abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217355390
Een clip die zeer het bekijken waard is.

Bekijk deze YouTube-video

Het is helaas niet simpelweg één stroming maar lijken verschillende bestaande en nieuwe die overlappende overtuigingen hebben. Ik heb het vorige even uit chatgpt getrokken als veredeld wikipedia.

1. Christelijke nationalisten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2. MAGA-evangelicals
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
3. Profetische evangelisten / Charismatische christenen

SPOILER
4. Dominionisten

SPOILER
5. QAnon-christenen (pejoratief gebruikt)

SPOILER
Maar een extremere factor die ik al eens eerder heb aangehaald.

Apocalyptische evangelisten / Eindtijdchristenen

SPOILER
De aanval op empathie is ook een warm bad voor machtsmisbruikende miljonairs tegen de burger, wat de cirkel rond maakt daar. We hoeven dat systeem, gegeven er geen voedsel en kapitaalschaarste is, niet te omarmen. Dus misschien is het belangrijk dat in Europa juist empathie niet wordt getrasht en onderwijs floreert met de braindrain die in de VS ontstaat.

Hoe moeten we er hier mee omgaan?
  zondag 13 april 2025 @ 12:19:14 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217355573
quote:
1s.gif Op zondag 13 april 2025 11:54 schreef Beathoven het volgende:

Hoe moeten we er hier mee omgaan?
Moeilijk.
Omdat religieuzen hun feiten halen uit 1000+ jaar oude sprookjesboeken.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_217356482
Ik maak mij zorgen om de wetenschap die in de VS nog sterker onder druk staat dan hier. De haat van de evangelicals tegenover de wetenschap is daar enorm. Zij zien het als linkse gekte dat er beweerd wordt dat de Aarde 4,5 miljard jaar oud is i.p.v. 6.000 en dat evolutie heeft gezorgd voor de ontwikkeling van het leven.
  zondag 13 april 2025 @ 14:33:56 #4
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_217356837

quote:
Kabinet Trump II is veel ideologischer dan gedacht. President Donald Trump wordt namelijk omringd door invloedrijke denkers, die het beleid in de Verenigde Staten sturen. Historicus Beatrice de Graaf en theoloog Stefan Paas doken maanden in het hoofd van Trump, J.D. Vance en Elon Musk en hun ideologen. Hun conclusie: Trumps handelen rondom handelstarieven, Oekraïne en big tech komt ergens vandaan. In deze speciale Ongelooflijke Live vertellen ze over het wereldbeeld van deze machtige denkers. Van katholieke kritiek op het liberalisme en christelijk nationalisme tot onheilspellende big tech-ideologieën.
De laatste 'ongelooflijke' podcast met Beatrice de Graaf en Stefan Paas is ook echt een aanrader op dit vlak.
Katholieke reactionairen, Christelijk nationalisten, Big Tech-ideologen, ze komen allemaal langs. Het gebruik (misbruik) van het geloof(symbolen) met als doel om een persoonlijkheidscult te creëren rond Trump.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kleffe_Dop op 13-04-2025 15:40:11 ]
pi_217356838
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 13:54 schreef Bassie48 het volgende:
Ik maak mij zorgen om de wetenschap die in de VS nog sterker onder druk staat dan hier. De haat van de evangelicals tegenover de wetenschap is daar enorm. Zij zien het als linkse gekte dat er beweerd wordt dat de Aarde 4,5 miljard jaar oud is i.p.v. 6.000 en dat evolutie heeft gezorgd voor de ontwikkeling van het leven.
De totale instorting.

"Grappig" dat met deze instorting ook wetenschappelijke elementen een soort van herontdekt worden door gelovigen, nu het geloof in magie de overhand krijgt. Zoals vaccinaties bestrijden maar tegelijk het concept van vaccinaties introduceren (misschien moeten we wel een beetje van een virus toedienen om blablaba).

Het is een beetje vergelijkbaar met zoals men in Engeland ging prutsen na het vertrek van de Romeinen. "Wielen" die over jaren of honderden jaren weer opnieuw werden uitgevonden en andere die gewoonweg vergeten werden.

Je zou bijna de vergelijking met de Romeinen willen maken waarin tech, bouwstijlen en innovatie overboord gegooid werd omdat het voor iets stond dat met het mes tussen de tanden werd bestreden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 13-04-2025 14:50:35 ]
pi_217357259
quote:
1s.gif Op zondag 13 april 2025 14:33 schreef Beathoven het volgende:

[..]
De totale instorting.

"Grappig" dat met deze instorting ook wetenschappelijke elementen een soort van herontdekt worden door gelovigen, nu het geloof in magie de overhand krijgt. Zoals vaccinaties bestrijden maar tegelijk het concept van vaccinaties introduceren (misschien moeten we wel een beetje van een virus toedienen om blablaba).

Het is een beetje vergelijkbaar met zoals men in Engeland ging prutsen na het vertrek van de Romeinen. "Wielen" die over jaren of honderden jaren weer opnieuw werden uitgevonden en andere die gewoonweg vergeten werden.

