abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217326911
Ik heb in mijn leven zo'n 3 huizen via een makelaar verkocht, de laatste in 2019.
Komend jaar wil ik mijn huidige huis verkopen maar schrik behoorlijk van de courtage die ze vragen.
In mijn geval zou ik uitkomen tussen de 5 en 7,5 k. Ik vraag mij af wat een verkoopmakelaar voor toegevoegde waarde is. Ik woon in een gebied waarbij de gemiddelde doorlooptijd van plaatsen op funda tot verkoop onder voorbehoud zo'n 2 a 3 weken is. Daarbij wordt er hier flink overboden. Ik zit er daarom aan te denken om mijn huis zelf te verkopen via bijvoorbeeld makelaarsland of zelfverkopen.

Zijn er hier forumleden die ervaring hebben met zelf je huis verkopen?
Alvast bedankt.

PS ik ben niet vaak op dit forum dus als ik niet meteen reageer... niet meteen uit je panty vliegen
pi_217327817
Ik volg dit ook even. Ik vind de courtage ook belachelijk hoog geworden, maar heb het idee dat het werk van een verkoopmakelaar alleen maar makkelijker is geworden met de huidige markt.
Ben dan idd benieuwd wat hun toegevoegde waarde gaat zijn irt de hoge kosten.

Ik ga een huis verkopen in de randstad. Gewilde stad, gewilde plek, mooi huis en verwacht een verkoopprijs van +/- 700k euro.
pi_217327882
Ook benieuwd, hier ook randstad, verwachtte verkoopprijs minimaal 5,5k.
Ook hier staan de huizen hooguit 3 weken te koop.

Huis is niet perfect: keuken zal men wel willen vernieuwen, badkamer wellicht.
Als ik kijk op internet zie ik enkel makelaars die het belang van een makelaar aanprijzen. Ik hoor het liever van hun klanten. ;-)
pi_217328075
Je moet in het hoofd van de koper kijken. Ik zou toch meer vertrouwen hebben dat een verkoopmakelaar zorgt voor een redelijke prijs en er voor zorgt dat er geen verborgen gebreken zijn, zeker als de makelaar is aangesloten bij de NVM. Als ik een huis zou willen kopen van iemand die het zonder makelaar verkoopt, zou ik echt meer twijfels hebben. Kan je als koper natuurlijk ondervangen met een aankoopmakelaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217328085
Ik heb tijdens mijn huizenjacht 1 woning van m'n lijst geschrapt omdat de verkopers de verkoop zelf wilden doen, zonder makelaar.

Hou er dus ook rekening mee dat het voor kopers een afknapper kan zijn (hoeft niet natuurlijk).
pi_217328099
Een beetje goede makelaar zorgt ook voor een hoger verkoopbedrag is mijn ervaring.
  woensdag 9 april 2025 @ 19:16:18 #7
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_217328335
Wij hebben op de bodem van de huizenmarkt in 2012 ons flatje via makelaarsland te koop gezet.

Anderen in diezelfde flat hadden het via reguliere makelaars te koop staan. Het maakte geen verschil in aantal bezichtigingen in ieder geval. De markt was in zijn geheel gewoon een drama.

Ze hebben het koopcontract opgesteld en de koper wilde wat bijzondere zaken en dat is allemaal opgenomen en daar is ook wel wat advies over gegeven. Behalve de bezichtigingen vond ik het geen enorm verschil tov de reguliere makelaar die wij in 2022 gebruikten.

Wij deden het destijds omdat die flat weinig op ging leveren en er een minimum courtage was bij andere makelaars wat in verhouding gewoon heel hoog lag.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_217329157
Ik heb vorig jaar een lokale makelaar gebruikt die goed bekend staat en de keer daarvoor (zit 4 jaar tussen) Makelaarsland. Zat geen verschil in qua ervaring en wat er gedaan wordt.

Resultaat is moeilijk vergelijkbaar (hele verschillende huizen). Als ik het over moest doen dan zou ik de laatste keer ook Makelaarsland gebruikt hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sometimes op 10-04-2025 13:52:47 ]
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_217329721
Ik heb niet het idee dat een makelaar veel toevoegt. Echter heb ik er wel voor gekozen om het te doen.
Ze hadden de gunfactor en ik heb de courtage van 1,25% naar 0,9% zonder additionele kosten gebracht.
Als je het per uur bekijkt is het nog dikbetaald maar goed. Kost me 3k meer op 500k+ en dan weet ik zeker dat de contracten goed in elkaar zitten en de prijs klopt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217364875
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 18:41 schreef Hanca het volgende:
Je moet in het hoofd van de koper kijken. Ik zou toch meer vertrouwen hebben dat een verkoopmakelaar zorgt voor een redelijke prijs en er voor zorgt dat er geen verborgen gebreken zijn, zeker als de makelaar is aangesloten bij de NVM. Als ik een huis zou willen kopen van iemand die het zonder makelaar verkoopt, zou ik echt meer twijfels hebben. Kan je als koper natuurlijk ondervangen met een aankoopmakelaar.
Ik kan echt wel in het hoofd van de koper kijken, ben zelf de koper geweest :) en verkoopmakelaar zorgt er echt niet voor dat er geen verborgen gebreken zijn. (die zijn er in mijn huis trouwens niet). En waarom zou je twijfels hebben als iemand zonder makelaar verkoopt, ik heb niets te verbergen. Daarbij staat het de koper vrij om een bouwkundige keuring te doen. Wat ik trouwens vaak een wassen neus rapport vind, ze kijken alleen op de oppervlakte (mijn ervaring hoor).

Trouwens Makelaarsland en Zelfverkopen zijn beide lid van NVM.
pi_217364923
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 18:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb tijdens mijn huizenjacht 1 woning van m'n lijst geschrapt omdat de verkopers de verkoop zelf wilden doen, zonder makelaar.

Hou er dus ook rekening mee dat het voor kopers een afknapper kan zijn (hoeft niet natuurlijk).
En wat is de reden precies dan?
pi_217364961
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 08:07 schreef eon68 het volgende:

[..]
Ik kan echt wel in het hoofd van de koper kijken, ben zelf de koper geweest :) en verkoopmakelaar zorgt er echt niet voor dat er geen verborgen gebreken zijn. (die zijn er in mijn huis trouwens niet). En waarom zou je twijfels hebben als iemand zonder makelaar verkoopt, ik heb niets te verbergen. Daarbij staat het de koper vrij om een bouwkundige keuring te doen. Wat ik trouwens vaak een wassen neus rapport vind, ze kijken alleen op de oppervlakte (mijn ervaring hoor).

Trouwens Makelaarsland en Zelfverkopen zijn beide lid van NVM.
Tja, de blauwe ogen van de verkoper vind ik net wat minder betrouwbaar dan het woord van iemand die er zijn of haar werk van heeft gemaakt en die zijn of haar NVM status kan verliezen bij een leugen.

Een beetje dezelfde reden dat je meer betaalt bij een reparateur van telefoons voor een tweedehands telefoon, dan dat je op marktplaats doet bij een verkoper, ook al zeggen ze allebei dat hij 'perfect werkt'. Meer vertrouwen in een professional.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217365130
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 08:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, de blauwe ogen van de verkoper vind ik net wat minder betrouwbaar dan het woord van iemand die er zijn of haar werk van heeft gemaakt en die zijn of haar NVM status kan verliezen bij een leugen.

Een beetje dezelfde reden dat je meer betaalt bij een reparateur van telefoons voor een tweedehands telefoon, dan dat je op marktplaats doet bij een verkoper, ook al zeggen ze allebei dat hij 'perfect werkt'. Meer vertrouwen in een professional.
Ooit bij verkoop wilde de kopers een bouwkundige keuring van ons huis laten uitvoeren. Ik liep mee met de "professional" van de VEH.

Dijenkletser van de bovenste plank: keek overal oppervlakkig naar en vond inderdaad de afwerklatjes met afbladderende verf en de schoorsteen met vochtdoorslag. De verrotte balkenkoppen van de BG-vloer die ik op trottoirtegels had afgesteund, heeft ie niet kunnen vinden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217365157
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 08:52 schreef blomke het volgende:

[..]
Ooit bij verkoop wilde de kopers een bouwkundige keuring van ons huis laten uitvoeren. Ik liep mee met de "professional" van de VEH.

Dijenkletser van de bovenste plank: keek overal oppervlakkig naar en vond inderdaad de afwerklatjes met afbladderende verf en de schoorsteen met vochtdoorslag. De verrotte balkenkoppen van de BG-vloer die ik op trottoirtegels had afgesteund, heeft ie niet kunnen vinden.
Natuurlijk zijn er slechte professionals, maar er zijn toch echt meer slechte of bewust kwaadwillende amateurs.

Ik neem trouwens aan dat jij die balkenkoppen al gewoon had gemeld als verborgen gebrek?
pi_217365171
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2025 08:57 schreef Hanca het volgende:
Ik neem trouwens aan dat jij die balkenkoppen al gewoon had gemeld als verborgen gebrek?
:N
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 14 april 2025 @ 09:01:50 #16
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217365174
Hoe vind je de juiste tekst als je bijvoorbeeld het recht van overpad in het koopcontract moet beschrijven?
pi_217365185
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 08:34 schreef Hanca het volgende:

[..]

Kan het kopen of verkopen van een huis niet bepaald vergelijken met een reparatie van een 2e hands telefoon. Techniek is echt andere koek dan vastgoed. Maar goed zowel makelaarsland als zelfverkopen zijn beide lid van NVM en hebben ook gewoon makelaars in dienst die een waarde bepalen, de onderhandelingen doen, contracten opstellen etc.

Misschien is mijn vraag "ervaring met zelf je huis verkopen" niet helemaal de juiste bewoording. Zal mijn openingpost updaten met de vraag naar ervaring om je huis te verkopen via deze partijen i.p.v. een zelfstandige "traditionele" makelaar. Dat zal de lading beter dekken denk ik.
pi_217365186
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2025 09:01 schreef Boca_Raton het volgende:
Hoe vind je de juiste tekst als je bijvoorbeeld het recht van overpad in het koopcontract moet beschrijven?
I.h.a. wordt dat exact overgetypt zoals het in het eerdere koopcontract staat. Incl. datum en notarisnaam. Op die wijze is de notaris die de overdracht doet, afgedekt.
pi_217365190
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 09:01 schreef blomke het volgende:

[..]
:N
En zie daar mijn de reden voor het wantrouwen van de in dit geval bewust kwaadwillende amateur. Als een verkoopmakelaar dit had gehoord, was het zeker gemeld.
pi_217365199
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 09:03 schreef eon68 het volgende:

[..]
Kan het kopen of verkopen van een huis niet bepaald vergelijken met een reparatie van een 2e hands telefoon. Techniek is echt andere koek dan vastgoed. Maar goed zowel makelaarsland als zelfverkopen zijn beide lid van NVM en hebben ook gewoon makelaars in dienst die een waarde bepalen, de onderhandelingen doen, contracten opstellen etc.

Misschien is mijn vraag "ervaring met zelf je huis verkopen" niet helemaal de juiste bewoording. Zal mijn openingpost updaten met de vraag naar ervaring om je huis te verkopen via deze partijen i.p.v. een zelfstandige "traditionele" makelaar. Dat zal de lading beter dekken denk ik.
Dat wordt een heel ander verhaal. Dan doe je alleen zelf de rondleidingen ipv een makelaar, dat is dan denk ik het enige verschil?
pi_217365227
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 18:44 schreef Jahr00n het volgende:
Een beetje goede makelaar zorgt ook voor een hoger verkoopbedrag is mijn ervaring.
Hoe dan?
pi_217365251
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 09:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat wordt een heel ander verhaal. Dan doe je alleen zelf de rondleidingen ipv een makelaar, dat is dan denk ik het enige verschil?
Dat denk ik ook... daarom neig ik ernaar om 1 van deze partijen in te schakelen.
Courtage verschil van zeker 4 a 5 k.
pi_217365252
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 09:11 schreef eon68 het volgende:

[..]
Hoe dan?
Voor zover ik er ervaring mee heb: weet wat er nog meer speelt qua verkopen en kopen (van z'n concullega's) en is geneigd z'n poot stijf te houden.
pi_217365260
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 09:18 schreef blomke het volgende:

[..]
Voor zover ik er ervaring mee heb: weet wat er nog meer speelt qua verkopen en kopen (van z'n concullega's) en is geneigd z'n poot stijf te houden.
In mijn geval geen verborgen motieven qua verkoop dus er speelt niets wat de prijs zou kunnen drukken.
pi_217365339
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 09:21 schreef eon68 het volgende:

[..]
In mijn geval geen verborgen motieven qua verkoop dus er speelt niets wat de prijs zou kunnen drukken.
Heb je de prijs al vastgesteld?
pi_217365349
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 09:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Heb je de prijs al vastgesteld?
Nee nog niet
pi_217366112
Met 18 bezichtigingen in 3 dagen was ik blij, dat de makelaar en haar bureau de bezichtigingen deed en alles wat erbij hoort aan administratie, foto’s etc.etc.
Communicatie was prima: telefonisch, persoonlijk of in de app.
Courtage 1% punt.
Zelf was ik/waren wij druk met verhuizen en ruimen etc.
(En wij waren positief over haar, dat kennissen met een ander type huis ook haar hebben ingeschakeld. )
En er waren wat zeikerds bij de bezichtigingen. :X
De bouwkundige keuring was prima. Iedere hoek bekeken, gekeurd en een samenvatting van wat hem opviel. Wij waren aanwezig en konden indien nodig een toelichting geven.
pi_217366759
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 09:37 schreef eon68 het volgende:

[..]
Nee nog niet
Ik denk dat hier de belangrijkste meerwaarde van een verkoopmakelaar zit. Niemand kent de (lokale) markt zo goed als een makelaar uit de regio.

Tip: een verkennend gesprek met daarin een waardeschatting is vrijwel altijd gratis en vrijblijvend, je kunt dus enkele makelaars uitnodigen en vragen hoe ze de woning in de markt zouden zetten/ wat ze verwachten dat de woning opbrengt. Ook kun je op woningstats/waarde een gratis waardeinschatting opvragen van de woning om een beeld te krijgen wat er ongeveer voor zo'n woning gevraagd wordt.
pi_217377266
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 11:47 schreef petervd84 het volgende:

[..]
Ik denk dat hier de belangrijkste meerwaarde van een verkoopmakelaar zit. Niemand kent de (lokale) markt zo goed als een makelaar uit de regio.

Tip: een verkennend gesprek met daarin een waardeschatting is vrijwel altijd gratis en vrijblijvend, je kunt dus enkele makelaars uitnodigen en vragen hoe ze de woning in de markt zouden zetten/ wat ze verwachten dat de woning opbrengt. Ook kun je op woningstats/waarde een gratis waardeinschatting opvragen van de woning om een beeld te krijgen wat er ongeveer voor zo'n woning gevraagd wordt.
Ik ben best goed bekend met de lokale markt en heb al een vermoeden wat mijn huis gaat opbrengen dus daar is een verkopend "traditionele makelaar" geen toegevoegde waarde.
De tip m.b.t. waardeinschatting heb ik al gedaan en ook de verkennende gesprekken zijn al ingepland.

Na wat meer research heb ik inmiddels besloten via of makelaarsland of zelfverkopen.nl mijn huis te koop te zetten.
pi_217396922
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2025 16:45 schreef eon68 het volgende:

[..]
Ik ben best goed bekend met de lokale markt en heb al een vermoeden wat mijn huis gaat opbrengen dus daar is een verkopend "traditionele makelaar" geen toegevoegde waarde.
De tip m.b.t. waardeinschatting heb ik al gedaan en ook de verkennende gesprekken zijn al ingepland.

Na wat meer research heb ik inmiddels besloten via of makelaarsland of zelfverkopen.nl mijn huis te koop te zetten.
Ik ben dan wel benieuwd naar je uiteindelijke ervaringen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')