abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217270561
https://nos.nl/artikel/25(...)ijk-kans-op-dementie

quote:
Gisteren, 23:28
Onderzoekers: gordelroosvaccinatie verlaagt mogelijk kans op dementie
Amerikaanse onderzoekers hebben nieuwe aanwijzingen gevonden dat een gordelroosvaccinatie de kans op dementie kan verkleinen. De onderzoekers bekeken medische dossiers van ruim 280.000 ouderen.

Daaruit bleek dat ouderen die een vaccinatie met Zostavax kregen, binnen zeven jaar na de prik 20 procent minder vaak de diagnose dementie kregen dan ouderen die het vaccin niet hadden gekregen.

Voor het onderzoek werd gebruikgemaakt van een vaccinatieplan dat meer dan tien jaar geleden in Wales plaatsvond. Volgens nationaal beleid kwamen ouderen die op of na 2 september 1933 geboren waren, vanaf 1 september 2013 in aanmerking voor de inenting.

Door dit beleid ontstond er een natuurlijk experiment. Ouderen werden door het beleid automatisch in twee groepen verdeeld. Onderzoekers vergeleken individuen die een week na elkaar geboren waren: iets meer dan 52 procent werd geboren na de vaccinatiedatum, de andere groep ervoor.

"Degenen die een week voor 2 september 1933 zijn geboren, verschillen waarschijnlijk zeer weinig van degenen die een week later werden geboren," schrijven de onderzoekers in het wetenschapsblad Nature.

Verlaagde kans op dementie
Het onderzoek hield rekening met het feit dat niet alle ouderen geboren na 2 september 1933 het vaccin hebben gekregen. Volgens de cijfers hadden ouderen die de vaccinatie kregen 20 procent minder kans om dementie te krijgen. Bij vrouwen waren de effecten sterker.

"Voor het eerst kunnen we met meer zekerheid stellen dat het Zostavax-vaccin de kans op dementie verlaagt," zegt de Britse hoogleraar epidemiologie Pascal Geldsetzer tegen de Britse krant The Guardian. "Als er echt een causaal verband is, is dit een enorm belangrijke bevinding."

Verband onduidelijk
Het is niet de eerste keer dat het Zostavax-vaccin in verband wordt gebracht met een verlaagd risico op dementie. Toen het voor het eerst werd toegediend in de VS in 2006, wezen meerdere onderzoeken er al op dat gevaccineerden minder vaak dementie ontwikkelden.

Onderzoekers van de universiteit van Oxford in Engeland ontdekten vorig jaar dat een nieuwere variant van het vaccin, Shingrix, een sterker effect had.
Kom maar op met die spuit *O*
  donderdag 3 april 2025 @ 06:17:16 #2
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_217270762
Die onderzoekers zullen dus binnenkort wel worden ontslagen door Elon |:)
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  donderdag 3 april 2025 @ 06:28:06 #3
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_217270776
quote:
Volgens de cijfers hadden ouderen die de vaccinatie kregen 20 procent minder kans om dementie te krijgen.
Omdat ze overleden zijn? |:)
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  Moderator donderdag 3 april 2025 @ 07:29:08 #4
441859 crew  Lenny77
pi_217270997
Daar zit natuurlijk wel wat logica achter.
Zou fijn zijn als het echt blijkt te helpen? Dementie is vreselijk...
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_217271045
Mogelijk? Dus mogelijk ook niet? "Experts"
  donderdag 3 april 2025 @ 10:33:01 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217272982
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 07:37 schreef niggeplease het volgende:
Mogelijk? Dus mogelijk ook niet? "Experts"
Ja, """"experts"""" ( :') ) zijn voorzichtig in het heel stellig roepen van dingen wanneer ze nog niet exact weten hoe de vork in de steel zit.

Ongeïnformeerde wappies die iets op facebook hebben gezien hebben daar dan weer wat minder moeite mee.
Huilen dan.
pi_217273001
Ben 7 keer geboosterd en ik kan nu een rubiks kubus oplossen in 5 seconden terwijl ik harde metal luister (nickelback).
pi_217273020
quote:
14s.gif Op donderdag 3 april 2025 10:35 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Ben 7 keer geboosterd en ik kan nu een rubiks kubus oplossen in 5 seconden terwijl ik harde metal luister (nickelback).
Sinds wanneer is Nickelback a)hard en b)metal?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_217273032
quote:
10s.gif Op donderdag 3 april 2025 06:28 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Omdat ze overleden zijn? |:)
Ja dat was ook mijn eerste gedachte :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 3 april 2025 @ 10:43:57 #10
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217273062
quote:
15s.gif Op donderdag 3 april 2025 10:38 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Sinds wanneer is Nickelback a)hard en b)metal?
Los van de vraag in welk hokje Nickelback hoort (liefst ver weg in een donker hokje afgesloten met een dik slot waarvan de sleutel kwijt is) is het knap dat wanneer die oorterreur je trommelvliezen bereikt je überhaupt nog tot meer in staat bent dan je hoofd tegen de muur slaan tot het stopt.
Huilen dan.
pi_217273069
quote:
7s.gif Op donderdag 3 april 2025 10:43 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Los van de vraag in welk hokje Nickelback hoort (liefst ver weg in een donker hokje afgesloten met een dik slot waarvan de sleutel kwijt is) is het knap dat wanneer die oorterreur je trommelvliezen bereikt je überhaupt nog tot meer in staat bent dan je hoofd tegen de muur slaan tot het stopt.
Ik kom heel in mijn strijdmodus met Nickelback als ik WoW speel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')