Als er overlast is dan los je dat op met een verbod dus...quote:Provincie Utrecht - De kermis in Houten sloot eerder, in Zeist werd gevochten en in Utrecht Overvecht werden spullen vernield. Een korte opsomming van problemen rondom kermissen in de provincie Utrecht. De kermisbond BOVAK ziet het als een maatschappelijk probleem. "De politie heeft te weinig mankracht om probleemjongeren te bestrijden."
Woensdag 26 maart rond de klok van 18.00 uur wordt kermisorganisator Martin Meijer aangesproken door de politie en de gemeente Houten. Ze vragen hem de kermis eerder te sluiten. "Het was de laatste avond en een grote groep jongeren stak vuurwerk af bij het stadshuis. De politie was bang dat die jongeren de kermis op zouden komen." De kermis sluit daarom twee uur eerder dan gepland om 19.00 uur.
In het voorjaar van 2024 werd gevochten op de kermis in Zeist. Kermisexploitanten ruimden meteen hun attracties op en kwamen niet meer terug. Dit jaar is er in Zeist helemaal geen kermis. In Houten ging het vaak mis. In oktober 2022 bekogelden jongeren de politie met bakstenen en illegaal vuurwerk en afgelopen najaar moest de kermis ook eerder dicht.
'Aantal incidenten erg laag'
Dat er overlast rondom kermissen is, ontkent Hans van Tol niet, maar hij nuanceert het wel. Van Tol is van de nationale bond van kermisbedrijfhouders BOVAK. "We organiseren 4.000 kermissen per jaar en bij 10 procent moeten we nadenken over veiligheidsmaatregelen. Dan heb ik het nog niet eens over het aantal incidenten. Dat percentage ligt vele malen lager."
Van Tol heeft een idee hoe incidenten ontstaan. "We zijn een erg laagdrempelig evenement, waar iedereen elkaar ontmoet. Vroeger waren er weleens woordenwisselingen, maar nu wordt er online een groep opgetrommeld als er ruzie is." Het jaargetijde speelt volgens hem ook een rol. "We zien meer incidenten in het voorjaar, want dan hebben mensen elkaar de hele winter niet gezien. Als er oud zeer is, wordt er eerder gevochten."
Kermisorganisator Meijer staat zelf met grijpautomaten, een fotostudio op de kermis. Je kunt bij hem ook eendjes vissen. Volgens hem wordt de schuld te vaak bij de kermis zelf gelegd. "De jongeren in Houten geven het hele jaar overlast bij het winkelcentrum. Dat is dus niet alleen als wij er zijn." Is dit dan een reden om de kermis te verplaatsen naar een andere locatie? "We staan al 40 jaar op Het Rond. Wij willen daar gewoon blijven."
Kermisexploitanten in zwaar weer
Dat er aandacht uitgaat naar incidenten op de kermis, vindt ook Van Tol vervelend. "Het is meer een maatschappelijk probleem. De politie heeft te weinig mankracht om de probleemjongeren te bestrijden. "Er wordt daarom van kermissen verwacht zelf beveiliging te regelen. Kermisexploitanten hebben het al zwaar, zegt Van Tol. "Onze kosten zijn de laatste jaren flink gestegen. Brandstof en elektriciteit zijn duurder geworden. We moeten oppassen dat er geen exploitanten failliet gaan."
Reactie gemeente Houten en politie:
"We balen ervan dat de kermis eerder moest sluiten", zegt een woordvoerder van de gemeente Houten. "We gaan evalueren met alle betrokken partijen om te kijken hoe het de volgende keer anders kan." De politie reageert niet op de vraag of er verbanden zijn tussen de incidenten in Houten, Zeist en Utrecht. Ook willen ze niet specifiek ingaan op de situatie rondom de kermis in Houten.
https://www.rtvutrecht.nl(...)-niet-bij-exploitant
Precies.quote:Op zondag 6 april 2025 14:26 schreef Nattekat het volgende:
Na vuurwerk heb ik de strijd gestaakt. Laat ze maar alles wat leuk is verbieden, ik ben er klaar mee.
Een het verbod op dat soort activiteiten heeft ook op weerstand kunnen rekenen.quote:Op zondag 6 april 2025 14:31 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Overlast op en rond kermissen is letterlijk eeuwenoud.
Hier paar jaar geleden gesloten en daarna verboden door overlast van M.......quote:Op zondag 6 april 2025 14:31 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Overlast op en rond kermissen is letterlijk eeuwenoud.
Wanneer kan AI afbeeldingen maken zonder surrealistische touch waardoor je niet meteen ziet dat het AI is?quote:
April 2025quote:Op zondag 6 april 2025 14:56 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Wanneer kan AI afbeeldingen maken zonder surrealistische touch waardoor je niet meteen ziet dat het AI is?
Ik vind hem wel goedquote:Op zondag 6 april 2025 14:56 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Wanneer kan AI afbeeldingen maken zonder surrealistische touch waardoor je niet meteen ziet dat het AI is?
quote:
Ik snap precies wat je bedoelt en ik ga m’n best doen om nu een realistischere versie te maken: minder surrealistische trekjes, overtuigender gezichten, meer natuurlijke actie.quote:Op zondag 6 april 2025 15:00 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ja maar nog niet fotorealistisch genoeg, want je ziet gewoon dat het fake is.
Zeg chatgpt dat de voorgrond duidelijk op de achtergrond is geplakt, en of hij dat beter kan blenden.quote:Op zondag 6 april 2025 15:10 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik snap precies wat je bedoelt en ik ga m’n best doen om nu een realistischere versie te maken: minder surrealistische trekjes, overtuigender gezichten, meer natuurlijke actie.
Geef me een momentje, ik stuur je zo een nieuwe versie.
[ afbeelding ]
![]()
Als je tussen de tokkies woont ja, misschien een leuker stukje Nederland uitzoeken.quote:Op zondag 6 april 2025 15:36 schreef Harvest89 het volgende:
Ja hoor.
Daar komen toch alleen maar tokkies op af.
Vreemd, ik zou denken dat dat jij nederland ziet als een heel divers en multicultureel land, maar blijkbaar leef je in de veronderstelling dat nederland uitsluitend uit blanke mensen bestaat.quote:Op zondag 6 april 2025 15:10 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik snap precies wat je bedoelt en ik ga m’n best doen om nu een realistischere versie te maken: minder surrealistische trekjes, overtuigender gezichten, meer natuurlijke actie.
Geef me een momentje, ik stuur je zo een nieuwe versie.
[ afbeelding ]
![]()
Het deel waar jij op neerkijkt, maar de allergrootste overlast komt door mokkies, en daar durf jij niets over ter zeggen...quote:Op zondag 6 april 2025 15:36 schreef Harvest89 het volgende:
Ja hoor.
Daar komen toch alleen maar tokkies op af.
Dit inderdaad. In de omgeving waar ik ben opgegroeid was de kermis gewoon een plek waar dorp A het naastgelegen dorp B of C te lijf ging en vice versa. Daar kan de kermis zelf verder ook niet zoveel aan doen. Als je een kermis verbiedt zal het wel bij het dorpsfeest of rond het amateurvoetbal plaatsvindenquote:Op zondag 6 april 2025 15:50 schreef RetepV het volgende:
Nee. Want gevechten worden toch wel uitgevochten. Moeten die dan maar in de jeugdhonken uitgevochten worden, waarna de jeugdhonken gesloten moeten worden? En dan de café's, waarna die gesloten worden? Dan de coffeeshops, waarna die gesloten worden? De winkelcentra, waarna die gesloten worden? Buurtfeesten, waarne die verboden worden? En dan uiteindelijk de openbare weg, waarna die gesloten worden?
Los het probleem op, niet de plek waar het probleem uitgevochten wordt.
Het probleem waarom er in de eerste plaats gevochten wordt is in 90% van de keren een meisje. Laten we dus meisjes thuis gaan opsluiten en dan uithuwelijken, zodat mannen niet meer met elkaar gaan vechten.
AI is alleen divers als het een positieve situatie betreft. Bij negatieve situaties genereert ie alleen blanken.quote:Op zondag 6 april 2025 15:40 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Vreemd, ik zou denken dat dat jij nederland ziet als een heel divers en multicultureel land, maar blijkbaar leef je in de veronderstelling dat nederland uitsluitend uit blanke mensen bestaat.
Alleen als ze stout zijn.quote:Op zondag 6 april 2025 15:40 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Vreemd, ik zou denken dat dat jij nederland ziet als een heel divers en multicultureel land, maar blijkbaar leef je in de veronderstelling dat nederland uitsluitend uit blanke mensen bestaat.
Nuja dit dusquote:Op zondag 6 april 2025 16:11 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
AI is alleen divers als het een positieve situatie betreft. Bij negatieve situaties genereert ie alleen blanken.
Er was in de 90's meer aankleding. Het oogde allemaal wat 'grootser' en minder op de automatische piloot. Lekker spelen met je apparaat, en ook met de dj-tafel.quote:Op zondag 6 april 2025 16:17 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik vond als kind de kermis hardstikke leuk, maar daar is weinig van over. Ons dorp had een best wel grote kermis met allerlei attracties en daar is bijna niks meer van over. Het enige wat wel is uitgebreid zijn de gokkasten voor knuffels en ander prul. Dezelfde trend is volgens mij overal.
Er zijn altijd mensen bij betrokken, laten we die maar gewoon verbiedenquote:Op zondag 6 april 2025 15:18 schreef Questular het volgende:
Ik denk dat we beter steden kunnen verbieden daar lijkt dit het meeste voor te komen.
Het zijn altijd jongens tussen de 12-18 jaar, laten we die maar gewoon verbieden.quote:Op zondag 6 april 2025 16:40 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Er zijn altijd mensen bij betrokken, laten we die maar gewoon verbieden
Graag de groep tot zes jaar ook verbieden want die lopen alleen maar te janken in de supermarkt.quote:Op zondag 6 april 2025 16:54 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het zijn altijd jongens tussen de 12-18 jaar, laten we die maar gewoon verbieden.
Handhaving is zaak van de kermisexploitant...quote:Op zondag 6 april 2025 16:38 schreef Qarrad het volgende:
Het trekt gewoon strontvolk aan en de handhaving loopt achter de feiten aan dus de normale, leuke klanten blijven liever weg en dan zit je met een soort cluster aan kakvolk in je winkelcentrum.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |