stralen klasse uit. Iemand die gerust 100k-200k voor een auto kan en wil betalen hoeft geen Chinese meuk.
Je bent vergeten te kijken naar moreel acceptabel om te kopen.quote:Op maandag 14 april 2025 01:11 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Ik heb het aantal pk'svermogen, grootte accucapaciteit, prijs auto en rangebereik vergeleken op papier. Tesla scoort het beste op deze punten.
Byd heeft een grotere accu, minder pk's, minder rangebereik?
Misschien de resterende punten ook zelfs, geen idee.
Ja, want genocide is zo erg niet. Maar een andere politieke mening dan jij hebt, dat kan ECHT niet.quote:Op maandag 14 april 2025 08:29 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Je bent vergeten te kijken naar moreel acceptabel om te kopen.
En het dan ook nog inferieur uitwerken.quote:Op zondag 13 april 2025 14:46 schreef Twiitch het volgende:
Zoveel geweldige vakmensen en nog steeds alleen maar technologie kopiëren in plaats van zelf iets uitvinden.
Voor de goede orde: de Chinese versie…quote:Op maandag 14 april 2025 09:34 schreef XLVNB het volgende:
Dus als de 4/5G ff wegvalt dan klapt die hele zelfrijdende mogelijkheid in elkaar. Succes met je plastic koekblik die zichzelf de vangrail in rijdt.
Ja wat is nou precies het onderscheidend vermogen van die BYD dan? Toekomstig "God's Eye" (quote:Op maandag 14 april 2025 09:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor de goede orde: de Chinese versie…
Ik wil alleen maar aangeven dat er ook zelfrijdende systemen zijn die geen 5G nodig hebben om te blijven functioneren.quote:Op maandag 14 april 2025 09:39 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Ja wat is nou precies het onderscheidend vermogen van die BYD dan? Toekomstig "God's Eye" (![]()
)? Jij denkt dat EU wetgeving het goed gaat keuren dat China hier met 200.000 auto's met camera's de boel even komt filmen?
Dat deden we wel met Tesla, en daar hebben we nu spijt van.quote:Op maandag 14 april 2025 09:39 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Ja wat is nou precies het onderscheidend vermogen van die BYD dan? Toekomstig "God's Eye" (![]()
)? Jij denkt dat EU wetgeving het goed gaat keuren dat China hier met 200.000 auto's met camera's de boel even komt filmen?
Toen hadden we een goed beeld van Elon Musk. Denk dat het overgrote deel van Nederland niet heel graag in een Chinees gaat zitten hedendaags. Als Elon nu de Tesla zou introduceren was het suicide geweest.quote:Op maandag 14 april 2025 10:19 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dat deden we wel met Tesla, en daar hebben we nu spijt van.
Het gaat om wie heeft welke data en wie heeft welke macht?
Tesla's kunnen op afstand uit gezet worden, Chinese auto's ook.
En er is aangetoond dat Chinese auto's allerlei data naar China zenden, ookal zegt men van niet.
De alternatieve betekenis van BYD is niet voor niets Bring Your Data.
Meer en meer apparaten kunnen in theorie op afstand uitgezet worden. Auto’s, telefoons natuurlijk. Laptop. Tv. De apparatuur in de keuken. De zonnepanelen. Enz.quote:Op maandag 14 april 2025 10:19 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dat deden we wel met Tesla, en daar hebben we nu spijt van.
Het gaat om wie heeft welke data en wie heeft welke macht?
Tesla's kunnen op afstand uit gezet worden, Chinese auto's ook.
En er is aangetoond dat Chinese auto's allerlei data naar China zenden, ookal zegt men van niet.
De alternatieve betekenis van BYD is niet voor niets Bring Your Data.
Het is eerder niet logisch om je er niet druk over te maken: dit is (geopolitieke) macht.quote:Op maandag 14 april 2025 10:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Meer en meer apparaten kunnen in theorie op afstand uitgezet worden. Auto’s, telefoons natuurlijk. Laptop. Tv. De apparatuur in de keuken. De zonnepanelen. Enz.
Je kan je daar druk over maken, maar heel erg logisch is dat niet.
quote:Op maandag 14 april 2025 09:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En nee, de EU gaat voorlopig het oog van god niet goedkeuren. Misschien wel als het het ‘het oog van allah’ noemen.
Maar dan kun je gewoon zorgen dat ze niet meer online zijn. Mijn Tesla werkt gewoon als die niet online is. Mijn keukenapparatuur ook. Telefoon is wel erg beperkt dan…quote:Op maandag 14 april 2025 10:36 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Het is eerder niet logisch om je er niet druk over te maken: dit is (geopolitieke) macht.
Ah ja, men wil *onderzoeken* of het *wellicht* een *mogelijkheid* is dat er *potentieel* data verzameld *kan* worden met auto's.quote:
"Hoewel Chinese autobedrijven zeggen dat ze geen persoonlijke gegevens naar China halen, vond Indstøy grote hoeveelheden data die van en naar Chinese servers gaan. "Zelfs als de auto uitstaat, worden er enorme hoeveelheden data verstuurd.""quote:Op maandag 14 april 2025 11:23 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ah ja, men wil *onderzoeken* of het *wellicht* een *mogelijkheid* is dat er *potentieel* data verzameld *kan* worden met auto's.
Heeft verder niets te maken of dit ook daadwerkelijk verzameld wordt in het geval dat er misschien wellicht mogelijkerwijs een mogelijkheid bestaat dat de auto's in staat zijn om data te kunnen verzamelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |