abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217404957
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 17:43 schreef Panterjong het volgende:

[..]
In Mattheus staat duidelijk dat de doden uit hun graven weer leven werden na het scheuren van het voorgangsel.
Jezus stond op uit de dood. Niet als 1 of andere geest maa
r gewoon in z'n menselijke lichaam. In dit lichaam steeg hij uiteindelijk op naar de hemel boven ons.
En dan heb je nog Ezechiel 37 waarin staat dat geraamten weer een functionerend lichaam kregen.

Een geestelijk lichaam is blijkbaar een natuurlijk lichaam dat na te zijn gestorven weer opgewekt wordt.

Daar zit ook de reden in waarom Joden geen graven ruimen.
Joden geloven erin dat het ooit zal gebeuren omdat het OT dit leert, dat is een goede reden om de wederopstanding van Jezus Christus als voor waar aan te nemen.
Jezus heeft het volbracht, Hij is de eerste opgestane uit de dood gedaan op eigen kracht, hij heeft het bewerkstelligd. Hij zegt nog "Ik ben de wederopstanding", dat was zijn hele missie op aarde.

Demonen zijn geesten zonder geestelijk lichaam. Jezus verscheen op en verdween van plaatsen als een geest met geestelijk materieel lichaam.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_217405049
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 14:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Wat is er eigenlijk gebeurd met die ontslapen heiligen die tot leven werden gewekt en uit de graven kwamen bij Jezus' dood in Mattheus?

nb: Jezus was dus niet de eerste die opstond uit de doden.
Denk net als Lazarus: alsnog gestorven. Het idee is dat de kracht zo groot was bij het kruis dat de pas overledenen spontaan wakker werden uit hun slaap. Jezus wordt de vorst van het leven en een levendmakende geest genoemd. Joh 1:4 SV In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_217405770
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 17:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je ergens in gelooft, doe je dat omdat je denkt dat het de waarheid is. Normaal gesproken.
Ik zie dat anders.
Ik ben eigenlijk begonnen met het gevoel dat het niet mogelijk is dat een chemische samenstelling zich kan vormen tot een entiteit die kan denken en zichzelf kan voortplanten. De levensvonk. Die levensvonk is door de wetenschap nog niet gevonden. Waar komt die vandaan.
Tweede: Ik ben opgegroeid met het geloof, maar wat er verteld wordt, dat zie je niet. Als ik in mijn auto rij, weet ik zeker dat ik die auto heb. Als ik mijn huur niet betaal weet ik zeker dat ik daar problemen mee ga krijgen.
Ik vertrouw erop dat ik kan rekenen op Gods hulp. Maar ik zie Hem niet. Ik moet je zeggen dat ik er blindelings op vertrouw, omdat er dingen in mijn leven gebeurd zijn die aanwijzingen zijn dat ik ben geholpen.
Maar dan nog..
Mocht het zo zijn dat de waarheid totaal anders in elkaar zit, tja, dan is het zo. Dus het zit een beetje tussen geloof en realiteit in. Ik respecteer mensen die zeggen dat er helemaal niks is, want laten we eerlijk zijn, ik weet het ook niet.
  vrijdag 18 april 2025 @ 19:49:35 #179
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_217405859
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 17:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Het is nog altijd wat anders dan 'geraamten en botten die rondlopen'. Alsof het geen volwaardige lichamen zijn.

Ik weet niet wat ik me er precies bij voor moet stellen, maar de bijbel beschrijft het duidelijk als andere lichamen dan die we nu hebben, ook van Jezus, want de apostelen herkenden hem eerst niet eens.

Ezekiel 37 is vooral symbolisch om aan te geven hoe het Woord van God mensen het leven geeft, niet per se een beeld van de uiteindelijke wederopstanding.
Waar beschrijft de bijbel dat dan zo duidelijk?

En hoe kom je erbij dat ezechiel 37 symnolisch is? Kun je dit vanuit de bijbel hard maken?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_217405924
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 19:43 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Ik zie dat anders.
Ik ben eigenlijk begonnen met het gevoel dat het niet mogelijk is dat een chemische samenstelling zich kan vormen tot een entiteit die kan denken en zichzelf kan voortplanten. De levensvonk. Die levensvonk is door de wetenschap nog niet gevonden. Waar komt die vandaan.
Tweede: Ik ben opgegroeid met het geloof, maar wat er verteld wordt, dat zie je niet. Als ik in mijn auto rij, weet ik zeker dat ik die auto heb. Als ik mijn huur niet betaal weet ik zeker dat ik daar problemen mee ga krijgen.
Ik vertrouw erop dat ik kan rekenen op Gods hulp. Maar ik zie Hem niet. Ik moet je zeggen dat ik er blindelings op vertrouw, omdat er dingen in mijn leven gebeurd zijn die aanwijzingen zijn dat ik ben geholpen.
Maar dan nog..
Mocht het zo zijn dat de waarheid totaal anders in elkaar zit, tja, dan is het zo. Dus het zit een beetje tussen geloof en realiteit in. Ik respecteer mensen die zeggen dat er helemaal niks is, want laten we eerlijk zijn, ik weet het ook niet.
Maar je bevestigt nu toch juist wat ik zeg. Je gelooft omdat je dingen ervaren hebt waarvan je de waarheid niet kunt ontkennen. Daardoor geloof je ook in de waarheid van God. Je gelooft niet in God omdat je gelooft dat het bestaan van God niet waar is.

Wat ik alleen wilde zeggen, is dat het misschien een beetje een stereotypering is om te stellen dat specifiek kerkgenootschappen op basis van eigen overtuiging zaken interpreteren. Iedereen doet dat namelijk, individuen en organisaties. Kerkgenootschappen hebben niet een specifieke kwaliteit waardoor ze dat meer of minder doen dan anderen. Ze dragen hun overtuigingen misschien alleen wat stelliger naar buiten. Maar als je een gesprek met wie dan ook voert, en iemand is overtuigd van de waarheid van iets, zal iedereen dat doen.

Ik denk dat jij vooral slechte ervaringen hebt met de kerk en dat je daardoor misschien wat negatief tegen al dat soort dingen aankijkt.

Dat kan ik me goed voorstellen, ik heb ook genoeg negatieve ervaringen gehad. Want kerken zijn en blijven mensenwerk, en mensen doen van alles verkeerd en vergissen zich constant.

Maar het geloof is gebaseerd op Jezus Christus, niet zozeer op basis van de persoonlijke overtuigingen van mensen of een kerkgenootschap. De persoon Jezus, die is perfect. Daar zou de kerk om moeten draaien, en in het licht van het karakter van die persoon zouden we de bijbel moeten interpreteren, is mijn overtuiging.
  vrijdag 18 april 2025 @ 19:54:09 #181
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_217405932
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 18:09 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Joden geloven erin dat het ooit zal gebeuren omdat het OT dit leert, dat is een goede reden om de wederopstanding van Jezus Christus als voor waar aan te nemen.
Jezus heeft het volbracht, Hij is de eerste opgestane uit de dood gedaan op eigen kracht, hij heeft het bewerkstelligd. Hij zegt nog "Ik ben de wederopstanding", dat was zijn hele missie op aarde.

Demonen zijn geesten zonder geestelijk lichaam. Jezus verscheen op en verdween van plaatsen als een geest met geestelijk materieel lichaam.

Het lijkt erop dat je allerlei uitspraken doet op basis van hoe je gelooft.
Wat is de bijbelse grond voor je uitspraken?
pi_217405978
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 19:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je gelooft niet in God omdat je gelooft dat het bestaan van God niet waar is.
Dat heb ik nooit gezegd.
pi_217405999
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 19:57 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Dat heb ik nooit gezegd.
Nee, dat zeg ik ook.

Je gelooft in dingen waarvan je denkt dat ze waar zijn.

