abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 april 2025 @ 23:24:54 #76
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_217281118
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 23:06 schreef Adrie072 het volgende:
Schone madameke aan de tafel zeg!
Heeft wel kanker, maar voordeel is dat je dan veel koers kan kijken - KARRELLED
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_217281363
quote:
1s.gif Op donderdag 3 april 2025 22:45 schreef DiegoFuser het volgende:
En nu komt de stem van Carl Berteele de huiskamers binnen.
quote:
Carl Berteele, de man op de motor: “Ja, soms hangen renners aan de koffer van een motor”.

Niemand die straks de Ronde van zó dichtbij beleeft als Carl Berteele. Al decennialang zit hij op de motor, hoort hij renners snotteren, schakelen en roepen om hun moeder. Zet u dus schrap voor een heerlijke aflevering van onze podcast Stamcafé Koers, vol anekdotes en onthullingen uit de Grote Trukendoos van de radio: “Soms zit ik gewoon in de studio. En dan monteren ze daar koersgeluiden op.”
U vraagt.

Stamcafé Koers · Episode

Eén uur en 57 minuten Carl Berteele.
pi_217281398
Matige aflevering.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_217281460
ik ben voor m.VAN DER p.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  vrijdag 4 april 2025 @ 09:23:58 #80
194695 franklop
Fran knock
pi_217282574
quote:
Lotte Kopecky, Anna van der Breggen én Lorena Wiebes: de weelde bij SD Worx-Protime voor de Ronde van Vlaanderen is bijzonder groot. Europees kampioene Wiebes is tot dusver de vrouw van het voorjaar, maar minimaliseert haar kansen voor komende zondag. Meer nog: ze richt duidelijk haar pijlen op Roubaix.

Waar Lorena Wiebes tegenwoordig aan de start staat, kan je haar naam op voorhand al zachtjes invullen op de erelijst. Zondag kan ze in Oudenaarde de kers op de taart zetten.

"Dat denk ik niet", antwoordt ze meteen duidelijk. "Ik hoop dat nog een weekje uit te stellen. Het is mooi dat ik met Sanremo al één monument gewonnen heb, maar het voorjaar echt goed afsluiten, zal voor in Roubaix zijn."

Wiebes verklapt het dus meteen: ze wil op zaterdag 12 april de kasseikoningin worden. Daardoor schrapt ze volgende week zelfs de Scheldeprijs, de sprintkoers die ze de voorbije 4 jaar won.

"Ik start er niet om frisser aan Parijs-Roubaix te beginnen. Vorig jaar merkte ik dat ik niet super was in Roubaix."

"De Scheldeprijs kan een makkelijke koers zijn, maar met wind en regen is dat niet het geval. Dan moet je toch even van recupereren. Het voel heel gek om die koers over te slaan."

Wie zal sprinten?
Voor we in Frankrijk zitten, moet Wiebes eerst nog aan de bak in Vlaanderen. Wat heeft ze onthouden van de verkenning donderdag?

"Ik ben de Oude Kwaremont nog eens opgereden. Nu weet ik weer hoe lang die is. Ik hoop zo lang mogelijk mee te kunnen in de finale."

"Hopelijk raak ik over de Oude Kwaremont en zit ik dan in een tweede groepje achter Lotte (Kopecky). Dan kan ik als troefkaart uitgespeeld worden voor als ze gegrepen wordt."

"Ik hoop ondersteunend te zijn. Maar als ik er toch nog bij ben, betekent het niet dat ik moét sprinten. Lotte was ook de snelste in Dwars door Vlaanderen. Op Longo Borghini na, dan. Want zij was enorm sterk."

Het is na de jongste koersen een puntje geworden. Praat over Wiebes en Kopecky en het woord "wederdienst" valt. Moet Wiebes zondag iets terugdoen na de inspanningen van Kopecky?

"Je moet er niet té veel mee bezig zijn. Dan ga je dingen forceren en lukt het niet. Ik moet de koers aanvatten zoals alle andere."

"Als ik bij moet springen, zal ik dat doen. Ik weet hoe Lotte het liefst door het peloton rijdt. Ik hoop dat het publiek nog eens uit zijn dak kan gaan."

"Ik denk dat Lotte zeker een stap hoger staat. Ik geloof erin dat ze enorm sterk zal zijn. Het gevoel zat woensdag niet goed, maar zondag kan alles anders zijn."

"Je moet er gewoon in blijven vertrouwen. Haar piek is ook later gepland en je mag ook een mindere dag hebben."
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_217282621
Het Nieuwsblad maakte een reportage over het beste filmpje ooit.

Bekijk deze YouTube-video

quote:
Hij viel door een “godverdomsche klootzak”, zij was haar “kilometertellerke” kwijt: wie zijn de wielertoeristen die veertien jaar geleden viraal gingen?

Nick Nuyens won in 2011 de Ronde van Vlaanderen. Al zijn het 14 jaar later niet de beelden van zijn sprint tegen Chavanel en Cancellara die nog altijd circuleren op sociale media, maar wél het legendarische fragment van de flandriens die dat jaar de Ronde voor wielertoeristen reden. Wij vonden de vrouw van het “kilometertellerke” én de man die viel door een “godverdomsche klootzak”.

Tommy Huyghebaert
Vandaag om 03:00

“Ik zie me nog altijd op mijn kousen die Koppenberg afwandelen, tussen tientallen puffende en vallende coureurs.” Aan het woord is Renata Dekimpe (59), een bankbediende uit Zele, maar vooral de wielertoeriste die in het legendarische fragment op zoek was naar haar “kilometertellerke”.

Het is een van de tafereeltjes waar een nieuwsploeg met gevoel voor drama die tweede april van 2011 zijn lens op richtte tijdens de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen. De reportage verscheen die zaterdagavond tussen de rest van de nieuwsitems van de dag. Niks zo oud als oud nieuws, wordt weleens gezegd, behalve als bepaalde zaken een eigen leven gaan leiden op het internet. Fredo2009bel, met slechts 323 abonnees een wel heel bescheiden Youtuber, zag de nodige humor van het nieuwsverslag in en plaatste de video ’s anderendaags meteen online. Alleen op zijn kanaal telt het fragment 14 jaar later bijna een miljoen views. Ook op andere sociale media blijft het filmpje kijkers lokken en commentaren sprokkelen.

“Ik was nog maar half thuis na die fietstocht van 150 kilometer over het parcours van Vlaanderens Mooiste, of ik kreeg al het eerste telefoontje van mijn ouders”, zegt Renata. “Die vertelden me dat ze me op de televisie zagen. Dat filmpje is me sindsdien blijven achtervolgen. Nog ieder jaar krijg ik het in de aanloop van de Ronde van Vlaanderen langs alle kanten toegestuurd. Er zijn blijkbaar nog altijd mensen die het fragmentje ontdekken en mij dan herkennen. Nee, ik vind dat niet vervelend. Eigenlijk ben ik best trots op dat fragment. Ik sta er toch leuk op, niet? Leuker alleszins dan sommige andere hoofdrolspelers.”

Arrogant en grofgebekt

Karel Vandenberghe (50), gepassioneerd wieleramateur uit het West-Vlaamse Gullegem, laat zich inderdaad van zijn minder mooie kant zien. Hij is de wielrenner die voor het oog van de televisiereporters valt op de kasseien van de Koppenberg en in woede uitbarst. “Ey, godverdomsche klootzak. Goan we ki rien sebiet? Je got nie meekunnen. Pipo!”

