Terug van vakantie, tijd voor een flinke update!
Nummers in de vorige 3 blokjes die ik hoger zou plaatsen:2894 Sandra Kim - J'aime la vie: Mijn houding tegenover het ESF is nog altijd behoorlijk ambivalent, al heb ik wel recent de knoop doorgehakt om toch maar naar de tv te gaan gluren als het zover is. Dat gezegd hebbend, op deze ga ik altijd wel érg lekker. Misschien speelden de Belgen vals, maar ze stuurden in ieder geval iets in dat heerlijk vrolijk is en oneindig in je kop blijft hangen.
2888 The Sugarhill Gang - Rapper's Delight: Als jij het niet zegt doe ik het: origineel van Las Ketchup natuurlijk. Alle gekheid op een stokje, ik las zelf al het woord 'muziekgeschiedenis' en ik denk dat dat reden genoeg is om hem tenminste boven de 2000 te laten eindigen.
2885 Anastacia - Paid My Dues: Oh, hey, heeft die in de Top 2000 gestaan? Dat was me even ontgaan eerlijk gezegd. Dit is er weer eentje uit mijn TMF-tijd, heerlijk onvervalst jeugdsentiment. Ik ken mensen die Anastacia een vreselijk slechte zangeres vinden maar ik kan haar altijd wel waarderen eigenlijk.
2883 Krezip - All My Life: Krezip is behoorlijk poppy, maar bij mij raken ze soms wel een gevoelige snaar. Deze mag echt een heel stuk hoger, al vind ik hem niet zó mooi als Sweet Goodbyes, hun enige notering in mijn top 1000.
2875 Kanye West & Chris Martin – Homecoming: Zeker geen typische Coldplay-plaat, maar toch vind ik ook deze wel echt weer prima. Ik moest er wel even aan wennen, de eerste keer dat ik hem hoorde had ik echt geen flauw idee wat ik ervan moest vinden. Apart maar lekker dus.
2868 Michael Jackson - Human Nature: Ik ben niet de grootste MJ-fan, maar vind dit wel een van zijn betere. Vooral het refrein is briljant in al zijn eenvoud, heel fijne vibe.
2861 Radiohead - No Surprises: Oh ja, hier had je een hekel aan. Oké, blijkbaar ook weer niet zo'n grote hekel als hij nog boven de 3000 uitkomt. Wat mij betreft kan die niettemin met een raket een enorm stuk de lucht in. Favoriet van dit hele blok, vermoed ik, al hangt het af van de versie van 2837 (zie hieronder).
2856 DJ Paul Elstak - Rainbow in the Sky: Deze ligt ook wel meer in mijn straatje dan die van Mex natuurlijk, dat is al wel vaker besproken. Inderdaad een grote klassieker in het genre.
2837 Floor Jansen & Henk Poort - Phantom of the Opera: De versie maakt dus uit. Deze versie is prima, de versie van Nightwish is meer dan prima, maar de versie met Nightwish én Henk Poort, live in de
Ziggo Dome... dat is dé versie. Maar alle drie zouden ze hier een heel stuk hoger eindigen dan 2837, zoveel is zeker.
2829 Meat Loaf - Two Out of Three Ain't Bad: Bijna het hele album staat in de lijst hè? Van mij mag het eerlijk gezegd best, ik vind ze alle zeven zalig.
Nummers in de vorige 3 blokjes die ik lager zou plaatsen:2900 Dana - All Kinds of Everything: Ik krijg op zich wel wat positieve vibes tussen de regels door. Een beetje Efteling, een beetje Mary Poppins. Maar toch vind ik hem wel érg kitsch voor een positie hoger dan 3000.
2897 Neil Diamond - Holly Holy: Het begin is heel traag, dat kan iets majestueus opleveren maar in dit geval maakt dat het vooral moeilijk om er doorheen te komen. Uiteindelijk zit er wel iets van een voorzichtige climax in maar ik vind hem wel erg aan de saaie kant voor deze notering.
2892 Michel Teló - Ai se eu te pego!: Nee, ik sluit me dan toch liever aan bij het kamp van
@Tussle266 . Deze zit heel erg in mijn irritatiezone en is destijds ook helemaal platgedraaid natuurlijk.
2878 Shakatak - Down on the Street: Een extra review? U vraagt en wij draaien. Het stemgebruik in de intro vind ik alvast niet mooi, het heeft iets schreeuwerigs terwijl het niet eens heel hard is. Daarnaast wordt het vrij snel repetitief, ook in het refrein. Niet afschuwelijk maar er staat ook in deze regionen al wel veel beter.
2866 The Platters - Only You (And You Alone): Tsja, misschien ben ik gewoon te laat geboren voor dit soort werk. Net als de meeste Top 2000-stemmers, te oordelen naar het feit dat het al meer dan 15 jaar verdwenen is.
2863 Jeroen van Koningsbrugge - Wit licht: Denk dat ik dit een van de lastigst te ranken nummers vind uit de hele lijst. Het begint al bij The Passion waar ik enigszins ambivalent tegenover sta, goed dat het verhaal verteld wordt natuurlijk, maar de muziek die er klinkt is vaker wel dan niet ietwat wansmakelijk. Dan is deze op zich relatief goed binnen die categorie, maar niet zo goed als het origineel naar mijn mening, en het stoort me dat-ie de Marco-versie voorbij is gestreefd. Onderaan de streep zet ik hem dan toch een paar honderd plekken lager. Denk ik.
2845 Chef'Special – Birds: Nee, hier kan ik weinig mee. De vocalen houden een beetje het midden tussen zang en rap, wat ze wel vaker doen natuurlijk, maar het is het allebei net niet voor mij; als zang is het onvoldoende sfeervol en als rap heeft het niet genoeg flow.
2841 Mungo Jerry - In the Summertime: Heeft wat flauwigs en na een minuutje heb je eigenlijk wel genoeg gehoord. Doe me dan maar Summer Jam of Year Of Summer ofzo, als je per se iets wil hebben wat met mooi weer geassocieerd dient te worden.
2830 Adele - Easy on Me: Ietsjes lager dan. Adele was een tijdje zwaar overschat in de Top 2000 en dat ben ik nooit helemaal vergeten, al is ze inmiddels wel weggezakt naar wat tolerabeler posities. Deze is niettemin wat aan de saaie kant. Set Fire To The Rain had ik tot een paar jaar geleden ook zeker in dit rijtje gezet, maar die is wel iets op me gaan groeien.