Je zou bijna de vergelijking met de Romeinen willen maken waarin tech, bouwstijlen en innovatie overboord gegooid werd omdat het voor iets stond dat met het mes tussen de tanden werd bestreden.
De totale ineenstorting of het minst erge scenario, namelijk de disciplinering van de VS, zal komen door de financiële markten. Het vertrouwen is volkomen zoek want de rente op langdurige staatsobligaties is nu hoger dan die van Griekenland. Het onvoorstelbare is nu begonnen met voorstelbaar te worden. Trump zal op zijn knieën moeten voor de Mammon.
pi_217359269
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 15:12 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
De totale ineenstorting of het minst erge scenario, namelijk de disciplinering van de VS, zal komen door de financiële markten. Het vertrouwen is volkomen zoek want de rente op langdurige staatsobligaties is nu hoger dan die van Griekenland. Het onvoorstelbare is nu begonnen met voorstelbaar te worden. Trump zal op zijn knieën moeten voor de Mammon.
Als de uitkomst gelijk staat aan het doel, om te imploderen (zodat extreme angst en een combinatie van absurde religieuze stromingen met witte boordencriminelen van miljardairs ontstaat), dan zijn ze wel op de goede weg natuurlijk.
pi_217391302
Zembla besteedde laatst aandacht aan het Christendom in het land van Grote Broer, de VS, en hun lobby in de Europa en Nederland.

Amerikaans Christendom heeft na '45 het Europese Christendom beïnvloedt. In tijd van ontzuiling werden Amerikaanse (politieke) programma's met graagte door mn de EO uitgezonden op Nederlandse televisie.

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/gods-lobbyisten
  Moderator zaterdag 19 april 2025 @ 03:36:30 #9
57816 crew  Mijk
BAM
pi_217408570
Ik twijfel sterk of dit niet beter in POL kan, natuurlijk heeft het sterk religieuze raakvlakken maar uiteindelijk gaat het hier om geopolitieke kwesties. Deze worden dan wel gesteund door deze (religieuze) partijen, maar waar wil je precies heen met dit, TS?

Want "hoe moeten we hiermee omgaan"... tja, is dat een filosofische vraagstelling of een praktische? Ik denk dat dit in POL beter tot zn recht zou komen?

Voorlopig laat ik m nog wel even hier , wellicht heb je m bewust hier neergezet.
As above, so below.
pi_217408573

20 jaar oud en al helemaal verrot, compleet MAGA.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_217408576
quote:
5s.gif Op zaterdag 19 april 2025 03:36 schreef Mijk het volgende:
Ik twijfel sterk of dit niet beter in POL kan, natuurlijk heeft het sterk religieuze raakvlakken maar uiteindelijk gaat het hier om geopolitieke kwesties. Deze worden dan wel gesteund door deze (religieuze) partijen, maar waar wil je precies heen met dit, TS?

Want "hoe moeten we hiermee omgaan"... tja, is dat een filosofische vraagstelling of een praktische? Ik denk dat dit in POL beter tot zn recht zou komen?

Voorlopig laat ik m nog wel even hier , wellicht heb je m bewust hier neergezet.
Het raakt zeker aan politiek en daar had ik de video ook gepost die @Beathoven ook voor de OP gepakt heeft maar ik denk dat het hier ook zeker op zijn plaats is om er over te discussiëren.
pi_217408929
quote:
5s.gif Op zaterdag 19 april 2025 03:36 schreef Mijk het volgende:

Het mag mag wat mij betreft best in POL
pi_217409584
Amerikaanse evangelische bewegingen hebben wat mij betreft inderdaad een ongewenste invloed op allerlei zaken, niet alleen politiek maar ook religieus.

Amerika heeft een traditie om politiek leiders als een soort kampioenen van God voor te stellen. Dat komt onder meer door de manier waarop Amerika tot stand is gekomen, met veel invloed van de pilgrim fathers.

Amerika werd daardoor gezien als het nieuwe 'beloofde land' ten tijde van wijdverspreide religieuze onderdrukking in Europa.

Zodoende wordt Amerika politiek vaak voorgesteld als 'de goede' in de strijd van goed tegen kwaad.

Tegelijkertijd worden deze ideeën gecombineerd met revolutionaire ideeën op basis van de verlichting, zoals het idee dat overal 'democratie' moet komen. Terwijl de VS in werkelijkheid een consitutionele republiek is en niet zuiver een 'democratie'.

Je hebt dus een mengelmoes van ideeën en filosofieën die worden ingezet om de bevolking in een bepaalde richting te duwen of te trekken en nationale en internationale politiek te ondersteunen.

Religieuze invloeden hierop zijn niet te onderschatten. Terwijl in de grondwet kerk en staat gescheiden zijn.

Het past allemaal in de trend om na een lange periode van scheiding van kerk en staat weer terug te keren naar een situatie waarin de staat de wil van de kerk uitvoert. Dit hebben we eerder al in Europa meegemaakt en het heeft tot een bloedige strijd geleid. De trend is nu om daar weer naar terug te gaan, waarbij de staat steeds meer te zeggen krijgt over het geweten en de keuzevrijheid van individuen, in naam van de kerk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 19-04-2025 10:56:41 ]
pi_217411209
Wat dus ook laat zien hoe intolerant, onverdraagzaam en hatelijk het geloof kan zijn terwijl het altijd weer liefde predikt.
Mocht Jezus vandaag aan het kruis gespijkerd worden dan zouden ze juichen omdat een extreem radicaal linkse liberaal is/was.

Liefde en inclusie kennen ze niet en daarom staan ze ook te juichen dat immigranten opgepakt worden en ergens in een ander land op kosten van de belasting betalers in een gevangenis kamp wegrotten.
pi_217658529
quote:
In deze docu-thriller wordt de macht van radicale, evangelische christenen op de Amerikaanse politiek van binnenuit onderzocht.
https://npo.nl/start/seri(...)r-het-einde/afspelen
pi_217772771
Zou ze meelezen?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')