“Ik ben die gefrustreerde kerel op het filmpje”, geeft Karel onmiddellijk toe. “Maar ik ben blij dat ik na al die jaren ook eens mijn versie van het verhaal kan vertellen, want eigenlijk ben ik normaal de kalmte zelf. De oorzaak van mijn woede-uitbarsting is totaal niet te zien in het fragment. Het was zodanig druk die dag dat we in shifts van een twintigtal renners de Koppenberg op moesten. Om niet op de shift voor ons te botsen en voet aan grond te moeten zetten, reed ik in gematigd tempo de helling op. Achter me zat een fietser mij de hele tijd op te jagen. Hij riep constant: rijden, rijden. Vandaar ook mijn reactie: rien rien? Goan we ki rien sebiet? Op het steilste stuk stak hij me ook nog eens voorbij en gaf hij me een duw.”

Remix
Karel vergat het voorval in de resterende kilometers van de Ronde. Hij dacht ook niet dat zijn mooiste West-Vlaamse woorden de nieuwsuitzending van 19 uur zouden halen. Tot zijn gsm plots roodgloeiend stond. “Ik had er onmiddellijk een dubbel gevoel bij. Tot op vandaag zelfs. Aan de ene kant voel ik toch wel een beetje schaamte omdat ik zo gefrustreerd en grofgebekt was, aan de andere kant vind ik het zelf hilarisch. Door de vele leuke reacties ben ik het fragment zelf gaan appreciëren. Weet je dat mijn uitspraken bijzonder populair zijn onder jongeren vandaag? Neal, een dj, maakte er onlangs zelfs nog een remix van.”

Voor wie het zich afvraagt: nee, Renata heeft haar kilometertellerke niet teruggevonden. Ze speelde die dag gelukkig wel niet haar enthousiasme en fietspassie kwijt op de Koppenberg. “Ik heb me nadien nog weinig gewaagd aan zulke toertochten. Veel te druk. Laat mij maar op mijn gemak langs de Schelde fietsen. Ik rijd nog jaarlijks 10.000 à 12.000 kilometers.” Het is niet Strava die haar die indrukwekkende statistieken toont. “Wel een lekker ouderwets kilometertellerke.”

En Karel, die waagt zich niet meer aan de cyclo van de Ronde. Niet dat hij niet meer fietst. “Ik heb vorig jaar ongeveer 20.000 kilometer gereden. Niet slecht hé, voor iemand die voltijds werkt. Dus tegen alle mensen die op sociale media zeggen dat ik gefrustreerd was omdat ik de Koppenberg niet op kon, zeg ik met een brede glimlach:Goan we ki rien sebiet? Je got nie meekunnen.”
The owls are not what they seem
  vrijdag 4 april 2025 @ 09:32:54 #82
194695 franklop
Fran knock
pi_217282660
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 april 2025 09:29 schreef DiegoFuser het volgende:
Het Nieuwsblad maakte een reportage over het beste filmpje ooit.

[..]

Komkommertijd is er niks bij
pi_217282725
We beginnen PEAK Vlaanderen te benaderen _O_
Jack does it in real time...
  vrijdag 4 april 2025 @ 09:46:39 #84
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_217282774
Ik heb wel eindelijk antwoord op een vraag door dat interview.
  vrijdag 4 april 2025 @ 10:08:07 #85
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_217282986
quote:
Visma | Lease a Bike komt met een gloednieuw shirt aan de start van de Ronde van Vlaanderen. Omgedoopt tot ‘The Wingbeat’, heef de ploeg het over een tenue waarin de samenwerking tussen een zwerm bijen centraal staat. / Wielerflits
Ploeg is tegenwoordig bijzaak :?
  vrijdag 4 april 2025 @ 10:30:41 #86
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217283149
quote:
5s.gif Op vrijdag 4 april 2025 10:08 schreef Kopiko het volgende:

[..]
Ploeg is tegenwoordig bijzaak :?
Wat een treurnis.
Ik vond die speciale outfit van Van der Poel bij zijn eerste Tour nog wel geinig, hoewel er misschien al over, maar elke ploeg probeert tegenwoordig met UNIEKE memorabilia de aandacht te trekken tijdens willekeurige koersen.
pi_217283289
quote:
Jarne (25) is ‘Vlaanderens grootste bidonverzamelaar’: “Je mag de concurrentie een schoudertje geven, zoals ze dat in de koers ook doen”

Zottegem - Met 2.500 stuks is Jarne Van der Haeghen (25) officieus “Vlaanderens grootste bidonverzamelaar”. Voor zijn bidonjacht bestudeert Jarne het parcours, heeft hij een A- en B-plan, schakelt hij “helpers” in, en werpt hij zijn schouder in de strijd tegen de concurrentie. “Een bidon ligt 3 seconden op de grond, dan is ie weg.”

Zijn eerste verzamelde Jarne Van der Haeghen (25) toen hij zes was, toen hij met zijn papa meeging naar de koers. “Ik herinner me nog hoe geweldig ik het vond om als klein manneke van de koers te komen met de bidons van de renners die je anders op tv ziet.” Hoe vaker Jarne naar de koers ging, met hoe meer bidons hij thuiskwam. En hoe harder hij besefte welke bidons hij níét had. Een kindertijd en adolescentie later heeft de Zottegemnaar een verzameling. Van 2.500 stuks.

35 bidons per wedstrijd
Van professionele wielerploegen heeft Jarne 1.200 unieke stuks. “Als je daar de dubbels bijtelt, zit ik een pak boven de 2.000. Die gebruik ik om te ruilen met andere verzamelaars. Daarnaast heb ik er ook nog zo’n 300-tal van lokale wielercafés of het Centrum van de Ronde van Vlaanderen.”

“Grootste bidonverzamelaar van Vlaanderen”
De meeste van die bidons zitten op dit moment in verhuisdozen. “Ik ga binnenkort samenwonen met mijn vriendin, en daar is een hele muur van boven tot onder voorzien met rekken voor mijn verzameling. Allee, ‘een muur’, eigenlijk is het een hele zijde van het huis. Of mijn vriendin daarmee akkoord gaat? Jazeker, ze helpt me zelfs mijn verzameling uit te breiden.”

Zo gaat Jarne, die voor Dwars door Vlaanderen verlof heeft genomen van zijn werk als projectingenieur, woensdag met zijn zus en schoonzus op bidonjacht. “Ze zijn mijn helpers. Dan staan we op verschillende punten langs het parcours om onze kansen te vergroten.” De vorige koers keerde Jarne huiswaarts met 35 bidons. En daar zit een heel plan achter.

Bahnmuller
“Eerst bestudeer je het parcours en stippel je de doorsteekplekken uit.” Dat zijn de plekken waar je de koers kan zien passeren en vanwaaruit je gemakkelijk kan doorsteken naar een volgende plek. “Want je moet natuurlijk op meer dan één plek staan om voldoende bidons te kunnen vangen.” En zo’n ideale plek is níét daar waar iedereen wil staan. Het is eerder daar waar eigenlijk niemand wil staan. “Je moet níét gaan waar er koers gemaakt wordt, zoals op de Koppenberg of Kwaremont. Je moet staan waar renners de tijd hebben om een bidon weg te smijten.” De wedstrijd ziet Jarne dus niet wanneer hij naar de koers gaat kijken. “Die zie ik nadien wel terug op tv.”

Géén cowboy
Sinds enkele jaren mogen renners in regel hun afval (en bidons) enkel weggooien in de daartoe voorziene zones, maar renners die zich van bidons ontdoen op plekken waar toeschouwers staan, blijven meestal ongestraft. De meeste kans op bidons heb je volgens Jarne: in de bevoorradingszone (“waar je een bidon die een renner mist kan oprapen”) of net daarvoor (“waar een renner een lege weggooit om plaats te maken voor een volle”), op plekken waar bidons wegspringen door de kasseien, of vóór een cruciale helling of de finale (“waar renners bidons weggooien om gewicht kwijt te raken”).

“Grootste bidonverzamelaar van Vlaanderen”
“Ik heb altijd een A- en B-plan, afhankelijk van hoe snel de renners rijden en hoe zwaar mijn rugzak op dat moment al gevuld is met bidons. Het beste scenario is dat de renners traag rijden, dan heb je meer tijd om door te steken langs het parcours.”

En eens je je punt(en) strategisch uitgekozen hebt, is het dan sprinten naar een bidon zodra je er een ziet vallen? “Je mag een renner nóóít in gevaar brengen, een echte verzamelaar is géén cowboy. Maar je moet wel snel en doordacht zijn. Een bidon ligt maximaal drie seconden op de grond, dan is ie weg. Dus als je een andere verzamelaar naar een bidon ziet lopen, mag je die een schoudertje geven, zoals ze dat in koers ook doen. Want dan is het erom te doen.”

Na de race raadt Jarne aan om naar de ploegbussen te gaan, waar ze steevast bidons uitdelen die niet gebruikt werden. “Dan kijk ik welke ploegen ik nog mis en verdeel ik me met mijn helpers over verschillende bussen.”

Gouden tip voor Ronde
Voor Dwars door Vlaanderen ligt Jarne’s bidonverzamelplan klaar. Voor de Ronde van Vlaanderen niet. “Ik ben uitgenodigd via mijn werk om in een vip-busje de Ronde te volgen. Leuk, maar jammer dat ik zo niet kan verzamelen. Maar goed, het is sowieso een moeilijke koers, omdat er zoveel volk op de baan is en zoveel politie, waardoor het moeilijk is om op verschillende punten klaar te staan. Maar omdat ik er nu toch niet bij ben, zal ik een gouden tip geven: de Stationsberg, daar aan de spooroverweg, in die bocht: daar vallen elk jaar bidons uit de houders door de kasseien.” Of toch: voor drie seconden.
  vrijdag 4 april 2025 @ 11:13:24 #88
194695 franklop
Fran knock
pi_217283554
ChatGPT draait overuren.

Toch?
  vrijdag 4 april 2025 @ 11:18:14 #89
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_217283604
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 11:13 schreef franklop het volgende:
ChatGPT draait overuren.

Toch?
Wim was al ChatGPT voordat ChatGPT bestond.
  vrijdag 4 april 2025 @ 11:20:07 #90
194695 franklop
Fran knock
pi_217283624

5 jaar is tegenwoordig al retro, maar goed.
pi_217283817
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 april 2025 11:18 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Wim was al ChatGPT voordat ChatGPT bestond.
quote:
Lien (33) groeide op aan de voet van de Paterberg: “De Ronde, dat is onze nationale feestdag”

Lien De Baerdemaeker (33) groeide op aan de voet van de Paterberg. Ze fietst graag en werkt als Travel and Logistics Assistant voor Lidl-Trek. “De Paterberg is mijn favoriete helling”, zegt ze. “De Ronde, dat is onze nationale feestdag.”

Dat Lien De Baerdemaeker iets in de koers zou doen, stond in de sterren geschreven. Ze groeide op in de schaduw van de Paterberg, haar tante en nonkel koersten en zelf rijdt ze ook op haar tweewieler. “De Paterberg is mijn favoriet”, zegt ze. “Ik reed hem eerst te paard op, daarna met de koersfiets. Het is een stevige kuitenbijter zodat je er veel voldoening uithaalt als je tot boven rijdt. Als beloning krijg je ook nog een fabuleus uitzicht. En toch is het hier rustig als je op het bankje zit.”

Koersen is Liens passie en haar leven. “Dag in dag uit ben ik met de koers bezig. Ik heb in de sector ook een job gevonden. Ik ben Travel and Logistics Assistant voor Lidl-Trek. Ik boek vluchten, hotels, regel alles met de organisatoren. Ik zorg ervoor dat de renners en rensters naar de koers geraken, kunnen koersen en ook weer naar huis kunnen.”

Wanneer een renner valt, weet Lien dat ze extra werk kan hebben. “Als iemand in een wedstrijd in Australië valt of ziek wordt en eerder naar huis moet, dan kan ik ’s nachts telefoon krijgen. Dat is een deel van de job. Ik weet ook als een van de eersten wie welke wedstrijden rijdt omdat ik de namen moet doorgeven. Ik concentreer me vooral op de dames en beloften, als de vrouwen op dezelfde dag rijden als de mannen, boek ik samen met mijn collega.”

Vakantie nemen kan Lien in oktober. “Midden oktober valt het wat stil, het nieuwe seizoen begint voor mij al begin november, nog voor de renners beginnen te trainen. Er komt veel meer bij kijken dan wat de mensen zien.”
De Ronde van Vlaanderen is voor Lien een hoogtepunt. “Dat is een groot volksfeest”, zegt De Baerdemaeker. “Iedereen is dan Vlaming, iedereen houdt van de koers, eigenlijk is het de niet officiële nationale feestdag. De Ronde-koorts begon al een week geleden, toen de eerste campers aankwamen. Het parcours wordt opgebouwd, je ziet meer fietsers. De Ronde is een dag waar ik altijd heel hard naar uitkijk.”

“Vroeger kwam ik met vrienden naar de Paterberg, ik heb ook enkele keren meegereden als mobiele seingever op een motor. En vorig jaar stond ik met wielen boven op de Paterberg. Ik ben meegeweest met de ploeg waarin we dames volgden. Shirin Van Anrooij kwam als eerste boven op de Paterberg, en Elisa Longo Borghini won. Dat was feest voor ons als ploeg. Het regende heel hard maar voor ons scheen de zon.”
pi_217283870
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 11:13 schreef franklop het volgende:
ChatGPT draait overuren.

Toch?
quote:
Zij proberen tijdens de koers in beeld te komen: “Spandoek lag klaar, Karl Vannieuwkerke was gebriefd, de koers passeerde….en toen brachten ze doedelzakken in beeld”

Met je bedrijf, een stunt of spandoek in beeld komen tijdens de koers: velen willen het, weinigen lukt het. Hoe slaag je daarin? “Elk jaar moet het straffer.”

Wie zondag even voor de klok van één de Ronde van Vlaanderen opzet, zal negen kansen op de tien Bas Construct op zijn scherm zien verschijnen, het aannemersbedrijf van Basiel Van De Woestyne (28) uit Oudenaarde. Dat lukt Basiel en zijn twee broers namelijk al twee jaar op rij, die ook zondag een nieuwe stunt klaar heeft om de aandacht van de camera te trekken, weg van de koers, richting hun stunt omgeven door spandoeken van Bas Construct.

Kan zondag ‘drie op een rij’ scoren
“Natuurlijk is het de bedoeling om een beetje naambekendheid te creëren”, zegt Basiel, “maar het is ons vooral om de stunt te doen. Mijn broers en ik staan erom bekend om op de eerste rij te staan als er ergens een stoot kan worden uitgehaald.”

Kost van 750 euro
Het eerste jaar hing Bas een fietser aan een kraan, die als de ‘luchtfietser van Melden’ in beeld gebracht werd tijdens de Ronde. Ook vorig jaar bleef de tv-camera halt houden bij Bas, om er een aan de kraan “fietsende paashaas” te zien bengelen. Zondag proberen Bas en zijn broers het met een hellende container, waarop ze kasseien plaatsen. “Vooraan zal onze luchtfietser opnieuw fietsen, die zal achtervolgd worden door een motard. En we voorzien ook een oude helikopter waaruit cameramensen zullen hangen.” Het beeld moet een ontketende Wout van Aert op de Paterberg ensceneren.

“Elk jaar moet het straffer”, zegt Basiel, die de oude helikopter als relikwie huurde voor 750 euro. “Al kan ik wel 100 euro terugkrijgen van het helikopterbedrijf als ook zij in beeld komen. Zij hebben ook banners meegegeven om op te hangen.” Garantie om in beeld te komen hebben de broers-stuntmannen niet. “Contact met Sporza of de wedstrijdorganisatie hebben we niet. We zorgen gewoon dat het indrukwekkend genoeg is om de uitzending te halen. En we zitten op een goed moment in koers, in een tussenperiode waarin er niet veel te beleven valt in de koers. Dan is randanimatie welgekomen.”

