Ze moeten natuurlijk zo realistisch mogelijk oefenen.quote:Op donderdag 3 april 2025 19:05 schreef tralalala het volgende:
Oefengranaat van defensie heeft de brand veroorzaakt.
quote:Op donderdag 3 april 2025 19:05 schreef tralalala het volgende:
Hier is dat ook elke zomer het gevalquote:Op donderdag 3 april 2025 19:05 schreef tralalala het volgende:
In 't Harde (Artillerie Schietkamp) hoort dat er gewoon bij, Het wordt zelfs bewust gedaan.quote:Op donderdag 3 april 2025 19:38 schreef Nebelwerfer het volgende:
Ik reed vd week langs t Harde. Daar gingen enorme fakkels de lucht in. Ik dacht nog, is dat slim met deze droogte?
Volgende dag enorme fik daar. Als fokker zijnde voel je dan echt je maatschappelijke plaats !
quote:De heide staat in brand en dat is nodig ook
Enorme rookpluimen stijgen deze dagen op boven Artillerie Schietkamp (ASK) 't Harde. Daar staat namelijk een deel van de heide in brand. Bewust, want de brandweer van het Schietkamp steekt de branden zelf aan. "Dit gebeurt hier al meer dan 150 jaar, dat moeten we niet ineens veranderen."
De Ginkel is geen schietterrein (vroeger zat er overigens wel een schietbaan) dus ik ben benieuwd wat daar is misgegaan.quote:Maar ik begrijp dus dat al die zandhazen zo dom zijn @:achja?
Waarom?quote:Op donderdag 3 april 2025 20:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
In 't Harde (Artillerie Schietkamp) hoort dat er gewoon bij, Het wordt zelfs bewust gedaan.
[..]
[..]
De Ginkel is geen schietterrein (vroeger zat er overigens wel een schietbaan) dus ik ben benieuwd wat daar is misgegaan.
[ afbeelding ]
Tactiek van verschroeide aarde...quote:Op donderdag 3 april 2025 19:25 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ze moeten natuurlijk zo realistisch mogelijk oefenen.
Even op de link klikken:quote:
quote:De heide staat in brand en dat is nodig ook
'T HARDE - Enorme rookpluimen stijgen deze dagen op boven Artillerie Schietkamp (ASK) 't Harde. Daar staat namelijk een deel van de heide in brand. Bewust, want de brandweer van het Schietkamp steekt de branden zelf aan. "Dit gebeurt hier al meer dan 150 jaar, dat moeten we niet ineens veranderen."
De brandweermensen van ASK 't Harde houden de wind goed in de gaten. "Waait het hard genoeg", is de belangrijke vraag. Ze willen deze zonnige en droge dagen gebruiken om een deel van de heide af te branden. "Dat doen we hier elk jaar", vertelt Eric Rosloot, hoofd van het Artillerie Schietkamp. "Daarmee versterken we de natuur en zorgen we voor minder grote heidebranden in de zomer."
Grote heidebranden voorkomen
Op ASK 't Harde schiet Defensie met zwaar geschut. Mortieren en pantserhouwitsers schieten op doelen op de heide. "In de droge periode krijg je dan wel eens een heidebrand, natuurlijk", zegt Rosloot. "Daarvoor hebben we ons eigen brandweerteam, om die branden gelijk te doven." Maar voorkomen is beter dan genezen en daarom brandt diezelfde brandweer ook elk jaar een deel van de heide al preventief af, in het voorjaar.
Voordat de brandweer met het echte werk begint, creëert ze een buffer. De randen van het afgebakende stuk heide worden natgemaakt, aan de kant waar de wind naartoe gaat. Dan wordt aan diezelfde randen een klein stukje heide afgebrand, een strook van zo'n dertig meter breed. "Een bufferzone", wijst Rosloot aan. "Zo voorkomen we dat de brand straks overslaat naar een stuk heide dat we juist niet af willen branden."
Ecosysteem is ingericht op brand
Brand Timmer is namens het Rijksvastgoedbedrijf verantwoordelijk voor het natuurbeheer op ASK 't Harde en hij selecteert de stukken heide die afgebrand mogen worden. "We hebben 1950 hectare heide in het brandbeheer, dat we in 64 vakken verdeeld hebben. Elk vak wordt één keer per acht jaar afgebrand", legt hij uit.
"Het is vooral een vorm van natuurbeheer. Dit stuk hei wordt al sinds 1870 beheerd door het deels te laten branden. Daar is het hele ecosysteem dus op ingericht." Want heide afbranden heeft een positief effect. "We bestrijden zo de grassen tussen de heide en voorkomen ook dat er te veel boompjes opkomen. De heide komt hier sterker van terug."
Terwijl drie brandweermannen druk bezig zijn de heide in brand te steken, kijken Timmer en Rosloot geboeid toe. En zij niet alleen: ook Cathelijne Stoof kijkt mee. De universitair hoofddocent aan de Wageningen Universiteit is expert op het gebied van natuurbranden en is enthousiast over het natuurbeheer op ASK 't Harde. "Mensen zijn vaak bang voor natuurbranden, maar voor de natuur kan een brand juist heel goed zijn", zegt ze. "Je wilt natuurlijk niet dat je keuken eens in de acht jaar in brand vliegt, maar we willen wel dat de heide eens in de acht jaar afbrandt. Het is al duizenden jaren een vorm van natuurbeheer, samen met begrazing."
Uniek beheer
Volgens Stoof is wat er op ASK gebeurt heel bijzonder. "Mensen vanuit het hele land, en ook vanuit het buitenland, komen kijken naar wat de brandweer hier doet. Deze brandweer is ook uitzonderlijk goed ingespeeld op de heide: ze weten heel precies wat ze doen en ze worden ook echt opgeleid om met heidebranden te werken."
Dat is duidelijk, want zodra de brandweer de vlam in de heide steekt ontstaat een brand die zich snel verspreidt, maar ook snel weer dooft. Wat achterblijft, is een groot stuk zwarte grond. "Volgend jaar is dit weer een prachtig stuk heide", belooft Timmer. "Alles wat hier groeit en bloeit, doet dat mede dankzij het brandbeheer. Daarom willen we daar ook mee doorgaan, want we hebben hier een prachtig, waardevol stuk natuur."
Mijn ideequote:Op donderdag 3 april 2025 20:19 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Tactiek van verschroeide aarde...
Kunnen ze al oefenen als de Russen komen...
Hij weet zich er weer onder uit te lullen hoor.quote:Op donderdag 3 april 2025 20:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
In 't Harde (Artillerie Schietkamp) hoort dat er gewoon bij, Het wordt zelfs bewust gedaan.
[..]
[..]
De Ginkel is geen schietterrein (vroeger zat er overigens wel een schietbaan) dus ik ben benieuwd wat daar is misgegaan.
[ afbeelding ]
Sorryquote:
"Geloof mij" zegt 'ie nog! Werkelijk? Dat durft 'ie nog te zeggen na niet één, maar twee grote branden in één week door Defensie veroorzaakt?quote:Volgens staatssecretaris Gijs Tuinman van Defensie zijn militairen goed voorbereid op oefeningen in droog natuurgebied. "Ze hebben allemaal een veldfles met water bij zich. En geloof mij: als ergens een brandje ontstaat, zullen ze meteen handelen", zei hij vrijdag na de ministerraad tegen ANP.
Ah, ja. "Geloof me, militairen hebben allemaal een veldfles met water en handelen meteen!". Twee keer deze week hebben ze niet gehandeld. Ondanks al die veldflessen die ze hebben.quote:Bij Ede stond zo'n 130 hectare heide in brand. 330 brandweerlieden waren in touw om de brand onder controle te krijgen, wat donderdagavond lukte. Een dag later was de brandweer nog altijd met zo'n 70 man bezig om na te blussen. Inmiddels is de klus overgedragen aan Defensie.
Wat zouden ze volgens jou moeten doen? Een eigen brandweer oprichten die klaar staat bij iedere oefening?quote:Op vrijdag 4 april 2025 22:19 schreef RetepV het volgende:
Sjonge, de meest zwakke reactie van Defensie over deze brand die ze hadden kunnen bedenken: https://www.nu.nl/binnenl(...)ien-achterhaald.html
Een pareltje van Staatssecretaris Tuinman:
[..]
"Geloof mij" zegt 'ie nog! Werkelijk? Dat durft 'ie nog te zeggen na niet één, maar twee grote branden in één week door Defensie veroorzaakt?
[..]
Ah, ja. "Geloof me, militairen hebben allemaal een veldfles met water en handelen meteen!". Twee keer deze week hebben ze niet gehandeld. Ondanks al die veldflessen die ze hebben.
Ze hebben alleen maar staan toekijken. Of misschien hadden ze hun veldflessen leeg gedronken. "Overmacht", waarschijnlijk.
"Alles viel nou net toevallig eens niet goed uit. Konden wij ook niets aan doen. Samenloop van omstandigheden. Sorry. Ofzo."
De bedoeling van een leger is dat het ons veiliger maakt, niet onveiliger. Met gevaarlijk speelgoed komt een grote verantwoordelijkheid.
Zo. Dat moest ik even kwijt.
In Duitsland is vorig jaar(?) een groot stuk oud bos afgebrand door droogte. Daar is niets mee gedaan en dat pakte goed uit. De makkelijk brandbare naaldbomen maakten plaats voor verjonging met meer variatie. In Nederland hebben we al veel langer de kennis dat loofbomen minder brandgevoelig zijn en die kennis wordt dus wel toegepast door oa Staatsbosbeheer.quote:
in de jaren 60 van de vorige eeuw is half duitsland volgezet met bomen die vurenhout opleveren voor de meubel makerij en kozijnen planken voor woningbouw , pallets en kartonquote:Op zaterdag 5 april 2025 11:09 schreef Teslynd het volgende:
[..]
In Duitsland is vorig jaar(?) een groot stuk oud bos afgebrand door droogte. Daar is niets mee gedaan en dat pakte goed uit. De makkelijk brandbare naaldbomen maakten plaats voor verjonging met meer variatie. In Nederland hebben we al veel langer de kennis dat loofbomen minder brandgevoelig zijn en die kennis wordt dus wel toegepast door oa Staatsbosbeheer.
Stukken bos afbranden wordt in meerdere culturen gebruikt omdat het vruchtbare aarde opleveren kan. Ze vergeten daarbij wel, dat het bos zo snel kleiner wordt en dat je dan ook aan herbebossing moet doen, zei het op kleinere schaal dan je afbrandde.
Mij viel toen in dat ik decennia ervoor in Zwitserland met een reisgroep langs een heuvel reed die, vanaf afstand bezien, was bezaaid met lucifers. Ja, inderdaad, dat was van de grote storm een paar jaar eerder. Uiteindelijk is besloten om het aan de natuur over te laten. Aangezien al dat hout niet omlaag donderde, was het gunstig voor het zelfherstel van de bodem.
Waarom niet?quote:Op vrijdag 4 april 2025 22:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat zouden ze volgens jou moeten doen? Een eigen brandweer oprichten die klaar staat bij iedere oefening?
Het kostte anders wel even een paar honderdduizend euro om die 330 hulpverleners de brand te laten bestrijden.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:15 schreef franske19 het volgende:
Twee keer oefenen voor de prijs van 1. Defensie is wel efficient.
Overigens dat gejank om wat grasland. Is juist goed dat er af en toe een flinke fik is.
Overigens had het leger vroeger inderdaad een eigen brandweer. Dus ik neem aan dat die er nog steeds is.quote:Op vrijdag 4 april 2025 22:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Een eigen brandweer oprichten die klaar staat bij iedere oefening?
Bij de luchtmacht, marine en schiettereinen van de landmacht zoals het ISK en het ASK wel. De overige landmachtkazernes hebben echt geen eigen brandweer.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:35 schreef RetepV het volgende:
Overigens had het leger vroeger inderdaad een eigen brandweer. Dus ik neem aan dat die er nog steeds is.
Of misschien is die wel wegbezuinigd.
Ja, dat hoort bij bosbeheer. Zorgen voor de brand(weer)gangen en blijven oogsten, ook als het hout van mindere kwaliteit is. Met die gangen er door, heb je ook meer lichtinval en meer levensmogelijkheden. Die afbeelding laat dat ook zien met die ijle nieuwe boompjes langs de rand. En achteraan de nieuwe aanwas van wat eerder. Zitten wel lelijke stammen tussen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in de jaren 60 van de vorige eeuw is half duitsland volgezet met bomen die vurenhout opleveren voor de meubel makerij en kozijnen planken voor woningbouw , pallets en karton
na 1980 was al dat hout niet meer nodig , maar de bossen bleven groeien, , nu klaagt men dat die bossen worden gekapt alsof het zeldzame natuur is
Het zijn gewoon productie bossen zonder enig leven erin
Prima als dat opgestookt wordt of geimpregneerd voor schuttingen gebruikt
[ afbeelding ]
Omdat het simpelweg een "militair oefenterrein" is wat opengesteld is voor iedereen. Er kan ook een hek omheen zodat alleen defensiepersoneel toegang heeft, zeg maar wat je wil.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:30 schreef RetepV het volgende:
Waarom geldt dat alleen voor de burger en niet voor soldaten?
Wilde het punt maken dat ze die al hebben op plekken waar een brandrisico is.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:30 schreef RetepV het volgende:
[..]
Waarom niet?
Maar even serieus, al weken wordt er geroepen dat het te droog is, dat men natuurbranden verwacht en dat men heel, heel streng moet optreden bij mensen die in de natuur roken of zelfs een vuurtje stoken. En als je een brand veroorzaakt en gepakt wordt, dan kun je astronomische straffen verwachten. Op zijn minst mag je meebetalen aan de hulpdiensten in de vorm van een fikse booete.
Waarom geldt dat alleen voor de burger en niet voor soldaten?
Waarom mogen soldaten wel de natuur in de fik steken en worden dan ook nog door de Staatssecretaris in bescherming genomen? Zijn soldaten belangrijker dan burgers? Maar soldaten dienen toch het volk, dat zeggen ze zelf.
Soldaten moeten natuurlijk oefenen en trainen, ze moeten paraat zijn. Maar als dat ten koste gaat van datgene dat ze moeten beschermen, dan is de naald dus doorgeslagen. Dan moet er even goed op de rem getrapt worden, moeten er wat verantwoordelijken gaan tonen wat het betekent om verantwoordelijkheid te dragen, bijvoorbeeld een streep kwijtraken vanwege gemaakte fouten en hoog risicogedrag in tijden van vrede.
Het is geen spelletje, en de schade die het leger de maatschappij aanbrengt is net zo erg als de schade die een burger aan de maatschappij aanbrengt.
Omdat we nu een Europees leger gaan opzetten betekent nog niet dat soldaten ineens Helden zijn die geen strobreed in de weg gelegd moet worden.
Pas als we aangevallen worden en een vijand ons meer schade aanbrengt dan ons eigen leger, mag het leger helemaal los gaan. Dan is het tijd voor "bevrijden". Tot die tijd is het tijd voor "beschermen", en je beschermt niet bepaald als je voor honderdduizenden euro's aan schade aanricht omdat je het een goed idee vond om op een kurkdroge heide tijdens een periode van waarschuwing voor droogte en bosbrand met heel groot vuurwerk te gaan zitten gooien.
Het leger staat niet boven de maatschappij, en dat moet je ook zeker niet willen. Dus verontwaardiging over het leger is hier op zijn plaats, en niet het verdedigen van ons leger.
Dit dus, het gebeurt zo vaak. Ik heb ook regelmatig brandjes moeten blussen tijdens (schiet)oefeningen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:47 schreef Glazenmaker het volgende:
Wilde het punt maken dat ze die al hebben op plekken waar een brandrisico is.
Ik vind nogal een verschil zitten tussen oefenende militairen die ergens brand veroorzaken tov een dagjesmens die daar voor de lol komt. Zeker bij geschiet zijn er aan de lopende brandjes die nooit in het nieuws komen, omdat er meteen wat aan gedaan is. Nu twee keer wat minder succesvol. Jammer maar weer door.
En dat was mijn punt. Waarom mag een dagjesmens van jou geen schade aanrichten en een militair wel? Moeten we militairen dan aanbidden? Het zijn nochtans gewone mensen met gemiddelde capaciteiten, net als die dagjesmens. Ze hebben alleen een ander beroep. Met een veel grotere verantwoordelijkheid. Je zou dus verwachten dat ze dan ook verantwoordelijker ZIJN.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wilde het punt maken dat ze die al hebben op plekken waar een brandrisico is.
Ik vind nogal een verschil zitten tussen oefenende militairen die ergens brand veroorzaken tov een dagjesmens die daar voor de lol komt. Zeker bij geschiet zijn er aan de lopende band brandjes die nooit in het nieuws komen, omdat er meteen wat aan gedaan is. Nu twee keer wat minder succesvol. Jammer maar weer door.
Ze doen wat nuttigs en defensie steekt haar eigen terrein in de fik. Een natuurgebied waar om de paar jaar een brandje is, is alsnog veel beter dan het eindeloze grasveld wat het grootste deel van Nederland is.quote:Op zaterdag 5 april 2025 16:25 schreef RetepV het volgende:
[..]
En dat was mijn punt. Waarom mag een dagjesmens van jou geen schade aanrichten en een militair wel? Moeten we militairen dan aanbidden? Het zijn nochtans gewone mensen met gemiddelde capaciteiten, net als die dagjesmens. Ze hebben alleen een ander beroep. Met een veel grotere verantwoordelijkheid. Je zou dus verwachten dat ze dan ook verantwoordelijker ZIJN.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |