abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217356797
quote:
Stella Li, topvrouw Chinese autobouwer BYD: 'Wij hebben 122.000 ingenieurs, ons inhalen wordt moeilijk'

BYD-topvrouw Stella Li sprak deze week in Milaan met de pers: ‘We verkopen geen auto’s in de VS, dus kunnen we hier van de designweek en de zon genieten.’ © Bloomberg ©REUTERS

Alsof er geen handelsoorlog bestaat lanceerde de Chinese autoreus BYD in Milaan deze week zijn luxedochter Denza in Europa. 'De klassieke autobouwers hebben op technologisch vlak de boot gemist', zegt Stella Li, BYD's nummer twee, aan De Tijd.

Bas Kurstjens
12 april 2025 05:01


Stella Li is ondanks haar wat amorfe titel als senior vice president van BYD de officiële nummer twee van BYD, na Wang Chuanfu, de oprichter, CEO en voorzitter. Ze geldt als het commerciële brein achter het succes van BYD, dat zich in iets meer dan tien jaar van een van de vele Chinese batterijproducenten ontpopte tot de grootste verkoper van elektrische auto's van de planeet. Met 4,3 miljoen verkochte exemplaren in 2024 is BYD groter dan Ford en zit het als de op vijf na grootste autobouwer ter wereld Stellantis (Peugeot, Opel, Citroën, Fiat...) op de hielen.

BYD domineerde de voorbije maanden het nieuws van de mondiale auto-industrie. In januari lanceerde het met 'God's Eye' zijn eigen systeem voor rij-assistentie. Dat moet het mogelijk maken dat BYD's zich min of meer volledig autonoom door het verkeer bewegen.

In tegenstelling tot de meeste andere automerken, die doorgaans duizenden tot tienduizenden euro's vragen voor hun rij-assistentiesystemen, levert BYD dat 'oog van God' zonder meerprijs op de meeste van zijn modellen.

Enkele weken later baarde BYD opzien met de aankondiging van een nieuw elektrisch platform dat de batterij van een elektrische auto oplaadt in dezelfde tijd als een tankbeurt bij een auto met verbrandingsmotor. De eerste auto's met dat platform gingen de voorbije week in de verkoop.

[...]

Een nieuw premiummerk in Europa lanceren, dat is de voorbije dertig jaar niemand gelukt. Toyota-dochter Lexus kan zich commercieel nog altijd niet meten met BMW, Mercedes-Benz en Audi, terwijl Nissans dochter Infiniti alweer weg is.

Stella Li: ‘Maar dit is helemaal anders. BYD is een wereldleider in nieuwe energie en wij hebben veel toptechnologie waarbij geen enkele concurrent ook maar in de buurt kan komen. Voor mij gaat dit veel meer over technologie dan over premium. Ik bedoel: Denza is een statement om de ontwikkelingscapaciteiten te tonen van de meest innovatieve en technologische groep in de wereld. Daarom staat Denza heel anders in de markt. We richten ons niet alleen op de mensen die al honderd jaar gewend zijn om Duitse automerken te kopen, maar ook op de jongere generatie die veel meer op technologie gericht is.’

BYD heeft begin dit jaar beloofd dat het zijn autonome rij-assistent ‘God’s Eye’ voortaan zonder meerprijs zal installeren in bijna al zijn auto’s. Vooralsnog geldt dat alleen in China. Komt dat 'oog van God' ook naar Europa?

Li: ‘Jazeker. We brengen al onze nieuwe technologieën de komende jaren stap voor stap ook naar Europa. We beginnen eind dit jaar met de verkoop van Denza in Europa, en die zal uiteraard beschikken over ons God’s Eye-systeem voor autonoom rijden. Dan moet alleen de wetgeving nog volgen, zodat we met draadloze updates de zelfrijdende mogelijkheden kunnen uitbreiden. Het probleem ligt niet bij ons: wij beschikken over alle technologie. Het probleem is dat in Europa de infrastructuur er nog niet is. Er zijn nog veel plekken in Europa waar geen 5G-dekking is. Hoe moet God’s Eye daar dan werken?

[..]

Duitse premiummerken zien de verkoop van hun elektrische auto’s in China instorten. Staat ze dat ook in Europa te wachten?

Li: ‘Ik denk dat de klassieke automerken de afgelopen jaren technologisch de boot gemist hebben. Het ontbreekt ze wat aan innovatiekracht en ze hebben zich wat te weinig beziggehouden met doorgedreven klantenervaring. Het is een beetje als met mijn smartphone. Deze hier heeft 5G en werkt met kunstmatige intelligentie, maar je hebt ook smartphones die net niet over de allerlaatste technologie beschikken. Die zijn toch wat ouderwets. Wij hebben 122.000 ingenieurs die elke dag aan onderzoek en ontwikkeling werken. Vergelijk dat maar eens met de cijfers van andere automakers (bijvoorbeeld BMW Group en Mer­cedes-Benz Group tellen in totaal respectievelijk zo’n 159.000 en 175.000 werknemers, red.). Het zal niet gemakkelijk zijn om ons in te halen.'

Hebben ze een onoverbrugbare achterstand opgelopen?

Li: ‘Nee. De klassieke automerken hebben een sterke basis. Als ze snel kunnen handelen en effectiever beslissingen nemen, denk ik dat ze zeker hun achterstand kunnen wegwerken. Als ze met een open vizier de concurrentie aangaan, maken ze een kans.'
https://www.tijd.be/onder(...)eilijk/10602320.html

quote:
As of today, China has built the world's largest engineering education system, training 1.5 million engineering graduates each year, according to the Ministry of Human Resources and Social Security. The country has 11.56 million professionals with engineering titles, including 6.94 million at the intermediate level or above.
https://www.globaltimes.cn/page/202411/1322838.shtml

we zien in real time hoe europa een derdewereldregio aan het worden is .er wordt nog altijd niet genoeg geïnvesteerd in zaken als onderwijs en infrastructuur en nieuwbouw...autonoom rijden kunnen we wel vergeten terwijl dit nu juist heel hard nodig is. we hebben een snel krimpende en vergrijzende bevolking en we moeten meer inzetten op technologie om onze problemen op te lossen. china heeft ook demografische problemen - het verschil is dat zji ook echt degelijk bouwen naar realistische oplossingen voor die problemen.

wanneer gaan we deze noodzaken eens serieus nemen??
pi_217356849
Hebben wij weer, net 122.000 apothekers binnengehaald, zijn het ingenieurs die we nodig hebben.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_217356855
Alsof wij in Europa de enigen mogen zijn met decennialang krengende auto-industrie.

Wordt er niet bedoeld 'engineers' in plaats van 'ingenieurs' (IR/ING/Gediplom. ing.)?
pi_217356973
Wel handig die 122.000 ingenieurs.

Als je BYD niet start, zijn er genoeg ingenieurs die kunnen vergaderen over een oplossing.
  zondag 13 april 2025 @ 14:46:17 #5
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217356976
Zoveel geweldige vakmensen en nog steeds alleen maar technologie kopiëren in plaats van zelf iets uitvinden.
  zondag 13 april 2025 @ 14:46:53 #6
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_217356978
quote:
In tegenstelling tot de meeste andere automerken, die doorgaans duizenden tot tienduizenden euro's vragen voor hun rij-assistentiesystemen, levert BYD dat 'oog van God' zonder meerprijs op de meeste van zijn modellen.
Gratis bestaat niet, dit worden gewoon rondrijdende spionage-voertuigen voor de communistische partij.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zondag 13 april 2025 @ 14:49:19 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217356996
quote:
14s.gif Op zondag 13 april 2025 14:46 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Gratis bestaat niet, dit worden gewoon rondrijdende spionage-voertuigen voor de communistische partij.
Denk dat je in BNW beter zit.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zondag 13 april 2025 @ 14:51:36 #8
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_217357034
quote:
14s.gif Op zondag 13 april 2025 14:49 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Denk dat je in BNW beter zit.
Binnen 3 minuutjes op zondag, heel netjes oude China-troll.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zondag 13 april 2025 @ 14:52:36 #9
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217357053
quote:
14s.gif Op zondag 13 april 2025 14:51 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Binnen 3 minuutjes op zondag, heel netjes oude China-troll.
Binnen 2 minuutjes op zondag, heel netjes complotwappie.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_217357092
BYD, sympatiek merk, maakt best mooie auto's. Investeren veel in andere landen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_217357177
Dan mogen ze de Chinese overheid toch wel op hun knietjes bedanken voor het opleiden van al die aantallen. Een kowtow aan het voorportaal van Zhongnanhai zou een goed begin zijn.
  Forum Admin zondag 13 april 2025 @ 15:19:30 #12
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217357333
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 14:55 schreef Mutant01 het volgende:
BYD, sympatiek merk, maakt best mooie auto's. Investeren veel in andere landen.
Ik vind ze wat tacky en de kleine bestelbusjes zijn echt waardeloos. Ik heb geen ervaring met personenauto's van ze.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_217357393
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 14:46 schreef luxerobots het volgende:
Wel handig die 122.000 ingenieurs.

Als je BYD niet start, zijn er genoeg ingenieurs die kunnen vergaderen over een oplossing.
Ik denk eerder om 'm naar je plaats van bestemming te duwen. Elke BYD zou met 4 ingenieurs afgeleverd moeten worden die dat ding over de snelweg naar je werk en weer terug te duwen, en uiteraard naar tante Mathilda waar je op bezoek wil gaan om met je kekke nieuwe waggie te gaan zitten shinen! B-)

Heb diverse Youtube videos over dat merk gezien, wat een crap is dat zeg! Ja ziet er voor het oog mooi uit, maar daar is dan ook wel echt alles mee gezegd.
pi_217357444
quote:
14s.gif Op zondag 13 april 2025 14:49 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Denk dat je in BNW beter zit.
Ik zit beter in een BMW.
  zondag 13 april 2025 @ 15:27:35 #15
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_217357445
quote:
2s.gif Op zondag 13 april 2025 15:19 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik vind ze wat tacky en de kleine bestelbusjes zijn echt waardeloos. Ik heb geen ervaring met personenauto's van ze.
Ik wel, ik heb ze zien rijden en ze zien er kneiterlelijk uit. Plastic fantastic lelijke dikke blobben op wielen.
pindazakje
pi_217357496
quote:
Topvrouw BYD: Wij hebben 122000 ingenieurs, ons inhalen wordt moeilijk
Probeer maar eens 122.000 mensen in te te halen. File!
pi_217357534
Ze zijn goed in accu's maken.

Die accu die met 1000 kWh laadt heeft laders nodig die er in Europa niet zijn, dus daar heb je hier niets aan. Zelfs de 800v jongens hebben nog altijd weinig keuze en dan betaal je dus nog meer ook.

We gaan het allemaal zien. Vooralsnog loopt het in Europa nog niet zo hard, wat ook logische is, want echt ontworpen voor de Chinese markt.
pi_217357632
Chinese rotzooi
pi_217357671
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 14:29 schreef gwn_een_user het volgende:

autonoom rijden kunnen we wel vergeten terwijl dit nu juist heel hard nodig is.

We hebben al auto's waarbij je zelf niet hoeft te sturen. Bussen, noemen we dat. En daar passen per keer wel twintig mensen in!
pi_217357996
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 14:46 schreef Twiitch het volgende:
Zoveel geweldige vakmensen en nog steeds alleen maar technologie kopiëren in plaats van zelf iets uitvinden.
Ik mag hopen dat we net als China die CHinese fabrieken alleen toestaan onder Europees leiderschap zodat voor de verandering wij aan het kopiëren kunnen slaan ;)
Koekje van eigen deeg zeg maar.
beter een knipoog dan een blauw oog
  zondag 13 april 2025 @ 16:16:49 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217358071
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 14:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Hebben wij weer, net 122.000 apothekers binnengehaald, zijn het ingenieurs die we nodig hebben.
In een wereld waar China niet bestond en Europa geen praktische concurrentie had zouden we het ons langer kunnen veroorloven om miljoenen kansarmen en hun nakomelingen te voeden en huisvesten zonder tegenprestatie. Nu draait het ons de nek om.
Ook de tweede en derde generatie van deze mensen gaat geen ingenieur worden, terwijl onze eigen jeugd geen gezin sticht vanwege huisvesting etc. Een verloren race, nu al
The End Times are wild
  zondag 13 april 2025 @ 16:42:45 #22
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_217358636
Al kreeg ik er een gratis..
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_217358890
Je gaat China niet verslaan.
Kijk naar huawei telefoons destijds. Voordat idioot trump er een halszaak van maakte uit haat voor China.

Die dingen waren lichtjaren vooruit.
pi_217359000
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 16:16 schreef LXIV het volgende:

[..]
In een wereld waar China niet bestond en Europa geen praktische concurrentie had zouden we het ons langer kunnen veroorloven om miljoenen kansarmen en hun nakomelingen te voeden en huisvesten zonder tegenprestatie. Nu draait het ons de nek om.
Ook de tweede en derde generatie van deze mensen gaat geen ingenieur worden, terwijl onze eigen jeugd geen gezin sticht vanwege huisvesting etc. Een verloren race, nu al
China krijgt ook nog de klap van de 1 kind politiek, India is al groter. Als we het zo kunnen organiseren dat gewone gezinnen vaker 3 kinderen krijgen is het zo weer opgelost, het probleem is dat onze sterke punten ondermijnd worden. We hadden heel goed onderwijs en het is een aantrekkelijke plek om te gaan wonen en werken voor buitenlands talent, beide hollen achteruit.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_217359628
Ik heb er laatst nog een ingehaald.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')