Dat is gewoon gelul.quote:Op zondag 6 april 2025 11:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het eerste kwartaal is nog zo goed omdat het pas de laatste maand compleet is ingestort.
Bij een keuze tussen een Amerikaans merk en Chinees merk doet dat er niet toequote:Op zondag 6 april 2025 12:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je hebt het misschien gemist, maar de Europese autobouwers hebben nog veel meer last van de Chinese opmars. Dus kom daar ajb niet mee aan.
Waarom heb je daar dan niet direct voor gekozen, als je de stoelen ook niet lekker vond zitten?quote:Op zondag 6 april 2025 22:11 schreef Landgeld het volgende:
Mijn Tesla afbesteld
Voorlopig niet gezien worden in zo’n auto. Lease nu Europees en gegaan voor de Renault E-tech! Mooier ook en minder patserig.
Dat zijn ook mooie wagens.quote:Op zondag 6 april 2025 22:11 schreef Landgeld het volgende:
Mijn Tesla afbesteld
Voorlopig niet gezien worden in zo’n auto. Lease nu Europees en gegaan voor de Renault E-tech! Mooier ook en minder patserig.
2 dagen geleden had hij nog zogenaamd een niet-Tesla gekocht, nu een Tesla afbesteld en een E-tech (lekker random) geleased.quote:Op zondag 6 april 2025 22:14 schreef Repentless het volgende:
[..]
Waarom heb je daar dan niet direct voor gekozen, als je de stoelen ook niet lekker vond zitten?
Ja, ik ben er wel benieuwd naar.quote:Op zondag 6 april 2025 23:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
2 dagen geleden had hij nog zogenaamd een niet-Tesla gekocht, nu een Tesla afbesteld en een E-tech (lekker random) geleased.
Lekker laten lullen…
Misschien wilde hij de auto wel gewoon kunnen besturen zonder iedere keer het touch-screen te moeten gebruiken (en er naar te moeten kijken)? Gewoon met hendeltjes, zoals alle andere auto's?quote:
Leuk verhaal. Vorige topic: "Auto gekocht en bewust geen Tesla. Auto overhyped en vond de stoelen sowieso niet fijn met mijn lengte !"quote:Op maandag 7 april 2025 00:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Misschien wilde hij de auto wel gewoon kunnen besturen zonder iedere keer het touch-screen te moeten gebruiken (en er naar te moeten kijken)? Gewoon met hendeltjes, zoals alle andere auto's?
Of misschien vond iedereen om hem heen wel dat die Tesla de beste is, omdat ze dat al 10 jaar gewend zijn, en heeft hij zelf een besluit genomen?
En het zou zelfs kunnen, dat de lease-maatschappij die in de aanbieding had gedaan omdat ze er van af wilden.
Of, nou die Tesla wel onder vuur ligt, heeft hij ook een proefrit gemaakt in wat andere auto's?
Het zou zelfs kunnen, dat zijn vrouw of dochter wat anders wilde dan zo'n standaard bak waar iedereen al in rijd.
Het is tenslotte niet zo, dat die Tesla met stip en verreweg de beste auto is. Het is er gewoon 1 van vele.
Ah, we zijn weer beland bij: "het antwoord bevalt me niet, dus ik stel de vraag opnieuw, nu in iets andere bewoordingen".quote:Op maandag 7 april 2025 00:46 schreef Repentless het volgende:
[..]
Leuk verhaal. Vorige topic: "Auto gekocht en bewust geen Tesla. Auto overhyped en vond de stoelen sowieso niet fijn met mijn lengte !"
Dit topic: "Mijn Tesla afbesteld
Voorlopig niet gezien worden in zo’n auto. Lease nu Europees en gegaan voor de Renault E-tech! Mooier ook en minder patserig."
Dus:
- overhyped
- stoelen niet fijn
- patserig
- minder mooi
En dan heb je opeens een Tesla afbesteld en gekozen voor een Renault.
Dan is het een vrij logische vraag waarom je die auto eerst wilde met al die nadelen en hem al besteld had, terwijl het betere alternatief er al was en je die keuze dus toen al had.
Welk antwoord? Hij heeft nog geen antwoord gegeven.quote:Op maandag 7 april 2025 00:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, we zijn weer beland bij: "het antwoord bevalt me niet, dus ik stel de vraag opnieuw, nu in iets andere bewoordingen".
Ach, we zien weer dat onze forum genie compleet mist dat iemand zichzelf in twee korte berichtjes zichzelf op meerdere vlakken tegenspreekt…quote:Op maandag 7 april 2025 00:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, we zijn weer beland bij: "het antwoord bevalt me niet, dus ik stel de vraag opnieuw, nu in iets andere bewoordingen".
Goh, eerst trap je in die idioot die door Lidar gesponsord wordt en die ‘per ongeluk’ zijn test compleet verkeerd uitvoert en nu in een idioot die door Ford gesponsord wordt die ‘per ongeluk’ zijn test verkeerd uitvoert.quote:Op maandag 7 april 2025 06:33 schreef Wantie het volgende:
Hoe goed is aan gegoten aluminium frame in vergelijking met een stalen frame?
Jerry Rig Everything testte een Cybertruck met aluminium frame en een Dodge met stalen frame.
Bekijk deze YouTube-video
Lang geleden...quote:Op maandag 7 april 2025 07:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Goh, eerst trap je in die idioot die door Lidar gesponsord wordt en die ‘per ongeluk’ zijn test compleet verkeerd uitvoert en nu in een idioot die door Ford gesponsord wordt die ‘per ongeluk’ zijn test verkeerd uitvoert.
Wil jij misschien de Golden Gate Bridge van mij kopen? 90% korting, speciaal voor jou…
(Je loopt trouwens ver achter, want alles wat er fout was aan zijn manier van testen is al lang geleden op het internet volledig uitgekauwd)
Gaat Tesla onder de 200 duiken vandaag?quote:Op maandag 7 april 2025 07:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Goh, eerst trap je in die idioot die door Lidar gesponsord wordt en die ‘per ongeluk’ zijn test compleet verkeerd uitvoert en nu in een idioot die door Ford gesponsord wordt die ‘per ongeluk’ zijn test verkeerd uitvoert.
Wil jij misschien de Golden Gate Bridge van mij kopen? 90% korting, speciaal voor jou…
(Je loopt trouwens ver achter, want alles wat er fout was aan zijn manier van testen is al lang geleden op het internet volledig uitgekauwd)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
Op het internet is ophef van 3 weken geleden lang geleden.quote:Op maandag 7 april 2025 08:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Lang geleden...
Deze video is 3 weken oud.
Verder laat je niet zien wat er allemaal wel niet fout was aan de test.
Feit blijft dat de Dodge er geen moeite mee had.
quote:Op maandag 7 april 2025 08:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Gaat Tesla onder de 200 duiken vandaag?Nou, dan heeft Tampon Tim weer materiaal om te onaneren.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat is er dan volgens jou mis aan deze test? Hij test beide trekhaken op dezelfde manier. Een verticale belasting op een trekhaak is op geen enkele manier raar.quote:Op maandag 7 april 2025 07:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je kan dit soort dingen zelfs met een superslechte search engine als google vinden... maar voor deze ene keer:quote:Op maandag 7 april 2025 10:00 schreef knoopie het volgende:
[..]
Wat is er dan volgens jou mis aan deze test? Hij test beide trekhaken op dezelfde manier. Een verticale belasting op een trekhaak is op geen enkele manier raar.
Eventueel kan je zeggen dat het juister zou zijn om een belgian road vibratory duurtest te doen. Maar dat is alleen nog maar meer in het nadeel van de aluminium constructie. Bovendien is het niet ongebruikelijk om een maximale belastingstest te doen, omdat je via de Wöhlerkromme dan de levensduur voor een bepaalde belasting kan inschatten.
De Wöhlerkromme van staal vlakt af. Met andere woorden, als de belasting maar laag genoeg is, kan je oneindig lang aan een stuk staal heen en weer wiebelen. Daarom zijn veren ook van staal gemaakt. De Wöhlerkromme van aluminium (en helemaal van gegoten aluminium) vlakt niet af. Dus het maakt niet uit hoe laag de belasting is, uiteindelijk zal aluminium altijd breken bij een wisselende belasting. In onderstaande grafiek bijvoorbeeld na 10e6 belastingcycli, op slechts een kwart van zijn maximale belasting. Terwijl het staal theoretisch een oneindig aantal cycli kan overleven, als je maar onder 60% van de maximale belasting blijft.
[ [url=https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.researchgate.net%2Fpublication%2F360147672%2Ffigure%2Ffig1%2FAS%3A1160703499075595%401653744687781%2FAluminium-and-steel-typical-block-loading-sequence-21_Q640.jpg&f=1&nofb=1&ipt=ff0b1dbb1e2b8b29d8585bff5663308054e5f3a2165b215744ee125121d8d19d&ipo=images]afbeelding[/url] ]
Terminologie zoals Wölberkromme kan je ook met elke zoekmachine vinden. Probeer dat eens op te zoeken.quote:Op maandag 7 april 2025 10:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je kan dit soort dingen zelfs met een superslechte search engine als google vinden... maar voor deze ene keer:
Probeer het eens in je eigen woorden in plaats van een linkje te dumpen, want je hebt het overduidelijk niet begrepen of gelezen. In die reddit hebben de topcommentaren het net als ik ook over het feit dat een cyclische belasting en gegoten aluminium een slechte combinatie is.quote:https://www.reddit.com/r/(...)r_do_not_tow_with_a/
En Reddit is bepaald geen Teslavriendelijke omgeving. Zie ook de commentaren, waar meerderen die aangeven dat dit een stupide test was nog even duidelijk maken hoe ze over Musk/Tesla denken.
quote:They explain in the video that yes, there are points in a drive where trailer weight can be converted to tongue weight. An improper loading, or enough of an impact could create the conditions to break a frame in the same way. Also mentioned is the fact that the frame is cast aluminum, which does not have fatigue limits, so it will continue to weaken over time as you do duty cycles on the part. Steel has fatigue limits and does not weaken over time/use in the same way.
quote:That being said, the point about repeated stresses is far scarier imo.
You don't have to reach its failure point for it to become a problem. Cycling loads will compound fatigue over time and that failure point will get lower and lower until one day that thing you've towed successfully 100 times will be too much for it. It's an insidious time bomb.
This doesn't happen with steel unless you exceed its fatigue limit.
quote:Ok, I’ve delved into fatigue a few times over my 25yrs as an ME, here is my take. A lot of materials have a fatigue limit, meaning at some stress much much lower than its ultimate tensile strength it can handle that load/force forever. A good number of steel and titanium alloys exhibit this behavior. A typical rule I’ve observed for titanium 6al/4v is that its fatigue limit occurs at roughly 35-40% of its ultimate strength. Numbers below made up for simplicity! So say that the steel frame here in this video breaks at a load of 100,000N(its ultimate). 35,000N would be your maximum load you could apply for an infinite life. If the Tesla breaks at 100,000N and it were made out of steel, the max load for infinite life would be 35,000N. But since it is made out of aluminum which does not have a fatigue life, every cyclic load put on the hitch reduces its life, even low levels. So eventually it will fatigue and could break at a low force level of a couple thousand Newtons. There is no predictablility in when that aluminum will catosrophically fail. Typically if you design with Aluminum for fatigue situations, you would make it extra beefy, thicken up cross sectional areas etc, I’d bet the frames on F-150s are much much thicker than this Tesla frame. To be honest, personally after seeing the cross sections of this frame, I wouldn’t set foot inside one of these.
Also wanted to point out that the loading of the hitch can be a worst case for fatigue, depending on how you load your trailers. If your load is like a teeter/totter, your cycling thru zero force which is much much harsher. Keep the load forward of the trailer wheels.
quote:Some of y'all need to look up how shock loading works... Yeah it broke at roughly 9x tongue weight. Pretty conservative loading would be around 2x gravity load for ungulating at the ball, so really a 4.5 ish safety factor, for normal load cases (assuming a well loaded trailer) on CAST aluminum which has a fatigue limit. THIS IS BAD. We haven't even gotten into shock loading yet. As the video said if a trailer jumps the ball and caught by the chains it could be a huge shock load, upwards of 5x. This is not made to last and honestly should be recalled to a Class III hitch.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |