abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217318206
Wij hebben volgende week een bezichtiging bij een huis van 1910. Vraagprijs bijna 7 ton.
Het is een geweldig leuk en mooi opgeknapt huis wat ik in gedachte al aan het inrichten ben...

De verkopers hebben een bouwkundige keuring laten uitvoeren die ik zojuist heb zitten bekijken.
Wat kleinere dingetjes staan erin (een keukenkastdeurtje dat opnieuw gesteld moet worden etc.) en een balkon dat niet meer ok is maar wat we al gezien hadden waar ik me niet druk over maak maar ik schrok toch wel van het volgende:

"Bij een binnenmuur in de woonkamer vocht waargenomen, te hoog vochtpercentage gemeten (50-80%), optrekkend vocht , vochtbestrijding noodzakelijk. Grotendeels voorzien van voorzetwanden, achterliggende bouwmuren zijn niet controleerbaar"

Vloer kruipruimte: Door aanwezige Tonzon folie zeer beperkt te controleren. Houtwormaantasting waargenomen, mogelijk oud (reeds behandeld)
Meerdere rotte vloerbalken waargenomen als gevolg van optrekkend vocht in de bouwmuren, na verwijderen van de isolatiefolie nader onderzoek uitvoeren (directe kosten), houd rekening met vervangen gehele vloer.

Kelder: Doorslaand vocht wanden en vloer
Door het aanwezige tegelwerk zijn eventueel aanwezige lekkagepunten niet waarneembaar
De keldertrap en plafond zijn aangetast door vocht."

Voor sommige zaken is meer onderzoek nodig, waardoor de kosten dus onduidelijk zijn.
Wij zijn matige klussers dus een hoop zal door professionals gedaan moeten worden.

We gaan uiteraard wel gewoon ook kijken maar wat vinden jullie van zo'n rapport? Gaan echt alle alarmbellen rinkelen of valt dit nog te overzien?
pi_217318321
Het is in elk geval geen huis van 7 ton meer.

Liever een gevaarlijk balkon waar ik 20 ruggen renovatie voor moet gaan neerleggen dan deze moeilijk te definieren vochtproblemen.
-nee-
  PR/Manusje van alles dinsdag 8 april 2025 @ 12:45:50 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_217318350
hangt van je verwachtingen af..Als je het geen probleem acht om de complete vloer van de begane grond te vervangen en de gehele badkamer, is er niets aan de hand. Je kan dit uiteraard in de koopsom verwerken. Maar houd rekening met het verkrijgen van een hypotheek... de waarde van de woning is natuurlijk lager.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 8 april 2025 @ 13:01:16 #4
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_217318431
Zonder verder het rapport inhoudelijk te kennen, zou ik zeggen dat je kijkt naar het injecteren van de bouwmuren om vochtdoorslag tegen te gaan en het leggen van een nieuwe (betonnen) vloer. Een houten vloer zou ook kunnen, maar als je toch alles eruit gaat slopen, kun je het maar beter goed doen.
Je gaat in ieder geval niet 3 weken na de overdracht verhuizen.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  dinsdag 8 april 2025 @ 13:05:34 #5
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_217318459
Zo mooi opgeknapt is het dan niet, ja voor het aanzicht dan.

Ik zou altijd uitgaan van het ergste scenario, dus complete vloer vervangen en het aanpakken van serieuze vochtproblemen op meerdere plekken met bijbehorende schade. Vooral dat laatste kan erg in de papieren lopen, oorzaak en omvang zijn onbekend. Als je dat laat aanpakken met de aannemersprijzen van nu moet je ver in de 5 cijfers gaan denken en er rekening mee houden dat je een tijd niet in je woning kan.

Als je het ervoor over hebt vooral doen, maar vergis je er niet in. Je kunt ook kijken of je een bouwdepot kunt krijgen bij je hypotheek.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_217318566
Klinkt mij als een slechte keus om te kopen als je zelf niet handig bent. Tenzij je genoeg centen op de bank hebt, want ik schat zo zonder verdere context in dat je makkelijk een ton kwijt gaat zijn aan dit grapje als je alles laat doen. Het zijn geen kleine klussen, fijn als de houtworm behandeld is maar als de balken weggerot zijn / aan het wegrotten zijn door het optrekkende vocht dan heeft dat geen enkele waarde meer.

Als het echt jullie droomhuis is en je bereid bent om te investeren en waar mogelijk zelf aan te pakken dan zou ik een second opinion laten doen waarbij heel specifiek naar de problemen gekeken wordt. Misschien zelfs direct met een aannemer die een serieuze offerte kan neerleggen zodat je weet waar je aan toe gaat zijn.
pi_217319032
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 12:29 schreef Jippo het volgende:
Gaan echt alle alarmbellen rinkelen of valt dit nog te overzien?
Ja, maar dat lijkt me best logisch bij een huis uit 1910...

Wat had jij verwacht. :')
pi_217319120
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 12:29 schreef Jippo het volgende:
Wij hebben volgende week een bezichtiging bij een huis van 1910. Vraagprijs bijna 7 ton.
Het is een geweldig leuk en mooi opgeknapt huis wat ik in gedachte al aan het inrichten ben...

De verkopers hebben een bouwkundige keuring laten uitvoeren die ik zojuist heb zitten bekijken.
Wat kleinere dingetjes staan erin (een keukenkastdeurtje dat opnieuw gesteld moet worden etc.) en een balkon dat niet meer ok is maar wat we al gezien hadden waar ik me niet druk over maak maar ik schrok toch wel van het volgende:

"Bij een binnenmuur in de woonkamer vocht waargenomen, te hoog vochtpercentage gemeten (50-80%), optrekkend vocht , vochtbestrijding noodzakelijk. Grotendeels voorzien van voorzetwanden, achterliggende bouwmuren zijn niet controleerbaar"

Vloer kruipruimte: Door aanwezige Tonzon folie zeer beperkt te controleren. Houtwormaantasting waargenomen, mogelijk oud (reeds behandeld)
Meerdere rotte vloerbalken waargenomen als gevolg van optrekkend vocht in de bouwmuren, na verwijderen van de isolatiefolie nader onderzoek uitvoeren (directe kosten), houd rekening met vervangen gehele vloer.

Kelder: Doorslaand vocht wanden en vloer
Door het aanwezige tegelwerk zijn eventueel aanwezige lekkagepunten niet waarneembaar
De keldertrap en plafond zijn aangetast door vocht."

Voor sommige zaken is meer onderzoek nodig, waardoor de kosten dus onduidelijk zijn.
Wij zijn matige klussers dus een hoop zal door professionals gedaan moeten worden.

We gaan uiteraard wel gewoon ook kijken maar wat vinden jullie van zo'n rapport? Gaan echt alle alarmbellen rinkelen of valt dit nog te overzien?
In de eerste plaats heb je dus amper wat aan zo'n rapport. Als een vochtmeting aangeeft 50 - 80% heb je dus een slechte meter. Wat is het goede % en onder welke condities? Daalt het vocht-% bij stoken&ventileren, bij droog weer buiten, bij daling grondwaterstand?

Wat zie je aan de buitenmuren qua vocht?

In de tweede plaats: zijn de muren 1-steensmuren? Zo ja, dan heb je een degelijk uitgangspunt.

Hoe is het dak, de gordingen, de spanten? Hoe zijn de kozijnen?

Rotte balkkoppen (staat dat specifiek in het rapport vermeld?), kan je prima opvangen met een stapeltje trottoirtegels eronder. Op wat voor grond (zand/klei/veen) staat het huis en hoe is het gefundeerd (op staal)?

Impregneren tegen optrekkend vocht uit de grond is een hele toer, het is wat anders dan vochtdoorslag door regen tegen de buitenmuur.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217319137
Een huis van 1910 van deze prijs en dus waarschijnlijk enige omvang, dan moet je inderdaad altijd een pot geld onvoorzien hebben liggen. Huizen van die leeftijd vragen enorm veel onderhoud (of in 1 keer ontzettend veel onderhoud). Als je zelf niet heel erg handig bent kan zo'n huis een enorme geldput worden.

Maar wat ik als ik jou was zou dan als je wil kopen, dat nog onder voorbehoud van bouwkundige keuring doen en dan er een nieuw iemand doorheen laten lopen waarmee je ook kunt overleggen wat de kosten zullen zijn. Of is dat hier al opgenomen? Toen ik 5 jaar geleden een huis bezocht waar er een bouwkundig rapport lag, stonden daar ook prijzen bij (huis van 2 ton met een potentiële reparatie van de fundering van 2,5 ton, wij gingen er weer vandoor...).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217319150
Een van de moeilijkste problemen is toch wel vocht. Ga maar eens na waar het vandaan komt en hoe je het op kunt lossen zodat het ook weg blijft. Dat kan echt een heel duur grapje worden als je niet uit kijkt.
pi_217319158
De gehele begane grondvloer vervangen is niet persé spannend. Het biedt ook een kans om vloerverwarming aan te brengen bijvoorbeeld en daarmee je huis een upgrade te geven en duurzamer te maken. Als de vloer eruit gaat kun je de buitengevels dus ook aan de binnenzijde injecteren om optrekkend vocht tegen te gaan. Sowieso zul je met vloerverwarming minder last hebben van optrekkend vocht omdat die altijd de wanden een beetje zullen opwarmen.

Aan jezelf om in te schatten of de vloer vervangen nadelige gevolgen heeft. Wil je bijvoorbeeld de keuken behouden of niet?
pi_217319168
Je kan toch gewoon met dit rapport naar de makelaar gaan om over de prijs te onderhandelen? Ik zou even helder zien te krijgen wat jullie onkosten gaan worden en dat proberen te verrekenen in de prijs. Als de verkopers daar niet mee akkoord gaan dan zou ik inderdaad verder kijken.
pi_217320165
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 14:32 schreef blomke het volgende:

[..]
In de eerste plaats heb je dus amper wat aan zo'n rapport. Als een vochtmeting aangeeft 50 - 80% heb je dus een slechte meter. Wat is het goede % en onder welke condities? Daalt het vocht-% bij stoken&ventileren, bij droog weer buiten, bij daling grondwaterstand?

Wat zie je aan de buitenmuren qua vocht?

In de tweede plaats: zijn de muren 1-steensmuren? Zo ja, dan heb je een degelijk uitgangspunt.

Hoe is het dak, de gordingen, de spanten? Hoe zijn de kozijnen?

Rotte balkkoppen (staat dat specifiek in het rapport vermeld?), kan je prima opvangen met een stapeltje trottoirtegels eronder. Op wat voor grond (zand/klei/veen) staat het huis en hoe is het gefundeerd (op staal)?

Impregneren tegen optrekkend vocht uit de grond is een hele toer, het is wat anders dan vochtdoorslag door regen tegen de buitenmuur.
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 14:20 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Ja, maar dat lijkt me best logisch bij een huis uit 1910...

Wat had jij verwacht. :')
Nuttige opmerking.
pi_217320193
Bij twijfel: niet doen.

Ik zou sowieso wel 7x nadenken voor ik aan zo'n oude woning begon.

Energieprijzen worden hoger, vaste lasten voor gas gaan volgend jaar fors omhoog.
En zo'n oude woning gasvrij maken is mogelijk maar wel een grotere uitdaging.

Het is "romantisch", zo'n oude woning maar doe mij maar een goed geïsoleerde spouwmuur, dak, vloer en HR++ glas.
pi_217320202
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 14:34 schreef Hanca het volgende:
Een huis van 1910 van deze prijs en dus waarschijnlijk enige omvang, dan moet je inderdaad altijd een pot geld onvoorzien hebben liggen. Huizen van die leeftijd vragen enorm veel onderhoud (of in 1 keer ontzettend veel onderhoud). Als je zelf niet heel erg handig bent kan zo'n huis een enorme geldput worden.

Maar wat ik als ik jou was zou dan als je wil kopen, dat nog onder voorbehoud van bouwkundige keuring doen en dan er een nieuw iemand doorheen laten lopen waarmee je ook kunt overleggen wat de kosten zullen zijn. Of is dat hier al opgenomen? Toen ik 5 jaar geleden een huis bezocht waar er een bouwkundig rapport lag, stonden daar ook prijzen bij (huis van 2 ton met een potentiële reparatie van de fundering van 2,5 ton, wij gingen er weer vandoor...).
Diverse kosten zijn opgenomen maar juist bij de vochtproblemen wordt er expliciet gesteld dat er geen indicatie wordt gegeven ondermeer omdat de oorzaak onduidelijk is en omdat de inspecteur het niet verder kan bekijken vanwege folies en voorzetwanden. Wel worden er directe kosten genoemd van het verder inspecteren.

Ik denk dat ik het allemaal net wat te veel onzekerheden vind.
Bij het balkon en andere kleinere dingen is duidelijk wat het probleem is en dat het eenvoudig te verhelpen is maar dit zie ik niet zo zitten geloof ik. Als ik nou heel veel verstand had van deze zaken maar dat hebben wij beiden gewoon onvoldoende.
pi_217320210
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 17:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bij twijfel: niet doen.

Ik zou sowieso wel 7x nadenken voor ik aan zo'n oude woning begon.

Energieprijzen worden hoger, vaste lasten voor gas gaan volgend jaar fors omhoog.
En zo'n oude woning gasvrij maken is mogelijk maar wel een grotere uitdaging.

Het is "romantisch", zo'n oude woning maar doe mij maar een goed geïsoleerde spouwmuur, dak, vloer en HR++ glas.
We doen het inderdaad niet...
Overigens is er verder wel overal dubbel glas (excl. de glas-in-lood ramen) en de energie/stookkosten vielen mij ook erg mee (voor zover je daarop kunt vertrouwen uiteraard). Maar klein beetje meer dan onze huidige woning (2001)

[ Bericht 0% gewijzigd door Jippo op 08-04-2025 17:19:01 ]
pi_217320225
Aangezien we het waarschijnlijk toch niet gaan doen, het huis:

https://www.funda.nl/detail/koop/lisse/huis-heereweg-57/43960489
pi_217320292
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 17:14 schreef Jippo het volgende:

Snap wel dat je het ontzettend leuk vindt, maar dit is inderdaad denk ik wel een huis dat nog heel veel geld gaat kosten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217320293
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 17:14 schreef Jippo het volgende:

Ik snap wel dat je je daartoe aangetrokken voelt, ziet er prima afgewerkt uit, passend bij de stijl.
  dinsdag 8 april 2025 @ 17:24:41 #20
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_217320336
Wat zijn de zwarte vlekken op de vloer bij de eettafel? En ik zou enorm afknappen op de achtertuin.
pi_217320366
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 17:24 schreef Fietsertje70 het volgende:
Wat zijn de zwarte vlekken op de vloer bij de eettafel? En ik zou enorm afknappen op de achtertuin.
1. Geen idee.
2. Als er iets is wat ik wèl kan is hier een groene oase van maken.
  dinsdag 8 april 2025 @ 17:32:37 #22
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_217320376
quote:
Dacht ik ook al, leuk huis maar van die tuin krijg ik een instant slappe
  dinsdag 8 april 2025 @ 17:40:29 #23
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217320423
quote:
Schaduw.
pi_217320439
Ergens tegels uit trekken en er wat groens van maken is natuurlijk enorm simpel, een volledig betegelde tuin zou ik echt totaal negeren als je een huis zoekt. Eerlijk gezegd liever volledig betegeld, dan vol coniferen die je weg wil halen oid. Dat is veel ingewikkelder dan een paar tegels er uit trekken, wat uitgraven en wat aarde in het gat gooien om er planten op te zetten.
pi_217320448
quote:
En ik zou enorm afknappen op de achtertuin.
Hoezo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')