Maar met de dalende onderwijscijfers moet je niet meer taken op het bord van het onderwijs gooien, liever kijken welke taken er af kunnen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 08:17 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Toch vreemd dan dat ik en schoolzwemmen heb gehad en prima onderwijs heb genoten.
Vroeger (1962) kreeg men geen zwemles, er was niet eens een zwembad , en we haalden ook de Mulo en HBSquote:Op zaterdag 5 april 2025 08:01 schreef Hexagon het volgende:
Is ABC echt nodig? Ik heb zelf alleen A en B. Kon met A al prima zwemmen en dus had ik geen zin meer in nog meer zwemles (ik speelde liever buiten dan dat soort verplichtingen).
B heb ik alleen wegens opgelegd schoolzwemmen en op gaan voor een diploma me positieve aandacht opleverde.
Dat 'gevarieerde aanbod' had ik ook, maar dat was dan 1 of soms 2 uur per dag. Plus dagelijks minstens een half uur bijbelonderwijs en psalmzingen, dat kwam er wel bij (ik ging trouwens ook 3 kwartier per dag langer naar school dan mijn kinderen nu). Maar je zegt het zelf al: iedereen kon lezen en rekenen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 08:57 schreef Hexagon het volgende:
Ik moet zeggen dat ik op de basisschool, waar in in 1996 vanaf kwam, ik wel een behoorlijk gevarieerd aanbod had. Vanaf groep vier biologie en vanaf groep vijf ook aardrijkskunde en geschiedenis. Al kun je die vakken deels bij taal optellen omdat je er ook gewoon begrijpend voor moet lezen. Met taal waren we ook al verder dan gemiddeld, heel veel heb ik in de brugklas opnieuw gehad.
Verder ook verkeersles, school-tv uitzendingen, computerles, godsdienst (was een katholieke school), handvaardigheid (zowel textiel als meer knutselen), muziek en bij sommige leraren ook toneel en andere expressie.
Het aantal uitstapjes was dan niet zo hoog. Een keer of vier per jaar. Een schoolreisje, een activiteitendag en misschien twee keer een excursie.
Maar volgens mij kon het allemaal prima en iedereen kon gewoon lezen en rekenen. Verschil was misschien dat de zwakste kinderen in die tijd naar het speciaal onderwijs gingen.
Wij hebben dit ook ingevoerd: dagelijks een kwartier. Op de vmbo-locatie. Ik heb er nog geen persoonlijke ervaring mee omdat ik geen onderbouw lesgeef momenteel, maar de reacties van mijn collega's zijn erg positief.quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:12 schreef Hanca het volgende:
De middelbare school van mijn dochter heeft in het HAVO/VWO klas 1 t/m 3 gebouw elke week op een ander moment een lees half uur, een half uur dat letterlijk iedereen in het gebouw aan het lezen is. Van leerlingen tot leerkrachten en zelfs de congiërge zit in de aula te lezen ivm de kinderen die een tussenuur hebben door uitval. Sinds ze dat hebben ingevoerd gaat niet alleen het lezen met sprongen vooruit, andere talige vakken ook. En iedereen vindt het leuk, omdat uiteindelijk iedereen wel een genre kan vinden dat hun interesse heeft. Je mag namelijk zelf kiezen.
Wat mij betreft een geweldig initiatief, maar aan de andere kant: zou het niet zo moeten zijn dat ze dit al vanuit de basisschool kennen? En toen ik een leerkracht er over sprak gaf die aan dat ze het in het VMBO gebouw ook wel wilden invoeren, maar dat ze er achter kwamen dat veel bruggers eigenlijk geen enkel boek goed konden volgen. Daar schrokken ze van en ze gaan nu aan de slag met hardop lezen en het dan bespreken, maar daar gaan kinderen lezen niet leuker door vinden.
Nou, inderdaad. Die zwakke leerlingen slurpen nu onevenredig veel aandacht op en halen het tempo en de moeilijkheidsgraad voor de hele groep omlaag.quote:Op zaterdag 5 april 2025 08:57 schreef Hexagon het volgende:
Maar volgens mij kon het allemaal prima en iedereen kon gewoon lezen en rekenen. Verschil was misschien dat de zwakste kinderen in die tijd naar het speciaal onderwijs gingen.
Niet eens zo zeer de zwakke leerlingen, maar die met gedragsproblemen. Het de facto afschaffen van cluster 4 heeft wat mij betreft grote negatieve effecten op het welzijn van zowel die leerlingen, de andere leerlingen als het onderwijzend personeel. Ik steun de ideeën van het passend onderwijs wel, maar de uitvoering is gewoon ruk.quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nou, inderdaad. Die zwakke leerlingen slurpen nu onevenredig veel aandacht op en halen het tempo en de moeilijkheidsgraad voor de hele groep omlaag.
Nou ja, dit is natuurlijk wel waarom ons onderwijs verschilt van, pakweg, het Amerikaanse systeem. En dat is wat mij betreft een positief iets.quote:Blijft vreemd dat we ervoor kiezen om de ontwikkeling van degenen met de meeste capaciteiten op te offeren om de ontwikkeling van degenen met de minste capaciteiten een beetje op te trekken.
Kinderen gaan lezen leukER vinden als ze dingen mogen lezen die ze leuk vinden. De Donald Duck, andere strips, graphic novels, boeken die niet per se literatuur zijn maar wel met plezier worden gelezen. Niet als ze per se bepaalde boeken moeten lezen omdat die al bij hun niveau zouden horen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 09:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat 'gevarieerde aanbod' had ik ook, maar dat was dan 1 of soms 2 uur per dag. Plus dagelijks minstens een half uur bijbelonderwijs en psalmzingen, dat kwam er wel bij (ik ging trouwens ook 3 kwartier per dag langer naar school dan mijn kinderen nu). Maar je zegt het zelf al: iedereen kon lezen en rekenen.
Dat laatste is nu niet meer het geval en alles moet er dus op gericht zijn om dat weer op te pakken. En ja, dan kun je vooral met (begrijpend) lezen en taal ook veel andere zaken oppakken. Een tekst lezen over de natuur, geschiedenis of aardrijkskunde of een opstel er over maken, dan sla je twee vliegen in één klap.
De middelbare school van mijn dochter heeft in het HAVO/VWO klas 1 t/m 3 gebouw elke week op een ander moment een lees half uur, een half uur dat letterlijk iedereen in het gebouw aan het lezen is. Van leerlingen tot leerkrachten en zelfs de congiërge zit in de aula te lezen ivm de kinderen die een tussenuur hebben door uitval. Sinds ze dat hebben ingevoerd gaat niet alleen het lezen met sprongen vooruit, andere talige vakken ook. En iedereen vindt het leuk, omdat uiteindelijk iedereen wel een genre kan vinden dat hun interesse heeft. Je mag namelijk zelf kiezen.
Wat mij betreft een geweldig initiatief, maar aan de andere kant: zou het niet zo moeten zijn dat ze dit al vanuit de basisschool kennen? En toen ik een leerkracht er over sprak gaf die aan dat ze het in het VMBO gebouw ook wel wilden invoeren, maar dat ze er achter kwamen dat veel bruggers eigenlijk geen enkel boek goed konden volgen. Daar schrokken ze van en ze gaan nu aan de slag met hardop lezen en het dan bespreken, maar daar gaan kinderen lezen niet leuker door vinden.
Ik merk eerlijk gezegd dat heel erg veel mensen nauwelijks kunnen rekenen en vooral aangeleerd is dat rekenen moeilijk is. Zelfs mensen met een hoger opleiding. Ik heb het niet over hogere wiskunde. Het verbaasd mij dan ook niets dat zoveel mensen de meest smerige financiële producten is aangedraaid de afgelopen pak hem beet, 30 jaar.quote:Op zaterdag 5 april 2025 08:57 schreef Hexagon het volgende:
Ik moet zeggen dat ik op de basisschool, waar in in 1996 vanaf kwam, ik wel een behoorlijk gevarieerd aanbod had. Vanaf groep vier biologie en vanaf groep vijf ook aardrijkskunde en geschiedenis. Al kun je die vakken deels bij taal optellen omdat je er ook gewoon begrijpend voor moet lezen. Met taal waren we ook al verder dan gemiddeld, heel veel heb ik in de brugklas opnieuw gehad.
Verder ook verkeersles, school-tv uitzendingen, gymles, computerles, godsdienst (was een katholieke school), handvaardigheid (zowel textiel als meer knutselen), muziek en bij sommige leraren ook toneel en andere expressie.
Het aantal uitstapjes was dan niet zo hoog. Een keer of vier per jaar. Een schoolreisje, een activiteitendag en misschien twee keer een excursie.
Maar volgens mij kon het allemaal prima en iedereen kon gewoon lezen en rekenen. Verschil was misschien dat de zwakste kinderen in die tijd naar het speciaal onderwijs gingen.
De eerste zin: zeker eens. Ik zou dan alleen niet gelijk stripboeken toestaan, dag mag op de middelbare school van mijn kinderen ook niet. Het moet wel lezen blijven en geen plaatjes kijken worden (en ja, veel kinderen die slecht lezen kunnen dat goed verbergen door het verhaal uit de plaatjes te halen). Al zijn boeken met veel plaatjes als Leven van een Lozer, Dagboek van een Muts, e.d. wel toegestaan.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Kinderen gaan lezen leukER vinden als ze dingen mogen lezen die ze leuk vinden. De Donald Duck, andere strips, graphic novels, boeken die niet per se literatuur zijn maar wel met plezier worden gelezen. Niet als ze per se bepaalde boeken moeten lezen omdat die al bij hun niveau zouden horen.
Topquote:Op zaterdag 5 april 2025 10:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
De eerste zin: zeker eens. Ik zou dan alleen niet gelijk stripboeken toestaan, dag mag op de middelbare school van mijn kinderen ook niet. Het moet wel lezen blijven en geen plaatjes kijken worden (en ja, veel kinderen die slecht lezen kunnen dat goed verbergen door het verhaal uit de plaatjes te halen). Al zijn boeken met veel plaatjes als Leven van een Lozer, Dagboek van een Muts, e.d. wel toegestaan.
Mijn dochter is volledig de fantasy in gedoken, van haar vriendinnen leest één dan weer een soort detectives, een andere historische verhalen en voor een derde moet alles zich in ziekenhuizen afspelen. Helemaal prima. En het leuke is: als ze een bepaald boek graag willen lezen, maar ze kunnen het niet vinden, dan geven ze dat door aan de medewerkers van de schoolbibliotheek en die gaan dan hun best doen het boek te vinden en aan te schaffen.
Dat doen ze dus door iedereen wel te verplichten te lezen, maar iedereen zelf te laten kiezen wat (alleen stripboeken zijn dus verboden, informatieboeken mogen wel). Dan leren kinderen vanzelf dat lezen leuk is, omdat ze allemaal vanzelf een genre tegenkomen wat ze wel leuk vinden, aldus de ervaring van de leraren die ik er over sprak.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Top
Maar ik denk dat kinderen vooral moeten leren dat lezen heel erg leuk is, geen opgave. Wat ze lezen is veel minder belangrijk dan dat ze lezen. Ik het voortgezet onderwijs hebben leraren een grote invloed. Had leraren Nederlands die er enorm hun best voor deden om iedere lol aan lezen te vergallen, waar ze gelukkig niet in slaagden.
Zo heb ik begin jaren 70 leren lezen uit Asterix en Donald Duck. ook Paul Biegel. Werd in mijn omgeving volgedumpt met stichtelijke kinderboeken door W.G. van de Hulst. Saai en vreselijk braaf.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat doen ze dus door iedereen wel te verplichten te lezen, maar iedereen zelf te laten kiezen wat (alleen stripboeken zijn dus verboden, informatieboeken mogen wel). Dan leren kinderen vanzelf dat lezen leuk is, omdat ze allemaal vanzelf een genre tegenkomen wat ze wel leuk vinden, aldus de ervaring van de leraren die ik er over sprak.
Dit dus. Sowieso hebben de "Belangrijke Themas" van de vaderlandse literatuur ( Heimwee naar ons Indie, Gereformeerde opvoeding, de oorlog, Seks en afzetten tegen de vorige generatie cq burgerlijkheid ) mij persoonlijk nooit zo kunnen boeien.quote:De oude leeslijsten met Mulisch, Reve en Hermans of zelfs Couperus hebben idd veel kinderen van het lezen af geholpen.
W.G. van der Hulst heb ik zelf mijn kinderen nog voorgelezen (wel sr.: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/W.G._van_de_Hulst_sr.) zo heb ik ze juist zeer enthousiast voor lezen gekregen. In de Soete Suikerbol, Fik, Het huisje in de sneeuw, Van de boze koster, allemaal best spannend. Inmiddels leest mijn 9 jarige Tolkien.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zo heb ik begin jaren 70 leren lezen uit Asterix en Donald Duck. ook Paul Biegel. Werd in mijn omgeving volgedumpt met stichtelijke kinderboeken door W.G. van de Hulst. Saai en vreselijk braaf.
Klopt voor mij iig wel ja.quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat doen ze dus door iedereen wel te verplichten te lezen, maar iedereen zelf te laten kiezen wat (alleen stripboeken zijn dus verboden, informatieboeken mogen wel). Dan leren kinderen vanzelf dat lezen leuk is, omdat ze allemaal vanzelf een genre tegenkomen wat ze wel leuk vinden, aldus de ervaring van de leraren die ik er over sprak.
De oude leeslijsten met Mulisch, Reve en Hermans of zelfs Couperus hebben idd veel kinderen van het lezen af geholpen.
Zie vooral het CDA profiteren. Anyhow, kiezers lijken door te krijgen dat BBB NSC en PVV in de regering geen moer voor elkaar krijgen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:14 schreef klaasweetalles het volgende:
[ afbeelding ]
pvv gaat gesloopt worden
gevolg linkse politiek gaat profiteren
Idem!quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:00 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Klopt voor mij iig wel ja.
Ik las vroeger heel veel en erg graag (las op de basisschool al Tolkien), maar sinds de middelbare school met al die verplichte leeslijsten heb ik tot op de dag van vandaag geen boek meer gelezen.
Dat heeft het leesplezier bij mij iig volledig verpest.
Bontebal is gewoon een inhoudelijk prima Kamerlid, goed onderlegd op duurzaamheid ook.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:31 schreef Tjoent het volgende:
Al die dombo's die achter Omtzigt aanliepen, lopen nu blijkbaar achter Bontenbal aan![]()
Ziende blind...
Het gaat niet zozeer om Omtzigt of zelfs Bontenbal, het gaat om de kiezer van dien aard die wanhopig opzoek blijft gaan naar de (centrum)rechtse verlosser. Over twee jaar is Bontenbal weer niks en springen ze net zo makkelijk alsmede vrolijk op de volgende trein die voorbij dendert.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:01 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Bontebal is gewoon een inhoudelijk prima Kamerlid, goed onderlegd op duurzaamheid ook.
Zal niet op hem stemmen en ben het niet altijd met hem eens, maar dit vergelijken met het gestolde wantrouwen van Omtzigt gaat mank.
Maar Bontebal heeft zelf niets met dat Messiaanse, het CDA is ook veel meer dan hij als persoon en kan gewoon degelijk besturen. Dus als dat de uitkomst is en we straks 4 jaar normaal degelijk bestuur hebben dan doe maar.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:08 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om Omtzigt of zelfs Bontenbal, het gaat om de kiezer van dien aard die wanhopig opzoek blijft gaan naar de (centrum)rechtse verlosser. Over twee jaar is Bontenbal weer niks en springen ze net zo makkelijk alsmede vrolijk op de volgende trein die voorbij dendert.
Dit gaat bij het CDA gewoon echt niet op, grote kans dat een heel deel hiervan al eerder op Balkenende stemde, en gewoon een oude CDA stemmer is of uit een CDA gezin komt.quote:Op zaterdag 5 april 2025 12:08 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om Omtzigt of zelfs Bontenbal, het gaat om de kiezer van dien aard die wanhopig opzoek blijft gaan naar de (centrum)rechtse verlosser. Over twee jaar is Bontenbal weer niks en springen ze net zo makkelijk alsmede vrolijk op de volgende trein die voorbij dendert.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |