Nummers in de vorige 2 blokjes die ik hoger zou plaatsen:
2750 Oasis – Wonderwall: Of ik vind dat die wel wat hoger mag? I said, maybeeee. Het is een vrij recht-toe-recht-aan akkoordenschema met een zang die je met enige rechtvaardiging als zeurderig zou kunnen omschrijven. En toch is het ook een heerlijk meezingnummer met meer dan genoeg subtiel instrumentgebruik op de achtergrond om interessant te blijven. Die outro is ook nog verrassend lekker. Ik ben hem door de jaren heen steeds meer gaan waarderen.
2740 Noel Harrison - The Windmills of Your Mind: Hey, deze kende ik helemaal niet. Een zeldzaam geval, net als die geinige Italiaanse plaat van een tijdje terug, dat iets volstrekt onbekends ineens het 'hoger'-lijstje haalt, maar fraai is-ie zeker wel. Enige kritiekpuntje is dat-ie zo kort is. Zal wel behoorlijk oud zijn ook vermoed ik dan, zo zonder te googelen.
2738 Bob Dylan - Blowin' in the Wind: Ah, dit is wel echt een heel fraaie, geen idee waarom die nu al opduikt. Ik krijg onmiddellijk beelden uit mijn jeugd op mijn netvlies, mijn vader die dit op zijn oude mondharmonica in het spuuglelijke geel-blauwe hoesje met wisselend succes probeert na te spelen. Het erfstuk ligt as we speak op minder dan een meter afstand van mijn rechterhand.
2725 Eros Ramazzotti & Tina Turner - Cose della vita: Tina Turner had dit niet per se hoeven doen. Aan de andere kant: op eigen houtje had Eros met deze misschien nooit de lijst gehaald. Al vind ik die versie dus wel beter. Maar ook deze mag wel een plekje of 1000 omhoog.
2721 The Weeknd - Save Your Tears: We zijn alweer een stukje verder en Moth to a Flame overleeft nog steeds, dat juichen we van harte toe. Dan Save ik mijn Tears dus nog even voor another day. Deze mag er zelf ook beslist zijn en stond in mijn recentste top 1000 op plek 884.
2705 Fleetwood Mac – Sara: Oef, deze had ik ook zeker hoger verwacht en gehoopt. Zeker als je nagaat dat Tusk nog steeds niet is geweest. Sara is wel een van mijn favorieten van Fleetwood Mac, een van de meer elegante waarin het karakteristieke stemgeluid uitmuntend uitkomt.
Nummers in de vorige 2 blokjes die ik lager zou plaatsen:
2745 Bill Withers - Lean on Me: Niet slecht, maar heel traag en een beetje aan de saaiige kant. Bovendien denk ik steeds dat ik When The Thames Froze ga horen en die is wel een heel stuk fijner. Klein stukje lager.
2736 Silk Sonic - Leave the Door Open: Ik doe echt mijn best om onbevooroordeeld erin te staan, maar nagenoeg alles waar Bruno M. zich mee bemoeit krijg ik niet met goed fatsoen door mijn trommelvliezen. Misschien dat ik dit nog een krap voldoendetje zou geven, maar zeker niet hoger dan plek 3500.
2733 Robin Thicke ft. T.I. & Pharrell - Blurred Lines: Dáár zit ik me al een partij lang op te wachten, mijn hemel. Zeker al sinds begin februari vraag ik me af hoe lang het nog duurt. Dubieuze clubmuziek op zijn allerschraalst, en je kon echt helemaal nérgens uitgaan een tijd lang zonder deze draak tegen te komen. Geen lol aan te beleven, vreselijk eentonige beat, irritant stemgeluid en nog irritantere achtergrondbliepjes en andere ellende erbij. Onderste 50 hier, zonder twijfel. Het enige positieve dat ik erover kan zeggen is dat hij net iets minder kut is dan We No Speak Americano, waar je in dezelfde periode óók helemaal mee doodgegooid werd. Maar die haalde de Lijst der Lijsten nooit, goddank.
2729 CCS - Tap Turns on the Water: Ik weet niet precies wat ik aan het luisteren ben, maar ik hoef het niet per se nog eens te luisteren.
2728 Adele - Rolling in the Deep: Adele heb ik een paar keer goed weg laten komen, maar deze vind ik toch nog steeds wel vrij ruk. Sorry not sorry. Over het algemeen gesproken: hoe langer Adele haar lettergrepen uitrekt en hoe hoger ze zingt, hoe minder ik het vind.
2701 BLØF & S10 - Laat Me Los: S10 kan op zich prima zingen, ze heeft een mooie stem en is technisch begaafd. Maar ik blijf me een beetje storen aan dat moderne Randstadjeugd-accentje van haar. Kan ze niet zoveel aan doen, maar toch. Pascal, aan de andere kant, zingt op dit nummer wel weer erg zacht, alsof hij bang is dat hij haar overstemt ofzo.