Karl Vannieuwkerke gebriefd
Een minder goed moment hebben ‘2CV & CO’, dat deux chevaux verhuurt in de Vlaamse Ardennen. De weide waarop zij hun 2pk’tjes etaleren, komt vaak even na 13 uur in beeld, wanneer de wieleruitzending onderbroken wordt voor het Journaal. “Je hebt geluk nodig met de timing”, zegt medezaakvoerder Tim Stragier, “maar drie jaar geleden zijn we 40 seconden lang in beeld gebracht.” Ook zondag zullen 23 geitjes klaarstaan om uit te rijden langs het parcours, in wielformatie met lintjes die spaken vormen, hopend op het camerashot vanuit de helikopter.

Probeerde het als leerkracht met een spandoek met zijn klas
“Als iets te commercieel is, gaan we het zeker niet in beeld brengen”, zegt de Sporza-koersregisseur Gunther Herregodts. “Zodra reclame de bovenhand neemt, blijven we ervan weg”, aldus Herregodts, die vertelt dat goede doelen voorrang krijgen en de beslissing om welke actie in beeld te brengen vaak vóóraf gemaakt wordt. “De laatste weken word ik bestookt met mails van geplande acties. Dan bekijken we op voorhand wat we in beeld willen brengen. Want als je een helikoptershot nodig hebt, dan moet je precieze gps-coördinaten doorgeven. Een helikopter kan niet naar ‘straat x’ of ‘wei z’ vliegen. Dat moet je dus allemaal op voorhand regelen. Al hangt finaal alles af van wat er op dat moment in de koers gebeurt, want die heeft altijd voorrang.”

Van een commercieel motief kan Bert Pede alvast niet worden beticht. De leerkracht van de Gentse grafische school Viso maakte samen met zijn (oud-)leerlingen karikaturen van wielerkampioenen op spandoeken naar aanleiding van Gent-Wevelgem. “We schreven er een boodschap van vrede op en verwezen naar Oekraïne. We plaatsten ons symbolisch langs het parcours op de Plugstreet Christmace Truce (vernoemd naar het kerstbestand uit 1914, red.). We schreven een hele filosofie over onze actie die via via bij Karl Vannieuwkerke belandde. Thuis zaten familie en vrienden voor tv, de koers passeerde… en toen brachten ze de doedelzakken naast ons in beeld. Want die staan natuurlijk ook op de Plugstreets. (lacht)”

Minstens zestig keer per wielerseizoen komt ‘spandoek Luc’ in beeld
Wie je zonder enige twijfel in beeld zal zien zondag is ‘spandoek Luc’, die sinds de 2003 met een spandoek met zijn voornaam minstens zestig keer per wielerseizoen de uitzending haalt. “Ik doe 20 tot 25 koersen en kom minstens 3 keer in beeld. Soms tot acht keer.”

“Een uit de hand gelopen hobby”, noemt Luc Van Steenberge (63) het, die met zijn brommer langs het parcours snort waar de camera een breed beeld van de koers neemt en zo de eerste rij supporters langs de zijkant ook in beeld neemt. Zo simpel kan het dus ook. Meer nog, het spandoek van Luc werd zo populair dat de man sinds 2014 gesponsord wordt door wielerclub Intermarché-Wanty. Zo komt de ploeg zéker in beeld.

pi_217283907
Dit is waar Vlaanderen groots in is.
pi_217283974
Wim is gigantisch aan het schroeien.
  vrijdag 4 april 2025 @ 12:13:02 #95
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_217284008
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 12:09 schreef Pistolero het volgende:
Dit is ook wel de week daarvoor :')
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 4 april 2025 @ 12:17:17 #96
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_217284038
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2025 12:09 schreef Pistolero het volgende:
WimGPT
pi_217284101
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 april 2025 12:17 schreef Pino112 het volgende:

[..]
WimGPT
Hij kan prima een verhaaltje verzinnen inderdaad, niemand die het door zou hebben.
  vrijdag 4 april 2025 @ 12:27:40 #98
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_217284105
quote:
1s.gif Op donderdag 3 april 2025 23:06 schreef DiegoFuser het volgende:

[..]
Omdat Djumbo en Alpecin niet meer mee wouden doen met camera’s in de volgwagens.
Meen me ook te herinneren dat Quickstep door dat programma ook een boete kreeg doordat ploegleiders zonder gordel rondreden.
Net efkes anges
pi_217284221
quote:
“Ik vroeg Wout de selfie te nemen omdat ik onhandig ben”: wielertoerist Nicolas over foto die hij al fietsend scoort naast Van Aert

“Hij was vriendelijk en zei meteen ‘ja’.” Zelfs tijdens de verkenning van de Ronde van Vlaanderen neemt Wout van Aert (30) tijd voor zijn fans. Nicolas De Cock, een wielertoerist uit Lochristi, kwam naast hem fietsen - vragend om een selfie. Van Aert twijfelde geen seconde. De Cock: “Mijn Ronde is nu al geslaagd.”

Heerlijk moment tijdens de verkenning van Wout van Aert in de Ronde van Vlaanderen. Wanneer hij even alleen reed, weg van zijn ploegmaats van Visma-Lease a Bike, kwam een wielertoerist die dezelfde heuveltjes aan het verkennen was naast hem rijden. De man haalde zijn smartphone uit de achterzak en vroeg om een selfie met Van Aert. Die twijfelde niet en nam een foto van hen beiden.

Dé selfie met Van Aert
.
De naam van de gelukkige? Nicolas De Cock. Niet veel later deed de man uit Lochristi op de top van de Paterberg bij ‘VTM NIEUWS’ zijn verhaal.

“Ik was op Pogacar aan het wachten, maar kwam ineens Van Aert tegen”, zegt De Cock met een brede lach. “Ik ben achter hem gereden en heb een foto gevraagd. Hij was vriendelijk. (lacht) Omdat ik niet zo handig ben, heb ik gevraagd of híj de foto wou nemen. Van Aert stemde meteen in. Ik ben er wel content mee.”

"Mijn Ronde van Vlaanderen is al geslaagd"
De Cock is niet aan zijn proefstuk toe. Gisteren volgde hij Mathieu van der Poel een stukje tijdens diens verkenning. “Ik volgde hem van de voet van de Oude Kwaremont tot aan het Kwaremontplein. (lacht) Dan was het vat af.”

Hij dook gisteren ook in het spoor van wereldkampioen Lotte Kopecky op de Paterberg.

De Cock: “Ja, mijn Ronde is eigenlijk al geslaagd.”
pi_217284574
Volgens mij nog niet geplaatst. Adrie, David en de Roodhooftjes zeer uitgebreid over Mathieu.

quote:
heerser van het voorjaar

De entourage van Mathieu van der Poel: ‘Bij de jeugd zette de komst van Wout van Aert hem met de voeten op de grond’

Milaan-Sanremo en de E3 Saxo Classic zijn alvast monumentaal binnen; de volgende hoogdag volgt op zondag 6 april. Als Mathieu van der Poel (30) dan voor de vierde keer de Ronde van Vlaanderen wint, wordt hij alleen recordhouder en rijdt hij zich definitief de legende in. Humo sprak met de mensen die het genie elke dag van dichtbij meemaken. ‘Misschien was de val over die bloembak in de Ronde van Vlaanderen van 2019 wel hét scharniermoment in zijn carrière.’

