Stella Li, topvrouw Chinese autobouwer BYD: 'Wij hebben 122.000 ingenieurs, ons inhalen wordt moeilijk'
BYD-topvrouw Stella Li sprak deze week in Milaan met de pers: ‘We verkopen geen auto’s in de VS, dus kunnen we hier van de designweek en de zon genieten.’ © Bloomberg ©REUTERS Alsof er geen handelsoorlog bestaat lanceerde de Chinese autoreus BYD in Milaan deze week zijn luxedochter Denza in Europa. 'De klassieke autobouwers hebben op technologisch vlak de boot gemist', zegt Stella Li, BYD's nummer twee, aan De Tijd.Bas Kurstjens
12 april 2025 05:01Stella Li is ondanks haar wat amorfe titel als senior vice president van BYD de officiële nummer twee van BYD, na Wang Chuanfu, de oprichter, CEO en voorzitter. Ze geldt als het commerciële brein achter het succes van BYD, dat zich in iets meer dan tien jaar van een van de vele Chinese batterijproducenten ontpopte tot de grootste verkoper van elektrische auto's van de planeet. Met 4,3 miljoen verkochte exemplaren in 2024 is BYD groter dan Ford en zit het als de op vijf na grootste autobouwer ter wereld Stellantis (Peugeot, Opel, Citroën, Fiat...) op de hielen.
BYD domineerde de voorbije maanden het nieuws van de mondiale auto-industrie. In januari lanceerde het met 'God's Eye' zijn eigen systeem voor rij-assistentie. Dat moet het mogelijk maken dat BYD's zich min of meer volledig autonoom door het verkeer bewegen.
In tegenstelling tot de meeste andere automerken, die doorgaans duizenden tot tienduizenden euro's vragen voor hun rij-assistentiesystemen, levert BYD dat 'oog van God' zonder meerprijs op de meeste van zijn modellen.
Enkele weken later baarde BYD opzien met de aankondiging van een nieuw elektrisch platform dat de batterij van een elektrische auto oplaadt in dezelfde tijd als een tankbeurt bij een auto met verbrandingsmotor. De eerste auto's met dat platform gingen de voorbije week in de verkoop.
[...]
Een nieuw premiummerk in Europa lanceren, dat is de voorbije dertig jaar niemand gelukt. Toyota-dochter Lexus kan zich commercieel nog altijd niet meten met BMW, Mercedes-Benz en Audi, terwijl Nissans dochter Infiniti alweer weg is.Stella Li: ‘Maar dit is helemaal anders. BYD is een wereldleider in nieuwe energie en wij hebben veel toptechnologie waarbij geen enkele concurrent ook maar in de buurt kan komen. Voor mij gaat dit veel meer over technologie dan over premium. Ik bedoel: Denza is een statement om de ontwikkelingscapaciteiten te tonen van de meest innovatieve en technologische groep in de wereld. Daarom staat Denza heel anders in de markt.
We richten ons niet alleen op de mensen die al honderd jaar gewend zijn om Duitse automerken te kopen, maar ook op de jongere generatie die veel meer op technologie gericht is.’
BYD heeft begin dit jaar beloofd dat het zijn autonome rij-assistent ‘God’s Eye’ voortaan zonder meerprijs zal installeren in bijna al zijn auto’s. Vooralsnog geldt dat alleen in China. Komt dat 'oog van God' ook naar Europa? Li: ‘Jazeker. We brengen al onze nieuwe technologieën de komende jaren stap voor stap ook naar Europa. We beginnen eind dit jaar met de verkoop van Denza in Europa, en die zal uiteraard beschikken over ons God’s Eye-systeem voor autonoom rijden. Dan moet alleen de wetgeving nog volgen, zodat we met draadloze updates de zelfrijdende mogelijkheden kunnen uitbreiden.
Het probleem ligt niet bij ons: wij beschikken over alle technologie. Het probleem is dat in Europa de infrastructuur er nog niet is. Er zijn nog veel plekken in Europa waar geen 5G-dekking is. Hoe moet God’s Eye daar dan werken?’
[..]
Duitse premiummerken zien de verkoop van hun elektrische auto’s in China instorten. Staat ze dat ook in Europa te wachten?Li: ‘Ik denk dat de klassieke automerken de afgelopen jaren technologisch de boot gemist hebben. Het ontbreekt ze wat aan innovatiekracht en ze hebben zich wat te weinig beziggehouden met doorgedreven klantenervaring. Het is een beetje als met mijn smartphone. Deze hier heeft 5G en werkt met kunstmatige intelligentie, maar je hebt ook
smartphones die net niet over de allerlaatste technologie beschikken. Die zijn toch wat ouderwets.
Wij hebben 122.000 ingenieurs die elke dag aan onderzoek en ontwikkeling werken. Vergelijk dat maar eens met de cijfers van andere automakers (bijvoorbeeld BMW Group en Mercedes-Benz Group tellen in totaal respectievelijk zo’n 159.000 en 175.000 werknemers, red.). Het zal niet gemakkelijk zijn om ons in te halen.'
Hebben ze een onoverbrugbare achterstand opgelopen? Li: ‘Nee. De klassieke automerken hebben een sterke basis. Als ze snel kunnen handelen en effectiever beslissingen nemen, denk ik dat ze zeker hun achterstand kunnen wegwerken. Als ze met een open vizier de concurrentie aangaan, maken ze een kans.'