Op dinsdag 5 augustus 2025 15:35 schreef freak1 het volgende:[..]
zoals @:lienekien al aangeeft, dat ga je nooit weten.
de vraag zal eerder zijn, is het relevant? als jij tevreden bent met de opbrengst dan is het prima toch?
toen ik een 5/6 jaar geleden op zoek was naar een nieuw huis heb ik een klein jaar gezocht. in het hogere segment en ook daar stonden veel huizen te koop via makelaarsland. bij 1 bezichtiging geweest en daarna volledig in lijn met wat @:thefreshprince al zei, zet je je huis via makelaarsland te koop? dan haak ik onmiddelijk af. en mijn vermoeden is, maar daar heb ik geen enkel bewijs voor, met mij genoeg anderen.
wat mij tegenstond?
-ik wil die hele huiseigenaar niet zien. die is veel te subjectief over het huis. in eerste instantie wil ik waar voor mijn geld en kijk ik er zakelijk tegenaan. dan hoef ik niet te horen hoeveel liefde de badkamer is behandeld, waar het eerste kind is verwekt en hoe mooi het huis wel niet is. dat bepaal ik zelf wel. voor mij is de huiseigenaar die me rondleid een mega afleiding en zit me in de weg om eens een kruipluik open te trekken of op een vlierinkje te kijken.
-de fotos zijn vaak dramatisch. veel te romantisch genomen, geen goed beeld van het geheel en als je dan zelf komt kijken valt het tegen
-als je vervolg vragen hebt moet je direct met de verkoper gaan mailen, ik wil dat gewoon met de makelaar doen, die gaat maar lekker huiswerk doen. en ik wil dan gewoon harde vragen kunnen stellen, kritisch kunnen doen zonder allemaal emotie van de eigenaar.
tja, ik zal vast een gekleurde mening hebben, maar echt 1 keer makelaarsland was genoeg om daar nooit maar dan ook nooit zaken via te doen
[..]
terechte vraag.
[..]
even los van het feit dat het een absoluut smerige streek is en ik het op alle fronten afkeur;
als het gebrek gevonden wordt door de koper na de koop, en het tijdens de inspectie niet binnen redelijkheid te vinden was (vandaar de term, verborgen gebrek) dan mag ik hopen dat de koper er ook lucht van krijgt dat de verkoper het gewoon wist. dat maakt alle (vervolg) schade extra makkelijk verhaalbaar
onderaan de streep, een gebrek weten maar het niet melden zal door elke makelaar geadviseerd worden, meld het wel. een andere optie is er gewoon niet. een makelaar die je adviseert om het niet te melden is geen knip voor de neus waard.
los van dat het een smerige streek is, waarom zou je het niet melden? als het later naar boven komt, al is het jaren later, ben je alsnog aansprakelijk.