Maar dat doet iedereen. Kerken zijn daar geen uitzondering op.
pi_217406108
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 19:54 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Het lijkt erop dat je allerlei uitspraken doet op basis van hoe je gelooft.
Wat is de bijbelse grond voor je uitspraken?
Welk punt?
Dat de doden weer zullen leven staat ergens in Daniel.
Dat Jezus de wederopstanding is staat door het hele NT inclusief brieven en openbaring.
Dat zijn wederopstanding de wederopstanding is waar de joden op hopen blojkt onder andere hieruit:

Joh 11:21-25 SV 21 Zo zeide Martha dan tot Jezus: Heere, waart Gij hier geweest, zo ware mijn broeder niet gestorven; 22 Maar ook nu weet ik, dat alles, wat Gij van God begeren zult, God U het geven zal. 23 Jezus zeide tot haar: Uw broeder zal wederopstaan. 24 Martha zeide tot Hem: Ik weet, dat hij opstaan zal in de opstanding ten laatsten dage. 25 Jezus zeide tot haar: Ik ben de Opstanding en het Leven; die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven;

En dat het universeel is:
1Co 15:21-22 SV 21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens. 22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.
  vrijdag 18 april 2025 @ 20:16:58 #185
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_217406160
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:10 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Welk punt?
Dat de doden weer zullen leven staat ergens in Daniel.
Dat Jezus de wederopstanding is staat door het hele NT inclusief brieven en openbaring.
Dat zijn wederopstanding de wederopstanding is waar de joden op hopen blojkt onder andere hieruit:

Joh 11:21-25 SV 21 Zo zeide Martha dan tot Jezus: Heere, waart Gij hier geweest, zo ware mijn broeder niet gestorven; 22 Maar ook nu weet ik, dat alles, wat Gij van God begeren zult, God U het geven zal. 23 Jezus zeide tot haar: Uw broeder zal wederopstaan. 24 Martha zeide tot Hem: Ik weet, dat hij opstaan zal in de opstanding ten laatsten dage. 25 Jezus zeide tot haar: Ik ben de Opstanding en het Leven; die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven;

En dat het universeel is:
1Co 15:21-22 SV 21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens. 22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.
Vanaf 'dat is' tot en met 'lichaam'.

Verder blijkt niet uit die teksten dat de opstanding van Jezus de opstanding is waar de Joden op hopen. Dat maak jij ervan. Dat is alles.
pi_217406205
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:16 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Vanaf 'dat is' tot en met 'lichaam'.

Verder blijkt niet uit die teksten dat de opstanding van Jezus de opstanding is waar de Joden op hopen. Dat maak jij ervan. Dat is alles.
Dat maakt iedereen ervan die het NT wel gelooft, de rest ontkent dat het waar is.

Dan 12:2 SV En velen van die, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden, en tot eeuwige afgrijzing.

Joh 5:28-29 SV 28 Verwondert u daar niet over, want de ure komt, in dewelke allen, die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen; 29 En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben, tot de opstanding des levens, en die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding der verdoemenis.

Act 24:14-15 SV 14 Maar dit beken ik u, dat ik naar dien weg, welken zij sekte noemen, den God der vaderen alzo diene, gelovende alles, wat in de wet en in de profeten geschreven is; 15 Hebbende hoop op God, welke dezen ook zelf verwachten, dat er een opstanding der doden wezen zal, beiden der rechtvaardigen en der onrechtvaardigen.

Ik ben de Opstanding en het Leven

Alleen God kan het doen, hoe beeld je je het in hoe God het zou laten gebeuren en manifesteren ?

[ Bericht 6% gewijzigd door Alarmonoff op 18-04-2025 20:32:58 ]
pi_217406388
W
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:16 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Je zegt het alsof er om de zoveel tijd iemand uit de dood opstaat, en de Joden wachten tot de juiste opstand.
  vrijdag 18 april 2025 @ 20:36:21 #188
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_217406396
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:22 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Dat maakt iedereen ervan die het NT wel gelooft, de rest ontkent dat het waar is.

Dan 12:2 SV En velen van die, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden, en tot eeuwige afgrijzing.

Joh 5:28-29 SV 28 Verwondert u daar niet over, want de ure komt, in dewelke allen, die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen; 29 En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben, tot de opstanding des levens, en die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding der verdoemenis.

Ik ben de Opstanding en het Leven

Alleen God kan het doen, hoe beeld je je het in hoe God het zou laten gebeuren en manifesteren ?
Ik bedoel eese uitspraken:
1. Dat is een goede reden om de wederopstanding van Jezus Christus als voor waar aan te nemen
2.Jezus heeft het volbracht,
3.Hij is de eerste opgestane uit de dood gedaan
4. op eigen kracht, hij heeft het bewerkstelligd.
5. Hij zegt nog "Ik ben de wederopstanding",
6. dat was zijn hele missie op aarde.
7. Demonen zijn geesten zonder geestelijk lichaam
8. Jezus verscheen op en verdween van plaatsen als een geest
9. met geestelijk materieel lichaam.

Nogmaals wat is de bijbelse grond van deze uitspraken?

Ben je niet slechts van alles aan het verklaren van wat er niet staat?
  vrijdag 18 april 2025 @ 20:38:44 #189
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_217406422
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
W
[..]
Je zegt het alsof er om de zoveel tijd iemand uit de dood opstaat, en de Joden wachten tot de juiste opstand.
Nee zo zeg ik het niet. Ik zeg het zoals ik het zeg. Er is geen reden om daar iets bij te verzinnen.

Had je al een antwoord bedacht op mm vragen?
pi_217406466
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:38 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Nee zo zeg ik het niet. Ik zeg het zoals ik het zeg. Er is geen reden om daar iets bij te verzinnen.

Had je al een antwoord bedacht op mm vragen?
Op welke opstand wachten de Joden dan volgens jou, als het niet de opstand van Jezus is? Van wie wel?
pi_217406551
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 19:49 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Waar beschrijft de bijbel dat dan zo duidelijk?
In 1 Korinthiėrs 15.

quote:
En hoe kom je erbij dat ezechiel 37 symnolisch is? Kun je dit vanuit de bijbel hard maken?
Nou, ten eerste omdat het een visioen 'in de geest' is:

1De hand van de HEERE was op mij, en de HEERE bracht mij in de geest naar buiten en zette mij neer, midden in een vallei. Die lag vol beenderen.

En ten tweede omdat het over 'het hele huis van Israėl' gaat:

11Toen zei Hij tegen mij: Mensenkind, deze beenderen zijn heel het huis van Israėl. Zie, ze zeggen: Onze beenderen zijn verdord en onze hoop is vergaan, wij zijn afgesneden!

Beenderen kunnen niets zeggen. Het hele huis van Israėl was niet dood. Dit lijkt me dus geen voorstelling van de toekomstige letterlijke wederopstanding, maar meer een beeld van hoe Israėl spiritueel dood was. Dat is het doorlopende thema in Ezechiėl: Israėl moet zich van zijn zonden bekeren, en daarvoor moet het het woord van God horen en volgen. Dan zal Israėl spiritueel weer leven.
  vrijdag 18 april 2025 @ 20:49:34 #192
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_217406570
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Op welke opstand wachten de Joden dan volgens jou, als het niet de opstand van Jezus is? Van wie wel?

Dat ligt aan de Jood zelf. Er zijn meerdere opvattingen binnen het jodendom.
Een vaak voorkomende is dat de ziel van het lichaam terugkeert in het stof en zich weer een lichaam vormt.

Krijg ik nu ook antwoord op de 2 vragen die ik aan jou gesteld heb?
pi_217406608
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:49 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Dat ligt aan de Jood zelf. Er zijn meerdere opvattingen binnen het jodendom.
Een vaak voorkomende is dat de ziel van het lichaam terugkeert in het stof en zich weer een lichaam vormt.

Krijg ik nu ook antwoord op de 2 vragen die ik aan jou gesteld heb?
De Joden die in Jezus gingen geloven, behoorden die tot het Jodendom?
pi_217406619
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:36 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Ik bedoel eese uitspraken:
1. Dat is een goede reden om de wederopstanding van Jezus Christus als voor waar aan te nemen
2.Jezus heeft het volbracht,
3.Hij is de eerste opgestane uit de dood gedaan
4. op eigen kracht, hij heeft het bewerkstelligd.
5. Hij zegt nog "Ik ben de wederopstanding",
6. dat was zijn hele missie op aarde.
7. Demonen zijn geesten zonder geestelijk lichaam
8. Jezus verscheen op en verdween van plaatsen als een geest
9. met geestelijk materieel lichaam.

Nogmaals wat is de bijbelse grond van deze uitspraken?

Ben je niet slechts van alles aan het verklaren van wat er niet staat?
Ik schudde de verwoording uit m'n mouw , zo nauwkeurig was het niet, m'n punt was dat de joden uitkijken naar een wederopstanding en dat Jezus Christus hiervan de vervulling is.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 18 april 2025 @ 20:58:26 #195
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_217406695
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
De Joden die in Jezus gingen geloven, behoorden die tot het Jodendom?
Nu mag jij wel een keer antwoorden hoor. Ik heb 2 vragen gesteld aan je, ik heb meerdere keren gevraagd ze te beantwoorden. Ik beantwoord jou vragen tot nog toe gewoon netjes. Nu ben jij aan de beurt.

Edit Ik heb bericht gemist.

Antwoord: dat ligt aan de Jood en op welke manier ze precies in Jezus geloven.

Op je antwoorden kom ik misschien later terug. Ik ben weg nu

[ Bericht 12% gewijzigd door Panterjong op 18-04-2025 21:21:52 ]
pi_217409296
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 20:58 schreef Panterjong het volgende:

Antwoord: dat ligt aan de Jood en op welke manier ze precies in Jezus geloven.

Hoe zit dat met de Joden die ten tijde van Jezus al geloofden, of vlak daarna? Behoorden die tot het Jodendom?

Waarom geloofden zij wel dat Jezus de wederopstanding was waar de Joden op wachtten?

[ Bericht 5% gewijzigd door Ali_Kannibali op 19-04-2025 09:53:17 ]
pi_217409340
  zaterdag 19 april 2025 @ 14:05:57 #198
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_217411059
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 09:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoe zit dat met de Joden die ten tijde van Jezus al geloofden, of vlak daarna? Behoorden die tot het Jodendom?

Waarom geloofden zij wel dat Jezus de wederopstanding was waar de Joden op wachtten?
Eersre vraag: Ja die behoorden tot het jodendom.

Tweede vraag: met deze vraag kan ik niet veel. Dan zou jij dit eerst aan moeten tonen met een valide bron.
pi_217411093
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 14:05 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Eersre vraag: Ja die behoorden tot het jodendom.

Tweede vraag: met deze vraag kan ik niet veel. Dan zou jij dit eerst aan moeten tonen met een valide bron.
Dat lijkt me een gegeven. Het geloof was gebaseerd op de wederopstanding, immers had bijna iedereen Jezus verlaten toen Hij werd gekruisigd. Dus de Joden die in Jezus gingen geloven, deden dat hoofdzakelijk op basis van de wederopstanding. Zo predikte Paulus het evangelie ook. Dus als zij geloofden dat Jezus uit de dood was opgestaan, geloofden ze dat de wederopstanding gegrond is in Jezus.

Ik denk dus dat je deze vraag prima zou moeten kunnen beantwoorden. Waarom zouden de Joden die in Jezus gingen geloven op basis van Zijn wederopstanding, niet geloven dat de wederopstanding van Jezus de wederopstanding was waarop zij hoopten? En wat zegt dat over het Jodendom?
  zaterdag 19 april 2025 @ 15:36:48 #200
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_217411526
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 14:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat lijkt me een gegeven. Het geloof was gebaseerd op de wederopstanding, immers had bijna iedereen Jezus verlaten toen Hij werd gekruisigd. Dus de Joden die in Jezus gingen geloven, deden dat hoofdzakelijk op basis van de wederopstanding. Zo predikte Paulus het evangelie ook. Dus als zij geloofden dat Jezus uit de dood was opgestaan, geloofden ze dat de wederopstanding gegrond is in Jezus.

Ik denk dus dat je deze vraag prima zou moeten kunnen beantwoorden. Waarom zouden de Joden die in Jezus gingen geloven op basis van Zijn wederopstanding, niet geloven dat de wederopstanding van Jezus de wederopstanding was waarop zij hoopten? En wat zegt dat over het Jodendom?
Het is een gegeven dat jij gelooft dat het zo is. Je hebt er echter geen valide bron voor. Dat jij het als een gegeven ziet is puur omdat jij het zo wilt geloven. Je neemt het aan. Dat is alles.
De uit de lucht gegrepen verbanden die je legt sluiten daar keurig bij aan.

Jr vraag is nu geheel anders dan je vorige vraag. Apart....
Ik snap sowieso niet waarom je deze vraag stelt.

De wederopstanding waarop Joden hopen is een wederopstanding waarbij zij zelf na te zijn gestorven weer levend worden. Hun ziel keert dan terug in hun lichaam of wat er van over is en men wordt weer levend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')