In de ouderlijke villa in Kapellen, midden in de bossen, is vader Adrie van der Poel (65) druk bezig met een bladblazer. De lentezon straalt en dus hoort de tuin er piekfijn bij te liggen. Op de oprit kruis ik moeder Corinne Poulidor, die zich opmaakt voor een ritje met de koersfiets. Omringd door twee dalmatiërs spreek ik met broer David (32), die sinds kort als wielermakelaar aan de slag is, en met de stamvader.

DAVID VAN DER POEL «Mathieu en ik hebben onze jeugd hier in de bossen doorgebracht. De hele dag bouwden we BMX-parcoursen, een fantastische tijd. Hij was altijd de hyperactieve, ik de rustige. Dat is nog altijd zo, al is hij wel gekalmeerd.»

HUMO Onfermde je je als oudere broer over hem?

DAVID VAN DER POEL «Alleen toen we nog jong waren. Mathieu is snel volwassen moeten worden door de koers, vanaf zijn 16ste zat de pers er al bovenop. Bij de nieuwelingen en de junioren had hij eigenlijk geen tegenstand, tot Wout van Aert erbij kwam. Hij zette hem met de benen op de grond. Mathieu besefte: ik kan geklopt worden als ik het te makkelijk opneem.»

ADRIE VAN DER POEL «Het is héél snel gegaan. Ik weet nog dat Christoph Roodhooft (manager van de wielerploeg Alpecin-Deceuninck, red.) belde en zei: ‘We moeten eens praten, want de kleine gaat nu wel erg hard.’»

HUMO Vraagt hij nog raad aan jou?

ADRIE VAN DER POEL «Nauwelijks. Soms voel ik wel dat hij iets wil aftoetsen. Mathieu is heel nuchter. Na een lange solo die op niks uitdraaide, zei hij: ‘Goh, ik weet niet of ik dat de volgende keer nog ga doen.’ Maar dan weet ik dat hij het toch weer doet als hij de kans krijgt.»

VERSLAVING
Morkhoven, een dorp in de schaduw van Herentals, is sinds jaar en dag de thuisbasis van de broers Philip (49) en Christoph Roodhooft (51). Al vijftien jaar werken ze samen met Mathieu van der Poel, ze hebben een heel wielerteam rond hem gebouwd. De overwinning in Milaan-Sanremo zindert nog na.

CHRISTOPH ROODHOOFT «Zijn manier van koersen was fenomenaal. Hoe hij Ganna en Pogacar een lange sprint opdrong, zag niemand aankomen. Mathieu doet altijd het onverwachte terwijl zijn tegenstanders, en wij erbij, erop zitten te kijken. Hij maakt geen fouten, zit altijd op de juiste plaats. Dat is talent, maar ook ervaring: hij herkent elke situatie. Met de jeugdcategorieën erbij gerekend heeft hij al vierhonderd koersen gewonnen.»

HUMO Herinner je je nog het begin?

CHRISTOPH ROODHOOFT «Hij was een jaar of 14 toen Adrie vroeg of we voor enkele fietsen konden zorgen. Hij had iets bijzonders gezien in Mathieu, zei hij. En nu staan we hier. Het is een waanzinnige rit geweest.»

HUMO Waar haalt hij de motivatie, nu hij al alles gewonnen heeft?

DAVID VAN DER POEL «Het is een verslaving, denk ik. Maandenlang naar een wedstrijd toe werken en die vervolgens winnen geeft hem een euforisch gevoel. Maar ik denk wel dat hij op een hoogtepunt zal stoppen.»
HUMO Waarom denk je dat?

DAVID VAN DER POEL «Omdat hij een geboren winnaar is. En als hij niet meer kan winnen, zal het plezier snel weg zijn. Over pakweg vier jaar, vermoed ik.»

HUMO Als zijn contract afloopt.

DAVID VAN DER POEL «Dan is hij 34. Nog relatief jong, maar we mogen niet vergeten dat hij al lang bezig is.»
CHRISTOPH ROODHOOFT «Ik ben er zeker van dat hij nog records wil vestigen. Daarna kan hij zeggen: ‘Het is goed geweest, vanaf nu ga ik alleen nog mountainbiken.’ Voor hem ligt de focus nu op de grote koersen: de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Milaan-Sanremo. Die zijn moeilijker te winnen en kunnen hem genoeg voldoening geven. Een enorm risico, maar hij durft dat aan.»

DAVID VAN DER POEL «In zijn hoofd was er altijd een lijstje dat hij wilde afvinken. Maar met het WK in Glasgow viel het laatste puzzelstukje op zijn plaats. Toen hij daar won, vond hij innerlijke rust: zijn carrière was geslaagd. Hij is sindsdien nog sterker geworden, ook door in Spanje te gaan wonen. Een solo van 60 kilometer in Parijs-Roubaix, zoals vorig jaar, kon hij drie jaar geleden niet.»

PHILIP ROODHOOFT «De rol die Wout van Aert destijds in het veldrijden heeft gespeeld, is intussen opgenomen door Tadej Pogacar. Maar Mathieu rijdt nu onbevangener, toen was er meer druk: het moest nog allemaal gebeuren.»

HUMO Heeft hij dan toch last van zenuwen?

PHILIP ROODHOOFT «Het beeld dat Mathieu nooit druk heeft gevoeld, vind ik persoonlijk onzin. Maar hij is er op langere termijn wel in geslaagd om die druk motiverend te laten werken. Ik herinner me het WK veldrijden in 2018 in Valkenburg, waar hij naar ons gevoel onder andere door de zenuwen werd geveld. Hij werd er ook overbluft door Van Aert, die hem voor het derde jaar op rij klopte op het WK. En het WK in Bieles had er al ingehakt met die vier lekke banden.

»Iedereen zegt nu ook: de carrière van Mathieu is rozengeur en maneschijn. Maar de mensen vergeten snel. Het WK in Australië (waar hij de nacht op het politiebureau moest doorbrengen na een aanvaring met twee tienermeisjes, red.) was een heel moeilijk moment. Ook zijn rugproblemen na zijn val op de Spelen van Tokio waren een moeilijke periode. En tijdens de herstart na covid, in 2020, reed Van Aert weg in de Strade Bianche en klopte hij Mathieu in Milaan-Sanremo. Door goed te werken én zijn vermogen om het om te zetten in motivatie won Mathieu in oktober alsnog de Ronde van Vlaanderen. Ik heb die moeilijke momenten voor ons als ploeg altijd gezien als een kans om te tonen dat wij er precies dan staan. Net dan kun je een verschil maken.»

HUMO Na het WK Australië voelde hij zich diep gekwetst door de beschuldigingen dat hij de twee meisjes geslagen en geduwd zou hebben. ‘Zo ben ik niet,’ zei hij.

ADRIE VAN DER POEL «Daar heeft hij veel verdriet van gehad. De ploeg heeft toen fantastisch voor hem gezorgd. Ik weet dat Mathieu tegen Philip zei: ‘Ons pa en ons ma hoeven dit niet te weten.’ Dat toonde hoe hij zich ervoor schaamde. Ik heb Mathieu nooit op een leugen kunnen betrappen, ik wist dat daar niks van klopte. Mathieu haat het zelfs om ruzie te maken.»

PHILIP ROODHOOFT «Hij was in zijn eer gekrenkt. Hij heeft een schuldbekentenis moeten afleggen om het land te kunnen verlaten, anders moest hij daar nog vier weken wachten vóór het proces voorkwam. Maar we zijn bewust doorgegaan met de beroepsprocedure, en hij is uiteindelijk over de hele lijn vrijgesproken. Dat was héél belangrijk voor hem.

»Als je zou teruglezen wat er toen allemaal is verschenen, zou je denken dat Mathieu van der Poel het spoor bijster was. Hij werd neergesabeld, en die reacties hebben hem diep ontgoocheld. Heel wat podcasters, analisten en journalisten zeiden ook: ‘Hij moet weg uit die ploeg, die is niet professioneel genoeg.’ Maar Christoph, de familie, Roxanne (Bertels, de vriendin van Mathieu, red.) en ikzelf hebben toen, op het moment dat het écht stormde, de rangen gesloten en Mathieu uit de wind gezet. Ik heb het gevoel dat hijzelf en de familie waarderen dat we er altijd zijn geweest op de moeilijke momenten.»

