Ja, maar dat lijkt me best logisch bij een huis uit 1910...quote:Op dinsdag 8 april 2025 12:29 schreef Jippo het volgende:
Gaan echt alle alarmbellen rinkelen of valt dit nog te overzien?
In de eerste plaats heb je dus amper wat aan zo'n rapport. Als een vochtmeting aangeeft 50 - 80% heb je dus een slechte meter. Wat is het goede % en onder welke condities? Daalt het vocht-% bij stoken&ventileren, bij droog weer buiten, bij daling grondwaterstand?quote:Op dinsdag 8 april 2025 12:29 schreef Jippo het volgende:
Wij hebben volgende week een bezichtiging bij een huis van 1910. Vraagprijs bijna 7 ton.
Het is een geweldig leuk en mooi opgeknapt huis wat ik in gedachte al aan het inrichten ben...
De verkopers hebben een bouwkundige keuring laten uitvoeren die ik zojuist heb zitten bekijken.
Wat kleinere dingetjes staan erin (een keukenkastdeurtje dat opnieuw gesteld moet worden etc.) en een balkon dat niet meer ok is maar wat we al gezien hadden waar ik me niet druk over maak maar ik schrok toch wel van het volgende:
"Bij een binnenmuur in de woonkamer vocht waargenomen, te hoog vochtpercentage gemeten (50-80%), optrekkend vocht , vochtbestrijding noodzakelijk. Grotendeels voorzien van voorzetwanden, achterliggende bouwmuren zijn niet controleerbaar"
Vloer kruipruimte: Door aanwezige Tonzon folie zeer beperkt te controleren. Houtwormaantasting waargenomen, mogelijk oud (reeds behandeld)
Meerdere rotte vloerbalken waargenomen als gevolg van optrekkend vocht in de bouwmuren, na verwijderen van de isolatiefolie nader onderzoek uitvoeren (directe kosten), houd rekening met vervangen gehele vloer.
Kelder: Doorslaand vocht wanden en vloer
Door het aanwezige tegelwerk zijn eventueel aanwezige lekkagepunten niet waarneembaar
De keldertrap en plafond zijn aangetast door vocht."
Voor sommige zaken is meer onderzoek nodig, waardoor de kosten dus onduidelijk zijn.
Wij zijn matige klussers dus een hoop zal door professionals gedaan moeten worden.
We gaan uiteraard wel gewoon ook kijken maar wat vinden jullie van zo'n rapport? Gaan echt alle alarmbellen rinkelen of valt dit nog te overzien?
quote:Op dinsdag 8 april 2025 14:32 schreef blomke het volgende:
[..]
In de eerste plaats heb je dus amper wat aan zo'n rapport. Als een vochtmeting aangeeft 50 - 80% heb je dus een slechte meter. Wat is het goede % en onder welke condities? Daalt het vocht-% bij stoken&ventileren, bij droog weer buiten, bij daling grondwaterstand?
Wat zie je aan de buitenmuren qua vocht?
In de tweede plaats: zijn de muren 1-steensmuren? Zo ja, dan heb je een degelijk uitgangspunt.
Hoe is het dak, de gordingen, de spanten? Hoe zijn de kozijnen?
Rotte balkkoppen (staat dat specifiek in het rapport vermeld?), kan je prima opvangen met een stapeltje trottoirtegels eronder. Op wat voor grond (zand/klei/veen) staat het huis en hoe is het gefundeerd (op staal)?
Impregneren tegen optrekkend vocht uit de grond is een hele toer, het is wat anders dan vochtdoorslag door regen tegen de buitenmuur.
Nuttige opmerking.quote:Op dinsdag 8 april 2025 14:20 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Ja, maar dat lijkt me best logisch bij een huis uit 1910...
Wat had jij verwacht.
Diverse kosten zijn opgenomen maar juist bij de vochtproblemen wordt er expliciet gesteld dat er geen indicatie wordt gegeven ondermeer omdat de oorzaak onduidelijk is en omdat de inspecteur het niet verder kan bekijken vanwege folies en voorzetwanden. Wel worden er directe kosten genoemd van het verder inspecteren.quote:Op dinsdag 8 april 2025 14:34 schreef Hanca het volgende:
Een huis van 1910 van deze prijs en dus waarschijnlijk enige omvang, dan moet je inderdaad altijd een pot geld onvoorzien hebben liggen. Huizen van die leeftijd vragen enorm veel onderhoud (of in 1 keer ontzettend veel onderhoud). Als je zelf niet heel erg handig bent kan zo'n huis een enorme geldput worden.
Maar wat ik als ik jou was zou dan als je wil kopen, dat nog onder voorbehoud van bouwkundige keuring doen en dan er een nieuw iemand doorheen laten lopen waarmee je ook kunt overleggen wat de kosten zullen zijn. Of is dat hier al opgenomen? Toen ik 5 jaar geleden een huis bezocht waar er een bouwkundig rapport lag, stonden daar ook prijzen bij (huis van 2 ton met een potentiële reparatie van de fundering van 2,5 ton, wij gingen er weer vandoor...).
We doen het inderdaad niet...quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bij twijfel: niet doen.
Ik zou sowieso wel 7x nadenken voor ik aan zo'n oude woning begon.
Energieprijzen worden hoger, vaste lasten voor gas gaan volgend jaar fors omhoog.
En zo'n oude woning gasvrij maken is mogelijk maar wel een grotere uitdaging.
Het is "romantisch", zo'n oude woning maar doe mij maar een goed geïsoleerde spouwmuur, dak, vloer en HR++ glas.
Snap wel dat je het ontzettend leuk vindt, maar dit is inderdaad denk ik wel een huis dat nog heel veel geld gaat kosten.quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:14 schreef Jippo het volgende:
Aangezien we het waarschijnlijk toch niet gaan doen, het huis:
https://www.funda.nl/detail/koop/lisse/huis-heereweg-57/43960489
Ik snap wel dat je je daartoe aangetrokken voelt, ziet er prima afgewerkt uit, passend bij de stijl.quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:14 schreef Jippo het volgende:
Aangezien we het waarschijnlijk toch niet gaan doen, het huis:
https://www.funda.nl/detail/koop/lisse/huis-heereweg-57/43960489
1. Geen idee.quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:24 schreef Fietsertje70 het volgende:
Wat zijn de zwarte vlekken op de vloer bij de eettafel? En ik zou enorm afknappen op de achtertuin.
Dacht ik ook al, leuk huis maar van die tuin krijg ik een instant slappequote:Op dinsdag 8 april 2025 17:24 schreef Fietsertje70 het volgende:
Wat zijn de zwarte vlekken op de vloer bij de eettafel? En ik zou enorm afknappen op de achtertuin.
Schaduw.quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:24 schreef Fietsertje70 het volgende:
Hoezo?quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:24 schreef Fietsertje70 het volgende:
En ik zou enorm afknappen op de achtertuin.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |