abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217292064
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217292127
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 08:17 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Toch vreemd dan dat ik en schoolzwemmen heb gehad en prima onderwijs heb genoten.
Maar met de dalende onderwijscijfers moet je niet meer taken op het bord van het onderwijs gooien, liever kijken welke taken er af kunnen.

Want ik had idd ook 2 jaar schoolzwemmen en 1 uur gym in de week (dat zijn er nu trouwens al minimaal 2 per klas), maar we waren verder wel vooral met taal, rekenen en (begrijpend) lezen bezig. Er ging niemand vanuit groep 8 naar de middelbare school voor wie Snelle Jelle nog te moeilijk was om te lezen of die niet kon klokkijken (wat gewoon een onderdeel van rekenen is). Tegenwoordig zijn dat heel veel kinderen, die in de brugklas beide nog niet kunnen. Dan moet je richting de scholen bezig zijn dat op te lossen, niet nog extra taken op het bordje gooien die het lees, taal en rekenniveau niet bevorderen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 5 april 2025 @ 08:50:53 #3
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217292249
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 08:01 schreef Hexagon het volgende:
Is ABC echt nodig? Ik heb zelf alleen A en B. Kon met A al prima zwemmen en dus had ik geen zin meer in nog meer zwemles (ik speelde liever buiten dan dat soort verplichtingen).

B heb ik alleen wegens opgelegd schoolzwemmen en op gaan voor een diploma me positieve aandacht opleverde.
Vroeger (1962) kreeg men geen zwemles, er was niet eens een zwembad , en we haalden ook de Mulo en HBS
met Frans al op de lagere school
Ik heb geen enkel zwemdiploma, heb het nooit gemist ook

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 05-04-2025 10:49:02 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 5 april 2025 @ 08:57:47 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217292297
Ik moet zeggen dat ik op de basisschool, waar in in 1996 vanaf kwam, ik wel een behoorlijk gevarieerd aanbod had. Vanaf groep vier biologie en vanaf groep vijf ook aardrijkskunde en geschiedenis. Al kun je die vakken deels bij taal optellen omdat je er ook gewoon begrijpend voor moet lezen. Met taal waren we ook al verder dan gemiddeld, heel veel heb ik in de brugklas opnieuw gehad.

Verder ook verkeersles, school-tv uitzendingen, gymles, computerles, godsdienst (was een katholieke school), handvaardigheid (zowel textiel als meer knutselen), muziek en bij sommige leraren ook toneel en andere expressie.

Het aantal uitstapjes was dan niet zo hoog. Een keer of vier per jaar. Een schoolreisje, een activiteitendag en misschien twee keer een excursie.

Maar volgens mij kon het allemaal prima en iedereen kon gewoon lezen en rekenen. Verschil was misschien dat de zwakste kinderen in die tijd naar het speciaal onderwijs gingen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hexagon op 05-04-2025 09:02:53 ]
pi_217292449
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 08:57 schreef Hexagon het volgende:
Ik moet zeggen dat ik op de basisschool, waar in in 1996 vanaf kwam, ik wel een behoorlijk gevarieerd aanbod had. Vanaf groep vier biologie en vanaf groep vijf ook aardrijkskunde en geschiedenis. Al kun je die vakken deels bij taal optellen omdat je er ook gewoon begrijpend voor moet lezen. Met taal waren we ook al verder dan gemiddeld, heel veel heb ik in de brugklas opnieuw gehad.

Verder ook verkeersles, school-tv uitzendingen, computerles, godsdienst (was een katholieke school), handvaardigheid (zowel textiel als meer knutselen), muziek en bij sommige leraren ook toneel en andere expressie.

Het aantal uitstapjes was dan niet zo hoog. Een keer of vier per jaar. Een schoolreisje, een activiteitendag en misschien twee keer een excursie.

Maar volgens mij kon het allemaal prima en iedereen kon gewoon lezen en rekenen. Verschil was misschien dat de zwakste kinderen in die tijd naar het speciaal onderwijs gingen.
Dat 'gevarieerde aanbod' had ik ook, maar dat was dan 1 of soms 2 uur per dag. Plus dagelijks minstens een half uur bijbelonderwijs en psalmzingen, dat kwam er wel bij (ik ging trouwens ook 3 kwartier per dag langer naar school dan mijn kinderen nu). Maar je zegt het zelf al: iedereen kon lezen en rekenen.

Dat laatste is nu niet meer het geval en alles moet er dus op gericht zijn om dat weer op te pakken. En ja, dan kun je vooral met (begrijpend) lezen en taal ook veel andere zaken oppakken. Een tekst lezen over de natuur, geschiedenis of aardrijkskunde of een opstel er over maken, dan sla je twee vliegen in één klap.

De middelbare school van mijn dochter heeft in het HAVO/VWO klas 1 t/m 3 gebouw elke week op een ander moment een lees half uur, een half uur dat letterlijk iedereen in het gebouw aan het lezen is. Van leerlingen tot leerkrachten en zelfs de congiërge zit in de aula te lezen ivm de kinderen die een tussenuur hebben door uitval. Sinds ze dat hebben ingevoerd gaat niet alleen het lezen met sprongen vooruit, andere talige vakken ook. En iedereen vindt het leuk, omdat uiteindelijk iedereen wel een genre kan vinden dat hun interesse heeft. Je mag namelijk zelf kiezen.

Wat mij betreft een geweldig initiatief, maar aan de andere kant: zou het niet zo moeten zijn dat ze dit al vanuit de basisschool kennen? En toen ik een leerkracht er over sprak gaf die aan dat ze het in het VMBO gebouw ook wel wilden invoeren, maar dat ze er achter kwamen dat veel bruggers eigenlijk geen enkel boek goed konden volgen. Daar schrokken ze van en ze gaan nu aan de slag met hardop lezen en het dan bespreken, maar daar gaan kinderen lezen niet leuker door vinden.
  zaterdag 5 april 2025 @ 09:18:15 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217292530
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 april 2025 09:12 schreef Hanca het volgende:
De middelbare school van mijn dochter heeft in het HAVO/VWO klas 1 t/m 3 gebouw elke week op een ander moment een lees half uur, een half uur dat letterlijk iedereen in het gebouw aan het lezen is. Van leerlingen tot leerkrachten en zelfs de congiërge zit in de aula te lezen ivm de kinderen die een tussenuur hebben door uitval. Sinds ze dat hebben ingevoerd gaat niet alleen het lezen met sprongen vooruit, andere talige vakken ook. En iedereen vindt het leuk, omdat uiteindelijk iedereen wel een genre kan vinden dat hun interesse heeft. Je mag namelijk zelf kiezen.

Wat mij betreft een geweldig initiatief, maar aan de andere kant: zou het niet zo moeten zijn dat ze dit al vanuit de basisschool kennen? En toen ik een leerkracht er over sprak gaf die aan dat ze het in het VMBO gebouw ook wel wilden invoeren, maar dat ze er achter kwamen dat veel bruggers eigenlijk geen enkel boek goed konden volgen. Daar schrokken ze van en ze gaan nu aan de slag met hardop lezen en het dan bespreken, maar daar gaan kinderen lezen niet leuker door vinden.
Wij hebben dit ook ingevoerd: dagelijks een kwartier. Op de vmbo-locatie. Ik heb er nog geen persoonlijke ervaring mee omdat ik geen onderbouw lesgeef momenteel, maar de reacties van mijn collega's zijn erg positief.

En volledig met je eens dat je basisscholen niet moet belasten met schoolzwemmen. Als zwemvaardigheid een probleem is dan lossen we dat maar anders op.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 5 april 2025 @ 09:53:21 #7
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_217292780
quote:

Nou, inderdaad. Die zwakke leerlingen slurpen nu onevenredig veel aandacht op en halen het tempo en de moeilijkheidsgraad voor de hele groep omlaag.

Blijft vreemd dat we ervoor kiezen om de ontwikkeling van degenen met de meeste capaciteiten op te offeren om de ontwikkeling van degenen met de minste capaciteiten een beetje op te trekken.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 5 april 2025 @ 09:55:21 #8
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217292796
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 09:53 schreef Perrin het volgende:

[..]
Nou, inderdaad. Die zwakke leerlingen slurpen nu onevenredig veel aandacht op en halen het tempo en de moeilijkheidsgraad voor de hele groep omlaag.
Niet eens zo zeer de zwakke leerlingen, maar die met gedragsproblemen. Het de facto afschaffen van cluster 4 heeft wat mij betreft grote negatieve effecten op het welzijn van zowel die leerlingen, de andere leerlingen als het onderwijzend personeel. Ik steun de ideeën van het passend onderwijs wel, maar de uitvoering is gewoon ruk.

quote:
Blijft vreemd dat we ervoor kiezen om de ontwikkeling van degenen met de meeste capaciteiten op te offeren om de ontwikkeling van degenen met de minste capaciteiten een beetje op te trekken.
Nou ja, dit is natuurlijk wel waarom ons onderwijs verschilt van, pakweg, het Amerikaanse systeem. En dat is wat mij betreft een positief iets.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator zaterdag 5 april 2025 @ 10:01:30 #9
5428 crew  miss_sly
pi_217292844
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 april 2025 09:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat 'gevarieerde aanbod' had ik ook, maar dat was dan 1 of soms 2 uur per dag. Plus dagelijks minstens een half uur bijbelonderwijs en psalmzingen, dat kwam er wel bij (ik ging trouwens ook 3 kwartier per dag langer naar school dan mijn kinderen nu). Maar je zegt het zelf al: iedereen kon lezen en rekenen.

Dat laatste is nu niet meer het geval en alles moet er dus op gericht zijn om dat weer op te pakken. En ja, dan kun je vooral met (begrijpend) lezen en taal ook veel andere zaken oppakken. Een tekst lezen over de natuur, geschiedenis of aardrijkskunde of een opstel er over maken, dan sla je twee vliegen in één klap.

Kinderen gaan lezen leukER vinden als ze dingen mogen lezen die ze leuk vinden. De Donald Duck, andere strips, graphic novels, boeken die niet per se literatuur zijn maar wel met plezier worden gelezen. Niet als ze per se bepaalde boeken moeten lezen omdat die al bij hun niveau zouden horen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 5 april 2025 @ 10:01:46 #10
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217292848
quote:

Verder ook verkeersles, school-tv uitzendingen, gymles, computerles, godsdienst (was een katholieke school), handvaardigheid (zowel textiel als meer knutselen), muziek en bij sommige leraren ook toneel en andere expressie.

Ik merk eerlijk gezegd dat heel erg veel mensen nauwelijks kunnen rekenen en vooral aangeleerd is dat rekenen moeilijk is. Zelfs mensen met een hoger opleiding. Ik heb het niet over hogere wiskunde. Het verbaasd mij dan ook niets dat zoveel mensen de meest smerige financiële producten is aangedraaid de afgelopen pak hem beet, 30 jaar.
pi_217292878
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 april 2025 10:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Kinderen gaan lezen leukER vinden als ze dingen mogen lezen die ze leuk vinden. De Donald Duck, andere strips, graphic novels, boeken die niet per se literatuur zijn maar wel met plezier worden gelezen. Niet als ze per se bepaalde boeken moeten lezen omdat die al bij hun niveau zouden horen.
De eerste zin: zeker eens. Ik zou dan alleen niet gelijk stripboeken toestaan, dag mag op de middelbare school van mijn kinderen ook niet. Het moet wel lezen blijven en geen plaatjes kijken worden (en ja, veel kinderen die slecht lezen kunnen dat goed verbergen door het verhaal uit de plaatjes te halen). Al zijn boeken met veel plaatjes als Leven van een Lozer, Dagboek van een Muts, e.d. wel toegestaan.

Mijn dochter is volledig de fantasy in gedoken, van haar vriendinnen leest één dan weer een soort detectives, een andere historische verhalen en voor een derde moet alles zich in ziekenhuizen afspelen. Helemaal prima. En het leuke is: als ze een bepaald boek graag willen lezen, maar ze kunnen het niet vinden, dan geven ze dat door aan de medewerkers van de schoolbibliotheek en die gaan dan hun best doen het boek te vinden en aan te schaffen.
  zaterdag 5 april 2025 @ 10:22:24 #12
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217292964
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 april 2025 10:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
De eerste zin: zeker eens. Ik zou dan alleen niet gelijk stripboeken toestaan, dag mag op de middelbare school van mijn kinderen ook niet. Het moet wel lezen blijven en geen plaatjes kijken worden (en ja, veel kinderen die slecht lezen kunnen dat goed verbergen door het verhaal uit de plaatjes te halen). Al zijn boeken met veel plaatjes als Leven van een Lozer, Dagboek van een Muts, e.d. wel toegestaan.

Mijn dochter is volledig de fantasy in gedoken, van haar vriendinnen leest één dan weer een soort detectives, een andere historische verhalen en voor een derde moet alles zich in ziekenhuizen afspelen. Helemaal prima. En het leuke is: als ze een bepaald boek graag willen lezen, maar ze kunnen het niet vinden, dan geven ze dat door aan de medewerkers van de schoolbibliotheek en die gaan dan hun best doen het boek te vinden en aan te schaffen.

Maar ik denk dat kinderen vooral moeten leren dat lezen heel erg leuk is, geen opgave. Wat ze lezen is veel minder belangrijk dan dat ze lezen. Ik het voortgezet onderwijs hebben leraren een grote invloed. Had leraren Nederlands die er enorm hun best voor deden om iedere lol aan lezen te vergallen, waar ze gelukkig niet in slaagden.
pi_217292993
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 10:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]

Maar ik denk dat kinderen vooral moeten leren dat lezen heel erg leuk is, geen opgave. Wat ze lezen is veel minder belangrijk dan dat ze lezen. Ik het voortgezet onderwijs hebben leraren een grote invloed. Had leraren Nederlands die er enorm hun best voor deden om iedere lol aan lezen te vergallen, waar ze gelukkig niet in slaagden.
Dat doen ze dus door iedereen wel te verplichten te lezen, maar iedereen zelf te laten kiezen wat (alleen stripboeken zijn dus verboden, informatieboeken mogen wel). Dan leren kinderen vanzelf dat lezen leuk is, omdat ze allemaal vanzelf een genre tegenkomen wat ze wel leuk vinden, aldus de ervaring van de leraren die ik er over sprak.

De oude leeslijsten met Mulisch, Reve en Hermans of zelfs Couperus hebben idd veel kinderen van het lezen af geholpen.
  zaterdag 5 april 2025 @ 10:32:41 #14
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217293057
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 10:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat doen ze dus door iedereen wel te verplichten te lezen, maar iedereen zelf te laten kiezen wat (alleen stripboeken zijn dus verboden, informatieboeken mogen wel). Dan leren kinderen vanzelf dat lezen leuk is, omdat ze allemaal vanzelf een genre tegenkomen wat ze wel leuk vinden, aldus de ervaring van de leraren die ik er over sprak.
Zo heb ik begin jaren 70 leren lezen uit Asterix en Donald Duck. ook Paul Biegel. Werd in mijn omgeving volgedumpt met stichtelijke kinderboeken door W.G. van de Hulst. Saai en vreselijk braaf.

quote:
De oude leeslijsten met Mulisch, Reve en Hermans of zelfs Couperus hebben idd veel kinderen van het lezen af geholpen.
Dit dus. Sowieso hebben de "Belangrijke Themas" van de vaderlandse literatuur ( Heimwee naar ons Indie, Gereformeerde opvoeding, de oorlog, Seks en afzetten tegen de vorige generatie cq burgerlijkheid ) mij persoonlijk nooit zo kunnen boeien.

[ Bericht 16% gewijzigd door Jan_Onderwater op 05-04-2025 10:41:43 ]
pi_217293093
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 10:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zo heb ik begin jaren 70 leren lezen uit Asterix en Donald Duck. ook Paul Biegel. Werd in mijn omgeving volgedumpt met stichtelijke kinderboeken door W.G. van de Hulst. Saai en vreselijk braaf.
W.G. van der Hulst heb ik zelf mijn kinderen nog voorgelezen (wel sr.: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/W.G._van_de_Hulst_sr.) zo heb ik ze juist zeer enthousiast voor lezen gekregen. In de Soete Suikerbol, Fik, Het huisje in de sneeuw, Van de boze koster, allemaal best spannend. Inmiddels leest mijn 9 jarige Tolkien.

Stripboeken zijn natuurlijk prima als je ze ook leest, het probleem is dat uit onderzoek blijkt dat mensen die zelfs analfabeet zijn (al val je op HAVO/VWO dan wel anders door de mand) het verhaal van een stripboek na kunnen vertellen aan de hand van de plaatjes. Je hoeft dus niet te lezen om stripboeken te begrijpen en dus hoeft het ook niet zo te zijn dat je er van leert lezen.
pi_217293203
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 april 2025 10:25 schreef Hanca het volgende:

[..]

Klopt voor mij iig wel ja.
Ik las vroeger heel veel en erg graag (las op de basisschool al Tolkien :D ), maar sinds de middelbare school met al die verplichte leeslijsten heb ik tot op de dag van vandaag geen boek meer gelezen.
Dat heeft het leesplezier bij mij iig volledig verpest.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_217293343

lachwekkend
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_217293424

pvv gaat gesloopt worden

gevolg linkse politiek gaat profiteren
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  zaterdag 5 april 2025 @ 11:19:54 #19
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217293452
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 11:14 schreef klaasweetalles het volgende:
[ afbeelding ]

pvv gaat gesloopt worden

gevolg linkse politiek gaat profiteren
Zie vooral het CDA profiteren. Anyhow, kiezers lijken door te krijgen dat BBB NSC en PVV in de regering geen moer voor elkaar krijgen.
pi_217293518
Al die dombo's die achter Omtzigt aanliepen, lopen nu blijkbaar achter Bontenbal aan :r
Ziende blind...
pi_217293618
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 april 2025 11:00 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Klopt voor mij iig wel ja.
Ik las vroeger heel veel en erg graag (las op de basisschool al Tolkien :D ), maar sinds de middelbare school met al die verplichte leeslijsten heb ik tot op de dag van vandaag geen boek meer gelezen.
Dat heeft het leesplezier bij mij iig volledig verpest.
Idem!

En dat gedoe dat je die boeken die je al totaal niet interessant vond ook nog eens compleet moest ontleden :r
Dat de kleur van de gordijnen in de slaapkamer de psychische toestand van de schrijver weergeven en dat soort onzin.

Ik heb sinds de middelbare school, ruim 25 jaar geleden, geen roman meer aangeraakt. Als ik lees is het non-fictie. Reisverhalen, biografieën sat soort dingen, wat op school allemaal niet mocht.

Ook bij andere talen maakt dat lezen een hoop kapot. Die Duitse en Franse literatuur interesseert me geen reet, leer me gewoon die taal spreken.
A mind with a heart of it's own
pi_217293721
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 11:31 schreef Tjoent het volgende:
Al die dombo's die achter Omtzigt aanliepen, lopen nu blijkbaar achter Bontenbal aan :r
Ziende blind...
Bontebal is gewoon een inhoudelijk prima Kamerlid, goed onderlegd op duurzaamheid ook.

Zal niet op hem stemmen en ben het niet altijd met hem eens, maar dit vergelijken met het gestolde wantrouwen van Omtzigt gaat mank.
  zaterdag 5 april 2025 @ 12:08:54 #23
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_217293755
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 12:01 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Bontebal is gewoon een inhoudelijk prima Kamerlid, goed onderlegd op duurzaamheid ook.

Zal niet op hem stemmen en ben het niet altijd met hem eens, maar dit vergelijken met het gestolde wantrouwen van Omtzigt gaat mank.
Het gaat niet zozeer om Omtzigt of zelfs Bontenbal, het gaat om de kiezer van dien aard die wanhopig opzoek blijft gaan naar de (centrum)rechtse verlosser. Over twee jaar is Bontenbal weer niks en springen ze net zo makkelijk alsmede vrolijk op de volgende trein die voorbij dendert.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_217293821
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 12:08 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Het gaat niet zozeer om Omtzigt of zelfs Bontenbal, het gaat om de kiezer van dien aard die wanhopig opzoek blijft gaan naar de (centrum)rechtse verlosser. Over twee jaar is Bontenbal weer niks en springen ze net zo makkelijk alsmede vrolijk op de volgende trein die voorbij dendert.
Maar Bontebal heeft zelf niets met dat Messiaanse, het CDA is ook veel meer dan hij als persoon en kan gewoon degelijk besturen. Dus als dat de uitkomst is en we straks 4 jaar normaal degelijk bestuur hebben dan doe maar.

Ik maak me meer zorgen om de groei bij Eerdmans. Dat is namelijk waar wel zo'n partij weer je de ongelukken kunt zien aankomen, die hebben de mensen en organisatie namelijk nog niet.
pi_217293822
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 april 2025 12:08 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Dit gaat bij het CDA gewoon echt niet op, grote kans dat een heel deel hiervan al eerder op Balkenende stemde, en gewoon een oude CDA stemmer is of uit een CDA gezin komt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')