DAVID VAN DER POEL «Na Australië heeft hij tegen zichzelf gezegd: ‘In Glasgow móét het gebeuren.’ Hij heeft daar maniakaal naartoe geleefd: hij wilde wat hem het jaar ervoor was afgenomen. Ik vond het straf hoe rustig hij in Glasgow is gebleven. Atypisch zelfs. Zelfs toen hij onder een nadarhek schoof, bleef hij bizar kalm. Hij moest die dag winnen, ik heb er geen andere verklaring voor.»

ADRIE VAN DER POEL «Hij is wijzer geworden. Zo is hij na zijn val in Tokio gestopt met motorcrossen. Zijn beste vriend is Joel Roelants, de motorcrosser die tien jaar geleden verlamd is geraakt. Dat heeft hem doen nadenken.»
CHRISTOPH ROODHOOFT «Mathieu heeft koersen weggegeven waarin hij de sterkste was, zoals Kuurne-Brussel-Kuurne en de Brabantse Pijl. Daar heeft hij nooit van wakker gelegen. Maar hij beseft nu: ik ben 30 jaar, ik moet er geen spelleke meer van maken, sommige kansen komen niet meer terug. Terwijl hij vroeger altijd dacht: ik flik het later nog wel.

»Nog zo’n scharniermoment: zijn eerste Ronde van Vlaanderen in 2019, waarin hij meteen vierde wordt. Maar zonder die val, toen hij over een bloembak wilde springen en zijn wiel brak, had er meer in gezeten. Misschien is die bloembak wel cruciaal geweest in zijn carrière, want daarna heeft hij zulke spielereien niet meer uitgehaald. Hij wist toen ook niet dat Bettiol was weggereden. En zulke zaken wil hij nooit meer meemaken. Maar je móét een aantal keren verliezen, voor je kunt winnen.»

STUKJE WC-PAPIER

HUMO David, meer dan tien jaar geleden zag ik jou en je broer in een onbewaakt moment samen met jullie grootvader, Raymond Poulidor. Dat was onvoorwaardelijke liefde van twee kleinzonen voor hun opa, en omgekeerd. Wielrennen leek een bijkomstigheid, er werd intens geknuffeld: zo had ik Mathieu nooit eerder gezien.

DAVID VAN DER POEL «Mijn grootvader was een zeer emotionele man. Wij zijn dat niet, over gevoelens werd thuis nooit gepraat. Maar Papy zei de hele tijd hoe trots hij was en pakte ons dan vast. Onze band was innig.»
ADRIE VAN DER POEL «Als Raymond hier was, zag je hoe sterk ze aan elkaar hingen. Ongelofelijk mooi om te zien (glundert).»

CHRISTOPH ROODHOOFT «Ik vind dat Mathieu qua karakter en inborst op zijn grootvader lijkt: ze zijn allebei joviaal en goudeerlijk. Ik heb altijd een goed gevoel gehad bij de mens Mathieu van der Poel. Er zit ook iets egoïstisch in hem, maar dat kan niet anders bij een winnaar.»

HUMO Jij hebt hem weleens koppig genoemd, of toch eigenzinnig.

CHRISTOPH ROODHOOFT «Ik zei dit jaar op stage tegen hem: ‘Je bent al in vorm. Waarom rijd je de Omloop Het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne niet?’ Maar daar had hij geen oren naar, hij zei dat ik hem wilde pushen omdat de ploeg al jaren geen prijs meer had gereden in het openingsweekend. Achteraf had hij spijt, natuurlijk.»

ADRIE VAN DER POEL «Als hij ergens naartoe leeft, wil hij dezelfde mensen rond zich. Op het WK cross zitten Roxanne en mijn vrouw in de camper en komt Christoph af en toe binnen. We proberen altijd een relaxte sfeer te creëren.»

PHILIP ROODHOOFT «Mathieu is erg gericht op zijn eigen kring. Hij heeft niet toevallig dezelfde vrienden als vroeger. En in die kring is hij heel open. In een bredere groep is hij dat minder, niet omdat hij niet durft, maar omdat hij dat gewoon niet wil. Maar je ziet het wel als hij ja moet zeggen op iets wat hij niet wil. Je voelt het als er iets is.»
HUMO Heb je een voorbeeld?

PHILIP ROODHOOFT «Toen hij met zijn rug sukkelde, waren de meningen verdeeld. De dokter vond iets over zijn oefeningen, de coach iets anders en de fysiotherapeut nog iets anders. Mathieu zelf liep er gesloten bij, niet zijn normale opgewekte zelf. Maar ik had wel het gevoel dat het signaal door de medische staf verkeerd werd geïnterpreteerd en dat we hem net meer moesten bijstaan in plaats van hem met rust te laten. We stuurden in overleg het plan van aanpak bij en het bleek te werken: drie weken later won hij de wereldbekerveldrit in Benidorm en daarna op een sublieme manier het WK in Hoogerheide tegen Wout van Aert. En hij was weer vertrokken.»

HUMO Laat hij zich corrigeren?

PHILIP ROODHOOFT (knikt) «Afgelopen winter had hij weinig zin om te crossen. We hebben hem niets opgelegd, maar wel zachtjes tegengas gegeven. De aanpak mét de cross had al gewerkt en zijn multidisciplinaire talent maakt hem uniek. Je legt hem dat dan voor en hij neemt het mee in zijn besluitvorming. Hij apprecieert het als je een eerlijke mening geeft, ook al is de zijne anders. En hij beslist spontaan, maar niet ondoordacht. Hij zit ook in een wereld waarin iedereen hem naar de mond praat.»
HUMO Hij lijkt me wel iemand die je alles vergeeft.

CHRISTOPH ROODHOOFT «Dat klopt, en daar betrap ik mezelf op. Maar ik zeg meer dan vroeger mijn mening (lacht).»
HUMO Kun je echt geen ruzie hebben met Mathieu?

DAVID VAN DER POEL (lacht) «Toch wel! Wij hebben vroeger vaak ruziegemaakt. Maar de laatste jaren maakt hij zich nog amper ergens druk om.»

HUMO Hij blijft ook stijlvol in de nederlaag, hij zal nooit zuur reageren.

CHRISTOPH ROODHOOFT «Nee. Wel ontgoocheld. Ik heb hem maar één keer kwaad gezien, dat was in 2020, na de discussie in Gent-Wevelgem met Wout van Aert (die had gezegd dat Mathieu van der Poel altijd in zijn wiel koerste, red.). Toen is hij naar de VRT-studio gewandeld om zijn verhaal te doen. Typisch Mathieu: als er aan zijn oprechtheid wordt getwijfeld, zal hij reageren. Het wás ook niet correct van Van Aert.»

HUMO Hij lijkt zich soms terug te trekken uit de buitenwereld.

DAVID VAN DER POEL «Fietsen is niet zo vermoeiend, maar wel alles wat erbij komt kijken. Daarom wil hij niet meer dan vijftien crossen per seizoen rijden. Zodra hij over de meet komt, staan er cameraploegen klaar en moet hij het ene interview na het andere geven. Na vijftien keer in zes weken tijd begint dat te wegen.»

CHRISTOPH ROODHOOFT «Ja, daar heeft hij last van. Niet vergeten: van kleins af aan staat hij al in de belangstelling als zoon van Adrie en kleinzoon van Raymond Poulidor.»

ADRIE VAN DER POEL «Ik zeg hem altijd: ‘Een jongetje met een plakboek waar hij uren werk in heeft gestoken en die een handtekening vraagt, mag je nooit negeren. Maar een volwassen vent met een stukje wc-papier moet je voorbijlopen.’»

HUMO Hij heeft zijn rust nodig.

DAVID VAN DER POEL (knikt) «In Spanje wordt hij weinig lastiggevallen. Hij heeft daar vrij impulsief iets gekocht na een stage. Hij had zich er geamuseerd en dacht: waarom zou ik niet naar hier blijven komen?»

ADRIE VAN DER POEL «Toen hij terugkwam, zei hij: ‘Ik moet jullie iets vertellen.’ Wij dachten meteen: er is een kleine op komst. Maar hij zei: ‘We hebben een huis gekocht in Spanje.’ Toen ik hem proficiat wenste, keek hij me aan: meent de ouwe dat nou? Maar ik had hem jaren geleden al gezegd: ‘Maak dat je hier in de winter weg bent.’»
HUMO Wenkt het grootvaderschap?

ADRIE VAN DER POEL «Dat zijn hun zaken, maar ik snap dat ze ermee wachten. Als vader zou hij alles missen, en als moeder moet je alles alleen doen. Ik was vroeger 240 dagen per jaar van huis. En vrouwen waren niet gewenst in de koers, nu wel.»

HUMO Hij heeft zich snel gesetteld.

DAVID VAN DER POEL «Dat lag niet voor de hand. Je bent een publieke figuur, en dan kun je iemand ontmoeten die op je naam of je geld uit is. Maar hij heeft veel geluk met Roxanne. Zij was ook bereid haar leven aan zijn carrière aan te passen. Ook dat brengt rust. Dat is cruciaal voor een topsporter. Als iemand slecht rijdt, denken mensen snel: oei, die heeft niet genoeg getraind. Maar er kunnen ook allerlei zaken uit het privéleven spelen.»

ALFAMANNETJE

HUMO De voorbije jaren hebben andere wielerteams geprobeerd Mathieu van der Poel bij jullie weg te halen. De ploegleiders van Quick-Step zaten hem zelfs ooit in de Ronde van Vlaanderen vanuit hun volgwagen het hof te maken. Jullie moeten ogen op jullie rug hebben.

CHRISTOPH ROODHOOFT «Er is zeker van alle kanten aan Mathieu getrokken.»

HUMO Ik weet dat Specialized hem wilde, en Team Ineos ook. Waarom koos hij er telkens voor bij jullie te blijven?

CHRISTOPH ROODHOOFT «We hebben onszelf een paar keer pijn gedaan om zijn loon op het juiste niveau te brengen. En we hebben hem ook altijd gevolgd in zijn keuzes. Als hij wilde mountainbiken, was iedereen ertegen. Maar Philip en ik hebben hem net ondersteund. Nu zijn anderen dat vergeten, maar hij niet. Mathieu vergeet niet veel.»

PHILIP ROODHOOFT «We zijn de eerste multidisciplinaire ploeg in de geschiedenis van het wielrennen en hebben iets unieks kunnen bouwen rond Mathieu. Als hij ook wereldkampioen mountainbike wordt, hopelijk nog dit jaar, zal hij in vier disciplines de wereldtitel op zak hebben.

»Na het WK in Glasgow voelden we wel: nu moeten we iets speciaals doen. En toen heb ik Roman Arnold, de eigenaar van Canyon, voorgesteld hem voor tien jaar ambassadeur te maken, wetende dat we met dat bedrijf erbij Mathieu wél een garantie voor tien jaar konden bieden. Dat was iets wat wij als ploeg alleen moeilijk hard konden maken. We wisten dat hij een voorstel van Lidl-Trek op zak had. Tijdens de rustdag in de Tour had ik hem daarover gezegd: ‘Als je weg wilt om te kijken hoe het elders is, zouden we dat heel jammer vinden maar wel kunnen begrijpen.’ Mathieu wilde niet per se weg, alleen wilde hij ons de kans geven een afkoopsom binnen te halen. Dat zagen Christoph en ik dan weer niet zitten, we hebben vijftien jaar aan de ploeg gebouwd met passie als drijfveer, niet geld. We waren er dus snel uit dat het een plan moest worden tot het einde van zijn carrière, ten vroegste eind 2028, en vanaf dan zien we jaar per jaar. We hebben nog enkele jaren voor de boeg, maar het is een geweldig compliment dat hij Christoph en mezelf daarmee heeft gemaakt.»

CHRISTOPH ROODHOOFT «Wat Mathieu vorig jaar in Sanremo deed, zijn eigen kansen opofferen voor Jasper Philipsen en er zo voor zorgen dat de ploeg meer kans maakt op een overwinning, vond ik een ongelofelijke blijk van waardering naar ons toe. En op dat moment had hij nog niks en wist hij nog niet dat hij zowel Parijs-Roubaix als de Ronde van Vlaanderen zou winnen.»

PHILIPPE ROODHOOFT «We moeten eerlijk zijn: ook deze Milaan-Sanremo had hij in om het even welke trui gewonnen. Maar de omgeving en de omkadering zorgen voor, tijdens en na de koers wel voor een verschil, namelijk voor sereniteit. Mathieu is intelligent genoeg om een omgeving te zoeken waarin hij goed kan functioneren.»

HUMO Akkoord. Maar waarom blijft hij voor jullie kiezen?

PHILIPPE ROODHOOFT «Omdat hij van continuïteit houdt. Hij is niet onder de indruk van blinkende bussen of een grotere omkadering. Toen we van een crossploeg naar een procontinentale ploeg evolueerden, vond hij het zelfs geen fijn vooruitzicht dat er mensen bij zouden komen die hij niet kende. Hij is ook nooit getriggerd door de ploeg van Patrick Lefevere, die toch goed bevriend is met Adrie. Omdat ze daar met vier kopmannen reden, en er drie hun benen moesten stilhouden als er eentje vooruit was. Dat past niet bij de alfasportman die Mathieu van der Poel is, hij wil de absolute kopman van de ploeg zijn. Ik durf te hopen dat hij stiekem ook trots is dat hij essentieel is geweest in het creëren van een vooraanstaand team in zijn wedstrijden, en dat hij niet de uitgestippelde weg heeft gevolgd door naar een bestaand topteam over te stappen. Nu heeft hij ook alle vakjes afgevinkt, veel meer dan dat zelfs.»

DAVID VAN DER POEL «Loyaliteit is een waarde die we van thuis hebben meegekregen. Mathieu heeft geduld getoond, zodat de ploeg kon meegroeien. Hij had net zo goed kunnen zeggen: ‘Het gaat me hier te traag, ik vertrek.’ Maar voor hem is het belangrijker om ergens te zitten waar hij zich 100 procent thuis voelt.»
HUMO Hij krijgt er ook veel vrijheid. Heeft hij die nodig?

DAVID VAN DER POEL «Ja, dat is belangrijk voor hem. Hij heeft ruimte nodig om soms gewoon te doen waar hij zin in heeft qua trainingen, of een skivakantie na het crossseizoen, zonder dat daar moeilijk over wordt gedaan. Soms denken mensen dat hij een speelvogel is, maar dat is niet waar: hij is een harde werker. Zijn talent stelt hem in staat harder te trainen dan de gemiddelde renner en ook sneller te herstellen. Ik kon die trainingen niet aan. De dag voor een koers staat hij wel op het golfterrein, en vroeger, in de cross, moest ik hem vlak voor de start uit de camper halen, omdat hij nog zat te gamen. Maar dat trekje draagt bij tot zijn succes.»

ADRIE VAN DER POEL «Je moet hem wat sturen, maar niet te veel, want dat werkt averechts. We zijn vrij laat met een trainer beginnen te werken en nog later op zijn eten gaan letten. Stapje voor stapje werkt het best voor hem. Hij mag gaan skiën, maar dat is een win-winsituatie. Als ze dat niet toelaten, hebben ze een ongelukkige kopman. De ploeg heeft dat goed begrepen.»

HET SLECHTSTE MOMENT

HUMO Kun je Mathieu van der Poel tijdens de wedstrijd sturen, Christoph?

CHRISTOPH ROODHOOFT «Op de juiste momenten wel. Maar soms laat ik hem ook gewoon gaan, zoals in de BinckBank Tour van 2020, waarin hij een solo van 50 kilometer uit de benen schudde. De volgende dag werd hij zesde in Luik-Bastenaken-Luik, terwijl hij die had kunnen winnen. Hij had die solo kunnen halveren en zich sparen, voor de dag erna, maar het was prachtig, en zo heeft hij de volgende dag bevrijd kunnen koersen. Niemand verwachtte iets en hijzelf ook niet.»

HUMO Roep je hem nooit tot de orde als hij dreigt te vertrekken voor een lange solo?

CHRISTOPH ROODHOOFT «Hoe kun je nu Mathieu van der Poel tot de orde roepen? Je weet toch niet hoe hij zich op dat moment voelt? Werkelijk niemand kan zich inbeelden hoe renners als Mathieu, Tadej Pogacar en Remco Evenepoel zich voelen tijdens de koers. En zij beseffen ook niet hoe het is om een minder goede renner te zijn.»

DAVID VAN DER POEL «Mathieu rijdt puur op instinct, dat maakt hem zo sterk. Andere renners raken in paniek als de koers anders verloopt dan hun ploegleider had uitgedacht. Mathieu krijgt ook dingen voor elkaar waar niemand anders in slaagt. Zoals in de Amstel Gold Race in 2019, waar hij uit een verloren positie als een straaljager naar voren koerste en alsnog won.»

HUMO Op paasdag, met de verrijzenis live op televisie.

DAVID VAN DER POEL «Tactisch kun je niet slechter koersen: hij viel aan op het slechtste moment. Dramatisch. Maar hij won wel, terwijl dat eigenlijk niet kon. Veel van zijn overwinningen zijn zo. Als hij de finish ziet, kan hij nog dieper gaan dan de rest en ook dan hij zelf denkt. Hij blijft me verbazen.»

CHRISTOPH ROODHOOFT «Ik ben al zo vaak achterovergevallen van zijn prestaties.»

HUMO Welke tactische richtlijnen geef je Mathieu mee voor een koers als de Ronde van Vlaanderen?

CHRISTOPH ROODHOOFT «Mijn wedstrijdbesprekingen duren nooit langer dan vijf minuten. Ik probeer vier korte punten aan te stippen, in de hoop dat ze ze alle vier onthouden. En soms vraagt Mathieu me achteraf vanwaar de wind waait in de finale.»

HUMO Volgt hij nauwgezet de laatste wetenschappelijke inzichten?

DAVID VAN DER POEL «Hij weegt niet elke dag zijn eten. Hij zegt: ‘Ik weet wanneer ik meer of minder pasta mag opscheppen.’ Hij is niet zo obsessief als veel anderen. Hij zegt vaak bij een glas wijn: ‘Dat zal mijn prestaties niet slechter maken.’ Andere renners zouden dat nooit durven, terwijl ze ook beter een glas zouden drinken.»

CHRISTOPH ROODHOOFT «Mathieu heeft een mentaal evenwicht gevonden: hij werkt hard als het moet en ontspant zich als het kan. Iets meer dan vroeger zelfs. Maar hij gaat net op tijd op de rem staan (lacht).»

ADRIE VAN DER POEL «Ik ben geschrokken hoe mager de renners allemaal zijn. Niet gezond. Mathieu is afgetraind, maar niet in die mate.»

PHILIP ROODHOOFT «We behoren tot de beste vijf ploegen qua wetenschappelijke omkadering. Veel ploegen zijn dolgedraaid wat data en wetenschap betreft, wij koesteren het ambachtelijke. Toen Mathieu vorig jaar in de Tour nieuwe schoenen had, heeft Christoph er de schoenplaatjes op geschroefd. Vijftien jaar geleden deed hij dat al, en Mathieu kan er zeker van zijn dat het goed is gedaan. Je kunt vinden dat een baas dat niet hoort te doen, ik vind het vooral mooi.»

ONGESCHREVEN REGEL

HUMO Wil hij zondag in de Ronde revanche nemen op Pogacar, en hoe die hem twee jaar geleden versloeg?

CHRISTOPH ROODHOOFT «Als Mathieu de Ronde wil winnen, zal hij als eerste over de meet moeten rijden. Wie nog allemaal aan de start staat, maakt in zijn hoofd weinig uit.»

HUMO Kijkt hij niet naar de tegenstand?

CHRISTOPH ROODHOOFT «Weinig. Hij denkt: hoe kan ik dit optimaal tot een goed einde brengen? Welke tegenstanders zijn daarbij nuttig, en welke niet?»

ADRIE VAN DER POEL «Ik kan me niet herinneren dat hij ooit zijn koers heeft afgestemd op iemand. Mathieu gaat altijd uit van zijn eigen kwaliteit.»

HUMO Ik zie jullie dikwijls terugkoppelen in finales.

CHRISTOPH ROODHOOFT «Dat doet Mathieu altijd. Dan vraagt hij even feedback, maar soms is het ook om even te zagen (lacht).»

HUMO Dikwijls zakt hij na de finish in elkaar van uitputting. Maakt u zich dan geen zorgen?

ADRIE VAN DER POEL «De cardioloog zegt: ‘Dat wordt vanbinnen goed geregeld.’»

DAVID VAN DER POEL «Hij kan zich ook op training zo doodrijden, dat hij achteraf even moet gaan liggen. En als die grote talenten het in de koers tegen elkaar opnemen, gaan ze zeker hun grenzen opzoeken.»

CHRISTOPH ROODHOOFT «Da’s ook talent: rijden tot je niet meer kunt. Daarvoor moet je heel sterk zijn in je hoofd. Het is je hoofd dat ‘Stop!’ zegt, en niet je lichaam. Hij kan die pijngrens zo lang mogelijk uitstellen.»

HUMO Heeft hij de koers veranderd?
CHRISTOPH ROODHOOFT «Heel zeker. Toen hij in 2019 de eerste keer Dwars door Vlaanderen won, demarreerde hij op 73 kilometer van de meet. Dat was ongezien: het was nog anderhalf uur koersen, en volgens een ongeschreven regel is dat minstens een uur te vroeg. Sindsdien worden de wedstrijden almaar vroeger opengebroken.»

PHILIP ROODHOOFT «Samen met Pogacar mag hij die verdienste opeisen. Van ver aanvallen? Dat lukte zogezegd nooit. Maar zij hebben dat ter discussie gesteld, zoals hij ook al deed in de cross, en dat is ook wat hen bindt.
»Zoals Johan Cruijff wonderlijke dingen kon met een bal, zo rijdt Mathieu met de fiets. In zijn acties zie je het genie. Net zoals Michael Schumacher haalt hij onverwacht in op een plek waar het niet kan, en hij verheft zijn sport tot kunst zoals Roger Federer. Veel mensen hebben een groot arbeidsethos, en dat is bewonderenswaardig. Maar Mathieu en Tadej Pogacar benaderen met hun talent een bijna goddelijke status.»

HUMO Hoe zult u de Ronde nu beleven, meneer Van der Poel?

ADRIE VAN DER POEL «Nerveuzer dan anders. Ik kijk amper live naar een koers op televisie. Tijdens de finale ga ik zelfs wandelen met de honden. Dat heeft te maken met de valpartijen. Als ouder blijf ik bang. Maar zondag ben ik een hele dag met een vipbusje van de ploeg onderweg – dan vliegt de tijd en maak ik me minder ongerust.»
The owls are not what they seem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')